Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollok/spam/túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság

Naptár

július 2018
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31

Ez megy most

  • Hamster: @nagypapi: Fú, amikor valami környező mezőgazdasági terület felől fújt a szél, akkor nagyon nem kerozinszag volt, hane... (2018.07.12. 19:24) A nap vége a schwechati reptéren
  • nagypapi: kösz, élveztem, kerozinszag nélkül is :) (2018.07.12. 10:06) A nap vége a schwechati reptéren
  • Hamster: @L von Richthoven: A "használt" a helyes, az Olympic Airlines megszűnt, a romjain szárba szökkent Olympic Air nem örök... (2018.07.11. 21:15) A nap vége a schwechati reptéren
  • haromegesztizennegy: Egy kollégám folyton emlegeti hogy a Labancoktól mindenhova megy közvetlen járat, Ferihegyről meg szimplán nem.... :-)... (2018.07.11. 09:42) A nap vége a schwechati reptéren
  • L von Richthoven: talán a B-717-eshez hozzátenném, hogy az Olympic is használja, használta... (2018.07.11. 07:07) A nap vége a schwechati reptéren
  • Flankerr: megérte :) (2018.07.10. 20:54) A nap vége a schwechati reptéren
  • Comandante en Jefe: @Hamster: ha értjük egymást, az jó :) Járműgyártásban nem a modern LRT-korszakra gondolok, hanem előtte, a 40-60-as é... (2018.07.08. 21:05) Tatra T2
  • Hamster: @Comandante en Jefe: "azonban a járműgyártás nem" Azért a modern LRV időszak is inkább a Nippon Sharyóról, Kinki-Shary... (2018.07.08. 19:29) Tatra T2
  • Comandante en Jefe: @Hamster: Hát szerintem baromira nem mellékes, hogy a PCC-k jó villamosok voltak. Hogy gyakorlatilag tudták azt, ami... (2018.07.08. 19:11) Tatra T2
  • Hamster: @Comandante en Jefe: Szerintem azért jártak PCC-k, mert azok voltak elérhetők, megrendelők híján ugyanis gyakorlatilag... (2018.07.07. 17:00) Tatra T2
  • Utolsó 20

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  3. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  4. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  5. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  6. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  7. Kőbánya-Hizlaló: egyről a kettőreAki nem villamosmániás vagy kőbányai lakos, az valószínűleg még sose hallott arról, hogy létezik Budapesten egy "Kőbánya-Hizlaló" nevű vasútállomás. Pontosabban tulajdonképpen már nem létezik, mégis...
  8. Keleti kényelem, nyugati... pályaudvarra megy: MÁV "komfort kocsi"Gyerekkoromban tévéreklám hirdette a MÁV új szolgáltatását, a "Komfort" osztályt. Az akkor még nem retrónak számító faburkolatos közegben nénik és bácsik utaztak, luxusnak tűnő körülmények közt:...
  9. Tanmese a terepjáró villamosokról (dr. Németh Zoltán Ádám írása)NZA barátom ráérzett a műfajra, ami nem is annyira baj, mert a héten nem nagyon volt időm blogot írni :) Beavis and Butthead így kezdené: höhö, höhö... terepjáró villamos? Nos, a villamosvasúti...
  10. "It was a good time to be 27"Már írtam arról, milyen nagyszerű dolog, hogy a különböző külföldi villamosbarátok nem egyszerre jártak Magyarországon, mert így szinte teljesen mást láthatunk Geoffrey Tribe '69-es, Peter Haseldine...

Címkék

103 (7) 125év (7) 2624 (13) 41-es (7) 424 (8) abszurd (26) Ab van Donselaar (38) agyhúgykő (61) airway (96) álhír (5) állatkert (11) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (75) autók (67) bach (5) balaton (28) basel (7) bbc (8) bécs (42) belgium (11) bengáli (13) berlin (136) berlini fal (20) bkv (42) blog (27) budai vár (25) budaörs (36) budapest (727) budapesti pillanatok (41) buék (8) busz (71) búvár (7) c50 (9) c64 (13) caf (10) city lights (69) class 56 (7) commodore (17) csak egy kép (36) csak egy videó (247) csehország (21) csehszlovák (8) csörgő (8) cukiság (33) debrecen (25) demó (5) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) doctor who (43) drezda (7) duna (31) életkép (22) életképek (31) életmód (6) elveszett (31) énblog (336) énzene (17) építészet (66) építkezés (21) épület (14) érdekesség (14) erfurt (7) esti városkép (8) fan fiction (13) favázas (11) feldolgozások (11) felhők (26) felső-szilézia (22) felső szilézia villamos (20) fényvillamos (14) ferihegy (27) film (10) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (14) fogyasztói (24) fonódó (10) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (6) füsti (6) gary moore (31) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (58) gibson (9) gitár (34) gmap (12) goldtimer (6) gondolatok (10) gőzmozdony (21) gyermekvasút (22) haditechnika (12) hajó (40) hampage (280) hamster (5) hangszerek (11) hármashatárhegy (5) havazás (5) helikopter (10) hév (25) híd (29) (27) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (7) humor (117) idegenforgalom (21) ikarus (26) il 14 (9) ipari létesítmények (5) írás (15) it (9) jegyek (5) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (9) karikatúra (5) kassa (6) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kép (6) képek (717) képregény (94) kérdés (7) kirándulás (11) kisföldalatti (10) kiskörút (5) kisvasút (43) ki vagy doki (14) klasszikus zene (5) köd (20) köln (33) kölni dóm (5) közlekedés (327) kritika (70) kulfoldi szemmel (64) lánchíd (7) last ninja (5) látnivaló (11) lengyelország (37) les paul (6) lhbs (24) linz (5) lipcse (12) li 2 (20) ludmilla (14) m4 (15) maci (6) mackó (6) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (9) metró (40) miskolc (24) mittudoménmi (9) mk48 (5) MOD (7) morál (11) morgás (125) mozdonyok (13) mozi (5) mtp (7) muki (10) münchen (25) műrepülés (8) múzeum (43) nagypolszki (6) németország (282) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) nohab (39) nosztalgia (198) nürnberg (20) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (13) NZA (8) olaszország (26) oldtimer (72) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (6) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (5) pályahiba (6) pályaudvar (24) panoráma (107) paródia (5) pécs (12) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (13) popkultúra (115) pozitívum (12) pozsony (23) prága (7) programajánló (25) púpos (13) queen (11) r.i.p. (11) rádió (5) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (10) reklám (21) relax (12) repülés (122) repülőgép (40) repülőgépek (65) repülőnap (33) repülőtér (13) retró (31) rock (68) rocktörténet (5) róma (14) s-bahn (11) semmering (8) SNL (15) sorozatok (15) soundcloud (11) stuttgart (6) svájc (26) szabadság híd (11) szeged (30) szergej (19) szlovákia (61) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (188) társadalom (5) tatra (13) taurus (6) technika (40) technikatörténet (37) tehervonatok (10) tél (12) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (13) tömegközlekedés (333) történelem (29) totalcar (5) trainspotting (49) trolibusz (48) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (87) überzenészek (17) utazás (286) utcakép (152) uv (32) vár (11) várnegyed (8) város (376) városkép (85) városliget (8) vasút (393) vélemény (11) vicinális (13) vidám park (5) videó (664) villamos (597) vlog (7) wachau (5) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (30) youtube (247) zene (178) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

A Közlekedési Múzeum Tatai úti raktár- és műhelybázisa: egy 2008-as látogatás képei

2018.07.15. 07:00 :: Hamster

A Közlekedési Múzeummal szorosabb kapcsolatot ápoló ismerőseim anno mindig emlegették, hogy ha régi terveket vagy régi villamos kontrollereket kell keresni, akkor irány "a Tatai út". A teljes ottani létesítményt sajnos soha nem láttam, de néhány részébe bepillantást nyertem a 2008-as Kulturális Örökség Napjain. Igen, ezek 2008-as képek, azóta várakoztak arra, hogy weboldalt csináljak belőlük...

A Közlekedési Múzeum Tatai úti raktár- és műhelybázisa
Hintóktól motorbiciklikig, Moszkvicstól Maybach-Zeppelinig

Szólj hozzá!

Címkék: közlekedés autók múzeum oldtimer hampage

Hat és fél perc Nohab

2018.07.13. 07:00 :: Hamster

... 2017 utolsó előtti napjáról. Jó hideg volt, és bár a hangulatom se volt olyan jó, mint egy évvel korábban, az utolsó jelenet azért klassz volt élőben. Na meg az se semmi, amikor az ember orra alatt sorra mennek el ezek a batár mozdonyok :)

Szólj hozzá!

Címkék: videó nosztalgia tapolca nohab csak egy videó

A nap vége a schwechati reptéren

2018.07.10. 07:00 :: Hamster

Múlt héten megint vonatokat fotózni indultunk, ezúttal az ausztriai Nordbahnra, az időjárás viszont nem állt mellénk, konkrétan az utazás célját jelentő témát fotófelhő árnyékolta be (persze csak arra a pár percre, amíg elment mellettünk, addig főhettünk a napon). Elegünk is lett az egészből...

img_3161-1.JPG

Szerencsére kitérő programnak még előző nap kinéztük a schwechati repteret. Persze nem trú spotterként, csak turista jelleggel, a kilátóteraszról. Ez aztán annyira bejött, hogy déltől két megszakítással (egyszer ebédelni kellett, egyszer meg vonatot fotózni a közelben) zárásig maradtunk :)

img_3176.JPG

Bécs nemzetközi légikikötője a gépmozgásokat tekintve úgy két és félszer forgalmasabb Ferihegynél, és ez látszott is: mindig mozgott valami, néha 6-7 gép is egyszerre, ráadásul nagyobb repülőből is többet láttunk (többek közt egy A380-ast). A terasz kellemes hely, csak elég messze van a masináktól, konkrétan egyetlen állóhelyre lehetett takarás nélkül rálátni (a másiknál épp bontották a betont). Ezzel együtt jól eltöltöttük az időt, én például a földi kiszolgálókat is figyeltem, mert szerintem az ő munkájuk majdnem olyan érdekes, mint maguk a repülőgépek.

6 komment

Címkék: énblog ausztria bécs repülőtér repülőgépek schwechat

Nyílt nap az ÖBB linzi műhelyében

2018.07.07. 17:13 :: Hamster

Az osztrák vasúton sokáig csak utas voltam, aztán tavaly eljutottam a linzi műhely nyílt napjára, és végre kicsit beleláttam a műszaki részletekbe, illetve elkezdtem megkülönböztetni tudni egymástól a típusokat :) Más volt, mint a hasonló rendezvények itthon vagy a szlovákoknál: bár minden rendezett volt és biztonságos, közben dolgoztak körülöttünk - azaz nem egy üres 1:1-es "diorámát" láttunk, hanem egy valódi üzemet:

Nyílt nap az ÖBB linzi műhelyében
Krokodiltól Taurusig, forgóváztól vázjavításig

Szólj hozzá!

Címkék: közlekedés ausztria vasút hampage nyílt nap linz

Tatra T2

2018.07.03. 07:00 :: Hamster

Amikor áprilisban Pozsonyban jártam, nem csak azzal a furcsán magasépítésű batárral sikerült utaznom a "Város Napjai" rendezvény kapcsán, hanem ezzel a szépséggel is:

img_1503.jpg

Ez az áramvonalasan bukta alakú síndöcögény egy Tatra T2-es. Bár a budapesti Tatrák a hetvenes-nyolcvanas évek szögletes formavilágát tükrözik, a ČKD Tatra alapvetően ehhez hasonló gömbölyded járművekkel vált a világ valószínűleg legtöbb villamosát legyártó cégévé. A történet a negyvenes-ötvenes évek fordulóján kezdődött, amikor a csehszlovák ipar egy korszerű villamostípus teljesen nulláról való kifejlesztése helyett az Egyesült Államokból vásárolt korszerű technológiát.

Horváth József felvétele

Ez a technológia a PCC villamos volt, melynek kifejlesztését 1929-ben határozta el  az Electric Railway Presidents' Conference Comitee nevű ernyőszervezet, ami közlekedési vállalatokat és gyártókat egyesített. A cél az volt, hogy egy olyan villamoskocsit hozzanak létre, amely képes felvenni a versenyt az akkoriban robbanásszerű fejlődésen átmenő gumikerekű járművekkel. A "PCC-k" fémépítésű, áramvonalas négytengelyesek voltak, irányított utasáramlásra optimalizált belső térrel, vezetésük pedig pedállal történt, egy "akcelerátor" névre keresztelt szerkezet segítségével. A látványos és gyors járművek az amerikai villamosüzemeket sajnos nem tudták megmenteni, de így is óriási hatással voltak a tömegközlekedési eszközök fejlődésére (formatervezési szempontból is).

Tramvaj Tatra T1 a nove budovane sidliste Dubina Ostrava 1985

PCC jellegű villamosok készültek Amerikán kívül Olaszországban, Belgiumban, Svédországban, Franciaországban, és 1950-től immár a csehszlovák Českomoravská–Kolben–Daněk prágai gyárában is, Tatra néven (a cégnek semmi köze nem volt az azonos nevű autókhoz). Az első típus T I, majd T1 jelzéssel épült 1951 és 1958 közt, egy ilyet láthatunk a fentebbi képen. Elsősorban csehszlovák villamosüzemek kaptak belőle, de két példány Lengyelországba került, ahol a Konstal gyár ezután nem sokkal - licensz vagy engedély nélkül - elkezdte gyártani a saját verzióját 13N jelzéssel.

img_1510.jpg

A Tatra család következő tagja az 1955-től gyártott T2-es lett. Ez nehezebb építésű volt elődjénél, és 2500 milliméter széles. Bár gyártását 1962-ben befejezték, tudtommal Liberecben még mindig közlekedik belőle egy szerelvény, tehát elég jól sikerült járgány...

16 komment

Címkék: énblog szlovákia képek technika nosztalgia tatra villamos pozsony technikatörténet

Benyomások Róma tömegközlekedéséről

2018.06.30. 07:00 :: Hamster

Bár alapvetően az ókor emlékeit látni mentünk Rómába, utunkat néha keresztezte egy-két villamos, metró, vicinális és busz, úgyhogy a tömegközlekedésről is szereztünk (nyilvánvalóan némileg felületes) benyomásokat. A sok vonatozás után most ezeket szeretném megosztani veletek, a régebbi villamosos oldalaim mesélős stílusában:

Róma
Az Örök Város villamosai, ősi vicinális, némi metróépítés és pár busz

3 komment

Címkék: tömegközlekedés villamos róma hampage

Gondolkoztatok már azon, hogy mekkorát pukkan egy 16 kilotonnás atombomba?

2018.06.29. 07:00 :: Hamster

Na jó, ennyire konkrétan én se, de a minap a youtube-on való elkalandozás (eredetileg Csernobilra kerestem rá, aztán jöttek az ajánlások) során azt tapasztaltam, hogy a legtöbb atomrobbantásos videó alatt vagy valami dübörgően sötét zene szól, vagy rákevertek valami robbanáshangot a képre: amint a fényt látjuk, már dübörög is, holott a valóságban a hang jóval lassabban terjed, mint a fény.

Upshot-Knothole Annie 001.jpgBy Federal Government of the United States - This image is available from the National Nuclear Security Administration Nevada Site Office Photo Library under number XX-60. This tag does not indicate the copyright status of the attached work. A normal copyright tag is still required., Public Domain, Link

Aztán rátaláltam az Upshot-Knothole művelet Annie kódnevű robbantására. Ezt a szerkezetet 1953. március 17-én detonálták a nevadai kísérleti telepen. Érdekessége, hogy az amerikai tévé élőben közvetítette, illetve hogy a hangot is rendesen rögzítették hozzá. Az alábbi videón 0:16-kor jön az "atomvillanás", de a hangja csak 0:48-kor ér oda:

3 komment

Címkék: youtube haditechnika atombomba

Hova máshová is mentem volna Múzeumok Éjszakáján :)

2018.06.26. 07:00 :: Hamster

Már régebben is szokásom volt Múzeumok Éjszakáján a ferihegyi "skanzenbe" kinézni, és úgy esett, hogy idén is az Aeroparkba tartó buszon találtam magam - egy ráncajtós-szofitaizzós Ikarus csuklóson...

img_2890.JPG

Ami érdekessé tette a kijövetelt, az az volt, hogy még nem jártam a tavaly átköltöztetett kiállítás új helyszínén. A képmutogatást kezdjük "kis" kedvencemmel, a HA-MOA lajstromú Il-18-assal a kék óra végén.

img_2896.JPG

A Park egyértelműen fejlődik, ennek megfelelően egyre nagyobb tömegeket vonz, emiatt pedig többet kellett várni egy-egy fotó elkészítésekor, hogy mindenki kimenjen a képből :) Ő itt Malvinka, a lelkes civil segítséggel megszépített Il-14-es

img_2924.JPG

Az üvegezett orrú Tu-134-es jobb szárnya alatt egy Rolls-Royce állt, a Total Car autós magazin rendezvénye (melyről még lesz szó) kapcsán.

img_2923.JPG

A HA-MOG a második Il-18-as a kiállításon, annak idején úgy mentették ki a repülőtér területéről. Lelkes repülésbarátoknak köszönhetően már ő se úgy néz ki, mint akkor.

5 komment

Címkék: énblog képek totalcar ferihegy li-2 repülőgépek skanzen il 18 il 14

Derűre ború, borúra derű - egy újabb Nohabos túra

2018.06.23. 07:00 :: Hamster

Ezúttal egy igen mozgalmas tavaly júniusi nap képeit osztanám meg az olvasókkal. Volt itt minden: Nohab, természeti szépség, C50, oldtimerek...

A tízes Nohabbal az északi parton, meg még ez+az
A Nohab-GM Alapítvány 2017 nyári kirándulása az északi partra, plusz egy kis kitérő Balatonfenyvesre

1 komment

Címkék: balaton vasút mk48 nohab hampage c50

Egy görlitzi emeletes kocsi közelről

2018.06.19. 07:00 :: Hamster

Közel négy évvel ezelőtt írtam egy bejegyzést az emeletes vasúti személykocsik németországi történetéről. Sajnos ezek közül én csak a modernebb változatokkal utaztam... egészen az elmúlt hétvégéig.

RD13788.  Sachsenmodellbahnwagen.

Gyerekkoromban csak unokatesóm modellvasútján láttam emeletes kocsikat, úgyhogy amikor '87-ben valahol Rostock és Warnemünde közt egy sorompónál várakozva elment előttünk egy ilyenekből álló szerelvény, nagyon tetszett. Addig el se tudtam képzelni, hogy tényleg befér a hidak és a felsővezeték alá, de most látnom kellett, hogy nem csak a PIKO tervezői találták ki a magyar szemnek szokatlan járművet :) Egy-két évtizeddel később aztán sokat utaztam különböző európai vasutak emeletes kocsijain, de azok már részleteikben kifinomultabb jószágok voltak, nem ezek a zöld batárok.

img_2746.jpg

Aztán eljött a 2018-as pozsonyi gőzmozdonyos találkozó, ahol a terület egyik végében felfedeztük ezt a négykocsis emeletes szerelvényt. Mi több, kiderült, hogy a nosztalgiavonatos jegyünk pont erre szól! Persze a felirat rajta nem Deutsche Reichsbahn, hanem Československé státní dráhy volt, de ugyanúgy Görlitzben gyártották, mint az NDK vasútjának emeleteseit, és a kivitele is nagyon hasonló volt.

img_2753.jpg

Kezdetnek nézzünk be a kocsik alá! A manapság közlekedő emeletesek általában két forgóvázon nyugszanak, Görlitzben azonban az ötvenestől a hetvenes évekig Jacobs-forgóvázas szerelvényeket gyártottak, azaz az állandóra összekapcsolt 4 vagy 5 kocsi egymás közt közös forgóvázra támaszkodott:

[======]|[=====]|[=====]|[======]
oo     ooo     ooo    ooo    oo

Ráadásul - ahogy az a fentebbi képen is látható - ezek a "közös" forgóvázak háromtengelyesek voltak, a tengelyterhelést csökkentendő.

img_2729.jpg

A belső tér a hatvanas évek közepéhez illően régimódi volt, azaz még nem minden műanyagból készült. Itt egy két kocsi közti átjárót láthatunk. A felszállás erre a "középső szintre" történik, innen lehet...

25 komment

Címkék: énblog közlekedés szlovákia képek vasút nosztalgia pozsony