Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, repülőgépekre, reklámokra, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollok/spam/túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság

Naptár

április 2014
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  <
1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30

Hirdetés

Légszennyezettség

Budapest szmogtérképe

Ez megy most

Címkék

125év (6) 2624 (8) abszurd (24) Ab van Donselaar (32) agyhúgykő (32) airway (94) álhír (5) állatkert (8) alpok (10) augusztus 20 (6) ausztria (26) autók (46) balaton (10) basel (7) bbc (6) bécs (21) belgium (11) bengáli (10) berlin (68) berlini fal (14) bkv (42) blog (20) budai vár (18) budaörs (18) budapest (547) budapesti pillanatok (16) buék (5) busz (49) c64 (10) city lights (35) commodore (11) csak egy kép (20) csak egy videó (123) csehország (14) cukiság (27) debrecen (19) design (5) díszkivilágítás (24) divat (6) doctor who (42) drezda (7) duna (23) életkép (22) életképek (24) életmód (6) elveszett (30) énblog (133) építészet (16) építkezés (7) épület (6) érdekesség (8) esti városkép (6) fan fiction (12) felhők (23) felső-szilézia (22) felső szilézia villamos (20) fényvillamos (10) ferihegy (15) film (5) firka (5) fogaskerekű (12) fogyasztói (23) fotó (5) freddie mercury (5) füsti (6) gary moore (10) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (26) gondolatok (10) gőzmozdony (11) gyermekvasút (14) haditechnika (5) hajó (28) hampage (180) helikopter (8) hév (20) híd (12) (21) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) humor (99) idegenforgalom (15) ikarus (18) il 14 (9) írás (15) it (9) karácsony (5) karikatúra (5) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kép (6) képek (401) képregény (92) kérdés (5) kirándulás (10) kisföldalatti (10) kiskörút (5) kisvasút (25) ki vagy doki (14) köd (10) közlekedés (243) kritika (68) kulfoldi szemmel (58) látnivaló (5) lengyelország (31) lipcse (12) li 2 (15) ludmilla (5) m4 (12) magyarország (5) margit híd (7) máv (32) medve (6) metál (5) metró (24) miskolc (11) mittudoménmi (9) morál (11) morgás (107) mozi (5) mtp (7) muki (9) műrepülés (8) múzeum (20) nagypolszki (5) németország (92) neon (5) nerd (7) nohab (10) nosztalgia (122) nyíregyháza (6) olaszország (13) oldtimer (33) orkvadászok (11) ostrava (6) otthoni turista (30) pályahiba (6) panoráma (92) Peter Haseldine (11) point n click turista (7) popkultúra (72) pozitívum (12) prága (7) programajánló (23) púpos (7) queen (9) r.i.p. (8) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (9) reklám (18) relax (8) repülés (95) repülőgép (31) repülőgépek (48) repülőnap (30) repülőtér (5) retró (21) rock (40) sorozatok (15) stuttgart (5) svájc (26) szabadság híd (9) szeged (26) szergej (12) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (142) társadalom (5) tatra (6) technika (5) tél (11) tévéműsor (26) Tim Boric (11) tömegközlekedés (223) történelem (15) trolibusz (42) turizmus (18) tűzvonalban (14) tűzvonalban saját (8) tv (63) überzenészek (15) utazás (144) utcakép (119) uv (25) várnegyed (5) város (214) városkép (53) városliget (7) vasút (199) vicinális (13) videó (349) villamos (396) vlog (7) youtube (123) zene (85) zlin (11) zürich (13) Címkefelhő

Az olasz villamosgyártás (dr. Németh Zoltán Ádám írása)

2014.04.19. 12:00 :: Hamster

NZA barátomnak a jelek szerint tetszett a múltkori vendégszereplés, mert újabb írást küldött, ezúttal a jelenleg nem túl fényes hírnévnek örvendő olasz villamosgyártásról. A lentebb olvasható sorok nem feltétlenül az én véleményemet tükrözik.

Az olaszok villamosgyártása szinte pontosan ellentétes nimbusszal "büszkélkedhet", mint az autógyártásuk: jelenleg a talján alacsonypadlós villamosok elég rossz hírűek a világban. Pedig a 80-as években még érdekes, előremutató kísérletek zajlottak náluk, valahogy azonban mégsem sikerült az első próbálkozás után tárgyszerűen értékelni az eredményeket, és levonni a tanulságokat, hogy mi működik, és mi nem. Talán a túlzott ambíció, talán a nehézkes vállalati bürokrácia, talán a kísérletezést követő, túl korai sorozatgyártás okozta, de az új olasz alacsonypadlósok nem lettek igazán sikeresek.

440191_4500_atm_gratosoglio.jpg

Milánó számára már 1984-ben elkészült az első alacsonypadlós villamos: a 4500-as a Stangától. A jármű különlegessége az 550 mm-es kerékátmérővel rendelkező, egyedi felfüggesztésű forgóváz volt. A megoldás 364 mm padlómagasságot tett lehetővé, ami nagyjából megfelel a mai modern villamosokon szokásos 320-350 mm-nek.

A következő fejlesztési lépés a négytengelyes, 100%-ban alacsonypadlós villamos prototípusa volt: a Socimi S 350 LRV, amiből csak egyetlen példány készült 1989-ben. Jól láthatóan ez a villamos volt hivatott lecserélni a híres milánói Ventottókat, ez azonban végül nem történt meg.

socimi-fvaz-1.jpg

Érdemes megnézni mindkét forgóvázat közelről! Az első a 4500-as futó forgóváza; feltűnő, hogy mennyire kevés a "húsa" a forgóváznak: hiányzik a kerekeket összekötő portáltengely, és különleges megoldást jelent a tuskófék (!). Utóbbi nem meglepő: hogy a Ventottók a mai napig pneumatikus tuskófékkel üzemelnek - ez okozza a milánói villamospályákon a vaspor lerakódást - úgy, ahogy a MÁV által üzemeltetett állomásokat és megállóhelyeket is belepi a jellegzetes vörös por.

4 komment

Címkék: technika tömegközlekedés villamos technikatörténet NZA

Nosztalgia buszok és tuják

2014.04.18. 16:00 :: Hamster

A hosszú hétvégén tessék nosztalgiázni menni! Szombaton a favázas ezres jár a Körtér és Kamaraerdő közt, az Ikarus 180-assal Szentendrére lehet menni a Deák térről, vasárnap pedig a 436-os fogja a nosztalgiát képviselni a 2-esen. Hétfőn az 1074-es ismét felbukkan, ezúttal Hűvösvölgy és a Kalef közt, ahonnan a Bengáli pedig a Deák térre fog menni. Pontosabb infók a BKK oldalán. Mars ki a szabadba! ;)

1 komment

Címkék: programajánló

Télpótló járat

2014.04.17. 02:00 :: Hamster

Most már közel 99%-os biztonsággal kijelenthetjük, hogy a 2013/14-es tél elmaradt. Persze az előző évi után lehet, hogy keveseknek van emiatt hiányérzete, de nekem igen - egyfajta pótlásként megosztanék pár régi havas képet Ab van Donselaartól.

BKV_1033-5611_Ln56_Budagyongye_19761226_AvD.jpg

Budagyöngye 1976. december 26-án - a jelek szerint akkor fehér karácsonyunk volt (én még túl kicsi voltam ahhoz, hogy emlékezzek rá). A kép láttán még jobban tisztelni kezdtem azt, aki akkoriban villamosvezetőnek állt...

BKV_1011-5613_Ln56_Budagyongye_19761226_AEEvD.jpg

Egy másik ezres + középbejáratú pótkocsi szerelvény ugyanott, a másik irányba tartva. Érdemes megnézni a táblákat: a kék alapszín nem azt jelentette, hogy ott buszra várnak az utasok, hanem azt, hogy az egy normális megálló volt, míg az 56-os piros táblása úgynevezett biztonsági megállóhely. Az ilyennél nem csak a forgalmi járatoknak, hanem a teherszállító-, hóseprő-, külön-, próba- és tanulómeneteknek is meg kell állnia.

BKV_1054_Ln58_Budagyongye_19761226_AEEvD.jpg

Ekkor még közlekedett az 58-as, de már nem ment le a Moszkva térig, hanem itt fordult. Gyakorlatilag már csak hetei voltak hátra: 1977. január 18-ától "szüneteltették".

24 komment

Címkék: budapest képek tél villamos ezres kulfoldi szemmel Ab van Donselaar

Hidak, "csak úgy"

2014.04.16. 07:00 :: Hamster

Gyerekkoromban valamit azzal a szlogennel reklámoztak, hogy "híd, ami összeköt" - mindig azon gondolkodtam, milyen híd az, ami nem köt össze semmit. Persze van olyan is, de azt nem hídnak nevezik, hanem roncsnak, romnak, maradványnak. Na mindegy, nagyon kreatív szöveg volt - majdnem annyira, mint ez a bevezető ahhoz, hogy megint nincs rendes bejegyzés, csak egy ilyen konzerv képmutogatás ;)

04030300.JPG

A zürichi Quaibrücke a Limmat folyó és a Zürichi-tó torkolata fölött húzódik, és a német Wikipedia szerint naponta akár 1530 villamos is áthalad rajta. Én simán elhiszem ezt a számot, mert durva forgalma van, ez kicsit a fentebbi képen is látható (tényleg, vajon hány tuja megy át a Szabadság hídon?). Ezek a csuklósok a "Mirage" névre hallgattak, és azóta eltűntek a forgalomból - NZA barátom biztosan kiemelné, hogy jól megfigyelhető, hogy nem Jacobs-csuklós konstrukcióról van szó :)

IMG_7050.JPG

Nagy ugrás, immár a Visztula fölött járunk Varsóban. A híd Józef Poniatowski, Napóleon egyik marsallja nevét viseli, és ahogy látható, szintén erős villamosforgalma van. Amúgy a kép a múltkor videóban mutatott öreg motorkocsiból készült.

8 komment

Címkék: közlekedés utazás híd képek szünetjelzés helyett

A kötelékműrepülés két különböző iskolája

2014.04.15. 17:00 :: Hamster

Megint fényképezőgéppel készített videó, megint a 2008-as kecskeméti nemzetközi repülőnapról. A kötelékműrepülés két különböző iskoláját láthatjuk a két rövid filmecskén:

3 komment

Címkék: repülés videó kecskemét repülőnap szünetjelzés helyett

A Fővám téri egérlyuk

2014.04.14. 07:00 :: Hamster

Most megint egy olyan hely következik, amit nehezemre esik elképzelni, hogy bárki is visszasírna: a 2-es villamos régi megállója a Fővám tér alatt, a hozzá tartozó aluljáróval:

02020023.JPG

Ez a kép már csak azért is vicces, mert jobbra az a jelző azt mutatja, hogy nyugodtan behaladhat a villamosunk, miközben jól látható, hogy odalent még van egy másik. De a korlátok és a zöldterületet szegélyező kősor is borzasztóan néznek ki.

fovamter2.jpg

Persze az utas főként a megállót látta a komplexumból, ami egy nagy nyilvános vécére hasonlított, legalábbis a szagokat tekintve. Igaz, vízöblítéses volt - árvíz idején.

23 komment

Címkék: budapest közlekedés város képek m4 nincsmár

A Földalatti Vasúti Múzeum járművei: faborítás, fémborítás, pótkocsi

2014.04.12. 07:00 :: Hamster

Gyerekkoromban imádtam a Deák téri aluljáróból nyíló "kisföldalatti múzeumot", de ma már annyira körbeépítették pékséggel-miegymással a bejáratát, hogy szerintem sokan nem is tudják, hogy ott van.

IMG_3401.JPG

Egy gyerek számára rettentő izgalmasan hangzott, hogy azért olyan keskeny és hosszú a kiállítási tér, mert igazából egy darabka felhagyott alagútban vagyunk: az egyik vágányon állnak a régi szerelvények, a másik vágány helyén sétálunk mi.

Ugyanezért aztán nem egyszerű fotózni, pedig a kiállított járművek igazán érdekesek. Legelől a 19-es pályaszámú, faborítású kocsi áll. A "faborítású" jelző arra utal, hogy a vonal megnyitására az azt építtető két cég, a BVV és a BKVT különböző kivitelű kocsikat rendelt a Siemens&Halske és Schlick cégektől: előbbi fém, utóbbi fa borítással.

Persze igazából ennél nagyobb különbségek is voltak (forgóváz, motorok, vezérlés, méretek), de a leglátványosabb eltérés mégis a kocsiszekrény borítása volt, és ez a legvégső időkig megmaradt. Arra is felhívnám a figyelmet, hogy az eredeti kivitel mennyire más volt, mint ami ott áll a múzeumban: az ugyanis gyakorlatilag az utolsó forgalmi állapot, kicsit "régiesítve".

23 komment

Címkék: képek nosztalgia kisföldalatti

Az elveszett utastájékoztató valószínűsíthetően tényleg elveszett

2014.04.11. 07:00 :: Hamster

Jómúltkorjában mutattam képet a Baross téri régi aluljáró falán egykor látható villamos piktogramról, azt találgatva, vajon valaki megmentette-e. Nos, nemrég találtam egy képet a tér feltúrása közben készítettek közt, ami alapján úgy tűnik, nem:

IMG_1282.JPG

Félreértés ne essék, több ilyen "fémrajz" is volt az aluljáróban, de ez itt azonos azzal, amit eredetileg mutattam. Picit azért sajnálom.

4 komment · 2 trackback

Címkék: budapest csak egy kép már nincs

Fogaskerekű szalamandra

2014.04.10. 07:00 :: Hamster

Aki a múltkori lengyel motorvonatos bejegyzést a lepukkantság dícséretének érezte, annak most következzék valami tüchtig és modern!

IMG_2872.JPG

Schneebergbahn név alatt általában a Puchberg am Schneeberg vasútállomásától a 2076 méter magas Schneeberg oldalára felkúszó fogaskerekűt értik, pedig igazából a Bécsújhelytől Puchbergig (kicsit sok a "berg" ebben a mondatban) vezető normál vasútvonalnak is ez a neve. Ugyanakkor kit érdekel egy vicinális, ha fogaskerekűzni is lehet?

IMG_2887.JPG

A vonal közel tíz kilométer hosszú, érdekessége, hogy 1999-ig gőzmozdonyokkal üzemeltették, csak akkor vezették be a Szalamandra becenevű dízeljárgányokat, amiket a képeimen is láthatunk - sajnos nekünk nem volt szerencsénk, pont nem sikerült nosztalgia vonatot elcsípnünk ottjártunkkor.

IMG_2851.JPG

A vonal mértékadó emelkedése 196 ezrelék, ami kis híján kétszerese a svábhegyinek (aminél ez az érték 110 ezrelék) - ha minden igaz, itt épp ezt látjuk.

11 komment

Címkék: utazás ausztria képek vasút

Egy elmosódott kép kapcsán

2014.04.09. 07:00 :: Hamster

Gimiben a tornaórák kötelező száma volt két kör futás a sulit is magában foglaló tömb körül. Itt, a Bikszádi utca és a Tétényi út sarkán állt egy öreg szerelvénydoboz, amire már akkor is mindig rácsodálkoztam, mert régi, a rozsda alatt sejthetően koronás-címeres dombor-embléma díszítette. Gyerekkorom egyik kedves szórakozása volt a Magy. Kir. Távb. Hál. (nem emlékszem a pontos nevekre, de arra igen, hogy jelentősen elütöttek a korabeli feliratoktól), Budapest Székesfővárosi Ezmegaz és hasonló csatornafedők és dobozok kiszúrása, de ilyen dobozból már akkor se nagyon láttam. Annál nagyobb volt a csodálkozás, amikor húsz évvel később azt vettem észre, hogy a doboz még mindig ugyanott van:

IMG_4850.JPG

Sajnos lusta voltam kiszállni a kocsiból, és rendesen lefotózni, csak az anyósülésből kattintottam egyet rá - azért sajnos, mert a doboz azóta eltűnt. Nem mintha dísze lett volna az utcának, de azért a környék legöregebb objektuma lehetett...

3 komment

Címkék: énblog budapest elveszett