Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, repülőgépekre, reklámokra, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollok/spam/túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság

Naptár

augusztus 2014
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  <
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Hirdetés

Légszennyezettség

Budapest szmogtérképe

Ez megy most

  • Sanda gyanu: Ha sör, akkor jobb neve van a bajoroknak, lásd müncheni sörfesztivál. Dehát a németeknél van vagy ezer sörfőzde. A sör... (2014.08.27. 09:37) Berlin utolsó belvárosi mackója?
  • Zsidófalvi Zsidó: @magyar bucó: Hááát, esetleg talán az magasabb városi iskolázottsággal együtt jár a fejlettebb általános izlés. Szóval... (2014.08.27. 09:10) Berlin utolsó belvárosi mackója?
  • magyar bucó: @Hamster: Szerinted milyen összefüggés van a város mérete és a lakók által preferált italok között? (2014.08.27. 09:01) Berlin utolsó belvárosi mackója?
  • Hamster: @Rocko-: "de inkább beerlin" Igazából fogalmam sincs, milyen a berlini sör. Eleve, egy ekkora nagyvárosban inkább tömé... (2014.08.26. 16:11) Berlin utolsó belvárosi mackója?
  • milliliteratura: valóban elég mackós a medvina mozgása. (2014.08.26. 11:38) Berlin utolsó belvárosi mackója?
  • Hamster: @Siposdoktor: Persze, büszkék is rá azok az üzemek, ahol volt ilyen, de gyanúm szerint nem véletlenül nem terjedtek el... (2014.08.26. 10:50) Az "új" villamos régi képeken
  • Siposdoktor: @Hamster: nem tartozik a blogbejegyzés témájához, de annyira megtetszett a kép, hogy mindenképpen szeretném rá felhívn... (2014.08.26. 10:40) Az "új" villamos régi képeken
  • Rocko-: Bearlin, ez jó. :) de inkább beerlin. (2014.08.26. 07:11) Berlin utolsó belvárosi mackója?
  • Trónkövetelő: @Hamster: A másik fele meg valószínűleg én :) (2014.08.25. 16:54) It's Saturday Night!
  • Hamster: 92 megtekintés... és ebből körülbelül a fele én voltam :) (2014.08.25. 15:32) It's Saturday Night!
  • Utolsó 20

Címkék

125év (6) 2624 (11) abszurd (24) Ab van Donselaar (34) agyhúgykő (36) airway (94) álhír (5) állatkert (8) alpok (10) amiga (7) augusztus 20 (6) ausztria (27) autók (52) balaton (10) basel (7) bbc (6) bécs (22) belgium (11) bengáli (10) berlin (69) berlini fal (14) bkv (42) blog (20) budai vár (18) budaörs (24) budapest (566) budapesti pillanatok (16) buék (5) busz (53) c64 (10) city lights (37) commodore (14) csak egy kép (24) csak egy videó (138) csehország (14) cukiság (27) debrecen (21) design (5) díszkivilágítás (25) divat (6) doctor who (42) drezda (7) duna (23) életkép (22) életképek (24) életmód (6) elveszett (30) énblog (146) építészet (17) építkezés (7) épület (6) érdekesség (9) esti városkép (6) fan fiction (12) felhők (23) felső-szilézia (22) felső szilézia villamos (20) fényvillamos (10) ferihegy (15) film (5) firka (5) fogaskerekű (13) fogyasztói (23) fotó (5) freddie mercury (5) füsti (6) gary moore (10) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (28) gépsárkányok (10) gondolatok (10) gőzmozdony (11) gyermekvasút (14) haditechnika (5) hajó (28) hampage (182) hármashatárhegy (5) helikopter (9) hév (20) híd (15) (21) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) humor (106) idegenforgalom (17) ikarus (20) il 14 (9) írás (15) it (9) jegyek (5) karácsony (5) karikatúra (5) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kép (6) képek (451) képregény (92) kérdés (5) kirándulás (10) kisföldalatti (10) kiskörút (5) kisvasút (31) ki vagy doki (14) köd (10) közlekedés (259) kritika (68) kulfoldi szemmel (60) látnivaló (6) lengyelország (32) lipcse (12) li 2 (15) ludmilla (5) m4 (12) maci (5) mackó (5) magyarország (5) margit híd (7) máv (32) medve (7) metál (5) metró (28) miskolc (12) mittudoménmi (9) MOD (5) morál (11) morgás (108) mozi (5) mtp (7) muki (9) münchen (10) műrepülés (8) múzeum (24) nagypolszki (5) németország (127) neon (5) nerd (7) nincsmár (7) nohab (11) nosztalgia (130) nürnberg (11) nyíregyháza (6) NZA (8) olaszország (13) oldtimer (42) orkvadászok (11) ostrava (6) otthoni turista (31) pályahiba (6) panoráma (96) Peter Haseldine (11) point n click turista (7) popkultúra (79) pozitívum (12) prága (7) programajánló (25) púpos (7) queen (9) r.i.p. (8) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (10) reklám (20) relax (8) repülés (98) repülőgép (31) repülőgépek (49) repülőnap (30) repülőtér (6) retró (21) rock (40) SNL (8) sorozatok (15) stuttgart (5) svájc (26) szabadság híd (9) szeged (27) szergej (12) szlovákia (5) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (147) társadalom (5) tatra (7) technika (15) technikatörténet (8) tél (11) tévéműsor (26) Tim Boric (11) tömegközlekedés (239) történelem (15) trolibusz (44) turizmus (18) tűzvonalban (14) tűzvonalban saját (8) tv (71) überzenészek (15) utazás (166) utcakép (122) uv (25) várnegyed (5) város (234) városkép (55) városliget (7) vasút (210) vicinális (13) videó (389) villamos (428) vlog (7) vonat (6) youtube (137) zene (91) zlin (11) zürich (13) Címkefelhő

Berlin utolsó belvárosi mackója?

2014.08.26. 07:00 :: Hamster

Berlin neve ugyan valószínűleg nem a német Bär (medve), hanem a szláv brlo/berlo (mocsár, láp) szóból származik, de ez semmit nem változtat azon a tényen, hogy a német főváros jelképe a nyelvét nyújtogató mackó. És tegyük hozzá, jól is van ez így, hiszen sokkal egyszerűbb egy medve képét zászlóra applikálni, mint egy mocsárét :)

IMG_2849.JPG

A hasonlóan félrevezető nevű Bern kapcsán már meséltem a svájci város jólétét, biztonságát szimbolizáló mackókról, akik a belváros szélén egy vendéglőként funkcionáló egykori villamosremiz mellett laknak. Nos, a német fővárosnak is van hasonló attrakciója!

IMG_2850.jpg

Ma már szinte csak a terület neve emlékeztet a középkori Berlin testvérvárosára, Cöllnre, ahol egy kis park közepén él Schnute, az utolsó berlini mackó - tavaly óta sajnos már egyedül. A medvelány 1981-ben itt született, tehát neki tényleg ez az otthona, nem máshonnan hozták ide. Látszik rajta, hogy nem fiatal - ottjártamkor komótosan rótta köreit lakhelyén, ugra-bugra és játszadozás nélkül. Szerencséjére a park - központi fekvése ellenére - félreeső helyen van, nincs nagy forgalom vagy állandó zaj, ami zavarhatná, és a turisták is ritkán jutnak el ide.

6 komment

Címkék: maci utazás videó berlin város németország medve mackó

Nosztalgia: az első ".MOD-jaim" emlékére

2014.08.24. 18:00 :: Hamster

Nem kell megijedni, nem saját készítésű Amiga moduljaim következnek, csak egy kis visszaemlékezés arra, hogy milyen volt, amikor a neoprimitív zenei képességekkel (vagy inkább képtelenséggel) megáldott PC párhuzamos portjára (megnéztem a masinám hátoldalát, és rájöttem, hogy ilyet már nem is raknak manapság rájuk) dugott CoVoxra dugott (igen, ez egy ilyen kisvasút jellegű megoldás volt) táskarádióból hirtelen valódi (számítógépes) zenék szólaltak meg.

Ahogy korábban már írtam, addig nem kicsit irigyeltünk mindenkit, akinek volt hangkártyája, mert a PC beépített csipogója csak ilyen zenei "élményt" bírt nyújtani:

... ami erős visszaesés volt a Commodore 64-hez képest (is - akkor még nem tudtam, hogy Amigán még jobban szól):

Még jó, hogy a keylock kulcsra volt kötve a gép belső hangszórója, így bármikor el tudtam némítani - a normál PC-sek ilyenkor nyithatták ki a dobozt, hogy letépjék a csatlakozót az alaplapról, mert nem lehetett ép ésszel kibírni azt a borzasztó csipogást :)

Aztán amikor Jenci barátom '92-ben puszta jófejségből összeforrasztott nekem egy CoVox-ot, és megdobott egy sor .MOD kiterjesztésű fájllal, meg egy MODPLAY.COM nevű lejátszóval (.COM! .COM!! ma már azt se tudják, hogy ilyen is volt), hirtelen ilyenek szólaltak meg a kisszobában:

Karsten Obarski Sleepwalker című opuszának eleje még kicsit a C64 hangképzésére emlékeztetett, de annyival tisztább, dinamikusabb volt, hogy akár CD-ről is szólhatott volna - már úgy értve, hogy bőven túllépett a 8-bites chiptune műfaján.

22 komment

Címkék: énblog zene youtube commodore amiga

It's Saturday Night!

2014.08.23. 19:30 :: Hamster

Mivel ilyenkor a jelek (meg az oldalletöltési statisztika szerint) senki se olvassa a blogot (amit tulajdonképpen jól is tesztek, hisz ősz, izé tavasz van... esetleg nyár, tessék kikapcsolódni menni), megint SNL-ezünk!

Az első sketch akár a Keleti pályaudvarról... vagy tulajdonképpen bármelyik másikról is szólhatna. Sose fogom megérteni, hogy külföldön miért értem számomra idegen nyelveken is a bemondást, míg itthon csak pislogok. Ja, az állomási személyzet egyik tagja Harvey Keitel - nem épp tipikus szerep ez számára :)

Mesék, amiket másként ismertünk, első rész: a Szörnyeteg másképp gondolja, hogy ki a Szépség, és ki a Szörnyeteg. Tényleg, Gerard Butlernek meglepően jó hangja van, nem? Ehhez képest meg azzal a rekedt ordítással lett híres, hogy THIS. IS. SPARTAAAA...

Mesék, amiket másképp ismertünk, második rész: Mary Poppins egy... na mindegy; mindenesetre Anne Hathaway meglepően jól játssza :)

8 komment

Címkék: tv pop youtube humor SNL

Hosszú képes bejegyzés Kölnről

2014.08.22. 17:00 :: Hamster

A jó poénok hamar unalmassá válnak, a rosszakat viszont nem tudom megunni, úgyhogy... ;)

dom2.jpg

8 komment

Címkék: énblog németország panoráma köln szünetjelzés helyett

Az "új" villamos régi képeken

2014.08.21. 00:01 :: Hamster

Megszokhattuk, hogy Ab van Donselaar képein legtöbbször olyan villamosokat látunk, melyek már rég eltűntek az utcákról - most viszont egy olyan típus lesz a főszereplő, amit én legalábbis képtelen vagyok réginek látni, hisz még mindig a főváros tömegközlekedésének egyik meghatározó járműve a maga háromszázakárhány példányával: a CKD Tatra T5C5.

A harmincas évek amerikai csúcstechnológiájának ötvenes évekbeli csehszlovák licenszének a hetvenes években kimondottan a magyar igényekre átszabott verziója '78-ban született, az első két protó egy évvel később érkezett Budapestre, a sorozat pedig '80 óta áll az utazóközönség szolgálatában. Ez még épp a hármas metróhoz köthető vonalbezárások és átszervezések előtti időszak, így a még ma is közlekedő kocsik néhány olyan helyen is felbukkantak, ahol már csak az idősebb lakók emlékeznek, hogy egykor villamos járt.

BKV_4083-4084_Ln12_AvD.jpg

Nem tudom, mekkora lehetett a Visegrádi utcából a Katona József utcába kanyarodó ív sugara, de elég rendesen kifordulni látszanak az akkor (papíron) még a Nyugati (Marx) térre járó 12-es villamos forgóvázai! A Kádár utcai hurok már a múlté, és ez az állapot se sokáig állt már fenn, hiszen nemsokára a Lehel (Élmunkás) térig járt a hármas metró. A 4083-as pályaszámú Tatra még ma is megvan, ez a vágány viszont már 23 éve nincs.

BKV_4085-4086_Ln14_AvD.jpg

És ha már Lehel tér: a metróépítés miatt a Váci út szélére kirakott vágányokra se emlékeztet semmi - pedig nem lenne nagy hülyeség, ha a 14-es ma is elmenne legalább a Nagykörútig.

BKV_4096-4097_Ln12_AvD.jpg

A másik irányba nézve még kaotikusabb volt a látvány, bár innen tulajdonképpen csak a munkaterület tűnt el azóta, egyéb téren nem történtek hatalmas változások. A villamosfotósoknak mindenesetre biztos érdekes volt, hogy ugyanott hol ultramodern kockavillamos jött, hol pedig valami őskövület ;)

BKV_4093-4092_Ln14_AvD.jpg

Még a káposztásmegyeri lakótelep első ütemének elkészülte előtt vagyunk, a 14-es az újpesti piac melletti utcában végződik, ahol azelőtt a 8-as villamos végállomása volt.

25 komment

Címkék: budapest város tatra villamos utcakép kulfoldi szemmel Ab van Donselaar

Villamosok Nürnbergben

2014.08.20. 12:00 :: Hamster

Tegnap volt egy megjegyzésem, miszerint Nürnbergben ugyanazok a villamosok ugyanolyan nyomtávon picit hangosabban közlekednek, mint Münchenben, most megpróbálom ezt audiovizuálisan alátámasztani:

Persze ezeket a hangokat még így is bőven elcserélném egy szétesés előtti állapotban csörgő-morgó Ganzra vagy meglaposodva száguldó KCSV-re a 2-esen, amin szinte érzed, ahogy szétveri maga alatt a Viaduktot... de azért talán hallható, mire gondolok :)

2 komment

Címkék: videó németország tömegközlekedés nürnberg villamos

Maximális forgalom, minimális csikorgás

2014.08.19. 07:00 :: Hamster

Tudom, mostanában gyakran volt szó itt a blogban a müncheni villamosokról, de szerény nyomott véleményem szerint megérdemlik a figyelmet. És nem csak azért, mert Európa talán legjobb közösségi közlekedési rendszerének részét képzik, hanem mert egy egykor halottnak mondott közlekedési eszközről van szó.

IMG_5786.JPG

A hetvenes-nyolcvanas években ugyanis még egészen konkrétan a müncheni villamos megszüntetése volt a terv, körülbelül '93 környékére az utolsó vonal is megszűnt volna. Az ok a példaértékű belvárosi S-Bahn alagúton (no meg az ahhoz tartozó hálózaton) túl a metró, illetve az olcsó és rugalmasan szervezhető buszközlekedés volt. Persze ebben a nagy felszámolós lelkesedésben valószínűleg benne volt az is, hogy a '72-es olimpiára kiépített rendszerről (melynek a közutak is részei) úgy gondolták, hogy ha a különleges terhelést elbírta, akkor a hétköznapi forgalmat lazán el fogja vinni. A vonalbezárásokkal párhuzamosan ennek megfelelően nem jelent meg új járműgeneráció: a hatvanas évek végén beszerzett P-kocsik és a '94-ben bevezetett R2.2-esek közt csak prototípusok, próbakocsik bukkantak fel a bajor fővárosban. Ennél még a budapesti villamosüzem is komolyabban fejlődött akkoriban!

IMG_5785.JPG

Az alacsonypadlósok megjelenése a megváltozott várostervezési széljárásnak volt köszönhető: a nyolcvanas évek végén átalakult a városi életről alkotott kép, a '93-tól egészen 2014-ig szolgáló főpolgármester, Christian Ude pedig - a pártfrakciókkal sokszor szembemenve - a felszíni kötöttpályás közlekedési eszközök fejlesztését szorgalmazta. Ennek köszönhetően nem csak megmaradtak a még meglevő vonalak, de felhagyottakat is újraindítottak, illetve teljesen újakat építettek. Ezek mellett pedig folyamatosan korszerűsítették az infrastuktúrát és a járműparkot - plusz karban is tartották, hiszen egy felújítás, egy-egy új kocsi nem tart örökké, vigyázni kell rájuk.

18 komment

Címkék: közlekedés videó németország képek villamos münchen

A kis piros

2014.08.17. 18:00 :: Hamster

A szobi kisvasúton töltött fél nap szereplői közül már bemutattam Bömbit, a csehszlovák dízel-villamos pöfögényt, és az NDK eredetű L-60-ast, nem is beszélve az ex-budapesti villamos pótkocsiról. A sorozat utolsó részében az utóbbit vontató jószágról, Piroskáról lesz szó:

IMG_6653.JPG

Az MD-40-es gépek őse a második világháború előtt az Orenstein&Koppel budapesti üzemében gyártott MD-2-es volt (az érdekesség kedvéért: az L-60-ast építő kelet-német cég is eredetileg az O&K része volt), ezt a Pálfalvai Bányagépgyártó és Javító Vállalat fejlesztette tovább az új jelzéssel.

IMG_6637.JPG

A hajtásról természetesen Csepel motor gondoskodik, az erőátvitel lánccal történik. Nem egy különösebben összetett szerkezet, de ez nem is volt elvárás, hiszen gyárak és bányák részére készült.

5 komment

Címkék: videó képek vasút kisvasút szob

MünchenTram - városnézés villamossal

2014.08.16. 18:00 :: Hamster

München városnéző villamosát egyszer már kipróbáltam, csak akkoriban még egy P-kocsiból és p-pótkocsiból álló szerelvény közlekedett rajta. Aztán néhány évvel később a P-t M-re cserélték - egy még régebbi típusra:

IMG_5633.JPG

Látni egyszer láttam is, de kipróbálni csak idén sikerült. Mivel ezzel a típussal még nem utaztam, elsősorban nosztalgiavillamosként tekintettem rá.

IMG_5638.JPG

A hatvanas évek funkcionalista-puritán belső tere alatt egyébként érdekes technika rejtőzik: ezek a kocsik ugyanis háromtengelyesek. A középső, kisebb átmérőjű kerekek a két futó tengely ívbeállását szabályozták, ezzel a megoldással szűkebb ívekben is el tudtak menni, mint a korszak forgóvázas járművei.

4 komment

Címkék: utazás videó város németország villamos münchen

Naumburg: elektromos vadkecske, Barkas-lámpával

2014.08.14. 18:00 :: Hamster

Nemrég bemutattam a "Saale-parti dómvárost", megemlékeztem híres-nevezetes orgonájáról is, most lássuk Naumburg közlekedésbarátok közt legismertebb attrakcióját, a villamost:

IMG_6132.JPG

Az üzem gyökerei a XIX. század második feléig nyúlnak vissza: a város polgársága gyorsan és megerőltetés nélkül szeretett volna a belváros, és az annál közel negyven méterrel mélyebben fekvő pályaudvar közt közlekedni. A lóvasút az emelkedők miatt szóba se jöhetett, így 1892-ben gőzmozdonyok vontatta kocsikkal indult meg a forgalom:

Nmb-strassenbahn-dampf-1895.jpgNmb-strassenbahn-dampf-1895“. Über Wikipedia.

Hamar kiderült, hogy a pályát gyengére építették, valószínűleg a rajta való haladásból jött a "Vad Kecske"* becenév - más források szerint az NDK időkben kezdték el így hívni, hasonló okból kifolyólag. Mindenesetre az üzemeltető nyolc év alatt tönkrement, a vonal pedig a városra háramlott. A tanács idővel úgy döntött, hogy előremenekül: újraépíttette azt, villamosként.

*vérmérséklettől függően a Zicke szó persze mást is jelenthet, például házsártos nőszemélyt

Nmb-strassenbahn-tw3-1907.jpgNmb-strassenbahn-tw3-1907“. Über Wikipedia.

Az 1906-ban leállított gőzvasút helyét 1907-ben a villamos vette át, és a virágkorszak 1914-ben a meglevő vonal hosszabbításával folytatódott: a sínek immár teljesen körbejárták az óvárost.

Naumburg1_kicsi.jpgA mai északi végállomás a pályaudvar közelében

Az apró villamosüzem ezzel a "hálózattal" élte túl az első, majd a második világháborút is, bár lassan kezdett nagyon szomorú állapotba kerülni. "Új" járművet csak használtat kaphatott, és ha nincs az első olajválság, a hetvenes évek második felében valószínűleg már Ikarusok jártak volna helyette. Így azonban megmaradhatott, bár '76-ban megszüntették az óvároson átvezető szakaszt, kettévágva a körgyűrűt. A kerülő útvonal csak öt évvel később épült meg, miután az 1979-es olajválság után az illetékesek úgy döntöttek, hogy mégis szükség van a teljes útvonalra.

IMG_6213.JPGA '76-ban megszüntetett szakasz maradványa a Postringen

Komoly felújításra viszont így sem került sor, így a rendszerváltás idejére már megint tragikus állapotba kerültek a sínek és járművek. 1991-ben teljesen leállt a villamosközlekedés - a vágányt ezt követően egyre több helyen aszfaltozták felül, két évvel később pedig már több vonalból buszhálózat szolgálta ki a helyieket.


A villamosbarátok ennek ellenére nem adták fel, és befektetőkkel, gyűjtőkkel összefogva immár turisztikai célú járatként akarták feltámasztani az üzemet. 95-ben egy rövidebb szakaszon ismét üzembe helyezték a pályát, '99-től pedig engedélyt kaptak a menetrend szerinti közlekedésre. Fontos kompromisszum volt, hogy a város a körgyűrű nyugati oldalának újraépítéséről való lemondásért cserébe segítséget nyújtott a vonal keleti felének felújításában. Ez a maradék az, amin ma is utazhatunk.

8 komment

Címkék: közlekedés utazás videó város képek nosztalgia villamos naumburg