Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, repülőgépekre, reklámokra, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollok/spam/túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság

Naptár

július 2014
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  <
1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31

Hirdetés

Légszennyezettség

Budapest szmogtérképe

Ez megy most

Címkék

125év (6) 2624 (11) abszurd (24) Ab van Donselaar (33) agyhúgykő (35) airway (94) álhír (5) állatkert (8) alpok (10) amiga (6) augusztus 20 (6) ausztria (26) autók (52) balaton (10) basel (7) bbc (6) bécs (21) belgium (11) bengáli (10) berlin (68) berlini fal (14) bkv (42) blog (20) budai vár (18) budaörs (24) budapest (565) budapesti pillanatok (16) buék (5) busz (53) c64 (10) city lights (37) commodore (13) csak egy kép (23) csak egy videó (136) csehország (14) cukiság (27) debrecen (21) design (5) díszkivilágítás (25) divat (6) doctor who (42) drezda (7) duna (23) életkép (22) életképek (24) életmód (6) elveszett (30) énblog (144) építészet (17) építkezés (7) épület (6) érdekesség (9) esti városkép (6) fan fiction (12) felhők (23) felső-szilézia (22) felső szilézia villamos (20) fényvillamos (10) ferihegy (15) film (5) firka (5) fogaskerekű (13) fogyasztói (23) fotó (5) freddie mercury (5) füsti (6) gary moore (10) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (28) gépsárkányok (10) gondolatok (10) gőzmozdony (11) gyermekvasút (14) haditechnika (5) hajó (28) hampage (182) hármashatárhegy (5) helikopter (9) hév (20) híd (15) (21) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) humor (105) idegenforgalom (17) ikarus (20) il 14 (9) írás (15) it (9) karácsony (5) karikatúra (5) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kép (6) képek (440) képregény (92) kérdés (5) kirándulás (10) kisföldalatti (10) kiskörút (5) kisvasút (29) ki vagy doki (14) köd (10) közlekedés (254) kritika (68) kulfoldi szemmel (59) látnivaló (6) lengyelország (32) lipcse (12) li 2 (15) ludmilla (5) m4 (12) magyarország (5) margit híd (7) máv (32) medve (6) metál (5) metró (28) miskolc (12) mittudoménmi (9) MOD (5) morál (11) morgás (108) mozi (5) mtp (7) muki (9) münchen (5) műrepülés (8) múzeum (22) nagypolszki (5) németország (111) neon (5) nerd (7) nincsmár (7) nohab (10) nosztalgia (129) nürnberg (6) nyíregyháza (6) NZA (8) olaszország (13) oldtimer (42) orkvadászok (11) ostrava (6) otthoni turista (31) pályahiba (6) panoráma (95) Peter Haseldine (11) point n click turista (7) popkultúra (78) pozitívum (12) prága (7) programajánló (25) púpos (7) queen (9) r.i.p. (8) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (10) reklám (20) relax (8) repülés (98) repülőgép (31) repülőgépek (49) repülőnap (30) repülőtér (6) retró (21) rock (40) SNL (7) sorozatok (15) stuttgart (5) svájc (26) szabadság híd (9) szeged (27) szergej (12) szlovákia (5) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (145) társadalom (5) tatra (6) technika (13) technikatörténet (7) tél (11) tévéműsor (26) Tim Boric (11) tömegközlekedés (237) történelem (15) trolibusz (44) turizmus (18) tűzvonalban (14) tűzvonalban saját (8) tv (69) überzenészek (15) utazás (159) utcakép (119) uv (25) várnegyed (5) város (227) városkép (54) városliget (7) vasút (205) vicinális (13) videó (378) villamos (420) vlog (7) vonat (5) youtube (133) zene (90) zlin (11) zürich (13) Címkefelhő

A müncheni főpályaudvar

2014.07.23. 18:00 :: Hamster

A múltkor láttuk a müncheni Hauptbahnhof előtere fölött húzódó Hackerbrückét, úgyhogy itt az ideje, hogy magát a pályaudvart is megnézzük!

IMG_5867.JPG

Persze igazából nem tudom, hogyan lehetne egy képen megmutatni ezt az üzemet, egyszerűen nem fogja be az objektív: a főcsarnokban 16 vágány van, ettől jobbra és balra pedig egy-egy szabadtéri szárnyban még 6, illetve 10. Plusz a föld alatt további 2 az S-Bahnnak - a pályaudvart három oldalról körbevevő villamossíneket, illetve a két metrómegállót bele se próbálom számolni... Szóval elég sok hengerelt acél van beépítve a környékbe, és jellemzően nem azért, hogy ott rozsdásodjon!

IMG_6065.JPG

Nem észbontóan modern létesítményről van szó, mint Berlinben (a mai állomás az ötvenes-hatvanas években épült, a világháborúban elpusztult régi helyett), nem is olyan klasszikusról, mint a lipcsei, de minden puritán funkcionalizmusa ellenére elvan a gyerek, ha hagyják van mit nézni. Mégiscsak ez Németország legforgalmasabb pályaudvara, napi 450 ezer utassal és nyolcszázvalahány vonatmozgással (az S-Bahnt nem számolva)!

2 komment

Címkék: közlekedés videó németország képek vasút münchen panoráma

Szökik is, zenél is...

2014.07.22. 19:00 :: Hamster

Ha jól tévedek, még tavaly újították fel a kettes számú margitszigeti zenélő kutat (mert az első azért az északi, régi marad), de csak most jutott eszembe megnézni.

IMG_0492.JPG

Szerintem klassz! Kicsit ugyan furcsa a víz erősen klóros szaga, de annak ellenére el bírtam nézegetni a műsort, hogy többnyire nem az én ízlésemre szabták a zenét:

Elvileg a kút a nap nagy részében zenél, de a program csúcspontja csak este, sötétben élvezhető. Azt mondjuk nem értettem, hogy valakik miért engedték meg a kisgyereküknek, hogy újra meg újra körbebiciklizze a kutat a sötétben, a nézelődő tömeg közepén, de ez nem a kút hibája. Persze elgondolkoztató, hogy vajon hova vezet ez a "nem szólunk rá a gyerekre, mert az árthat neki" dolog - pár generáció múlva az akkori gyerekek oda fognak csinálni, ahol rájuk jön?

3 komment

Címkék: budapest zene videó szünetjelzés helyett otthoni turista city lights

L-60, a Marx Károly Mozdonygyárból

2014.07.21. 16:00 :: Hamster

A szobi kisvasút nyílt napján az érdeklődők rögtön három nem annyira tipikus mozdonyt is láthattak. Az elsőt, a dízel-villamos Bömbit már mutattam, következzék hát a "béketábor" egy újabb produktuma a sorból:

IMG_6584.JPG

Kicsit érthetetlen, hogy miért is jelent meg Magyarországon az NDK eredetű L-60-as az ötvenes évek elején: vagy nem tudtak éppen eleget gyártani a sokkal elterjedtebb C-50-esből, vagy KGST-s bajtársiasságból :) Persze lehet, hogy a kicsit nagyobb tömegtől (?), vagy a másfajta hajtástól jobb használhatóságot vártak, de végül összesen csak öt vagy hat (mindkét számot hallottam már) lett belőlük; ebből kettő meg is maradt: egy Szilvásváradon, egy itt. A gép nem sokban emlékeztet az eredetire: a fülkéje C-50 jellegűre lett átalakítva, a motorja pedig MAN gyártmány.

IMG_6717.JPG

A szerkezet legfőbb bája valószínűleg a vakforgattyús-rudazatos hajtás, ami (kicsit) gőzösökhöz teszi hasonlatossá.

1 komment

Címkék: videó képek vasút börzsöny kisvasút

Fény az éjszakában: a Parlament új díszkivilágítása

2014.07.20. 01:19 :: Hamster

Teljesen véletlenül szúrtam ki a 6-os villamosból a héten, hogy az Országház nem csak elölről van kivilágítva, ahogyan már évek óta, hanem minden oldalról. Lehet, hogy ez másnak nem újdonság, de én még nem láttam így az épületet, és nem is hallottam, hogy átadták volna a teljes világítást. Lehet, hogy megint valami főpróbát csíptem el? Mindenesetre le kellett sétálnom a Kossuth térre:

IMG_0532.JPG

Végre nem csak a dunai (fő)homlokzatot lehet úgy megnézni, ahogy nappal nem láthatjuk - olyan, mint egy mesebeli palota!

IMG_0551.JPG

Ahogy a dunai oldalnál, itt is különféle árnyalatokkal emelték ki a részleteket, nem szimplán nátriumlámpa-sárgában úszik minden.

IMG_0545.JPG

Díszkivilágításban egyre jobbak vagyunk; kíváncsi vagyok, melyik lesz a következő épület, ami ilyet kap. Úgy értem, a Várbazár után, mert gondolom, ott lesz ilyesmi.

28 komment

Címkék: budapest videó város képek díszkivilágítás országház city lights

Saturday Night Taped, csakazértis!

2014.07.19. 18:00 :: Hamster

Mivel ilyenkor a jelek szerint senki se olvas blogokat (de még a múltbeli facebook lájkok is elmentek nyaralni), biztos senki nem fog kiakadni, ha megint SNL-ezek :) Mai szombat esti filmkoktélunk a szorult helyzetben is rezzenéstelen arcú Jeremy Rennerrel kezdődik:

Utána a viselkedéstudomány területére kirándulunk: egyrészt arról lesz szó, hogy mennyire másképp beszélünk a telefonon a barátnőnkkel, másrészt arról, hogy ha nincs idő betanulni egy jelenetet, akkor elég hülyén fog kinézni, ahogy minden szereplő állandóan a súgókártyákat nézi :)

Ezután Steve Carell a kardiopulmonális reszuszcitáció (azt hittem, viccesen hangzik, ha átfordítom "magyarra", de nem, tényleg így hívják hivatalosan) helytelen alkalmazásáról tart nekünk előadást:

A most következő, '94-es jelenetben a vendégszereplő Helen Hunton kívül egy egész sor akkoriban feltörekvő komédiás is feltűnik: David Spade, Mike Myers, Chris Farley, a fingós-pisis filmek előtti Adam Sandler, Sarah Silverman (ez a csaj ilyen idős?), Rob Schneider (ő szintén nem az élet nagy kérdéseire reflektáló humorával lett híres)... Ez a Totál K*cs*g Légitársaság:

2 komment

Címkék: tv youtube humor SNL

Múzeumbusz '86-ból - nosztalgia ráhordójárat Münchenben

2014.07.18. 18:00 :: Hamster

Jómúltkorjában szó esett a német egységbuszok első generációjáról, a VÖV I-ről. Ezek ugyan jól beváltak, de a világ nem állt meg, így már a hetvenes évek második felében elkezdték továbbfejleszteni a koncepciót. Voltak ötletek, melyek nem váltak be (például a kisebb kerekek), de végül elkészült a Standard-Linienbus, zweite Generation, azaz az SL II specifikációja.

A gyártók a nyolcvanas évek első felében jöttek ki SL II-es buszaikkal; a MAN, a Mercedes, és a többiek mellett a jónevű Gottlob Auwärter GmbH & Co. KG is versenybe szállt. Persze így viszonylag kevesen ismerik őket, annál ismertebb az '53-tól használt márkanév, a Neuzeitliche Omnibus-Planung, alias Neoplan. Magyarra ne próbáljuk lefordítani, mert nagyon bután hangzik :)

IMG_5784.JPG

És nem csak simán színre léptek a városi egységbusz kategóriában: a cég N416-os típusa olyan ígéretesnek tűnt, hogy se a Mercedes, se a MAN nem akart motorokat szállítani hozzá, hiszen azzal a saját konkurenciájukat erősítették volna - a Neoplan ezért DAF és Deutz (KHD) erőforrásokat épített be.

A müncheni közlekedési vállalat csak egy kisebb sorozatot szerzett be a típusból, az egyik példány azonban ma is megvan, és június első vasárnapján ez szállította az érdeklődőket a cég saját közlekedési múzeumába. Titotkban persze reméltem, hogy valami régebbi járgányt állítanak be ráhordónak, de így is érdekes volt.

11 komment

Címkék: videó busz németország képek múzeum nosztalgia münchen

Villamoskörforgalom az obeliszk körül

2014.07.17. 17:00 :: Hamster

Kör alakú terek sokfelé léteznek, és még "villamos körforgalmakat" is találni a világban, például Brüsszelben vagy Berlinben - a legszabályosabbat viszont szerintem Münchenben találjuk:

München - Karolinenplatz (Panorama).jpgMünchen - Karolinenplatz (Panorama)“. Lizenziert unter CC BY-SA 2.5 über Wikimedia Commons

A Karolinenplatz a belváros egy kicsit talán félreeső sarkában van, és alaprajzát tekintve ennél körterebb aligha lehetne (ennél még a régi Móricz is szögletesebb volt). A közepén egy obeliszk áll, ezt a téren áthaladó villamosok szabályosan körbejárják. A fő irányuk persze az (észak-déli) átmenetel, de akár szó szerint is körbemehetnek! Ez persze feleslegesnek tűnik - kivéve, ha városnéző villamosról van szó, aminél kifejezetten jól jön, hogy amíg az idegenvezető magyaráz, szó szerint körbejárható a tér - és ha esetleg nem fejezte be egy kör alatt, lehet még egyet menni :)

14 komment

Címkék: videó város németország villamos münchen

Würzburg hegymászó villamosai

2014.07.15. 18:00 :: Hamster

Ahogy a minap írtam, Würzburg éveken át csak egy útközbeni név volt számomra a Budapest-Köln útvonalon. Sejtettem, hogy nem lehet csúnya hely, mert a vár látszódott a közeli, igencsak méretes autópályahídról, de ennél közelebb nem kerültem hozzá, mert mindig sietni kellett. Érdekes volt néhány hete végre alulról is látni ezt a hidat:

IMG_6420.JPG

Persze nyilván nem eme költői látvány miatt jöttem ide - hanem mert a híd alatt villamos is áthalad, közben igencsak tekintélyes magasságkülönbséget letudva. A fenti kép az emelkedő alján készült...

IMG_6392.JPG

... a következő megállóból viszont már felülről lehet rálátni ugyanerre a hídra: egy pici látszik belőle a fa lombja mellett, a kép közepétől jobbra (a vízszintes valami a felüljáróval egy másik út). A takarás ellenére ugye azért sejthető a magasságkülönbség? Másfél kilométer alatt száz méternél többet kapaszkodik a villamos, fogasléc és egyéb trükkök nélkül! A legmeredekebb szakasz 91 ezrelékes, ez perpillanat a legmeredekebb villamosvonal Németországban...

Forrás: Drehscheibe Online

... bár csak azért, mert a neunkircheni 111 ezrelékeset - lásd a fentebbi képet - 1978-ban bezárták. A helyi szakemberek sokat gondolkoztak azon, hogyan építsék meg - szó volt fogaskerekű vasútról is, de végül elvetették, és '89 őszén sima (adhéziós) villamosvasútként helyezték üzembe. Rendesen vágtat rajta felfelé az alacsonypadlós: hegymenetben eredetileg 70 km/h volt az engedélyezett sebesség, de később 50-re mérsékelték*, a pályát kimélendő (persze érdekelne, hogy addig tényleg mentek-e 70-nel, vagy csak elméleti érték volt, a "menj, amennyivel bírsz" szinonímája). Lefelé 40, a legmeredekebb szakaszon pedig 30 a legmagasabb sebesség. Persze a korlátozások kőbe vésése előtt kipróbálták a fizikai határokat is: 62 km/h-nál való vészfékezésnél, direkt csúszóssá tett pályán, lejtmenetben 228 méter után állt meg a jármű, és ebből csak 26-ot csúszott blokkolt kerekekkel, mert - ahogy előzetesen sejtették - az első kerekek szépen lekaparták a síkosító réteget a sínről, utána pedig ismét lehetséges volt az üzemszerű fékezés. (Forrás: Das Liniennetz der Würzburger Strassenbahn) A 91 ezrelék egyébként körülbelül másfélszerese az egykori budapesti 58-as villamos legmeredekebb részének (59 ezrelék), és kicsit több mint másfélszerese az 59-esének (53 ezrelék).

*halk megjegyzés: a budapesti villamos perpillanat vízszintesen se mehet ötvennél többel

15 komment

Címkék: videó németország képek tömegközlekedés érdekesség würzburg villamos

Wüzburg, mielőtt lemegy a nap

2014.07.14. 18:00 :: Hamster

Würzburgra csak egy késő délutánom volt: záróra után, de még azért naplemente előtt. Gyakorlatilag csak végigvágtáztam a belvároson, inkább csak a hangulatot figyelve, mint a konkrét épületeket.

IMG_6436.JPG

A piactérnek (Marktplatz) a másik sarkát már mutattam, ott áll a legnagyobb kápolna, amit valaha is láttam. A házak mögül a Szent Kilián-dóm tornyai kukucskálnak...

IMG_6379.JPG

... melyeket nagyjából az egész városból látni. A román stílusú épületet 1040-ben kezdték építeni, ez volt a város harmadik székesegyháza - a másik kettő hamar megsemmisült, ez viszont időtállónak bizonyult. A nekünk kicsit talán szokatlan név egy ír származású vértanú emlékét őrzi.

IMG_6460.JPG

A Dómhoz vezető út (Domstrasse) a Majna túloldalán álló vár irányába egy régi kőhídon folytatódik, amit nem túl szellemes módon Öreghídnak hívnak. Már a XII. században kőhíd állt itt, a jelenlegi átkelőt 1476-ban kezdték építeni. Az ívek és a úttest akkoriban fából készült, amit csak lassan építettek át - a híd ebben a formájában 1703-ban készült el. Ugyancsak a XVIII. században kezdték el szentek és uralkodók szobrait felállítani kétoldalt. Ami érdekes volt, hogy a híd egyharmada spontán teraszként szolgált, és mindenki pezsgőt, bort, vagy valami hasonlót kortyolgatott talpas poharakból.

6 komment

Címkék: utazás város németország képek würzburg

Pozsonyból hazafelé indulva

2014.07.14. 08:00 :: Hamster

Alapvetően villamosozni - és hidat nézni - mentünk Pozsonyba még áprilisban, de a vonathoz indulva egy kis trolizás is belefért. Pontosabban három megállónyi utazás, és némi egyhelyben videózás:

Az út rövidebb volt, mint gondoltunk, úgyhogy a főállomáson várakoznunk kellett egy kicsit - Pozsonynak ugyanis nem főpályaudvara van, hanem főállomása (hlavná stanica), átmenő vágányokkal a város fölötti domboldalon. Budapesti szemmel szokatlan a személyek közt átcsattogó-fékcsikorgó tehervonatok látványa, de azért van ilyen máshol is (hivatalosan - itthon legalábbis - ettől lesz pályaudvar egy vasútállomás, nem attól, hogy véget érnek a sínek, vagy átmenő a forgalma).  Ennek a videónak persze igazából semmi értelme sincs, mert túl sötét volt már, de valamivel le kellett foglalnom magamat, amíg befutott a vonatunk :)

Szólj hozzá!

Címkék: közlekedés utazás videó busz vonat trolibusz pozsony