Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, repülőgépekre, reklámokra, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollok/spam/túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság

Naptár

március 2017
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31

Ez megy most

  • Hamster: @Ted Striker: Na, az kimaradt, de amúgy se vagyok egy sörös fajta. (2017.03.26. 21:30) Bamberg, a vízi város
  • Ted Striker: Ha Bamberg akkor füstössör www.beeradvocate.com/beer/profile/263/727/ (2017.03.26. 21:14) Bamberg, a vízi város
  • Hamster: @Flankerr: Ezen a Szigetváros nevű részen, aminek a parti szakasza a Kis-Velence, volt régen még egy ág, de abból mára... (2017.03.26. 20:59) Bamberg, a vízi város
  • Flankerr: Ejha, ez a vizes rész kiadja erősen :) (2017.03.26. 20:02) Bamberg, a vízi város
  • janoszeged: Kecskeméttől-Szegedig 1 sínpár van, fejlesztésről szó sincs a tervekben. (2017.03.26. 18:33) Pozor vlak
  • KissGecihuszár: Na-na, azért csak óvatosan azzal, hogy 1 nívóra hozzuk magunkat Cseh, Lengyel, Szlovákországgal, mert ebből az összeha... (2017.03.26. 15:51) Pozor vlak
  • Comandante en Jefe: Hehe, írtam, hogy szépen futnak - most megnéztem a videódat, amin a kék motor megy, mögötte pedig a piros kocsi pattog... (2017.03.24. 21:05) Pozor vlak
  • Comandante en Jefe: @Hamster: Nem akartam félrevinni semmit, meg sokminden másról is írtam azért...:) Prága inkább példa volt, mert azt mi... (2017.03.24. 20:14) Pozor vlak
  • Hamster: @Comandante en Jefe: Egyébként most esik le, hogy félrevitted a témát, mert pont nem Prága volt a téma, hanem hogy a k... (2017.03.24. 15:42) Pozor vlak
  • Hamster: @Hamster: A lokális dologkhoz még: nemrég sétáltam édesanyámmal, és milyen kellemes lett mondjuk a Bakáts tér vagy a R... (2017.03.24. 15:39) Pozor vlak
  • Utolsó 20

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  3. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  4. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  5. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  6. Kőbánya-Hizlaló: egyről a kettőreAki nem villamosmániás vagy kőbányai lakos, az valószínűleg még sose hallott arról, hogy létezik Budapesten egy "Kőbánya-Hizlaló" nevű vasútállomás. Pontosabban tulajdonképpen már nem létezik, mégis...
  7. Keleti kényelem, nyugati... pályaudvarra megy: MÁV "komfort kocsi"Gyerekkoromban tévéreklám hirdette a MÁV új szolgáltatását, a "Komfort" osztályt. Az akkor még nem retrónak számító faburkolatos közegben nénik és bácsik utaztak, luxusnak tűnő körülmények közt:...
  8. Tanmese a terepjáró villamosokról (dr. Németh Zoltán Ádám írása)NZA barátom ráérzett a műfajra, ami nem is annyira baj, mert a héten nem nagyon volt időm blogot írni :) Beavis and Butthead így kezdené: höhö, höhö... terepjáró villamos? Nos, a villamosvasúti...
  9. "It was a good time to be 27"Már írtam arról, milyen nagyszerű dolog, hogy a különböző külföldi villamosbarátok nem egyszerre jártak Magyarországon, mert így szinte teljesen mást láthatunk Geoffrey Tribe '69-es, Peter Haseldine...
  10. Budapest és Miskolc utcáin járva '76 februárjában1976 fontos év volt a budapesti villamosokról készült képeket illetően: akkor látogatott ide először Ab van Donselaar, Tim Boric, és akkor kezdett rendszeresen idejárni Heinz Heider. Ez egyszerűen...

Címkék

103 (6) 125év (6) 2624 (12) 41-es (6) 424 (7) abszurd (26) Ab van Donselaar (34) agyhúgykő (53) airway (96) álhír (5) állatkert (11) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (53) autók (64) bach (5) balaton (17) basel (7) bbc (8) bécs (36) belgium (11) bengáli (12) berlin (133) berlini fal (20) bkv (42) blog (27) budai vár (24) budaörs (35) budapest (701) budapesti pillanatok (38) buék (8) busz (64) c64 (12) caf (10) city lights (66) class 56 (7) commodore (16) csak egy kép (34) csak egy videó (233) csehország (15) csörgő (5) cukiság (32) debrecen (24) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) doctor who (43) drezda (7) duna (25) életkép (22) életképek (28) életmód (6) elveszett (30) énblog (263) énzene (16) építészet (61) építkezés (20) épület (13) érdekesség (14) erfurt (7) esti városkép (8) fan fiction (13) favázas (11) feldolgozások (10) felhők (24) felső-szilézia (22) felső szilézia villamos (20) fényvillamos (14) ferihegy (23) film (8) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (13) fogyasztói (24) fonódó (10) fotó (5) frankfurt am main (8) freddie mercury (6) füsti (6) gary moore (20) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (52) gitár (23) gmap (12) goldtimer (5) gondolatok (10) gőzmozdony (14) gyermekvasút (17) haditechnika (10) hajó (34) hampage (248) hamster (5) hangszerek (8) hármashatárhegy (5) helikopter (10) hév (23) híd (29) (22) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (6) humor (115) idegenforgalom (21) ikarus (22) il 14 (9) ipari létesítmények (5) írás (15) it (9) jegyek (5) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (8) karikatúra (5) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kép (6) képek (638) képregény (94) kérdés (5) kirándulás (11) kisföldalatti (10) kiskörút (5) kisvasút (37) ki vagy doki (14) klasszikus zene (5) köd (20) köln (33) kölni dóm (5) közlekedés (312) kritika (70) kulfoldi szemmel (60) lánchíd (7) last ninja (5) látnivaló (9) lengyelország (36) lhbs (24) lipcse (12) li 2 (20) ludmilla (13) m4 (15) maci (6) mackó (6) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (5) mátyás-templom (6) máv (34) medve (7) metál (9) metró (38) miskolc (23) mittudoménmi (9) MOD (7) morál (11) morgás (124) mozi (5) mtp (7) muki (10) münchen (24) műrepülés (8) múzeum (40) nagypolszki (5) németország (278) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) nohab (24) nosztalgia (166) nürnberg (19) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (9) NZA (8) olaszország (13) oldtimer (59) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (6) osztyapenkó (5) otthoni turista (35) pályahiba (6) pályaudvar (21) panoráma (102) pécs (12) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (9) popkultúra (104) pozitívum (12) pozsony (9) prága (7) programajánló (25) púpos (12) queen (10) r.i.p. (10) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (10) reklám (20) relax (12) repülés (117) repülőgép (40) repülőgépek (57) repülőnap (31) repülőtér (10) retró (25) rock (58) s-bahn (10) semmering (7) SNL (14) sorozatok (15) soundcloud (10) stuttgart (6) svájc (26) szabadság híd (11) szeged (30) szergej (17) szlovákia (11) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (179) társadalom (5) tatra (12) taurus (6) technika (31) technikatörténet (29) tél (11) templom (12) tévéműsor (26) thin lizzy (5) Tim Boric (13) tömegközlekedés (313) történelem (26) trolibusz (46) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (85) überzenészek (16) utazás (244) utcakép (146) uv (29) vár (9) várnegyed (8) város (358) városkép (83) városliget (8) vasút (318) vélemény (8) vicinális (13) vidám park (5) videó (589) villamos (570) vlog (7) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (30) youtube (217) zene (153) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Utolsó kommentek:

@Ted Striker: Na, az kimaradt, de amúgy se vagyok egy sörös fajta.

Bejegyzés: Bamberg, a vízi város
@Flankerr: Ezen a Szigetváros nevű részen, aminek a parti szakasza a Kis-Velence, volt régen még egy ág, de abból mára utca lett:
de.wikipedia.org/wiki/Bamberg#/media/File:Altenburg_bis_Seesbruecke.jpg
A folyó jobb ága meg ugye egy ideje a Majna-Duna-csatorna része.

Bejegyzés: Bamberg, a vízi város
Ejha, ez a vizes rész kiadja erősen :)

Bejegyzés: Bamberg, a vízi város
Kecskeméttől-Szegedig 1 sínpár van, fejlesztésről szó sincs a tervekben.

Bejegyzés: Pozor vlak
Na-na, azért csak óvatosan azzal, hogy 1 nívóra hozzuk magunkat Cseh, Lengyel, Szlovákországgal, mert ebből az összehasonlításból számunkra nagygyon nem jól jövünk ki! Hamster, jó lenne, ha nem a vízfejből indulnánk ki, mely mára az EU fejlettségi szintjének kb. a 90%-ra ért el, miközben a Hazánk alsó hangon 70%-a, azaz a komplett É-K, K, D Magyarország meg rohad, pusztul, brutális az elvándorlás azon megyékből, melyek ezen régiókhoz tartoznak! Ha az én "blablám nem egzakt, akkor íme egy mai friss&ropogós:
www.napi.hu/magyar_gazdasag/durvan_ketteszakadt_az_orszag_terkepen_a_meghokkento_eredmenyek.632061.html?utm_source=index.hu&utm_medium=doboz&utm_campaign=link
Lehet, hogy a Csehek, Szlovákok "real" vidékjei, az ott lévő vasútvonalak, állomások, vonatok is igen lepukkantak, de ott legább még működnek, kalkulálhatóan járnak, nem úgy, mint szeretett Hazánkban, ahol a 1/2 real vidéken számos szárnyvonal 5-10-15-20 éve quasi bezárt, azaz a terminus technicus szerint "szünetel" rajta a forgalom, de a helyette lévő ex golán -momentán valamelyik "KK"- által üzemeltetett menetrend szerinti busz is inkább jobb lenne, ha nem lenne, mert mondjuk napi 3x indul, abból 2 indulás reggel 5 és 7h közt, a 3. pedig 14.30-kor, oszt csáság. Azt mindenképp érdemes belátni, hogy sem Lengyel, sem Cseh, sem Szlovákország nem vízfejű, tehát az ottani GDP sokkal porlasztottabban oszlik el a főváros és a további 5-6 nagyváros közt, de még a kisebb városok is beleszólnak a gazdasági folyamatokba. S végül; Hazánk rendelkezik Közép-Európa legjobb minőségű földjeivel, itt lehet a legkevesebb hegy elhordásával autópályát, gyorsforgalmi utat, vasutakat építeni, oszt mégis képtelenek voltunk/vagyunk 20 év alatt megépíteni egy M8, M9, M65 (a majdani M8-ból kb. Enyingnél Déli irányba indulva, Tolna megyét É-D irányban átszelve, keresztezve a majdani M9-et, kb. Pécstől D-K-re keresztezve az M60-at, majd tovább haladva érné el a Horvát határt), illetve az M3 autópályát az M43-al összekötő, Dél-Hevest, Jászkun-Szolnokot, Békést, Csongrádot É-D irányban átszelő pályát és akkor most nem beszéltem egyéb főutak bővítéséről, korszerűsítéséről (a 21-es 2x2 sávossá tétele kb. 15-17 éve kezdődött, s talán idén végre-valahára elkészül S.tarjánig, az elmúlt 27 "demokratikus" évben megerőszakolt, lesajnált megyeszékhelyig). Ami a vasútvonalainkat illeti; még a legilletékesebbeknek sincs egy puszta pukkantása sem, hogy mikor, merre lehet egyáltalán belekezdeni az Északi parton futó vonal korszerűsítésébe (a villamosítás pedig már a sci-fi kategóriában leledz), mert olyan mértékben megdrágult a buli, hogy az egymaga teljes egészében felemésztené a Balatoni fejlesztésekre nagy kegyesen odadobott 370 MRD közlekedési fejezetében szereplő 120MRD-s összeget! Szóval, nekem egyrészt -mint a Hazáját mindenekelőtt és mindenekfelett szerető embernek- igenis fáj, sőt nagyon fáj, amit otthon leművelnek infrastruktúra (vissza)fejlesztés néven, másrészt mint közgáz végzettségű, pontosan érzem, vágom, megvan, hogy a fentebb leírt fejlesztések hiányában már eddig mit vesztettek ezen régiók, s mit fognak veszteni az elkövetkező években, ameddig ezen fejlesztések el nem kezdődnek! Hazánk sokkal jobban állt gazdaságilag a rendszer (sorry, módszer) váltáskor, mint Lengyelország, illetve Szlovákia, de a Csehektől is csupán egy hajszállal voltunk lemaradva. Mára gyakorlatilag odáig jutottunk, hogy már Románia is mellettünk halad (pl. nemzetközi repterek tekintetében úgy lehagytak, hogy mi még a kanyarban sem vagyunk hozzájuk képest, nemhogy a fasorban!), szóval már csak Bulgária áll mögöttünk a nagyjából "velünk egy ívású" ex KGST csapattársak közül.

Bejegyzés: Pozor vlak
Hehe, írtam, hogy szépen futnak - most megnéztem a videódat, amin a kék motor megy, mögötte pedig a piros kocsi pattog, mint a gumilabda, de tényleg. Vannak akkor kivételek :D

Bejegyzés: Pozor vlak
@Hamster: Nem akartam félrevinni semmit, meg sokminden másról is írtam azért...:)
Prága inkább példa volt, mert azt mindenki ismeri, de mondjuk abból sem a Ládvít meg a Žižkovot. De hidd el, valamelyes sejtésem azért a cseh vidékről is van, mondjuk Morvaországról hiányosabban, az igaz. De ha már: Prága előnyéből Budapest rengeteget hozott az utóbbi években, viszont a magyar vidék _egy része_ olyan szinten szakad le, hogy arra szavak nincsenek, és szerintem Csehországban ez nem annyira jellemző, ott lassult vagy meg is állt az olló nyílása.

Amúgy igen, ma már a Hlavní Nagydrazsén ((c) Hams) tudnak angolul, de a Masaríkovón mondjuk már nem, Prágától 20km-re meg a vendéglátós sem tud sehogyan sem. Jut eszembe, ez egy terület, amiben Magyarország porig alázza Csehországot: amit ott vendéglátás címén művelnek, az úgy nagy vonalakban gyalázat, mi szerintem egész jók vagyunk.

Bejegyzés: Pozor vlak
@Comandante en Jefe: Egyébként most esik le, hogy félrevitted a témát, mert pont nem Prága volt a téma, hanem hogy a kisbetűs félreeső vidék ott és itt is kb. ugyanúgy néz ki, csak a turisták nem azt látják, és azt gondolják, ott minden más. Pl. pár évre Nyitra felől csorogtunk le Esztergom felé, na, kb. a Sajó völgy volt olyan a 90-es évek elején. De Katowice felé autózva se mondtuk volna me pár éve, hogy egy eurót használó országban vagyunk. Márpedig az oszág túlnyomó része másutt se a fővárosból áll.

Bejegyzés: Pozor vlak
@Hamster: A lokális dologkhoz még: nemrég sétáltam édesanyámmal, és milyen kellemes lett mondjuk a Bakáts tér vagy a Rózsák tere. Teljesen kellemes, polgári térségek, csak ezeknek semmi köze a turizmushoz. Viszont ezeket is meg kell csinálni, nem csak a Várat, mert azért alapvetően az itt élőkért van a város, nem a turistákért.

Prágának annyival jobb, hogy a turistarészek egymás közelében, gyaloglási távolságban vannak. Nálunk van a Vár, aztán szünet, Gellért-hegy, aztán szünet (jobb esetben séta a Duna fölött), szünet, aztán Kossuth tér, Dunakorzó, szünet, Hősök tere. Mondjuk ha az Andrássy teljesen rendbe lenne hozva, pláne esetleg kevesebb autóval, az is lehetne sétálós útvonal, mint Barcelónában némelyik, de nem ugyanaz az érzés, mint a Vencel tértől átkavircolni az Óvárosira, ki a Károly-hídra, onnan át a Kisoldalra, fel a Hradzsinba. Közben megszomjazni-megéhezni, beülni valahova. Nálunk ezért is van ott mindenütt az a sok busz, ami egymás útját állja el, és még balkánibb az összkép. Illetve vannak azok a helyek, amik nem igazán keltek még életre, mint a Szabadság tér, ami a legszebb nagyvárosi terek egyike a világon, az Alkotmány utca, ami szörnyű állapotban van. Illetve ilyen elcsavargós az Egyetem tér környéke, a Szerb utca némelyik házával, a Károlyi-kert, ami a legintimebb parkocska a városban (gyerekkoromban Párizst képzeltem ilyennek), vagy épp a túloldal, a Palotanegyed, ami tele van ragyogó dolgokkal... meg sok lerobbantsággal. És tele vannak az utcák érdekességekkel, de összességében legtöbbe nem zavarnék be turistákat.

Bejegyzés: Pozor vlak
@Comandante en Jefe: Senki se mondta, hogy Prága _kicsit_ nem normálisabb állapotú. Szerintem én is láttam az elejét, amikor ,ár '87-ben majdnem minden fel volt állványozva, ami viszont nem, az nagyon lepra volt... aztán az INXS klipei már egy rejtélyes mesevárost mutattak, elkészültek a felújítások, a rendszerváltás után egy pót-Bécs szerepet kapott a turisztikában. Eközben Budapesten ha valamit épp nem tudtak eladni, akkor az omlott összefele, koncepció semmi nem volt, csak matyóterítőárus meg piti lehúzás. Soha nem fogom megérteni, hogy miért nem lehet szarrábüntetni a MÁV-ot azért, amilyen állapotban pöffeszkedik a városban, vagy hogy legalább kívülről, legalább a fő útvonalak menti házakat miért nem lehet kifesteni, vagy hogy miért nem tűnt még el teljesen az "új bolt a földszintet kifesti valami tök más színre, mint az omladozó régi vakolat" mentalitás. Sokkal többet ki lehetne hozni ebből a városból, de mindenki csak a saját szemétdombján akar túrni. Ezzel együtt ég és föld mondjuk Erzsébetváros mondjuk 25 évvel ezelőtthöz, tehát változik valami, de mindig csak lokálisan, a helyi kiskirálytól függően.

De ugyaneközben a prágai jegypénztáros is csak csehül tudott, kártyát meg nem fogadott el az automata Pankrácnál, úgyhogy mehettem plázába pénzt váltani, és rosszul megválasztott óvárosi vendéglőben ugyanúgy hideg és rágós kaját hoztak ki záróra előtt, mint ahogy a Váci utcában is átcsesznék a turista fejét. A villamosaik is ugráltak a rossz sínen, menetrendszerűség nem mindig volt, fennakadás a délutáni csúcsban meg ugyanúgy, mint nálunk, csak épp pótlóbusz se jött. Összességében nem _annyival_ nagyobb szám, mint mindenki áradozik róla, csak kicsit jobb, és főleg más. És ez egyébként továbbra se nagy dicséret Budapestnek :(

Bejegyzés: Pozor vlak
Hogy a poszthoz is hozzászóljak, ezek a gömbölyűfejű motorvonatok/vezérlőkocsik járnak Prága mellett is az Eskón. (S3 és néha még S5 is.) Elég lepukkant a belterük (is), viszont műszakilag szerintem elég jól muzsikálnak, és baromi kényelmesek, szépen futnak.

A lepukkkantság: igaz, hogy nagyságrendi különbség nincs. Azért szerintem a negatív szélsőségek kevésbé durvák, legalábbis Csehországban. Prágában is vannak lepukkant környékek, de Magdolna utca meg Dzsumbuj nincs, és hasonlóan szerintem Borsodivánka és társai nem jellemzőek, illetve sokkal kisebb a súlyuk. Plusz Prága-Bp viszonylatban elmondható, hogy ha a jellemzőt nézzük, az _kicsit_ tisztább, _kicsit_ rendezettebb Prágában. Egy főre jutó GDP-t illetve fizetéseket tekintve kb. 1/3-1/4 a különbség a javukra, és kb. ennyi különbség látszik is.

Bejegyzés: Pozor vlak
@Hamster:
"A Libegő konkrétan a zugligeti madzagvasút"

A Libegő igen, de a libegő nem :) .
bringarena.com/libegozes/
libegopark.hu/
www.programturizmus.hu/ajanlat-libego-satoraljaujhely.html
kirandulo.reblog.hu/cimke/libeg%C5%91
Jól eltalálták annak idején a nevet, no...

"attól ez még csak annyira magyar szó, mint a sparherd vagy a delizsánsz :)"
Igen, pontosan annyira. Vagy mint a stucni, a krumpli, a plafon, esetleg a sors, a nadrág, a gyöngy... Vagyis teljesen. Legfeljebb nem hivatalos vagy nem irodalmi. Köznyelvinek viszont szerintem simán nevezhető.

"A vicces az, hogy ezzel a pidgin szláv valamivel azóta is elvoltam Brnóban, Prágában"
jaja, + Žabljak, Belgrád, Bar, Lemberg, Odessza (nyilván alacsonyabb, de 0-nál magasabb hatényonyság. A hleb, csáj meg a káva elég univerzális)
Azóta mondjuk jelentősen fejlődött a csehszlovákom, de az már más téma...

Bejegyzés: Pozor vlak
@Comandante en Jefe: Ezeket a különbségeket mi a jegyeket nézegetve próbáltuk dekódolni anno. Igazából a Magas-Tátrában, meg az egész Felvidéken legtöbb helyen megértették akkoriban a magyart, csak eljátszották, hogy nem, erőlködjünk csak, hogy proszim vasz stri bilutku, dve gyétyi... A vicces az, hogy ezzel a pidgin szláv valamivel azóta is elvoltam Brnóban, Prágában.

Bejegyzés: Pozor vlak
@Comandante en Jefe: A "Libegő" konkrétan a zugligeti madzagvasút, ez a név azóta létezik, hogy valaki kitalálta a kerületi tervbizottságban építés közben. A sikló tényleg sikló, abban jók voltunk, kabinosnál meg naná, hogy átvettük a szláv nevet, mert az sokkal jobban hangzik, mint az, hogy Kabinenseilbahn, de attól ez még csak annyira magyar szó, mint a sparherd vagy a delizsánsz :) Virslit meg nem ettünk, csak klobászát, az is szép eredeti szó :D

Bejegyzés: Pozor vlak
@Hamster:
"ma is tanultam valamit" rovat következik.

A "visutá" az nekem új, és ha jól értem, a szó azt jelenti, hogy függesztett, függő.
A cseh wiki szerint minden olyan kötélpálya idetartozik, ahol a kötél teherhordóként is funkcionál, tehát lehet ülős, kabinos, de sikló nem.
cs.wikipedia.org/wiki/Visut%C3%A1_lanov%C3%A1_dr%C3%A1ha

Továbbá megértettem az alapvető különbséget a "kabinková" (sok kis kabin) és a "kabinová" (két nagy kabin) elnevezések között :)

Bejegyzés: Pozor vlak
@Hamster: Háttazavirsli. De csak 1 db, mert a kettő már párky. KecsÖppel vagy mustárral.

A Libegő, az libegő, A sikló az sikló, a lanovka meg a kabinoslift. Mármint magyarul. :) . És már van nekünk is, Sátoraljaújhelyen.
Csehszlovákul a lanovka egyszerűen kötélpályát jelent (hivatalosabban lanová dráha. lano - kötél, lanovka - valami köteles izé)

Bejegyzés: Pozor vlak
@Comandante en Jefe: Aaaaaaz nemtommi, és a lanovkát is ekkor hallottam először. Pozemní lanovka, kabinková lanovka, visutá lanovka, sedačková lanovka, volt ott mindenféle. Nálunk a Libegő nevére pályázatot kellett kiírni, annyira nem volt szavunk rá, hisz nem volt ilyen a határaink közt.

Bejegyzés: Pozor vlak
Vagy a párok s kechupom/horčicú, ízlés szerint...?
A lanovka meg magyarul van :) . Mondjuk erősen kopik kifelé sajnos, olyan jó kis késői szláv jövevényszó.

Bejegyzés: Pozor vlak
@Az Ingázó: Most se tetszik, és nem a fotózásra gondolok, hanem úgy összességében.

Bejegyzés: Magyar mozdonyok a szomszédban: MÁV TRAXX Bécsben