Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollok/spam/túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság

Naptár

november 2018
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30

Ez megy most

  • Benbe: @seadxdx: Elég korrekt domborzat van bizony arrafelé: www.benbe.hu/tagriver.php?sor=&psz=&t1=bosznia-hercegovi... (2018.11.15. 14:27) A nyomtávváltós Sarlósfecske
  • Benbe: @densha.blog: A berlini és a nizzai vonat is szerintem csak a KGB-utódszerveknek és a maffiának jó. (2018.11.15. 14:24) A nyomtávváltós Sarlósfecske
  • Hamster: @Comandante en Jefe: Amit láttam, az olyen díszes volt, kicsit anakronisztikusnak tűnt. Viszont a tea úgy általában ki... (2018.11.14. 15:22) A nyomtávváltós Sarlósfecske
  • Comandante en Jefe: A szamovár nagyon király dolog! Ukrajnát vonatoztuk be éjszakaival anno (a Krím akkor még beleértendő volt). Nincs is ... (2018.11.13. 21:42) A nyomtávváltós Sarlósfecske
  • densha.blog: Anno még 2014-ben, Coimbra és Hendaye közt mentem Talgo-s Trenhotellel. Leharcolt pályán az egyetlen tengely okozta "d... (2018.11.13. 21:14) A nyomtávváltós Sarlósfecske
  • Gabesz9: @Hamster: Szerintem erre jó pár évet kell még várni. (2018.11.13. 17:57) A nyomtávváltós Sarlósfecske
  • Hamster: @seadxdx: Én Szili vontatással már max nosztalgiavonatokat akarok elképzelni :) (2018.11.13. 17:50) A nyomtávváltós Sarlósfecske
  • seadxdx: A bosnyákoknál Szarajevó-Mostar távon ki tudtam próbálni azokat az ottaniakat. A két város közt a 220-as végsebességű ... (2018.11.13. 17:35) A nyomtávváltós Sarlósfecske
  • Udo von Schmetterling: @Andy Capp: Ott a pont! (2018.11.11. 19:06) Egy kis Bohém rapszódia
  • Hamster: @Flankerr: Mindkettőnek elvileg az lenne a dolga, hogy szórakoztasson. Az egyiknek sikerült :) (2018.11.11. 18:50) Egy kis Bohém rapszódia
  • Utolsó 20

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  3. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  4. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  7. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  8. Kőbánya-Hizlaló: egyről a kettőreAki nem villamosmániás vagy kőbányai lakos, az valószínűleg még sose hallott arról, hogy létezik Budapesten egy "Kőbánya-Hizlaló" nevű vasútállomás. Pontosabban tulajdonképpen már nem létezik, mégis...
  9. Keleti kényelem, nyugati... pályaudvarra megy: MÁV "komfort kocsi"Gyerekkoromban tévéreklám hirdette a MÁV új szolgáltatását, a "Komfort" osztályt. Az akkor még nem retrónak számító faburkolatos közegben nénik és bácsik utaztak, luxusnak tűnő körülmények közt:...
  10. Tanmese a terepjáró villamosokról (dr. Németh Zoltán Ádám írása)NZA barátom ráérzett a műfajra, ami nem is annyira baj, mert a héten nem nagyon volt időm blogot írni :) Beavis and Butthead így kezdené: höhö, höhö... terepjáró villamos? Nos, a villamosvasúti...

Címkék

103 (7) 125év (7) 2624 (13) 41-es (7) 424 (8) abszurd (26) Ab van Donselaar (40) agyhúgykő (61) airway (96) álhír (5) állatkert (11) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (83) autók (70) bach (5) balaton (29) basel (7) bbc (8) bécs (43) belgium (11) bengáli (13) berlin (146) berlini fal (20) bkv (42) blog (28) brno (8) budai vár (25) budaörs (38) budapest (732) budapesti pillanatok (41) buék (8) busz (72) búvár (8) c50 (10) c64 (14) caf (10) city lights (70) class 56 (7) commodore (17) csak egy kép (36) csak egy videó (249) csehország (30) csehszlovák (9) csörgő (8) cukiság (33) debrecen (25) demó (6) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) doctor who (43) drezda (7) duna (31) életkép (22) életképek (31) életmód (6) elveszett (31) énblog (355) énzene (17) építészet (66) építkezés (21) épület (15) érdekesség (17) erfurt (7) esti városkép (8) fan fiction (13) favázas (11) feldolgozások (11) felhők (26) felső-szilézia (22) felső szilézia villamos (20) fényvillamos (14) ferihegy (30) film (11) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (14) fogyasztói (24) fonódó (10) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (6) füsti (6) gary moore (31) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (59) gibson (9) gitár (34) gmap (12) gmunden (5) goldtimer (6) gondolatok (10) gőzmozdony (23) gyermekvasút (23) haditechnika (12) hajó (40) hampage (292) hamster (5) hangszerek (11) hármashatárhegy (5) havazás (5) helikopter (11) hév (25) híd (29) (28) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (7) humor (117) idegenforgalom (21) ikarus (26) il 14 (9) ipari létesítmények (5) írás (15) it (9) jegyek (5) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (9) karikatúra (5) kassa (7) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kelet-berlin (5) kép (6) képek (745) képregény (94) kérdés (7) kirándulás (11) kisföldalatti (10) kiskörút (5) kisvasút (43) ki vagy doki (14) klasszikus zene (5) köd (20) köln (33) kölni dóm (5) közlekedés (331) kritika (72) kulfoldi szemmel (66) lánchíd (7) lanovka (5) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (37) les paul (6) lhbs (25) linz (5) lipcse (12) li 2 (20) ludmilla (14) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (5) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (9) metró (41) miskolc (24) mittudoménmi (9) mk48 (5) MOD (7) morál (11) morgás (125) mozdonyok (14) mozi (6) mtp (7) muki (10) münchen (25) műrepülés (8) múzeum (46) nagypolszki (6) németország (293) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) nohab (43) nosztalgia (206) nosztalgiabusz (21) nosztalgiavillamos (61) nürnberg (20) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (13) nyugat-berlin (6) NZA (8) olaszország (26) oldtimer (76) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (6) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (5) pályahiba (6) pályaudvar (26) panoráma (108) paródia (5) pécs (12) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (15) popkultúra (116) pozitívum (12) pozsony (24) prága (11) programajánló (25) púpos (13) queen (13) r.i.p. (12) rádió (5) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (10) reklám (21) relax (12) repülés (124) repülőgép (41) repülőgépek (70) repülőnap (34) repülőtér (17) retró (31) rock (70) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (11) semmering (9) SNL (15) sorozatok (15) soundcloud (11) stuttgart (6) svájc (26) szabadság híd (11) szeged (30) szergej (20) szlovákia (67) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (192) társadalom (5) tatra (13) taurus (7) technika (48) technikatörténet (40) tehervonatok (10) tél (13) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (14) tömegközlekedés (334) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (57) trolibusz (49) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (87) überzenészek (17) utazás (292) utcakép (154) uv (32) vár (11) várnegyed (8) város (378) városkép (86) városliget (8) vasút (410) vélemény (12) vicinális (13) vidám park (5) videó (689) villamos (608) vlog (7) vonat (5) wachau (5) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (30) youtube (250) zene (181) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Hangosbemondó -> magyar szótár kerestetik!

2007.11.27. 19:55 :: Hamster

Az autós kommentezők lelkét kímélendő most kicsit nem őket szapulom (igaz, eddig se őket szapultam en bloc, csak valamiért sokan magukra vették a kritikát), hanem a tömegközlekedést. Még az is lehet, hogy gyorsan kocsiba ugrom, hogy aztán joggal mondhassa rám bárki: csak azért kritizálom a tömegközlekedést, mert irigylem, hogy nekem nem telik Combinóra :)

Ma ismét megszólalt a Hölgy (mert nem Úr volt) Hangja a nagykörúti villamosmegállókban. Hogyaszongya műszaki okból kifolyólag a villamosok megnövekedett indítási időközzel és nagyobb követéssel közlekednek. Mondjuk azt hittem, hogy a kettő összefügg, ti. ha ritkábban indulnak, akkor kevesebb kocsi van kint ugyanolyan hosszú vonalon, ergó ritkábban is jönnek - de lehet, hogy csak én értettem félre valamit :) Mindenesetre a csúcs a mondóka végén következett:

"A kényelmetlenségért megértésüket köszönjük!"

Ez szerintem zseniális 2in1 mondat: elindul onnan, hogy "az okozott kényelmetlenségért elnézésüket kérjük", és eljut oda, hogy "megértésüket köszönjük". De a hangosbemondás máskor is egy pszeudomagyar nyelven folyik mifelénk. Telente, amikor befagy az egyik váltó a Moszkva téren, állandóan azt mondják, hogy:

"A 61-es villamos az 59-es vonaláról indul."

Aminek ebben a formában az égadta világon semmi értelme sincs, már csak azért sem, mert az első megálló utánig amúgy is azonos (út)vonalon haladnak. Amit mondani szeretnének, az az, hogy "a 61-es villamos az 59-es villamos felszállóhelyéről indul", vagy "a 61-es villamosra is az 59-es megállójában lehet felszállni", de ez valószínűleg nem hangzik elég hivatalosan.

És persze ott van a reggeli bambaságba időnként beledörrenő mikrofonpróba-szózat, a

"Tájékoztatjuk utasainkat (hatásszünet), hogy az utastájékoztató rendszer hangpróbája folyik."

című értelemdeficites üzenet is. Tájékoztatni arról szokás az utast, ami érdekli, ami hatással van rá, például hogy nem jár a tuja. Az, hogy hangszórópróbáznak, az hol érdekel mondjuk engem? Persze a hang minősége hagy maga után némi kivánnivalót, ezért a legtöbb utas nem érti, mit mondtak be, csak forgatja a fejét, és kérdezgeti a mellette állót, hogy "mit mondott? mit mondott?" - emiatt aztán szerintem okosabb lenne csak azt bemondani, hogy "nincsen semmi baj, minden rendben! ismétlem: nincsen semmi baj, minden rendben!" :)

12 komment

Címkék: budapest közlekedés bkv tömegközlekedés utastájékoztatás

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr64244427

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

na, ha ezt a "nincsen semmi bajt" bemondanák, akkor lenne igazán pánik...;) főleg, ha hozzátennék: mindenki maradjon a helyén...!
Na, akkor még egy gyöngyszemet: a combino szőke géphangja búgja a Blahát elhagyva: "A villamos esetenként hirtelen fékezésre kényszerül. Ezért kérjük, mindig szíveskedjenek kapaszkodni!" Nem lenne magyarosabb, és helyesebb szórend, ha a "szíveskedjenek"-et, és a "mindig"-et fölcserélnék?
Életvezetési tanácsokat kéne inkább bemondani a hangszórón, valamint népművelő programot adni:

"Tájékoztatjuk kedves utasainkat, hogy toalett után kezet mosni!"
"Kérjük kedves utasainkat, hogy zsebkendőbe köhögj-tüsszents!"
"Kérjük szíves megértésüket, hogy a kör kerülete átmérőször pí!"
Hamster!
Remélem, nem tör le, hogy kevés a komment a post-jaid után! Ennél nyilván sokkal többen olvassák. Én kifejezetten örülök, hogy rábukkantam a blog-odra, nagy élvezettel olvasom az írásaidat. Igazán jók. Talán épp azért, mert a saját gondolataimat látom leírva, csak sokkal jobb megfogalmazásban. Na, ennyit a lelkesítésről.

De ha már szóba jöttek a hangok. Nemrég olvastam valahol, hogy a BKV (nem is tudom, miért írom nagy betűvel) egységesíteni kívánja az utastájékoztatást minden járművön, méghozzá úgy, hogy mindenütt ugyanazt a hangot hallhassa a megfáradt utazó.
Az akkor nem derült ki a cikkből, hogy melyik hangra céloztak, de nagyon büszkék voltak magukra, mert tudományosan lett kiválasztva valamelyik rádió női műsorvezetője a feladatra.

Rettegve gondolok arra, hogy ez az a "hang", amit pl. a 32-es buszokon (csak a Volvo-n) lehet hallani. És azt mintha ugyanez a "hang" szólna a Combino-n is. Szerintem mindenki tudja melyikre gondolok.
Kár, hogy írásban nem lehet visszaadni, és egy kicsit kifigurázni azt a szörnyű "hangot", pedig igen magas labdákat ad fel. Pontosabban nem is "hanggal" van a baj, hanem azzal, ahogyan az a "hang" formázza a szavakat. Ki volt az az agyalágyult, aki kitalálta, hogy így kell artikulálni. Ha jobban odafigyel valaki (csak próbálna meg nem), olyan érzése támad, hogy ez a jobb sorsra érdemes hölgya erőszakkal fogja vissza teljesen természetellenesen lassúra a szavak kiejtését, ezáltal semmivel össze nem téveszthető, nyafogásszerű tónust kölcsönöz a szövegének.

Nem lehet nem odafigyelni rá. Amikor megszólal, a gyerekek megállnak a növésben. Mindenki lélegzet visszafojtva, résnyire nyitott szájjal lesi, hogy akkor a "hang" most eljut-e a mondandója végére, vagy végképp elakad két szó között, esetleg szívszorítóan elkonvergál az információ végéhez.
Hát ember így nem beszél, no! Pont emiatt olyan kibírhatatlan és idegesítő.
Lássuk be, ritkán téma egy társaságban a bkv (ahhh, mennyivel jobb így írni) utastájékoztatása, de ez a "hang" már minden tömegközlekedő ismerősömnél kicsapta a biztosítékot. Irritál, nincs rá jobb szó.
Pedig van jó példa is a cégnél. Ott van pl. a 7-es buszcsaládnál, vagy a 85-ös buszon hallható hang. Jó a ritmusa, kellemes a hangzása. Egyáltalán nem zavaró, csak az hallja meg, aki kíváncsi rá, a többi utast egyszerűen békénhagyja. Profi.

Nem tud valaki valamit arról, hogy mi a helyzet a bkv ezirányú terveivel?
Azért a MÁV se semmi:

"Kérem győződjenek meg arról, hogy a helyes vonatra szálljanak fel!"

Anyád.
Pyf325: A BKV utastájékoztatásáról sokat lehetne írni, remélem valamelyik bloggertárs meg is teszi odaát a VárosKöz-ben. A bemondók hangjaira nem figyelek oda, ezért a Bőrönd Ödön c. örökzöld CSIMBUMMBADANGG jellegű feldolgozása, amivel a BKV lépten-nyomon fenyíti az utasait, idegesít audio vonalon a legjobban.

Bár az szerintem maga A műszaki csoda, hogy a hetes buszok egy részén a gép bemondás lassú, a másikakon pedig túl gyors. Mindez a digitális világ kellős közepén :)
muszaki okbol. Kifolyolag? Kovetkezmenyesen? Johogynem: Muszaki jellegu okbol kifolyolag elorethatoan zaros hataridon belul 8 ora 43 percig a Moszkva ter vegallomas es Mechwart liget megalohely kozott potlobusszal kerul potlasra a villamosforgalom. A meghibasodas elharitasank megkezdese erdekeben mar lepeseket foganatositottunk. A hiba kijavitasa alatt a BKV xy szammu szabalyzatanak X-Y ig rendelkezesei vonatkoznak a potlobuszok utasaira. Ha megertettek, elnezest kerunk..." idiota bikfanyelv. Fuj.
ugyan nem BKVs, de "tidadada dadadam, felhívjuk a vonatra váró utazóközönséget, hogy a Szegedről érkező Intercity vonat előre láthatóan nyolc órát késik, mert az utasok lassan tolják. megértésüket köszönjük"
A MÁV (Start) zRt. is hasonló szövegeket vág az ember fejéhez. A legjobb két esetet le is írom. Van olyan IC-vonat, amelyiknek az elején/végén van helyjegy/IC-pótjegy nélkül igénybe vehető kocsi is (gyk. sima gyorsvonat). Na ezt a vonatot így mondják be:
"xy IC-vonat érkezik z állomásról. A vonatra helyjegy váltás kötelező. Az IC-kocsikban dohányozni tilos. A vonat elején levő kocsik helyjegy váltása nélkül is igénybe vehetők."
Az utolsó mondatnak kellene lennie a másodiknak (mert sokkal több embert érint). Az, hogy a dohányzó, de IC-pótjegyes utasok figyelmét külön felhívják, hogy a másik vonatrészen nyugodtan füstöljenek...

Ugyanez pepitában: a 100km-nél kisebb távolságokon a vonatok dohányfüstmentesek. (Elvileg.) Ezt a tényt már nem úgy mondja be a hangosbemondó, mint az előző példában, vagyis, hogy "a vonaton tilos a dohányzás!". Ehelyett ezt mondja "a vonat csak 2.osztályú, nemdohányzó kocsikkal közlekedik."
SEHOL nincs rajtuk dohányzásra kijelölt hely. A sok vadbarom dohányos viszont a peronokon füstöl, és hamuzik. Noha mindenhol kinn van a dohányzást tiltó piktogramm. Mert a vonaton nem tilos a dohányzás, csak a "kocsik" nemdohányzók...
Az ilyen ősidőkből ittragadt cégek mindig valami furcsa nyelvet használtak. Kicsit zanzásított, kicsit hivataloskodó, kicsit helytelen.
Hamster · hampage.hu/ 2007.11.28. 00:47:34
én is erre készülök, csak a BKV Figyelőn. :)