Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollok/spam/túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság

Naptár

november 2018
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30

Ez megy most

  • Hamster: @Comandante en Jefe: Amit láttam, az olyen díszes volt, kicsit anakronisztikusnak tűnt. Viszont a tea úgy általában ki... (2018.11.14. 15:22) A nyomtávváltós Sarlósfecske
  • Comandante en Jefe: A szamovár nagyon király dolog! Ukrajnát vonatoztuk be éjszakaival anno (a Krím akkor még beleértendő volt). Nincs is ... (2018.11.13. 21:42) A nyomtávváltós Sarlósfecske
  • densha.blog: Anno még 2014-ben, Coimbra és Hendaye közt mentem Talgo-s Trenhotellel. Leharcolt pályán az egyetlen tengely okozta "d... (2018.11.13. 21:14) A nyomtávváltós Sarlósfecske
  • Gabesz9: @Hamster: Szerintem erre jó pár évet kell még várni. (2018.11.13. 17:57) A nyomtávváltós Sarlósfecske
  • Hamster: @seadxdx: Én Szili vontatással már max nosztalgiavonatokat akarok elképzelni :) (2018.11.13. 17:50) A nyomtávváltós Sarlósfecske
  • seadxdx: A bosnyákoknál Szarajevó-Mostar távon ki tudtam próbálni azokat az ottaniakat. A két város közt a 220-as végsebességű ... (2018.11.13. 17:35) A nyomtávváltós Sarlósfecske
  • Udo von Schmetterling: @Andy Capp: Ott a pont! (2018.11.11. 19:06) Egy kis Bohém rapszódia
  • Hamster: @Flankerr: Mindkettőnek elvileg az lenne a dolga, hogy szórakoztasson. Az egyiknek sikerült :) (2018.11.11. 18:50) Egy kis Bohém rapszódia
  • Sam. Joe: @Hamster: 8-) Úgy vagyok a Star Wars IV-V-VI-on kívüli SW filmekkel, mint az Alien 1-2-n kívüli részeivel. Számomra ne... (2018.11.11. 16:51) Egy kis Bohém rapszódia
  • Andy Capp: @Hamster: Az. Én átnézek a mai hollywoodi CGI-orgia szuperhősmozikon, egyik sem érdekel. A rókabőr SW-folytatások sem ... (2018.11.11. 16:51) Egy kis Bohém rapszódia
  • Utolsó 20

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  3. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  4. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  7. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  8. Kőbánya-Hizlaló: egyről a kettőreAki nem villamosmániás vagy kőbányai lakos, az valószínűleg még sose hallott arról, hogy létezik Budapesten egy "Kőbánya-Hizlaló" nevű vasútállomás. Pontosabban tulajdonképpen már nem létezik, mégis...
  9. Keleti kényelem, nyugati... pályaudvarra megy: MÁV "komfort kocsi"Gyerekkoromban tévéreklám hirdette a MÁV új szolgáltatását, a "Komfort" osztályt. Az akkor még nem retrónak számító faburkolatos közegben nénik és bácsik utaztak, luxusnak tűnő körülmények közt:...
  10. Tanmese a terepjáró villamosokról (dr. Németh Zoltán Ádám írása)NZA barátom ráérzett a műfajra, ami nem is annyira baj, mert a héten nem nagyon volt időm blogot írni :) Beavis and Butthead így kezdené: höhö, höhö... terepjáró villamos? Nos, a villamosvasúti...

Címkék

103 (7) 125év (7) 2624 (13) 41-es (7) 424 (8) abszurd (26) Ab van Donselaar (40) agyhúgykő (61) airway (96) álhír (5) állatkert (11) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (82) autók (70) bach (5) balaton (29) basel (7) bbc (8) bécs (43) belgium (11) bengáli (13) berlin (146) berlini fal (20) bkv (42) blog (28) brno (8) budai vár (25) budaörs (38) budapest (732) budapesti pillanatok (41) buék (8) busz (72) búvár (8) c50 (10) c64 (14) caf (10) city lights (70) class 56 (7) commodore (17) csak egy kép (36) csak egy videó (249) csehország (30) csehszlovák (9) csörgő (8) cukiság (33) debrecen (25) demó (6) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) doctor who (43) drezda (7) duna (31) életkép (22) életképek (31) életmód (6) elveszett (31) énblog (355) énzene (17) építészet (66) építkezés (21) épület (15) érdekesség (17) erfurt (7) esti városkép (8) fan fiction (13) favázas (11) feldolgozások (11) felhők (26) felső-szilézia (22) felső szilézia villamos (20) fényvillamos (14) ferihegy (30) film (11) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (14) fogyasztói (24) fonódó (10) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (6) füsti (6) gary moore (31) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (59) gibson (9) gitár (34) gmap (12) goldtimer (6) gondolatok (10) gőzmozdony (23) gyermekvasút (23) haditechnika (12) hajó (40) hampage (292) hamster (5) hangszerek (11) hármashatárhegy (5) havazás (5) helikopter (11) hév (25) híd (29) (28) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (7) humor (117) idegenforgalom (21) ikarus (26) il 14 (9) ipari létesítmények (5) írás (15) it (9) jegyek (5) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (9) karikatúra (5) kassa (7) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kelet-berlin (5) kép (6) képek (744) képregény (94) kérdés (7) kirándulás (11) kisföldalatti (10) kiskörút (5) kisvasút (43) ki vagy doki (14) klasszikus zene (5) köd (20) köln (33) kölni dóm (5) közlekedés (331) kritika (72) kulfoldi szemmel (66) lánchíd (7) lanovka (5) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (37) les paul (6) lhbs (25) linz (5) lipcse (12) li 2 (20) ludmilla (14) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (5) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (9) metró (41) miskolc (24) mittudoménmi (9) mk48 (5) MOD (7) morál (11) morgás (125) mozdonyok (14) mozi (6) mtp (7) muki (10) münchen (25) műrepülés (8) múzeum (46) nagypolszki (6) németország (293) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) nohab (43) nosztalgia (206) nosztalgiabusz (21) nosztalgiavillamos (60) nürnberg (20) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (13) nyugat-berlin (6) NZA (8) olaszország (26) oldtimer (76) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (6) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (5) pályahiba (6) pályaudvar (26) panoráma (108) paródia (5) pécs (12) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (15) popkultúra (116) pozitívum (12) pozsony (24) prága (11) programajánló (25) púpos (13) queen (13) r.i.p. (12) rádió (5) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (10) reklám (21) relax (12) repülés (124) repülőgép (41) repülőgépek (70) repülőnap (34) repülőtér (17) retró (31) rock (70) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (11) semmering (9) SNL (15) sorozatok (15) soundcloud (11) stuttgart (6) svájc (26) szabadság híd (11) szeged (30) szergej (20) szlovákia (67) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (192) társadalom (5) tatra (13) taurus (7) technika (48) technikatörténet (40) tehervonatok (10) tél (13) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (14) tömegközlekedés (334) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (57) trolibusz (49) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (87) überzenészek (17) utazás (292) utcakép (154) uv (32) vár (11) várnegyed (8) város (378) városkép (86) városliget (8) vasút (410) vélemény (12) vicinális (13) vidám park (5) videó (688) villamos (607) vlog (7) vonat (5) wachau (5) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (30) youtube (250) zene (181) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Irigységről és autókról

2007.11.27. 01:02 :: Hamster

Ma este ilyen újra és újra hozzászólós kedvem van alvás helyett, így nem bírom megállni, hogy ne fűzzek pár keresetlen szót a mindenféle blogokon és fórumokon feltűnő retorikai(nak szánt) fogáshoz, mely szerint aki megkritizál valamit, az azért teszi azt, mert irigyli a kritika tárgyát. Ez egy létező patent az életben, a gyermekkori "annak a csajnak húzzuk meg a copfját, aki legjobban tetszik" szindróma méltó folytatása. Ugyanakkor remélem, hogy mégsem pusztán az irigység a kritika - mint intézmény - leggyakoribb kiváltó oka. Hanem egyszerűen az, hogy valakinek valami böki a csőrét.

Jelen esetben ez a probléma úgy lépett fel, hogy írtam valami kritikát az autósokra, ami után egyből kiderült, hogy igazából csak irigykedem rájuk, mert nekem rossz az, hogy a hideg villamosmegállóban kellett állnom melóból hazafele jövet. Namármost ebből két dolog derült ki számomra:
1. Az illető nem tudja, hogy milliónyi rosszabb dolgot el tudok képzelni annál, hogy egy villamosmegállóban álljak, miközben havazik, lévén villamos- és hómániás vagyok :)
2. Az illető (és az autósok internetes kommentekben megnyilvánuló részének jelentős része) szerint az autós a tápláléklánc csúcsa, akit mindenki irigyel.
A két pont közül az első valószínűleg klinikai dolog, amire nem lehet mindenki felkészülve,  a második viszont annak a magyarázata, hogy miért fogunk még egy jó ideig forgalmi dugókban fuldoklani (tudom, nem gond, a klímák manapság már porszűrősek; amúgy az egésznek nem feltétlenül az autósok az okai, hanem a politikusok, akik teljesen közlekedési koncepció mentesen hagyták ezt a várost).

Mivel már lejárt a tévémaci munkaideje, nem kezdek térítésbe a második ponttal kapcsolatban, de három dolgot le kell szögezni (ezeket is pontokba szedem, mert a pontok jók):
1. Az autók gyors direkt eljutásra lettek kitalálva. Ebben legfőképpen egy dolog tudja megakadályozni őket: egy másik autó. Méginkább százezer másik autó. Minél többen ülnek kocsiba a státusz nélküli státuszszimbólum teljes kiélvezése miatt, annál rosszabb hatásfokkal fogják tudni azt tényleg kiélvezni. Tudom, mindenkinek van magyarázata, hogy neki miért nem alternatíva bármi más, sőt, ezeknek a magyarázatoknak jó része Budapesten jogos is. De ettől még az autós közlekedés rengeteg káros hatással van a világra (ezt Perlaki Attila barátom fogalmazta meg jól: "kényelmesen utazni opcionális, levegőt venni nem az"), és ezért önmagában is lehet nem szeretni a műfajt.
2. Nekem is lehetne autóm. Még csak sok pénz se kell hozzá, hiszen használt roncsokat bagóért lehet kapni, plusz a nullaönrész-elsőévbennemkelltörleszteni-mínuszhúszzázaléktéháem korában újhoz is könnyen hozzájuthat az ember fia. De engem nem érdekel az autó. Ha Porschét nyilván nem is engedhetnék meg magamnak, én úgy sejtem, hogy ha megtehetném, se ragaszkodnék hozzá. Már csak a lustaság miatt is: ha valahol, valamikor tényleg nagyon nem alkalmas a tömegközlekedés, hamarabb hívok taxit, minthogy a háztartásban amúgy fellelhető autómobil kormánya mögé üljek :) 
3. Ha szidom is a tömegközlekedést (van rajta mit!), azért az nem feltétlenül lúzerségből van. A többséggel ellentétben én önkéntesen, de nyugodt szívvel válalom a busz-vonat-villamos kombinációt. Mert nekem megér ennyit, hogy például szunyókálhassak egy sort munkába menet a Combinón a Nyugati és a Blaha közt. Vagy hogy a hetes buszon a csajokat bámuljam, netán elolvassam az épp beszerzett sajtóterméket, annak a veszélye nélkül, hogy utána betétlapot kelljen írnom. Ráadásul olyan mázlista vagyok, hogy elmondhatom: azokban a napszakokban, amikor éppen munkába megyek, vagy onnan hazajövök, tömegközlekedéssel hamarabb megjárom az utat, mint kocsival.

De persze az is lehet, hogy egy másik sekélylélektani klisé működését látjuk, amikor sokak szerint a kritika oka csakis az irigység lehet. Tudniillik hogy mindenki magából indul ki :)

5 komment

Címkék: budapest közlekedés komment tömegközlekedés autózás kommentkomment

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr92243219

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

A tömegközlekedésről és az autókról sok szemszögből, sokfélét meg lehet állapítani. Valóban tény, hogy a tömegközlekedést éppúgy lehet szeretni és utálni is, mint az autózást. Vidékiként nekem volt alkalmam mindkettőt kipróbálni. Az autó valóban nem presztízskérdés, csak egyeseknek.

Nekem, aki az autózást, a vezetést nagyon szeretem, még a legnagyobb dugó, csúcsforgalom is örömet tud okozni. Előrebocsátom, hogy nincs se pollenszűrő, se légkondícionáló berendezés nincs az én kedves négykerekűmben, viszont letekerhetem az ablakot a legnagyobb melegben, és nem érzem magam rosszabbul még így se, mint a légkondícionálóval ellátott tömegközlekedési eszközön, amelyen a tömeg miatt mintha nem is üzemelne a berendezés (már amelyiken van).

Viszont aki autóval jár, igenis felelős a közlekedés többi résztvevőjéért is. Beszélhetünk itt a mobiltelefonról, de a többi hozzászólás már minden érvet és ellenérvet felhozott, emellett számos olyan tényező van, ami elvonhatja a vezető figyelmét, pedig a vezetéshez 100%-os, folyamatos figyelem kell. Ezért is szeretem :) Amikor autóval utazom, tudom, hogy rajtam múlik az, hogy biztonságosan megérkezem-e, hogy mikor érek haza, és nem azon aggódom, hogy igen, most éppen nem késett a vonat, de az állomás előtt azért negyed órára megáll, nehogy véletlenül időben beérjen.

Nekem az a tapasztalatom, hogy - néhány esetet kivéve - sokkal hamarabb célba jutok autóval, mint a tömegközlekedési eszközzel, nyilván, én nem a Margit hídon szeretnék átjutni a legnagyobb csúcsforgalomban.

Ez az autó-szeretet azzal kezdődött, hogy 14 évesen kezdtem rendszeresen tömegközlekedni, addig ugyanis minden elérhető volt gyalogosan. Egy év után átpártoltam a kerékpárra, tehát nem az autót szerettem meg, hanem a tömegközlekedésnek üzentem hadat. Persze, itt a nagy Budapesten ez más, mint egy kis vidéki városban, de inkább itt is sétálok, ha olyan helyen vagyok, minthogy felszálljak a tömegközlekedési járművekre. (megjegyzem, nekem is van BKV bérletem). Egyszerűen nem szeretem. De ez nem jelenti azt, hogy az autós lenézi a tömegközlekedőt, és fordítva. Hiszen mindannyian emberek vagyunk, és egy a célunk: élni, lehetőleg minél boldogabban.

Ilyen az amikor kikerül a postod az index főoldalára, és rengetegen most olvasnak először bármit is amit írtál. :)

Amúgy meg, ezt a fajta "ellenérvet" talán úgy lehetne legkönnyebben leszerelni, hogy: "Jó, rendben, lehet, hogy igazatok van, és irigység miatt írtam a cikket, de az hogy a miért írodott a cikk nem változtat a problémán amiről szól, úgyhogy beszéljünk arról".
KlujberP : Nem cinkelésből, de 14 évesen még én is szerettem az autókat :) Vettem az Autó-Motor éves katalógusokat, nyálat csorgattam a szállodák előtti parkolókban egy-egy jobb verda előtt, illetve imádtam anyám akkori főnökének kocsijait. '90-ben Audi 200-assal német autópályán még utasként is baromi dögös volt nyomulni. Sőt, ha akkor kezdek el vezetni, akkor lehet, hogy rá is szoktam volna, de mire eljutottam odáig, telítődött Budapest. Máshova meg nem szoktma olyan nagyon gyakran menni (halkan mondom, Tiszatmittudoménhol az országúton, napsütésben a kis Fiestával haladni nem volt rossz, meg éjszaka a Schönherz Klubból hazamenni is jól jött (soha nem ittam olyankor (se), mielőtt valaki megpróbál ebben megkapaszkodni:)). De aztán ennyi.

Ma is ültem a Combinón a Köruccán, a nap besütött az ablakon, ahogy átmentünk a Margit hídon, kétoldalt álló autósor... Utána meg a házak homlokzatait néztem. Aki autózik, szerintem sokkal kevesebbet lát a városból, mint én. Legalábbis ha odafigyel a vezetésre. Ha meg inkább ő is a házakat nézi, akkor ő az, aki miatt a többi autós lassabban tud haladni :))
Vorbis: Volt már ilyen... Amúgy most lekerült, el is tűntek a hozzászólók. Vagy ebédidő vcan, és azért, vagy mindig éppen csak azt kritizálják, ami az Idnex címlapjára van linkelve :)
hehe, a piros hetesen csajozni jóóóó