Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollok/spam/túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság

Naptár

november 2018
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30

Ez megy most

  • Benbe: @seadxdx: Elég korrekt domborzat van bizony arrafelé: www.benbe.hu/tagriver.php?sor=&psz=&t1=bosznia-hercegovi... (2018.11.15. 14:27) A nyomtávváltós Sarlósfecske
  • Benbe: @densha.blog: A berlini és a nizzai vonat is szerintem csak a KGB-utódszerveknek és a maffiának jó. (2018.11.15. 14:24) A nyomtávváltós Sarlósfecske
  • Hamster: @Comandante en Jefe: Amit láttam, az olyen díszes volt, kicsit anakronisztikusnak tűnt. Viszont a tea úgy általában ki... (2018.11.14. 15:22) A nyomtávváltós Sarlósfecske
  • Comandante en Jefe: A szamovár nagyon király dolog! Ukrajnát vonatoztuk be éjszakaival anno (a Krím akkor még beleértendő volt). Nincs is ... (2018.11.13. 21:42) A nyomtávváltós Sarlósfecske
  • densha.blog: Anno még 2014-ben, Coimbra és Hendaye közt mentem Talgo-s Trenhotellel. Leharcolt pályán az egyetlen tengely okozta "d... (2018.11.13. 21:14) A nyomtávváltós Sarlósfecske
  • Gabesz9: @Hamster: Szerintem erre jó pár évet kell még várni. (2018.11.13. 17:57) A nyomtávváltós Sarlósfecske
  • Hamster: @seadxdx: Én Szili vontatással már max nosztalgiavonatokat akarok elképzelni :) (2018.11.13. 17:50) A nyomtávváltós Sarlósfecske
  • seadxdx: A bosnyákoknál Szarajevó-Mostar távon ki tudtam próbálni azokat az ottaniakat. A két város közt a 220-as végsebességű ... (2018.11.13. 17:35) A nyomtávváltós Sarlósfecske
  • Udo von Schmetterling: @Andy Capp: Ott a pont! (2018.11.11. 19:06) Egy kis Bohém rapszódia
  • Hamster: @Flankerr: Mindkettőnek elvileg az lenne a dolga, hogy szórakoztasson. Az egyiknek sikerült :) (2018.11.11. 18:50) Egy kis Bohém rapszódia
  • Utolsó 20

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  3. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  4. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  7. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  8. Kőbánya-Hizlaló: egyről a kettőreAki nem villamosmániás vagy kőbányai lakos, az valószínűleg még sose hallott arról, hogy létezik Budapesten egy "Kőbánya-Hizlaló" nevű vasútállomás. Pontosabban tulajdonképpen már nem létezik, mégis...
  9. Keleti kényelem, nyugati... pályaudvarra megy: MÁV "komfort kocsi"Gyerekkoromban tévéreklám hirdette a MÁV új szolgáltatását, a "Komfort" osztályt. Az akkor még nem retrónak számító faburkolatos közegben nénik és bácsik utaztak, luxusnak tűnő körülmények közt:...
  10. Tanmese a terepjáró villamosokról (dr. Németh Zoltán Ádám írása)NZA barátom ráérzett a műfajra, ami nem is annyira baj, mert a héten nem nagyon volt időm blogot írni :) Beavis and Butthead így kezdené: höhö, höhö... terepjáró villamos? Nos, a villamosvasúti...

Címkék

103 (7) 125év (7) 2624 (13) 41-es (7) 424 (8) abszurd (26) Ab van Donselaar (40) agyhúgykő (61) airway (96) álhír (5) állatkert (11) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (83) autók (70) bach (5) balaton (29) basel (7) bbc (8) bécs (43) belgium (11) bengáli (13) berlin (146) berlini fal (20) bkv (42) blog (28) brno (8) budai vár (25) budaörs (38) budapest (732) budapesti pillanatok (41) buék (8) busz (72) búvár (8) c50 (10) c64 (14) caf (10) city lights (70) class 56 (7) commodore (17) csak egy kép (36) csak egy videó (249) csehország (30) csehszlovák (9) csörgő (8) cukiság (33) debrecen (25) demó (6) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) doctor who (43) drezda (7) duna (31) életkép (22) életképek (31) életmód (6) elveszett (31) énblog (355) énzene (17) építészet (66) építkezés (21) épület (15) érdekesség (17) erfurt (7) esti városkép (8) fan fiction (13) favázas (11) feldolgozások (11) felhők (26) felső-szilézia (22) felső szilézia villamos (20) fényvillamos (14) ferihegy (30) film (11) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (14) fogyasztói (24) fonódó (10) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (6) füsti (6) gary moore (31) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (59) gibson (9) gitár (34) gmap (12) gmunden (5) goldtimer (6) gondolatok (10) gőzmozdony (23) gyermekvasút (23) haditechnika (12) hajó (40) hampage (292) hamster (5) hangszerek (11) hármashatárhegy (5) havazás (5) helikopter (11) hév (25) híd (29) (28) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (7) humor (117) idegenforgalom (21) ikarus (26) il 14 (9) ipari létesítmények (5) írás (15) it (9) jegyek (5) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (9) karikatúra (5) kassa (7) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kelet-berlin (5) kép (6) képek (745) képregény (94) kérdés (7) kirándulás (11) kisföldalatti (10) kiskörút (5) kisvasút (43) ki vagy doki (14) klasszikus zene (5) köd (20) köln (33) kölni dóm (5) közlekedés (331) kritika (72) kulfoldi szemmel (66) lánchíd (7) lanovka (5) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (37) les paul (6) lhbs (25) linz (5) lipcse (12) li 2 (20) ludmilla (14) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (5) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (9) metró (41) miskolc (24) mittudoménmi (9) mk48 (5) MOD (7) morál (11) morgás (125) mozdonyok (14) mozi (6) mtp (7) muki (10) münchen (25) műrepülés (8) múzeum (46) nagypolszki (6) németország (293) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) nohab (43) nosztalgia (206) nosztalgiabusz (21) nosztalgiavillamos (61) nürnberg (20) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (13) nyugat-berlin (6) NZA (8) olaszország (26) oldtimer (76) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (6) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (5) pályahiba (6) pályaudvar (26) panoráma (108) paródia (5) pécs (12) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (15) popkultúra (116) pozitívum (12) pozsony (24) prága (11) programajánló (25) púpos (13) queen (13) r.i.p. (12) rádió (5) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (10) reklám (21) relax (12) repülés (124) repülőgép (41) repülőgépek (70) repülőnap (34) repülőtér (17) retró (31) rock (70) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (11) semmering (9) SNL (15) sorozatok (15) soundcloud (11) stuttgart (6) svájc (26) szabadság híd (11) szeged (30) szergej (20) szlovákia (67) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (192) társadalom (5) tatra (13) taurus (7) technika (48) technikatörténet (40) tehervonatok (10) tél (13) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (14) tömegközlekedés (334) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (57) trolibusz (49) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (87) überzenészek (17) utazás (292) utcakép (154) uv (32) vár (11) várnegyed (8) város (378) városkép (86) városliget (8) vasút (410) vélemény (12) vicinális (13) vidám park (5) videó (689) villamos (608) vlog (7) vonat (5) wachau (5) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (30) youtube (250) zene (181) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Hogyan tartsunk fel egyetlen autóval több száz embert?

2007.11.29. 21:20 :: Hamster

A múltkor megkaptam, hogy miért fikázom a  Porschésokat, hát most látványosan demonstrálom, hogy nem csak velük van bajom, hanem úgy általában minden önző autóssal (és nem-autóssal is, de most az autósokról van szó). 

Kis autóval is lehet ám nagy dolgokat csinálni! Például egy XXI. századi trabantpótlóval félezer embert, vagy akár többet is fel lehet tartani. Ugye egy Combinón elvileg 350 ember fér el, és a késő délutáni forgalomban szerintem néha ténylegesen is vannak rajta ennyien. Őket mind fel tudjuk tartani csupán azzal, hogy nem nézünk máshova, csak előre: úgy kezdjük, hogy a kereszteződésbe begurulunk akkor is, ha látjuk, hogy nem lehet továbbmenni, figyelmen kívül hagyva az aszfaltban húzódó vascsíkokat, meg a balról jövő nagy sárga izét is. És amikor azt észrevesszük, a terelősziget "árnyékába" való visszatolatás helyett gyorsan előregurunk, hogy így a jobbról jövő, újabb nagy sárga izé útját is elálljuk. És örülhetünk: kétszer 350 utas, az már 700 ember! Csak a végét kaptam el a jelenetnek, de azért így is "jó" volt:

Ezután persze csak akkor gurulunk tovább, ha előttünk szabad az út, mert mi nem tolatunk: az előrehaladás népe vagyunk.

A villamoson utazók meg nem, erről magunk gondoskodtunk az előbb.

Kérem, senki se kommenteljen ide olyat, hogy "mazsola Suzukis", mert ugyanez a jelenet naponta n+1-szer megismétlődik itt, a Nyugati téren (is), tetszőleges másik márkával. Tehát hobbiterepjáróval, felszpojlerezett kupéval, középkategóriás családi autóval egyaránt. Nagy fekete Audival és bálnamercivel ellenben viszonylag ritkán, mert ők már egy másik kaszt, akik villamosnak érezvén magukat maguk is hosszában mennek a síneken :-/ És bár itt a videórészleten csak tíz másodperc kiesést láttunk, nem ritka a lámpavesztés, és az sem, hogy az 54 méter hosszú sárga emiatt bennragad a kereszteződésben, elállva a következő lámpaváltásnál jövő autók útját. Ugyanakkor ha nem indul el a lámpánál, akkor sosem jut át, mert a következő zöld lámpa keresztezői is csak akkor húzódnak félre előle, ha már két méterre van tőlük a nagy sárgaság. Pedig a nagy sárga nem tudja kikerülni az akadályt, de még csak kis részletekben se tud átmenni!

A szép az egészben, hogy ahol eddig ezt felemelgetve láttam az interneten, mindig az volt a reakció, hogy "na de hát a buszosok is beállnak". Igen. Mert ők is át akarnak jutni, az aszfaltdzsungelben meg csak az él meg, aki rámenős (a legszebb az, amikor a 11-es busz állja el a 4/6-os villamos útját a Margit körúton; ez már igazi osztálybelharc!). Ha megkérdezik őket erről, feltehetőleg az autósokra fognak mutogatni, és ezzel elindul a szép nagy körbemutogatás. És a nagy mutogatásban minden marad, ahogy van. Nem, ez nem igaz: minden egyre rosszabb lesz.

Most pedig, hogy ezt ilyen jól megbeszéltük, a kedves egymás elé beálló autósoknak küldöm a Bikini "Legyek jó" című számát, melynek Nagy Feró által írt zseniális szövege vélhetően örökre érvényes lesz a Kárpát-medencében:

Tessék hangosan együtt énekelni:

"Évek óta nem történik semmi
Csak várom a nagy csodát
Évek óta nem változik semmi
Mért kezdjem én a változást?


Mindig azt mondják, hogy legyek jó
De mért mindig csak én, csak én legyek a jó
Mindig azt mondják, hogy legyek jó
De mért mindig csak én, csak én legyek a jó "

© Nagy Feró és Németh Alajos /

16 komment

Címkék: budapest kritika közlekedés morál autózás

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr83247192

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

En a kepen ket szepen felujitott hazat latok, sima aszfaltot es egy uj villamost. A tobbivel inkabb nem foglalkozom :-)
És? Gyere el a Róbert-Lehel kereszteződéshez, hanpközben folyamatosan ez megy! És soha egy rendőr!
Hamster, szerintem - wenn ich mich nicht irre - naponta tudsz fotózni ennél durvább helyzetet a Hungária-Thököly sarkán. Rendőr ott se szokott lenni. Mert egy megállónyit sem távolodnak el a rendőrök az Ajtósi/Hungária sarkán levő kapitányságuk épületétől. Gondolom azt kell őrizni egész nap. :))
Uraim!

Eme post nem _csak_ a rend őreinek szólt.
Minden kereszteződéshez nem lehet odaállítani egyet-kettőt, bár én már olyat is láttam, hogy hiába van kint egy járőrnyi a Budakeszi út - Hűvösvölgyi út kereszteződésben, némelyek halál nyugodtan bennragadnak a kereszteződés közepén... na meg száguldoznak le a buszsávban és utána tolakodnak be, tovább lassítva a szabályosan közlekedők sorát.

Ez a post kifejezetten nekünk, nektek, mindenkinek szól, aki közlekedik.
Tessen mindenki magára venni!

Ha fel akarnám sorolni, hogy még hol van ilyen mentalitás, akkor nem fáradnék, mivel _egész Budapesten_ jellemző. Sőt, az egész országban. Felesleges licitálni, a jelenség a lényeg, nem az hogy épp hol történik.

(Ja, és mielőtt nekem esnétek, hogy védem a rendőröket... Szó sincs róla. Sajnos gyakran előfordul, hogy tőlük pár méterre tapasztalok oltári pofátlan és szabálytalan menyilvánulásokat az úton, és még csak arra se pillantanak. Ez külön postot érdemelne.)
hah, jó a zeneválasztás hozzá.

én azt mondom, h tolólap minden BKV jármű elejére.
Én ezt a kereszteződést így szoktam megoldani:
kiakadtam.hu/delutani-a-hazaut-a-nyugatinal
www.grain.hu/markotabodoge.htm
Egyetért-e Ön azzal, hogy Markotabödöge legyen a Magyar Köztársaság fővárosa?
A baj az, hogy a rendőr polgártársak csak b@szogatják az autósokat, többnyire a rendesen közlekedőket, nem pedig ezeket kapják el. Ha nem is büntetnek, de legalább egy kis oktatást tarthatnának. Hogy az említett merdzsókat meg se _merik_ állítani, arról ne is beszéljünk...
Vad.Körte: Egy alkalommal, amikor pont álltak rendőrök a Nyugatinál, még olyat is láttam, hogy egy DT-rendszámú terepjárót kitessékelt az egyikük a vágányról. Merthogy az illető a villamosmegállón át közlekedett, aztán valamiért elfelejtette elindulni, a villamos mögötte meg ment volna. Hoppá, modnaná Kálmán bá' :)
Manyizga : Na onnan is van egy marék képem, meg a Podma-Nagykörút kereszteződésről is. De gyakorlatilag n+1 hely van, ahol ilyet lehet látni. A Nyugati ezek közül talán a leg szem előtt levőbb, és lehet, hogy itt bír a legtöbb ember "feltartódni" egységnyi idő alatt, bármilyen modalitásban (bár a gyalogosok pont tudnak haladni:).
Engem leginkább az zavar, hogy némely autós azt hiszi, hogy a villamosálya azért van, hogy a dugót ki lehessen kerülni. A másik "kedvencem" meg az, amikor még a pályacsengőt se hallják meg, aztán meg még integetnek is. Erre mondja sok villamosvezető, hogy inkább ráhúzna még egy kicsit, mint hogy kapjon év végén x pénz prémiumot, hogy balesetmentesen közlekedett....
Igen, sajnos ez jellemző.
Maradjunk a leghétköznapibb esetnél. Az autós beszorul a kereszteződésben, és akadályozza a keresztező (esetleg védett) irányok forgalmát. Ez az okozat. Sok autós (még azok többsége is, aki épp bent áll a kereszteződésben) kellemetlennek érzi ezt, tehát helytelennek.
Akkor mégis mi lehet ennek az oka? Sokféle válaszokat próbáljuk meg csoportosítani. Van a legegyszerűbb eset. A kereszteződés bizonyos irányokból nem jól átlátható és a jelzőlámpa olyan helyen függ, és úgy van beállítva, hogy az éppen áthaladó gépkocsi vezetője nem tudja megítélni képes lesz-e elhagyni a kereszteződést. Ez akkor is igaz, ha az a lámpa négy vagy tizennégy autót enged át egy váltással. Elsőre esetleg azt mondhatnánk, hogy ez az esetek kis százalékában játszik szerepet. De érdemes átgondolni, hogy egy személyautóból manapság jó, ha három-négyautónyi távolság ítélhető meg pontosan, a sok kisárusszállító és magasabb személyautó, esetleg csak rosszul átlátható autó miatt. Másik ok, az idegesebb vezetési stílus, ami azt jelenti, hogy az elől álló erős gyorsítással indul annak ellenére, hogy Ő már látja a megtehető rövid távolságot (néha húsz métert), ami a mögötte állókat megtévesztheti a rendelkezésre álló tér nagyságával kapcsolatban. Nem szabad figyelmen kívül hagyni azt sem, hogy hiába jár a vezetők többsége nap, mint nap ugyan azon az útvonalon, körülbelül ugyan abban az időben, egyik alkalommal jobbnak, máskor rozszabnak tapasztalja a közlekedési feltételeket, ami azt jelenti, hogy egyszer hatodikként is bőven átér a kereszteződésen, néha meg harmadikként is beragad középre. Hát még ha hozzávesszük, hogy nem is ismeri a kereszteződés ritmusát. Tehát csak ez a legmegérthetőbb eset is jelentősebb az vélelmezet aránynál.
Következő nagy csoport, a kereszteződést távolabbról is jól átlátok tábora. Előfordul, hogy a sorban álló előtt több autó is átjutott a kereszteződésen, pedig előttük már zsúfoltság volt, csak a következő lámpa váltása kellően kiürítette a kereszteződést a keresztező irány szabadjelzésére. Ezek után azt tapasztalja, hogy másodikként is bennragadt, mivel az előttük álló sor valamiért nem mozdult. Tudom, nem kellet volna behajtania, ha nem tudja elhagyni a kereszteződést. Elképzelhető, hogy valaki az esetek nagyobb számában az elsőt tapasztalja, és ezt szokásnak véli? Vagy megvárja amíg felszabadul a kereszteződés és akkor rosszul érzi magát, de ha nem, akkor a mögötte állók reakciója majd tesz róla. Sőt, még inkább a mellette álló viselkedése, aki azonnal besorol elé a sávba.
Majd fojtatom.
Tehát folytatom. Természetesen ly-nal. Sosem voltam egy jó helyesíró, de ha a kislányom épp a fülemet rágja még annyira sem tudok figyelni.
Nos, napi rendszerességgel vezetek, át a budapesti belvároson, munkakezdés és végzés idején is, átlagosan 35 kilométert. Sajnos, magam is elkövetem néha a fenti hibát. Van szerencsém Bécsben is sokat megfordulni. Ép úgy délelőtt, mint délután négy-őt órakor, át a belvároson, a körutakon. Nem emlékszem egyetlen alkalomra sem, amikor bennragadtam volna egy kereszteződésben. Lehet, hogy a forgalomszervezésben és akkora előnyük van, mint minden másban (általában)? Talán általános "balkáni" kultúránk, és nem egyes autósok (általában, de van jó néhány erkölcsileg is alulteljesítő) vezetési szokásai okozzák ezeket a problémákat?
Hamster, tudsz valami racionális indokot arra, hogy kitakartad a rendszámokat a képen?
stone pit(er) 2007.12.01. 19:06:54
"Lehet, hogy a forgalomszervezésben és akkora előnyük van"
hát ha az forgalom szervezés, h alkalmazzák a KRESZ-nek azon kitételeit, h a sárgára nem még öt autó átmegy, hanem ha tud, akkor megáll, illetve azt a másik szabályt, h ha nem tudja zöld jelzés alatt elhagyni a kereszteződést, akkor nem hajt be, akkor a válaszom igen.
Hát, láttam nem egy autóst, aki behajtott a kereszteződésbe sárga jelzésnél. Azonban már a jelzéseknél is van különbség. Jellemzően, a zöld villogva figyelmeztet a váltásra. Ez csak néhány villanás, de plusz információ.
Nem az a lényeges különbség, hogy nagyon figyelnek az előttük, a kereszteződés túlvégén álló tömegre (pedig van azért forgalom rendesen), hanem hogy a lámpa után mindég elegendő hely van egy váltásnyi autónak, főleg a főutak vonalában.