Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollok/spam/túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Saját zene

Naptár

június 2019
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30

Ez megy most

  • sako: @KissGecihuszár: Volt 100-as Skodám, de ez itt engem egyáltalán nem emlékeztet a kormányára. Vagy legalábbis nem jobb... (2019.06.20. 08:51) Kontaktorcsattogás Pozsonyban
  • KissGecihuszár: @nyelv-ész: S100-nak nagyjából ilyen, nyilván egy szgk kormányát designosabbra csinálták, de ugyanez az íves közepe va... (2019.06.19. 21:21) Kontaktorcsattogás Pozsonyban
  • Hamster: @nyelv-ész: S100-asban és 120GL-ben is ültem, de tényleg nem ilyenek voltak. Amúgy csehül volant a volán, de nekem se ... (2019.06.19. 16:40) Kontaktorcsattogás Pozsonyban
  • Hamster: @Sam. Joe: Az SM11-esnek is ilyen volt, azt már inkább el tudom hinni, csak azt nem értem, miért rémlik gyerekkori eml... (2019.06.19. 16:39) Kontaktorcsattogás Pozsonyban
  • nyelv-ész: @KissGecihuszár: Keskeny lámpás? Az melyik? S100? Vagy a régebbi, az 1000MB? Egyiknek se ilyen volt a kormánya, olyano... (2019.06.19. 16:04) Kontaktorcsattogás Pozsonyban
  • KissGecihuszár: A keskeny hátsólámpás Skodáknak volt ilyen kormánya, kisebb kivitelben... (2019.06.18. 20:57) Kontaktorcsattogás Pozsonyban
  • Sam. Joe: @Hamster: Nem dumálod meg! Hány olyan járműről tudsz kb. mindent, amiben még soha nem ültél?! Meg mondjuk én is... 8-)... (2019.06.17. 20:02) Kontaktorcsattogás Pozsonyban
  • Hamster: @Sam. Joe: Ez elég logikusan hangzik, de szerintem még sose ültem LIAZ-ban. (2019.06.17. 19:45) Kontaktorcsattogás Pozsonyban
  • sako: @Gevlekte Salamander: Wartburg kormány???? Hááát, távolról, hunyorogva talán... (2019.06.17. 09:41) Kontaktorcsattogás Pozsonyban
  • Gevlekte Salamander: A Wartburg-kormány is hasonlóan nézett ki asszem (2019.06.17. 08:41) Kontaktorcsattogás Pozsonyban
  • Utolsó 20

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  3. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  4. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  8. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  9. Kőbánya-Hizlaló: egyről a kettőreAki nem villamosmániás vagy kőbányai lakos, az valószínűleg még sose hallott arról, hogy létezik Budapesten egy "Kőbánya-Hizlaló" nevű vasútállomás. Pontosabban tulajdonképpen már nem létezik, mégis...
  10. Keleti kényelem, nyugati... pályaudvarra megy: MÁV "komfort kocsi"Gyerekkoromban tévéreklám hirdette a MÁV új szolgáltatását, a "Komfort" osztályt. Az akkor még nem retrónak számító faburkolatos közegben nénik és bácsik utaztak, luxusnak tűnő körülmények közt:...

Címkék

103 (7) 1233 (5) 125év (7) 2624 (13) 2806 (7) 41-es (7) 424 (8) abszurd (26) Ab van Donselaar (40) agyhúgykő (61) airway (96) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (88) autók (73) bach (5) balaton (29) Balt Korthals Altes (5) basel (7) bbc (8) bécs (43) belgium (11) bengáli (19) berlin (158) berlini fal (20) bkv (46) blog (28) brno (9) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (751) budapesti pillanatok (41) buék (8) busz (77) búvár (9) c50 (10) c64 (16) caf (10) city lights (70) class 56 (7) commodore (17) csak egy kép (36) csak egy videó (252) csehország (31) csehszlovák (13) csörgő (8) cukiság (33) debrecen (25) demó (6) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (6) doctor who (42) drezda (7) duna (31) életkép (22) életképek (32) életmód (6) elveszett (31) énblog (378) énzene (18) építészet (66) építkezés (22) épület (15) érdekesség (18) erfurt (7) esti városkép (8) ezres (6) fan fiction (12) favázas (11) feldolgozások (11) felhők (26) felső-szilézia (22) felső szilézia villamos (20) fényvillamos (14) ferihegy (33) film (11) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (15) fogyasztói (24) fonódó (10) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (31) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (59) gibson (9) gitár (34) gmap (14) gmunden (5) goldtimer (6) gondolatok (11) gőzmozdony (25) gyermekvasút (25) haditechnika (13) hajó (41) hampage (301) hamster (5) hangok (5) hangszerek (11) hármashatárhegy (5) havazás (5) helikopter (11) hév (27) híd (29) (32) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (7) humor (116) idegenforgalom (21) ikarus (28) il 14 (9) ipari létesítmények (5) írás (15) it (9) jegyek (5) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (9) karikatúra (5) kassa (8) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kelet-berlin (5) kép (6) képek (779) képregény (94) kérdés (8) kirándulás (11) kisföldalatti (11) kiskörút (5) kisvasút (43) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (34) kölni dóm (5) közlekedés (337) kritika (71) kulfoldi szemmel (70) lánchíd (7) lanovka (6) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (37) les paul (6) lhbs (25) linz (9) lipcse (12) li 2 (20) ludmilla (14) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (7) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (9) metró (41) miskolc (24) mittudoménmi (9) mk48 (5) MOD (7) morál (11) morgás (125) mozdonyok (15) mozi (6) mtp (7) muki (10) münchen (25) műrepülés (8) múzeum (48) nagypolszki (6) németország (306) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) nohab (43) nosztalgia (213) nosztalgiabusz (21) nosztalgiavillamos (69) nürnberg (20) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (13) nyugat-berlin (6) NZA (8) olaszország (26) oldtimer (85) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (6) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (6) pályahiba (6) pályaudvar (30) panoráma (108) paródia (5) pécs (12) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (16) popkultúra (116) pozitívum (12) pozsony (28) prága (11) programajánló (27) púpos (13) queen (14) r.i.p. (12) rádió (5) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (10) reklám (21) relax (12) repülés (124) repülőgép (42) repülőgépek (72) repülőnap (34) repülőtér (18) retró (32) rock (72) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (14) semmering (9) skoda (6) sky channel (5) SNL (15) sorozatok (15) soundcloud (12) spotting (18) st.pölten (5) stuttgart (6) svájc (26) szabadság híd (11) szeged (30) szergej (20) szliács (5) szlovákia (74) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (194) társadalom (5) tatra (15) taurus (7) technika (52) technikatörténet (43) tehervonatok (10) tél (13) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (15) tömegközlekedés (343) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (59) trolibusz (56) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (87) überzenészek (17) utazás (296) utcakép (160) uv (35) vár (11) várnegyed (8) város (385) városkép (86) városliget (8) vasút (420) vélemény (13) vicinális (13) vidám park (5) videó (711) villamos (633) vlog (7) vonat (5) wachau (5) woltersdorf (5) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (30) youtube (258) zene (186) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Gliwice, a színes

2008.10.30. 20:55 :: Hamster

Mint azt talán már itt is említettem, szeptemberben csináltunk egy újabb portyát a felső-sziléziai villamoshálózaton IC-vel és Jazzcoollal. Most pár akkor érintett várost szeretnék bemutatni, hogy a villamosos oldalakon majd elég legyen egy-egy ide mutató linket elhelyezni ahhoz, hogy körülbelül el lehessen képzelni, milyen települések közt járnak azok a bizonyos tuják.

A kétszázezres Gliwice a felső-sziléziai villamoshálózat legnyugatibb pontja, és SZVSZ a legcsinosabb város az egész iparvidéken. Egy igazi német középváros, mely 1945-ig Gleiwitz névre hallgatott. Az első világháború után, Felső-Szilézia több ország közt való felosztásakor vált határvárossá, és később eme adottság tette hírhedtté: 1939 augusztus 31-én magukat lengyel felkelőnek kiadó SS-katonák elfoglalták a város rádióadóját, és németellenes harcra buzdító üzenetet küldtek onnan a breslaui rádió hullámhosszán. Másnap erre hivatkozva Hitler elindította az "ellentámadást" - a folytatást úgy hívták, hogy második világháború.

Szerencsére a város sorsát a jelek szerint nem ez az esemény határozta meg, így a történelmi mag elég jó állapotban megmaradt. Sőt, a legtöbb felső-sziléziai várossal ellentétben itt a közelmúltban komoly felújítások lehettek. Persze a legtöbb utca nem néz ki olyan jól, mint a fentebb látható Ulica Zwycięstwa, de a szándékot mindenképpen lehet látni a belvárosban.

Persze egy olyan várostól, melyről már 1276-ból vannak írásos feljegyzések, el lehet várni, hogy jó értelemben városias legyen - de ahhoz, hogy érthető legyen, miért fotóztam itt ilyen sokat, valószínűleg mindenkinek látnia kellene, hogy néz ki a környék többi települése. Hát, nem így.

Persze még mindig csak a belvárosról beszélünk, de akkor is.

Ezeket az ufókat Mestska barátomnak fotóztam, ő szereti az egymással nem harmonizáló építészeti megoldások egymásra tolását ;) Bár azt kell mondjam, ezek a kerek izék voltaképp nem is lógtak ki a középkori főtér képéből!

Kicsit úgy éreztem magam, mint 1987-ben Rostockban vagy Schwerinben: építészetileg azok is hasonlóak voltak, és ott is volt némi nyoma a nem annyira szép időknek.

Persze azért el kell mondani, hogy a belváros nem túl nagy, én pedig abból is kimondottan csak a szép részeket emeltem ki ebben a bejegyzésben. A belvároson kívül elég nehéz szépet látni, hiszen alapvetően egy iparvidékről beszélünk. Mégis, ha valaki esetleg a környéken járna, szerintem nézzen el ide :)

Folytatás: Bytom, a másik véglet

11 komment

Címkék: utazás képek villamos lengyelország gliwice felső szilézia villamos felső-szilézia

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr42739448

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

remélem hamar eljutsz újra Gliwicébe, hogy onnan meg a zürichi élményeket tedd közzé:-)))
Vicces, hogy senki se szól hozzá, csak pont az, aki ott volt a képek készítésekor. Igaz, ő se a témában ;P
Gólya-gólya. - A Gliwice? - Ja! - Mitől véres a hátad?
(Csakhogy hozzászóljon már valaki, aki nem volt ott...)
sako : Azt azért ugye sejted, hogy ezt IC is eldalolta? :) De lehet, hogy még Jazzcool is.

Hm, belterjes ez a blog :D
Jártam én is még a 80-as években Lengyelországban és a valamikori NDK-ban, és valóban, a fotóid alapján messze a legjobban karbantartott városok egyikének tűnik Gliwice.

A Bytomról készült fotók nekem annyira nem tűntek rémesnek, mivel a lengyel iparvidékek városai a szocializmus fénykorában sem voltak sokkal szebbek, csak legfeljebb kevesebb volt bennük a lakatlan és összedűlni készülő épület.
Bytom : Asszem a Bytomi poszt-apokaliptikus hangulatot csak ott helyben lehet igazán megélni, amikor egy teljesen német hangulatú, bár erősen kopott bevásárlúutcából kiérsz egy nagy térre, majd ott jobbra fordulsz, és hirtelen majdnem rád omlik egy homlokzat. Mintha a belváros 95 százalékban a leglerobbantabb józsefvárosi házakból állna :( Pedig nagyon klassz épületek vannak ott, és nagyon is városias arányúak az utcák!
Ha Lengyelország és Szilézia, akkor szerintem Nikiszowiecot (Katowice egyik külvárosát) kötelező meglátogatni - bár sajnos villamos nem jár arrafele.

pl.wikipedia.org/wiki/Nikiszowiec

Rám egyébként Łódź gyakorolt apokaliptikus hatást. Zsenge iparvárosként kezdte és fejlett textilipara miatt a XIX. század végén indult fejlődésnek. Viszonylag nagy kiterjedésű belváros, egymást szigorúan derékszögben keresztező utcák, eklektikus stílusú épületek - úgy hogy lengyel barátaink nem tartották / tartják fontosnak azok renoválását.
Attila Nagy : Ahogy nézem, ez nem is lehetett olyan messze a villamostól Sopionovice környékén. A helyi Wekerle-telep, csak kicsit combosabb méretben?

Egyébként az ilyen telepek itthon is tök jók, a Ganz-telep, Rendőrtelep - aztán az is, ami Albertfalván van, a Karcag utca környékén.
Régi emlékeimet ébresztetted újra lengyelországi beszámolóddal.

A hetvenes évek végétől a nyolcvanas évek kezdetéig Németországban dolgoztam.Hétvégénként,nyári szabadságaim idején többször is meglátogattam Lengyelországot is,hála a Düsseldorf-Kiev gyorvonatnak,az Oderától a volt szovjet határig szinte minden várost.Varázslatos heteket töltöttem el 1981 forrongó nyarán,a Szolidalitás szakszervezet születése,a sztrájkok idején is ismerőseimnél Małopolska azaz Kelet-Lengyelország több városában,gyakori krakkói kirándulásokkal tarkítva.1981 december 13.,a Jaruzelski-puccs után napokkal már ott voltam.Itt jön a kalandos történet,mivel beutazási tilalom volt az országban mintegy fél évig.
Mit tesz ilyenkor egy fiatal forrófejű? Amit én tettem,irány Dresda,onnan Görlitz,a határ ami zárva volt a folyón túlra Zgorelec (kettévágott város,mint például Komárom)felé.Szó mi szó nem engedtek sem ki,sem beutazni.Fél nap alatt kiismertem magam a határállomáson,vártam az estét,figyeltem a fázós határőrök mozgását.Eljött az este,az én időm.A nemzetközi vonatok nagyon szigorú ellenőrzéssel,több órás kontrollal,de közlekedtek.Láttam,hogy ott nem lehet esélyem a folyón túlra.Mentek viszont a teherszerelvények árúval rakva,valószinűleg a Szovjetúnióba.Az alapos vizsgálat után a DDR-es határőrök melegedni indultak.Két böröndömmel felléptem egy tehervonatra ahol egy peronos kocsi volt.Pár perc elteltével Lengyelországban voltam.A szerelvény lassult,újabb kontroll,géppisztolyos katonák csoportja tünt fel.Láttam mit kell tennem,a gördülő vonatról a legnagyobb csoportnál szálltam le,gondolván,úgy nem lőnek rám.Körbekaptak,faggattak,irány a parancsnokság.Ott ízekre szedtek,mit akarok,hová készülök.Ékes német nyelven tudtukra adtam,hogy hazafelé Miskolcra,lévén ez a legrövidebb út.Lengyelül megbeszélték a fülem hallatára,hogy ezt a diverzánst Legnicába kell szállítani,majd ott döntenek rólam.Szép kiséretet kaptam,hároman vigyáztak rám.Megérkeztünk.Újabb ízekre szedés és meg- vagy kihallgatás.A kiutasítás mellett döntöttek,Magyarországra,mondtam oda készülök.Végül órák után a nyitott útlevelembe öles betűkkel beírták:TRANZYT,24 óra alatt el kell hagynom az országot...

(Ez hetekkel később,már az Újévben meg is történt,de ez lesz a folytatás.)Stílszerűen:Dobranoc!
_ _ : Huh, őszintén szólva nem értem, mi visz rá valakit, hogy egy olyan országba akarjon bemenni, ahol olyan gáz van, hogy nem akarnak senkit beengedni. De én ilyen félős fajta vagyok persze :) Végül mi történt?
Elnézésedet kérem,ha kis időm lesz, folytatom lengyelországi élményeimet.

Lesz érthető magyarázat kétségedre.

Do widzenia!