Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollok/spam/túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Saját zene

Naptár

június 2019
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  3. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  4. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  8. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  9. Kőbánya-Hizlaló: egyről a kettőreAki nem villamosmániás vagy kőbányai lakos, az valószínűleg még sose hallott arról, hogy létezik Budapesten egy "Kőbánya-Hizlaló" nevű vasútállomás. Pontosabban tulajdonképpen már nem létezik, mégis...
  10. Keleti kényelem, nyugati... pályaudvarra megy: MÁV "komfort kocsi"Gyerekkoromban tévéreklám hirdette a MÁV új szolgáltatását, a "Komfort" osztályt. Az akkor még nem retrónak számító faburkolatos közegben nénik és bácsik utaztak, luxusnak tűnő körülmények közt:...

Címkék

103 (7) 1233 (5) 125év (7) 2624 (13) 2806 (7) 41-es (7) 424 (8) abszurd (26) Ab van Donselaar (40) agyhúgykő (61) airway (96) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (88) autók (73) bach (5) balaton (29) Balt Korthals Altes (5) basel (7) bbc (8) bécs (43) belgium (11) bengáli (19) berlin (158) berlini fal (20) bkv (46) blog (28) bp nosztalgia (8) brno (9) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (753) budapesti pillanatok (41) buék (8) busz (77) búvár (9) c50 (10) c64 (16) caf (10) city lights (70) class 56 (7) commodore (17) csak egy kép (37) csak egy videó (253) csehország (31) csehszlovák (13) csörgő (8) cukiság (33) debrecen (25) demó (6) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (7) doctor who (42) drezda (7) duna (31) életkép (22) életképek (32) életmód (6) elveszett (31) énblog (378) énzene (18) építészet (66) építkezés (22) épület (15) érdekesség (18) erfurt (7) esti városkép (8) ezres (6) fan fiction (12) favázas (11) feldolgozások (11) felhők (26) felső-szilézia (22) felső szilézia villamos (20) fényvillamos (14) ferihegy (33) film (11) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (15) fogyasztói (24) fonódó (10) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (31) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (59) gibson (9) gitár (34) gmap (14) gmunden (5) goldtimer (6) gondolatok (11) gőzmozdony (25) gyermekvasút (25) haditechnika (13) hajó (41) hampage (301) hamster (5) hangok (5) hangszerek (11) hármashatárhegy (5) havazás (5) helikopter (11) hév (27) híd (29) (32) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (7) humor (116) idegenforgalom (21) ikarus (28) il 14 (9) ipari létesítmények (5) írás (15) it (9) jegyek (5) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (9) karikatúra (5) kassa (8) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kelet-berlin (5) kép (6) képek (781) képregény (94) kérdés (8) kirándulás (11) kisföldalatti (11) kiskörút (5) kisvasút (43) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (34) kölni dóm (5) közlekedés (337) kritika (71) kulfoldi szemmel (70) lánchíd (7) lanovka (6) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (37) les paul (6) lhbs (25) linz (9) lipcse (12) li 2 (20) ludmilla (14) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (7) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (9) metró (41) miskolc (24) mittudoménmi (9) mk48 (5) MOD (7) morál (11) morgás (125) mozdonyok (16) mozi (6) mtp (7) muki (10) münchen (25) műrepülés (8) múzeum (48) nagypolszki (6) németország (306) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) nohab (43) nosztalgia (213) nosztalgiabusz (22) nosztalgiavillamos (68) nürnberg (20) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (13) nyugat-berlin (6) NZA (8) olaszország (26) oldtimer (86) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (6) osztyapenkó (5) otthoni turista (37) ozzy osbourne (6) pályahiba (6) pályaudvar (30) panoráma (108) paródia (5) pécs (12) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (16) popkultúra (116) pozitívum (12) pozsony (29) prága (11) programajánló (27) púpos (13) queen (14) r.i.p. (12) rádió (5) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (10) reklám (21) relax (12) repülés (124) repülőgép (42) repülőgépek (72) repülőnap (34) repülőtér (18) retró (32) rock (72) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (14) semmering (9) skoda (6) sky channel (5) SNL (15) sorozatok (15) soundcloud (12) spotting (18) st.pölten (5) stuttgart (6) svájc (26) szabadság híd (11) szeged (30) szergej (20) szliács (5) szlovákia (75) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (194) társadalom (5) tatra (15) taurus (7) technika (52) technikatörténet (43) tehervonatok (10) tél (13) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (15) tömegközlekedés (344) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (59) trolibusz (56) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (87) überzenészek (17) utazás (296) utcakép (160) uv (35) vár (11) várnegyed (8) város (386) városkép (86) városliget (8) vasút (421) vélemény (13) vicinális (13) vidám park (5) videó (712) villamos (635) vlog (7) vonat (5) wachau (5) woltersdorf (5) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (31) youtube (258) zene (186) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Zabrze

2008.11.02. 10:31 :: Hamster

Előző rész: Chorzów, a középutas

Bytomról az jutott eszembe, hogy az a város még Miskolcnál is jobban megsínylette a szocializmus erőltetett iparosítását, és az azzal létrejött állapot rendszerváltás utáni széthullását. Zabrzéban aztán ismét a borsodi megyeszékhely szellemét véltem felfedezni.

Bár a 190 ezres lengyel város (mely - bár volt cseh, osztrák és porosz uralom alatt is - stabilan jelenlegi nevére hallagtott; csak  a két világháború közt hívták Hindenburg-nak) főutcáján néhány magasabb épületet is találni, az összképről mégis a miskolci Széchenyi utca ugrott be (a másik irányba nézve erősebb volt ez a hangulat, de olyan képem most nincs kéznél, mert én nemnormális a szembefény miatt fátyolosnak látszó levegő által majdnem monokrómmá tett látványt fotóztam...).

A főutcát az újjáéledés hangulata lengte be, melyet tovább erősítettek az olyan részletek, mint ezek a kőasztalok a járdán, belegravírozott sakktáblával. Az ehhez hasonló megoldások csinálnak szimpla közlekedési útvonalból közösségi területet - kíváncsi vagyok, használják-e őket.

A főutca a sakkasztalos rész után hirtelen átment szürkéből-még-szürkébbé-váló szocialista iparvárosba, de ahogy a villamos tovább szaladt velünk Gliwice felé, fel-feltűntek érdekesebb épületek is, mint ez a vöröstéglás-faerkélyes ház.

Persze nem kevés ilyet is láttunk. A rendszerváltás után tízezrével vándoroltak el az emberek Felső-Sziléziából, úgyhogy üres házakból - de akár egész lakótömbökből is - nincs hiány.

És amikor már nagyon ránk ül a posztindusztriális depresszió, hirtelen jön egy ilyen bohókás képződmény. Vajon mire szolgált az a vastag kémény, talán egy pékség működött ott?

Számomra a helyi csúcs ez a "tisztviselőtelep" volt, valahol útközben Bytom felé. A háttérben jobbszélen látható betonkémény azt jelezheti, hogy maradt még ipar itt - persze egy közönséges hőerőműhöz is tartozat, ki tudja :) Az mindenesetre tény, hogy a város címerében egy naaagy fogaskerék is szerepel, tehát nem akarják mindenáron elfelejteni az egész múltat...

Folytatás: Katowice, a felemás

8 komment

Címkék: utazás képek villamos lengyelország felső szilézia villamos felső-szilézia

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr99741957

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ez a Gliwice az ami németül Gleiwitz?
a rádióadós település?
sóskatáska : Ha rákattintasz a linkre, akkor kiderül... hogy igen :)
Egy Lengyelországban eltölteni kívánt hétvége előtt Zabrzéből származó kollégám rendületlenül ajánlotta az ottani látványosságokat. A harmadik bányamúzeumra mutató link után kezdett tudatosulni bennem, hogy Zabrze nem az a tipikus mediterrán turistaparadicsom. Rögvest a kollégának szegeztem a kérdést:

- Zabrzéban lehet találni valamit is, ami nem szénbánya?
- Nos, nem igazán.

Íme egy kis ízelítő: www.luiza.zabrze.pl/galeria.php

Végül hétvégi kirándulás gyanánt maradt Katowice, ami újfent nem az évi napsütéses órák kiugróan magas számáról nevezetes.
Attila Nagy: Láttunk útközben egy bevásárlóközpontot, ami szerintem szintén egy bánya helyén lett kialakítva, de a háttérben még ott álltak a régi épületek, legalábbis a falaik. Hú, furcsa volt.
2015-t írunk, a zabrzei bányamúzeumok felújítás alatt vannak. jövőre készek lesznek, szebbek lesznek, izgibbek lesznek. A villamoshálozaton kívül még egy hálózat "fut" a városcsoport alatt: a szenet egyes bányáktól az Odera felé elszállító földalatti csatornák, amelyek nagy része ismeretlen, beszakadt stb, mert a tizenkilencedik század első felében használták utoljára tömegesen, utána jött a vasút. A most zajló munkálatok várhatóan látogathatóvá tesznek majd egy-két szakaszt.

hu.wikipedia.org/wiki/Gliwice-csatorna
Zabrze - ahogy az egész környék - a tizenkilencedik században olyan ütemben fejlődött, hogy a jogi státusz nem bírta utolérni, így ötven évig Európa legnagyobb, 100% elvárosodott, eliparosodott faluja volt Sabre, kétszázezres lakossággal, 1873 óta saját megyei önkormányzatának székhelyeként. Csak 1922-ben, azaz a név Hindenburgra (első világháború német hősparancsnoka) való megváltoztatása után hét évvel, kapta meg a városi jogot.

Róla cikk:
zabrze.naszemiasto.pl/artykul/zabrze-najwieksza-wies-w-europe-mamy-sie-czego-wstydzic,1105209,artgal,t,id,tm.html
@Arkadiusz Karski: Kétszázezres falu, elég abszurd... Vajon mi volt az, ami miatt a "várososodó állapot" nem volt elég a városi ranghoz? A porosz közigazgatás a jelek szerint nem fogadta el a magyar modellt, miszerint ha egy nagyobb településnek van közlekedési lámpája, akkor az már város :)