Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollok/spam/túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Saját zene

Naptár

május 2019
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31

Ez megy most

  • mester utca: Igen, használom! Köszönöm! Szépek a képek, meg a videó is! (2019.05.22. 13:47) T2 – Az ítélet napja
  • Hamster: @ComLo: Köszi a képeket! (2019.05.20. 15:31) Air(port) Tours
  • ComLo: Hello! A vilag másik felén élve, ezen blog bejegyzéseit olvasva szoktam kellemesen borzongva nosztalgiázni (jo értele... (2019.05.20. 13:59) Air(port) Tours
  • Hamster: @balinth1: Kinézetre elég bénácskák, de azért az alacsony padlómagasság nem tűnik rossznak. Azt nem tudom, utazni mily... (2019.05.19. 01:55) Berlin szeptemberben
  • balinth1: Szerencsétlen talgo-kat valahogy mindig olyan elfuseráltnak találtam a többi vonat között, azokkal a váltakozó magassá... (2019.05.18. 23:03) Berlin szeptemberben
  • GG590227: de.wikipedia.org/wiki/B%C3%BCssing_AG (2019.05.17. 12:00) Berlin szeptemberben
  • Hamster: @Fradista Utazó: Fú, nem tudom, honnan jött ez a 2,4 :O A kisföldalatti meg persze 2,2-es, bár ott hasonlót írtam, nem... (2019.05.17. 10:42) Berlin szeptemberben
  • Fradista Utazó: @Hamster: "a mi kisföldalattinkhoz hasonlóan szűk (2,4 méteres) keskenyprofilú" A Kleinprofil eredendően 2,3m széles ... (2019.05.17. 10:02) Berlin szeptemberben
  • Hamster: @Fradista Utazó: Konkrétan mik? Félálomban kopipészteltem saját magamtól... (2019.05.17. 09:42) Berlin szeptemberben
  • Fradista Utazó: Jók :-) Virágláda-ügyben van benne pár pontatlanság. (2019.05.17. 08:47) Berlin szeptemberben
  • Utolsó 20

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  3. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  4. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  8. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  9. Kőbánya-Hizlaló: egyről a kettőreAki nem villamosmániás vagy kőbányai lakos, az valószínűleg még sose hallott arról, hogy létezik Budapesten egy "Kőbánya-Hizlaló" nevű vasútállomás. Pontosabban tulajdonképpen már nem létezik, mégis...
  10. Keleti kényelem, nyugati... pályaudvarra megy: MÁV "komfort kocsi"Gyerekkoromban tévéreklám hirdette a MÁV új szolgáltatását, a "Komfort" osztályt. Az akkor még nem retrónak számító faburkolatos közegben nénik és bácsik utaztak, luxusnak tűnő körülmények közt:...

Címkék

103 (7) 1233 (5) 125év (7) 2624 (13) 2806 (6) 41-es (7) 424 (8) abszurd (26) Ab van Donselaar (40) agyhúgykő (61) airway (96) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (87) autók (73) bach (5) balaton (29) Balt Korthals Altes (5) basel (7) bbc (8) bécs (43) belgium (11) bengáli (19) berlin (158) berlini fal (20) bkv (46) blog (28) brno (9) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (746) budapesti pillanatok (41) buék (8) busz (76) búvár (9) c50 (10) c64 (16) caf (10) city lights (70) class 56 (7) commodore (17) csak egy kép (36) csak egy videó (251) csehország (31) csehszlovák (13) csörgő (8) cukiság (33) debrecen (25) demó (6) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (5) doctor who (42) drezda (7) duna (31) életkép (22) életképek (32) életmód (6) elveszett (31) énblog (378) énzene (18) építészet (66) építkezés (22) épület (15) érdekesség (18) erfurt (7) esti városkép (8) ezres (6) fan fiction (12) favázas (11) feldolgozások (11) felhők (26) felső-szilézia (22) felső szilézia villamos (20) fényvillamos (14) ferihegy (33) film (11) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (15) fogyasztói (24) fonódó (10) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (31) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (59) gibson (9) gitár (34) gmap (14) gmunden (5) goldtimer (6) gondolatok (11) gőzmozdony (24) gyermekvasút (25) haditechnika (13) hajó (41) hampage (299) hamster (5) hangok (5) hangszerek (11) hármashatárhegy (5) havazás (5) helikopter (11) hév (27) híd (29) (31) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (7) humor (116) idegenforgalom (21) ikarus (28) il 14 (9) ipari létesítmények (5) írás (14) it (9) jegyek (5) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (9) karikatúra (5) kassa (8) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kelet-berlin (5) kép (6) képek (775) képregény (94) kérdés (8) kirándulás (11) kisföldalatti (11) kiskörút (5) kisvasút (43) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (34) kölni dóm (5) közlekedés (337) kritika (71) kulfoldi szemmel (69) lánchíd (7) lanovka (6) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (37) les paul (6) lhbs (25) linz (9) lipcse (12) li 2 (20) ludmilla (14) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (7) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (9) metró (41) miskolc (24) mittudoménmi (9) mk48 (5) MOD (7) morál (11) morgás (125) mozdonyok (15) mozi (6) mtp (7) muki (10) münchen (25) műrepülés (8) múzeum (48) nagypolszki (6) németország (306) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) nohab (43) nosztalgia (212) nosztalgiabusz (21) nosztalgiavillamos (67) nürnberg (20) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (13) nyugat-berlin (6) NZA (8) olaszország (26) oldtimer (84) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (6) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (6) pályahiba (6) pályaudvar (30) panoráma (108) paródia (5) pécs (12) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (16) popkultúra (116) pozitívum (12) pozsony (26) prága (11) programajánló (26) púpos (13) queen (14) r.i.p. (12) rádió (5) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (10) reklám (21) relax (12) repülés (124) repülőgép (42) repülőgépek (72) repülőnap (34) repülőtér (18) retró (32) rock (72) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (14) semmering (9) skoda (5) sky channel (5) SNL (15) sorozatok (15) soundcloud (12) spotting (18) stuttgart (6) svájc (26) szabadság híd (11) szeged (30) szergej (20) szliács (5) szlovákia (72) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (193) társadalom (5) tatra (14) taurus (7) technika (52) technikatörténet (42) tehervonatok (10) tél (13) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (14) tömegközlekedés (342) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (59) trolibusz (51) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (87) überzenészek (17) utazás (296) utcakép (159) uv (35) vár (11) várnegyed (8) város (383) városkép (86) városliget (8) vasút (419) vélemény (13) vicinális (13) vidám park (5) videó (707) villamos (627) vlog (7) vonat (5) wachau (5) woltersdorf (5) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (30) youtube (258) zene (186) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Katowice, a felemás

2008.11.03. 21:42 :: Hamster

Előző oldal: Zabrze

Amikor ismerősök megtudták, hogy Katowicébe megyek, az első reakció általában valami ilyesmi volt: "De minek? Nincs ott semmi!". És valóban: a szálloda recepcióján kapható angol nyelvű tájékoztatóanyag is egy idézettel indított, miszerint bizonyos helyek azért léteznek, hogy más helyek szépségének jobban tudjunk örülni. A kis füzetecske szerint csak az ötvenes és hetvenes évek közt épült, ufó alakú sportcsarnokra érdemes figyelmet szentelni, mert történelmi belváros gyakorlatilag nincsen, sem más turistalátványosság. Ismétlem: ezt nem én mondom, hanem egy turisztikai szóróanyag!

Ehhez képest ha az ember a minimálisan észrevehető belvároson túl rákanyarodik a Chorzów felé vezető gyorsforgalmi útra, akkor hirtelen azt hiszi, hogy Amerikában van: sáv-hegyek, az átmenő forgalom alagútban, a helyi a két szélen. Az út mentén csupaüveg toronyépületek, multinacionális cégek nevei neonjai...

Aztán ott van még a Silesia Center, a Demján-féle Trigránit által épített óriáspláza, mely a rendelkezésre álló rengeteg hely miatt (az egész egy bezárt bánya területére épült) jóval nagyvonalúbban bánik a külső és belső terekkel, mint egy átlagos városi bevásárlóközpont, ráadásul még stílusa is van (plusz kedvenc céklaleveses láncomnak is van egy étterme benne, illetve egy jókora TESCO, ami csak abban különbözik az itthoniaktól, hogy külön polc-sor van a gyerekkorunkból ismerős lengyel tejkaramelláknak). Ha csak itt állunk meg, azt hisszük, hogy átértünk Németországba.

Klikk!

De ha mégis bemegyünk a belvárosba (az említett promóciós füzet szavai szerint: "ha már keresed egy ideje, hol az óváros, akkor nagy eséllyel éppen benne vagy"), akkor valami ilyesmit látunk. Mintha a rendszerváltás után nekiálltak volna rendbehozni egyik-másik épületet, illetve nyílt egy csomó új bolt is, de aztán úgymaradt az egész. Mint nálunk 92-93 körül, amikor azt hittük, már "nyugat" vagyunk; de ha utólag megnézzük az akkori képeket, filmeket, rájövünk, hogy nem, csak a reklámok színessége miatt hittük azt, hogy minden megváltozott.

Klikk!

Persze második ittjártunkkor az itt látható utcarész aszfaltját épp javították, tehát valami mozog, de mégiscsak az az érzése van az embernek, hogy valami eltévedt német városban jár, melynek karbantartását harminc évvel ezelőtt valamiért abbahagyták.

Klikk!

Előtte pedig mindössze egy "moszkvai" - illetve lehet, hogy helyi szinten inkább varsói - jellegű megagiga-sugárút épült, meg pár lakótelep, azt' (első és második látásra) annyi. Ez a városrészlet bár érdekes, és tanulságos, szépnek azért nem nevezhető. (Baloldalt kicsit belelóg a képbe a 760 lakásos, "Superjednostka" névre hallgató falanszter, jobb szélen pedig a "Spodek" nevű sportcsarnok, melyről a bejegyzés elején szó volt.)

Klikk!

Mindez a sugárút aztán az előbbi kép közepén látható "Rondo"-n túl hirtelen átmegy ilyenbe. És ezután még iparibb lesz - és szürkébb is egy darabig.

Nem tudom, hogy ez a furcsa kétpólusosság nem annak köszönhető-e, hogy a gyorsforgalmi út menti ipari és üzleti parkok elszívták a befektetőket, de nem lepődnék meg, ha így lenne. Hisz' ott minden csillog-villog, odabent meg leginkább hulló vakulat van, és felrepedt aszfalt. Nálunk se a Belső-Józsefvárosba megy a pénz...

Egyébként érdekes, hogy a környék közúti közlekedése mennyire látványosan eltér az odavezető úttól: Bielsko-Biała-tól egy borzasztó, kétszer két sávos, zebrákkal és szintbeli kereszteződésekkel még veszélyesebbé tett autóút visz Katowicéig, melyet valószínűleg csak korabeli propagandafotók kedvéért építettek, azzal az elképzeléssel, hogy percenként úgyis csak pár autó fog járni rajta, minek rendesen kiszabályozni. Aztán Katowice és a többi felső-sziléziai város közt elszabadul az őrület: autópályák és kétszer sok sávos gyorsforgalmi utak tömkelege, felüljárók tucatjával, bevágások, hidak; mellettük meg persze benzinkutak, bevásárlóközpontok, konferenciaközpontok... Szóval itt is megvan ez a kétarcúság.

Folytatás: Felső-sziléziai benyomások

13 komment

Címkék: utazás képek villamos lengyelország felső szilézia villamos felső-szilézia

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr89747084

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kétszer voltam Katowicében, mindkét alkalommal futólag. Előbb U2 koncertre, Krakkóból átrándulva, autóval. Akkor túrták ama nevezett gyorsforgalmit, ezért izgalmas volt közlekedni benne. De a koncert miatt mindenhol rendőrök voltak, meg rendezők, így a közlekedés flott volt.
Második alkalom egy BP-Katowice_Bp RHCP koncertes kirándulás volt, ekkor több élményem lett. Először is, vonatos megközelítés, éjjel átzötyögve Szlovákián, reggel az állomás letaglózó látványa verte ki a csipát szemünkből, didergés közepette. De hajnali ötkor lehetett venni térképet, teázó volt nyitva. Utóbbi nagyon hangulatos, eyik helyiségben kiszolgálnak, másikban fogyaszthatsz, kellemes zene hallgatása közben. Novotel hotelben szállás, mint egyetlen, angolul is értő, neten elérhető hotel. Megérkezés után vettük észre, hogy vagy 11 hotel van a belvárosban, és valszeg kifogtuk a legdrágábbat- ez egyébként a Krakkóba mene utu n vala. :) Szóval séta oda, majd vissza, a városba, mert szállást elfoglalni csak déltől lehetett. Nem baj, mentünk, persze az egyetlen- szuvenírárus helyre küldtek:Silesia Centerbe. A Tesco lényegesen jobb minőségű árukat ad, az alkoholok külön vannak válaszutva, külön kell fizetni, élelmiszerek terén nem a magyar összerohadt vacakokkal van tele. A Pláza kellemeas, hangulatos, élhető valami. Szellős, és nem zajos, mint a magyar megfelelők bármelyike. Helyi erők beszélni legnyel meg lengyel, más nyelv nem, de legalább lelkesek és segítőkészek. kiderült, egyetlen látványosság azért akad a városban,m a Novotellel szemben van egy bányászati múzeum, azt megéri megnézni.
A koncertet tekintve, megitn mestermű szervezést követtek el, rendőrök a koncert előtt már, utána még irányították a forgalmat. Sokan, sípokkal és világító rudakkal felszerelkezve. A villamosokon egyébkét végig heringek utaztak, minden mennyiségben. De egész éjjel, valami fél kettőig van komplett villamosközlekedés a városban, hétközna is, villamoshálózata kissé kiterjedtebb a pestinek, hihetetlen mértékűre nőtt. Nem tudom mot megmondani melyik Indóházban mutatták be, szép méretű. Egyik legfontosabb megállója, cosmópontja a Rondo, ott vagy hét vonal találkozik. Buszilag Ikarusz, de a pestiek legramatyabbja is csillogna ezek között. Az első ajtajuk ketté van vágva, és az első felét a sofőrők rendre nyitva hagyva közlekednek, gondolom levegőcsere miatt. Ez az ajtó egyébként csak a vezetőrészhez vezet, utas nem fér itt fel a járműre.A jegy nem komoly mutatvány, mágnescsíknak nyoma sincs rajta.
A pályaudvar előtti térnen van három ház, amik régebbinek tűnnek 100 évesnél, szép színesek. Kb azok jelentik a tényleges óvárost. Meg pár rom az egyetemi területen. De a pályaudvarról kijőve s balra elindulva a villamosvonalnál egy nagyon hangulatos, parkos térre lehet jutni, aminek a közepén van park, körbe járnak autók, villamosok, mint egy körforgalomban. A villamos is.

S ami feltétlen megemlítendő a városban látnivalónak, persze csak jó időben az Slaskie. A park. A stadion, a csillagvizsgáló, az állatkert, s a libegő. Háromszög formában közlekedik, Stadion, állatkert, csillagvizsgáló állomások közöt. Sajnos próbálni nem tudtam, de látványra szép volt. Csak ahogy láttam szeretik elhanyagolni, és helyenként a járda embermagas csalánosban kígyózik.

Ja, a közlekedés nyugodtabbnak tetszett a pestinél, legalábbis mitn gyalogpuhányra mintha jobban figyeltek volna. Bár ez olyan volt, hogy mentünk zebrán, autó busz egyéb jött, és hirtelen megállt, vagy intett, hogy mehetünk át előtte. De kb két méter alatt lassult le 40-ről. Nagyon durván tolják ezen a téren, de piroson át nem mennek.
Ha már élménybeszámoló...

Először 2005-ben jártam Katowicében. Krakkó felől érkeztem vonattal és az éjszaki nemzetközi gyorssal tértem vissza Budapestre. Addig rengeteg időm volt és némi városnézéssel kívántam elütni az időt.

Kezdődött azzal, hogy működő szénbányák és szénnel dugig rakott tehervonatok között cikázva gördült be a vonat az állomásra. Aznap a már aposztrofált sportcsarnokban, a Spodekben egy lengyel őspunk zenekar (a Kult) adott koncertet és a város tele volt "hátrányos helyzetű egzisztenciákkal". Szorgalmasan kéregettek. Amikor kértem, hogy angolul beszélgessünk, nyelvet váltottak és pénzt kértek - immár angolul.

A koncertet kihagytam - kár volt - viszont betértem a Szilézia Múzeumba. A XIX. századi festények mellett egy rendkívüli kiállítás is látható volt: egy NDK szobrász szocialista-realista műveit bemutató tárlat. Hogy azért stílszerűek legyenek...

A sportcsarnok körül megdöbbentően nagy volt a rendőri készültség. Furgonokban várakoztak a rohamrendőrök, akit kéregetni láttak, azonnal igazoltatták. A vasútállomáson már az is elég volt az igazoltatáshoz, hogy hosszú haja volt a delikvensnek és a lépcsőn ült.

A városban sétálva (Katowice by Night) egy koldusba (inkább kéregető emberbe) botlottam, aki élelmet kért. Tekintve, hogy az éjszakai vonatútra tartalékoltam, inkább pénzt akartam adni, amit nem fogadott el. Hosszasan alkudoztunk, majd végül bosszúsan otthagyott.

Később, 2,5 fél év múlva visszatértem: GKS Katowice - Piast Gliwice focimeccs, Silesia Center, Nikiszowiec, U2 3D egy moziban, külvárosi kollégium. Majd kb. egy hónappal később átutazóban jártam ott. Krakkóból tartottam vissza Csehországba. A délutáni ostravai személyvonat indulásáig még rengeteg időm volt és mivel esett az eső "a vasútállomás utánozhatatlan atmoszférájában gyönyörködtem". Az utastájékoztatás nem volt eu-konform és hiányos lengyeltudásom miatt a hangosbemondóból csak ennyit értettem: az ostravai személyvonat [...] elnézést kérünk. Kiderült hogy a kimarad; legközelebb éjfélkor, vagy másnap hajnalban.

Elnézést a hosszas elmélkedésért... Bennem Katowice mély nyomokat hagyott. Nem szép város, de karakteres hangulata van.
Amúgy a fotók egészen kiválóak! Mondhatni ők ihlették itt kibontakozó irodalmi munkásságom. ;)
Évente néhányszor megteszem oda-vissza a Bielso Biala és Katowice közötti kétszer kétsávos utat, amikor morgolódni támad kedvem, csupán felidézzem az M3 előtti korból a 3-as utat, vagy a 4-est, és mindjárt elhallgatok.
Katowice érdekes város; én egy háromhetes CEEPUS ösztöndíjal, tanulmányúton jártam arra, úgyhogy volt időm gyalog, villamossal, busszal és más kocsiján is bejárni. Ami a legfontosabb: a hazai gondolkodásban Katowice egyáltalán nem jelenik meg, pedig az egész városegyüttes majdnem kétmillió lakossal és körülbelül kilencvenezer egyetemi hallgatóval rendelkezik, és néhány területen valami bődületes növekedést produkált - a repülőterük forgalma az olcsó járatok bejövetelével néhány év alatt kétszázezerről másfélmillió főre nőtt, és az iparban is kezdenek magukra találni. Üzleti szolgáltatásokban is erősödnek, egészen meglepő, hány nagy bank építette ki a helyi bázisát. Pár év alatt nagyon komoly versenyzőkké válhatnak, ha megoldják a széttagoltság problémáit.

Egyes pontjain látványosan lepusztult iparváros, néha még olyanabb, mint Miskolc (a Bobrek vasmű környéke olyan csúnya, hogy az már-már szép), máshol viszont nagyon pofás történelmi munkásnegyedek, szecessziós bérházak és modern irodanegyedek vannak; nem csak a Silesia Center mellett, hanem szétszórva Katowicében és a többi városban. Persze megvan még a bányászat is, és vasárnap a benyomott szakik énekelve mennek végig a főutcán. :) Tényleg nem hagyományos turisztikai célpont, de nagyon érdekes bejárni, és megnézni a XIX. századi németes iparvidéki építészetet, a bauhaus épületeiket, a szocreált (a hatalmas pártház előtt most Pilsudski marsall irdatlan lovasszobra áll :D ), meg a modern üzleti negyedeket is.

A vasútállomáshoz közel egy kis mellékutcában (Mariacka) a Złoty Osioł vegetáriánus étterem kihagyhatatlan: olcsó, kellemes hangulata van, és nagyon fantáziadúsan készítik el a mindenféle zöldséget (ajánlott hozzá a szegfűszeges narancslé is).

Akit érdekel az ilyesmi, a Területi Statisztika 2008/1-es számában jelent meg egy tanulmányom Katowicéről és Felső-Sziléziáról: portal.ksh.hu/pls/ksh/docs/hun/xftp/terstat/2008/terstat0801.pdf
Ja igen: a második képen a régi aknatorony alatti épület templom, mert Lengyelországban az is kell a plázákhoz. :)
Éltem pár hónapot Katowicében, és nem döglöttem bele!
Jó a tömegközlekedése! Szép nagy parkjai vannak, az egyikben futottam, a másikban bringáztunk, a harmadikba lovagolni jártunk. Vannak szép új házak, lakóparkok, tiszta Amerika.
Élhető kisváros. Ha már autóút, szerintem a szlovák autópálya végétől rossz jönni, a cseheknél az a pár kilométer autóúton eléggé megdobja a menetidőt.
Viszont ahogy átlépünk Lengyelországba BB-nél meg lehet indulni. Éjszaka kell menni, csúcsidőn kívül, akkor nagyon jól lehet haladni, egyébként tényleg halál.
Köszönöm a sok visszaemlékezést, ezek szerint jól láttam, hogy ez egy ilyen nyomot hagyó város :)

elGabor : Katowice nem milliós: a Felső-Sziléziai iparvidék az igen; az egész bejegyzéssorozat arról szólt, hogy _SZVSZ_ ebben a fura településhalmazban Katowice a főnök, de nem a legérdekesebb. A legnormálisabb része meg vélhetően pont a Katowice és Chorzów közti "műút" környéke: ott van a Skála :) Center, a modern épületek, a stadion, a vidámpark, parkok.

A villamosok az egy teljesen másik téma, arról volt már oldalam, lesz még oldalam, mert kimeríthetetlen. De azok sem "a katowicei villamosok", hanem a Sziléziai Villamosok (Tramwaje Slaskie). Mert hát én úgy éreztem villamosilag is Katowice volt a legkevésbé izgalmas rész arrafelé. Chorzów, Bytom, Myslowice, Sosnowiec, na, ott lehet csodákat látni.
elemes2 : szerintem ez a kétszer két sávos izé BB-től K-ba azért különösen zavaró, mert szélesnek tánik: mennél rajta, hiszen a városokat, falvakat elkerüli... de nem tudsz, mert a kanyarok szűkek, kereszteződések vannak állandóan... pszichológiai hatás, de zavaró.

Amúgy ami még nem kispálya: Szlovákiától BB-ig bemész egy faluba, és vagy negyven kilométeren át ki se jössz belőle, mert azok is egybeérnek, mint kicsit feljebb Sziléziában a nagyvárosok.
Hamster: én is a városegyüttesről írtam. Első pillantásra nem tűnik fel a mérete, mert szétoszlik a kisebb-nagyobb városok között, de amikor naphosszat járod-járod-járod, akkor egy idő után elkezd Benyomást Gyakorolni. :)

És sokszínű, gyakran pár háztömbön belül is. Jó volt megnézni a te felvételeidet és visszaemlékezni.
Idő közben a határ és BB között megépült az S1-es, gyönyörű lett az is...

Üdv:

Andrzej
andrzej : Mikor? Merre? Lehet, hogy szeptemberben is megvolt már, csak nem arra jöttünk? :)
Ha a cseh oldal (Cesky Tesin) felöl jössz, akkor egynesen az új hídon átkelsz, és a régi 1-es (jedynka) megy Bielsko Biała felé. Kb. két éve fejezték be, Cieszyn és Bielsko Biała között végig két sávon lehet menni, bár sok a kanyar... Most S1-nek hívják ezen a szakaszon...