Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollok/spam/túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Saját zene

Naptár

május 2019
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  3. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  4. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  8. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  9. Kőbánya-Hizlaló: egyről a kettőreAki nem villamosmániás vagy kőbányai lakos, az valószínűleg még sose hallott arról, hogy létezik Budapesten egy "Kőbánya-Hizlaló" nevű vasútállomás. Pontosabban tulajdonképpen már nem létezik, mégis...
  10. Keleti kényelem, nyugati... pályaudvarra megy: MÁV "komfort kocsi"Gyerekkoromban tévéreklám hirdette a MÁV új szolgáltatását, a "Komfort" osztályt. Az akkor még nem retrónak számító faburkolatos közegben nénik és bácsik utaztak, luxusnak tűnő körülmények közt:...

Címkék

103 (7) 1233 (5) 125év (7) 2624 (13) 2806 (6) 41-es (7) 424 (8) abszurd (26) Ab van Donselaar (40) agyhúgykő (61) airway (96) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (88) autók (73) bach (5) balaton (29) Balt Korthals Altes (5) basel (7) bbc (8) bécs (43) belgium (11) bengáli (19) berlin (158) berlini fal (20) bkv (46) blog (28) brno (9) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (746) budapesti pillanatok (41) buék (8) busz (76) búvár (9) c50 (10) c64 (16) caf (10) city lights (70) class 56 (7) commodore (17) csak egy kép (36) csak egy videó (251) csehország (31) csehszlovák (13) csörgő (8) cukiság (33) debrecen (25) demó (6) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (6) doctor who (42) drezda (7) duna (31) életkép (22) életképek (32) életmód (6) elveszett (31) énblog (378) énzene (18) építészet (66) építkezés (22) épület (15) érdekesség (18) erfurt (7) esti városkép (8) ezres (6) fan fiction (12) favázas (11) feldolgozások (11) felhők (26) felső-szilézia (22) felső szilézia villamos (20) fényvillamos (14) ferihegy (33) film (11) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (15) fogyasztói (24) fonódó (10) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (31) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (59) gibson (9) gitár (34) gmap (14) gmunden (5) goldtimer (6) gondolatok (11) gőzmozdony (25) gyermekvasút (25) haditechnika (13) hajó (41) hampage (300) hamster (5) hangok (5) hangszerek (11) hármashatárhegy (5) havazás (5) helikopter (11) hév (27) híd (29) (31) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (7) humor (116) idegenforgalom (21) ikarus (28) il 14 (9) ipari létesítmények (5) írás (14) it (9) jegyek (5) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (9) karikatúra (5) kassa (8) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kelet-berlin (5) kép (6) képek (775) képregény (94) kérdés (8) kirándulás (11) kisföldalatti (11) kiskörút (5) kisvasút (43) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (34) kölni dóm (5) közlekedés (337) kritika (71) kulfoldi szemmel (69) lánchíd (7) lanovka (6) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (37) les paul (6) lhbs (25) linz (9) lipcse (12) li 2 (20) ludmilla (14) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (7) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (9) metró (41) miskolc (24) mittudoménmi (9) mk48 (5) MOD (7) morál (11) morgás (125) mozdonyok (15) mozi (6) mtp (7) muki (10) münchen (25) műrepülés (8) múzeum (48) nagypolszki (6) németország (306) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) nohab (43) nosztalgia (212) nosztalgiabusz (21) nosztalgiavillamos (67) nürnberg (20) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (13) nyugat-berlin (6) NZA (8) olaszország (26) oldtimer (84) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (6) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (6) pályahiba (6) pályaudvar (30) panoráma (108) paródia (5) pécs (12) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (16) popkultúra (116) pozitívum (12) pozsony (26) prága (11) programajánló (26) púpos (13) queen (14) r.i.p. (12) rádió (5) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (10) reklám (21) relax (12) repülés (124) repülőgép (42) repülőgépek (72) repülőnap (34) repülőtér (18) retró (32) rock (72) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (14) semmering (9) skoda (5) sky channel (5) SNL (15) sorozatok (15) soundcloud (12) spotting (18) st.pölten (5) stuttgart (6) svájc (26) szabadság híd (11) szeged (30) szergej (20) szliács (5) szlovákia (72) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (193) társadalom (5) tatra (14) taurus (7) technika (52) technikatörténet (42) tehervonatok (10) tél (13) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (14) tömegközlekedés (342) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (59) trolibusz (51) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (87) überzenészek (17) utazás (296) utcakép (159) uv (35) vár (11) várnegyed (8) város (383) városkép (86) városliget (8) vasút (420) vélemény (13) vicinális (13) vidám park (5) videó (707) villamos (627) vlog (7) vonat (5) wachau (5) woltersdorf (5) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (30) youtube (258) zene (186) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Öröm és szomorkodás Pécsett, avagy európai kulturális ígyjárás 2010

2010.03.22. 00:46 :: Hamster

Pécs az egyik kedvenc városom. Valószínűleg családi alapon, hiszen szüleim is sokat jártak oda, és imádták, és ez az imádat kiskoromban átragadt rám. El nem mondhatom, mennyire drukkoltam, hogy Pécsé legyen az "Európa Kulturális Fővárosa 2010" cím, és mennyire örültem, amikor megkapta. Nem csoda hát, hogy könnyen rá lehetett beszélni arra, hogy a MÁV Nosztalgia élményvonatával leugorjunk oda. Aztán végül mégis csalódottan jöttem haza :(

Pedig jól indult: a vonat jó volt (osztrák eredetű kocsiban utaztunk), az időjárás is. Első körben felrohantunk a kisvasúthoz, mely talán az ország legrövidebb ilyen létesítménye. Utána felmentünk a misinatetői tévétoronyba, ami a kedvenc tévétornyom (valószínűleg már csak azért is, mert ez volt az első tévétorony, amiben jártam:). Mit mondjak, ha lent erős szél volt, akkor fent kimondottan szélvihar. Konkrétan alig lehetett fotózni, mert az ember kezét beremegtette a szél:

Azért három próbálkozásból sikerült némi panorámát lőnöm. Gyönyörű ez a környék, és szépséges a város odalent. Még a panel lakótelepek se tudták elrontani:

Miután már kellően átlátszóra fújt bennünket a szél, elindultunk lefelé. Kicsit rossznak találtuk a turistaút minőségét, de hát kibírjuk... Útközben találkoztunk egy idős bácsival, aki morgott, hogy régen ám nem így nézett ki ez az út... Mindenesetre pofáraesés nélkül megúsztuk, közben ilyen terepakadályokat is látva:

Az igazi pofáraesést viszont nem kerülhettük el - a belvárosban. Gyakorlatilag két dolgot akartam volna megnézni: az egyik Jakováli Hasszán dzsámija volt (a kisebbik, a kórházba beépülve, de megmaradt minarettel). Én azt gondoltam, az, hogy "2010 kulturális fővárosa" azt jelenti, hogy a város az átlagnál tágabbra nyitott karokkal várja a turistákat. Ehelyett itt csak egy tábla várt: felújítás miatt március 31-ig zárva. Á, nem voltam ideges! A másik dolog, ami eddig kimaradt nekem, az UNESCO világörökség részét képző ókeresztény síremlékek voltak. Nosza, a térképen (a város javára legyen mondva, a látványosságokat mutató térképekből nincs hiány) megkerestük a több helyszín egyikét: Apáca utca. Sehol semmi. Egy épületen uniós zászló lengett, "római síremlékek" márványtábla is volt rajta, valószínűleg még a hatvanas évekből, de az ajtó zárva volt, és SEMMI tábla nem volt kint, hogy miért, meddig, mikor van nyitva, ilyesmi. Tudom, biztos mi voltunk a bénák, de abban az utcában semmi mást nem találtunk, ami bejáratnak tűnt volna (ezen a térképen a 3-as és 4-es helyről lenne szó - a 2-est értelemszerűen megtaláltuk).

Tudom, nem főidényben mentünk. És? Tudtommal a város nem az "Európa Kulturális Fővárosa 2010. április 1. és október 31. közt" címet kapta meg! Ráadásul egy nyamvadt táblát így is odaizélhettek volna, hogy "így jártál, gyere vissza egy hónap múlva". Igazából én voltam a hülye, azt hittem, hogy ha "élményvonat" indul Pécsre - "Pécs - Sopianae" nevű kocsival a szerelvényben -, amit fúvószenekar vár a pályaudvaron, akkor az azt jelenti, hogy már tart a kulturális év. Hát nem, Pécsett még "2009 és fél" van :(

Csalódottan mentünk tovább a Széchenyi tér irányába, a fentebbi képen látható állapotú épületek tucatjait tartalmazó utcákon át, és kiértünk az említett térre, ahol januárban nagy csinnadrattával zajlott le az EKF megnyitója. Ezt láttuk:

Persze tök jó szombaton is dolgozó munkásokat látni, meg értem én, hogy januárban és februárban hideg volt és havazott (a jelek szerint az ilyesmi nem csak a budapesti városüzemeltetésnek szokott meglepetést okozni), de összességében ez is negatív élmény volt. Ebbe a dzsámiba azért be lehetett menni, csakhogy pont ugyanúgy nézett ki, mint gyerekkoromban! Amúgy láttunk külföldi turistákat a városban, főleg olaszokat, érdekelne, hogy mit fognak otthon mesélni a városról az ismerőseiknek! Némelyikük arckifejezése azért beszédes volt.

"Európa Kulturális Építési Területe 2010", légkalapáccsal, kerítéssel, mobilvécé-sorral. Hallottam én arról, hogy késésben vannak, meg hogy egyes építményeket júniusban, októberben vagy még később adnak át, de hogy még a leginkább szem előtt levő térség is ennyire nincs kész, azt nem gondoltam volna!

És akkor még előttünk volt az a kultúrsokk, ami akkor ért bennünket, amikor este háromnegyed hétkor kicsit még sétálgattunk a környéken. Az egy dolog, hogy szombat este kisebb élet volt a belvárosban, mint egy közepesen lepukkant főváros széli lakótelepen, de a Jókai téren még közvilágítás is alig volt! Ilyen fényviszonyok közepette én se szívesen sétálgatok:

Vérzik a szívem, de Pécs ennél sokkal jobbat és többet érdemelt volna! Önmagában nem sokat jelent az EKF, amit az is elárul, hogy egyrészt az európaiak 99,9%-a nem tudja, hogy van ilyen, meg az is, hogy ugyanebben az évben Essen és Isztanbul is viseli ezt a címet... De azért ha az új dolgokkal nem készültek el időre a nagy politikai patópáloskodásban (hm, tényleg, új név a politikusoknak: a patópálos rend tagjai), legalább azt karban (és nyitva) tarthatták volna, ami már megvan! Erre nem lehet magyarázat az sem, hogy kómában fekszik az eredeti polgármester, az utódja pedig meghalt, mert ennek valami személyek feletti dolognak kellett volna lennie. Hát nem lett.

Szerintem majd jövőre, turistaszezonban fogok legközelebb visszamenni, addigra talán meglesz a gyümölcse az építkezéseknek-felújításoknak, illetve akkor talán majd méltóztatnak kinyitni a város turistalátványosságait is.

14 komment

Címkék: énblog turizmus pécs város ekf utcakép városkép idegenforgalom

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr311861180

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

igen, "kissé" félreértelmezik a dátumot. nem 2010 végére kellene elkészülni, hanem 2010-re mindennek készen kellett volna lennie. sikerült ezt is jó magyarosan megoldani...
sajnos ez a realitás. az lett volna a meglepő, ha 2010 jan. 1-jén, na jó, másodikán pöccre indul az egész. remélem legalább főszezonra összelapátolják a központot, hogy ne égjünk nagyobbat, mint kéne.

(az olaszoktól meg meg lehetett volna kérdezni, hogy "oké, de nálatok hogy néz már ki a forum romanum? mikorra fejezitek be?" :)
tényleg nagyon lehangoló képet mutat a város, pld Debrecen vagy Eger sokkal jobb helyszín lehetett volna. ráadásul az autópálya sem készült el határidőre Pécsig. Viszont le a kalappal a MÁV Nosztalgia Kft. előtt, amely profi szolgáltatást nyújtott.
@jazzcool: mondjuk az is jellemez ez rendezvényt, ha a máv nyújtja a profi szolgáltatást :)))
@jazzcool:
"pld Debrecen vagy Eger sokkal jobb helyszín lehetett volna"
Ezt nem tudom miből gondolod. Szerintem Pécs semmivel sem rosszab egyik fenti városnál sem. A probléma ott van, hogy a civil kezekben, szakemberek által elkészített sikeres pályázati anyagot politikusok kezdték el emgvalósítani. Havonta cserélődtek az emberek, mindenki beleszólt az előkészületekbe, de nem volt egy erős ember, aki tényleg irányított volna a dolgokat és betartatja a határidőket. És valószínűleg ez nem lett volna másként Egerben és Debrecenben sem.
Pff..
Ez szép. Hallottam hírét, hogy finoman szólva késésben vannak (mit késésben, elkéstek..), de ez gáz...
Nézzük a jó oldalát legalább a MÁV többet hozott ki magából az átlagnál.
@jack o'neill:

Nekünk a megynyitón nem volt szerencsénk a Nosztalgiával! Gyakorlatilag átb@sztak a palánkon a jegyekkel....
@Fricy: Szerintem pont az lett volna jó az EKF-ben, hogy az a város is kapott volna némi figyelmet, ami eddig valahogy kimaradt a megújulásból. Eger emlékeim szerint (három vée nem jártam ott) viszonylag rendben van, Debrecen közismerten mozog felfelé, nekik nem kellett volna ez a segítség és reflektorfény. Sajnos nem úgy néz ki, mintha tudtak volna élni a lehetőséggel :(
@jack o'neill: MÁV _Nosztalgia_, nem "a" MÁV. A MÁV körülbelül szokásosan szolgáltatott, tízperces várakozással Érden, hogy este tízkor beengedjenek bennünket a pécsi vonalról a nyilván teljesen tömött és szétterhelt 30a/40 közös szakaszra.
Azok a panel lakótelepek a legszebbek a világon mert ott nőttem fel ;]] "Kockaházakban lakunk, és mindig vidámak vagyunk..."

A város nemhogy "2009 és fél"-ben jár, hanem valahol 2006 körül (2005 őszén nyertük meg a címet), most kezd eszükbe jutni, hogy akkor valamit csinálni is kellene talán.

@Fricy: Az erős ember pont a Toller Cucu volt, és ez sok mindent elmond a helyi állapotokról.
ezt nem értem, Hams, az 1-es ojjektumban azért voltatok? az az egész ókeresztény cucc látogatóközpontja...
@Lehotai: Mert a dzsámi után ennek a másik résznek a zártsága és táblanélkülisége volt az a pont, ahol azt mondtuk magunknak, hogy majd visszajövünk, ha befejezték a várost (és elkezdtünk kajáldát keresni:).
Én is hallottam róla, hogy még mindig fel van túrva a város, pedig már el kelletett volna készülniük (na jó, egy - két kivétel még nem nagy ügy). Arra meg volt idejük, hogy bírálják a pecs2100.hu/ portál tulajdonosait (ezeknek semmi humorérzékük sincsen? Bár, lehet, hogy végleg, csak 2100-re lesznek készen).
Valahol szánalmas hogy a Kultúra Fővárosságára húzva akarták itt is megcsinálni mindazt a kötelező fejlesztést, amit egy magára valamit is adó városnak meg kellene lépnie 20 évente mindntől függetlenül is. Szánamas, hogy április vége van és még nincs átadva a Vasarely Múzeum, nincs kész a belváros kövezése - miközben a Millenniumra készített szakasz már jön föl. Hogy sehol se tart a Nádor Szálló felújítása. Hogy a TV-tornyuk alja egy posztszocialista dogmafilm helyszínének is elmenne. Hogy a szűken vett belvárosukon túl omladoznak a műemlék házaik falai. Hogy a városzéli plázák félbemaradtak, hogy az Exposátor a semmi szélén rohadhat milliókért. Hogy a Zsolnay negyedet nem hogy át nem adták, de bontani is épp nemrég kezdték csak el.
Persze jó, hogy lekövezik a Kossuth teret, meg hogy egyre több (öncélú) sétálóutcája lesz Pécsnek is, de ettől én meg nem mondanám, hogy a város bárminek is az újabb fővárosa lett. Talán majd lesz... 2011-re.