Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollok/spam/túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Saját zene

Naptár

június 2019
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  3. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  4. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  8. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  9. Kőbánya-Hizlaló: egyről a kettőreAki nem villamosmániás vagy kőbányai lakos, az valószínűleg még sose hallott arról, hogy létezik Budapesten egy "Kőbánya-Hizlaló" nevű vasútállomás. Pontosabban tulajdonképpen már nem létezik, mégis...
  10. Keleti kényelem, nyugati... pályaudvarra megy: MÁV "komfort kocsi"Gyerekkoromban tévéreklám hirdette a MÁV új szolgáltatását, a "Komfort" osztályt. Az akkor még nem retrónak számító faburkolatos közegben nénik és bácsik utaztak, luxusnak tűnő körülmények közt:...

Címkék

103 (7) 1233 (5) 125év (7) 2624 (13) 2806 (7) 41-es (7) 424 (8) abszurd (26) Ab van Donselaar (40) agyhúgykő (61) airway (96) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (88) autók (73) bach (5) balaton (29) Balt Korthals Altes (5) basel (7) bbc (8) bécs (43) belgium (11) bengáli (19) berlin (158) berlini fal (20) bkv (46) blog (28) bp nosztalgia (8) brno (9) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (753) budapesti pillanatok (41) buék (8) busz (77) búvár (9) c50 (10) c64 (16) caf (10) city lights (70) class 56 (7) commodore (17) csak egy kép (37) csak egy videó (253) csehország (31) csehszlovák (13) csörgő (8) cukiság (33) debrecen (25) demó (6) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (7) doctor who (42) drezda (7) duna (31) életkép (22) életképek (32) életmód (6) elveszett (31) énblog (378) énzene (18) építészet (66) építkezés (22) épület (15) érdekesség (18) erfurt (7) esti városkép (8) ezres (6) fan fiction (12) favázas (11) feldolgozások (11) felhők (26) felső-szilézia (22) felső szilézia villamos (20) fényvillamos (14) ferihegy (33) film (11) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (15) fogyasztói (24) fonódó (10) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (31) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (59) gibson (9) gitár (34) gmap (14) gmunden (5) goldtimer (6) gondolatok (11) gőzmozdony (25) gyermekvasút (25) haditechnika (13) hajó (41) hampage (301) hamster (5) hangok (5) hangszerek (11) hármashatárhegy (5) havazás (5) helikopter (11) hév (27) híd (29) (32) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (7) humor (116) idegenforgalom (21) ikarus (28) il 14 (9) ipari létesítmények (5) írás (15) it (9) jegyek (5) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (9) karikatúra (5) kassa (8) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kelet-berlin (5) kép (6) képek (781) képregény (94) kérdés (8) kirándulás (11) kisföldalatti (11) kiskörút (5) kisvasút (43) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (34) kölni dóm (5) közlekedés (337) kritika (71) kulfoldi szemmel (70) lánchíd (7) lanovka (6) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (37) les paul (6) lhbs (25) linz (9) lipcse (12) li 2 (20) ludmilla (14) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (7) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (9) metró (41) miskolc (24) mittudoménmi (9) mk48 (5) MOD (7) morál (11) morgás (125) mozdonyok (16) mozi (6) mtp (7) muki (10) münchen (25) műrepülés (8) múzeum (48) nagypolszki (6) németország (306) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) nohab (43) nosztalgia (213) nosztalgiabusz (22) nosztalgiavillamos (68) nürnberg (20) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (13) nyugat-berlin (6) NZA (8) olaszország (26) oldtimer (86) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (6) osztyapenkó (5) otthoni turista (37) ozzy osbourne (6) pályahiba (6) pályaudvar (30) panoráma (108) paródia (5) pécs (12) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (16) popkultúra (116) pozitívum (12) pozsony (29) prága (11) programajánló (27) púpos (13) queen (14) r.i.p. (12) rádió (5) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (10) reklám (21) relax (12) repülés (124) repülőgép (42) repülőgépek (72) repülőnap (34) repülőtér (18) retró (32) rock (72) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (14) semmering (9) skoda (6) sky channel (5) SNL (15) sorozatok (15) soundcloud (12) spotting (18) st.pölten (5) stuttgart (6) svájc (26) szabadság híd (11) szeged (30) szergej (20) szliács (5) szlovákia (75) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (194) társadalom (5) tatra (15) taurus (7) technika (52) technikatörténet (43) tehervonatok (10) tél (13) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (15) tömegközlekedés (344) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (59) trolibusz (56) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (87) überzenészek (17) utazás (296) utcakép (160) uv (35) vár (11) várnegyed (8) város (386) városkép (86) városliget (8) vasút (421) vélemény (13) vicinális (13) vidám park (5) videó (712) villamos (635) vlog (7) vonat (5) wachau (5) woltersdorf (5) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (31) youtube (258) zene (186) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Mindenki megőrült az utakon. Pont.

2010.07.06. 17:02 :: Hamster

Szoktam morogni épp eleget a közúti állapotok... pontosabban a közutakon géperejű járművek irányítását utánzó humanoidok miatt, de asszem lassan elérjük azt a pontot, amikor magyar közút közelébe menni már eleve kizáró feltétel lesz életbiztosítás kötésekor:

"Budapest XIII. kerületében a Róbert Károly körút és Lehel út kereszteződésében a 14-es villamos megállójában várakozók közé csapódott egy, a Róbert Károly körút felől érkező személygépkocsi. A balesetben egy személy súlyosan, két fő könnyebben sérült." / Index /

Hát igen, az ezerhatos Lada az már csak ilyen: annyi erő van benne, hogy néha kitör vezetőjének sziklaszilárd szorításából egy egyszerű balkanyar közben is :(

"Videót készített saját száguldásáról egy motoros páros Baranya megyében, amit aztán egy videomegosztóra is feltettek. A felvételeken jól látható, hogy egyikük 180-as sebességgel, társa pedig még nála is gyorsabban haladt." / Index /

Nem elég, hogy meg...szegi a szabályokat, még el is büszkélkedik a világ előtt vele! Nem is beszélve arról, hogy hasonló agyi adottságú haverjai nyilván azért nézik meg, a feltöltött videót, hogy "fú, megnézem tanulságként, milyen felelőtlen emberek vannak", és nem azért, hogy "hááá ezt nekem is ki kell próbálnom, vazz, ha a Jócónak ment, nekem is fog" :-/

Amúgy nem csak az utakon vannak gondok:

"A III. kerületi Aranyhegyi lejtőnél egy mező fölött körözött a Cessna-172es, amikor elveszítette a sebességét, és a földbe csapódott. ... Az MTV Híradójának szemtanúk arról számoltak be, hogy a gép utasai ismerőseiket, a mezőn trükköző biciklistákat videózták, többször is megfordultak felettük, az egyik kanyarban azonban elveszett a Cessna sebessége és a hátára esett.... A Bors Online információi szerint a 22 éves tulajdonos vezette a gépet, és a 24 éves Sz. András fotózta a hegyoldalban mountain bike-pályán gyakoroló barátait. ... a gép a harmadik kör után az egyik fordulóban sebességet és magasságot vesztett, a pilóta gázadással próbálta kiemelni a gépet, ami először az oldalára fordult, majd átesett, így fejjel lefelé, orral csapódtak a földbe öt méterre Attilától." / Index /

Tudom, csúnya vagyok, hisz hol az ártatlanság vélelme, meg nyilván irigy is vagyok, hogy nekem 22 évesnél idősebben nemhogy Cessnára, de még PPL-re se telik, de ha ezt mind félretesszük, akkor igazából hálásak lehetünk, hogy nem más emberek fejére estek a nagy vagányságban.  Biciklistákat filmezni repülőgépből, jézus mária... A repülés alapvetéseként nekem azt mesélték, hogy vagy magasság vagy sebesség legyen, de lehetőleg mindkettő. Namármost a biciklisekhez nagy sebesség nem jó, a filmezéshez nagy magasság nem jó. A Cessna pedig nem helikopter :( Nyugodjon békében a pilóta, részvétem a hozzátartozóinak, de szerencsétlen két másik embert is magával vitt a halálba, és csak kicsin múlt, hogy nem többet :(

93 komment

Címkék: közlekedés morál morgás

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr732133417

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

és volt még egy kis jantar is....
@Walter Melone: A terepreszállás mennyire gyakori manapság? Én fosnék tőle egyrészt az ilyen miatt, msárészt meg ha kopasz-puskás vállalkozó parajosába száll a madár, akkor hogy meglincsel helyben. Ugyanakkor vitorlázók úgy beszélnek róla, hogy távrepülséeknél magától értetődő, hogy platón viszik haza a gépet. Mondjuk ez inkább kosárban :(
@Walter Melone: Mivel ez szerencsés baleset volt, az igazi tragédiának a belinkelt cikk alatti kommenteket találom.
@Hamster:

Ha rendesen (tehát gyorsan) akarsz távot repülni, akkor a terep esélye benne van. a mérges gazda nem nagyobb veszélyforrás mint ez előtt tíz évvel.
Mostanság jobban aggasztja a pilótát a faluszéli vakolatlan házsor (ha érted mire gondolok...). Ezért inkább út mellé, vagy mező közepébe jó szállni, nem falu mellé mint régen.

+ mostanság még mindig magas a belvíz... :S

" Mivel ez szerencsés baleset volt, az igazi tragédiának a belinkelt cikk alatti kommenteket találom."

jaja, médiaszerencsétlenség...
a lada elé állítólag kifutott egy gyalogos.

autópályán imho lehetne menni 180-nal. főúton ne.

itt van a bringásról írás: bringas.hu/20100706/memoriam-szabo-andras
@Rocko-: Huh, mennyivel ment, hogy a két sáv + villamossín nem volt elég a kitéréshez? Ahogy a képeken áll, nem is értem, hogy jöhetett a Caroberto felől...

A bringás fotóst sajnálom, gondolom nem tudhatta, hogy milyen istenkísértésre viszik el. Egy repülős fórumban egyébként több környékbeli is írta, hogy már korábban is látták ott ezt a gépet alacsonyrepülni, a belinkelt cikkben levő egyik-másik megszólaltatás onnan van.
@Rocko-: "autópályán imho lehetne menni 180-nal. főúton ne."
Egyébként most, hogy egész komoly autópálya-hálózatunk van, szerintem is lehetne ebben logika. Persze félő, hogy sok helyütt az út nem ennyire van tervezve, az meg tutira nem működne, hogy "180 - kivéve, ha tábla tiltja", a végeredmény úgyis az lenne, hogy mindenütt 180-nal mennének, azt csatt.

A 130 viszont egyszerűen nem életszerű, hisz aki mondjuk 130 körül előzne kamiont, azt még lazán letolják 160-nal azok, akiknek nincs fék az autójában, csak gáz meg fékkürt. Az autópálya voltaképp jó minőségű, széles út, nincs szembeforgalom, nincs keresztező út, tényleg miért pont 130 a Vmax..? Bár vannak, akik semmire nem figyelnek - tizenpár éve kamion előzés közben, kis Fiesta üveghangon 120 körül gyorsul, belső sávban nem látszik senki a távolban, át oda, egyszercsak elhúz BALRÓL egy kis piros köcsög sportautó... a belső sávban haladó autó és a zöld sáv közt! Na, az ilyen ellen nem jó más, csak a föld-föld/levegő-föld rakéta - még mielőtt megöl valakit :(
@Hamster:

"tényleg miért pont 130 a Vmax..?"

Úgy tudom az emberi reakcióidőhöz van köze...
@Hamster: Valóban lehetne több 130-nál a határ, hétvégén a kis töpszli ezerkettes motorral hajtott járgányommal is könnyedén átléptem ezt a sebességet úgy, hogy 150-nél kaptam észbe. Amúgy autópálya és autópálya között is van különbség: legtöbbször (évente 5-6-szor) az M7-en szoktunk menni, ami rendben van, most viszont kivételesen az M1-re vitt az utunk, és megdöbbentően göröngyös volt az út Tatabányáig. Onnantól már simább volt a helyzet, de addig...
@maestro1: Én nem azt mondanám, hogy göröngyös, hanem hogy kátyús... Sok centis gödrök vannak, ami azért 130-nál egy nagyobb autót is erősen megdob, és mindez a legújabban újraaszfaltozott szakaszokon is! Hihetetlen gyenge minőségű az egész (nem csak Tatabányáig, hanem inkább Győrig). Láttam egy fényképet a beszakadt útról (amikor elvitte a hidat a Cuha-patak): kb. 4 cm aszfalt, 10 cm beton, alatta meg néhol sóder, néhol homok...
Egyébiránt rendben, hogy legyen magasabb a határ, de akkor olyan rendszer is kéne, mint a németeknél, az pedig sok pénz.
@Hamster:
" nem is értem, hogy jöhetett a Caroberto felől..."

- Állítólag pörgött 180 fokot.
@Hamster:
"A terepreszállás mennyire gyakori manapság? "

A herceghalom és Páty major közti úton úgy 7-8 éve leszállt egy kisrepülő, mert kifigyott az üzemanyaga. Az út két szélén állítólag a szárny belecsapott a kukoricába. Már leszállás előtt telefonálhatott valakinek, mert ahogy földet ért, kb 10 percre rá már ott is volt egy autó 40 liter benzinnel. Beöntötték., majd a hölgy felszállt.
@WMarci: A német legjobb tudomásom szerint 50 centi betonnal dolgozik + esetleg 10-15 centi aszfalt. Van különbség közte...
@eml: Rémlik valami, mintha gáz is lett volna belőle, mert hát ez eseménynek számít, hatóságot kell hívni, megvárni.
@padorjan: @eml:
Bocsánat, én a forgalomirányításra gondoltam, ami az időjárástól és a forgalom sűrűségétől függően tesz ki korlátozást a kijelzőkre.
Az M1-es rétegei pedig:
kepfeltoltes.hu/100707/pic12310_www.kepfeltoltes.hu_.jpg
@WMarci: Ez a rendszerváltás után odatoldott része az autópályának? Az, amin két évvel a megnyitás után alá kellett dúcolni a felüljárók támfalait?
@Hamster: Igen, és a dúcolás még 6-8 éve is megvolt (azóta talán csináltak valamit vele).
@Hamster: nem tudom, nem ismerem a helyszínt, de ahogy látom itt és a hivatkozott cikkekben is igen kevés szelete lett kiragadva a teljes valóságnak.
"A bringás fotóst sajnálom, gondolom nem tudhatta, hogy milyen istenkísértésre viszik el."
igen, de ebben benne van, amit Te is írtál, hogy fiatalok, forrófejűek lehettek.

"a végeredmény úgyis az lenne, hogy mindenütt 180-nal mennének, azt csatt."
amíg csak magát öli, addig nem zavar. hadd dolgozzon darwin.
"tényleg miért pont 130 a Vmax..? "
mert 30 évvel ezelőtt, amikor megalkották a KRESZ-t, akkor ez egy felfoghatatlanulnagyongyors tempó volt. :)
"Na, az ilyen ellen nem jó más, csak a föld-föld/levegő-föld rakéta - még mielőtt megöl valakit :( "
helyszíni fejlövés.

@Walter Melone: "Úgy tudom az emberi reakcióidőhöz van köze..."
javarészt ezt a tényezőt csökkentik az újabb menetbiztonsági elektronikák. szinte csak fel kell hajtanod a pályára, a végén meg lehajtanod. van távolság-, sáv- és sebességtartó automatika, vészfékasszisztens, holttérfigyelő, szóval kb. minden megvan ahhoz hogy szinte ember nélkül közlekedjen az autó.

@WMarci: "Láttam egy fényképet a beszakadt útról (amikor elvitte a hidat a Cuha-patak): kb. 4 cm aszfalt, 10 cm beton, alatta meg néhol sóder, néhol homok..."
naja, vissza kéne rakni a pénzt a horvátországi nyaralókból. :/

@eml: "- Állítólag pörgött 180 fokot. "
említették, hogy megdobta a sín, mondom, nem ismerem a környéket, de egyes helyeken simán centikben, tízcentikben mérhető az út és a sín közti távolság. oldal és függőleges irányban is.
@Walter Melone: nem mondtam én h az összes működik. ;)
@Rocko-: "nem tudom, nem ismerem a helyszínt, de ahogy látom itt és a hivatkozott cikkekben is igen kevés szelete lett kiragadva a teljes valóságnak"
Van ez a blog, lehet, hogy ismered, ott olvastam ezt:
autozz.blog.hu/2010/07/07/nem_tudom_feldolgozni_a_tortenteket

A kocsi orra pont arra mutatott a képeken, amerről jött. Amekkora energiával jöhetett, tényleg csoda, hogy nem több áldozat volt.
@Rocko-: "hogy megdobta a sín, mondom"
De hogy került a sínhez, és mekkora dobás az, amitől piruettet dobsz? És ez nem is olyan turpisságos kanyar, mint a Gellért téri, ahol mindig bontják a korlátot. Mondjuk már megint ítélkezésnek tűnhet, de a Gondviselés létezésére szerintem csak egyetlen bizonyíték van, hogy Budapesten naponta nem százan halnak meg hasonló balesetekben. Valószínűleg azért van annyi sza ra világban, mert az összes őrangyal a magayr utakon túlórázik :(
@Hamster:

Szvsz. azon lehet vitatkozni, hogy 130 vagy 140, de a 180 már sok. A mai autók többsége üres autópályán nyugodtan vezethető 150-200 közötti tempóval. Viszont ha ennyit engedélyeznének, akkor nem 0 forgalom esetén már túl nagyok, sokszor nehezen felbecsülhetők lennének a különbségek. Mondjuk, 80-as tempót azért minden jármű megy. De mondjuk balkanyarban belekezdesz a Fiestával egy előzésbe, és már majdnem elérted a 96km/h tempót, amikor a sportkocsi a semmiből 200-zal már a seggedben is van. Oké, ilyen ugye most is van, de kevés, és az legalább nem érzi magát teljes biztonságban.

Egyébként ez a posztod nálam diszlájk. Hülyék vannak, tudjuk. Most, hogy megírtad, most... jobban tudjuk. A közlekedési morál viszont szerintem nem romlik, hanem javul. Amúgy meg erősíti ezt az érzésemet, hogy most jöttem egy balkáni vakációról - örülök, hogy egészben visszahoztam a kocsit, és Budapest közlekedése végtelenül nyugalmasnak, szabálytisztelőnek és kiszámíthatónak tűnik :)
@Hamster:

"De hogy került a sínhez,"
Igy:
maps.google.hu/maps?f=q&source=s_q&hl=en&geocode=&q=Budapest,+Lehel+Street&sll=47.15984,19.500732&sspn=4.384881,9.876709&ie=UTF8&hq=&hnear=Budapest,+Lehel+utca&ll=47.525518,19.078483&spn=0.001063,0.002411&t=h&z=19

"mekkora dobás az, amitől piruettet dobsz?"
Nem tudom, vezettél-e már öreg keleti kocsit, de hát izé, a kanyarstabilitásuk, főleg zötyögős úton, hát, szóval, nem biztos, hogy a legjobb. (Réges régen egy Zastavával rendeztem piruettet egy elém kitolató autós miatt - kicsit nyálkás, lejtős, enyhén kanyarodó, de amúgy jó úton. Nem mentem gyorsan egy csöppet se. Örök tanulság volt. Jó állapotú nyugati kocsival másfélszer annyival is teljesen biztonságosan bele lehet menni abba a kanyarba.)
Szóval én könnyen el tudom képzelni, hogy a zsiga ott nem a legkörültekintőbben érkezett meg, de szvsz. az aluljáró fölött eléd ész nélkül kiugráló gyalog tipikusan az a veszély, amire nem kell fölkészülni. Szóval igen, igazad van, ne ítélkezzünk látatlanban. :P
@Comandante en Jefe: Igazad lehet, a 180 sok, 150 felett sokszor életveszélyes a nem kimondottan jó állapotú autó, pláne nem jó állapotú (tudású) sofőrrel :) Mondjuk a 150 is nagy haladás lenne. Eközben hallottam valami olyasmit, hogy Németországot is rá akarják venni, hogy szüntesség meg a felső korlát nélküliséget az Autobahnokon. Bár szerintem a húsz évvel ezelőttihez képest tisztára olyan a legtöbb pályájuk már, mint az 1-es vasútvonal: lassújel lassújel hátán.

"Egyébként ez a posztod nálam diszlájk."
Hát, nekem meg a kelleténél több hülye a diszlájk.
@Hamster:

"Hát, nekem meg a kelleténél több hülye a diszlájk."

Van az így néha...

Ladással kapcsolatos állításaim további információkig visszavonva.
autozz.blog.hu/2010/07/07/nem_tudom_feldolgozni_a_tortenteket
@Comandante en Jefe: "Van az így néha..."
Ma, belvárosi utca, autó jön, de nem úgy lassít, hogy el merjek indulni. Nem tudtam eldönteni, hogy azért lassít, mert kanayrodni akar, és akkor bőven elcsap, vagy azért, mert látja, hogy ott állok a zebránál, és átmennék. Végül megállt a zebra előtt és bosszús arcot vágott, hogy miért nem indultam el. Miért, miért, mert nem vagyok gondolatolvasó.

Svájcban, Németországban és Romániában biztos nem lett volna ilyen gondom: közelítek a zebra felé, autó megáll, és barátságosan várja, hogy átmenjek. Utóbbi helyen gyakorlatilag ez az egyetlen szabály, amit fel sikerült ismernem autó utasaként az utakon.

JA, reggel meg láttam a Thököly-Hungária kereszteződésben a szokásos tengelyben visszafordulóst, minden lámpára jut egy, holott baromira nincs ilyen irány, és egyenesen gyalogosok zöldjébe vágódik bele olyan irányból, amiből a gyalogosok egy része nem hogy nem számíthat rá, de nem is láthatja. És kivételesen nem a "megállok, megvárom, amíg elmennek a gyalogosok, addig feltartom a piros hetest" volt a vezető, hanem gázadással átcsúszott két gyalogos közt. Amúgy nő volt, nem fiatal, nem hivalkodó kocsival. És végülis semmi nem történt, hisz senkit nem ütött el...

Szóval hadd legyek frusztrált, mert már rég nem csak a BMW X-nemtudommis kopaszok és az agyilag sötétített A8-asosok tesznek magasról a KRESZ-re, hanem akárki. És ez gyűrüzik tovább, a gyalogosok is pofátlanabbak, mint régen, a biciklisekről meg hadd ne is beszéljünk, mert bár ők jövőnk zálogai, de a legritkább, hogy szabályosan közlekednek (ma is láttam piroson áthajtó sportembert, de hát végülis ott se történt semmi, hiszen átcikázott a zebrán közben közlekedni próbáló gyalogosok közt).

Szóval én semmi javulást nem látok az utakon. Max azt, hogy ezekben a hetekben fele annyian vannak az utakon, mert mindenki nyaral. Ez érződik, de javulásnak nem nevezném, és hamarosan úgyis elmúlik :(
@Hamster: egen, olvastam autózzt. mondom, nem ismerem pontosan se a helyszínt, se az eseményeket csak nem ítélkeznék oly könnyen.

"De hogy került a sínhez, és mekkora dobás az, amitől piruettet dobsz?"
ezer és egy megoldása lehet.

"Eközben hallottam valami olyasmit, hogy Németországot is rá akarják venni, hogy szüntesség meg a felső korlát nélküliséget az Autobahnokon"
na de minek? nem jobb egy pályaszakasz, ahol számítasz rá, hogy letolnak, mint hogy abban a tudatban vagy, hogy ááá, itt nem fognak?

@Comandante en Jefe: "Szvsz. azon lehet vitatkozni, hogy 130 vagy 140, de a 180 már sok."
ezért kell 160. amúgy aki akkor leszarná, az most is leszarja.
@Hamster: "Miért, miért, mert nem vagyok gondolatolvasó."
pedig a lassítás volt a jel. :)
én se szeretem, hogy már majdnem megállok, amikor elindul. miért nem lehet dinamikusan, ütemesen közlekedni?

"hanem gázadással átcsúszott két gyalogos közt"
helyzetfüggő. kicentizve nem, de ha érezhetően van +1-1 méter a gyalogosok és köztem, akkor én is átmennék, hogy a baleset miatt fokozottan veszélyes helyet: a kereszteződést.

"tesznek magasról a KRESZ-re, hanem akárki. És ez gyűrüzik tovább"
na hát erre kéne nevelnie az iskolának.
azt tudjátok, hogy kb. 88 óta a KRESZ oktatás a NAT része? egyszer se találkoztam vele... pedig hasznos lenne.
@Rocko-: "miért nem lehet dinamikusan, ütemesen közlekedni?"
Mert az ember törékeny, és szeret életben maradni. A "kicsit lassít, hogy futólépésben még épp átérjek előtte" _nem átengedés_. Amúgy meg tök fura, hogy a svájci és német Günter kibírja, míg átmegy a gyalogos, a román Petru is ráér, csak a magyar Jóska siet annyira, hogy miatta még a gyalogos is inkább fusson, vagy maradjon, ahol van. SOk fontos ember nulla önuralommal... :-/
@Hamster:
A Stefánián nem szabad megfordulni, mert záróvonal van a közepén, viszont ha a kereszteződésben nincs megfordulni tilos tábla, akkor ott szabályos a megfordulás. A Thököly-n nem tudom mi lett a felujítás után.
@Rocko-:
" kb. 88 óta a KRESZ oktatás a NAT része? egyszer se találkoztam vele... pedig hasznos lenne."

2001-ben mi szülők dobtunk össze a KMB-nek egy tálca sört (nem akarta elfogadni, de tudtuk, hogy a szabadisejéből, ingyen jött), hogy a gyerekeknek magyarázzon el egy pár dolgot. A KMB szívesen jött, nálunk nem gázoltak gyereket, pedig az iskola előtti zebra egy fos beláthatatlan helyen, plusz kanyarban van.
@Rocko-:
""Miért, miért, mert nem vagyok gondolatolvasó."
pedig a lassítás volt a jel. :)
én se szeretem, hogy már majdnem megállok, amikor elindul. miért nem lehet dinamikusan, ütemesen közlekedni?"

Én ilyenkor szoktam nekik villantani, hogy "mehetsz" (ami elvileg ugyan baromság, hiszen én nem átengedem, hanem mindössze megadom az őt szabály szerint megillető elsőbbséget - de úgy látom, ez senkit sem zavar), és mily meglepő, általában el is indulnak, és nekem nem kell megállnom, csak lassítanom. Ennyi.
@sako: Például. De ha csak intett volna, azt is lehetett volna értelmezni. Nyilván ha eleve gyorsabban jön, nincs gond, mert nem gondolok az átkelésre. Ezesetben ő csak simán bunkó, de legalább nem idegesíti fel magát. De hadd ne én legyek a nemtommilyen, mert zebrán jogos átkelési igénykor nem merek kiugrani a kiszámíthatatlan autós elé.
@eml: Hát, ez NAT-on kívüli dolog volt. De én se találkoztam KRESZ-oktatással, pedig igazán nem lenne megoldhatatlan. És sokkal több értelme lett volna, mint például bioszból megtanulni az ATP- meg a citromsav-ciklust. Mert az egy dolog, hogy olyan dolgokat kell megtanulni, amik 98%-os valószínűséggel sosem kellenek az életbe, de hogy ami meg kéne, azt kihagyják, az úgy szánalom, ahogy van. A háztartási balesetek elkerülése és elhárítása, elsősegély, KRESZ fiatal korban még érdekli is az embert, a gyerek szereti a gyakorlatias dolgokat.
@Rocko-:
"ezért kell 160. amúgy aki akkor leszarná, az most is leszarja."
Nem azért kell a korlátozás, hogy leszarja, aki úgyis leszarná.
Hanem azért, hogy Géza bá, aki mondjuk alapból nem szarná le, de mondjuk képességeit tekintve nem feltétlenül egy sumakker, az egy balos ívből vagy kamion mögül sávot váltva ne 180-nal érkezzen a 75-tel közlekedő trabit 85-tel előző kispolák mögé.
@Hamster: A Thököly-Hungária kereszteződést igazán bekamerázhatnák, ha minden szabálytalankodónak kiszórnák a büntetéseket, igen hamar lecsökkenne a költségvetési hiány :-)
@Hamster:
"De ha csak intett volna, azt is lehetett volna értelmezni."
Tapasztalatból tudom, hogy sajnos az intés nem igazán működik, elég szarul látszik, hogy mit hadonászol a szélvédő mögött (legfeljebb amikor már olyan közel vagy, hogy meg kell állnod), igaz, most nyáron lehet a lehúzott ablakon is kiinteni (már aki ugye nem klímázik), az még hatásosabb is, mint a villogás. Vagy motoron, ott is inkább inteni szoktam, ott tényleg feltűnőbb, mint hogy egy nyamvadt 6V 40-45W-os izzó villog.
Más kérdés, hogy a villogás meg ugye nem nemzetközi jelzés, ebből is lehet gond. Minket Moszkvában majdnem elcsaptak, amikor jött Grisa a Volgával, és villogni kezdett, mi persze azt hittük, hogy át akar engedni. Nem akart...
@Hamster:
Abszolút nálad a pont, de szerintem érdemes észrevenni, hogy a dolog változik. Gyalogosként egyre könnyebb átjutni a túloldalra, egyre többen lassítanak, állnak meg a zebránál. Még Budapesten is, bár sajnos még mindig kevesen.
Az sosem árt, ha a gyalogos az elsőbbsége tudatában határozottan, de persze nem öngyilkos módon át mer menni az úton. Vannak még sajnos olyan városnegyedek, ahol a gyalogosnak az elsőbbség megadása annyira nem divat, hogy nem is számítanak rá. Állnak az út szélén, nézik a felhőket. Én meg ott állok a zebra előtt, engem qrvanyáznak. Egy idő után elindulok, és mögöttem kettővel átmegy, tehát tényleg arra várt, csak nem is feltételezte, hogy át lesz engedve...

Nemzetközi összehasonlításban: Günther és Petru átenged, de Giovanni, Pablo vagy Mirko nem. Azzal szemben nálunk legalább látok változást...
Amúgy természetesen -főleg a saját blogodban- azon idegesíted magad, amin neked jólesik, legfeljebb kicsit aggódunk az egészségedért :PPP
@Comandante en Jefe: Pedig Giovanniéknál ezt az egy dolgot veszik nagyon szigorúan. Mehetsz a városban 100-al is, amíg nem csinálsz bajt, és átengeded a gyalogosokat.
@eml:
Hát északon talán, dél felé egyre rosszabb. Róma kb. olyan mint Budapest, Nápolyban már a járdán is simán elütnek...
@Hamster: "A "kicsit lassít, hogy futólépésben még épp átérjek előtte" _nem átengedés_"
nem hát. de ha láthatóan lassítok, akkor miért kell megállnom? ugyanolyan pofátlanság ez a gyalogos részéről, mint autóval zebrán megállni vagy beragadni. én nem teszem meg egyiket se, ugyanígy elvárom a másik féltől is ezt.
"Amúgy meg tök fura, hogy a svájci és német Günter kibírja"
dehogy bírja. csak kényszerítve van hogy megálljon. hidd el, mindenkinek jobb, ha tempósan halad a forgalom. legyen az bármilyen résztvevő.
"SOk fontos ember nulla önuralommal... :-/ "
miért, jobb a többi, nulla helyzetfelismerő készséggel? :)

@eml: oké, de ez nem a törvényileg előírt.

@sako: nem biztos hogy képes felfogni, ha a lassítást se érti.
@Hamster: "De hadd ne én legyek a nemtommilyen, mert zebrán jogos átkelési igénykor nem merek kiugrani a kiszámíthatatlan autós elé. "
hülyeség. tiéd az elsőbbség, tessék kihasználni. vagy most fel vagy háborodva a helyzeti előnyödön???

@Comandante en Jefe: "Az sosem árt, ha a gyalogos az elsőbbsége tudatában határozottan, de persze nem öngyilkos módon át mer menni az úton. "
erről van szó. ezt teszem én is, ezt várom el.
@Rocko-: "hülyeség. tiéd az elsőbbség, tessék kihasználni. vagy most fel vagy háborodva a helyzeti előnyödön???"
Basszus, a pléhládából könnyű dumálni, de azért én hadd féltsem a tikszaros kis életemet... Pláne egy olyan városban, ahol többször megéltem már olyat, hogy amikor leléptem az útról, a még messze levő autós rálépett a gázra és gyorsított, mert az olyan vicces.

Hidd el, hogy nagyon határozottan át tudok menni az úton, ha biztonságosnak érzem a helyzetet - anno, amikor még gyakran jártam arra, a Keleti Károly utcánál, a KSH-s, lámpa nélküli zebránál sokszor én voltam az, aki "felszakította" a kétoldalon várakozók tömegét, mert ha én elindultam, nekem megálltak az autók (nagy test elütésénél az autó is károsodik, így a sofőrök is meggondolták:). Max akkor topogok, ha épp elbambultam - de akkor nem is indulok el, és nem idegeskedek, ha nem engednek át. Viszont hadd ne nekem kelljen futnom azért, hogy neked ne kelljen kétszer sebességet váltanod.
@Hamster: "És sokkal több értelme lett volna, mint például bioszból megtanulni az ATP- meg a citromsav-ciklust. "
egyetértek.
"Mert az egy dolog, hogy olyan dolgokat kell megtanulni, amik 98%-os valószínűséggel sosem kellenek az életbe"
nem értek egyet. az ilyen emberek szoktak sírni, amikor ki kell tölteni életük első adóbevallását. vagy mondjuk százalékszámítást kell végezniük.

@Comandante en Jefe: "aki mondjuk alapból nem szarná le, de mondjuk képességeit tekintve nem feltétlenül egy sumakker"
akkor az bizony leszarja. mert nincs tisztában a képességeivel.
@Rocko-: "nem hát. de ha láthatóan lassítok, akkor miért kell megállnom?"
A másikra odafigyelés miatt? Udvariasságból?

"dehogy bírja. csak kényszerítve van hogy megálljon."
Ehhez képest itthon gyakrabban látok idegbetegre fusztrált sofőrt, mint odakint. Nem esik le a gyűrű az ujjukról, nem érzik rövidebbnek a micsodájukat, ha élőlényszámba veszik a gyalogost, ennyi. Romániában persze lehet, hogy csak a rendőrök miatt figyelnek oda rá, de Svájcban tuti azért, mert egyszerűen bennük van, hogy holnap ő is lehet a gyalogos, és akkor neki is jól fog esni, ha nem kell rohangásznia, hogy átjusson a túloldalra.

"hidd el, mindenkinek jobb, ha tempósan halad a forgalom. legyen az bármilyen résztvevő."
Azt írod "tempós". De miért pont az autó tempója legyen a mérvadó? Az autó nyilván önmagához képest tud tempót tartani, pl. ha cippzár alakzatban beengedik egymást az autósok, így senkinek nem kell állóra fékeznie, utána meg álló helyzetből elindulnia.
@Rocko-: "amikor ki kell tölteni életük első adóbevallását"
Mondjuk nem tudom, melyik tantárgyhoz tartozhat a hatályos magyar adóbevallás. Mondjuk különösen szadista szöveges feladatnak elmehet :))

Egyébként én filosznak reál érdeklődésű vagyok, reálosnak neg filosz. Tehát idegesített a citromsav-ciklus, de ugyanígy idegesített az, amit ének-zene címén erőltettek ránk. Holott imádom a klasszikus zenét, meg a midnenféle zenét, de tökéletesen értelmetlennek találom, hogy szólmizálgassak. Meg énekeljek, ha egyszer nem akarok. Akinek jó adottságai vannak az ilyesmire, az úgyis felfedezi magának, a maradék 99% meg egy életre megutálja a zenét mint művészetet.
@Rocko-: "akkor az bizony leszarja. mert nincs tisztában a képességeivel."
Érzem én, hova akarsz kilyukadni: csak a magukkal teljesen képben levő Audisok mehessenek gyorsan, mindenki más menjen taxival :)))
@Rocko-: Hát nem. De valamit muszáj volt lépni. Így mindenki jól járt.
@Hamster: "A másikra odafigyelés miatt? Udvariasságból? "
igen, amiatt lassítok. az hogy nem akarok megállni (== energiát pazarolni), az nem jelenti azt, hogy el akarom ütni.

"idegbetegre fusztrált sofőrt"
ha nem lenne sofőr, akkor is az lenne. csak a bezártság miatt elereszti magát. mondjuk van ami engem is fel tud idegelni autóban.

"ha élőlényszámba veszik a gyalogost, ennyi. "
na de a semmibevevés (elütés) és a seggkinyalás (bársonyszőnyeg a zebrán) közt is vannak fokozatok. például csak lassítani a zebránál és mire odaér az ember autóval, máris átmehet. vagy hadd ne várja meg az összes ember átkelését kanyarodáskor, ha kettő gyalog közé bőven befér.

"De miért pont az autó tempója legyen a mérvadó?"
nem mondtam hogy az autóé. ezért mondtam, hogy mindenki számára. neked mi a jobb, ha állsz vagy ha haladsz? ugye hogy az utóbbi. ezt szolgálja, ha gyalogként elindulsz zebrán, amint tudsz.

"Az autó nyilván önmagához képest tud tempót tartani"
:DDDD
nem is írtam sehol, hogy fuss az autó mellet. pusztán annyit, hogy ha van helyed, akkor indulj át zebrán.

"Mondjuk nem tudom, melyik tantárgyhoz tartozhat a hatályos magyar adóbevallás."
matematika.
"Mondjuk különösen szadista szöveges feladatnak elmehet :))"

az iskolarendszer pedig reformra szorul. erős reformra.

"Érzem én, hova akarsz kilyukadni: csak a magukkal teljesen képben levő Audisok mehessenek gyorsan, mindenki más menjen taxival :)))"
nem szorítkoznék Audisokra. hanem azokra, akik tisztában vannak, hogy mit csinálnak forgalomban. nagyon de nagyon sokan csak utasok a volán mögött és ez nem jó. nagyon nincsenek tisztában a tetteikkel.
tegnapi példa: jövök lefelé hegyről, erre kikanyarodik elém egy, majd lassú tempóval halad kb. 20 métert, ahol szemből az előttünk, neki balra, kanyarodót elengedi. mögöttünk sehol senki. a helyes sorrend: lemegyek én (nem azért mert rólam van szó, hanem mert a logika ezt adja), utánam pedig az kanyarodik amelyik akar, majd eldöntik. időben egyszerre elvégezhették volna a manővert. folyománya, hogy később pirosat kaptam, és lámpánál állhattam, más hülyesége miatt. pazarolta az energiámat, az időmet. a sajátját is.

@eml: persze, scak elég vicces, hogy extra kedvesség kell ahhoz, ami egyébként is kötelező lenne.
én mindenesetre őrzöm a közlekedj okosan diafilmjeimet. a KRESZ úgy se változott azóta kb. (de, változott, csak nem olyan mértékben.)
@Rocko-:
"nem biztos hogy képes felfogni, ha a lassítást se érti."

Milyen érdekes, nálam többnyire felfogják :-)))))
Jó, többnyire. Persze vannak, akik amikor már állok, villogok, kézzel-lábbal hadonászok, hogy "MENNNYÉMÁÁÁÁÁÁÁ!!" és akkor is csak néz, mint hülyegyerek az apjára, de ezekkel nincs mit csinálni. Viszont nyugodtan elhiheted, Hamster nem ez a kategória.
Az autopalyan a sebessegkulonbseg szamit igazan. Nem az a gond, hogy valaki 180-nal megy, ott a gond, hogy valaki ugy gondolja, hogy kimegy elozni 120-szal. Na es ott van 60 km/h segessegkulonbseg, ami iszonytatoan sok.

Erdekes az angol es finn rendszer. Itt 110 illetve 120 (telen 100) a max, de ez mindenkire vonatkozik. Azaz auto/kamion mind ezzel "hasit", tobbnyire szepen megy 2-3 savban a forgalom. Finnorszag abszolut kiszamithato: 1000 kmt 1000/120+pihenoido alatt tehetsz meg :)

Angliaban gond akkor van, amikor vadbarom kamionos nekiall elozni egy masikat (70 vs 71 mph) es ez tart kilometereken at. Meg hetvegen, amikor mami/papi kimegy az utra es hasit 60-nal a kozepso savban (aka "middle lane driving license holder")

Na jo, az angolok a 80mph-t ami kb 130 tartjak be, de a dolog igy is viszonylag jol mukodik.
@Rocko-: Nem kötelező neki. De hívásra a szabadidejében elmegy bármelyik környéki iskolába. Azért dobtuk össze neki a tálca kenyeret, mert tudtuk, hogy szabadidejéből jött el.

A NAT egy dolog. Sehol sem működik igazán, főleg, hogy 4 évente átalakítják.
@sako: "Milyen érdekes, nálam többnyire felfogják"
jó neked. :)
"Viszont nyugodtan elhiheted, Hamster nem ez a kategória."
én elhiszem. scak sajnos nem csak Hamster (féle ember) közlekedik az úton.

@secimaci: "Erdekes az angol es finn rendszer. Itt 110 illetve 120 (telen 100) a max, de ez mindenkire vonatkozik. Azaz auto/kamion mind ezzel "hasit", tobbnyire szepen megy 2-3 savban a forgalom"
számolgatták már a a következményeit?

@eml: aha.
@Rocko-:
"'Azaz auto/kamion mind ezzel "hasit", tobbnyire szepen megy 2-3 savban a forgalom'
számolgatták már a a következményeit?"

Amerikában is hasonló a rendszer, elég biztonságosak a közútjaik.
@Rocko-: Marmint milyen kovetkezmenyeit?
Nincsen ezzel semmi baj. Es 160 (aka 100mph) folott ugrik a jogsi, ha megfotoznak. Lehetsz celeb vagy politikus, nem szamit, Mr Pechem is volt kispadon miatta, de szinte havonta van ilyen bulvarhir 2-3.
@Comandante en Jefe: @secimaci: a biztonság az egyik tényező. gazdasági és környezetvédelmi a másik.
@Rocko-: Tapasztalatom szerint a mai autok fogyasztas 120-130 km/h folott ugrik meg, nem kicsit, de nagyon. Szoval kornyezet-szennyezesileg is erdemes betartani ezt a hatart. Tapasztalat alapjank olyan 25% kulonbseg van a 130-as es a 160-as fogyasztas kozott. Megeri?

Egyebkent ha valaki 180 folott autozik akkor sem er lenyegesen elobb a celjahoz, mint aki csak 130 korul. Annyival tobbszor kell megallni tankolni es pihenni. 160 folott sokkal erosebben kell figyelni, 130-140 kozott meg lehet kenyelmesen autozgatni, anelkul, hogy elfaradnal. Persze ezek a szamok egyentol/forgalomtol/utviszonyoktol is erosen fuggenek.
@secimaci: "Persze ezek a szamok egyentol/forgalomtol/utviszonyoktol is erosen fuggenek."
kezdtem volna apránként reagálni a kommentedre, de igen, itt a lényeg. :)
@secimaci: Nekem 130-nál 6,2 160-nál 6,9.

Típustól is függ. 200-nál már 10
90-nél meg 5 valamennyi lehet, de azt még nem tudtam megmérni egyszer sem.

Az előző 110-nél elment még 5 alatt, 160-nál 8,2. Az egy gyengébb motor volt, ott való igaz a magas % eltérés 130-160 között.

A régi 5-hengeres szivar 160-nál még mindig képes volt 7-8 körül enni benzinből -az én adataim dieselre vonatkoznak-.
@eml: "5-hengeres szivar"
Nocsak, nem Rocko az egyetlen Audi-mán a társaságban? :)
@Hamster: @Rocko-:
A családban az első nyugati autó 88-ban egy 2309 ccm-es Audi 100 szivar volt, 5 hengeres. Mint első nyugati autó, emlékezetes maradt.

Rocko az Audi King.
Szerintem a hazai közlekedők fejében olyan mértékű a káosz, hogy a sebességkorlát megemelésével garantáltan megduplázódna a halálos balesetek száma.

Gondoljátok meg, nálunk a legtöbben arra képtelenek, hogy előzéskor felmérjék, milyen sebességkülönbséggel kb. mennyi hely és idő kell ahhoz, hogy megelőzzék a másikat. Ugyanígy képtelenek a belső sávban jövők sebességének felmérésére is.
Ha 130-cal megyek, és bevág elém kilencvennel a cammogi, akkor nagy eséllyel nem tolom le az útról, de ugyanez 180-nál garantált tömegbaleset. Ha kamion csinálja ugyanezt, akkor belőlem lesz matrica a szalagkorláton.

Aztán a műszaki adottságok: ki lehet számolni, hogy pl. 1 tonnás járműnek mekkora a mozgási energiája 130-nál, és mennyi 180-nál. Az a fék, ami az alacsonyabb sebességnél könnyedén felemészti ezt a mozgási energiát, nem biztos, hogy a magasabb sebességgel is elboldogul.
Akinek van elég erős autója, kipróbálhatja, hogy hányadik 180-ról 90-re történő vészfékezés után szűnik meg a fékhatás a túlmelegedett fékek miatt.

Nem véletlen, hogy a nálunk nagyságrendekkel fegyelmezettebb németeknél is csak az autólobbi nyomására nem vezették még be mindenhol a 130-at.
@nyelv-ész: Az biztos, hogy szerintem egy csomó szabálysértésnek és veszélyes helyzetnek az az oka, hogy az autósok egyszerűen nem ismerik a szabályokat. Legalábbis amikor a kis ívben kanayrodó autóból a plázamaca rádudál a zöld lámpánál zebrán átmenő gyalogosra, aki visszamorog, erre meg ő visszak*rvanyázik... Meg a jobbkézszabályról is mintha kevesen hallottak volna, bár azt valóban viszonylag könnyű elfeledkezni.

"Nem véletlen, hogy a nálunk nagyságrendekkel fegyelmezettebb németeknél is csak az autólobbi nyomására nem vezették még be mindenhol a 130-at. "
Szerintem nem csak "autólobbi", hanem az autósok "lobbija" miatt se. nem hiszem, hogy ott több baleset lenne arányaiban, mint nálunk. Sőt. Ott mindenki tisztában van a szabályokkal, tudja, hogy lehet várni akármekkora sebességű autót, és ezt csak a kamionosk sz*rják le (fél óráig tartó előzés egy kilométer per óra sebességkülönbséggel ott is van). Na jó, lehet, hogy a BMW-sek is :)
@Hamster: Azért javaslom, számold ki a mozgási energiát. A 130 helyett 180 az majdnem a duplája, tehát alapból a legtöbb autónak ki kellene cserélni a fékjeit, sőt, soknak a futóművét is.
Meg aztán az átlagos 0,8-1 másodperces reakcióidő alatt, amíg a fékre lépsz, nem mindegy, hogy csak a közelében vagy a kamionnak, vagy már a pótkocsi alatt.

Lobbi: ha az autósoknak lenne ilyen, a keletnémet szakaszokon sem lenne 130-as korlátozás. Az, hogy a nyugati szakaszokon még sok helyen nincs korlátozás, egyértelműen a német prémiummárkák lobbitevékenységének tudható be, mondván, hogy ha mindenki csak 130-cal mehet, akkor ki a fene venne Porschét?
@nyelv-ész: Én nem akarnám 180-ra emelni, de 150-re igen, úgyis nagy tömegek mennek annyival, és a mai autók 80%-a tud is megerőltetés nélkül annyival menni.

"ha az autósoknak lenne ilyen, a keletnémet szakaszokon sem lenne 130-as korlátozás"
A nyugatnéemt szakaszokon is sok korlátozás van. Ahol nem lehet gyorsan menni, ott nem szabad ott se! Például Münchentőé nyugat felé, nincs leállósáv sokszor, a bekötő utaknak nincs gyorsítósávja, hát ott nem lehet. Aztán Frankfurt és Köln közt, az autópálya kanyarog jobbra-balra, fel-le, ott sincs száguldás. Ha rossz az útfelület, akkor is korlátozás van.

Szerintem teljesen ésszel csinálják. És soha nem ültem még Porschéban, de sokszor utaztam már 130 felett olyan részeken, ahol lehetett menni. Felejtsd el a harminc évvel ezelőtti felállást, egy mai Skoda is tud tartósan 150-nel menni...
OK, nem is a menés, hanem a megállás miatt aggódom. Egyszer egy okos ember azt mondta: leggyorsabb autó is csak annyira gyors, amennyit a fékje enged. Szerintem nálunk a 130 is merészen sok.
@nyelv-ész: "ha mindenki csak 130-cal mehet, akkor ki a fene venne Porschét? "
Azert az Egybesult Kiralynosegben, ahol 110km/h a limit, szep szammal futkosnak sportkocsik, meg annak ki sem nezo Bentley-k :) Es az elmult 20 evben eladott autok 99%-a garantaltan tud 110 folotti sebesseggel hasitani.
@nyelv-ész:
hányadik 180-ról 90-re történő vészfékezés után szűnik meg a fékhatás a túlmelegedett fékek miatt.

Nekem melegen jobban fog. Amire te gondolsz, az nem igazán fordulhat elő a pályán, mert ha 90-re fékezek, akkor nem tudok egyből 180-ra visszagyorsulni, pont azért, mert valószínűleg elöttem vannak 90-el.
A féktárcsák már kb 1987 óta hűtöttek, pont az ilyen fékhatásvesztés elkerülése érdekében.

A múltkor kicsit nagyon siettem, és folyamatosan 160-70 között járt a kilométeróra, hatalmas fékezésekkel. A fékhatás maradt, de a jobbegyről a feleségem megjegyezte, hogy inkább késsünk el, de neki ebből elege van.

A fékek méretezése: Az enyim 200-nál leszabályoz, és a fékjei megállítják erről a sebességről, mert a fékek méretezésekor figyelembe vették az elérhető sebességet.
Konkrétan 3 hete húztam fekete guminyomot az aszfaltra, mert egy hülye megfordította a kamerát. 160-ról simán lassultunk, még fotó sem lett belőle.
@nyelv-ész: Keleten sincs mindenhol korlátozás, viszont a keleti pályák vonalvezetése sokszor nem kedvez a nagy sebességeknek. A korlátozások 60%-a egyébként is zajvédelem érdekében van, mert főleg keleten az autópálya közvetlenül a falvak mellett megy el.

Drezdában volt egy szakasz, ahol az autópályáról beláttál a 4. emeletre a lakásokba. Az ablak és a pályatest között kb. 4 méter volt.
@secimaci: egy szigettel odébb meg isle of man.

@eml: és azért 100+ tempónál nem kis menetszél hűt.
@eml: Lécci ilyen marhaságot ne mondj, hogy melegen jobban fog.

en.wikipedia.org/wiki/Brake_fade

@secimaci: Valóban, de a germán autólobbi mégis ezzel zsarolja a mindenkori kormányzatot, hogy márpedig nekik betenné a kaput a sebességkorlát. Egyébként tökmindegy, miért nem vezetik be, a lényeg, hogy nem ez a követendő példa, főleg nem az ilyen országokban, mint a mienk.

Aki már jött haza hosszabb nyugat-európai útról, annak biztos feltűnt, hogy ahogy átlépi a határt, mindjárt olyan lesz a közlekedés, mint egy felbolydult méhkas. Német ismerőseim többször érdeklődtek, valyon mi a tízmillió autóversenyző országa vagyunk-e, mert azt látják, hogy mintha mindenki a századmásodpercekért küzdene, úgy tolakszik.
@nyelv-ész: "hogy ahogy átlépi a határt, mindjárt olyan lesz a közlekedés, mint egy felbolydult méhkas"
nem csak a magyaroké.

"Egyébként tökmindegy, miért nem vezetik be, a lényeg, hogy nem ez a követendő példa"
mi a jobb, állandóan tiltani, és küzdeni ellene, vagy kicsit engedni, és nyugodtabban aludni emiatt?
@nyelv-ész: A felbolydulás szerintem részben annak köszönhető, hogy a feltételek meglennének a 130-nál gyorsabban haladáshoz (széles út, nuku szembeforgalom, erős autók), csak nem szabad. Namármost ez Sájcban, Németországban, Angliában nem gond. Itt viszont az van, hogy az autósok egy része betartja a szabályokat, a fegyelmezetlenebbje meg kerülgeti a szabálykövetőket. Ez szerintem sokkal veszélyesebb helyzet, mintha lehetne 150-nel menni, de aki ezt nem tartja be, annak elveszik a kocsiját és a jogsiját.

Svájcban látszik, hogy működik az, amikor mindenki betartja a szabályokat, Törökországban az, hogy mi van az, ha senki se, de legalább közmegegyezéses alapokon, mi meg itt félúton nyakig ülünk az életveszélyben, mert egyik se igaz. Szerintem erősíteni kéne a szabálybetartatást*, de közben pár életszerűtlen szabályt is át kéne gondolni. Ehelyett az van, hogy a rádióban bemondják, hogy hol van trafipax, ami gyakorlatilag felhívás arra, hogy mindenhol másutt ne tartsák be a korlátozásokat. Ez nem Balkán, ez szerintem rosszabb.

*Egyébként szerintem pl. a gyorshajtásnál veszélyesebb a Schumachert játszó barom, aki jobbra-balra ralizik a sávok közt, féktávolságon belül vág be (index nélkül persze), ezt mégse büntetik, mert nem lehet olyan egyszerűen büntetni, mint az izzókészlet hiányát.
@nyelv-ész: "mintha mindenki a századmásodpercekért küzdene, úgy tolakszik"
Ebben a legszebb amúgy az, amikor hatalmas gázfröccsökkel és sikító fékezésekkel amortizálja az autóját, fogyasztása az egekben, közben csinál pár balesetveszélyes helyzetet, amit a többi autósnak kell elhárítani, és a végén mindössze annyit ér el az egésszel, hogy hamarabb ér oda a piros lámpához. Az ilyen vezető egyszerűen közveszélyes kretén, akitől örökre el kellene venni a jogsit.
@nyelv-ész: Elolvastam (németül), az van benne leírva, amit én is írtam. Tömören:
Főleg dobfékeknél lép fel.

Kiküszöbölhető:
Tárcsafék alkalmazásával
Belülről hűtött féktárcsák

Tehát amit írtam.

Egyébként kicsit elbeszéltünk egymás mellett, mert te a felforrósodott, cseresznyepiros fékre gondolsz, míg én az üzemmelegnél esetleg melegebbre, de nem tud jobban felmelegedni a folyamatos hűtés miatt. A cseresznyepirosat meg már megette a fene. Ha már cseresznyepiros, olyankor a kamion se áll meg, mert egyből kigyulladna a rakomány.

Nem rég volt egy élményem, ahol Törökbálint - 71-es úti csomópont megint 27 perc alatt megvolt. Az M7-est elhagyva a lassítósávban vettem észre, hogy a fékeim annyira lehűltek, hogy észrevehetően gyengébben fogtak. De az egész jelenség kb 3-5 másodperc után megszűnt.

Télen indulásnál is sokszor alig fog a fék.

Télen M3 Nyíregyháza-Budapest, -14 fok, zúzmarás köd. Ott kb 20 percenként csak azért fékeztem, hogy a féktárcsákat melegen, illetve dérmentesen tartsam. Ott a jelenség egy kb 100-as tempónál már 5-10 másodpercig volt észlelhető, bár itt se arra kell gondolni, hogy nyomod és nem fog.

A határlépéshez:
Német ismerősöm nekem is van. Ő azt vette észre (imádja taposni), hogy itthon ha csinál egy durva balesetveszélyes manővert, nem történik semmi. Stuttgartban ha hasonlót csinál, akkor van rá esélye, hogy egy autó elé áll, és a POLIZEI BITTE FOLGEN lámpa felgyulladása után a parkolóban könnyebb lesz 40-80-200-... euroval.

Egyébként egyszer menj el Olaszországba, ajánlom kora esti órákban az A4 Velence-Milánó autópályát, ahol mindenki 180-al megy, sokszor nulla követési távolsággal, és nincs baleset.
Esetleg az A22 Verona-Modena (van benne 22 km mértani egyenes), 230-al mentünk, és úgy hagyott le több olasz, hogy megnéztük jár-e a motor.
A15 Parma-La Spezia között a hegyi szakasz végét La Spezia előtt, ahol még javában vannak derékszögű kanyarok, de egyre több az egyenes, leejt végig, ott 180-al úgy hagytak le az olaszok, mintha állnék. A kanyargós részén, ahol szionte végig 60-as táblák vannak, de mindenki 100-al megy, és a kanyarokban egy szabály van, ne legyen melletted senki.
Esetleg a Fi-Pi-Li, (Firenze-Pisa-Livorno gyorsforgalmi), amely legutóbbi ottjártamkor éppen a mi M0 csepeli szakaszának megfelelő állapotból lett átépítve (eltekintve attól, hogy hegyek között megy és néhol keményen kanyarog), épp a közepe volt lezárva, ahol betonfalak (A sáv két szélén betonfalak voltak) között mentem 160-al (80-as tábla volt), az olasz a seggemben lámpázott és tolt.

Ez a felbolyduló méhkas nem csak a mi specialitásunk.
@Hamster: Azért egyszer nézz meg egy svájcit az olasz, esetleg a cseh pályán. A 140-el menő török kamionost utána szeretnéd.
@eml: tárcsaféknél is van fading, nagyon sok típus nem belső hűtésű fékkel készül.

Nekem egy 2000-es Opelem van, teljesítményben nincs hiány, a tartós 150-et is viszi, sőt mind a négy kerekén tárcsafék van, de erről a tempóról fékezgetve azért csökken a fékerő.

Ráadásul a 150 és a 90-nel totyogó kisautó vagy kamion között már túl nagy a sebességkülönbség.

Ha olyan lenne az autóparkunk meg az útjaink, mint a németeknél, akkor lenne értelme erről vitázni, így azonban nincs. Plusz még az említett, Balkán-Alsó szindróma is erős ellenérv.

U.i.: senki nem reklamál a "valyon" miatt? :-)
@nyelv-ész: "U.i.: senki nem reklamál a "valyon" miatt? :-) "
Az ellipszilon monnyon le!!! :D
@nyelv-ész:
Ja hogy opel.

Nem téged akarlak bántani, de az opel a német autógyártás legalja. És ehhez belső infókat is tudnék mondani, de nem tehetem.
@nyelv-ész: "U.i.: senki nem reklamál a "valyon" miatt? :-) "
nem muszály.

@eml: a Toyota se a topot képviseli most. :)
@Rocko-: (Nem tudom Hamster mikor csap szét köztünk, hogy már egy hete offoljuk a topikját.)

A Toyotának két mélypontja volt. Az első a csepp Corolla, amikor az elektronika kezdett kicsit gyengélkedni, plusz az 1.9 francia szívódieselt nem kellett volna használni benne.

A következő az Auris, melyben szintén a franciák gyártják a Corollában (csepp utániban) bevált 1.4 D4D motort. Minőségileg is az Auris egy kalap kaka a Corollához képest, mégis egy nagyon jó autó.

CarinaE szintén a megbízhatóság csúcsa volt, majd az Avensisben lefele esett a minőség (persze még mindig toronymagasan ver mindent, de a CarinaII-höz képest az egyes Avensis egy fostalicska), mégis a mostani Avensisem lassan 100 ezret elment úgy, hogy a vásárláskori lendkerékproblémán kívül csak olajcsere, szíjcsere, illetve az ablakmosófolyadék feltöltésekor van nyitva a motortér.

Az Avensis 2-es már ismét egy top gép, a 3-ast nem tudom. Az európai piacra gyártott Camry király, míg az USA modell egy fos.

--
Az opelnál az a baj, hogy a valamikori gyárat, ami a J Kadettig irdatlanul jó autókat gyártott (időben), mikor átvette a GM, a minőségi elvárásokat drasztikusan és mesterségesen lecsökkentették, mert az üzletpolitikája a GM-nek arra épült, hogy 6 év után vetetnek az emberrel egy új autót. Ekkoriban egy Suzuki Swift árához nem sokat kellett hozzátenni, és lehetett fapados Astrát venni. Ezzel szemben az Opel a GM előtti időkben pont a tartósságáról volt híres (Rekord, Commodore, Senator, Omega, Manta, Monza).
Hozzájön még, hogy a GM a márkát rosszul pozicionálta a piacon, és az új nagy modellek (Signum, Insignia) bevezetése komoly gondot okoz (Hány ilyet látsz magyar rendszámmal?).

A további mailben.
@eml: Nem OFF, sőt, kimondottan érdekesnek találom a témát, már csak azért is, mert erről marha keveset tudok, érdeklődésem homlokterétől távolálló lévén.
@eml: mondom, most van egy igen mélyhulláma a Toyotának. ami számorma is megdöbbentő, pedig tőlem olyan távol áll a márka, hogy csak na.

J Kadett?

offal meg sztem nincs baja hamsnak, ha lenne már rég kitett volna minket. :)
@eml: Nem bántasz meg, de maradjunk annyiban, hogy a német autógyártás legalja a Ford. Olyan cégnél dolgozom, ahol az elmúlt 12 évben mindhárom nagy német tömeggyártó típusait használtuk. Ez nem 3-4 autót jelent, hanem kb. 150 darabot. Éves futásteljesítmény 40-50 ezer km között, területtől függően.

Az Opelek megbízhatóbbak és alacsonyabb szervizigényűek voltak, mint a Fordok. A VW csak minimálisan vezet előttük megbízhatóságban, de a magasabb szervizköltségek miatt az 1 km-re vonatkozó totál bekerülésük mégis a legmagasabb. Jettát, Passatot most csak a vezető beosztásúak kapnak, mert ők sokkal kevesebbet mennek (~20 ezer).

És akkor a (nem is olyan) váratlan fordulat: a Suzuki Swift és Ignis toronymagasan verte szervizköltségben és megbízhatóságban a nagynevű német márkákat, de a török és francia gyártású Toyotákat is. Egyik kolléga első generációs Swiftjében 290 ezer km van, és nem akarja leadni cserére. Azt mondja, másfél éve van nyugdíjig, addig őt még az a verda kiszolgálja.
@eml: Visszatérve a fadingre: hétvégén egy kiváló Audi A4 2.0 TDI-vel megyek hosszabb útra. Majd beszámolok a 180-ról 90-re fékezésekről.
@nyelv-ész:
Milyen opelek voltak?
Ma halottam egy sztorit ami 96-98 környékén történt:
Opel Corsa 1.4, 3 db, egy napon véve.
2 db német WOL kezdetű alvázszámmal, 1 db VSX spanyol gyártású.
A két német kiment a világból, Bp-n és környékén raktak beléjük 150-200 ezret.
A spanyol:
45000-nél a kormányoszlop beleesett a muki ölébe.
Az ékszíjak nem bírták ki a kötelező szervízintervallumot.
Az ablaküvege kiesett a sínből (Ez egyébként Corsa betegség, hogy lehúzott ablaknál nem szabad erősen bevágni az ajtót, mert kiugrik a helyéről, nos a spanyolban leesett az ajtó aljába, és szilánkosra tört.
A spanyolból a vízcsövek csatlakozóinál elkezdett fél év után csöpögni a hűtőfolyadék.
A lámpaemelő motor elromlott.
Az ülés 2 év alatt megadta magát.

A török Auris-ból van a családban. Nagyon jó autó, de irdatlan pocsék minőségben van összerakva.

Suzuki Swift: a GA modellkódú (alvázszámában valahol szerepel a GA), na az egy tényleg jó autó, habár én nem szeretem a Suzukit.

Ford: Az autógyártás legalja az Opel, alatta már csak a Ford van. Ez igaz.

Hétvégén ne törd össze magad, de azért majd számolj be!
Elvileg nem igazán fogsz észrevenni semmit.
@eml: G és H Astrák, nem a lengyel "Classic" sorozatból, hanem még fénykorukból.

A Fordok meg a most futó Focus és Fusion modellek, diesel mindegyik.

A Suzukit senki sem szereti, én sem. Igénytelen a szó minden értelmében. Viszont ez az egyetlen autó, ami soha nem fordult ki alólam. Ha karbantartod, akkor is megy, ha nem, akkor is. A bele félig kilóghat, de akkor sem fekszik le az úton.

Összetörni meg nem fogom magam, legfeljebb az autót :-)