Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollok/spam/túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Saját zene

Naptár

május 2019
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  3. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  4. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  8. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  9. Kőbánya-Hizlaló: egyről a kettőreAki nem villamosmániás vagy kőbányai lakos, az valószínűleg még sose hallott arról, hogy létezik Budapesten egy "Kőbánya-Hizlaló" nevű vasútállomás. Pontosabban tulajdonképpen már nem létezik, mégis...
  10. Keleti kényelem, nyugati... pályaudvarra megy: MÁV "komfort kocsi"Gyerekkoromban tévéreklám hirdette a MÁV új szolgáltatását, a "Komfort" osztályt. Az akkor még nem retrónak számító faburkolatos közegben nénik és bácsik utaztak, luxusnak tűnő körülmények közt:...

Címkék

103 (7) 1233 (5) 125év (7) 2624 (13) 2806 (6) 41-es (7) 424 (8) abszurd (26) Ab van Donselaar (40) agyhúgykő (61) airway (96) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (88) autók (73) bach (5) balaton (29) Balt Korthals Altes (5) basel (7) bbc (8) bécs (43) belgium (11) bengáli (19) berlin (158) berlini fal (20) bkv (46) blog (28) brno (9) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (747) budapesti pillanatok (41) buék (8) busz (76) búvár (9) c50 (10) c64 (16) caf (10) city lights (70) class 56 (7) commodore (17) csak egy kép (36) csak egy videó (251) csehország (31) csehszlovák (13) csörgő (8) cukiság (33) debrecen (25) demó (6) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (6) doctor who (42) drezda (7) duna (31) életkép (22) életképek (32) életmód (6) elveszett (31) énblog (378) énzene (18) építészet (66) építkezés (22) épület (15) érdekesség (18) erfurt (7) esti városkép (8) ezres (6) fan fiction (12) favázas (11) feldolgozások (11) felhők (26) felső-szilézia (22) felső szilézia villamos (20) fényvillamos (14) ferihegy (33) film (11) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (15) fogyasztói (24) fonódó (10) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (31) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (59) gibson (9) gitár (34) gmap (14) gmunden (5) goldtimer (6) gondolatok (11) gőzmozdony (25) gyermekvasút (25) haditechnika (13) hajó (41) hampage (300) hamster (5) hangok (5) hangszerek (11) hármashatárhegy (5) havazás (5) helikopter (11) hév (27) híd (29) (31) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (7) humor (116) idegenforgalom (21) ikarus (28) il 14 (9) ipari létesítmények (5) írás (15) it (9) jegyek (5) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (9) karikatúra (5) kassa (8) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kelet-berlin (5) kép (6) képek (775) képregény (94) kérdés (8) kirándulás (11) kisföldalatti (11) kiskörút (5) kisvasút (43) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (34) kölni dóm (5) közlekedés (337) kritika (71) kulfoldi szemmel (69) lánchíd (7) lanovka (6) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (37) les paul (6) lhbs (25) linz (9) lipcse (12) li 2 (20) ludmilla (14) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (7) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (9) metró (41) miskolc (24) mittudoménmi (9) mk48 (5) MOD (7) morál (11) morgás (125) mozdonyok (15) mozi (6) mtp (7) muki (10) münchen (25) műrepülés (8) múzeum (48) nagypolszki (6) németország (306) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) nohab (43) nosztalgia (212) nosztalgiabusz (21) nosztalgiavillamos (67) nürnberg (20) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (13) nyugat-berlin (6) NZA (8) olaszország (26) oldtimer (84) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (6) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (6) pályahiba (6) pályaudvar (30) panoráma (108) paródia (5) pécs (12) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (16) popkultúra (116) pozitívum (12) pozsony (26) prága (11) programajánló (26) púpos (13) queen (14) r.i.p. (12) rádió (5) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (10) reklám (21) relax (12) repülés (124) repülőgép (42) repülőgépek (72) repülőnap (34) repülőtér (18) retró (32) rock (72) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (14) semmering (9) skoda (5) sky channel (5) SNL (15) sorozatok (15) soundcloud (12) spotting (18) st.pölten (5) stuttgart (6) svájc (26) szabadság híd (11) szeged (30) szergej (20) szliács (5) szlovákia (72) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (193) társadalom (5) tatra (14) taurus (7) technika (52) technikatörténet (42) tehervonatok (10) tél (13) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (14) tömegközlekedés (342) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (59) trolibusz (51) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (87) überzenészek (17) utazás (296) utcakép (159) uv (35) vár (11) várnegyed (8) város (384) városkép (86) városliget (8) vasút (420) vélemény (13) vicinális (13) vidám park (5) videó (707) villamos (628) vlog (7) vonat (5) wachau (5) woltersdorf (5) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (30) youtube (258) zene (186) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Drezda, az új régi város

2010.11.02. 00:14 :: Hamster

Már hónapok óta írni akartam tavaszi drezdai kirándulásunk nem-villamosos élményeiről, de hol szimplán lusta voltam, hol pedig a Táj-Kert írt a témáról - ráadásul a cikkhez Aesculus elkérte a címötletemet is :) Mivel az ő bejegyzése avatottabban körbejárta a történetet, mint én valaha is tudnám, inkább csak benyomásokról fogok írni. Legalábbis az első bejegyzésben, mert továbbiakat is tervezek.

1987-ben az éppen felújítani kezdett Arany Prágából érkeztünk Drezdába. Az "éppen felújítani kezdett" azt jelenti, hogy ott éppen akkor kezdték el azt az átfogó renovációs programot, ami Budapesten azóta is elmaradt: gyakorlatilag minden fel volt állványozva, alig láttunk valamit abból, amire a képeslapok alapján számítottunk. Ennek ellenére szép volt. Drezda ehhez képest kultúrsokkal fogadott (a kép innen származik):

Oké, a gömbölyű Wartburg helyett valószínűleg szögletesek álltak körülötte, de alapjában véve azt láttuk a Residenzschloss-ból, amit az angolszász légierők meghagytak belőle. "Mementó" - ezt a szót használtuk a jelenségre, amivel az elkövetkező hetek során még többször találkoztunk az NDK-ban. Mivel a romok környezete nem volt elhanyagolva (tessék megnézni az előtérben azt a színes díszkövezetet például), pár száz méterre pedig a kincstárban olyan műkincs-csodákat láttunk, hogy ihajj, elsősorban nem a pénzhiányt sejtettük a "leromboltan meghagyás" mögött, hanem a nevelést-emlékeztetést. 2010-ben aztán rájöttem, tulajdonképpen jól döntöttek, hogy nem állították korábban félig-meddig helyre a palotát, hanem inkább megvárták, amíg normálisan megcsinálhatják (főleg belülről, értelemszerűen):

Azért ez egy újabb kultúrsokk, nem? Tudtam jól, hogy ez történt itt a rendszerváltás óta, de mégis, csak amikor élőben láttam, akkor értelmeztem újra egy csomó dolgot a budai várral kapcsolatban. Mert hát nehéz nem párhuzamot vonni... De mindegy, ez "csak" egy palota, a feeling viszont folytatódik, amikor látsz egy ilyet:

... és az jár az eszedben, hogy itt annak idején egy füstös homlokzatot láttál, a mögötte levő emeletek nélkül, most meg Kempinski szálloda van benne (Taschenbergpalais). Ahol pedig némi susnya közepén állt pár méternyi rom:

Bundesarchiv B 145 Bild-F088675-0029, Dresden, Ruine der Frauenkirche

... ott egy élettel (és turistákkal) teli, színes barokk teret találsz:

Persze a templom is megvan, gyakorlatilag nulláról újraépítve - csak a kormos (fekete) kövek eredetiek:

Amilyen kultúrsokk volt Drezda 1987-ben a romokkal, ugyanannyira kultúrsokk ma is, az elveszett, majd visszaépült belvárosi tömbökkel. Persze kontrasztként meg kell említeni, hogy a Zwinger '87-ben is szép volt (körülbelül akkor fejezhették be a helyreállítását), a Semperoper-t pedig már korábban visszaépítették, és azt sem szabad elhallgatni, hogy a régi-új palotáktól párszáz méterre néhol ma is üres grundok, illetve panelházak állnak. Ilyen kontrasztot még Berlinben se láttam, pedig ott is két város van ma egy nagy helyett! Az is eszembe jutott, hogy elkészítem a fordított "régen és ma" képpárok "előtte..." felét:

Valaki ráfotosoppolhatna egy nagy táblát "itt barokk belváros épül, benne légkondicionált lakások vásárolhatók a következő internet-címen..." felirattal :) Az újjáépült Frauenkirche rajongóinak pedig itt egy olyan panoráma, amin kedvencük rendesen látszik:

Ezen a képen tényleg nem sok régi épület látszik, de ezt senki nem mondaná meg ránézés alapján. Néhány év múlva pedig már nem is lehet ezt a képet így elkészíteni, mert addigra az előtérben várhatóan további régi házak fognak állni...

Folytatás: Drezda, a régi új város

16 komment

Címkék: énblog utazás város képek panoráma városkép drezda

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr192414760

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

@Rocko-: Majd ha a szédülős bejegyzés mellett más is idetalál végre :)
Idetalálni idetaláltam, csak semmi írnivaló nem jut eszembe. 5 éves koromban jártam Drezdában, úgyhogy sejtheted, mire emlékszem belőle...
(Na jó, te úgyis kitalálod, mire. A piros Tatra T3-asokra, az MZ Trophykra, az együléses Multicarokra...)
Köszi a cimet meg egyszer:)
Durva, itt vagyok mär ket honapja, es olvasva a posztot, most is elkepedek... pedig nem is järtam a regi Drezdäban.
Amiota itt vagyok, elkeszült majdnem egy-ket ujabb barokk häz, es a Postplatzon is epitkeznek. De meg tenyleg sok a grund, a hiäny...
@aesculus: Nincs kedved esetleg a képeim/panorámáim alapján csinálni egy-egy update-et ugyanazokról a helyekről? Csak mert az hétszentség, hogy barokk/klasszicista/stb belvárosok építéséről nem túl sok digitális fotó maradt fent ;) És persze az is érdekelne, hogy ezek a kívülről régies épületek belülről hogy néznek ki. Gondolom mai anyagokból építik, de a beosztások hasonlóak? A szobák stimmelnek, vagy még az emeletek se? :D
@sako: Nekem is főleg csak a belépőjegyek maradtak meg, ilyen letépős szalagfecnik. De komolyan, otthon vannak lefűzve :)
@Hamster: pont erröl irok tdk-t :)
Nos, az ugy van...:D Szoval vältozo, van ahol meg az eredeti faburkolat is visszaälitottäk, van ahol csak a homlokzatot. Amugy aränyät nezve eleg nagy a modern homlokzat, meg a neumarkton is, de a mellekutcäkban meg több.
Ami erdekes, hogy az ötödik kepeden jobbra levö häz helyen 45-ben egy hatalmas neobarokk berhäz ällt. Megis, a koräbbi, klasszicistät epitettek vissza, többek között, mert a klasszicista homlokzat OLCSOBB! :DD (es jobban illik a terhez).
Egyebkent sok köfaragäs eredeti, mert egy müemlekes csävo nagyon sok mindent mentett meg, es gyüjtöttek össze a cion-templomban kialakitott kötärban. Most ezeket visszahelyeztek.
Amugy persze, hogy van, lehetne közös poszt is!
@aesculus: Az olcsóbb klasszicista dolgot még hónapokkal ezelőtt olvastam nálad, és el tudom képzelni, hogy van benne valami. Ilyen probléma nálunk is lehetne, ugye például a Mária Magdolna-templomot a Várban mikori állapotára állítsuk helyre (ha ránkszakad egy rakás pénz, és nem tudjuk már másra felhasználni...)? Gótikus? Barokk? Ha utóbbi, akkor hagyma sisakdísszel, vagy a későbbi harang alakúval? És akkor ez csak a külseje. Azon is gondolkozom, hogy vajon az egész drezdai újjáépítősdi tömegében van-e akkora, mintha nálunk a Palotát vissza akarnák építeni a Hauszmann-félére. Szerintem nincs, és akkor még nem vettük hozzá a többi palotát, testőrségi épületet, lovardát, Honvédparancsnokságot.

(duplázás volt, az egyiket letöröltem a két egyforma hozzászólásodból)
Gyerekkoromban sokat voltam Drezdában, mivel onnan nem messze laktunk, szüleim ott dolgoztak.
1987-ben még járt Drezdában a sárga villamos, az ment ki a Pillnitz-i kastélyhoz, a Loschwitzban található 'Blaues Wunder' hídon keresztül. 80-as évek második felében volt Drezdában egy kék Tátra szerelvény, ami városnéző villamosként funcionált.

A belvárosról tudni kell, hogy a Hauptbahnhof és az Elba közötti szakaszt, amit az újkorból én Prager strasse néven ismerek, 45 februárjában a szövetségesek porig bombázták, 25000 halálos áldozattal egyes források szerint. Ezt nem lehetett helyreállítani, főleg nem az NDK szerteágazó egyéb problémái miatt sem (vashiány --> ezért lett a Trabi duroplasztból, hogy csak egyet említsek).

Történtek NDK-s időkben is helyreállítások, én aki 83-88 között kéthavonta Drezdában jártam, jobban nyomon tudtam ezeket követni (igaz, még gyerekfejjel). Ámbár ezek a változások sosem voltak nagy léptékűek, és sok helyen csak az állapot konzerválására törekedtek. Néhol az is már nagy eredmény volt.

A Frauenkirche esetében az NDK-s elképzelés az volt, hogy meghagyják a bombázás utáni állapotában, esetében még állagmegóvást sem végeztek. Azt a romot használták fel propagandacélból, hogy demonstrálják az angol és amerikai hadsereg lelketlenségét, és egyúttal próbáljanak a nyugati világ ellen egy kis gyűlöletet szítani.
Az Elba túloldalán levő városrész, aminek a neve Neustadt, onnan kapta a nevét, hogy 1800valahányban hatalmas tűzvész keretében szinte teljesen megsemmisült (Elba és a Platz der Einheit - ma: Albertplatz között).

Drezdának már kétszer is kijutott. A nagy árvizeket nem említve, mikor a Zwinger udvarán is állt a víz.

www.luftrettung-hamburg.de/assets/images/Hochwasser_Dresden_2002__c__by_Brockhaus_AG.jpg
@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Sárga villamos? Nekem ilyen homokszínű, meg "tátraszínű" rémlik csak. Mondjuk egyik se a Blaues Wunderen. A városnéző meg a T6A2D protó lehetett: de.wikipedia.org/wiki/Datei:Bundesarchiv_Bild_183-1990-1116-005,_Dresden,_Stra%C3%9Fenbahn,_Semper-Oper.jpg

Egyébként fura emlékeim lettek az alatt a két és fél hét alatt az NDK-ról, mert keményebben "terelgetve" voltak, és alapjában véve rosszabbul éltek, de például a kajáik jobbak voltak. Konkrétan Drezdában olyan finom süteményt ettünk valahol ott a Pirnaischer Platz környékén valami lakótelepszerű blokk közepén egy szolgáltatóházban, hogy évekig emlegettem. Bevallom, ez sokkal inkább megmaradt, mint az, hogy milyen villamosaik voltak :D
@Hamster:
A sütemény lehetett a Quarktorte, a Käsekuchen, a Streuselkuchen, vagy az Apfeltorte. Ezek voltak nagyon jók, és egyszerűek. Mi mindig ezeket ettük, mert akkoriban Magyarországon még az számított jó süteménynek, ami édes volt.

A sárga, de inkább vajszínű villamos:
www.bahnmotive.de/strab/dd/4_213109_blaues_w_090485_2_c_b800.jpg pont a hídon:)
Amíg kiszínezték, eltünt egy pótkocsi?:))
home.arcor.de/heuer.c/gothawagen/staedte/dresden/DD-XX84001.JPG

Egy színes kép:
commondatastorage.googleapis.com/static.panoramio.com/photos/original/1588696.jpg
@Hamster: Amit te linkeltél városnéző villamost, az 1990-ben készült kép. 1985-ben még egy másik típus járt. Teljesen kék volt, és emlékeim szerint ez a típus:
www.dresden01.de/wp-content/myfotos/bahnen/tatra%20strassenbahn.JPG
Én csak egy pár órát voltam néhány éve Drezdában, de igen mellbevágó volt a kontraszt a belvárosban. Klasszikus épületek mellett ocsmány irodaházak és modern villamosok kontra régi Tátrák. No meg a Trabant szafari. :)
Klassz összeállítás. Arra azért kíváncsi lennék, hogy angol, amerikai forrásból is történik e újjáépítés vagy sem.
@Fricy: igen, két alap is van: az angol Dresden Trust és a New York-i Friends of Dresden. A Frauenkirche újjáépítéséhez ezen kívül adott pénzt a királyi család, és a testvérváros, Covenrty is.
én amikor előszőr láttam régi képet a schloß-ról, nem tudtam, hogy milyen épület is lehet, mert annyira nem hasonlított arra a szétbombázott romhalmazra, ami még a 90-es évek elején volt. aztán egyszer csak azt látom a koleszból, hogy a hofkirche meg a rathausturm között új torony ékeskedik.
ahányszor arra járok, mindik el kell mennem a neumarktra, hogy döbbenhessek egyet, lévén még élénken él emlékeimben a frauenkirche romjain növő susnyás (l. fotó fent). kilencvenben homokszínű villanyó járt piros (narancs) csíkkal az oldalán, de nem a képen látható, hanem a legömbölyített (amilyen prágában is nyomul(t)). aztán, mikor kiszolgáltak, hajóra rakták őket, azt irány ázsia (asszem északkorea).
arrafelé nagy előny a városrehab-osoknak, hogy a panelek bérlakások, így gyakorlatilag bármelyiket ledarálhatják. pl. a straßburger (ndk-ban fucik) platzon, átellenben a gläserne manufakturral. itthon ilyenről álmodni sem lehet...