Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollok/spam/túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Saját zene

Naptár

augusztus 2019
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  3. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  4. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  5. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  8. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  9. Egyessel Etele feleTöbb mint négy év után ismét "első villamoshoz" gyülekezhettünk Közepesen-Dél-Budán: először gördült végig tuja az 1-es hosszabbításán a Fehérvári úttól az Etele térig. Kezdjük a rövid képes...
  10. Kőbánya-Hizlaló: egyről a kettőreAki nem villamosmániás vagy kőbányai lakos, az valószínűleg még sose hallott arról, hogy létezik Budapesten egy "Kőbánya-Hizlaló" nevű vasútállomás. Pontosabban tulajdonképpen már nem létezik, mégis...

Címkék

103 (7) 1233 (6) 125év (7) 2624 (13) 2806 (7) 41-es (7) 424 (8) abszurd (26) Ab van Donselaar (40) agyhúgykő (61) airway (96) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (88) autók (74) bach (5) balaton (29) Balt Korthals Altes (7) basel (7) bbc (8) bécs (43) belgium (11) bengáli (20) berlin (158) berlini fal (20) bkv (46) blog (28) bp nosztalgia (10) brno (9) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (759) budapesti pillanatok (41) buék (8) busz (79) búvár (10) c50 (10) c64 (16) caf (10) city lights (70) class 56 (7) commodore (17) csak egy kép (37) csak egy videó (255) csehország (31) csehszlovák (17) csörgő (8) cukiság (33) debrecen (25) demó (6) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (8) doctor who (42) drezda (7) duna (31) életkép (22) életképek (32) életmód (6) elveszett (31) énblog (379) énzene (18) építészet (66) építkezés (22) épület (15) érdekesség (18) erfurt (7) esti városkép (8) ezres (7) fan fiction (12) favázas (11) feldolgozások (11) felhők (26) felső-szilézia (22) felső szilézia villamos (20) fényvillamos (14) ferihegy (33) film (11) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (15) fogyasztói (24) fonódó (10) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (31) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (60) gibson (9) gitár (34) gmap (14) gmunden (5) goldtimer (6) gondolatok (11) gőzmozdony (26) gyermekvasút (25) haditechnika (13) hajó (41) hajtóművek-motorok (5) hampage (302) hamster (5) hangok (5) hangszerek (11) hármashatárhegy (5) havazás (5) helikopter (11) hév (27) híd (29) (32) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (7) humor (116) idegenforgalom (21) ikarus (32) il 14 (9) ipari létesítmények (5) írás (15) it (9) jegyek (5) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (9) karikatúra (5) kassa (8) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kelet-berlin (5) kép (6) képek (789) képregény (94) kérdés (8) kirándulás (11) kisföldalatti (11) kiskörút (5) kisvasút (43) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (34) kölni dóm (5) közlekedés (337) kritika (71) kulfoldi szemmel (73) lánchíd (7) lanovka (6) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (37) les paul (6) lhbs (25) linz (9) lipcse (12) li 2 (20) ludmilla (14) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (7) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (9) metró (41) miskolc (24) mittudoménmi (9) mk48 (5) MOD (7) morál (11) morgás (125) mozdonyok (18) mozi (6) mtp (7) muki (10) münchen (25) műrepülés (8) múzeum (48) nagypolszki (6) németország (306) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) nohab (43) nosztalgia (214) nosztalgiabusz (22) nosztalgiavillamos (72) nürnberg (20) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (14) nyugat-berlin (6) NZA (8) olaszország (26) oldtimer (90) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (6) osztyapenkó (5) otthoni turista (37) ozzy osbourne (6) pályahiba (6) pályaudvar (30) panoráma (108) paródia (5) pécs (12) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (16) popkultúra (116) pozitívum (12) pozsony (33) prága (11) programajánló (27) púpos (13) queen (14) r.i.p. (12) rádió (5) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (10) reklám (21) relax (12) repülés (124) repülőgép (42) repülőgépek (72) repülőnap (34) repülőtér (18) retró (33) rock (72) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (14) semmering (9) skoda (6) sky channel (5) SNL (15) sorozatok (15) soundcloud (12) spotting (18) st.pölten (5) stuttgart (6) svájc (26) szabadság híd (11) szeged (30) szergej (20) szliács (5) szlovákia (81) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (196) tapolca (5) társadalom (5) tatra (17) taurus (7) technika (52) technikatörténet (45) tehervonatok (10) tél (13) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) tömegközlekedés (345) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (59) trolibusz (56) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (87) überzenészek (17) utazás (298) utcakép (163) uv (35) vár (11) várnegyed (8) város (389) városkép (86) városliget (8) vasút (424) vélemény (13) vicinális (13) vidám park (5) videó (720) villamos (644) vlog (7) vonat (5) wachau (5) woltersdorf (5) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (32) youtube (259) zene (186) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Drezda, a régi új város

2010.11.04. 20:00 :: Hamster

Az előző részben bemutatott vadonatúj "régi" épületek mellett természetesen vannak olyanok is Drezda belvárosában, melyek egykor nagyon modernnek, újszerűnek épültek, mára viszont elavultnak tekinthetők.

Ezek nagy része lakóház, melyekre szükség van (a rendszerváltással ott se járt együtt, hogy hirtelen mindenki kertesházba költözhessen), ezeknél a megoldás az itthoni panelprogram kinti megfelelője. De mi legyen a középületekkel? Például a Kultúrpalotával, ami félúton fekszik a régi és az új piac közt:

Tipikus szocmodern művház - azaz egy nagy téglatest, sok üveggel burkolva. Tulajdonképpen bárhol állhatna, senki nem venné észre; itt is csak akkor fog kilógni az összképből, ha mögé teljesen visszaépül a barokk óváros. Igazi érdekessége nem is maga az épület, hanem az oldalán látható mozgalmi falikép, melyet 2001-ben kulturális műemlékké nyilvánítottak:

Úgy sejtem, ez a mű nem feltétlenül segíti elő a kultúrház közkedveltségét, bár a jelek szerint a (kelet-)németek nem akarják a szocialista korszak minden jelét eltüntetni; például a gyalogoslámpák figuráinak esetében meg is harcoltak azért, hogy az ő "lámpaemberkéik" megmaradjanak kalaposnak, az európai szabványnak tekinthető kalaptalannal szemben:


Egyesek szerint a zöld figura leginkább dildót cipelő törpére emlékeztet, és hát tényleg :) Egyébként a sétáló figurás, kétlencsés gyalogoslámpa (a képen a harmadik, felső, - "jelzésváltás következik" - egy olyan kiegészítő, ami viszonylag későn került a képbe, akkor is csak opcionálisan) NDK találmány, Kelet-Berlinből indulva terjedt el a világban. Drezdában állítólag copfos kislányos figurájú lámpa is van valahol, de sajnos azzal nem találkoztam.

Most már sajnálom, hogy nem fotóztam őket, de a Zwinger közelében - tehát a legtörténelmibb belvárosban - is állnak tízemeletes panelházak, nem csak arányaikban a régi házakat idéző 2-3-4 emeletesek. Ezek egy része még nem lett felújítva, ennek köszönhetően szemügyre lehet venni, hogy errefelé kavicsok helyett csempével (vagy valami hasonlóval) burkolták a panelokat:


Forrás: X-Weinzar, de.wikipedia.org
 

Ami viszont elég furcsa a régi város újraépítéséhez képest: a Postplatz-on lebontottak pár szocialista kockaépületet, majd a helyükre építettek pár (kapitalista;)) kockaépületet.


A Postplatz 2004-ben (forrás)

Belülről persze biztosan érződik a különbség, de azért esztétikailag ez nem volt egy nagy upgrade. Mindeközben a tulajdonképpeni tér nagy része üres, semmi sincs rajta. Na jó, leszámítva egy szabadtéri zuhanyzót :)


A Postplatz 2010-ben, az új kockákkal (balra és középen hátul) és a "zuhanyzóval"

Levezetésképpen egy fotó az Újváros főutcájáról (sznoboknak: a Dresden-Neustadt-i Hauptstrasse):

Az "újváros" név nem az árnyas sétány mindkét oldalán felbukkanó néhány emeletes panelházaknak szól (melyeket a lombok miatt nem tudtam lefotózni), hanem a XVII. századi tűzvész utáni újbóli városépítésnek. Sajnos a második világháborúban ez az utca (ismét) elpusztult, és bár néhány régi házat helyreállítottak, azért alapjában véve  egy szocialista középváros modern főutcáját láthatjuk itt. Ennek ellenére a zöld sétálóutca jelleg, no meg a panelházak közelmúltbeli felújítása miatt kellemes hangulatú hely, nincs vele semmi gáz. Sőt, szélessége miatt kellemesebb hely, mint a legtöbb nyugat-német sétálóutca. A távolban, a fák alagútjának végén egyébként Erős Ágost szobra, az "Arany Lovas" látható. Talán kitalálható ilyen távolságból is, miért ez a neve :)

Következő rész: a viharverte Drezda (MAJD!)

29 komment

Címkék: énblog panel város németország képek utcakép városkép drezda

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr232422763

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

(csak nekem szórakozik a Wiki, főleg a német, hogy a képek hol ltászanak, hol nem?)
szerintem kellenek az ilyen épületek, ha szockó, akkor szockó, hozzátartozik a város történelméhez.

a panelen meg az alatta lévô épületen tetszik a felirat fonjta. :) jó az.
panelnél vicces kontrasztot ad az ezüst Range Rover.

a villamos nekem kicsit Combinos, így oldaló szeletbôl. :)

a parkos rész tetszik (és van autó is, látja mindenki?)
@Rocko-: Neked ha sárga és modern villamos, akkor már Combino? Csak mert körülbelül ennyi a hasonlóság :) A Haupstrassén meg persze hogy van autó, oldalt, egy sáv, a boltoknak és a helyieknek. Kibékélünk azzal, ha a Kossuth Lajos utca is így nézne ki? ;)
@Hamster: nem minden. de ha a színt, az ablakok és fém felületek arányát, illetve a szekrényhosszat megnézed, kkor hasonló. pedig látszik a bal szélen, hogy az nem az.

"Kibékélünk azzal, ha a Kossuth Lajos utca is így nézne ki? ;)"
amennyiben képes elvezeti a forgalmat, úgy teljes mértékben! sôt, még örülnék is neki! :)
Na, tökjó ez a poszt. A kulturpalotával sok gond van... a belső terét át kell építeni, mert használhatatlanul rossz akusztikájú. Természetesen sokan mondták, hogy akkor már le is lehetne bontani, és felépíteni egy "müpát" egy sztárépítésszel, de sajnos itt elégg él még a "komcsi nosztalgia" és elég nehéz egy ilyet keresztülvinni. Amúgy az építész él még. A Neumarkt újjáépítését szervező egyesületnél sugalmazták, hogy arra várnak, mikor ez az állapot megváltozik :)

Valóban, undorítóak ezek a panelházak, amúgy meißeni csempével vannak borítva (szegény meißeni gyár, nem hiszem, hogy büszke ezekre).

A Postplatzkubus (a zuhanyzós képen balra) szerintem egy tökjó épület. Az építész azt mondta, hogy a Taschenberg és a Zwinger mellé nem illett semmiféle konkurencia, csak teljes visszafogottság. Ráadásul helyi, Elba-völgyi homokkővel van borítva, mint a város barokk (és szinte az összes régi) épülete. Másik előnye, hogy jól látszik a képpáron, hogy ezzel megkeztdék a borzalmasan széles Wilsdruffer Straße visszaszűkítését az eredeti keresztmetszetre.

A Haupstraßen meg elkezdtek valamit machinálni a panelekkel. Azt tudom, hogy ment a vita, hogy lebontsák, vagy felújítsák.
@aesculus: a "vörös zászló útja" című-amúgy tökjó alkotás megmaradását nem is minősítem, nem menő az észak-koreai hangulat a XXI. századi Németországban, egy szoborparkban lenne a helye, valamelyik villamos végállomásánál.
@aesculus: Nem tudom éltél-e az NDK-ban, de ha igen, akkor te magad sem gondolod komolyan amit leírtál.

Az NDK-ban az állami gondoskodás (és megfigyelés/megfélelmlítés) magsfokú, és kiterjedt volt.

A jóléti rendszereket alapul véve (kórház, iskola, gyermekvállalás támogatása, szubvenciók) az állam egy nagyon fejlett állam volt. Természetesen Svédországnak a közelébe sem szagolhatott, de pl NDK-ban nem volt hálapénz, a mentő mindig 10 percen belül megjött (sokszor hamarabb, igaz, az autópályára 20-30 perc is kellett néha).

NDK-ban a lakáshoz jutás (Igaz ez többnyire panelt jelentett) elég egyszerű volt, ott elképzelhetetlen lett volna a Sóder c. film megszületése.

A magasfokúan kiépített besugórendszernek hála a közbiztonság olyan magas fokú volt helyenként, hogy egyes helyeken (kissebb falvakban) néha több hónapig nem történt bűncselekmény.

Ezeket a pozitív dolgokat nem felejtik el az emberek, ugyanakkor a fordulat rádöbbentette őket, hogy az ingyenebéd számláját is ki kell fizetni.

Mindaz, amit a szocialista falikép jelképez, ma már a történelmük része. Nagy betűvel is ideírom: TÖRTÉNELEM.

Ott az utóbbi 20 év nem azzal telt, hogy 4 évente megváltoztatták a történelmet.

Ezeket az Észak Koreai hasonlatokat ott senki nem puffogtatja egy blogon sem, hanem azt mondják, ez a műalkotás a múltunk egy része, amit meg kell őriznünk, mert TÖRTÉNELEM.

Voltak 89 után szoborbontások, de ésszel. És még egy mondat, a városszéli múzeum nem egy jó és látogatott múzeum. HA lenne is ott szoborpark, akkor az valahol a Prager strasse környékén valósulna meg, hogy minél több ember minél könnyebben meglátogathassa.
@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: "A magasfokúan kiépített besugórendszernek hála a közbiztonság olyan magas fokú volt helyenként, hogy egyes helyeken (kissebb falvakban) néha több hónapig nem történt bűncselekmény."
Szerintem ezt inkább te gondoltad valami rossz viccnek, nem?

Amúgy nem éltem az ndk-ban, de ahogy leírtad, nagyon kis király hely lehetett. A berlini falat is biztos azért emelték, mert túl sok nyugat-berlini szökdösött át keletre élvezve a "magasan kiépített besúgórendszer" nyújtotta előnyöket. Ahogy a horogkereszteket is leverték, illene megszabadulni a többi kukába való eszmét éltető nosztalgiától is.

Azért jó egy visz kemény diktatúrában élni, mert időben kiér a mentő?? Miért, amióta egyesült Németország, késnek a mentők?

Kicsit gáz ez a hozzáállás. A nácik autópályát és meganyaralókat építettek, azt is visszasírnád?
@aesculus: "Valóban, undorítóak ezek a panelházak, amúgy meißeni csempével vannak borítva "
Hoppá. Mondjuk ettől még hülyén néznek ki, meg hát a csempe nem rögtön porcelán, de akkor is :)
@aesculus:
Nem sírok vissza semmit, viszont 87-ig ott éltem, és így első kézből tudom, hogy ők hova jutottak el 20 év alatt, és mi hova. És azt is tudom, hogy honnan. Ott a te hozzáállásoddal nem élnél meg. A múlttal nem leszámolni kell, hanem szembenézni.

Azonkívül ne csúsztass, sehol sem írtam olyat, hogy mióta egyesültek, késne a mentő. Viszont 86-ban ha jól emlékszem, akkor hatalmas botrány volt belőle itthon, hogy a mentő Bp-re 90 perc alatt ért ki (beteg meghalt). Kis különbség.

Vagy említhetném a Kolonics nevet.

Mégegyszer mondom: nézd meg ők és mi honnan hova jutottunk 89 óta, és utána rádöbbensz a különbségre.
@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: kicsit mellélőttél, mert most épp Drezdából írok, ahol egy tervezőirodában dolgozom.
Persze, jó sokat fejlődtek, a régi tartományok szolidaritásának köszönhetően. De még most is látni elég sok komcsi trottyot az utcán, helyi "szociszavazókat"
@Hamster: igen, Meißenből is valami nagy kombinátot csináltak, ami panelházakra csinált burkolatot :P
@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: aha, húsz éve masszív kereszténydemokrata fellegvár, de vannak öreg komcsik (linke) is.
@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn:

Valószínűleg a (kelet)németek és a mi 20 éves teljesítményünk, valamint az előző rendszerhez kötödő műalkotások közterületen hagyása között az ég világon semmiféle összefüggés nem áll fent.

Ha ezt mélyebb társadalmi gondolkodásra akarnád visszavezetni, ott sem találnál semmiféle kapcsolatot-e két dolog között, vagy a felfedezhető esetleges kapcsolat olyan marginális lenne, hogy az nem indokolna ekkora különbséget.

Az NDK-ban pedig bizonyára neked jó volt, azonban volt jópár olyan ember aki keményen megfizette ennek a jólétnek az árát, ami elől igaz ami igaz még 1989-ben is jópáran szöktek át, a halál kockázatát vállalva nyugatra. Az NDK produkálta Európa 2. legmagasabb öngyilkossági statiszikáját is (természetesen kis hazánk után), úgyhogy azthiszem a te szubjektív látásmódodon túl a statisztikai adatok azt mutatják, hogy nem volt egy leányálom az ország.

aesculusnak meg csak annyit üzenek, hogy nem biztos, hogyha a drezdaiak eddig nem távolították el, akkor zavarja őket. Elnézve művészettörténetileg nem egy selejtes alkotás, a korszakot illetően elég jó minőségűnek tetszik. Márpedig ha a közösséget nem zavarja, akkor miért ne maradjon.
@BDzsH: most fel van állványozva, megnézem majd, mit machinálnak vele. Mondjuk ott a balos mainstream nagyon erős, akkor is sírás volt, mikor lebontották a berlini palast der republicot.
@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn:
"A magasfokúan kiépített besugórendszernek hála a közbiztonság olyan magas fokú volt helyenként, hogy egyes helyeken (kissebb falvakban) néha több hónapig nem történt bűncselekmény."
Azért ezen a mondaton mostanáig nem tudok túljutni. Aki ilyeneket leír, annak elég beteg agya lehet.
@aesculus: hát igen, a tokik (ndk-sok) a paneleket kívülről csempével burkolták, de belül a fürdőszobában meszelt fal+linóleum volt. brrr... ilyenek voltak a hochschulstr. wundtstr. gerockstr. 17 emeletes koleszei
amikor én legutóbb láttam a kulturpalast oldalában a képet, egy zöld madárháló-szerűséggel volt letakarva.
valamelyiktek post-jába (hamset vagy te)már írtam, hogy ott legalább az esély megvan rá, hogy az ocsmány paneleket bedarálják, lévén, nem kell nyolcvan tulajdonost kártalanítani. amúgy a hauptsrt. (lánykori nevén str. der befreiung, bár mi str. der bereifung-nak hívtuk) egész normális, sokkal mutatósabb, mint pl. nyugat-berlin egyes részei.
@fefe01: "a tokik (ndk-sok)"
Hopp, ezt a becenevet még nem hallottam, honnan származik?
Elmondom, ahogy én tudom.

Régen a svábok télen-nyáron a kis bőrnadrágjukban jártak, ami rövid szárú volt (Lederhose www.racheshop.de/product_images/images/big/110102_lederhose_big.jpg )
Emiatt a combjuk a hidegben libabőrös lett, más szóval betokosodott, mint a libák bőre. Innen ered, hogy tokos.
NDK-s relációban szerintem úgy terjedhetett el, hogy az Ostsee partján, amikor az első magyarok eljutottak oda, és a víz ahhoz is hideg volt, hogy dinnyét hűtsünk benne, ezek vígan lubickoltak benne.
@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Wow. Tényleg sose hallottam. Az Ostsee meg tényleg bitang hideg volt :)
toki=tokos ndk=toklandia
mereven ragaszkodik a törvény betűjéhez; rádszól, ha átmész a piroson; kivárja a sorát, sőt imád sorban állni; mivel tudja, hogy hat kereszteződés múlva megszűnik a belső sáv, már most a külsőben megy, tekintettel arra, hogy elfogyó sávból senkit sem engednek be; nem megy be a lidl-be kocsi nélkül satöbbi...
@fefe01: "hat kereszteződés múlva megszűnik a belső sáv, már most a külsőben megy, tekintettel arra, hogy elfogyó sávból senkit sem engednek be; nem megy be a lidl-be kocsi nélkül"

Szerintem ezek speciel magyar tulajdonságok is. Bár a sávból sávba átengedés szerintem odakint létező sportág, nálunk meg utópia.
@Hamster:
fefe01 által leírt dolgok voltak a kemény realitás 88-ig.

A kocsink lefulladt, és nem lehetett beindítani. A tokos az álló autóba ment.
Elmondta a helyszínelőnek is, hogy neki elsőbbsége volt.

- Étteremben csak 12-14 között ebédel -egyéb időben nem lehetett, és ezt szó nélkül tudomásul vették
- A villamoson a bérletet egymásnak mutatják, és rá is szólnak a másikra, ha az nem mutat semmit vagy nem lyukaszt
- Ha a villamoson megszólal a csengő, nem száll fel
- Szeletre vásárolja a tőkehúst (3 személyes a család, akkor 3 szelet karajt kér a hentesnél)
- Ha a STOP tábla egy üres mező közepén van, akkor is megáll
- Ha a vonaton a helyjegye a poggyásztartóra szólt, akkor ott ült, akkor is, ha üres a kocsi