Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollok/spam/túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Saját zene

Naptár

június 2019
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  3. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  4. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  8. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  9. Kőbánya-Hizlaló: egyről a kettőreAki nem villamosmániás vagy kőbányai lakos, az valószínűleg még sose hallott arról, hogy létezik Budapesten egy "Kőbánya-Hizlaló" nevű vasútállomás. Pontosabban tulajdonképpen már nem létezik, mégis...
  10. Keleti kényelem, nyugati... pályaudvarra megy: MÁV "komfort kocsi"Gyerekkoromban tévéreklám hirdette a MÁV új szolgáltatását, a "Komfort" osztályt. Az akkor még nem retrónak számító faburkolatos közegben nénik és bácsik utaztak, luxusnak tűnő körülmények közt:...

Címkék

103 (7) 1233 (5) 125év (7) 2624 (13) 2806 (7) 41-es (7) 424 (8) abszurd (26) Ab van Donselaar (40) agyhúgykő (61) airway (96) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (88) autók (73) bach (5) balaton (29) Balt Korthals Altes (5) basel (7) bbc (8) bécs (43) belgium (11) bengáli (19) berlin (158) berlini fal (20) bkv (46) blog (28) bp nosztalgia (8) brno (9) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (753) budapesti pillanatok (41) buék (8) busz (77) búvár (9) c50 (10) c64 (16) caf (10) city lights (70) class 56 (7) commodore (17) csak egy kép (37) csak egy videó (253) csehország (31) csehszlovák (13) csörgő (8) cukiság (33) debrecen (25) demó (6) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (7) doctor who (42) drezda (7) duna (31) életkép (22) életképek (32) életmód (6) elveszett (31) énblog (378) énzene (18) építészet (66) építkezés (22) épület (15) érdekesség (18) erfurt (7) esti városkép (8) ezres (6) fan fiction (12) favázas (11) feldolgozások (11) felhők (26) felső-szilézia (22) felső szilézia villamos (20) fényvillamos (14) ferihegy (33) film (11) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (15) fogyasztói (24) fonódó (10) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (31) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (59) gibson (9) gitár (34) gmap (14) gmunden (5) goldtimer (6) gondolatok (11) gőzmozdony (25) gyermekvasút (25) haditechnika (13) hajó (41) hampage (301) hamster (5) hangok (5) hangszerek (11) hármashatárhegy (5) havazás (5) helikopter (11) hév (27) híd (29) (32) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (7) humor (116) idegenforgalom (21) ikarus (28) il 14 (9) ipari létesítmények (5) írás (15) it (9) jegyek (5) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (9) karikatúra (5) kassa (8) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kelet-berlin (5) kép (6) képek (781) képregény (94) kérdés (8) kirándulás (11) kisföldalatti (11) kiskörút (5) kisvasút (43) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (34) kölni dóm (5) közlekedés (337) kritika (71) kulfoldi szemmel (70) lánchíd (7) lanovka (6) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (37) les paul (6) lhbs (25) linz (9) lipcse (12) li 2 (20) ludmilla (14) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (7) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (9) metró (41) miskolc (24) mittudoménmi (9) mk48 (5) MOD (7) morál (11) morgás (125) mozdonyok (16) mozi (6) mtp (7) muki (10) münchen (25) műrepülés (8) múzeum (48) nagypolszki (6) németország (306) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) nohab (43) nosztalgia (213) nosztalgiabusz (22) nosztalgiavillamos (68) nürnberg (20) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (13) nyugat-berlin (6) NZA (8) olaszország (26) oldtimer (86) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (6) osztyapenkó (5) otthoni turista (37) ozzy osbourne (6) pályahiba (6) pályaudvar (30) panoráma (108) paródia (5) pécs (12) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (16) popkultúra (116) pozitívum (12) pozsony (29) prága (11) programajánló (27) púpos (13) queen (14) r.i.p. (12) rádió (5) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (10) reklám (21) relax (12) repülés (124) repülőgép (42) repülőgépek (72) repülőnap (34) repülőtér (18) retró (32) rock (72) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (14) semmering (9) skoda (6) sky channel (5) SNL (15) sorozatok (15) soundcloud (12) spotting (18) st.pölten (5) stuttgart (6) svájc (26) szabadság híd (11) szeged (30) szergej (20) szliács (5) szlovákia (75) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (194) társadalom (5) tatra (15) taurus (7) technika (52) technikatörténet (43) tehervonatok (10) tél (13) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (15) tömegközlekedés (344) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (59) trolibusz (56) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (87) überzenészek (17) utazás (296) utcakép (160) uv (35) vár (11) várnegyed (8) város (386) városkép (86) városliget (8) vasút (421) vélemény (13) vicinális (13) vidám park (5) videó (712) villamos (635) vlog (7) vonat (5) wachau (5) woltersdorf (5) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (31) youtube (258) zene (186) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Chester - járda az emeleten, régi városfal, fura törvények

2011.01.17. 03:35 :: Hamster

Karácsony előtt sebtiben összedobott "vicces tények mindenhonnan" könyvek szerkesztői előszeretettel szoktak olyan régi angol törvényeket idézni, melyeket elfelejtettek hatályon kívül helyezni. Például, hogy az angol parlamentben tilos meghalni. Hasonlóan abszurdnak tűnhet, hogy Chester városában napnyugta után fel lehet akasztani, vagy le lehet nyilazni az ott bolyongó velszieket (igen, "velsziek" - ha Arany Jánosnak jó volt így, nekem is jó lesz). Egyébként állítólag ez csak valami félreértés: nyilazni nem szabad őket ;)

Deva Victrix-et - a mai Chester elődjét - rómaiak alapították az i.sz. első században. Ezt követően a település történelme leginkább arról szólt, hogy britonok, szászok, vikingek, normannok, dalekok össze-vissza elfoglalgatták egymás elől. A város kereskedelmi szerepe a XVIII. században csökkenni kezdett, viszont az iparosodással együtt járó felhajtás és szennyezettség elől menekülő gazdagok "menedékhelyévé" vált - a viktoriánus időkben erre ráerősítendtő kicsit hozzá is "romantizáltak" a városképhez. A végeredmény ez lett:

A belvárosról a wikipedia azt írja, hogy "ezek a házsorok középkorinak tűnnek, és egy részük tényleg az is". Bárhogy is van, a fekete-fehér (eredetileg Tudor-korszakbeli?) favázas építészet nekem bejön.

Elég megdöbbentő, hogy egyes utcák tulajdonképpeni járdaszintje az első emeleten van ("rows"), a szuterén jellegű földszinti boltok ("crypts") felett. Állítólag azért építették így, mert az utcán mindig sár és kosz volt, itt viszont rendben lehetett közlekedni. Szerintem viszont csak meg akarták duplázni az utcára nyíló üzlethelyiségek számát :) A megoldás viszont elég szokatlan, nem emlékszem, hogy láttam volna ilyesmit máshol.

Persze székesegyház is van, amit a XI. és XVI. század közt építettek, aztán a XIX. és XX. században felújítottak és bővítettek. Sajnos bent elég sötét volt, ezért nem fotóztam, pedig az angol elrendezésnek megfelelően középen levő "kórus" (így hívják? vagy csak simán szentélynek, amennyiben nem az apszis a szentély? de rég tanultam már erről!) miatt duplán érdekes volt a gótikus főhajó.

Persze volt ott még minden más is: kápolna, kerengő, klassz boltíves helyiségek...

A városi könyvtár se csúnya - pedig eredetileg (az 1910-es évek elején) a helyi volánbusz garázsának/műhelyének épült.

Számomra az egyik csúcspont persze a városfal volt. Ez az egyik legkomplettebben megmaradt városfal az egész országban: majdnem teljes, kb. 3 kilométer hosszú. Nagy része középkori, de római maradványok is vannak benne. A séta a falon egyébként nem csak érdekes, hanem szép is - remélem, a fenti kép alapján ezt el lehet hinni nekem :) 

 

Ez a város - Rothenburg ob der Tauber-ral ellentétben - nem skanzen: a helyi forgalom behajthat, és vannak modern épületek is.

Ennek egyébként van egy olyan hatása, hogy akár forgalmi dugót is lehet fotózni a sokszáz éves falakról, ami kicsit kiábrándító (akinek a hozzánk közelebb eső, "lapos" busz gyanús - igen, az egy DAF alapú Ikarus Citibus, az itthoni Ik415-ösök rokona).

Már lassan kilenc éve annak, hogy jósorsom elsodort ebbe a szép kis városba, és az a tény, hogy ennyi idő után még mindig lelkendezve tudok róla írni, szerintem biztos jele annak, hogy érdemes ide elmenni!

13 komment

Címkék: utazás képek városkép egyesült királyság

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr32589329

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

és az Ikaarus mögötti autó is magyar származék, Suzuki. :)

érdekes helynek hangzik.
a járda és az úttest közti korlát mi célt szolgál?
@Rocko-:
Az angolokat ismerve biztosra veszem, hogy az nem Suzuki, hanem egy Vauxhall Agila. :)

www.niot.net/niot_570/vauxhall_agila_niot.net.jpg
@Rocko-: Szerintem valami futóverseny, vagy ilyesmi lehetett, ahhoz rakták oda, mert nem úgy néz ki, mint ami mindig ott van.
Kiraly, mennék én is...
Ha legközelebb Londonban járok, talán elugrom oda.
@Comandante en Jefe: Jóhogy, Esztergomban gyártották, kb a hűtőrács meg a Vauxhall/Opel logó a különbség a WagonR+ meg az Agila között. Az angoloknál meg amúgy is minden Opel Vauxhall. Vagy minden Vauxhall Opel, nézőpont kérdése. :)
@Luxusmoszkvicsslusszkulcs: lehetséges.

@Hamster: értem. hülyén is nézne ki ha fixen ott lenne..

@Comandante en Jefe: jah.
@Luxusmoszkvicsslusszkulcs: azért ennél lehet kicsit komplexebb is a témakör. ;)
@Comandante en Jefe: Azért annyira nincs ám közel Londonhoz. Bár ez relatív: ha valaki "ugrik" Londonba, akkor onnan már tényleg csak egy ugrás a Sugár :)
Valszeg Suzuki. Az Agilán a csomagtérajtón van a rendszámtábla.
Én kb. 8 éve voltam, és tényleg gyönyörű. Inkább Manchester van közel, Londonból néhány óra vonattal, Crewe-ban kell átszállni. Crewe a Bentley szülőhazája, és ott van a legnagyobb angol mozdonyjavító is.
Chester mellett van Deeside, egy hatalmas ipari zóna, tele gyárakkal. Ott készülnek a Toyoták is - a motorjuk biztos.
"Manchester Metrolink tram services could run to Chester"
www.bbc.co.uk/news/uk-england-12223482