Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

március 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  9. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
  10. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (11) 125év (7) 1522 (7) 1820 (13) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (9) 1977 (6) 1978 (6) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (23) 2806 (12) 3720 (10) 41-es (10) 424 (22) 436 (6) 5884 (6) 611 (9) abba (6) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (96) autók (87) bach (5) balaton (105) Balt Korthals Altes (14) bardotka (12) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (36) berlin (162) berlini fal (20) bkv (60) blog (28) blues (6) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (930) budapesti pillanatok (49) buék (9) busz (118) búvár (18) bytom (6) bzmot (7) c50 (13) c64 (18) caf (14) cégtörténet (6) city lights (72) classic remise (7) class 56 (7) combino (5) commodore (19) csak egy kép (53) csak egy videó (307) csehország (69) csehszlovák (41) csörgő (12) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (11) doctor who (42) drezda (8) duna (40) életkép (22) életképek (38) életmód (6) elveszett (34) emlék (10) emlékek (39) énblog (509) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (37) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (8) évforduló (12) ezerötszázas (7) ezres (16) fan fiction (12) faros (5) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (26) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (21) ferihegy (39) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (22) fogyasztói (24) fonódó (11) fortepan (35) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (36) gdynia (5) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (70) gibson (10) gitár (39) gmap (20) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (51) gyermekvasút (41) haditechnika (15) hajó (92) hajtóművek-motorok (6) hampage (412) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (12) helka ms (6) hév (46) híd (30) (34) hódmezővásárhely (7) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (124) idegenforgalom (21) ikarus (64) il 14 (10) innsbruck (5) internet (6) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (11) karikatúra (5) Karl Holzinger (9) karosa (7) kassa (20) katamarán (7) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (9) kelet-berlin (5) kép (6) képek (1018) képregény (95) kérdés (12) kirándulás (11) kisföldalatti (15) kiskörút (5) kisvasút (57) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) konstal (8) körtér (8) közlekedés (401) kritika (72) kulfoldi szemmel (113) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (82) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (26) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (15) metró (45) miskolc (26) mittudoménmi (9) mk45 (6) mk48 (15) mk49 (5) MOD (7) morál (11) morgás (130) mozdonyok (27) mozi (10) mtp (7) muki (15) münchen (27) műrepülés (8) muv (10) múzeum (64) n19 (5) nagypolszki (6) naplemente (8) németország (323) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (66) nosztalgia (240) nosztalgiabusz (41) nosztalgiahajó (12) nosztalgiahév (6) nosztalgiatroli (5) nosztalgiavillamos (118) nosztalgiavonat (9) nürnberg (20) nyílt nap (6) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (22) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (119) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (9) pályahiba (6) pályaudvar (42) panoráma (109) paródia (7) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (30) popkultúra (136) pozitívum (12) pozsony (58) prága (27) programajánló (28) púpos (23) queen (19) r.i.p. (14) rádió (6) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (13) repülés (135) repülőgép (46) repülőgépek (82) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (55) rock (91) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) skanzen (5) skoda (11) sky channel (8) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (15) spotting (19) st.pölten (5) star wars (5) stuka (6) stuttgart (7) super channel (5) svájc (27) szabadság híd (15) szárnyashajó (7) szavazás (6) szczecin (7) szeged (39) szekacs (8) szergej (37) szilézia (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (135) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (237) tapolca (6) társadalom (5) tatra (37) taurus (7) tdt2020 (12) tdt2022 (6) technika (65) technikatörténet (70) tehervonatok (12) tél (15) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (483) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (73) tram train (9) trolibusz (73) turizmus (20) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (94) überzenészek (17) utazás (397) utcakép (226) uv (56) vár (11) várnegyed (8) város (520) városkép (104) városliget (9) varsó (7) vasút (588) vasúti becenév (6) vélemény (25) vicinális (13) vidám park (5) videó (884) villamos (842) vitorlás (7) vízibusz (9) vlog (7) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (48) youtube (343) zene (227) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Látogatás az alvilágban

2011.02.02. 00:01 :: Hamster

Nézem ezt a videót, és az jár az eszemben, hogy a világ egyik leghátborzongatóbb, legfurcsább, legkülönlegesebb helyét látjuk rajta. Egy elsüllyedt civilizáció maradványai? Vagy egy világuralomra törő őrült diktátor utolsó menedékhelye, hatvan évvel később?

Egy túrót! Kőbányát látjuk, csak alulról. Pontosabban a Kőbánya alatti világ alatti világot. Annak idején nekünk is megmutatták, hogy "onnantól lefelé a víz az úr", de hogy ez egy ekkora terület, ennyire döbbenetes részletekkel, azt nem gondoltam volna! Vajon mit látunk pontosan egyik-másik képkockán? Mit szállítottak eredetileg azon a furcsa, kerekes izén? Hány szintet megy lefelé a rozsdás lépcső? És mitől voltak olyan biztosak a búvárok, hogy a következő sarkon nem jön velük szembe egy marék alien vagy hatvan búvárpredator? No meg: miért nem világhírű még ez a hely? Nyilvánvaló, hogy egy ilyen képződmény soha nem lesz mindenki által látogatható, hiszen még búvárból is csak a képzettebbek mehetnek le, de legalább tudhatnánk arról, hogy milyen csodák vannak alattunk! És voltaképp miért lengyel, litván, szlovák és német búvárok videóin láttam ezt először?

Akinek sok volt az iménti indusztrialitás (van egyátalán ilyen szó?), annak itt van valami hasonló, csak természetesben: a Molnár János-barlang. A világ legnagyobb termálvizes barlangterme is itt található, légvonalban talán csak pár száz méterre a 17-es villamos vágányaitól, úgyhogy szinte természetes, hogy attól kell tartani, szállodát építenek rá.

Értelemszerűen az emberiség 99,9999999%-a mindig is csak filmen tudja majd megtekinteni ezt a barlangot a maga teljességében, és éppen ezért nem lesz belőle világraszóló turistamágnes, de azért jó lenne, ha legalább a helyiek tudnák, hogy Budapesten akárhová lépünk, csodát találunk. Valamit persze biztosan hallottak, de mivel általában politikusok és szakemberek fejét mutogatták a médiában, amikor szó volt róla, valószínűleg gyorsan el is felejtették, hisz csak agy újabb fékezett habzású médiahakninak (a környezetvédelmi miniszter bejelentette... a főpolgármester megtekintette és felkérte a... bemutatták a sajtónak... a kerületi polgármester kijelentette... kit érdekelnek ezek?!) gondolhatták. Jó lenne elkezdeni odafigyelni arra, ami tényleg fontos, nem?

72 komment

Címkék: budapest youtube barlang morgás idegenforgalom kőbányai pincerendszer

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr242632253

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Hát én a kőbányai atlantiszról még csak nem is hallottam... elképesztő, borzongató felvételek.
Gyönyörű képek!

Az a kerekes valami gázpalack szállító kocsinak tűnik. Egy hegesztő hagyhatta el.
És hogyan került víz alá? Gondolom amikor építették még szárazon volt...
Ennyit emelkedett a talajvíz?
Amúgy a víztől eltekintve kb így néz ki a balatonfűzfői földalatti erőmű maradványai is.
@Faluvégi: Tééényleg... ismerős volt az a kerek bemélyedés. Mikor önthette el a víz ezt a részt? Mert vannak például elektromos kapcsolódobozok, amik egés zújnak tűnnek, max. pár évtizedesek.
@Hamster: Szerintem a hetvenes évekig élhetett, akkoriban még komolyabban vették a légó meg a hasonló dolgokat. utána már szerintem nem törődtek vele. Gondolom leállították a zsomb szivattyúkat, és utána elöntötte a talajvíz. Elég mélyen van a föld alatt az alagútrendszer. A csigalépcső jóval a háború előtt készülhetett, a trehány betonozások meg utána. Az elektromos vezetékeket max 60-as évek körülire taksálnám utána már nemigen vitték szálanként az áramot.
búvárosoknak tenném fel a kérdést:
-az ilyen barlangrendszerben ugye teljesen más a víznyomás viszony, mint mondjuk egy nyílt vízen? azaz 100 méterre a föld alatt egy barlangban az 1 m mély barlangi tó alján 1m vízoszlop nyomja csak a búvárt... gondolom.
-ha egy elöntött barlangrendszrben ereszkedik lefelé a búvár, akkor a felette levő vízszloptól függ csak a ránehezedő nyomás, de az elég nehezen értelmezhető, akkor ezt hogyan kalkulálják, vagy csak egyszerűen mérik és ettől teszik függővé, hogy megállnak szintenként felfelé?
-magyar búvárok is jártak lenn?
Nagyon tiszta ez a viz! Es hordalek sem kavarodik fel.
Komolyan nem ertem az egeszet: nezd meg a belvizes teruleteken elontott hazak pinceinek vizminoseget, hoz az magaval mindent. De ez honnan jon, hogy ilyen tiszta?
Elképesztő. Nagyon jó néha ilyen cikkeket is olvasni/idetalálni az Indexről.
Köszönöm!
Na, most már lehet tudni hogy hova volt telepítve a háborúban a német fegyvergyár. Lehet, hogy 1-2 harcoló német alakulat is ott van még. ;)
Az a kőbányai izé nem a sörgyári pincékbe költöztetett Messerchmitt gyár maradéka? A 44-es nagy csepeli bombázás után tették oda az üzemet.
nagyon Stalkeres a hangulat. lájk. :-)

Gretsch2006 (törölt) 2011.02.02. 16:17:11

"Mit szállítottak eredetileg azon a furcsa, kerekes izén?"
Hegesztőpalackot.
a cikket kefejezetten köszi!
a városrész neve is innen jön: mészkőbánya volt. vagy összeesküvés.
@solesz:

ugyan nem búvár, de a magasság, mélység mérésekor legtöbbször nyomást mérünk.

azt, h ezt mire kalibráljuk, már a mi dolgunk.

érdekesebb a barlangban a légnyomás kérdése. egy barlang mélységét légnyomás alapján nem lehet megmérni így azt számolják általában.
@solesz:
Jártak ott magyar búvárok, sőt!
Az én oktatóm, Kalinovics Sándor nagy kedvence a Molnár barlang. Honlap: www.cave.hu, és ők tárják fel: www.cave.hu/feltaras.html.
Az mélység-nyomás izé számításokban sajna nem tudok segíteni, ha érdekel, írj a honlapjukon lévő címre.

Hams, te is ismered Kalit! Hogyhogy nem linkelted be?
Mintha egy elsüllyedt hadihajóban lennének.A lengyel búvárok honnan tudtak erröl?
Mekkoradurva! A lépcső nem megy olyan túl mélyre, látszik a vége, de akkoris van egy édesen nyomasztó-ijesztő hangulata... Nem akarja ezt valaki kiszivattyúzni? :D Nem lehet nagy vízforgalom a létesítményben, különben sokkal durvábban szétrozsdált volna a folyamatos oldott oxigén utánpótlástól. Gondolom.
Álló vízben nem számít, hogy közel van a plafon. A teljes mélység számít. Gondolj bele, különben elég lenne egy vaslapot is leküldeni a búvárokkal, és csak arra kellene vigyázniuk, hogy ne mozduljanak ki alóla. :)
@manes: A lengyel búvárokat magyar búvárok kalauzolták, nyilván nem lehet csak úgy berobogni.
Az első helyszínen még jártam is, a másodikról viszont még nem hallottam, pedig már elég rég Kőbányán élek, és érdekel a helytörténet. Mindig tanul valami újat az ember...
@Division:
Nem víz, sör!

Ide engedik a kőbányai sörgyár eladhatatlan termékeit. Pár százmillió év, és Dreher kőolaj lesz belőle.
Nagyon jó a cikk, és tényleg nagyon érdekes a hely, bár a videók nézésénél a klausztrófóbia meg a "jajésmivanhaelfogyalevegője" érzés elég erős volt.
Igen, a járgány egy oxigénpalack-szállító. 30-40 éve még nem volt melette dissou palack, mert az acetilént vagy fejleszttték karbidból, vagy vezetékről vették egy vízzár segítségével(már rég létezett dissou, csak nem votolt olcsó). Jól látszik a kocsin a két 30-40 cm hosszú csődarab, amire a nagy karikába tekert gumitömlőket akasztották.
@ElChe: vajon honnan ered a video :)

Hampló! Magyar búvárok is járnak néha oda, ahogyan a Molnárba is, de nagyon szigorúak a feltételek, mindkét helyen voltak már komoly balesetek, időnként lezárják mindkettőt.
Régen itt voltak a sörgyár kútjai. Folyamatosan szivattyúzták a vizet a sörhöz. Aztán az új tulajdonos inkább messziről hozza a vizet, az u.n. pozitív kutak elkezdték elárasztani a termeket első osztályú ivóvízzel.
ez mitől lett vizes?
Azon a furcsa,kerekes izén oxigén vagy acetilén palackot szállítottak.Vagy valamilyen másik fajta gázpalackot.
szándékosan árasztották el ezeket a termeket?
van róluk valami, a nagyközönség számára is elérhető dokumentáció?
van-e már saját élővilága ennek az elárasztott résznek?
@Spiritmonger: csak a gondatlanság és a hanyagság okozta a termek elárasztását.
kevés a doksi, nem találják Dreherék
saját élővilág? hogyne, akik időnként lemerülnek filmezni. gondoltad, hogy majd valaki betelepíti pontyokkal és időnként leül a lépcső aljára pecázni?
Azt sajnáltam hogy percekig csak a lépcsőt meg a búvárokat filmezi a kamerás. Nem mutatja körbe rendesen.
Az acél csigalépcső vh. előtti, annóban miért nem volt víz alatt? Milyen építményt látunk egyébként?
@solesz:
Pascal törvény...
"Pascal törvénye folyadékok mechanikájában a hidrosztatika alaptörvénye, kimondja, hogy nyugalomban lévő folyadék minden azonos magasságban lévő pontjában a nyomás azonos és minden irányban egyenlő akkor is, ha a saját súlyán kívül többletnyomás is hat rá."
csak a feletted lévő teljes vízoszlop nyomása számít. Ha 100m mélyen vagy egy barlangban az ugyan olyan nyomás mint 100m nyílt vízben. (

"-magyar búvárok is jártak lenn?" miért ne jártak volna?? sőt, magyarok csináljak feltárást.

Egyébként van még egy különleges víz alatti barlangunk: Hévízen.
Amit még érdemes tudni: a Kőbányai sörgyár alatti területen kb. 4 fokos a víz... a búvárok nem véletlenül vannak ún. száraz ruhában. A Molnárban már sokkal kellemesebb a víz hőmérséklet :)

Mind a kettő zárt téri merülésnek minősül, tehát csak megfelelő képzettséggel lehet merülni.

Valóban van Hévízen is egy ún. hévízes gömbfülke, de ott már évek óta nem lehet merülni, pedig nagyon jó hely :)
nagyon komoly a kőbányain alvilág. azt csodálom, hogy hollywood-i filmet még nem forgattak itt...

az a durva, hogy fél budapest alatt ilyen barlangrendszerek vannak, amik egyedülállóak a világon, de nem büszkélkedünk velük, hanem rájuk építjük a 4es metrót...
@galicius: Tévedés!!!
A videón látható termekben, a II. Világháború alatt(de különösen 1942-től) a nácik UFO kutatásai és fejlesztései folytak.
Végül itt építették meg a működő prototípust , majd beindították a sorozatgyártást 1944 jan. 6.-án.
Az itt készült náci UFO-kon menekítették a Holdon lévő bázisukra az eljövendő IV.Birodalom későbbi vezetőit.
Az a kerekes izé pedig fotontorpedó szállító kézikocsi , mely torpedók akár a Holdról is pontosan eltalálják a házatok tetejét... :)
@ZboroKrisz: Igen itt Kőbányán tényleg nagyon komoly az alvilág.
Nem ismerünk tréfát!
Milyen érdekes ezt igy nézni...
20 évvel ezelőtt még szárazon volt minden,bár a lépcső/a csiga/már akkor érdekes állapotban volt/féltem is rajta rendesen.
Ez a régi kőbányai rész 2-es kútja volt,ha jól emlékszem,és azért is épült ide a sörgyár,mert messze földön itt volt a legjobb víz...De aztán kiadták a pincéket gombatermelőknek-többek közt-és az nem tett jót nekik..Már akkoriban voltak olyan járatok ahol nem lehetett tovább menni,a víz miatt.
Gondolom ahogy megálltak a szivattyúk,ez történt.
Persze a többi is jól jött Dréher úrnak a már kiásott pincék amit nagyszerűen lehetett használni ászokolásra,maláta csíráztatásra/télen- nyáron egyforma hőmérséklet/stb...
A mélységszámításban és sem tudok segíteni,de a lépcső alja és teteje közt elfér egy 10 emeletes ház..csak az arányok végett mondom./Mellesleg, sárgarézből volt a korlát./
"Mellesleg, sárgarézből volt a korlát."

na ezt kár volt elárulni...
Nem vagyok nagy búvár, főleg nem barlangi, de a fizika törvényei alapján a barlangban sem lehet nagyobb a nyomás, mint a szabadvízben. Hiszen ha a barlangban valami pluszban nyomná a vizet, akkor az felemelkedne a szabad járatokban addig, amíg a vízoszlop magassága ki nem egyenlítené a nyomást. Pl. próbáld ki, két hengert összekötsz, és a benne lévő vizet az egyik hengerre szerelt jó záródó lappal (mint egy dugattyú) kezdd el nyomni. A másikban feljebb megy a víz, és a nyomásmérő a szabad csőben lévő vízmagasságot mutatja.
@fogash: Sejtettem,hogy ez fogas!ravasz infó lesz,amivel nem tudsz mit kezdeni...
Célom az volt, hogy rávilágítsak,hogy időtálló szép dolgokat csináltak akkoriban,még a betonkorszak előtt...Persze ehhez látni kellett volna akár a központi kompresszorházat pl./ami ezek az elárasztott részek fölött van/ahol a falakon még ott vannak a zöld mázas csempék,amik Pécsett készültek anno...
Vagy akár magát a főzőházat,amit elég szépen helyreállítottak,és időnként látogatható is...
Hála istennek munkáim során sok ilyesmit láthattam,és mélyen elszomorodok,amikor teremtő/bármilyen formában stílus,stb../építészetről beszélnek manapság...mert úgy hiszem bár nincs általános szépség,de furcsa arra gondolnom,hogy ezekből a Kőbányai bányákból kitermelt kövekből épült a méltán szépnek tartott Andrássy Út házainak jórésze,és ahol a homlokzatokon mindenféle haszontalan szobrok rengeteg akkori prominenes személyiség arcképét őrzik..
Kiváncsi volnék,lennék -szabadon választott-hogy a mostaniakra,ki fog igy emlékezni,akár egy gyors vízalatti videó poszt erejéig..Nekem ezt jelenti a sárgaréz korlát,hogy voltak korok amikor nemcsak a mának építettek,hanem a szépnek is.
@csakugy11: Ezen a részen hány emeletes ez a dolog? Mert az ember általában csak 1-2-t láthat, de olvasni, hogy van, ahol öt szint is volt. Mind olyan magas, mint amiket máshol látott az ember "sima járat" címszóval? Mert akkor stimmel a magasság, és nem mellesleg wooow :O A "Messerschmitt-gyárról" pontosat szerintem kevesen tudhatnak, mindenesetre a témával (II. vh., bunkerek) foglalkozó site-okon azt írják, hogy az valószínűleg nem itt, hanem kicsit arrébb volt. Mert gondolom nem az egész bánya tetejére épült a Sörgyár, lehettek más kezelésű, akár lefalazott, vagy eleve össze sem kötött járatrendszerek. Mondjuk most már tényleg elkezdett érdekelni egy pontos teljes térkép, mert eddig csodáltuk a Sziléziában valahol a hegybe épített pár kilométeres bunkert, itt meg van, aki 30 km-es összhosszról beszél... persze ez meg nem volt bunker, de irgalmatlan méret...
@csakugy11: A Maglódin kifelé volt még több másik sörgyár is, nem? A kedvencemen "Globus konzervgyár" feliratot láttam még 10+ éve, na, az az épületkomplexum is irgalmatlan gyönyörű a vöröstéglás falakkal, ívekkel, "bástyákkal":
hu.wikipedia.org/w/index.php?title=F%C3%A1jl:Globus-konzervgyar.jpg&filetimestamp=20100405160345
@csakugy11: konkrétan arra gondoltam, hogy van egy népcsoport, akik az elhagyott helyeken található rezet, alumíniumot megmentik az enyészettől. Legyen az az elhagyott hely egy ipartelep, temető, közpark vagy épp vasúti pálya.

Amiről te beszélsz, azzal 90%ban egyetértek. Egy 100 éves akármilyen gyár építészetileg is szép, ipartörténeti cucc. Öncélú díszítésekkel. Ma egy ipari parkban szürke kockákat látsz szendvicspanelből (8cm purhab 2 oldalán 0,5mm-es lemezzel).

Tisztelet a kivételnek: pl a VW Drezdai gyára, a Gläserne Manufaktur: www.glaesernemanufaktur.de
@fogash: Igaz,mármint a szendvicspanelesről irtak.
A másikban nem osztom a véleményed,mert azt nem itt kell kitárgyalni.Nem is erről szól ez a blog,ha jól érzem??!!
De megnyugtatlak,ez a rész jelenleg 10 méter mély viz alatt van,és nem látogatható,sem hivatalosan sem amúgy...ha onnan mégis sikerülne reciklálni egy levegővel esetleg,akkor viszont érdemes lenne inkább a sport fele orientálni a gondolataid..
bár ebben a csúcs lassan már 180m körül van ha jól emlékszem :)
De nem magyarok! tartják :)
@Hamster: Nem nem volt :)Az csak a 4-es telep volt,ugyanennek egy másik része.Tényleg az ,tényleg nagyon szép :)Amire te gondolsz a másik pesti sörgyár,az is Budán volt méghozzá Tétényi úton,a mostani Törley területén...
@Hamster:
Szerintem vagy 20-30 méter...has jól emlékszem vagy 15-ször fordult a lépcső...
Igen annak idején voltak olyan részek amik egész elértek az Örs Vezér térig/a monda szerint :)/De aztán ahogy csökkent a gyár mérete,úgy csökkent a bejárható szakaszoké is...
De ha jól emlékszem/és ez nem biztos/Kőbánya Óhegy alatt elég jól berendezkedtek annak idején..
Elég csak arra sétálni,még mindig láthatóak a régi szellőzők ahol a csíráztató részei voltak a gyárnak...
Érdekes hogy ez a repülőgyár még volt a Budai vár alatt is:)
Hogy oda hogyan jutott innen??No mindegy ,én ott se ,itt sem találkoztam vele:)Viszont nagyon szép kápolnával,az itteni kőből kifaragva,és egy érdekes 2 és fél méteres hordóval viszont igen :)
Na az sokkal jobban meglepett annak idején,mint a bedeszkázott mellékjáratok!!
@fogash: Ja igen ..az öncélúságról még annyit,ha jól emlékszem pl,a közvágóhídnak vannak oly részei amik műemléki védettséget élveznek...szépen körbe is bontották őket...
Nos ugyanezt nem tudnám elképzelni mondjuk a Sony-val Gödöllön :)
Amíg Kőbányai Sörgyár volt, rendszeresen szivattyúzták a vizet a járatokból. Amióta Dreher (ismét), azóta nem szivattyúzzák, így most méterekkel magasabban áll a víz. Amúgy a fentebbi pinceszintekben is nagyon magas a páratartalom. Pont emiatt nehéz hasznosítani: gyakorlatilag minden azonnal szétrohad benne.

A pincerendszer egy része egyébként látogatható havonta egyszer, elérhetőség jön februárban a Fővárosi Blogon!

A Molnár János barlangról viszont jó hír jött, nem lesz szálloda, és látogathatóvá is kívánják tenni a barlangot:
www.blikk.hu/blikk_aktualis/nem-lesz-luxusfurdo-a-barlangban-2042410?nocache
Térkép a pincerendszerről és sok-sok kép:
indafoto.hu/fovarosiblog/kobanyai_pincerendszer

(A hozzávaló cikk februárban jön.)
Repülőgépgyár sosem volt a pincékben, csak repülőgép motorokat szereltek odalent.
Na tessék, ha valakit érdekel, itt egy program a pincerendszerben:
www.mozgasvilag.hu/hir/vakond-futam-kobanyan
"Vajon mekkora barlang kell ahhoz, hogy egy teljes kerékpárverseny elférjen benne? A szervezők 2011. február 6-án, vasárnap erre a célra pont ekkora bányát rendeznek be – stílszerűen – Kőbányán, a Bánya utcában."
@fovarosi.blog.hu: Ahogy a Budai várban is,nemde???
Mellesleg,jókora barlang :)
Különösen hogy ez egy kőbánya volt,már elég régóta...
Pl. a képen lévő kápolna elődje,már a török hódoltság korában is használatban volt..
Ha hozzátenném ,hogy annak idején simán be és kiálltak Kamazzal is amikor hozták a malátát,könnyebben fel lehetne becsülni a képen látható méreteket.De átszámíthatom valami mai teherautóra is :)
A vízszivattyúzás meg azért szünt meg részben,mert elszennyeződtek a kutak,és máshonnan kezdték pótolni a sörgyártáshoz szükséges vizet...
Olcsóbb volt mint vacakolni velük..
Ez azután történt amikor is a " délafrikaiak"megvették a gyárat...
Na azóta a sör is ritka szar lett..Ez saját tapasztalat ittam is főztem is akkoriban...most már csak nagyon ritkán vetemedem erre :)Lehet hogy elmegyek februárban nosztalgiázni,bár az igazán szép részek már úgysem láthatóak...
És ha jól emlékszem akkoriban még voltak bányászok is szolgálatban akik a tárnákat /alagutakat /felügyelték,ők talán még szebbeket tudnának mesélni :)
Voltam mindkettőben, persze csak a víz feletti részben. :)

Egyébiránt egyik sem talajvíz, mindkettő karsztvízből táplálkozik.

A kőbányai vízszint a vízkitermelés megszűntével jött fel, mivelhogy a pincékben maláta-készítés folyt amíg a sörgyár ott működött. Megszűnte után a karsztvízszint megemelkedett.
Ez valami eszméletlen...
@csakugy11: Szerintem eredetileg másik gyár volt az, csak szép lassan egyesültek. Volt, amelyiket még Dreher vásárolta meg, volt, amikkel egyesült, hogy erősebbek legyenek, és persze aztán volt az államosítás.
@fovarosi.blog.hu: No, végre valami jó hírek! De ugye a letebb említett futás még nem a februári látogatási alkalom? Mert nem lökött embereket meg biztonsági őröket szeretnék ott látni, hanem magát a járatokat :)
@csakugy11: A Vár alatt sosem volt repülőgépgyár szerintem, tele volt az akkorra már mindennel.

Az más kérdés, hogy az is egy többszintes rendszer, amiből kétszer pár száz méter látogatható. Illetve azt se tudom, most mennyi lehet: régen volt a panomtikum, aztán nemrég megnyitották a kórházat is, de közben még volt egy olyan rész is, ami valahonnan a Hiltonnal "szembeni" kis utcából (fogalmazzunk inkább úúgy, hogy a Fortunából nyíló utcácskában) nyílt, és viszonylag nyers, különböző korokban kiépített-megerősített részeken vitt, például második világháborús laktanyaszerűség, aztán különböző ki- és bejáratok török időkből, egy helyen meg lekapcsolták a villanyt, és bejött egy kis részen a természetes fény, arra azt mondták, valahol a Szentháromság-szobornál van. Namármost ennek a résznek a lejáratát már évek óta nem találom, lehet, hogy bezárt?
Sziasztok,

csak gyorsan átfutottam a hsz-eket, amik felkerültek kérdésként/témaként:
-a Kőbányai Pincerendszer a 13. sz-tól kezdett kialakulni, az ottani mészkőből épült Budapest számos jelentős épülete, különösen az 1838-as árvíz után.
-a talajvíz szintje folyamatosan ingadozik. Én sokszor jártam lenn, azok a részek, amelyeket tavaly szeptemberben simán meg tudtunk nézni, idén januárban erősen víz alatt voltak. Búvárok a mai napig járnak le gyakorlatozni, de csak a legképzettebbeket és legtapasztaltabbakat engedik le, ez nem olyan, mint valami üdülőhelyen elmenni fakultatív túraként búvárkodni, de még egy komolyabb, pl Vörös-tengeri merüléssel sem lehet összehasonlítani.
-valóban itt szerelték össze a Messer gépek motorjait(azok a kis bevágások a falban, ahol a munkaállások voltak, a mai napig megvannak) sőt, úgy tudjuk, hogy ennél többről is volt szó, valószínű komplett géptörzseket is levittek. Az biztos, hogy a Dunai Repülőgépgyár a 44-es bombázások során költözött le részben.
-óvóhelyként valóban használták a II. VH-ban a pincerendszert, noha a méretéhez képest (összesen 30 km hosszú alagútrendszer) a gázbiztosan kiépített helyiségek mérete elenyésző. Mivel Budapestre nagyrészt rombolóbombákat dobtak, lenn többé-kevésbé még így is biztonságban voltak az emberek.
-én nem tudok róla, hogy a Várhegy alagútrendszerébe telepítették volna a repülőgépgyártás fázisait - ami nem jelenti azt, hogy nem így történt.
-a hasonló kijelentésekkel vigyázzunk, hogy "óriási barlangrendszer Pest alatt" stb. Leginkább azért, mert a pesti oldalon szinte nincs is természetes születésű barlang. Vannak persze titkos föld alatti objektumok, de az már más lapra tartozik.

Ha valakit érdekel a Pincerendszer, a www.facebook.com/album.php?aid=15800&id=116978455030222 címen talál erről is sok fotót (profi képeket is), a www.facebook.com/video/video.php?v=1258472157871 alatt pedig a föld alatti Budapestről hallhat egy egy órás beszélgetést (ez az első rész, ott a második-harmadik is).
@Hamster: Lehet:
De elfelejtettem idézőjelbe rakni a repülőgépgyárat....
Vagy valami hangulatjel kellett volna mellé:)
Szóval azt tudom hogyha lementél a Nemzeti galéria alá,akkor el lehetett jutni végig a Várszínház alatt a kapuig,és egy-két helyen vezettek oldaljáratok ki a fény felé ahogy fogalmaztál:)
Pl.van ott egy ráccsal lezárt kút.
Igen, és onnan a szikla kórházig is el lehetett jutni..
Én utoljára szeptember 11.-én jártam arra(ja igen akkor szept 11.én) és itt nincs semmi összeesküvés elmélet,egyszerűen dolgoztunk és csodálkozva hallottam a híreket a fényre érve.
De biztos vagyok benne,mindig lesz valaki aki ezt cáfolja/
@Hamster: Háát nem tom,annak idején már az volt a sörgyár 4-es telepe,egyben a Glóbusz fagyasztó-hűtő házával..Államosítás meg mindig van :D!!
Ja és ami szintén lényeges, hogy valóban van több szintes része a pincerendszernek, de az a nyilvánosság részére még annyira sincsen megnyitva, mint a többi része. Én nemrég jártam ott, nem kizárt, hogy 1-2 évtizede nem járt ott senki. Találtunk érdekes dolgokat, pl szétrohadt Ganz gépeket, meg egy román tagnak a pénztárcáját, amit valószínű egy szellőzőkürtőn dobtak le: személyi, bankkártya stb, 2005-ben járt le mind...
@BudapestScenes: Megnéztem a képeket,sajna én most nem tudok hasonlókat feltenni/keresem pedig őket/,de ahol a búvárok mennek,még 10 éve is száraz lábbal jártam..
És még mindig itt a kép a szemem előtt ahogy 20-on évesként levittek az öregek és tátott szájjal bámultam csak magam elé,hogy sosem akar vége lenni a lépcsőnek,és hogyan hatalmasodik felém az üreg egyre jobban...úgyhogy nem kevés víznek kell ott most lenni..
De hogy hiteles legyen,minden héten körbe kellett járni a kutakat,mintát venni,végig pincékben hőmérsékleteket párát mérni,műszereket leolvasni,így mertem csak hozzászólni a témához..
Most már inkább azon csodálkozom,és egyben tiszteletem megint a régieknek,hogy hogy nem tűntek el épületek a föld színéről..
Itt volt ugyan ezen a részen a gyár ciszternája, vízgyűjtője,de nem gondoltam volna hogy a természet így visszaveszi ami az övé.
És tényleg karsztvíz.
És most mérges lettem,megyek megnézem mi a helyzet arra fele..
A repülőkről meg annyit,hogy egy árva db szárnyat,de még egy kis farkat sem találtam kóborlásaim alatt,de óvóhelyet,vaságyakat,stb. annál inkább.
Igy bemondásra elhiszem,e tapasztalati úton,nem tudom igazolni!Viszont érdekes hogy függve hagytam az Óriás hordót,és az senkit nem érdekelt:)
Viszont,ha lehet megmondanád hol laknak a képeken levő mozdonyok!!Ott még nem jártam,de mint tudjuk,múlt nem létezik csak jövő...
@BudapestScenes: Melyiknek??Mert mindkettő érdekes.
@csakugy11: hogyhogy "melyiknek"? :)

Amikor a Vörös Hadsereg "felszabadította" Budapestet, ők megtalálták a Messer-ek elemeit, újságcikkek alapján gondolkoztak is, hogy vajon a saját gépeikbe jók lesznek-e. Gondolom ha maradt ott bármi az ostrom után, legkésőbb ők felhasználták/beolvasztották stb.

A mozdonyok a MÁV Istvántelki (volt Landler Jenő) Járműjavítójában rohadnak szét... Mellbevágó látni, ahogy a foghíjas tetejű csarnokban pusztulnak szét, a hely atmoszférája viszont utánozhatatlan.
@klingonwarrior: Így,hogy mondod!Tényleg!Nahát!Ezt pedig látnom kellett volna.Köszi.
@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Elvileg ott dolgozott egy pincér, aki a lakótelep menti kedvenc éttermünkben dolgozott, aztán elment, amit nagyon sajnáltunk, mert jó arc volt. Hogy milyen "bácsi" volt, arra már nem emlékszem. Tudom, ez igen fontos információ volt, de most már nem nézik annyian ezt a bejegyzést, lehet értelmetlen dolgokat is írni :)
dehogy nem nézik!

brutális. nagyon tetszik.

Egyébként a Golgota utcában a nagy házak alatt is ilyen terek vannak.
Talán még emlékeztek a Fekete Lyukra, ami később Fehér Lyuk lett.
Ott paintballozott a fél város az első szinten,
de alatta még 2 szint van a mélyben.
Félelmetes, de őseink így építkeztek.........

www.gospelcafe.hu
süti beállítások módosítása