Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollok/spam/túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Saját zene

Naptár

május 2019
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  3. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  4. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  8. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  9. Kőbánya-Hizlaló: egyről a kettőreAki nem villamosmániás vagy kőbányai lakos, az valószínűleg még sose hallott arról, hogy létezik Budapesten egy "Kőbánya-Hizlaló" nevű vasútállomás. Pontosabban tulajdonképpen már nem létezik, mégis...
  10. Keleti kényelem, nyugati... pályaudvarra megy: MÁV "komfort kocsi"Gyerekkoromban tévéreklám hirdette a MÁV új szolgáltatását, a "Komfort" osztályt. Az akkor még nem retrónak számító faburkolatos közegben nénik és bácsik utaztak, luxusnak tűnő körülmények közt:...

Címkék

103 (7) 1233 (5) 125év (7) 2624 (13) 2806 (6) 41-es (7) 424 (8) abszurd (26) Ab van Donselaar (40) agyhúgykő (61) airway (96) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (88) autók (73) bach (5) balaton (29) Balt Korthals Altes (5) basel (7) bbc (8) bécs (43) belgium (11) bengáli (19) berlin (158) berlini fal (20) bkv (46) blog (28) brno (9) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (747) budapesti pillanatok (41) buék (8) busz (76) búvár (9) c50 (10) c64 (16) caf (10) city lights (70) class 56 (7) commodore (17) csak egy kép (36) csak egy videó (251) csehország (31) csehszlovák (13) csörgő (8) cukiság (33) debrecen (25) demó (6) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (6) doctor who (42) drezda (7) duna (31) életkép (22) életképek (32) életmód (6) elveszett (31) énblog (378) énzene (18) építészet (66) építkezés (22) épület (15) érdekesség (18) erfurt (7) esti városkép (8) ezres (6) fan fiction (12) favázas (11) feldolgozások (11) felhők (26) felső-szilézia (22) felső szilézia villamos (20) fényvillamos (14) ferihegy (33) film (11) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (15) fogyasztói (24) fonódó (10) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (31) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (59) gibson (9) gitár (34) gmap (14) gmunden (5) goldtimer (6) gondolatok (11) gőzmozdony (25) gyermekvasút (25) haditechnika (13) hajó (41) hampage (300) hamster (5) hangok (5) hangszerek (11) hármashatárhegy (5) havazás (5) helikopter (11) hév (27) híd (29) (31) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (7) humor (116) idegenforgalom (21) ikarus (28) il 14 (9) ipari létesítmények (5) írás (15) it (9) jegyek (5) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (9) karikatúra (5) kassa (8) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kelet-berlin (5) kép (6) képek (775) képregény (94) kérdés (8) kirándulás (11) kisföldalatti (11) kiskörút (5) kisvasút (43) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (34) kölni dóm (5) közlekedés (337) kritika (71) kulfoldi szemmel (69) lánchíd (7) lanovka (6) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (37) les paul (6) lhbs (25) linz (9) lipcse (12) li 2 (20) ludmilla (14) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (7) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (9) metró (41) miskolc (24) mittudoménmi (9) mk48 (5) MOD (7) morál (11) morgás (125) mozdonyok (15) mozi (6) mtp (7) muki (10) münchen (25) műrepülés (8) múzeum (48) nagypolszki (6) németország (306) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) nohab (43) nosztalgia (212) nosztalgiabusz (21) nosztalgiavillamos (67) nürnberg (20) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (13) nyugat-berlin (6) NZA (8) olaszország (26) oldtimer (84) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (6) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (6) pályahiba (6) pályaudvar (30) panoráma (108) paródia (5) pécs (12) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (16) popkultúra (116) pozitívum (12) pozsony (26) prága (11) programajánló (26) púpos (13) queen (14) r.i.p. (12) rádió (5) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (10) reklám (21) relax (12) repülés (124) repülőgép (42) repülőgépek (72) repülőnap (34) repülőtér (18) retró (32) rock (72) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (14) semmering (9) skoda (5) sky channel (5) SNL (15) sorozatok (15) soundcloud (12) spotting (18) st.pölten (5) stuttgart (6) svájc (26) szabadság híd (11) szeged (30) szergej (20) szliács (5) szlovákia (72) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (193) társadalom (5) tatra (14) taurus (7) technika (52) technikatörténet (42) tehervonatok (10) tél (13) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (14) tömegközlekedés (342) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (59) trolibusz (51) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (87) überzenészek (17) utazás (296) utcakép (159) uv (35) vár (11) várnegyed (8) város (384) városkép (86) városliget (8) vasút (420) vélemény (13) vicinális (13) vidám park (5) videó (707) villamos (628) vlog (7) vonat (5) wachau (5) woltersdorf (5) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (30) youtube (258) zene (186) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

A svábhegyi szuvaskerekű vasút (UPDATED)

2011.02.15. 19:34 :: Hamster

Budai gyerekként úgy nőttem fel, hogy a "Fogas" intézmény volt számomra, aminek lelke van, és amivel mindig izgalmas utazni. Ehhez képest ma borzasztó utazni vele: ráz, ugrál, nem lehet kényelmesen ülni rajta - beszélgetni meg pláne (pontosabban a megállókban, amikor áll, akkor igen). Azt se mondanám, hogy elég gyakran járna, vagy gyors lenne. Egyetlen pozitívum, hogy a kocsik belső terét felújítgatták: kicsit már ki van párnázva az ülés, a belső tér színei kellemesebbek, és van audiovizuális utastájékoztatás.

De ha kiszáll az ember, a megállókban néha már-már gettó-feelinget kap: graffiti,  elhanyagoltság, felrepedt-toldozgatott beton, a kedves közlekedési eszközhöz méltó barátságos környezet teljes hiánya...

A felső végállomáson a kis bódé romja különösen érthetetlen a "vizeletszagú vakolatomlasztóhely" állapotból nemrégiben felújított állomásépület mellett:

A kontraszt különösen éles, ha a másik hegyi csodával, a Gyermekvasúttal hasonlítjuk össze, ami évek óta egyre csak szépül, egyre több turistacsalogató szolgáltatása van, miközben a régi, vidám hangulat se tűnt el. A fogast egyes tervek szerint egyik végén a Moszkva térre vinnék be, a másikon Normafáig hosszabbítanák, de vajon többen utaznának akkor vele? Lenne miért felmenniük a hegyre a nem ott lakóknak is?

Mindez egy több évtizedes jelenség része: a Budai-hegységnek, a budai kirándulóhelyeknek nincs gazdája, funkcióik elveszőben vannak, és amiben nincs extraprofit-lehetőség, az lassan szétrohad. Az egész budai kirándulóövezetet újra ki kellene találni, mert pár pontszerű helyet (pl. a rétes-büfék a Normafa környékén - ha még megvannak) leszámítva alig van élet "odafent". Nem is nagyon tartják karban az erdőket, rendezetlenek az ösvények, a jelzések... Gyerekkoromban is már kicsit furcsának tűnt az a régi képeslap, amin annyian ültek a büfében Ságváriligetnél, mintha a belvárosban lennének, de mára már a gyerekkoromban meglevő embermennyiség is hihetetlennek tűnik. Ugyanezért lehetett kihalt a Libegő, amikor legutóbb próbálkoztam vele... de beszélhetünk a száz éve széthullóban levő, Zugliget környéki kerthelyiséges vendéglőkről is!

A Hegyvidék: zártkörű klub?

Tele van ez a város gyönyörű helyekkel, ahová a mai gyerekek már el se jutnak. A Hármashatárhegy teteje is milyen klassz hely, nem? Gyerekkoromban még busz ment fel, büfé is volt ott, most valami klubszerűen zárt kinézetű étterem van odafent, és eleve csak kocsival mehetsz fel. De körülbelül mintha a világ vége után két megyével lennél még így is! Svájcban, Ausztriában, Cse'szlovákiában ide libegő vagy lanovka hozna fel, és jó hangulatban vedelnéd a zlátnibázsántot/radlert a knédli/perec mellé, az tuti!

Normafán volt gyerekkoromban az ország legdögösebb játszótére, ami minden évben csak bővült: repülő alakú libikóka, kisvonat, kisvillamos, kiskunyhó, váracska mászóhálóval... Ami még nem esett szét ezek közül, ott van még talán ma is. De a nyilvános vécé már tutira nincs meg, pedig az is volt ám! Ma felmehetsz a barátnőddel pár percre leülni a három pad egyikére a Normafa Mk.II (az eredeti ti. rég elpusztult) mellé, esetleg ehetsz egy rétest is, de azért ez nem olyan szórakozás, ami tömegeket vonz oda. Pedig hely még lenne is a tömegek elhelyezésére ott! Lehet fújni a németekre, de Münchenben vagy Kölnben jókora parkok vannak erre. Sörkertes-beülős a tüchtig polgároknak, parkos-flekkensütős a családosoknak: lehet válogatni! Persze egyik se olyan szép helyen van, mint a Normafa, vagy a Hármashatárhegy, de legalább létezik. Csak azt kell látni, hogy ezek nem hatalmas extraprofitos helyek, hanem a jó életminőség részét képzik, ezért a városnak is oda kell figyelnie rá. Szép, rendezett környezetbe az emberek is szívesebben kimennek (főleg ha van mivel, és nem csak autóval lehet, amit aztán az árokparton hagynak szerteszét, mert elég parkoló sincs), és ha kimennek, és tetszik nekik, akkor költenek némi pénzt. És akkor talán nem csak gagyi büfésbódé vagy exkluzív étterem tud megélni, hanem a kettő közt bármi más is.

43 komment

Címkék: budapest kritika közlekedés fogas videó tömegközlekedés morgás fogaskerekű

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr402663679

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

én úgy emlékszem, h gyerekkoromban is így rázott, meg morgott, zörgött a fogas.
sokszor mentünk vele fel az úttörővasútig. :-)
@Walter Melone: Sose volt tök halk, az fogasnál nem is biztos, hogy elvárható, de ilyen szinten hangos és rázós biztosan nem volt. Vagy pedig tavaly voltál gyerek, és akkor stimmel :)
Most is vannak sok perces várakozások megállókban?
@Division: Hogy mennyire sok vagy kevés, azt egy utazásból nem akarnám megmondani, de várjál, hogy is kell szépen mondani? Szép kerek technológiai idők vannak, vagy mi :) Mondjuk fotósoknak lehet, hogy így is jó, mert kiszállnak, fotóznak, és ha megjön keresztnél a szembejövő, akkor is kényelmesen vissza tudnak szállni, mert ugye nem indulhat azonnal a vonat (és a vezetők is megvárják, ha nem megy nagyon messzire).
Ez a 60-as szám!

Van valaki, aki nem fogasnak, hanem 60-asnak hívja?
Mondjuk a videó kivétel nélkül motorkocsiban készült, a pótkocsi nem ennyire hangos.

Annyit fejlődtek most már a vonattalálkozással, hogy a kisebb forgalmú irányban közlekedő vonat vár.
@Hamster: "mert ugye nem indulhat azonnal a vonat"

Nehéz is lenne, mivel előbb be kell állítani a vágányutat :)
A környékbeli lakók biztosan értékelik a hangeffekteket! Nekem ma is kedvencem, szerintem szépek lettek belül és a BKV legkevésbé "megvandalizmusolt" (hoppá!) járművei. Ja, és még mindig imádom, ahogy ding-dongol!
@Peti817172M: Tessék ezt megnézni - átmegy a felfele jövő kocsi, és már áll is át a váltó:
www.youtube.com/watch?v=QHrsC8h28fY#at=30
Úgy néz ki, ilyet is lehet, ha akarnak. Mondjuk ez a váltó ránézésre sem ugyanaz, mint az itthoniak (amikor először láttam, azt hittem rosszul látom, hogy pikkpakk "meghajlik" a sín:), de legalább jó.
@retekblog: Múltkor megkérdeztem, és állítólag van még bimmbammolva indulásjelzőző kocsi, de a többség már szerintem nem az.
@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Majd ha bemegy a Moszkvásra, akkor fogom úgy hívni, addig csak Nagy Piros Tehénke :)
Szétverni!
Svájciakkal átépíttetni!(mi jobb ha nem próbálkozunk)
Oldszkúl stílusban megcsinálni a megállókat!
Vonatokat kidobni, Stadlerral valami pofás, ap-s ,villamos űrszelvényben is megférő hintót terveztetni s, gyártatni! az Erzsébetkilátó-Libegőig lefelé a Moszkva tér vagy déli pu. ig
hosszabbítani!

Röviden ennyi! :D

ja: A szükséges pénzt kinyomtatni!
@kamarawood: "ja: A szükséges pénzt kinyomtatni! "
Na, hát ez a baj. A villamosra kimenni tudó járgány vélhetően nem csak járműoldali dolog, mert a mostani fogasléc elhelyezkedése mellett a fogaskerék szépen feltörné az útátjárókat, fedett vágányokat. A két feszültségértéknek se lenne sok értelme (villamos 600V, fogas asszem 1500), úgyhogy át kéne építeni. A mostani fogas túl széles, villamoskompatiblitáshoz keskenyebb kéne, ehhez a fogas vonalát is át kéne építeni. Pénz, pénz, pénz. És bár fáj kimondani, de azért ha lenne pénz, nem vagyok biztos abban, hogy azt tényleg a fogasra kellene költenünk, mert annyi sokkal fontosabb közlekedési eszköz is felújításra szorulna. Legalábbis ha nekem kéne eldönteni, mire veszünk fel hitelt, biztos, hogy olyanra költeném, ami akár nagyságrenddel több utasnak van előnyére. Rákóczi út. 47-14 összekötés. Galvani úti és Aquincumi híd. Rákosborzasztó kötöttpályás elérésének javítása-megoldása. M2-GHÉV. Stb, stb.
@Hamster: Persze a prioritásokkal kapcsolatban igazad van, de szerintem előbb utóbb muszáj lesz átépíteni, akár más?(nem vagyok otthon fogasban) rendszerrel...

Akkor viszont kénytelenek leszünk új rendszerben, új vonatokkal operálni. A Stadlernál meg nincs akadály, csak a pénztárca..

Bár ha unió támogatna 70-80%ban megint csak egy "pár" milliárd kellene a kezdéshez! :)

Persze, a Rákóczi úti vili, 14-47, fonodó,Kelenföldi egyes, és újj tuják vásárlása után.

Az Utlibergbahnon van fogas szakasz?
Meg mintha lenne már vmi "behúzható" hajtás is.
@kamarawood: Persze, valamit kezdeni kell, és gáz lenne, ha a következő generációs fogas csak ugyanazon a vonalon újabb inkompatilibis cucc lenne.

"Bár ha unió támogatna 70-80%ban megint csak egy "pár" milliárd kellene a kezdéshez!"
Ja, mert olyan jól megy a támogatások használata... Csupa öröm, kéj, budai fonódó meg debreceni 2-es villamos minden, pedig ezek elfogadott, elvileg épülő dolgok :(

"Az Utlibergbahnon van fogas szakasz?"
Szerintem nincs, a fura, oldalra húzott felső madzag az egyetlen érdekesség.

"Meg mintha lenne már vmi "behúzható" hajtás is."
Svájcban a hegyi vasutak jó része hol fogas, hol nem, csak mintha más rendszerű fogaslécet használnának. Persze lehet, hogy van tényleg behúzható fogaskerék is, de akkor ennyi erővel akár el is lehetne hagyni a fogakat, és simán adhéziósan megépíteni, nem? :) Amúgy szerintem a teljes vonalat, pályát, mindent újra kellene nulláról építeni, szóval másfajta fogas megoldás nyilván beleférhetne (és akkor esetleg közlekedhetne nosztalgiaként a sárga Beszkárt fogas).
Ezért szeretek a fölső kocsiban utazni. Az passzív és emiatt csöndes is. Az alsó mindig kerregett, elhallatszik hozzám. Most se hangosabb. Kezdettől fogva rossz helyre telepítették. Ez már nem lesz róla lemosható. Lassú is, mert meg kell várnia a szembejövőt. Mondjuk azt nem értem ha már megjött föntről, arra miért vár hogy az lefelé el is induljon tovább?
Érthető hogy régebben jobban megbecsülték, felkapottabbak voltak a Svábhegy tetején a kirándulócélpontok. Akkor nem volt autó, nem volt külföldi utazás, pláza, multiplex, 50 tévéadás, net. Annak a kornak vége.
Mi vagy tíz éve laktunk ott nejemmel, még kapcsolatunk hajnalán. Imádtam. Volt egy 18 m2-es lyukunk, ami tök északra nyílt, de a kert aljában ott kattogott a Fogas. Csak ültünk az ablakban, és néztük a havas kertet, az etetőre járó cinkéket, meg a kivilágítva kattogó vonatot. És épp az volt benne a jó, hogy kattogott, így volt időm odaérni az ablakhoz bámulni. A lakást a mérete, és az elhelyezkedése miatt is csak úgy hívtuk, hogy "A nyaraló", de tényleg olyan is volt. Azóta is arra vágyom, hogy olyan lakásom legyen, ahová munka után Fogassal lehet hazamenni.
@Hamster: Mindegyik bimbammolós. Ahhoz nem nyúltak hozzá. Leszámítva, hogy az egyediseken már fix az ütem.
Létezik felemelhető fogaskerék hajtás. Nem tudok hirtelen példát mondani rá, de minimum műszakilag létezik. Viszont újra rátenni a fogaskereket a fogaslécre csak nagyon alacsony sebességnél lehet.

A Fogas Moszkva téri kivezetésében a különböző áramnem a legutolsó probléma. Sokkal nagyobb baj, hogy a biztberjük is különböző nyelvet beszél.

Meg a fogasnak magasperon kell. Meg csak 28-al tud csak menni.
Az Updatenek minden szavával mélységesen egyetértek. Még annyit, hogy a HHH tetején levő étterem parkolójában minden megkezdett óra 2000 Ft. Nem írtam el.
@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Az új szerelvények nyilván 600V-osak lesznek, és valószínűleg pályafelújítás is lesz, ha vonalat hosszabbítanak, akkor meg már meg lehet oldani emelt fogasléccel.
Mondjuk az mindenképpen fejlődés a fogason, hogy visszacsukódnak az ajtók, és nem hűl ki az utastér.
@Peti817172M: Ja és hegymenetben 40-nel, völgymenetben 30-cal, adhéziós pályán 50-nel fog tudni menni.
@tehtube: Azért, mert időbe telik beállítani a vágányutat.
Sziasztok!

A futása tényleg nem a legjobb a tehénkéknek, de ez részben konstrukciós, részben karbantartási hiba. A szerelvények alatt Un Meggi "rugós" forgóvázak vannak. Ezen megoldásnál a primer rugó, gumi rugó ami ék szerűen van beágyazva a csapágytok és a forgóváz erre a célra kialakított része közé. Ez nem csak a kerékpárok rugózását, hanem annak vezetését is végzi. A gond nem ez, hanem az, hogy a szekunder rugók is gumirugók amik a forgóváz, és a himbagerenda közé vannak beépítve. Ezek kör alakú lapos kialakításúak, vezetést nem végeznek, a himbagerendát mangánlapok vezetik meg. A szerkezet egyébként zseniális, minimális karbantartással több évtizedet is képes elüzemelni. Az kétségtelen, hogy a mai lágy sokszor légrugós komforthoz szokott világunkban ez már elég "keveset tud". A forgóváz nem tartalmaz lengés csillapítót sem, így csak a gumik tompítják és csillapítják a pályáról átadódó ütéseket, rezgéseket. Egyébként még nagyjából még az eredeti 1973-as szállítású "rugók" vannak a kocsik alatt. Ennyi idő alatt azért rendesen megkeményedtek, így sokat már nem érnek.
A Moszkva téri bevezetése a fogasnak leginkább csak egy egyvágányú alagútban képzelhető el. Mivel a kocsik csak fogasléces üzemre alkalmasak, így lejtéstől függetlenül szükség van végig a fogaslécre. Az adhéziós üzem csak szükségüzem a mostani szerelvényeken! Ugyan ez vonatkozik a kocsiszíni 600 voltos hálózatara is. A további problémákat meg már leírtátok.
A pontos sebességadat Hegymenet 32 km/h, Völgyfékmenet Max 25 km/h, 28 km/h-nál, már leold a centrikapcsoló, és a szerelvény befékez.
@Mandika69: Köszi a kiegészítést. HA jól tudom a 28 km/h-s biztonsági fék a 86-87 téli komoly baleset után került beépítésre?
Szerintem az evidens, hogy ezt a fogast ne hosszabbítsák sehova. A totál átépítettet, azt már igen, az áramnem, űrszelvény, hajtás, bizber 2011ben nem jelent problémát.

Két probléma van az akarat? és a forrás hiánya.

A HHHval egyetértek, Lanovka lenne a királyság mondjuk az Erzsébetkilátótól, a HHHra. Ott meg egy meghosszabbított busz akár csak jóidőben, vagy hétvégén....

A lanovka(szigorúan kiskabinos, szerintem nagyon odaverne! :D
Engem a kíváncsiság se tudott rávenni, hogy utazzak a fogaskerekűvel. Egyszer majdnem megpróbáltam, de az audiovizuális hatások arra késztettek, hogy inkább kihagyós! :)
Tudom, beszari alak vagyok. De a többi utasból sok van, értük nem kár. De belőlem csak ez az egy!
@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn:

Szia!

Nem, ez a berendezés mindig a járművön volt. A gépes kocsi hegyfelölői forgóváz hajtóművén van az "érzékelője". Akkor működik,ha az irányváltót völgymenet, vagy völgy fékmenet állásába kapcsolod, és a rugóerő tárolós fékre hat, mikor a kocsi túllépi a beállított sebességet akkor egy Ep. szelepen keresztül elengedi a levegőt a fékhengerekből, és a kocsi befékeződik. A baleset után egy külön kulcsos kapcsoló került beépítésre, így a vonali járművezető, mivel nála nincs kulcs, nem tud völgy menetbe kapcsolni. Mivel a vonal végig lejt Városmajor felé, így erre nincs igazán szükség. De volt egy helytelen gyakorlat, nevezetesen, hogy néhányan János Kórház megállóból úgy indultak el, hogy völgyfékmenetből, átkapcsoltak völgymenetbe, hogy jobban gyorsuljon a vonat, de így kiiktatták a villamos féket, és Városmajor végállomáson tisztán légfékkel álltak meg. A jármű erre nem alkalmas, mivel villamos fék nélkül nem tartható forgalomban, nem így van méretezve a légfékrendszere. Így azóta csak a műszak tudja ezt a fokozatot használni, leginkább a kocsiszín területén. A baleset után még felszerelésre került egy motor árammérő, a motorkocsi vezetőasztalára, valamint más anyag összetételű fékbetétek lettek felszerelve a járművekre. Valamint nagyobb, hatásosabb, de nehezebb pályakotró került felszerelésre, bár ez igazából csak a fenntartási problémákat növelte.
Én is köszönöm az új infókat!
A fogas gyakorlatilag üresen közlekedik!! mindenki pénzéből!
Motor és hegymeneti vezetőállásos KÉT kocsi a szerelvény, mert nem lehet használni egy kocsival. Arra sem volt pénz, hogy átalakítsák egy kocsisra (vezetőállást a motorkocsira, mint a régin)! Miből lenne pénz a teljes cserére?

Én is utaztam még a sárgával, "hivatásforgalomban", de akkor a busz (még a 21-es) 40 pecenként kűzdötte fel magát a hegyre a kockaköves úton...

Szóval szerintem igencsak meg kellenne gondolni, hogy mire és mennyi pénzt költenek el, valamint mikor és mennyiért közlekedik! A filmen sem láttam utast, vagyis "különvonatként " közlekedett néhány százezerért a kiadás oldalon és feltételezve egy 320 Ft-os jegyet a bevétel oldalon.
Egyelőre a BKV játékszere, néhány ember megélhetése a közpénzből. Erre kell néhány milliárdot még kidobni?

Miért menne a Moszkva térre? Oda sem mennének többen, mert jelenleg a busz mindkét irányban fele annyi idő alatt közlekedik! A várakozás a busznál gyakorlatilag 2-3 perc, a fogas menetrendje inkább expedíciós utazást kinál: ha lekésed, akkor mehetsz egy oda-vissza kört a busszal a teljes vonalon amíg jön a következő.
@mennyi:

SOHA,SOHA TÖBBET NE MERÉSZELJ ÍGY ÍRNI A FOGASKEREKŰRŐL!!!!!!!!!

NAGYON KOMOLY ERKÖLCSI VESZTESÉG LENNE, HA MEGSZŰNNE!!!!!!!

A FOGAS KÖLTSÉGÉNÉL SOKKAL KOMOLYABB ÖSSZEGEKET HORDANAK HAZA EMBEREK TENDEREZTETÉS CÍMÉN!!!!!!
Nem a tükröt kell összetörni, hanem el kell gondolkozni a látottakon...
Nekem is hiányozna, de akkor volt jó helyen amikor épült. Néhány épület volt
a Svábhegyen, most pedig más a környezet.

A követ az értelmes javaslatok érdekében dobtam az állóvízbe. Hátha
valakinek eszébe jut valami. A maradjon mindenáron nem alternatív észérv.

A zárt fülke még a nyári utazásra sem csábít, emlékeztetőül: a régi levegős
kocsikra, az utasok mellett elsuhanó ágakra, stb. Egy dobozban utazni
bárhová, akár a Moszkva tértől a Normafáig nem érdekes.

Azért nincs harag, de a gondolat elvárható:

-mennyi-
Az hogy mások lopnak, haszontalan beruházásra költenek, nem jogosít fel előre senkit a hasonló cselekedetre!
@mennyi: Nincs harag.

Azt azért látni kell, hogy a Fogas létét vagy nem létét nem lehet pusztán bevétel-profit kérdésére redukálni.
Az is látható, hogy nincsen kelőképpen marketingelve.
Az is világosan elriaszt onnan, hogy a felső állomások büfései közül mindenki egy nap akar meggazdagodni.

Szerintem a Fogas ÉS KÖRNYÉKE kell, hogy a megoldásban szerepeljen.

Azt is fel kell ismerni, hogy a Fogas által generált bevételek nem feltétlenül a Fogasnál jelentkeznek.
@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Azért az érzelmi részt se szabad nagyon elengedni. Az egy teljesen normális gondolat, hogy ha van valamink, amit nem használnak eleget, de drága fenntartani, nekünk meg sokkal fontosabbra sincs pénzünk, akkor felmerül, hogy biztos megéri-e fenntartani. Nem kiemelt kulturális vagy szakrális hely (na jó, nekünk kicsit az:), nem halnának éhen emberek, ha nem lenne, nem lehetetlenülnének el helyi lakosok ezrei, stb. Sok helyütt történtek ilyesmik, Bécsben se megy már fel fogas a Kahlenbergre, pl.. Az más kérdés, hogy én is annak drukkolok, hogy lendüljön fel az egész Budai-hegység, a Fogas meg találjon új életre, és legyen sokkal jobb, mint most.
Még egy megjegyzés: a régi képeken a pálya mellett nem látszanak vaskos fák, sűrű bokrok. A kilátás - a mi ez esetben elengedhetetlen lenne - nincs már meg. A néhány évtizede ültetett, vagy elszabadult növények gyakorlatilag metró utazási szintre süllyesztették a "kirándulást fogassal".
A hivatásforgalom a tempó miatt megszünt, a kirándulőforgalom elenyésző a pénzt pedig zabálja.

Hasonló a Széchenyi emlék úti kilátó: felmegyünk "kilátni" és a néhány méterre ültetett, égigérővé nőt fákat láthatjuk. Gellért-hegyen ugyanez...

Szóval nem lehet kiragadva nézni egy látogatóhelyet sem.
@mennyi:

A széchenyi kilátóhoz pár hete személyesen is volt szerencsém. Kiábrándító volt a kilátás hiánya.
@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn:

Széchenyi!!!!!!!!!!

Széchenyi Széchenyi Széchenyi Széchenyi Széchenyi.
Büntetésből 5-ször helyesen, copypaste nélkül.
@mennyi: A Széchenyi-kilátó mentségére legyen mondva, hogy az tulajdonképpen nem kilátó, csak egy emlékmű, amit kitúrtak a Hősök teréről:
www.szoborlap.hu/4116_gloriette_kutja_budapest_ybl_miklos_1884.html?f=photo&id=77831

Mondjuk persze ettől még valóban jó lenne, ha ki lehetne látni róla, de szerintem van valami titkos rendelet, hogy csak olyan fákat szabad vágni és ritkítani, amik senkit nem zavarnak :-/