Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollok/spam/túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Saját zene

Naptár

június 2019
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  3. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  4. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  8. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  9. Kőbánya-Hizlaló: egyről a kettőreAki nem villamosmániás vagy kőbányai lakos, az valószínűleg még sose hallott arról, hogy létezik Budapesten egy "Kőbánya-Hizlaló" nevű vasútállomás. Pontosabban tulajdonképpen már nem létezik, mégis...
  10. Keleti kényelem, nyugati... pályaudvarra megy: MÁV "komfort kocsi"Gyerekkoromban tévéreklám hirdette a MÁV új szolgáltatását, a "Komfort" osztályt. Az akkor még nem retrónak számító faburkolatos közegben nénik és bácsik utaztak, luxusnak tűnő körülmények közt:...

Címkék

103 (7) 1233 (5) 125év (7) 2624 (13) 2806 (7) 41-es (7) 424 (8) abszurd (26) Ab van Donselaar (40) agyhúgykő (61) airway (96) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (88) autók (73) bach (5) balaton (29) Balt Korthals Altes (5) basel (7) bbc (8) bécs (43) belgium (11) bengáli (19) berlin (158) berlini fal (20) bkv (46) blog (28) bp nosztalgia (8) brno (9) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (753) budapesti pillanatok (41) buék (8) busz (77) búvár (9) c50 (10) c64 (16) caf (10) city lights (70) class 56 (7) commodore (17) csak egy kép (37) csak egy videó (253) csehország (31) csehszlovák (13) csörgő (8) cukiság (33) debrecen (25) demó (6) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (7) doctor who (42) drezda (7) duna (31) életkép (22) életképek (32) életmód (6) elveszett (31) énblog (378) énzene (18) építészet (66) építkezés (22) épület (15) érdekesség (18) erfurt (7) esti városkép (8) ezres (6) fan fiction (12) favázas (11) feldolgozások (11) felhők (26) felső-szilézia (22) felső szilézia villamos (20) fényvillamos (14) ferihegy (33) film (11) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (15) fogyasztói (24) fonódó (10) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (31) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (59) gibson (9) gitár (34) gmap (14) gmunden (5) goldtimer (6) gondolatok (11) gőzmozdony (25) gyermekvasút (25) haditechnika (13) hajó (41) hampage (301) hamster (5) hangok (5) hangszerek (11) hármashatárhegy (5) havazás (5) helikopter (11) hév (27) híd (29) (32) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (7) humor (116) idegenforgalom (21) ikarus (28) il 14 (9) ipari létesítmények (5) írás (15) it (9) jegyek (5) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (9) karikatúra (5) kassa (8) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kelet-berlin (5) kép (6) képek (781) képregény (94) kérdés (8) kirándulás (11) kisföldalatti (11) kiskörút (5) kisvasút (43) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (34) kölni dóm (5) közlekedés (337) kritika (71) kulfoldi szemmel (70) lánchíd (7) lanovka (6) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (37) les paul (6) lhbs (25) linz (9) lipcse (12) li 2 (20) ludmilla (14) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (7) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (9) metró (41) miskolc (24) mittudoménmi (9) mk48 (5) MOD (7) morál (11) morgás (125) mozdonyok (16) mozi (6) mtp (7) muki (10) münchen (25) műrepülés (8) múzeum (48) nagypolszki (6) németország (306) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) nohab (43) nosztalgia (213) nosztalgiabusz (22) nosztalgiavillamos (68) nürnberg (20) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (13) nyugat-berlin (6) NZA (8) olaszország (26) oldtimer (86) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (6) osztyapenkó (5) otthoni turista (37) ozzy osbourne (6) pályahiba (6) pályaudvar (30) panoráma (108) paródia (5) pécs (12) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (16) popkultúra (116) pozitívum (12) pozsony (29) prága (11) programajánló (27) púpos (13) queen (14) r.i.p. (12) rádió (5) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (10) reklám (21) relax (12) repülés (124) repülőgép (42) repülőgépek (72) repülőnap (34) repülőtér (18) retró (32) rock (72) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (14) semmering (9) skoda (6) sky channel (5) SNL (15) sorozatok (15) soundcloud (12) spotting (18) st.pölten (5) stuttgart (6) svájc (26) szabadság híd (11) szeged (30) szergej (20) szliács (5) szlovákia (75) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (194) társadalom (5) tatra (15) taurus (7) technika (52) technikatörténet (43) tehervonatok (10) tél (13) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (15) tömegközlekedés (344) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (59) trolibusz (56) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (87) überzenészek (17) utazás (296) utcakép (160) uv (35) vár (11) várnegyed (8) város (386) városkép (86) városliget (8) vasút (421) vélemény (13) vicinális (13) vidám park (5) videó (712) villamos (635) vlog (7) vonat (5) wachau (5) woltersdorf (5) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (31) youtube (258) zene (186) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

1900 lóerő, 14 henger - az Il-14 motorja megint dübörög

2011.05.22. 20:25 :: Hamster

Pénteken a ferihegyi skanzen felé vettem az irányt, hogy végre élőben is megnézhessem a lelkes magánembereknek köszönhetően egyre szebbé váló Il-14-es utasszállító egyik motorjának indítását. Nem az elsőt, mert az még áprilisban megtörtént, de az első nyilvánosat.

A repülőtéri tűzoltóság, no és persze számos érdeklődő jelenlétében előbb kézzel átforgatták a légcsavart, majd felpörgették az elektromos lendkerekes önindítót, azzal megforgatták a főtengelyt, és végül gyújtást adtak. Gyönyörű hangja volt - és az első indításkor szép füstje is:

A tizennégy henger morgása ízelítőt adott az 1900 lovas motor erejéből és hangjából - általános közmegelégedésre, úgyhogy csináltak még egy indítást, hogy aki az elsőt csak videózta, az másodjára szabad szemmel is élvezkedhetjen (és vice versa).

Ez az állókép a bizonyíték arra, hogy a videón láthatóval ellentétben a légcsavartollak nem görbültek el forgás közben :) Tudom, nem olcsó dolog a rákészülés, és maga a tüzelő- és kenőanyagok sem, de remélem, egyszer egy erőteljesebb motorpróbát is megnézhetek-hallgathatok!

Ezen a képen remélhetőleg látszik, milyen szép munkát végzett a Zsaludek Endre által vezetett csapat a gépen, mely pár éve még így nézett ki. Most (kívülről legalábbis) úgy néz ki, mintha új lenne!

Persze Endre mindig csak azt látja, mennyi munka van még hátra, pedig a repülőképessé tétel sajnos nem is jöhet szóba. Most folytatják a gép rendszereinek rendbehozását, és utána (közben?) talán az utastér megépítése (ez a darab eredetileg katonai gép volt, tehát anélkül érkezett) következik, amihez támogatókat keresnek. Az eddigi segítők neveit örökítik meg az új ablaküvegek (plexik) - remélem, lesz lehetőség újabb és újabb nevek felvésésére! Itt lehet (például) jelentkezni.

Egyébként úgy hallottam, a Múzeumok Hosszú Éjszakáján újabb motorindítást terveznek. Reméljük, sikerül megszervezni!

54 komment

Címkék: videó múzeum panoráma repülőgépek il 14

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr882923960

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nagyon nagy gratula!!!

Miért nem lehet repülőképessé tenni?
@Nyiri: Ugyanezt akartam kérdezni :D
Tényleg fantasztikus, hogy egy csapat lelkes ember időt, pénzt, szaktudást nem sajnálva eljutott ideáig!! Nagy gratuláció nekik!
Nem vagyok egy repülési szakértő, de gondolom némely fődarabokból már kirepülték a maximális engedélyezett óraszámot.
A gép valószínűleg repülésképes, csak ugye köztudomású, hogy a repülőgép sem kerozinnal vagy benzinnel megy, hanem papírral...szééép naagy aktahalommal, amiből ha csak egy kis cetli nincs meg, hát a földön marad.
@Nyiri: gondolom, anyagi okok miatt. Egy dolgot nem értek: mi értelme működőképessé tenni a motorokat, rengeteg pénzt, energiát ölni beléjük, ha előre lehet tudni, hogy nem fog repülni? Nem vagyok eléggé fanatikus, ezért nem értem?
@al kotmány aláiro álamfö: Igen úgy tűnik nem vagy. Ez bizony a világban bevett szokás, hogy oldtimer gépnek csak motorját járatják, mert annak is meg van a maga hangulata. Sőt több helyen lehet olyat is kérni, hogy a gépet gurulóképessé teszik, így a felszállópályán gurulnak vele és annyi.

A repülőképessé tételről meg annyit, hogy az oldtimer repülés nem olyan mint az oldtimer autokázás. Itt bizony hatnak G erők és a szerkezetnek egyben kell lennie. Iszonyat pénzek egy egy régi gépet felújítani kezdve ott, hogy minden szerkezeti elem nagy valószínűséggel egyedi gyártású lesz.
nekem is kicsit az az érzésem ezzel a dologgal kapcsolatban mint az előttem szólónak.

ez a projekt sehová sem fut ki. van egy indítható motorunk, egy lefestett üres törzsünk, egy romos pilótafülkénk.

ebből nem nagyon lehet többet kihozni.

Lehet, h én látom rosszul, de egy repülőgép akkor érdekes, ha repül.
ott van a Mig15 projekt, vagy a Kvasz András gépének a replikája, a Cimbora, a Po2, vagy a Li2.

Ezeknek van értelme, mert valódi repülő repülőgépeket készítenek. méghozzá olyanokat, amiket már elfeledtek az emberek.

de egy kiállított törzsre ennyi energiát áldozni, ráadásul egy olyan helyen, ahol nem fordulnak meg napi szinten tömegesen a látogatók, sztem nem éri meg.

Ezt az energiát másik munkákra fordítva talán nagyobb értéket teremthetnének.

Ez a kaliber különben is akkora, h egy magán kezdeményezésnek könnyen meghaladja az erejét. ilyen gépeket légitársaságok szoktak restauráltatni, nem ráérő civilek....
Részben egyetértek azokkal akik a projekt "hiábavalóságát" emelik ki, de a másik oldalon meg nagyon örülök. Én évente többször megfordulok a reptéri múzeumban, és ez az IL-14 nagyon rossz állapotban volt. Ha ezt a felújítást nem teszik meg, én azt is el tudom képzelni, hogy lassan el kellett volna bontani.
Én becsülöm a munkájukat. Az pedig, hogy motorindítás volt, megtöri a statikus kiállítást. Én el tudom képzelni, hogy erre lehet programot szervezni. Mint a Palatinuson a hullámmedence, ami minden órában beindul...
Mindig is zavart a emlékpark csendje :)
@Walter Melone:

"Lehet, h én látom rosszul, de egy repülőgép akkor érdekes, ha repül."

Jaja, pontosan ahogy mondod, te látod rosszul.

Ezek az emberek önként, dalolva, saját erőből épp megmentenek valamit a teljes lepusztulástól. Ha már légitársaságok meg cégek nem érnek rá ilyesmire, legalább tiszteljük a magánember lelkesedését.
Királyság.

Én akárhányszor összeraktam egy újabb gépjármű motort, mindig örömmel hallgattam amikor elindult. Még akkor is ha már 10x halottam úgyanazt a motort.

Ehhez kell megszállottság, de egy igazi műszaki vénűjú ember, imádja a belsőégésű motork hangját, bármilyen is legyen az, egy ilyen különlegeset meg iagazán....
Ez egy tök jó dolog! Aztán a Mig-15 sorsa mi lesz? Nem tudja valaki? Mert az legalább repülne.
Szerintem meg ha a Li-2-est repülőképessé tették, akkor ezt is azzá fogják tenni, csak idő és pénz kérdése.
Fel fog szállni. (előbb-utóbb)
Hey, ugylatszik nem almodtad tovabb a remalmodat, Ferihegy mar LisztFeriHegyi repter ;) Mert aztan radkuldi Ovi a kommandosait es less nemulass!
-seci
gratula a közreműködőknek!
egyébként hol szerez gyakorlatot, aki csillagmotorokat szerel?

ez, ha jól gondolom, a cikkben szereplő motor:
upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/0c/ASh-82FN_Il-14_Malev.jpg
A mai generáció talán legnagyobb hiányossága (bűne?), hogy a múltjukat nem becsülik!
@amatőr: Majd egyszer jön Józsi bácsi és meglép vele, mint a múzeumi tankkal :)
@Grigorij: Bezzeg a te idődben, mi?? :)
@Walter Melone: Úgy érted, inkább rohadna szét egy koszos, rozsdás, semmire nem jó gép a fűben? Gratula.
@SECI: A hely neve maradt Ferihegy, csak a repülőtéré hosszabbodott. Sőt, még a vasúti megálló tábláján is az volt még.
@_wood_: Tudtommal akik a motoron dolgoznak, azok amúgy hivatásosan repülőgépmotorral/repülőgéppel foglalkozó emberek, akik beszerezték az anno használt hivatalos doksikat.
látom, volt index-címlap :(

elképesztő, hogy egyesek olyanokba kötnek bele, hogy valakik saját pénzből, saját időből megmentenek egy gépet meg egy darab történelmet (ipari emlékművet?). ahelyett, hogy legalább kussolnának, vagy emberként megnyilvánulva ismeretlenül is gratuláljanak és megköszönjék endrééknek a munkát. néha tényleg úgy érzem, hogy legegyszerűbb az lenne, ha ezt az országot belöknénk egy nagy szakadékba, és ráhordanánk egy vastag réteg földet.
de szerencsére vannak elvetemültek, akik értéket teremtenek, il-14-et restaurálnak, vagy (hogy a mai nyali-adagom meglegyen) elveszett síneket "őriznek meg". mert ez a történelmünk, örökségünk, no meg némelyeknek érdekes is.

elnézést, de némely hozzászólás eléggé lehangoló, tudatosan kerülöm az olyan lapokat, amiket sokan látogatnak, és zavar, ha a kis privát sanctuary-blogjaimba bepofátlankodik a tömeg.
@Doubledecker: hehe, van egy piros man-doubledecker városnéző, mindig örülök ha látom, mert király motorhangja van :)
baromi régóta tervezem, hogy megyek vele egy kört, csak sose érek rá.
@Hamster:

egyáltalán nem. de azt a rengeteg munkaórát amit erre a motorra fordítottak, egy másik ígéretesebb projektben nagyobb hasznot hajtott volna.

épül még néhány repülő újra a romjaiból jelenleg, de azokkal repülni is fognak, ha egyszer elkészül.

ezt a statikus gépet meg elég lett volna lefesteni és állagmegóvni.

de mindenkinek más tetszik, nincs ezzel baj. ez egy szabad ország.
@Walter Melone:

a múltkorihoz képest most már tisztábban járt, úgy tűnik megvolt a beszabályozás...
@Walter Melone: De ezeket az embereket nem az érdekli, hogy "nagyobb hasznot hajtsanak", hanem hogy a skanzen egyik leglepukkantabb, nem polgári kinézetű gépe úgy álljon a parkban, ahogy anno közlekedett nálunk a típus. És máris sok embernek örömet okoztak ezzel. Hogy közben kiderült, hogy a gép gyakorlatilag meglepően egyben van, és az egyik motort is indíthatóvá lehet tenni, az a tejszínhab a tortán. Vagy hogy működik a vilgáítás, a kiereszthető leszállófénnyel együtt. Vagy hogy működőképessé tették a rádiót, és a múltkor még a föld-fülke telefon is működött. És hogy az ablakok átlátszóak.

Miért lenne baj az, hogy valaki a saját idejét és pénzét erre fordítja, és milyen jogon lehet azt mondani, hogy inkább másra kellene?
@Hamster:

Ha így kérdezed, akkor persze, h igazad van.

De, ha azt mondjuk, h pl Fedőék is tele vannak ötlettel, milyen gépet kellene repülőképes állapotba hozni, és ehhez hozzátesszük, h az adományként ezekre a célokra fordítható források nagyon szűkösek és végesek akkor felmerül a kérdés (lehet, h csak bennem), h ezek az emberek egymás elöl halásszák el a támogatásokat, a szakembereket, stb...

És ilyen tekintetben nekem többet ér egy repülhető (értsd úgy: akár általam is) Cimbora, vagy Kánya, és komoly pénzeket fizetnék ha repülhetnék egyszer egy Komával, mint a 2x2 néha 5-ben. :-)
@Walter Melone: Ez a felújítás semmit se vesz el senki elől. Ha gáz dolgot keresel, akkor az a kérdés, hogy miért magánembereken és nyugdíjas szakikon múlik, hogy a skanzen ne rohadjon szét? Persze tudom, nem foci meg nem autópályaépítés, de ha mindent ki lehetne állítgatni, a világ egyik legnagyobb műszaki és közlekedési múzeuma lehetne Budapesten, ehelyett mindig barom olimpiákat meg focivébéket akarnak rendezni, meg most filmes találkozót, pedig ha valami nincs nálunk, akkor az egészséges sportélet, foci és film :(
@Hamster: A "legnagyobb" alatt természetesen a szerteszét tárolt dolgokat értem, a Tatai úti KM raktárat, a Műszaki Múzeumot a Kaposvár utcában, az Istvántelken levő vonatokat, a szétszórt villamosokat, repülőgépeket, épületek és műszaki emlékek megmaradt darabjait, a Kazinczy utcai elektrotechnikai múzeumot, stb.
@Hamster: valami exszovjet laktanyát, vagy üres gyártelepet tényleg meg lehetne tömni ilyesmivel. az lenne a közlekedésbuzi el camino (el camion :).
(esetleg valamelyik építészetileg sikerültebb gyárcsarnokból még hotelt is lehetne kalapálni. na jó, kéz már vállig turkál a biliben.)
@milliliteratura: A vas-, köz- és közúti vasúti kapcsolat fontos, szóval szerintem Józsefváros helyére kellene felhúzni a "Budapest Moving World" nevű létesítményközpontot (konferenciatermekkel, szállodával és drága apartmanteleppel), vagy még inkább a Ganz-MÁVAG területére :)
józsefen az egész nyócat kell érteni? :)
benne vagyok.
@Hamster: WM-nal kell hogy egyetértsek. egy gépet úgy érdemes felújítani, hogy gép legyen. szobrot minek építeni? azt lehet csináltatni szobrásszal, a képet lehet fotón nézni, de egy öreg gépnek az a lényege, hogy mozog.
Bár én csöppet sem vagyok elfogult a repülők iránt, azért öröm látni, hogy van olyan közlekedési ág, ahol eredmények is születnek régi járművek felújítása kapcsán (bocsánat, a villamosoknál is: MaViTE). Ez a "kiállítási tárgyat minek felújítani" vita meg fölösleges. Vannak olyan emberek, akik örülnek neki, és vannak olyanok, akiknek a csőrét szúrja az, hogy miért nem az ő kedvenc gépüket újítják ehelyett ebből a pénzből...
@milliliteratura: Józsefváros gondolom a pályaudvar akar lenni. :) Az ötlet jó (csak ebben a rohadt világban befektető is kell...). A Ganz-MÁVAG a rendelkezésre álló csarnokok számában egyértelműen veri a pu.-t, és akkor még a műszaki emlék épületek is megmaradnának (lásd Millenáris).
@milliliteratura: Konkrétan Józsefváros pu.-ra gondoltam, meg az egykori konténerterminálra és a kínai piacra. Hatalmas terület, mindennel elérhető, és igazából csak történelmileg van mindentől távol.
@Rocko-: Az a baj, hogy egy repülő rendebehozása sok tíz milliós nagyságrend, az üzemeltetése is milliós nagyságrend (akkor is, ha nem repül, mert őrizni kell, hangár kell, időnként ránézni, bejáratni, papírjait aktuálisan tartani), és egyszerűen nincs rá fizetőképes kereslet. Mostanában két repnapról is hallottam, hogy a Li-2-est nem tudták volna megfizetni, ezért kimaradt a programból.

Mondom, a működő motor bónusz, igazából az a lényeg, hogy szépen nézzen ki a gép. És nem a Zállam pénzéből megy, hanem magánzemberekéből, miért fáj ez, hogy ők nem másra költik?
@milliliteratura: Igazából az a fura, hogy nem az index-címlapos errejárók szólogatnak be, hanem két törzskommentelő, akikről mellesleg lehet is tudni, hogy maguk is erősen "fertőzöttek".

Egyébként rájöttem, hogy senki se akadályozza meg, hogy Walter és Rocko felújítsanak működőképesre más madarak. Ugyanúgy nekiállhatnak szabadidőben foglalkozni vele, mint Endre, és az is lehet, hogy az itt felbukkanó emberek beszállnának. Szóval nem értem, mi a gond.
@Hamster: nekem nem fáj. csak így nem látom az értelmét. kb. mint ha rohadt drágán lenne egy guminőd.
@Hamster: nem beszólás volt, csak nem azonos vélemény.
egyébként az alapja az, hogy pont más újít fel egy autót. (ha ez így jobban tetszik Csikós Zsolt zöldj Mercedeséről beszélek.)
iszonyat sok időt és pénzt beleöl egy autóba, ami végül kb. soha nem hagyja el a garázst. mi értelme van egy autónak ha nem használjuk? szerintem ezt fájlalja Walter is.
nem, én biztosan nem és szerintem WM sem fog küzdeni, hogy ne működjön ez az IL 14-es, nem fogjuk tönkretenni, és semmi ilyesmi. pusztán megkérdőjelezzük.
tényleg nem beszólás akart lenni, csupán más vélemény.

a felújításról annyit: elég időmet elveszi a rendszerben tartott 30 éves gépek életben tartása, ha repülni is akarok valamelyikkel.
Az, h Magyarországon egy sportegyesület állami támogatást kapjon és esetleg a 30 éves gépeit lecserélje 10 évesekre sci-fi kategória. de ez messzire vezet.

a hétvégén segítettem összerakni a Kvasz replikát. azt mondják a gurulás már egész jól megy, bár a futóművön és a csúszón módosítgatnak folyamatosan (fénykép alapján építették újra), és kell egy nagyobb oldalkormányt is gyártani mert ez kb a precessziót fogja meg maximum.

és akkor elmondják, hogy azért nem repül még a gép, mert a teljesen újragyártott (értsd: öntöttek egy blokkot, gyártottak hozzá dugattyúkat, hengereket...) motorból még hiányzik kb 8 lóerő, és nem jönnek rá, h hol veszik el.

ennyin múlna, h a levegőbe emelkedjen egy 100 évvel ezelőtti magyar fejlesztésű repülő replikája, amivel sebességi csúcsot is tartottak anno.

és akkor azt látom, hogy egy sohasem mozduló egyébként szép repülő motorját meg hónapokon át babusgatják, h szépen járjon.

a bajom az, h nagyjából 3-4 ember van az országban aki ezekre a munkákra alkalmas.

ezért írtam, h nem biztos, h megéri ennyi energiát ebbe a gépbe beleölni...

de mindegy, minden kis lépésnek örülök...
@Rocko-: igen, csak itt pont az a lényeg, hogy a guminő khm, hogy is fogalmazzak, egyik igen lényeges elsődleges nemi jegye valódi :) ha még futóképes is lenne az öreg, az már szupi.
@Walter Melone:
"és akkor azt látom, hogy egy sohasem mozduló egyébként szép repülő motorját meg hónapokon át babusgatják, h szépen járjon."

Esetleg kerested már őket, tudnak-e segíteni?
@powerage:

A Kvasz géphez semmi közöm, én is csak csodálója voltam a múlt héten, meg segítettünk összeakasztani. Akik építik, nyilván felvették a kapcsolatot mindenkivel aki tud segíteni.
@powerage:

A Kvasz géphez semmi közöm, én is csak csodálója voltam a múlt héten, meg segítettünk összeakasztani. Akik építik, nyilván felvették a kapcsolatot mindenkivel aki tud segíteni.
@Rocko-: Nem, hanem lesz egy szép kiállítási darabod, amit attrakcióként még időnként be is röffenthetsz. Valami dinamikus dolog egy elég statikus helyen.
@Walter Melone: A tudás vélelmezett birtokosa ezzel akart foglalkozni. Ha valakinek kell a tudása, megkeresheti. Miért akarjon bárki a más heppjével foglalkozni, magától?

Egyébként a kívülről-belülről kipofozás, és egy járni képes motor illetve egy repülőképessé tett kétmotoros utasszállító közt nagyságrendi különbségek vannak pénzben, ráfordított időben. Ennyi lehetőséggel egy repképessé tételben valószínűleg sehová se juthattak volna el, maximum a lebontásig. Hiteles bemérések, anyagvizsgálat, cseredarabok beépítése, kijavítás, ismételt bemérés, engedélyeztetés, az lenne ott a nehéz dolog. És akkor lenne egy senki által nem látható fémhalom, míg most van egy mindenki által látható szép repülőgép. Mivel ebből a gépből nem volt cél többet kihozni, nincs ezzel semmi gond.

De ha szerzel mondjuk első körben százmillió támogatást, további támogatás ígéretével, lehet, hogy Endre is belekezd valami repképessé tételbe. Ha az nincs, miért kezdene bele? Szabad idejében, nyugdíjasként?
@Walter Melone:

Tehát csak jó magyaros partvonalról dünnyögést végzel. Thnx az infót.
No, egymásnak esni azért tényleg nem kéne.
@Hamster: én ebben keserű szájízt érzek. mindegy.
@Rocko-: Akkor szopogatni kell egy Fishermen's Friendet :) Egy repülőgép repképes felújítása és üzemben tartása nem ugyanaz, mint hazahozni egy autót ezer kilométerről, és helyrebarkácsolni. Itt nem lehet barkácsolni, és itt minden papírozni kell. Ha még van akarat és pénz, akkor is piszok nehéz. A Rubik Kánya már tíz évvel ezelőtt is félig szétszedett-összerakott állapotban állt az RSZ hangárban Budaörsön, mostanában kezdték újra, és talán el is készülnek vele. A Li-2 talpraállítása végefelé beszélgettem velük, akkor egy Jak-18-ast (a klasszikus, buborékos orrú kiképzőt, nem a légitaxit, amiből van) akartak felújítani. Nem lett belőle semmi, helyette kitalálták a MiG-15-öst, aminek a lényegi munka részét átvette más, és így is mennyi gond van vele? Nem is műszakilag, mert gurulópróbákkor már el-el emelkedne a betontól, de azért így is van késés, plusz ugye másfél évig nem lehetett tudni, nem lengyel lesz-e a papírok miatt.

Szóval könnyű okoskodni, hogy valakik miért nem vágnak bele valami hatalmas, nem hálás, de legalább hálátlan, drága és végeláthatatlan problémákat hozó, sok éves folyamatba, de szerintem inkább hálásnak kéne lenni, hogy bármibe is belevágtak. Merni kell nagynak lenni, de tudni kell kicsinek is lenni, amikor annak van meg csak a lehetősége. És ez a "kicsi" marha sok munka ám, nem hiszem, hogy Csikós mercije nagyobb feladat lenne, csak hogy legyen valami összehasonlítás.

Nekem inkább attól van keserű szájízem, hogy örömködés helyett (hogy még nem ölte ki teljesen a civil kezdeményezéseket a magyar bürokrácia, illetve hogy valami szép még szebb lesz) az okoskodás megy, hogy inkább azt, meg nem így, hanem úgy. Nem mondani kell, csinálni. Én se mondom, hogy Csikós miért nem inkább a Közlekedési Múzeum cuccainak talpraállításán dolgozik, miért saját örömét keresi, saját autóban! Mert ugye érzed, milyen álszent és arcátlan dolog lenne?
Tisztelt urak!

Nem tudom,hogy mért baj az,hogy valaki a saját pénzéből hobbizik.Bár sokan lennének ilyen nagyszerű emberek kik
a lepusztult gépekből csodát varázsolnak a jövő nemzedék
részére.Részemről csak gratulálni tudok,s további jó munkát
kívánok mindenkinek kik részt vesznek az ilyen felújításokban.
Bízom benne,hogy sok követőtök lesz,s nem kell az olyanokra
hallgatni akik csak mindenben a gáncsot vetik.
maradok baráti tisztelettel: H.CS.K.ny.rep.ezrds.
a legcsavar 'effekt' .et jol gondoltad, a fenykepezogep oldalon van. Rolling shutter az effect neve, es praktikusan az osszes fenykepezogep ettol "szenved'... :(