Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollok/spam/túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Saját zene

Naptár

június 2019
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30

Ez megy most

  • Hamster: @enpera: Csinálni kell egy szavazást arról, hogy ki maradt ki ebből a szavazásról :) (2019.06.25. 11:10) Dízelmozdonymustra: kinek melyik a kedvence?
  • enpera: Hiányolom a szavazásból Samantha Foxot. (2019.06.25. 11:07) Dízelmozdonymustra: kinek melyik a kedvence?
  • Hamster: @Európai téridő: Az NDK nem büntiben volt, hanem saját maga feladta a gothai villamosgyártást, hogy cserébe ő szállíth... (2019.06.25. 10:48) Egyessel Etele fele
  • mester utca: Már megérte! Csak így tovább! Szép videó! (2019.06.25. 10:46) Dízelmozdonymustra: kinek melyik a kedvence?
  • Európai téridő: @Hamster: Az, hogy a gépészet "lelke" esetleg nem saját fejlesztés, az eléggé bevett gyakorlat más esetekben is. Az, h... (2019.06.25. 10:15) Egyessel Etele fele
  • Hamster: Salma Hayek egyelőre nagyot megy, ami azt bizonyítja, hogy az ide járó kedves embereknek jó az ízlése :) (2019.06.25. 09:26) Dízelmozdonymustra: kinek melyik a kedvence?
  • Hamster: @Európai téridő: "Ha Alexandriának tudott Düwag-villamosokat gyártani a Ganz, akkor valami innováció-féleség azért csa... (2019.06.25. 00:00) Egyessel Etele fele
  • Európai téridő: @Hamster: Ha Alexandriának tudott Düwag-villamosokat gyártani a Ganz, akkor valami innováció-féleség azért csak mocorg... (2019.06.24. 22:25) Egyessel Etele fele
  • Hamster: @Európai téridő: Az nem városi legenda, hogy a cseheken kívül a szovjetek, a románok, a bolgárok és a lengyelek is gyá... (2019.06.24. 21:04) Egyessel Etele fele
  • Európai téridő: @Hamster: Nagy vonalakban azért így vollt a KGST-leosztás. És nem tudom, melyik városi legeda az igazi. (2019.06.24. 19:47) Egyessel Etele fele
  • Utolsó 20

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  3. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  4. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  8. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  9. Kőbánya-Hizlaló: egyről a kettőreAki nem villamosmániás vagy kőbányai lakos, az valószínűleg még sose hallott arról, hogy létezik Budapesten egy "Kőbánya-Hizlaló" nevű vasútállomás. Pontosabban tulajdonképpen már nem létezik, mégis...
  10. Keleti kényelem, nyugati... pályaudvarra megy: MÁV "komfort kocsi"Gyerekkoromban tévéreklám hirdette a MÁV új szolgáltatását, a "Komfort" osztályt. Az akkor még nem retrónak számító faburkolatos közegben nénik és bácsik utaztak, luxusnak tűnő körülmények közt:...

Címkék

103 (7) 1233 (5) 125év (7) 2624 (13) 2806 (7) 41-es (7) 424 (8) abszurd (26) Ab van Donselaar (40) agyhúgykő (61) airway (96) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (88) autók (73) bach (5) balaton (29) Balt Korthals Altes (5) basel (7) bbc (8) bécs (43) belgium (11) bengáli (19) berlin (158) berlini fal (20) bkv (46) blog (28) bp nosztalgia (8) brno (9) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (753) budapesti pillanatok (41) buék (8) busz (77) búvár (9) c50 (10) c64 (16) caf (10) city lights (70) class 56 (7) commodore (17) csak egy kép (37) csak egy videó (253) csehország (31) csehszlovák (13) csörgő (8) cukiság (33) debrecen (25) demó (6) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (7) doctor who (42) drezda (7) duna (31) életkép (22) életképek (32) életmód (6) elveszett (31) énblog (378) énzene (18) építészet (66) építkezés (22) épület (15) érdekesség (18) erfurt (7) esti városkép (8) ezres (6) fan fiction (12) favázas (11) feldolgozások (11) felhők (26) felső-szilézia (22) felső szilézia villamos (20) fényvillamos (14) ferihegy (33) film (11) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (15) fogyasztói (24) fonódó (10) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (31) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (59) gibson (9) gitár (34) gmap (14) gmunden (5) goldtimer (6) gondolatok (11) gőzmozdony (25) gyermekvasút (25) haditechnika (13) hajó (41) hampage (301) hamster (5) hangok (5) hangszerek (11) hármashatárhegy (5) havazás (5) helikopter (11) hév (27) híd (29) (32) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (7) humor (116) idegenforgalom (21) ikarus (28) il 14 (9) ipari létesítmények (5) írás (15) it (9) jegyek (5) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (9) karikatúra (5) kassa (8) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kelet-berlin (5) kép (6) képek (781) képregény (94) kérdés (8) kirándulás (11) kisföldalatti (11) kiskörút (5) kisvasút (43) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (34) kölni dóm (5) közlekedés (337) kritika (71) kulfoldi szemmel (70) lánchíd (7) lanovka (6) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (37) les paul (6) lhbs (25) linz (9) lipcse (12) li 2 (20) ludmilla (14) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (7) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (9) metró (41) miskolc (24) mittudoménmi (9) mk48 (5) MOD (7) morál (11) morgás (125) mozdonyok (16) mozi (6) mtp (7) muki (10) münchen (25) műrepülés (8) múzeum (48) nagypolszki (6) németország (306) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) nohab (43) nosztalgia (213) nosztalgiabusz (22) nosztalgiavillamos (68) nürnberg (20) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (13) nyugat-berlin (6) NZA (8) olaszország (26) oldtimer (86) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (6) osztyapenkó (5) otthoni turista (37) ozzy osbourne (6) pályahiba (6) pályaudvar (30) panoráma (108) paródia (5) pécs (12) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (16) popkultúra (116) pozitívum (12) pozsony (29) prága (11) programajánló (27) púpos (13) queen (14) r.i.p. (12) rádió (5) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (10) reklám (21) relax (12) repülés (124) repülőgép (42) repülőgépek (72) repülőnap (34) repülőtér (18) retró (32) rock (72) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (14) semmering (9) skoda (6) sky channel (5) SNL (15) sorozatok (15) soundcloud (12) spotting (18) st.pölten (5) stuttgart (6) svájc (26) szabadság híd (11) szeged (30) szergej (20) szliács (5) szlovákia (75) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (194) társadalom (5) tatra (15) taurus (7) technika (52) technikatörténet (43) tehervonatok (10) tél (13) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (15) tömegközlekedés (344) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (59) trolibusz (56) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (87) überzenészek (17) utazás (296) utcakép (160) uv (35) vár (11) várnegyed (8) város (386) városkép (86) városliget (8) vasút (421) vélemény (13) vicinális (13) vidám park (5) videó (712) villamos (635) vlog (7) vonat (5) wachau (5) woltersdorf (5) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (31) youtube (258) zene (186) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Kisfilmek a nagyvilágból: a berlini Stadtbahn

2011.09.26. 18:50 :: Hamster

Nem tudom, milyen filmélmény tehet róla, de Berlint gyerekkoromban mindig úgy képzeltem, hogy vashidakon futó vasutak szövik át. És ez tulajdonképpen így is van, hiszen mind a metrójuk, az U-Bahn, mind az S-Bahn bőven rendelkezik magasvezetésű szakaszokkal - bár statisztikailag valószínűleg nem a vashidak dominálnak. A legérdekesebb közülük a Stadtbahn, a belvárost kelet-nyugati irányban átszelő szakasz, melyen két vágányt a kvázi metróként funkcionáló S-Bahn, kettőt pedig a "nagyvasút" használ. Előbbi értelemszerűen több helyen megáll, jellegzetes, íves tetejű csarnokokban, és nem ritka látvány az, hogy elindulás után az ICE "szuperexpressz" és a városi vasút vonatai egymást előzgetik a párhuzamos vágányokon. Mindezt szó szerint a belvárosban:


S-Bahn szerelvény bújik be az Alte Nationalgalerie mögé

Ami viszont igazán megdöbbentett, amikor először utaztam ezen a szakaszon, az az, hogy nem finomkodtak a vonalvezetéssel: oda építették a pályát, ahol éppen meg tudtak venni egy-egy húsz méter széles telket. Van, ahol a várost átjáró folyók és csatornák szélébe építették a töltést, máskor pedig híres múzeumok települtek utólag az 1870-es években építeni kezdett sínek mellé, úgyhogy a környezet igencsak változatosnak mondható. Az érdekességet pedig csak fokozza, hogy sokszor kell hosszabb hidakon keresztezni a már említett folyókat és csatornákat:

Bár Berlin belvárosának komoly részét a második világháború, majd a Berlini Falban testet öltő jéghideg háború leradírozta, azért ma is érdekes az utazás az Ostbahnhoftól Charlottenburgig, elindulva a szocmodern panelházak erdejéből a polgári házak és múzeumok mellett, a főpályaudvar teljes újjáépítés alatt álló környezetén át, végig a Tiergarten mellett, majd el az egykori Nyugat-Berlin hátsó ablaka alatt!

Ajánlott olvasmány: A berlini Stadtbahn / attus.hu /

21 komment

Címkék: közlekedés utazás videó berlin város vasút

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr343258305

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

89 tavaszán voltam Berlinben először. Kelet-Berlinben. Tavaly tavasszal megint eljutottam oda. Érdekes volt a megfakult emlékek és a jelen. Ez a két múzeum közt vonatozunk 89-ben megvolt, legutóbb kimaradt sajnos.
Az ajánlott olvasmányra meg rákattantam :)
nekem nem tetszenek a magasvasutak.
@Rocko-: Ez nem igazán magasvasút, tehát nem ugyanaz, mint a chicagói. Ma már nyilván nem építenének ilyet (helyette alagutaznak), de tudod, milyen jó, hogy megvan? Pluszban képzeld el, hogy milyen jó lenne, ha a kelenföldi pu. környéke, vagy a zuglói körvasút is így lábakon állna, és nem kellene mindig kerülni a véges számú aluljáróhoz.
@Hamster: az ergonómiai hasznosságát nem tagadom, sőt elismerem, de városképileg nem szépek. egyedi lehet, de nem szép.
engedtessék meg, hogy ilyen szempontból ne tessen.
Én Párizsban utaztam ilyen "magasmetrón", már fogalmam sincs, hogy melyiken, de nekem nagyon bejött, hatalmas élmény volt. A híd mellett lakókat viszont akkor sem irigyeltem.
@maestro1: Bécsben is vannak olyan U-bahn szakaszok, amik viadukton mennek. Nemcsak régi építésű, az új szakaszokon is van ilyen. Bekukucskálhatsz a lakók nappalijába 8)
@Rocko-: "engedtessék meg"
Na jó, megengedem :)
@Kicsi Kacsa: Az egyébként nekem nem világos, az U1/U2-nek miért lett annyi magasvezetésű szakasza. Ennyivel olcsóbb lenne ekkora hídszerkezeteket építeni?

Ezzel együtt, a berlini Stadbahnon az S-Bahn csak egy pont, a másik az, hogy össze vannak kötve a város két végéről bejövő vasutak. Mintha nálunk a Nyugati és a Kelenföldi össze lenne kötve, megállással a Deák és a Gellért téren. Persze az ICE-k nem is tudom, a Hbf-en kívül megállnak-e valahol, de az, hogy a régiós vonatok megállnak több helyen is, marha jó utazási lehetőségeket nyújtanak. De persze a fonódó S-Bahn vonalak is klasszak, még este 11-kor is percek kérdése a belváros egyik végéből a másikba eljutni, ezt még a legtöbb metró se tudja. Noch dazu egy Alex - Zoo utazás tényleg kész történelmi iődutazás :)
@maestro1: Nagyon sok helyütt építettek alagutak helyett emelt vasutakat. Eredetileg még New Yorkra is ezek voltak a jellemzőek, csak szép sorban visszabontották őket. De továbbra is szeretném erőltetni az aktuális zizimet, hogy ez a Stadtbahn nem csak városi és elővárosi forgalmat visz, hanem távolságit is, ettől különösen érdekes jószág. Pláne, hogy mindezt 130 éve építették, és azóta is hatékony maradt. Tehát nem az 1960-as években kaptak észbe, hogy milyen jó az átmérős cucc, hanem majdnem száz évvel korábban.
@Hamster: "Ennyivel olcsóbb lenne ekkora hídszerkezeteket építeni?"
szerintem igen. ott csak a szerkezetre kell felhúzni, alapozni, amig metrónál mélyen ásni, fúrni és a kiváltani, átrendezni a föld alatt futó infrastruktúrát.
@Hamster: Egy percig sem vitattam a berliniek érdemeit, csak magamban nosztalgiáztam :)
@Hamster: Ha megfigyeled, ezek kifele vannak a városból. U1 a "pesti" oldalon (olvastam, hogy Favoritenen folytatják tovább a másik végét. Érdekes lesz, mert a Reumann platzon gyakorlatilag egy domb mélye a mostani végállomás, itt nyilván fúrni fognak), U2 is, ja meg a Duna alatt nem fúrnak, hidat építenek inkább (vegyes híd, alul az U, mellette a gyalog/bicaj, felette az autók, 3 in 1), az U6 jelentős része is a föld fölött megy, északon is meg délen is. Na persze ez az a tipikus U, ami nem is U, hanem valami egészen egyedi, ugye. Se nem villamos, se nem földalatti, de mégis villamos és földalatti :)
@Kicsi Kacsa: Persze, hogy kifelé vannak, de szerintem nem igazán logikus irányban, olyan helyeken, ahol nem is kéne metró. Valószínűleg emiatt tényleg fontos lehet, hogy ne legyen annyira drága, mintha a Duna alatt fúrnának át. Az U6 meg megint más kérdés, az a bécsiek Stadtbahnja, ami nem volt igazán siker, viszont a metróhálózat alapja lett a hetvenes évektől kezdve (a Bécs-patak és a Duna-csatorna melletti szakaszok, plusz az S25 mind ennek a hálózatnak volt a része eredetileg). Építészetileg az is klassz, de nem annyira átütő, mint a berlini, pluszban csak helyi forgalmat visz.
@Hamster: Na igen, U6 átmegy Florisdorfba, de ott meg az S-bahn jár, ami pillanatok alatt bevisz Meidlingre. U6 is, csak több pillanat alatt. Igazándiból nekem az tetszik, hogy ahol párhuzamosan ment villamos az U-kal, ott érdekes módon meghagyták, nem úgy, mint nálunk, Üllői, Rákóczi. Na majd Dávid és csapata! :P
@Kicsi Kacsa: "ahol párhuzamosan ment villamos az U-kal, ott érdekes módon meghagyták, nem úgy, mint nálunk"
Hol? Belső Mariahilferen megszűnt, az U6-ossal párhuzamos 8-as megszűnt, az U1 hosszabbításakor a leopoldaui villamos megszűnt, az U2 előző hosszabbításakor a 21-es megszűnt...
Margareten ringen ott van a 6-os meg a 18-as. Ott megy az U6 is párhuzamosan vele. Mariahilfenen meg olyan sűrűn vannak a megállók, hogy tényleg fölösleges ott villamost üzemeltetni. De a Ring rakparti részén is jár villamos is meg U is.
Egyébként a külső kerületekből akár villamossal, akár busszal maximum fél óra alatt be lehet jutni a város közepére. Meg persze S- és U-bahnnal is, csak méghamarabb. Na, ezt Budapesten nem lehet.
@Kicsi Kacsa: Hát azért a 6/18-at nem mondaám párhuzamosnak. Két U-megálló erejéig egymás mellett futnak, aztán teljesen eltérő helyre mennek. A rakpart szintén a "csak ott volt hely" esete. Ennyi erővel az M2 és a 61/18/59 is párhuzamos a Déli és Nemmoszkvás közt :) Nyugodtan hidd el, hogy elég sok villamosvonal megszűnt Bécsben a metrók miatt. Ezek közül a 21-es pár évvel ezelőtti megszüntetése ráadásul pont olyan mondvacsinált volt, mintha itthoni szakemberek találták volna ki.
Szerintem ez a legmenőbb dolog Berlinben! :) Mikor ott jártam, nagyon "szomorú" voltam, hogy az ilyen közlekedésmániás megoldásokat nálunk elmeszelte annak idején a közmunkatanács :(

Pedig jó lenne egy főpályaudvar az Astoriánál a Bajcsy fölött haladó szép szecessziós viadukttal! :D