Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollok/spam/túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Saját zene

Naptár

május 2019
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  3. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  4. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  8. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  9. Kőbánya-Hizlaló: egyről a kettőreAki nem villamosmániás vagy kőbányai lakos, az valószínűleg még sose hallott arról, hogy létezik Budapesten egy "Kőbánya-Hizlaló" nevű vasútállomás. Pontosabban tulajdonképpen már nem létezik, mégis...
  10. Keleti kényelem, nyugati... pályaudvarra megy: MÁV "komfort kocsi"Gyerekkoromban tévéreklám hirdette a MÁV új szolgáltatását, a "Komfort" osztályt. Az akkor még nem retrónak számító faburkolatos közegben nénik és bácsik utaztak, luxusnak tűnő körülmények közt:...

Címkék

103 (7) 1233 (5) 125év (7) 2624 (13) 2806 (6) 41-es (7) 424 (8) abszurd (26) Ab van Donselaar (40) agyhúgykő (61) airway (96) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (88) autók (73) bach (5) balaton (29) Balt Korthals Altes (5) basel (7) bbc (8) bécs (43) belgium (11) bengáli (19) berlin (158) berlini fal (20) bkv (46) blog (28) brno (9) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (746) budapesti pillanatok (41) buék (8) busz (76) búvár (9) c50 (10) c64 (16) caf (10) city lights (70) class 56 (7) commodore (17) csak egy kép (36) csak egy videó (251) csehország (31) csehszlovák (13) csörgő (8) cukiság (33) debrecen (25) demó (6) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (6) doctor who (42) drezda (7) duna (31) életkép (22) életképek (32) életmód (6) elveszett (31) énblog (378) énzene (18) építészet (66) építkezés (22) épület (15) érdekesség (18) erfurt (7) esti városkép (8) ezres (6) fan fiction (12) favázas (11) feldolgozások (11) felhők (26) felső-szilézia (22) felső szilézia villamos (20) fényvillamos (14) ferihegy (33) film (11) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (15) fogyasztói (24) fonódó (10) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (31) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (59) gibson (9) gitár (34) gmap (14) gmunden (5) goldtimer (6) gondolatok (11) gőzmozdony (25) gyermekvasút (25) haditechnika (13) hajó (41) hampage (300) hamster (5) hangok (5) hangszerek (11) hármashatárhegy (5) havazás (5) helikopter (11) hév (27) híd (29) (31) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (7) humor (116) idegenforgalom (21) ikarus (28) il 14 (9) ipari létesítmények (5) írás (14) it (9) jegyek (5) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (9) karikatúra (5) kassa (8) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kelet-berlin (5) kép (6) képek (775) képregény (94) kérdés (8) kirándulás (11) kisföldalatti (11) kiskörút (5) kisvasút (43) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (34) kölni dóm (5) közlekedés (337) kritika (71) kulfoldi szemmel (69) lánchíd (7) lanovka (6) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (37) les paul (6) lhbs (25) linz (9) lipcse (12) li 2 (20) ludmilla (14) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (7) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (9) metró (41) miskolc (24) mittudoménmi (9) mk48 (5) MOD (7) morál (11) morgás (125) mozdonyok (15) mozi (6) mtp (7) muki (10) münchen (25) műrepülés (8) múzeum (48) nagypolszki (6) németország (306) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) nohab (43) nosztalgia (212) nosztalgiabusz (21) nosztalgiavillamos (67) nürnberg (20) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (13) nyugat-berlin (6) NZA (8) olaszország (26) oldtimer (84) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (6) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (6) pályahiba (6) pályaudvar (30) panoráma (108) paródia (5) pécs (12) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (16) popkultúra (116) pozitívum (12) pozsony (26) prága (11) programajánló (26) púpos (13) queen (14) r.i.p. (12) rádió (5) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (10) reklám (21) relax (12) repülés (124) repülőgép (42) repülőgépek (72) repülőnap (34) repülőtér (18) retró (32) rock (72) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (14) semmering (9) skoda (5) sky channel (5) SNL (15) sorozatok (15) soundcloud (12) spotting (18) st.pölten (5) stuttgart (6) svájc (26) szabadság híd (11) szeged (30) szergej (20) szliács (5) szlovákia (72) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (193) társadalom (5) tatra (14) taurus (7) technika (52) technikatörténet (42) tehervonatok (10) tél (13) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (14) tömegközlekedés (342) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (59) trolibusz (51) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (87) überzenészek (17) utazás (296) utcakép (159) uv (35) vár (11) várnegyed (8) város (383) városkép (86) városliget (8) vasút (420) vélemény (13) vicinális (13) vidám park (5) videó (707) villamos (627) vlog (7) vonat (5) wachau (5) woltersdorf (5) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (30) youtube (258) zene (186) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

"Vesztberlin"

2011.10.11. 12:13 :: Hamster

Azon filózom, miért van az, hogy akárhányszor járok Berlinben, a volt Nyugat-Berlinről mindig felületes benyomásokat sikerül csak szereznem. A Zoologischer Garten pályaudvar és az Állatkert kivételével nem sikerült még igazán személyes emléket szereznem itt, pedig az esetek többségében még a szállásunk is "vesztberlini" volt. Mégis csak metrómegállók és utcák maradtak meg - sok széles utca, a keleti oldalnál kellemesebb sorházakkal, több kertes résszel, de valahogy nem túlzottan markáns arculattal. 

És itt megrögzött villamosmániásként gyorsan le kell szögezem: nem a villamos hiányáról van szó, mert a kelet-berlini villamosok se igazán bűvöltek el - Berlinben közlekedésmániásként a vasút/S-Bahn és a metró sokkal jobban tetszik. Köpenick persze klassz, Alt-Schmöckwitz környéke is, de amúgy azok a helyek, ahol Berlinben villamos jár, 80%-ban úgy néznek ki, mintha a külső Kerepesi utat (az Örs és a Szentmihályi út közt) egy csomó másik külső Kerepesi út keresztezné - csak a lakótelepi házak másfélszer-kétszer olyan magasak, mint nálunk. A villamosvonalak meg sose akarnak véget érni: csak mennek, mennek, bekanyarodnak, mennek, mennek, átmennek egy bezárt gyárövezeten, aztán még több külső Kerepesi út jön, aztán átmennek egy parkon, aztán még annál is több külső Kerepesi út jön... :)

Nyugat-Berlin ma is elég élesen elkülönül a volt Kelet-Berlintől, és érdekes módon - valószínűleg mivel a fejlesztések az egyesítés óta elsősorban a keleti oldalra mennek - a mai napig "NSZK-sabb", mint a legtöbb nyugat-német város. A képen látható Vilmos császár emléktemplom környéke például azt idézi fel bennem, hogy milyen volt az NSZK (Köln, Frankfurt am Main, Düsseldorf), amikor '89-ben először jártam ott. Mivel a volt nyugati nagyvárosok azóta is folyamatosan fejlődtek, átalakultak, ők már a XXI. században járnak, itt viszont még mintha mindig itt lenne a nyolcvanas évek végének hangulata. Vagy csak én érzem így? Tapasztalatom szerint jó néhány Berlinben élő magyar olvassa a blogot, ők is így érzik ezt?

Ha nem kevertem nagyon össze a képeket, akkor a Kurfürstendammot látjuk, a nyugati városrész fő bevásárlóutcáját. Még az autók is segítenek egy kicsit a nosztalgikus hangulat létrehozásában :) Az egyébként megvan, hogy mi ennek az előkelő útvonalnak a folytatása? A Budapester Strasse. 1925-ig a Potsdamer Platz és a Brandenburgi kapu közti utcát (de lepukkant, és cseppet sem centrális hely viselte ezt a nevet:)  hívták "Budapesti útnak", de akkor azt átnevezték Friedrich-Ebert-Strasse-nak a weimari köztársaság első elnöke után, és hogy bennünket se sértsenek meg, lett helyette egy új Budapester Strasse, szintén eléggé központi helyen, a Breitscheidplatz-tól kezdődően, az akkori Kurfürstendamm-ból levágva egy kicsit. Állítólag az átnevezés miatt a Kurfürstendamm házainak számozása a mai napig 11-gyel kezdődik... Ezek után viszont kíváncsi lennék, hogy a rendszerváltás után a Marx térből miért Nyugati tér lett, és miért nem Berlini tér, ahogy korábban hívták?

A "Ku'damm" egyik attrakciója ez a forgalomirányító torony, ahonnan 1955 és 62 közt a Joachimstaler Strasse kereszteződésénél levő közlekedési lámpát kapcsolták. Elég látványos darab, nem csodálom, hogy megtartották műemléknek!

És nem bírom nem olcsó eszközzel befejezni az oldalt: medvékkel. Berlin ugyan valószínűleg nem róluk kapta a nevét, de egyrészt 1280 óta ott van a maci a címerben, másrészt pedig aranyosak, úgyhogy a német fővárosnak mégiscsak ők a jelképei. A képen amúgy nem a Köllnischer Parkban tartott városi kabalaállatokat látjuk (oda még nem jutottam el), hanem az állatkertieket, de ők is jó fejek :)

33 komment

Címkék: utazás berlin város németország képek nyugat-berlin

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr733293809

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

hát igen. a németek nem tehetik meg, hogy megsértsenek egy magyarországot. bezzeg nálunk valami rozsdaövezeti mellékösvény sincs moszkva. magyarország, én így szeretlek.

a gai-torony ütős nagyon :)
Ha már most úgyis annyira átnevezgettek, a Nyugati tér lehetett volna Berlini tér...
Mondjuk azért remélem más hozzászólás is lesz, nem csak átnevezős, mert nem azért írtam ezt a bejegyzést, hogy aztán politizálás legyen belőle :)
@Hamster: cukik a macik :) (tudom, nem is üngyümbüngyümözésekért írtad a bejegyzést:) )
a második képen szép a kereklámpás bömös :)
@toto92: Nnna, kicsit jobb. Bár nem tudom, hogy lehet pont az szép a nagyemblémás Mercihez képest ;)
@Hamster: A gyengéim a duplakereklámpás autók :) A merci utána a második a sorban :)
@toto92: És a Lada 1500/1600, illetve a Nagypolszki hol helyezkedik el a sorban? Azok az igazi duplakereklámpások ;)
@Hamster: Jó elöl, mert a keleti autók a másik kedvenceim. Az ikerlámpás ezeröcsi az etalon ):
@toto92: Természetesen :) akart lenni ): helyett.
Kurfürstendamm <3
Merci, BMW, Audi. tán még időrendben is így. :D

a forgalomirányító bódé tetszetős.
@Rocko-: Egyébként ez egy 2006-os fotó asszem, de a kocsik alapján akár régebbinek is mondanám első blikkre.
@Hamster: időrendben, mint autók megjelenése. közel jó amúgy:
Mercedes-Benz Baureihe 107 1971–1989
BMW 5er E28 1981-1987
Audi A3 (Typ 8L) 1996–2003
azaz a legöregebb van legelől. :)
@Rocko-: Állj, itt most autókról volt szó, a buszok egy másik kategória :D Amúgy buszoknál nálam a Faros viszi a prímet szépségben, pedig csak két szeme van elöl.
@toto92: hát pedig azok dupla körlámpások, szóval gondoltam tán így még belefér. :)
Bärlin :) Szerintem jópofa a macis befejezés!

Ide pont illik a Táncos lábú medve c. rész:
www.tomesjerryfan.hu/reszek/102-a-tancos-labu-medve/
:)
Én laktam Nyugat-Berlinben, Zehlendorfban a nyolcvanas évek végén. Akkoriban az nagyon nyugat volt gyönyörű villákkal, amerikai katonákkal, nekik épült lakóteleppel, őket ellátó létesítményekkel. Abból az időből Kelet-Berlinről - leszámítva a tv-torony-Unter den Linden-Brandenburgi kapu hármast - csak a lakó- és gyártelepekre emlékszem.
@toto92:
"Amúgy buszoknál nálam a Faros viszi a prímet szépségben, pedig csak két szeme van elöl. "

Sőt, eredetileg egy se volt :-)))
(Jó tudom, volt a lökhárító alatt, ráadásul forgatta is rendesen, de az annyira lent volt, hogy nem minősül szemnek)
Érdekes poszt, köszi. Én Délnyugat-Berlinben, Zehlendorfban lakok, ami most is nagyon szép, kertvárosi kerület. Mi csak úgy hívjuk: a "szanatórium" - zömmel idősek, kutyasétáltatók, sok zöldterület. Nekem nagyon nem jön be a régi NSZK-s Nyugat-Berlin Zoo-stól, Ku'Damm-ostól, Charlottenburgostól. Tényleg olyan, mintha megállt volna az idő. Bár a Zoo környékén most hatalmas építkezések folynak. Sokkal pezsgőbb a Mitte, vagy Kelet-Berlin, Kreuzbergről nem is beszélve. Az árak sem elszálltak, nagyon multikulti és izgalmas. A medvéket mi is megnéztük annak idején, a feleségem írt is egy klassz kis posztot róla, ajánlom a figyelmetekbe: boriaroundtheworld.blogspot.com/2010/09/medvek-es-berlin-rejtett-nagyvarosi.html
@ephudd: Na ja, a Mitte azért pezseg, mert most építik ott fel az új Berlint. Kreuzberg(b)en nem vettem nagyon észre az pezsgést, merre kellett volna néznem? Mondjuk az idő meg rossz volt, de átbuszoztam-sétáltam a nagy részét, és csak a meglepően nagy számban megmarad bérházas utcák maradtak meg. A hegyre meg a rossz idő miatt nem másztam fel.
Nehéz meghatározni a hangulatokat, főleg úgy, hogy a falomlás óta nem jártam arra. Addig, akkor még irtózatos kontraszt volt, de inkább apróságokban. Autók, ruha, boltban kapható cuccok. Ez a felszin teteje, ha lehet így mondani. Gondolom, mindkét városrész, mind a 4 szektor nagyjából egyenlően kapott a háborúban, ismerve a RAF, a USAAF akkori véletlen, vagy szándékos precizitását, szerintem kapott a város bőven.

Na ehhez képest akkor Veszt olyan volt, mintha BelBudán rendben lett volna minden lépcsőház, közpark, út, utca, stb.(gondolom újjáépítették, amit lehetett)
Oszt nem tökölt ezzel, kellett is a hely a panelnak. Ezért volt olyan kvázi eklektikus egy busz, vagy villamos út: belülről kifelé: Múzeumok és környéke, hellyel-közzel rendben tartott régi házak, tvtorony, Alex, néhány régi bérház igazi golyónyomokkal, sugárút, alle, panel, panel, alle, panel NépiDemokratikus Akármilyen Palast (vizi, úttörő, kommenyista, nyugdíjas, lepkegyűjtó, bármilyen palast, változó nagyságban) panel, gyár, gyár, panel, régi negyed, gyár, panel, gyár, k.nagy panel, ilyen többszörös Békás, gyár, zöld, zöldebb, villanegyed (hogy maradhatott meg?) erdő, tavak, végállomás Grünau, Köpenick, FriedrichAkármi, nem jut már eszembe. + rengeteg magyar szemmel még ma is ámulatba ejtő kereszteződése a kötött pályáknak, praktische, gute, stb.

Veszt ehhez képest az emberibb léptékű, alacsonyabb, rendezettebb, sokkal tisztább, zöldebb. De valóban, olyan nagyon sok jellegzetességére én sem emlékszem, mégis tetszett a hangulata, éppen a rendezettsége, ami azért nem tűnt poroszosnak. Nehéz visszaadni írásban :)A multkulti az ott volt, de erről már írtam neked régebben. Ami katona, türki vendégmelós, berliner, pénz váltó arab (ha nem figyeltél a pénzedet hamar váltotta méretre vágott tegnapi újságra)k.európai Hát Izsák, kellemes laza massza.

Nagyobb lépték talán kifelé van: a Ku'dammon ballagtam végig észak-nyugat felé, Tegel irányába, s ott volt egy akkor baromi sci fi kongresszusi központ, mellette autópálya, több szintes hidak, stb. Hát éjjel, ha jó az idő, fiatal az ember, láthat ilyesmit. De igazából Vesztben inkább a megszokott részeken mozogtam. Egy idő után bele lehet unni a sok "nyugati" verda bámulásába, mai fejjel visszagondolva, kevés kuriózum tűnt fel, átlag tucat, de tiszta, rendben tartott kocsik, jó tempójú, igen udvarias közlekedés, de Bécs is kb ez volt akkor. A Veszt-Oszt inga, akár csak egy wc-re menésért is át Keletre, mert azért puha a 10 pf, nem kemény valuta, na az a kontraszt ott hirtelen, na az mellbebasz. Amúgy nekem Kelet a kis pusztulatával, fáradt narancsorrú Ikarusaival, Sony walkmanon zenét hallgatva utazgatva egyik végtől a másikig, az, ami élményben megmaradt ennyi év után is.
A Veszt emeletes buszokra nem volt jó az a napijegy, amit Osztban lehetett venni, s mindig akadt egy bürger, aki nekünk is megvette, mert külhoni nem kapta ilyen olcsón, így ott inkább S-Bahn volt, vagy gyalog, amelyik hamarabb jött.

Az is érdekes volt, hogy hogyan is viselkedtünk a két részben. Oszt: gazdag magyar, miattunk omlott a fal, most még - pár hónapig, miénk az előny, jobbak a cuccok rajtunk, nekünk filléres tétel minden keleti luxus. Persze azért nem volt akkora az arcunk, hogy külön kamion hozta volna utánunk, de egy kisebb Barkas azért megtelt vele.

Veszt: a lehető legkultúráltabban viselkedve, a lehető legjobb nyelvtudással, udvariasan, mindig tisztán, mindig puma-adidas-columbia-levi's eredeti cuccokban, nem tátva a szánkat, sőt a valuta nepperkedés okán azért mindig 4-500 westmarkkal a zsebben, valahogy mégis kiszúrták, hogy k.eu bürger. Mai napig nem értem. Míg egy Merci szalonban udvariasan elbeszélgettek velünk, még arról is, hogy nálunk éppen milyen tipusokat látni magyar rendszámmal, illetve állami cuccként, addig egy cipőboltban, ahol kizárólag csak fél párok voltak kitéve, mégis lerakatták a bejáratnál az A/4 méretű egyetemi jegyzetek hordozásra rendszeresített zsákunkat. Ez még nem is lenne baj, de utánunk jött két berlini medvelány/lény, akkora csővázas zsákkal, hogy ihaj, ők bemehettek mégis, zsákostul. Na ez volt az a pont, amikor haverom mindezt hibátlan németséggel elmondta, a láthatóan nyócosztályos eladónak, mi többiek kivillantottunk fejenként 300-500 DEM-et, majd "tolmácsunk" elmondta, hogy sajna, ezt az összeget nem itt fogjuk cipőre elkölteni, pedig mindenki ezért jött be a boltba, és ma mindenki fog több pár cipót venni, de nem itt. Persze akkor már volt ensúldigung, de a szittya ha egyszer besértődik, s ráadásul jogosan, akkor az már nem ér semmit. De ez nem volt jellemző.
A 8. Mercimet hajtom éppen, úgy, hogy anyamadárnak is az van, nem tudom, mit szólna erre a szalonból az a Günter, de a márkához tartozó eleganciát, visszafogottságot, mondhatni szerénységet kiválóan hozta. (remélem, ragadt már rám is)

Voltam Tempelhofon, igaz csak kivülről tudtam körbejárni. Nem volt egy nagy etwas az a kicsi tabló, amin megemlékeztek a légihídról és annak halottairól. Többet néztem ki a berliniekből.

Még eszembe jutott egy érdekesség: akkortájt sűrűn voltam Erdélyben is, tényleg éheztek az emberek. Ehhez képest Charlottenburgban szinte ingyen adták a paradicsomot a Tomaten aus Rumanien feliratú ládákból.
Nekem hirtelen ennyi ugrott be, remélem másban is ébresztettem néhány emléket.
@zassz: Köszönöm a visszaemlékezést! A cipőboltban meg tökéletesen igazatok volt :)
Aktualis velemenyem a Kuhdammrol: a Zoo környeken tul sok a (gyakran mar delben reszeg) turista, kicsit kijjebb orosz ujgazdag bevasarlo, az S-Bahn fele meg 1 euros boltok. Mi ebben a jo?
Es szerintem a hatvanas evek ota mar csak az utikönyvek szerint bevasarloutca. Jut eszembe pl. a Wilmersdorfer Str.

Egyebkent a kertvarosok tenyleg a 80-as evek NSZK-jat idezik, erre csak most döbbenek ra, eddig csak olyan furcsa, nem megfogalmazott erzesem volt ha erre jartam.

Mitte-be berlini nem jar, max. dolgozni. Az a resz vhogy nem prezens az altalam ismert helyiek közott. En mint gyakorlo hetvegi berlini neha arra megyek, de csak örülni, h mar nincs a cucilizmus (megszivattak bennünket anno egy parszor).

Nyugaton szerintem az U7 Jungfernheide es Bayerischer Platz szakasza menti reszek a normalisak, egyszerüen emberi leptekü nagyvaros van ott, se nem sikkes (Prenzelberg), se nem radikalisan politizalo (Friedrichshain), egyszerüen csak elhetö. Igazan elökelö az U4 környeke. Es bulizni ott van Neukölln...

Fejlödes Nyugat Berlinben tenyleg nincs tul sok. Mondjuk szvsz a nyugatnemet nagyvarosokban is a legfeltünöbb fejlödes az utobbi husz evben a sok lila biciklisut es a tömköz jarmüpark megujulasa, ezert Berlinben nincs akkora lemaradas.

Hü-ha effektus lesz, ha legközelebb pl. Castrop-Rauxel-be vagy az a környek egyeb mas szep helyere latogatsz majd el...
@ujjelszo: "Nyugaton szerintem az U7 Jungfernheide es Bayerischer Platz szakasza menti reszek a normalisak, egyszerüen emberi leptekü nagyvaros van ott, se nem sikkes (Prenzelberg), se nem radikalisan politizalo (Friedrichshain), "

Na, akkor legközelebb majd ezeket nézem meg :)

"Mondjuk szvsz a nyugatnemet nagyvarosokban is a legfeltünöbb fejlödes az utobbi husz evben a sok lila biciklisut es a tömköz jarmüpark megujulasa"

Nekem a "nyugatnémet nagyváros" szóösszetétel leginkább Kölnt jelenti, de ott már húsz éve is mindenütt alap volt a (piros) biciklisáv, és bár a gömbölyű DÜWAG-ok átadták a helyüket az alacsonypadlósoknak, azért pár évente visszamenve oda mindig látok fejlődést ezen túl is.

"Castrop-Rauxel-be"
Ott már vagy negyven éve nincs villamos, minek menjek oda ;)
@ujjelszo: Egyébként most Lichterfelde környékén volt alkalmam sétálgatni, nagyon kellemes, nyugis hely az is. Aztán fel a buszra, Steglitz, Schöneberg, Kreuzberg... hát azok nem annyira jöttek be.
@Hamster: "Ott már vagy negyven éve nincs villamos, minek menjek oda ;) "
Szörnyülködni, ott negyven eve feljlödes se volt! Oettinger-sörösüvegbe kapaszkodo mackonadragos, mübörkabatos ürgek lapattant hazak között...

Es hat ez az, mar nincs gömbölyü tuja, de van minden varosban minden sarkon McD, BK, H&M es egy ECE-bevasarloközpont. Berlinben ezt szeretem, h egy par megalloval arrebb teljesen mas a hangulat, erre jo a policentrikus nagyvaros, mindenki oda megy ahol neki tetszik. Itt Braunschweig-ben van 1 center es kesz.

Ja es nem csak pesten vannak uj, bünronda epületek, akad olyanbol errefele is 1-2...
@ujjelszo: Aú, ezexerint pontosan olyan, mint amilyennek a leépített Ruhr-vidék azon részeit kézpelem, ahol még nem jártam. Kedvenc témáim egyike a Ruhr-vidék villamosai, van pár kéepskönyvem arról, hogy hogy nézett ki az a vidék, amikor még minden bánya, mint kohó, minden kokszoló, minden tudomisénmi működött, és az egészet vasutak, bányavasutak és villamosok hálózták be. Asszem lakni akkor se szívesen laktam volna, de hogy durva forgatag volt, az biztos.
Egy nyugat-berlini letesitmeny egy fel eve hivatalosan is latogathato: www.berlinsightout.de.

Agyrem az egesz... ott fent mindig örülok, hogy vege a hideghaborunak!