Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollok/spam/túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság

Naptár

november 2018
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30

Ez megy most

  • Benbe: @seadxdx: Elég korrekt domborzat van bizony arrafelé: www.benbe.hu/tagriver.php?sor=&psz=&t1=bosznia-hercegovi... (2018.11.15. 14:27) A nyomtávváltós Sarlósfecske
  • Benbe: @densha.blog: A berlini és a nizzai vonat is szerintem csak a KGB-utódszerveknek és a maffiának jó. (2018.11.15. 14:24) A nyomtávváltós Sarlósfecske
  • Hamster: @Comandante en Jefe: Amit láttam, az olyen díszes volt, kicsit anakronisztikusnak tűnt. Viszont a tea úgy általában ki... (2018.11.14. 15:22) A nyomtávváltós Sarlósfecske
  • Comandante en Jefe: A szamovár nagyon király dolog! Ukrajnát vonatoztuk be éjszakaival anno (a Krím akkor még beleértendő volt). Nincs is ... (2018.11.13. 21:42) A nyomtávváltós Sarlósfecske
  • densha.blog: Anno még 2014-ben, Coimbra és Hendaye közt mentem Talgo-s Trenhotellel. Leharcolt pályán az egyetlen tengely okozta "d... (2018.11.13. 21:14) A nyomtávváltós Sarlósfecske
  • Gabesz9: @Hamster: Szerintem erre jó pár évet kell még várni. (2018.11.13. 17:57) A nyomtávváltós Sarlósfecske
  • Hamster: @seadxdx: Én Szili vontatással már max nosztalgiavonatokat akarok elképzelni :) (2018.11.13. 17:50) A nyomtávváltós Sarlósfecske
  • seadxdx: A bosnyákoknál Szarajevó-Mostar távon ki tudtam próbálni azokat az ottaniakat. A két város közt a 220-as végsebességű ... (2018.11.13. 17:35) A nyomtávváltós Sarlósfecske
  • Udo von Schmetterling: @Andy Capp: Ott a pont! (2018.11.11. 19:06) Egy kis Bohém rapszódia
  • Hamster: @Flankerr: Mindkettőnek elvileg az lenne a dolga, hogy szórakoztasson. Az egyiknek sikerült :) (2018.11.11. 18:50) Egy kis Bohém rapszódia
  • Utolsó 20

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  3. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  4. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  7. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  8. Kőbánya-Hizlaló: egyről a kettőreAki nem villamosmániás vagy kőbányai lakos, az valószínűleg még sose hallott arról, hogy létezik Budapesten egy "Kőbánya-Hizlaló" nevű vasútállomás. Pontosabban tulajdonképpen már nem létezik, mégis...
  9. Keleti kényelem, nyugati... pályaudvarra megy: MÁV "komfort kocsi"Gyerekkoromban tévéreklám hirdette a MÁV új szolgáltatását, a "Komfort" osztályt. Az akkor még nem retrónak számító faburkolatos közegben nénik és bácsik utaztak, luxusnak tűnő körülmények közt:...
  10. Tanmese a terepjáró villamosokról (dr. Németh Zoltán Ádám írása)NZA barátom ráérzett a műfajra, ami nem is annyira baj, mert a héten nem nagyon volt időm blogot írni :) Beavis and Butthead így kezdené: höhö, höhö... terepjáró villamos? Nos, a villamosvasúti...

Címkék

103 (7) 125év (7) 2624 (13) 41-es (7) 424 (8) abszurd (26) Ab van Donselaar (40) agyhúgykő (61) airway (96) álhír (5) állatkert (11) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (83) autók (70) bach (5) balaton (29) basel (7) bbc (8) bécs (43) belgium (11) bengáli (13) berlin (146) berlini fal (20) bkv (42) blog (28) brno (8) budai vár (25) budaörs (38) budapest (732) budapesti pillanatok (41) buék (8) busz (72) búvár (8) c50 (10) c64 (14) caf (10) city lights (70) class 56 (7) commodore (17) csak egy kép (36) csak egy videó (249) csehország (30) csehszlovák (9) csörgő (8) cukiság (33) debrecen (25) demó (6) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) doctor who (43) drezda (7) duna (31) életkép (22) életképek (31) életmód (6) elveszett (31) énblog (355) énzene (17) építészet (66) építkezés (21) épület (15) érdekesség (17) erfurt (7) esti városkép (8) fan fiction (13) favázas (11) feldolgozások (11) felhők (26) felső-szilézia (22) felső szilézia villamos (20) fényvillamos (14) ferihegy (30) film (11) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (14) fogyasztói (24) fonódó (10) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (6) füsti (6) gary moore (31) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (59) gibson (9) gitár (34) gmap (12) gmunden (5) goldtimer (6) gondolatok (10) gőzmozdony (23) gyermekvasút (23) haditechnika (12) hajó (40) hampage (292) hamster (5) hangszerek (11) hármashatárhegy (5) havazás (5) helikopter (11) hév (25) híd (29) (28) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (7) humor (117) idegenforgalom (21) ikarus (26) il 14 (9) ipari létesítmények (5) írás (15) it (9) jegyek (5) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (9) karikatúra (5) kassa (7) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kelet-berlin (5) kép (6) képek (745) képregény (94) kérdés (7) kirándulás (11) kisföldalatti (10) kiskörút (5) kisvasút (43) ki vagy doki (14) klasszikus zene (5) köd (20) köln (33) kölni dóm (5) közlekedés (331) kritika (72) kulfoldi szemmel (66) lánchíd (7) lanovka (5) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (37) les paul (6) lhbs (25) linz (5) lipcse (12) li 2 (20) ludmilla (14) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (5) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (9) metró (41) miskolc (24) mittudoménmi (9) mk48 (5) MOD (7) morál (11) morgás (125) mozdonyok (14) mozi (6) mtp (7) muki (10) münchen (25) műrepülés (8) múzeum (46) nagypolszki (6) németország (293) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) nohab (43) nosztalgia (206) nosztalgiabusz (21) nosztalgiavillamos (61) nürnberg (20) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (13) nyugat-berlin (6) NZA (8) olaszország (26) oldtimer (76) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (6) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (5) pályahiba (6) pályaudvar (26) panoráma (108) paródia (5) pécs (12) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (15) popkultúra (116) pozitívum (12) pozsony (24) prága (11) programajánló (25) púpos (13) queen (13) r.i.p. (12) rádió (5) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (10) reklám (21) relax (12) repülés (124) repülőgép (41) repülőgépek (70) repülőnap (34) repülőtér (17) retró (31) rock (70) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (11) semmering (9) SNL (15) sorozatok (15) soundcloud (11) stuttgart (6) svájc (26) szabadság híd (11) szeged (30) szergej (20) szlovákia (67) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (192) társadalom (5) tatra (13) taurus (7) technika (48) technikatörténet (40) tehervonatok (10) tél (13) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (14) tömegközlekedés (334) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (57) trolibusz (49) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (87) überzenészek (17) utazás (292) utcakép (154) uv (32) vár (11) várnegyed (8) város (378) városkép (86) városliget (8) vasút (410) vélemény (12) vicinális (13) vidám park (5) videó (689) villamos (608) vlog (7) vonat (5) wachau (5) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (30) youtube (250) zene (181) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Konzumaréna - a berlini Sony Center

2011.10.14. 18:40 :: Hamster

Nem vagyok az a típus, aki csak úgy hasraesik a plázák és irodaépületek üveggyöngy-építészetétől, de ez a berlini Potsdamer Platz-on álló komplexum legutóbb annyira megtetszett, hogy idén is visszamentem egy kicsit nézelődni. Persze a fotókon csak mérsékelten sikerült megörökíteni a látványt, de azt talán így is sikerül érzékeltetnem, hogy elég lenyűgöző épületről van szó:

Tulajdonképpen "csak" arról van szó, hogy egy tizenpár emeletes irodaház/szálloda/étterem/mozi-komplexum ovális belső udvara fölé jókora sátortetőt húztak. Nem bonyolult ötlet, de ez az udvar egy (jó értelemben vett:) "kinn is vagyok, benn is vagyok" érzetet kelt az emberben, amit még érdekesebbé tesz a rálátás a Potsdamer Strasse túloldalán levő BahnTower-re (a felhőkarcolóra a kép közepén). Érdekes ez: ha csak simán kint állunk a szabadban, nem foglalkozunk a fejünk felett tornyosuló Világegyetemmel, de ha egy épületben vagyunk, akkor egy ilyen belső udvar olyan térérzetet ad, hogy nem győzzük nem észrevenni, milyen kicsik is vagyunk :)

És persze, hogy még érdekesebb legyen a dolog, a térérzetet nyakon öntötték folyamatosan változó díszkivilágítással, és egy számítógép vezérelte szökőkúttal. Az ember csak áll a hatalmas tető alatt, és bár tudja, hogy ilyen szökőkutat, illetve változó színű világítást bárki építtethet magának, összességében mégis le van nyűgözve. Ez a "pláza" tehát saját jogán turistalátványosság, és forgalmának egy részét valószínűleg pont az adja, hogy aki a fotózgatás-videózgatás közben megéhezik-megszomjazik, itt ül be valamelyik sörözőbe vagy étterembe. Mint mondjuk én. Hozzáteszem, hogy kilenc euróért degeszre vacsoráztam magam (májgombócleves + valami tészta édesség + almafröccs) a legelső sörözőben, ahol találtam egy üres asztalt, tehát nem is drága hely. Konkrétan szerintem ennyiért a jóval kevésbé élményszámba menő Ma...sztodonban se laktam volna jól... ami eléggé röhej, ha jobban meggondolom.

Ez itt a mozi ki-bejárati része az udvarban - talán az emeletek nagyságából lehet sejteni, mekkora lehet a tető. Nagy - sokkal nagyobb, mint amit a gépem objektívje be tudna fogni :)

A csúcsos tető állítólag a szent hegyet, a Fudzsi-t (Fudzsiszan, Fudzsijáma) jelképezi, ahol a sintó vallás szerint a segítő szellemek laknak.

Ezen a képen távolról, takarásból látjuk a Potsdamer Platz környékét, a Sony Center sátorteteje jobbfelé középen fehérlik. Összehasonlításként itt egy kép a Fudzsiról is, a Wikimedia Commons gyűjteményéből:

Egyébként az utca felől nem is nagyon látni, mi van odabent, hiszen kívülről csak egy a környék számtalan új épületéből. A Potsdamer Platz maradványait ugyanis a Berlini Fal kapcsán gyakorlatilag teljesen ledózerolták, emiatt 1990-ben egy üres grundon kezdték el Berlin új központját felépíteni - többek közt '96-ban eme bejegyzés témáját is. A lenti kép a Postdamer Strasse felől készült, ahol jelenleg a Sztárok Bulvárja látható: a járdán látcsőszerű izékbe lehet bekukucskálni, melyeken keresztül egy-egy sztár alakját láthatjuk a vörös szőnyegre hajazó burkolaton állni. Amivel csak az a gond, hogy ez az attrakció tavaly nyílt meg, miközben pár év múlva itt elvileg villamos fog közlekedni. Kíváncsi vagyok, mi lesz erősebb: a városüzemeltetési vagy az idegenforgalmi lobbi... 

Még érdekesebb az, amit sajnos elfelejtettem megkeresni, amikor ott voltam, és amit emiatt csak Andreas Steinhoff képein tudok megmutatni. Mint említettem, a Potsdamer Platz-ot a Berlini Fal kialakításakor szinte teljesen ledózerolták, és mivel a tér már előtte is szektorhatár volt, a második világháború pusztításait soha nem is próbálták eltüntetni. Pár épületrész itt-ott mégis megmaradt, például az 1907/08-ban épült Hotel Esplanade egy darabka homlokzata:

Berlin - Sony-Center - Hotel Esplanade

Szintén megmaradt a "Császári terem" (Kaisersaal), melyben egy időben színházi előadásokat tartottak, illetve filmeket forgattak (többek közt a Kabaré egyes jeleneteit). A Sony Center felépítése előtt ezt le akarták bontani, de a műemlékvédelem közbelépett. Hogy mindenki jól járjon, a termet levágták alapjairól, és hetven méterrel arrébb tolták, mai helyére a komplexumon belül:

Berlin - Sony-Center - Kaisersaal

Ezen felül a reggeliző egy része is megmaradt, furcsán kifordulva-kifordítva a szabadba:

Berlin - Sony-Center - Frühstückssaal

Hát így kerültek egy tető - mit tető: a Fudzsi csúcsa! - alá a sintóista szellemek, egy előkelő szálloda maradványai, és a XXI. század vivmányai. Nem semmi keverék!

11 komment

Címkék: videó berlin képek építészet fogyasztói

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr823302368

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

@Rocko-: Nem semmi, hogy ez az egyetlen komment ;)
@Hamster: :-)
nem akartam azt írni amit az eltolt épülethez: tetszett a poszt.
Hmm, jók kis udvar, nekem is tetszett! A poszt is, mert sajnos nem tudtam róla, hogy ez ilyen érdekes, és nem jártam körül kellően... A villamost mikor tervezik ténylegesen kiépíteni? A Leipziger Platzon elég régen árválkodnak a sínek, nekik ez lesz a "helyi Lágymányosi-híd"?

Kicsit elkalandoznék, ha már Potsdamer Platz: szerintem "tér"-nek teljesen alkalmatlan, pedig meg lehetett volna oldani, hogy egy kedvelt találkozóhely legyen - és ez elég rossz benyomást okoz egy olyan mezei turistának, mint én (gyakorlatilag annyira kevés a hely, hogy a kiállított faldarabhoz se lehet hozzáférni normálisan). Furcsa ilyet mondani, de az NDK az Alexanderplatz-cal jobbat alkotott anno, persze a maga nemében (és itt most a térre gondolok elsősorban, nem az épületekre). Tipikusan érződik az, hogy a magánbefektetők marha nagyot és impozánsat alkottak, de nem volt egy koncepció, ami adna egy arculatot... Így csak egy híres hely néhány menő épülettel, de nem egy tér. Az autó meg sok.
@WMarci: Hát, az szentigaz, hogy nincs semmi átlátható képe a Potsdamer Platznak. De az még kialakulhat, hisz ez régen is csak egy kereszteződés volt, egy ma már nem létező pályaudvarral súlyosbítva. Az igazi, térszerű tér szerintem régen is a Leipziger Platz lehetett.
A villamosvonalra a Potsdamer Platzon még egy kicsit várni kell, mivel nincs honnan jöjjön a villamos. :) Úgyhogy a bordó aszfat egy olyan 10 évet szerintem, még ott lesz a tér közepén. Viszont a Hbf felé már elég szépen túrják a földet a villamos miatt.
Tetszik.

Amikor még sűrűn jártam arra, akkor ott határzár volt még.
Én azt hittem, hogy a Sony Centernél lévő bálterem maradvány az mindig is ott állt. Új infó részemre, hogy azt is "csak" odatolták.
@Fricy: Á, az túl egyszerű lett volna :)
@berlin_mount: Mostanában állítólag nagyon el akarják kezdeni a villamosépítési tervek megvalósítását, mert látják, hogy sok metró nem lesz, de ahol még nem lett buszdugó, ott lehetne mozogni, mielőtt kialakul (és megszokják). Viszont ha hirtelen világhírű attrakció lesz abból a középső sávból, amit a villamosnak hagytak ki, akkor hugyoztak örökké a terveknek. A Bhf környéki túráson még nem sok látszik, de a Nordbahnhof környéke már teljesen kaotikus azzal a deltafordulóval, ahol tavaly decemberben még nyugodtan elment a tuja a Chausseestrasséig. Fotózni ellenben szinte lehetetlen volt :)
@Hamster: ohh, a bordó aszfalt mellett elfér még a villamossín. Max az autósok majd másfelé veszik az irányt, mert az fix, hogy a vili fog elsőbbséget kapni.

A Hbf-felé, éppen közműkiváltanak, mivel az egész Invalidenstr. átépítődik a villamossal egy időben. Mondjuk meg kell szokni, hogy a németek tudnak úgy utat építeni, hogy közben a forgalom is megmarad. Itt most a vilinger húzta a rövidebbet, de amennyien a Nordbahnhoftól utaztak a vonalon nem sokaknak hiányzik.