Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollok/spam/túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Saját zene

Naptár

május 2019
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31

Ez megy most

  • sako: Én is használom, naná :-) Bár most éppen egy saját fotó van háttérnek: a második fotó "tesója", amit én csináltam ugya... (2019.05.23. 16:03) T2 – Az ítélet napja
  • mester utca: Igen, használom! Köszönöm! Szépek a képek, meg a videó is! (2019.05.22. 13:47) T2 – Az ítélet napja
  • Hamster: @ComLo: Köszi a képeket! (2019.05.20. 15:31) Air(port) Tours
  • ComLo: Hello! A vilag másik felén élve, ezen blog bejegyzéseit olvasva szoktam kellemesen borzongva nosztalgiázni (jo értele... (2019.05.20. 13:59) Air(port) Tours
  • Hamster: @balinth1: Kinézetre elég bénácskák, de azért az alacsony padlómagasság nem tűnik rossznak. Azt nem tudom, utazni mily... (2019.05.19. 01:55) Berlin szeptemberben
  • balinth1: Szerencsétlen talgo-kat valahogy mindig olyan elfuseráltnak találtam a többi vonat között, azokkal a váltakozó magassá... (2019.05.18. 23:03) Berlin szeptemberben
  • GG590227: de.wikipedia.org/wiki/B%C3%BCssing_AG (2019.05.17. 12:00) Berlin szeptemberben
  • Hamster: @Fradista Utazó: Fú, nem tudom, honnan jött ez a 2,4 :O A kisföldalatti meg persze 2,2-es, bár ott hasonlót írtam, nem... (2019.05.17. 10:42) Berlin szeptemberben
  • Fradista Utazó: @Hamster: "a mi kisföldalattinkhoz hasonlóan szűk (2,4 méteres) keskenyprofilú" A Kleinprofil eredendően 2,3m széles ... (2019.05.17. 10:02) Berlin szeptemberben
  • Hamster: @Fradista Utazó: Konkrétan mik? Félálomban kopipészteltem saját magamtól... (2019.05.17. 09:42) Berlin szeptemberben
  • Utolsó 20

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  3. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  4. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  8. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  9. Kőbánya-Hizlaló: egyről a kettőreAki nem villamosmániás vagy kőbányai lakos, az valószínűleg még sose hallott arról, hogy létezik Budapesten egy "Kőbánya-Hizlaló" nevű vasútállomás. Pontosabban tulajdonképpen már nem létezik, mégis...
  10. Keleti kényelem, nyugati... pályaudvarra megy: MÁV "komfort kocsi"Gyerekkoromban tévéreklám hirdette a MÁV új szolgáltatását, a "Komfort" osztályt. Az akkor még nem retrónak számító faburkolatos közegben nénik és bácsik utaztak, luxusnak tűnő körülmények közt:...

Címkék

103 (7) 1233 (5) 125év (7) 2624 (13) 2806 (6) 41-es (7) 424 (8) abszurd (26) Ab van Donselaar (40) agyhúgykő (61) airway (96) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (88) autók (73) bach (5) balaton (29) Balt Korthals Altes (5) basel (7) bbc (8) bécs (43) belgium (11) bengáli (19) berlin (158) berlini fal (20) bkv (46) blog (28) brno (9) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (746) budapesti pillanatok (41) buék (8) busz (76) búvár (9) c50 (10) c64 (16) caf (10) city lights (70) class 56 (7) commodore (17) csak egy kép (36) csak egy videó (251) csehország (31) csehszlovák (13) csörgő (8) cukiság (33) debrecen (25) demó (6) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (6) doctor who (42) drezda (7) duna (31) életkép (22) életképek (32) életmód (6) elveszett (31) énblog (378) énzene (18) építészet (66) építkezés (22) épület (15) érdekesség (18) erfurt (7) esti városkép (8) ezres (6) fan fiction (12) favázas (11) feldolgozások (11) felhők (26) felső-szilézia (22) felső szilézia villamos (20) fényvillamos (14) ferihegy (33) film (11) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (15) fogyasztói (24) fonódó (10) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (31) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (59) gibson (9) gitár (34) gmap (14) gmunden (5) goldtimer (6) gondolatok (11) gőzmozdony (25) gyermekvasút (25) haditechnika (13) hajó (41) hampage (300) hamster (5) hangok (5) hangszerek (11) hármashatárhegy (5) havazás (5) helikopter (11) hév (27) híd (29) (31) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (7) humor (116) idegenforgalom (21) ikarus (28) il 14 (9) ipari létesítmények (5) írás (14) it (9) jegyek (5) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (9) karikatúra (5) kassa (8) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kelet-berlin (5) kép (6) képek (775) képregény (94) kérdés (8) kirándulás (11) kisföldalatti (11) kiskörút (5) kisvasút (43) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (34) kölni dóm (5) közlekedés (337) kritika (71) kulfoldi szemmel (69) lánchíd (7) lanovka (6) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (37) les paul (6) lhbs (25) linz (9) lipcse (12) li 2 (20) ludmilla (14) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (7) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (9) metró (41) miskolc (24) mittudoménmi (9) mk48 (5) MOD (7) morál (11) morgás (125) mozdonyok (15) mozi (6) mtp (7) muki (10) münchen (25) műrepülés (8) múzeum (48) nagypolszki (6) németország (306) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) nohab (43) nosztalgia (212) nosztalgiabusz (21) nosztalgiavillamos (67) nürnberg (20) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (13) nyugat-berlin (6) NZA (8) olaszország (26) oldtimer (84) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (6) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (6) pályahiba (6) pályaudvar (30) panoráma (108) paródia (5) pécs (12) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (16) popkultúra (116) pozitívum (12) pozsony (26) prága (11) programajánló (26) púpos (13) queen (14) r.i.p. (12) rádió (5) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (10) reklám (21) relax (12) repülés (124) repülőgép (42) repülőgépek (72) repülőnap (34) repülőtér (18) retró (32) rock (72) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (14) semmering (9) skoda (5) sky channel (5) SNL (15) sorozatok (15) soundcloud (12) spotting (18) st.pölten (5) stuttgart (6) svájc (26) szabadság híd (11) szeged (30) szergej (20) szliács (5) szlovákia (72) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (193) társadalom (5) tatra (14) taurus (7) technika (52) technikatörténet (42) tehervonatok (10) tél (13) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (14) tömegközlekedés (342) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (59) trolibusz (51) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (87) überzenészek (17) utazás (296) utcakép (159) uv (35) vár (11) várnegyed (8) város (383) városkép (86) városliget (8) vasút (420) vélemény (13) vicinális (13) vidám park (5) videó (707) villamos (627) vlog (7) vonat (5) wachau (5) woltersdorf (5) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (30) youtube (258) zene (186) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Pályaudvar a Potsdamer Platz alatt

2012.02.10. 20:30 :: Hamster

Eredetileg a háború előtti Berlin (és a kontinentális Európa) leforgalmasabb teréről szerettem volna írni, de mivel lustafáradt vagyok, úgy döntöttem, hogy mégse.azt majd csak némi felkészülés után fogom megtenni - annyi klassz dolgot lehet róla írni (akár a történetéről, akár a most ott álló épületek egyikéről-másikáról), nem akarom összecsapni.

Péntek este úgyse olvasná el senki, ha túl hosszan írnék, úgyhogy most inkább csak egy videó következik, melynek nagy részében a Potsdamer Platz alatti, szellemesen Bahnhof Potsdamer Platz néven ismert, négyvágányos regionális pályaudvaron készült felvételeket lehet látni. A "regionális" azt jelenti, hogy a főpályaudvarról jövő, vagy oda tartó távolsági vonatok nem állnak meg, csak a különféle neveken (RE/IRE) ismeretes személyvonatok.

A téren egyébként nem ez az első pályaudvar: a déli oldalon a második világháborúig működött a három különböző pályaudvart (távolsági vonatok, elővárosi vonatok Potsdam/Wannsee felé, illetve a déli S-Bahn gyűrűről betérő vonatok) magába foglaló Potsdamer Bahnhof, melynek területe ma park (többé-kevésbé ezalatt jönnek be a mostani pályaudvar vágányai):

Az a furcsaság, hogy egy ennyire belvárosi telek üresen maradt, természetesen a Berlini Falnak "köszönhető": a Potsdamer Platz területe a közvetlen szektorhatárra esett,  a pályaudvar területe pedig 1972-ig kelethez tartozott (a környékével még a nyolcvanas években is üzleteltek a keletiek: újabb és újabb területeket adtak el a nyugatiaknak).


Forrás: Zuzien1 / Wikimedia Commons

A földalatti pályaudvar szintén nem az első a környéken: ott van rögtön mellette az észak-déli S-Bahn (szintén négyvágányos) állomása, melyet 1939 októberében adtak át. Ezen felül egy metróállomás is van itt, bár az igazából a nyolcszög alaprajzú Leipziger Platz-hoz épült, "csak" kijárata van a Potsdamer Platz felé. A regionális pályaudvarhoz pedig előre elkészítették a jövőben építeni szándékozott U-akárhanyas (hol U10, hol U3, most éppen U3/10) vonal állomását/alagútját, ami egy "plafonról lelógó hupli" képében fel is ismerhető a vasúti peronok felett. A 400 méter hosszú létesítményben (már hogy a leendő metróalagútban) néha bulikat, néha kiállításokat rendeznek, mert hát miért hagynának üresen állni egy ennyire központi helyen álló helyet.

És a végén itt a videó, átrobogó nemzetközi vonattal és ICE-vel, elinduló RegioExpress-szel. Egy kis Friedrichstrasse és Lichterfelde is van benne, de a feliratozásból elég világosan kiderül, ha épp nem a Potsdamer Platz-on járunk :)

23 komment

Címkék: közlekedés videó berlin németország vasút

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr784091052

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Az egyik képen egy Audi RS8-ast is elrejtettem. Aki megtalálja, örülhet neki :)
@milliliteratura: Psszt, ne segíts neki, hátha magától is megtalálja ;)
@Hamster: nem hinném, akinek nincs ráállva a szeme az audikra, annak fel se tűnik :)
@milliliteratura: Nyilván nem, hiszen az összes kép tele van autókkal, ugyebár :-)
Megtaláltam!!! A harmadik képen van :D

Rövid távra jók ezek az emeletes vonatok, de hosszú távon kockásra üli az ember a seggét. Pont olyan kényelmetlen az ülésük, mint a flirteknek. Amúgy buli a magasból nézni a tájat :)
@Dr. Kicsi Kacsa: az, hogy hosszú távon milyenre ülöd a valagad, nem azon dől el, hogy emeletes a kocsi vagy sem. Az ülés kialakításán múlik. :) Hamarosan jönnek az emeteles IC kocsik :)
@Dr. Kicsi Kacsa:

A negyediken van.

Tartsd ferén a monitort, pontosan 23,456 fokban szemből, jobbra 35 fokban döntve, a színkontrasztot told el a vörös felé, igyál meg 6 konyaot, és mindjárt meg is látod.:)
Nem is értem ezek után, hogy a Bécs-Hamburg, Bécs-Berlin vasútvonalra miért nem emeletes kocsikat adnak ki. Úgy látszik arra a távra jó a hagyományos kupés kocsi is, kényelmes előre húzható (ággyá alakítható) ülésekkel.
@Dr Karl Friedrich Drais der Freiherr v. Sauerbronn: Ide figyelj, Te Hosszúnevű! Ne próbálj átverni, tudom, hogy a harmadik képen van az az Audi!
jé, egy R8. :)

emeletes vonatokat én is hiányolom.
ha kérdeznéd, tuti azt dobják be, hogy drága, vagy liftet kell kiépíteni a mozgássérültnek. (na persze, szarják le.)
@Hamster: csak R8. :)
RS8 nincsen.

@milliliteratura: megjöttem! :D

@Dr. Kicsi Kacsa: asszem akkor nem a vonatok hibája az ülés minősége. olyat szerelnek bele, amilyet rendelnek.
pl. Volvoknál dettó: budideszkára húzott vászon. ebben a formában semmi értelme, mert se nem kényelmes, se nem takarítják.

@berlin_mount: pontosan.
@berlin_mount: Trabantos poént akarnam ellőni, de miután végignéztem, rájöttem, hogy nem is lenne vicces.
de amúgy a zene miatt küldöd Hamsnak, nem? :)

@Dr Karl Friedrich Drais der Freiherr v. Sauerbronn: én delfineket veszek ki belőle.

@Dr. Kicsi Kacsa: szerintem a másodikon. :D
@Rocko-: Minek lift, a mozgáskorlátozottak helye a földszinten van, és az ilyen kocsikon még egyszerűbben is elhelyezhető, mint a normál magaspadlósokon. De nálunk nem lesznek emeletes kocsik, mert túl értelmes dolog lenne.
@Rocko-: "csak R8. :) RS8 nincsen."
Én fotózok, felteszem ide, és beszólsz? Mindgyá' leszedem!! :)
@berlin_mount: Köszi, deizé, ez nagyon nem az én zenei világom :) Amúgy meg eddig nem is tudatosult bennem, hogy a Teufelsberg is Grunewaldban van. Oda is el kéne menni legközelebb.
mondom én hogy második kép. :D
noob.hu/2012/02/11/audi_potsdam.jpg

@Hamster: mármint hogy ez lenne a kamuindok amire fogják, hogy miért nem lehet. nem lehet, mert nincs lift. mert német. mert piros. minden mondanának, csak azt nem, hogy miért IGEN.

"Én fotózok, felteszem ide, és beszólsz?"
nem is a posztba írtad, csak javítalak. :)))

"Mindgyá' leszedem!! :)"
nyugodtan, nekem már megvan. :D
@Rocko-: igazad van, tényleg a másodikon van! :)
@Hamster: tudtam, hogy a Teufelsberg fog megakadni benned! :)))
@berlin_mount: Jóhogy, a vicceskedő rap kevés a figyelmem fenntartásához :)