Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollok/spam/túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság

Naptár

november 2018
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30

Ez megy most

  • Benbe: @seadxdx: Elég korrekt domborzat van bizony arrafelé: www.benbe.hu/tagriver.php?sor=&psz=&t1=bosznia-hercegovi... (2018.11.15. 14:27) A nyomtávváltós Sarlósfecske
  • Benbe: @densha.blog: A berlini és a nizzai vonat is szerintem csak a KGB-utódszerveknek és a maffiának jó. (2018.11.15. 14:24) A nyomtávváltós Sarlósfecske
  • Hamster: @Comandante en Jefe: Amit láttam, az olyen díszes volt, kicsit anakronisztikusnak tűnt. Viszont a tea úgy általában ki... (2018.11.14. 15:22) A nyomtávváltós Sarlósfecske
  • Comandante en Jefe: A szamovár nagyon király dolog! Ukrajnát vonatoztuk be éjszakaival anno (a Krím akkor még beleértendő volt). Nincs is ... (2018.11.13. 21:42) A nyomtávváltós Sarlósfecske
  • densha.blog: Anno még 2014-ben, Coimbra és Hendaye közt mentem Talgo-s Trenhotellel. Leharcolt pályán az egyetlen tengely okozta "d... (2018.11.13. 21:14) A nyomtávváltós Sarlósfecske
  • Gabesz9: @Hamster: Szerintem erre jó pár évet kell még várni. (2018.11.13. 17:57) A nyomtávváltós Sarlósfecske
  • Hamster: @seadxdx: Én Szili vontatással már max nosztalgiavonatokat akarok elképzelni :) (2018.11.13. 17:50) A nyomtávváltós Sarlósfecske
  • seadxdx: A bosnyákoknál Szarajevó-Mostar távon ki tudtam próbálni azokat az ottaniakat. A két város közt a 220-as végsebességű ... (2018.11.13. 17:35) A nyomtávváltós Sarlósfecske
  • Udo von Schmetterling: @Andy Capp: Ott a pont! (2018.11.11. 19:06) Egy kis Bohém rapszódia
  • Hamster: @Flankerr: Mindkettőnek elvileg az lenne a dolga, hogy szórakoztasson. Az egyiknek sikerült :) (2018.11.11. 18:50) Egy kis Bohém rapszódia
  • Utolsó 20

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  3. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  4. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  7. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  8. Kőbánya-Hizlaló: egyről a kettőreAki nem villamosmániás vagy kőbányai lakos, az valószínűleg még sose hallott arról, hogy létezik Budapesten egy "Kőbánya-Hizlaló" nevű vasútállomás. Pontosabban tulajdonképpen már nem létezik, mégis...
  9. Keleti kényelem, nyugati... pályaudvarra megy: MÁV "komfort kocsi"Gyerekkoromban tévéreklám hirdette a MÁV új szolgáltatását, a "Komfort" osztályt. Az akkor még nem retrónak számító faburkolatos közegben nénik és bácsik utaztak, luxusnak tűnő körülmények közt:...
  10. Tanmese a terepjáró villamosokról (dr. Németh Zoltán Ádám írása)NZA barátom ráérzett a műfajra, ami nem is annyira baj, mert a héten nem nagyon volt időm blogot írni :) Beavis and Butthead így kezdené: höhö, höhö... terepjáró villamos? Nos, a villamosvasúti...

Címkék

103 (7) 125év (7) 2624 (13) 41-es (7) 424 (8) abszurd (26) Ab van Donselaar (40) agyhúgykő (61) airway (96) álhír (5) állatkert (11) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (83) autók (70) bach (5) balaton (29) basel (7) bbc (8) bécs (43) belgium (11) bengáli (13) berlin (146) berlini fal (20) bkv (42) blog (28) brno (8) budai vár (25) budaörs (38) budapest (732) budapesti pillanatok (41) buék (8) busz (72) búvár (8) c50 (10) c64 (14) caf (10) city lights (70) class 56 (7) commodore (17) csak egy kép (36) csak egy videó (249) csehország (30) csehszlovák (9) csörgő (8) cukiság (33) debrecen (25) demó (6) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) doctor who (43) drezda (7) duna (31) életkép (22) életképek (31) életmód (6) elveszett (31) énblog (355) énzene (17) építészet (66) építkezés (21) épület (15) érdekesség (17) erfurt (7) esti városkép (8) fan fiction (13) favázas (11) feldolgozások (11) felhők (26) felső-szilézia (22) felső szilézia villamos (20) fényvillamos (14) ferihegy (30) film (11) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (14) fogyasztói (24) fonódó (10) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (6) füsti (6) gary moore (31) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (59) gibson (9) gitár (34) gmap (12) gmunden (5) goldtimer (6) gondolatok (10) gőzmozdony (23) gyermekvasút (23) haditechnika (12) hajó (40) hampage (292) hamster (5) hangszerek (11) hármashatárhegy (5) havazás (5) helikopter (11) hév (25) híd (29) (28) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (7) humor (117) idegenforgalom (21) ikarus (26) il 14 (9) ipari létesítmények (5) írás (15) it (9) jegyek (5) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (9) karikatúra (5) kassa (7) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kelet-berlin (5) kép (6) képek (745) képregény (94) kérdés (7) kirándulás (11) kisföldalatti (10) kiskörút (5) kisvasút (43) ki vagy doki (14) klasszikus zene (5) köd (20) köln (33) kölni dóm (5) közlekedés (331) kritika (72) kulfoldi szemmel (66) lánchíd (7) lanovka (5) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (37) les paul (6) lhbs (25) linz (5) lipcse (12) li 2 (20) ludmilla (14) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (5) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (9) metró (41) miskolc (24) mittudoménmi (9) mk48 (5) MOD (7) morál (11) morgás (125) mozdonyok (14) mozi (6) mtp (7) muki (10) münchen (25) műrepülés (8) múzeum (46) nagypolszki (6) németország (293) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) nohab (43) nosztalgia (206) nosztalgiabusz (21) nosztalgiavillamos (61) nürnberg (20) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (13) nyugat-berlin (6) NZA (8) olaszország (26) oldtimer (76) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (6) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (5) pályahiba (6) pályaudvar (26) panoráma (108) paródia (5) pécs (12) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (15) popkultúra (116) pozitívum (12) pozsony (24) prága (11) programajánló (25) púpos (13) queen (13) r.i.p. (12) rádió (5) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (10) reklám (21) relax (12) repülés (124) repülőgép (41) repülőgépek (70) repülőnap (34) repülőtér (17) retró (31) rock (70) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (11) semmering (9) SNL (15) sorozatok (15) soundcloud (11) stuttgart (6) svájc (26) szabadság híd (11) szeged (30) szergej (20) szlovákia (67) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (192) társadalom (5) tatra (13) taurus (7) technika (48) technikatörténet (40) tehervonatok (10) tél (13) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (14) tömegközlekedés (334) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (57) trolibusz (49) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (87) überzenészek (17) utazás (292) utcakép (154) uv (32) vár (11) várnegyed (8) város (378) városkép (86) városliget (8) vasút (410) vélemény (12) vicinális (13) vidám park (5) videó (689) villamos (608) vlog (7) vonat (5) wachau (5) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (30) youtube (250) zene (181) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

A Potsdamer Platz, és ami megmaradt belőle

2012.02.27. 18:40 :: Hamster

A Potsdamer Platz Berlin egyik központi tere, az újraegyesített német főváros modern szíve. Ennek ellenére furcsán foghíjas, nincs egységes jellege - bár este azért elég világvárosiasan tud kinézni már most is:

A spontánnak ható szerveződés történelmi távlatokban is igaz: a későbbi Potsdamer Platz nem tervezett városi térség volt, hanem a - kerítés jellegű - városfal Potsdami Kapuja előtti kiszélesedés, ahol összefutottak az országutak:

Berlin Leipziger Tor Friedrich Schinkel AE 60

A fal belső oldalán a XVIII. században építették ki a jellegzetes, nyolcszög alakú teret, melyet 1814-ben a lipcsei Népek Csatája emlékére neveztek el - ekkoriban a kaput is inkább Lipcsei Kapu néven emlegették. A városfal külső oldala a Potsdami pályaudvar 1838-as felépítésével vált csak fontossá - idővel még fontosabbá is, mint a Leipziger Platz. A fentebbi rajzon látható vámszedő pavilonok a vámfal lebontása után is megmaradtak, a látkép jellegzetes részévé váltak - a lentebbi képeslap jobb szélén is kivehető egyikük:

A XX. század elejére a kapu előtt összefutó utak köré szállodák sora épült, és a lovaskocsik, társaskocsik és villamosok után 1902-ben a metró is megérkezett. Ez volt a tér aranykorszakának kezdete.

POTSDAMER PLATZ  BEFORE

A tér látképe dél felé nézve. A középen látható forgalomirányító torony - mely 1924 és 1936 közt állt ott - mögött jobbra a Potsdami pályaudvar második, 1872-ben felépült épülete látszik, balra pedig az 1912-ben még Potsdami Ház néven megnyitott Haus Vaterland, mely tulajdonképpen a mai plázák elődjének is tekinthető: eredetileg irodák, éttermek és egy mozi volt benne, később a Kempinski család vezetése alatt kulináris és kulturális élményközponttá vált, különböző kínálatú és hangulatú bárokkal, éttermekkel, előadótermekkel (még magyar csárda is volt benne).


A régi és a mai utcaszerkezet egymásra fektetve - térképész kerestetik egy jobb minőségű rajzhoz! 

A tér régi és mai állapota közt elég laza a kapcsolat, ezért megpróbáltam egy 1910-es térképre rávetíteni a háztömbök és utcák mai körvonalait, talán így jobban érthető lesz, mikor mit látunk. Bár az általam berajzolt vonalak nem teljesen pontosak, az azért látható, hogy több helyen is új utcák nyíltak, és gyakorlatilag egy régi épület sem maradt fenn. Érdemes megfigyelni, ahogy a mai U2-es metróvonal bekúszik a Leipziger Platz alá (a megállója 13-as számmal van jelölve). A kép közepén északnyugat felé tartó Stresemannstrasse alatt 1939 óta jár az észak-déli S-Bahn (a négyvágányos állomás 10-es számmal jelölve), és a 2006-ban megnyitott földalatti régiós pályaudvart is bejelöltem (11-es). Jól látható, hogy az egykori Potsdami pályaudvar területe gyakorlatilag érintetlen, zöldterület van a helyén. A tér két mai legnagyobb látványossága, a BahnTower és a SONY Center 2-essel ás 3-assal van jelölve - aki járt a mai Potsdamer Platz-on, erre a két épületre biztosan emlékszik. De mit láthatott az, aki nyolcvan évvel ezelőtt járt itt?

A fentebbi "kockaépület" láttán biztosan sokan felsóhajtanak: "de csúnya az a hatvanas évekbeli valami, minek kellett odaépíteni?". Ha viszont az autókat és villamosokat is nézzük, furcsa érzésünk lesz - mintha évtizedek feszülnének a "kockaház" és minden más közt. Pedig nem: az 1932-ben megnyitott Colombushaus-t látjuk, mely nem csak homlokzatát tekintve hozta az évtizedekkel későbbi szintet: a belső falak variálhatóak voltak, a háznak gépesített szellőztetőrendszere volt. Olyan forradalmian modern volt az akkori Berlinben, hogy alig tudták kiadni a helyiségeit! Az érdekes épület a második világháborúban megsérült, majd az 1953-as felkelésben kiégett, úgyhogy végül 1957-ben elbontották. Akkor, amikor Európában még csak épp elkezdtek hasonló irodaházakat építeni...

THE FOLLOWING PICTURES ARE POSTCARDS OR PHOTOGRAPHS THAT I PICKED UP IN BERLIN DURING 1945-46..IF YOU ARE NOT INTERESTED IN HISTORY....THEY ARE NOT FOR YOU......SOME PEOPLE NEVER HEARD OF WW 2 AND THEY DON'T TEACH IT IN SCHOOL.....

Egy madárperspektívás kép a Leipziger Platz felé nézve. Villamosmániások figyelmébe ajánlom a középen látható csuklós villamost - valószínűleg erről a típusról van szó. Ami még érdekes: a korábban már említett forgalomirányító torony, melynek a tetején levő közlekedési lámpát az óra fölötti kuckóban csücsülő rendőr kapcsolta.

Ezt a tornyot a közelmúltban újra felépítették, ugyanoda. Mi több, ez a kép nagyjából ugyanabból a szögből készült, mint az előbbi képeslap, csak az utca szintjéről - mégis mekkora a különbség! Bár a figyelmes olvasó észreveheti az építkezés bizakodásra okot adó jeleit, ez a hely egy ideig még nem fogja ugyanazt az élményt nyújtani, mint a második világháború előtt. Hogy miért?


Forrás: Deutsche Fotothek/Wikimedia Deutschland

Természetesen a második világháborúnak nagy szerepe volt abban, hogy a tér képe alapvetően megváltozott. Ennek ellenére, bár az épületek jelentős károkat szenvedtek, az utcák, a beépítési vonalak megmaradtak - az igazi ok a Berlini Fal felépítése volt, több mint másfél évtizeddel a háború vége után.


Forrás: Bundesarchiv, Bild 102-13681 / CC-BY-SA

A változást legjobban a Stresemannstrasse és a Haus Vaterland sorsán lehet bemutatni. Ezen a képen a 30-as évek esti Berlinjét látjuk: fények, csillogás...

Potsdamer Platz, Berlin, c.3 August 1960

A háború után a tér a szovjet, az amerikai és az angol szektor határára került, bár területe szinte teljesen az elsőhöz tartozott. A szektorok közti átjárás megmaradt, ahogy az a fentebbi, 1960-as fotón is látható. Amit a képen látunk, az szinte mind a keleti zóna -  kocsik azért nyugatiak, mert ez az utca alapvetően a nyugati szektorok közti teremtett kapcsolatot. Bal szélen a Leipziger Platz sarka már hiányzik, jobboldalt pedig a Potsdami pályaudvar hűlt helye szomorkodik, a Haus Vaterland romos épülete a legnagyobb álló tömb. De megvan még az S- és az U-Bahn lejárója, és villamossíneket is látunk, bár 1953-ban kettészakadt a keleti és nyugati hálózat: akkortól csak a Leipziger Platz-ig jött el a keleti villamos, az emberek leszálltak, átsétáltak a szektorhatár túloldalára (természetesen a keleti szervek éber tekintete által figyelve), és ott felszálltak a nyugati villamosra. Egyébként a képen látható síneken - mely nem volt azonos az előbb említett "átmenő" iránnyal - ekkor már nem volt forgalom, talán üzemi célra hagyhatták meg.

Potsdamer Platz, Berlin, 28 August 1962

Ez a kép csak két évvel az előző után készült, 40-50 méterrel nyugatabbról - ugyanonnan fotózni akkoriban már lehetetlen lett volna, mert felépült a Berlini Fal. A Potsdamer Platz teljesen ki van ürítve, a Fal bemegy a Potsdami pályaudvar helyére, egészen a Landwehrkanalig, majd a Haus Vaterland mögött jön vissza, villamossínek helyett pedig tankcsapdák sorakoznak a Stresemannstrasse közepén.


A régi utcaszerkezet és a Berlini Fal különböző változtatásai 1961 és 89 közt

Megpróbáltam berajzolni a korábban már látott régi térképre a Falat. Ez több dolog miatt sem triviális. Az egyik, hogy a Fal nem teljesen követte a szektorhatárt: a Colombushaus  helye és annak környéke - az ún. Lenné-háromszög - például  egészen 1988-ig kelethez tartozott, de a Fal nyugati oldalán feküdt, a nyugat-berlini bűnözők, anarchisták, és a keleti titkosszolgálatok őszinte örömére. Ezen túl létezett egy belső, ún. hátországi fal is, mely a keleti oldali emberek számára jelentette a Falat: ők csak azt láthatták, odáig juthattak el (illetve tulajdonképpen még oda se akárki). A két fal közt volt a halálsáv. 1972-ig a Potsdami pályaudvar területe és a Haus Vaterland is kelethez tartozott, akkor elcserélték/elboltolták a nyugatiakkal. Mindez azt jelentette, hogy az erődítések vonala időnként változott, az általam fellelt források pedig közel sem méteres pontosságúak. A fentebbi rajzon (mégegyszer elnézést a minőségéért) a két piros vonal a külső és a belső fal, a barna a tulajdonképpeni határ, a fekete vonalak pedig határmódosítások, a '72-es és a '88-as területcserék után.

Berlin Wall Potsdamer Platz November 1975 looking east

Ezen az 1975-ös fotón a határt már átrendezték: a Fal a Haus Vaterland előtt húzódik, és a Potsdami pályaudvar egykori területére is immár Nyugat-Berlin. Az előtérben levő S-Bahn lejáró nem vezet sehova: a földalatti állomás ugyan megvolt, mi több, üzemelt is, de a - "nyugatról nyugatra" tartó - vonatok nem álltak meg rajta, ha pedig valaki le is feszegette volna a rácsokat, betontáblákat, az aluljáróban akkor is a keleti határőrök karjaiba futott volna.

Berlin - February 1982 - Leipziger Platz

Ezen az 1982-es képen a Leipziger Platz romjait látjuk a Potsdamer Platz hűlt helyén át. Érdemes megfigyelni a senki földjén otthagyott villamossíneket. Az 1971-ig ide járó viszonylat először egy egyszerű vágánykapcsolaton fogott vissza, majd fordulóhurkot építettek a tér szélére. Ide utasnak nem volt szabad bejönnie, és még a megbízható járművezetőknek sem volt szabad megállni járművükkel: behajtottak, körbementek, és gyorsan elhagyták a határsávot. Ami nem látszik: a mai U2-es metró se járt be idáig, hanem a Mohrenstrasse állomásnál végződött. Az alagút megmaradt (természetesen a  végén elfalazva), szerelvények tárolására használták is, de szintén megválogatták, hogy kit engedtek odáig.

Potsdamer Platz 1985

1985: a kép közepén a Potsdamer Platz és a Leipziger Strasse torkolatának helye jól kivehető, akárcsak mögötte a Leipziger Platz nyolcszögletű alaprajzának egy-egy cikkelye. Eddigre gyakorlatilag egy kétszáz méter széles semmi maradt az egykor nyüzsgő környék helyén, és még vaskapu se nyílt ide a Leipziger Strasse felől.

Re-opening Bhf Potsdamer Platz

1989 végén aztán végre leomlott a Fal, és kisvártatva elkezdték rehabilitálni a halálsávot. A háttérben a kerítés mögött folyik a kármentesítés, elől pedig az aluljáró egyik lejáratát látjuk, a fedő betonlapok nélkül, de még mindig zárva.

Potsdamer Platz

A halálsáv felszámolása egy másik szögből - a távolban a Reichstag még kupola nélküli épülete látszik. Ezt a területet gyakorlatilag nulláról kellett elkezdeni beépíteni...

2001-b-potsdamer
Forrás: Ziko (Eigenes Werk), via Wikimedia Commons

... amit természetesen el is kezdtek - és ki tudja, egyszer talán még be is fogják fejezni. A képen az építkezés előterében egyébként az a metrólejáró látható, amit már többször láthattunk a Haus Vaterland előterében.

Hát így történt, hogy a régi Potsdamer Platz környékén az S-Bahn és az U-Bahn állomásán kívül gyakorlatilag két dolog maradt fenn a régi időkből: az egyik az egykori Hotel Esplanade homlokzatának egy darabja és bálterme, illetve a Huth borház épülete, mely ma egy modern házsor közepén lepi meg a gyanútlan arrajárót - lásd fent.

A sorozat korábbi részei:

 

Források: Wikipedia, http://www.potsdamer-platz.org/, internetes fórumok, szóbeli közlések

37 komment

Címkék: történelem berlin város németország berlini fal

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr314212377

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Átfutottam. Kérek két napot, mert ehhez nekem akár két óra is kell, hogy valamikor nyugiban átnézzem.
Külön örülök a térképnek.
jól van, van Audi, megnyugodtam. :)
Szeretem ezeket a régi képeslap képeket. Azon a 32-es fotón a balra tartó villamos olyan, mint a régi pesti villamos. Esetleg egy leírás róla/róluk? Vagy ez kicsit nehéz lenne?
@Rocko-: melliken van az Óudi? Egyedül a Foxvagont ismertem fel a 60-as fotón...
@Rocko-: a falon (nyúlon) túl? :)
Kigúvadtak a szemeim, de nem látom... igaz nem is ismerem fel messziről, csak ha látom az olimpiai 4 karikát... oldalról esélyem sincs, hogy kitaláljam milyen kocsi, hányas évjárat, milyen típus.
@Dr. Kicsi Kacsa: :)))
upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f2/2001-b-potsdamer.jpg
két palánk közt fekete szivar Audi 100
commons.wikimedia.org/wiki/Category:Audi_100_C3

azt érti valaki, hogy wikipediáról a chrome miért nem jeleníti meg a képet eredeti méretben? chrome-ban kicsi marad, firefoxban nagy lesz.
@Rocko-: megemelem a képzeletbeli kalapom! Ilyen pici mákszemből így megállapítani az Audit! Hihetetlen :)
Nagyon király, köszönet.Ha igaz, nyáron megyünk Berlinbe, hazafelé vagy visszafelé tuti, hogy megállunk pár napra.Igyexem majd az itt olvasott helyeket megnézni.Ja, nem tudom, lehet ilyet kérni, hogy bestof látnivalók, amit nem szabad kihagyni?Főleg a falas-háborús témájú emlékhelyek érdekelnének... :D
Legalább ilyen felsorolás-szinten.Vagy ha tud valaki linket adni, bár németül egy kukkot sem tudok, és gyanítom, hogy a legjobb információk németül lennének.
Jó lett Hamster a bejegyzés!
Annyit még talán hozzálehetne tenni, hogy a forgalomirányító lámpa a maga korában az (egyik) első ilyen volt. Egyébként én jártam arra amikor rehabilitálták az egész területet a Pariser Platz-ig(brandenburgi kapuig) és elképesztő összegeket költöttek rá (ez volt az újraegyesítés egyik látványos nagyberuházása). Német cimboráim emlegették is, hogy az adójuk hány százaléka megy rá ;-). Nekem akkor a "daru-erdő" volt elképesztően hihetetlen. Nagyon nagy építkezés volt, jó lenne arról is néhány kép. Német módiban volt info-box is, ahol szépen meg lehetett nézni, hogyan nézett ki, milyen lesz és a már elkészült fázisokat is animálták. Elképesztően grandiózus és optimista korszak volt a 90es évek végén. Egyébként nekem a Chrysler building a személyes kedvencem, annyira éles sarkot még nem láttam. Mindig le is fényképezem annyira nagynak tűnik az épület tőle.
Egyébként a metróállomás tükrös napfényvilágításáról írtál már?
az info boxról és az újjáépítésről találtam egy angol nyelvű értekezést.
places.designobserver.com/media/pdf/Reconstructing_965.pdf
Jót tett Berlinnek az egyesítés! Brutál volt a belvárosban egy kihalt halálsáv...
@geegee: Falügyben: Checkpoint Charlie a Falmúzeummal, Eastside Gallery. Egy-két eldugott helyen még található faldarabka, de címüket sajnos nem tudom. Esetleg egy (angol nyelvü) hajókirándulás a Spree-n, Brandenburgi Kapu. Amúgy, ahol ki tudták deríteni, ott a földön mindenhol be van jelölve a fal egykori nyomvonala.
Ha már ott vagy, a Pergamon-múzeum minenképp ajánlott, de hétfön minden múzeum zárva. A Reichstag kupolájától én többet vártam, úgy látszik, ott se szeretik a képviselö urak, ha idegenek látják, hogy ülésezés közben pasziánoznak.
Gratula, jól sikerült poszt! :)

A berlini "must have" / Sehenswürdigkeiten listája engem is érdekelne. Különös tekintettel az esetleges hadtörténeti/repüléstechnikai látnivalókra...
Nagyon izgalmas, érdekes volt, köszönjük!
@geegee: Egy hajókirándulás szerintem mindenképpen megéri:
hamster.blog.hu/2011/01/21/berlini_varosnezes_hajoval
A Múzeum-sziget múzeumaiban nem jártam, de a Deutsches Technikmuseum bejött - nem csak a mozdonyok (sőt!), hanem a repülési gyűjtemény. A Stadtbahn és az U1/U2 metró is kicsit olyan, mint egy élő múzeum, csak korszerű járművekkel. A (nyugat-berlini) állatkert is tetszett, a Tiergarten (már hogy a park) is szép.
@treffhetes: A közlekedési lámpa asszem New York-i példára épült, de tényleg elég korai volt. Az építkezésről van egy kép a végén :) de pár későbbi képet még fogok feltenni, csak nem akartam, hogy túl hosszú legyen a bejegyzés.
@PonDrow: A Deutsches Technikmuseum repülési részéről már under construction van egy oldal, ezen felül a volt Gatow-i brit bázison van egy kiállítás, de oda nem jutottam még el. Egyéb német hadtörténeti érdekességet a volt SzU-ban és Angliában kell keresni szerintem ;)
jártam ott, király hely, jól néz ki a tér, a Sony Center pedig ütős, főleg este. és főleg miután a benne található Lindenbräu étteremben megtömted magad mindenféle sörrel-jóval.
@Hamster: A legelsö közlekedési lámpa Londonban volt, gázüzemü, fel is robbant, az elsö elektromos Cleveland-ben, az elsö 3fényü New York-ban, az elsö németországi 3fényü Hamburgban. A mai napig úgy tudtam, hogy a Potsdamer Platz-i volt a világon az elsö. Már megérte ez a post...
@0x1D: Én amikor elöször megláttam a Reichstag felöl, azt hittem, valami sci-fi díszletet látok, annyira elütött Berlin többi részétöl. A tervezö igen szabad kezet kapott az biztos.
@károly szántana: Asszem Európában az első volt (a londoni az valami gázvilágítású szemafor volt:
www.signalfan.com/historical/sem1.htm
ez viszont háromlámpás elektromos). New Yorkban 1922-ben építettek egy ilyen tornyot:
www.signalfan.com/historical/nytower.htm
a Potsdamer Platz-i ennek volt egy más stílusú változata két évvel később. Csak az érdekesség kedvéért, nálunk az elsőt 1926-ban helyezték üzembe, a Blaha Lujza téren, a Körút/Rákóczi kereszteződésben. Ez egylámpás volt, az alatta álló rendőr állította a jelzést:
kep.index.hu/1/0/219/2193/21931/2193172_1ed5c5fe3dc34ff8639f25060d1f32a8_wm.jpg
@károly szántana: Szerintem ezerrel próbálták már cak a régi rossz emlékek miatt is elkerülni a látszatát, hogy ez ugyanaz a Recihstag lenne, mint aminek a leégése elindított ezt-azt annak idején. Kívülről amúgy tök jól néz ki este, ahogy vilgáít a kupola, és emberek sétálnak benne, de nem volt időm két héttel bejelentkezni, mert nem volt hamarabb időpont. Pedig érdekelne, hogy mennyivel másabb, mint a bonni Bundestag, ahol még 91-ben jártam. Az mennyire egy puritán hely volt!
Szenzációsan jó cikk! Mindig kiváncsi voltam, hogy miért is lett az a tér annyira össze-vissza, mint amilyen manapság, csak sose kerestem utána, szóval jó volt ezt így összeszedve olvasni. Az a Colombushaus pedig tényleg nagyon kemény, így kinézet alapján igazából nem, hogy a hatvanas években, de akár még manapság is majdhogynem elmenne modern irodaháznak... a sokkal újabb építésüek közt is vannak összehasonlíthatatlanul csunyábbak, ósdibbak.
A hátországi falhoz el lehetett jutni szabadon, de általában a tartósabb, turisztikai célú ott tartózkodásnak mindig igazoltatás lett a vége.
@Hamster: Én a Bundeskanzleramtot láttam Bonnban. Nagy csalódás volt, mert kvázi egy gazdagréti óvoda ötletesebb építészeti megoldásokat kínált, ugyanakkor egy felemelő élmény, mivel tudtam, hogy akkoriban, főleg az akkori osztálytársaim közül elég keveseknek adatott meg ez a látvány.
@Dr Karl Friedrich Drais der Freiherr v. Sauerbronn: Na, akkor mégse lehetett eljutni. Külföldiként elmehetett, ha igazoltattak, a helyi polgárok gondolom inkább kerülték, ki tudja, hányféleképpen listázták őket.
@károly szántana: @Hamster: köszi az infókat, nagyon jónak tűnnek.Igen még a flakturmokat felejtettem el írni, remélem sikerül megnézni egyet.
@geegee: Mondjuk a flakturm-felhozatal Bécsben erősebb. Itt viszont vele szemben a metróállomás alatt/mellett van egy bunker, ahol van vezetett túra. Más földalatti cuccoknál is szokott ilyen lenni, de ezt gumicsiszma és játszóruha nélkül is meg lehet nézni.