Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollok/spam/túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Saját zene

Naptár

június 2019
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30

Ez megy most

  • sako: @KissGecihuszár: Volt 100-as Skodám, de ez itt engem egyáltalán nem emlékeztet a kormányára. Vagy legalábbis nem jobb... (2019.06.20. 08:51) Kontaktorcsattogás Pozsonyban
  • KissGecihuszár: @nyelv-ész: S100-nak nagyjából ilyen, nyilván egy szgk kormányát designosabbra csinálták, de ugyanez az íves közepe va... (2019.06.19. 21:21) Kontaktorcsattogás Pozsonyban
  • Hamster: @nyelv-ész: S100-asban és 120GL-ben is ültem, de tényleg nem ilyenek voltak. Amúgy csehül volant a volán, de nekem se ... (2019.06.19. 16:40) Kontaktorcsattogás Pozsonyban
  • Hamster: @Sam. Joe: Az SM11-esnek is ilyen volt, azt már inkább el tudom hinni, csak azt nem értem, miért rémlik gyerekkori eml... (2019.06.19. 16:39) Kontaktorcsattogás Pozsonyban
  • nyelv-ész: @KissGecihuszár: Keskeny lámpás? Az melyik? S100? Vagy a régebbi, az 1000MB? Egyiknek se ilyen volt a kormánya, olyano... (2019.06.19. 16:04) Kontaktorcsattogás Pozsonyban
  • KissGecihuszár: A keskeny hátsólámpás Skodáknak volt ilyen kormánya, kisebb kivitelben... (2019.06.18. 20:57) Kontaktorcsattogás Pozsonyban
  • Sam. Joe: @Hamster: Nem dumálod meg! Hány olyan járműről tudsz kb. mindent, amiben még soha nem ültél?! Meg mondjuk én is... 8-)... (2019.06.17. 20:02) Kontaktorcsattogás Pozsonyban
  • Hamster: @Sam. Joe: Ez elég logikusan hangzik, de szerintem még sose ültem LIAZ-ban. (2019.06.17. 19:45) Kontaktorcsattogás Pozsonyban
  • sako: @Gevlekte Salamander: Wartburg kormány???? Hááát, távolról, hunyorogva talán... (2019.06.17. 09:41) Kontaktorcsattogás Pozsonyban
  • Gevlekte Salamander: A Wartburg-kormány is hasonlóan nézett ki asszem (2019.06.17. 08:41) Kontaktorcsattogás Pozsonyban
  • Utolsó 20

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  3. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  4. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  8. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  9. Kőbánya-Hizlaló: egyről a kettőreAki nem villamosmániás vagy kőbányai lakos, az valószínűleg még sose hallott arról, hogy létezik Budapesten egy "Kőbánya-Hizlaló" nevű vasútállomás. Pontosabban tulajdonképpen már nem létezik, mégis...
  10. Keleti kényelem, nyugati... pályaudvarra megy: MÁV "komfort kocsi"Gyerekkoromban tévéreklám hirdette a MÁV új szolgáltatását, a "Komfort" osztályt. Az akkor még nem retrónak számító faburkolatos közegben nénik és bácsik utaztak, luxusnak tűnő körülmények közt:...

Címkék

103 (7) 1233 (5) 125év (7) 2624 (13) 2806 (7) 41-es (7) 424 (8) abszurd (26) Ab van Donselaar (40) agyhúgykő (61) airway (96) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (88) autók (73) bach (5) balaton (29) Balt Korthals Altes (5) basel (7) bbc (8) bécs (43) belgium (11) bengáli (19) berlin (158) berlini fal (20) bkv (46) blog (28) brno (9) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (751) budapesti pillanatok (41) buék (8) busz (77) búvár (9) c50 (10) c64 (16) caf (10) city lights (70) class 56 (7) commodore (17) csak egy kép (36) csak egy videó (252) csehország (31) csehszlovák (13) csörgő (8) cukiság (33) debrecen (25) demó (6) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (6) doctor who (42) drezda (7) duna (31) életkép (22) életképek (32) életmód (6) elveszett (31) énblog (378) énzene (18) építészet (66) építkezés (22) épület (15) érdekesség (18) erfurt (7) esti városkép (8) ezres (6) fan fiction (12) favázas (11) feldolgozások (11) felhők (26) felső-szilézia (22) felső szilézia villamos (20) fényvillamos (14) ferihegy (33) film (11) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (15) fogyasztói (24) fonódó (10) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (31) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (59) gibson (9) gitár (34) gmap (14) gmunden (5) goldtimer (6) gondolatok (11) gőzmozdony (25) gyermekvasút (25) haditechnika (13) hajó (41) hampage (301) hamster (5) hangok (5) hangszerek (11) hármashatárhegy (5) havazás (5) helikopter (11) hév (27) híd (29) (32) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (7) humor (116) idegenforgalom (21) ikarus (28) il 14 (9) ipari létesítmények (5) írás (15) it (9) jegyek (5) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (9) karikatúra (5) kassa (8) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kelet-berlin (5) kép (6) képek (779) képregény (94) kérdés (8) kirándulás (11) kisföldalatti (11) kiskörút (5) kisvasút (43) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (34) kölni dóm (5) közlekedés (337) kritika (71) kulfoldi szemmel (70) lánchíd (7) lanovka (6) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (37) les paul (6) lhbs (25) linz (9) lipcse (12) li 2 (20) ludmilla (14) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (7) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (9) metró (41) miskolc (24) mittudoménmi (9) mk48 (5) MOD (7) morál (11) morgás (125) mozdonyok (15) mozi (6) mtp (7) muki (10) münchen (25) műrepülés (8) múzeum (48) nagypolszki (6) németország (306) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) nohab (43) nosztalgia (213) nosztalgiabusz (21) nosztalgiavillamos (69) nürnberg (20) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (13) nyugat-berlin (6) NZA (8) olaszország (26) oldtimer (85) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (6) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (6) pályahiba (6) pályaudvar (30) panoráma (108) paródia (5) pécs (12) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (16) popkultúra (116) pozitívum (12) pozsony (28) prága (11) programajánló (27) púpos (13) queen (14) r.i.p. (12) rádió (5) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (10) reklám (21) relax (12) repülés (124) repülőgép (42) repülőgépek (72) repülőnap (34) repülőtér (18) retró (32) rock (72) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (14) semmering (9) skoda (6) sky channel (5) SNL (15) sorozatok (15) soundcloud (12) spotting (18) st.pölten (5) stuttgart (6) svájc (26) szabadság híd (11) szeged (30) szergej (20) szliács (5) szlovákia (74) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (194) társadalom (5) tatra (15) taurus (7) technika (52) technikatörténet (43) tehervonatok (10) tél (13) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (15) tömegközlekedés (343) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (59) trolibusz (56) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (87) überzenészek (17) utazás (296) utcakép (160) uv (35) vár (11) várnegyed (8) város (385) városkép (86) városliget (8) vasút (420) vélemény (13) vicinális (13) vidám park (5) videó (711) villamos (633) vlog (7) vonat (5) wachau (5) woltersdorf (5) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (30) youtube (258) zene (186) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Prága, a villamosok két véglete

2012.03.31. 23:50 :: Hamster

Két videó, két különböző járműgenerációról. Pontosabban az első önmagában is generáció: a T3-asok 1960 óta róják Prága utcáit, de amelyeket ma is láthatunk, nem ilyen öregek. Pontos korukat nehéz lenne megmondani, mert egy részük fel lett újítva, és Csehországban ez sokmindent jelenthet, akár teljes újraépítést a régi pályaszám megtartásával. Mindenesetre a modernebb villamosberendezésű - szaggatós - T3-as altípus kocsijai elvileg a hatvanas években épültek, és 2000 után újították fel őket. Az 1982 után gyártott, tehát elvileg újabb kocsikban viszont még mindig az 1930-as évek amerikai PCC kocsijainak Westinghouse eredetű gyorsítóművének cseh licensze van, mert ezeket a kocsikat átmeneti megoldásként szerezték be, amikor az első szaggató már elavultnak számított, az újabbal szállítás viszont drága lett volna. Így hát inkább az őstípust rendelték, de mivel azt hivatalosan már nem gyártották, a Szovjetuniónak szánt, gyakorlatilag azonos felszereltségű altípust kapták, T3 helyett T3SU, majd TU3SUCS jelzéssel. Legalábbis ezt olvastam egy angol és két német oldalon is - kicsit kacifántosnak tűnik a történet, érdekelne, hogy tényleg így történt-e. Mindenesetre ezek a kocsik a régi, "gyorsít - nagyot pukkan a vonali kontaktor, a kocsi rándul egyet - gurul - megint gyorsít - nagyot pukkan a vonali kontaktor, a kocsi rándul egyet - gurul" stílusban működnek. A szaggatósak simábban futnak, az ő jellegzetességük a szaggató sikoltó hangja. De lássuk őket:

Pár éve aztán Prága is az alacsonypadlósítás útjára lépett. Első új beszerzésük a Skoda 14T típus volt, egy multicsuklós. A szépség persze relatív, de elég fura kinézetű jármű lett, szerintem kimondottan nem jó belső térrel és nem túl jól futással. Abba is hagyták a vásárlását, utódja szintén Skoda lett, a 15T, avagy "ForCity" típus. Ez alá már forgóvázakat építettek - a belső tér rovására beszűkített csukló, és - a mi kisföldalattinkhoz hasonlóan - a vezetőfülke és a hátsó rész alá -, a dizájnja pedig minden jel szerint sokaknak bejön, csak engem zavar, hogy úgy néz ki, mint egy túl hosszú mikrobusz :)

24 komment

Címkék: prága videó csehország tömegközlekedés tatra villamos

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr414352987

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Szerintem a 15T a keleti blokk legjobb formatervezésű villamosa. Mármint a ma kaphatóak közül. A 14T meg a legrondább. Úgyhogy Prága tényleg a leg-ek városa :-)
15T szerintem is jól néz ki.
Jó a hegyről legurulós rész!
@maestro1: A hegyről legurulás jó, de azért ahogy rángatózik az ívekben, az nem tetszett, elvileg ez nem multicsuklós, ne rángatózzon...
@nyelv-ész: "Úgyhogy Prága tényleg a leg-ek városa "
A villamosbarátok által legtúlhype-oltabbat is hozzátenném, persze én nem vagyok egy Tatra-fan, biztos az a baj :)
@Hamster: Csak hogy példát mondjak arra, hogy nem a Tatrákon múlik: például az utastájékoztatást se találtam jónak, a jóval kisebb Brnóban (ahol pedig biztos nagyságrenddel kevesebb külföldi jár) bemondta angolul minden tuja, hogy főpályaudvar vagy nemzeti színház, itt csak a végállomásokon van "please exit the tram". Még a metrón se mondták be, hogy hlávnyi nyúldrazsé. De bizonyos kocsikon a sima cseh bemondást se lehetett érteni, míg Brnóban mindig tudtam, hol vagyok.
Ami feltűnt és furcsa, hogy a második kocsit is menetirányba kapcsolják és az áramszedője is fent van. Ennek van valami gyakorlati oka?
Hegyről legurulás tényleg jó :)
@Kicsi Kacsa: Hát hogy az is ugyanarra néz, mint az első, annak az a technikai oka, hogy ha nem így csinálnák, nem lenne ajtó a peron felé, ami Prágában ugye mindig a jobboldalon van csak :) A második áramszedő meg azért lehet fent, mert nincs erősáramú csatlás a kocsik közt, tehát csak a távvezérlés megy át köztük, a delejt maguk szedik.
Ja, a hegyről legurulást én is mindig elképzelem a budai Palota úton :)
"T3 helyett T3SU, majd TU3SUCS jelzéssel"
:D

videon nem értettem, hogy mit értesz sípolás alatt, aztán ismerős lett a jelelgzetes T5C5K hang.

abban az alagútban mi a technika? fonódó vagy egyvágányozás?

mindkét videoban hallani valmi háttérkattogást, az micsoda? óra vagy ilyen tábla?
hu.wikipedia.org/w/index.php?title=F%C3%A1jl:Vasutassztr%C3%A1jk_Nyugati_p%C3%A1lyaudvar_2009-12-17.JPG&filetimestamp=20100512110719

mennyivel értelmesebb a "final stop" bemondás a mienkhez képest.
@Hamster: "hlávnyi nyúldrazsé" :DDDD
@Rocko-: Ha nagyot kattan egyszer-egyszer, az a gyorsítós (akcelerátoros) Tatráknál amikor a gyorsítóművet kikapcsolják, áram megszakad, kifuttatás van. Az ottani T3-asok hangja egyébként másképp sivít, mint a T5C5K-k szaggatója, némelyik kicsit halálsikolyszerűen, de csak néha csíptem el (a szegedi T6-osoké hasonló). Az ő T6-osaik viszont majdnem olyan viccesen, "C64 hangon" visítanak fékezéskor, mint a KT8-asok, ilyen többsózlamú süllyedő hangsor. Egyébként a kamera mikrofonja a mindenféle zajokat elég jól szűri, kivéve a szélzajt... kár, hogy nincs olyan opció, hogy "kimondottan a gépzajokat akarom felvenni, a beszédet szűrd" :)
@Rocko-: "mennyivel értelmesebb a "final stop" bemondás a mienkhez képest. "

Várjál, Mrs. Zorán nem pont ezt mondja nálunk is? Olyan akciófilmesen, vagy The Weakest Link-szerűen: "Moszkva tér, final station. Good bye."?
@Hamster: de, csak a stop jobban hangzik mint a station.
utóbbi az olyan BKV-s angol.
@Rocko-: Ez ilyen vasutas dolog, hogy megálló meg állomás, vagy megálló- és rakodóhely, mert nem mindegy, Zugló vasútállomás se állomás, grr :)))
@Rocko-: Hogyha a szűrésen mosolyogtál, ne tedd, mert tényleg nem lehet vele hajtás meg futáshangokat felvenni, mert az alig hallatszik, bezzeg hogy három sorral előrébb beszélgetnek, aaaz igen. Viszont ha a legkisebb szél fúj, akkor a hangsáv nagy része annyi, hogy FFFFFFFPPFPFPFPPFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFSSSSSSSPFPFPFPFPFPFFFFFFFFFFFFFF, és onnantól kezdve kuka...
Tetszik! Jó látni, hogy nem csak a bosszúság maradt meg a prágai kirándulásból. :) A 15T meg tényleg furán fut...
@Rocko-: Ha a kereszteződésekben készült felvételek háttérkattogására gondolsz (ami egyszer be is sűrűsödik), akkor az szerintem a gyalogoslámpa vakbarát üzemmódja.
@Hamster: ehhh

igen, a szűrési módokon mosolyogtam. megértem a problémt, néha kis szélre is csak annyit hallani, hogy shshshshffshhshshs, csak a lényeget nem.
mondjuk asszem vannak ilyen zajszűrő alkalmazások, hogy má beépítve a gépbe, vagy külön szoftveresen, azt nem tudom.

@WMarci: köszi.
jobb ez mint a nálunk lévő visító?
@Rocko-: Nyilvána rról van szó, hogy a más zajok kiszűrése egyszerűbb, az emberi hangok kiemelése pedig kimondottan cél a kamera szoftverébe, a szél viszont annyria sokkomponensű, hogy ha be van kapcsolva a szélzűrés, akkor is csak egy részét tudja kivágni, viszont cserébe a normális hangok egy részét is vágja...
@WMarci: Ja, tényleg... a gyalogoslámpák hangjelzése ilyen decens visszafogott géppisztolyropogás :)
@Hamster: Ahhh, a pesti agyam! Az fel sem tűnt, hogy csak jobb oldalon van ajtó :D
@Kicsi Kacsa: A budapesti villamsofotósok nem is tudják, milyen jó nekünk, hisz egy villamost négy irányból is le lehet fotózni, és ugyanúgy fog kinézni, míg Prágában hátulról, az ajtó nélküli oldalról messze nem ugyanaz a dolog :)
@Hamster: höh, most bocs, hogy vitatkozok veled, de a megállókat minden járművön és metrón bemondják (néhány buszon volt túl halk csak), a megállók neve olvashatóan ki van írva a megállókba, és mind a villamosokon, mind a metrókon jól látható a járat megállólistája, valamint a város tömegközlekedési térképe. Szóval azért a hiba itt inkább a te készülékedben van szerintem. :)
A 15T futása a gyakorlatban szerintem egész kellemes (csak a 11-es vonalon teszteltem), és alapvetően jó a belső kialakítása.

Prága villamosközlekedése nem tudom mennyire "túlhype-olt", a mindennapi életben nagyon jó és hatékony az esetek 95%-ában.