Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollok/spam/túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság

Naptár

november 2018
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30

Ez megy most

  • Hamster: @Comandante en Jefe: Amit láttam, az olyen díszes volt, kicsit anakronisztikusnak tűnt. Viszont a tea úgy általában ki... (2018.11.14. 15:22) A nyomtávváltós Sarlósfecske
  • Comandante en Jefe: A szamovár nagyon király dolog! Ukrajnát vonatoztuk be éjszakaival anno (a Krím akkor még beleértendő volt). Nincs is ... (2018.11.13. 21:42) A nyomtávváltós Sarlósfecske
  • densha.blog: Anno még 2014-ben, Coimbra és Hendaye közt mentem Talgo-s Trenhotellel. Leharcolt pályán az egyetlen tengely okozta "d... (2018.11.13. 21:14) A nyomtávváltós Sarlósfecske
  • Gabesz9: @Hamster: Szerintem erre jó pár évet kell még várni. (2018.11.13. 17:57) A nyomtávváltós Sarlósfecske
  • Hamster: @seadxdx: Én Szili vontatással már max nosztalgiavonatokat akarok elképzelni :) (2018.11.13. 17:50) A nyomtávváltós Sarlósfecske
  • seadxdx: A bosnyákoknál Szarajevó-Mostar távon ki tudtam próbálni azokat az ottaniakat. A két város közt a 220-as végsebességű ... (2018.11.13. 17:35) A nyomtávváltós Sarlósfecske
  • Udo von Schmetterling: @Andy Capp: Ott a pont! (2018.11.11. 19:06) Egy kis Bohém rapszódia
  • Hamster: @Flankerr: Mindkettőnek elvileg az lenne a dolga, hogy szórakoztasson. Az egyiknek sikerült :) (2018.11.11. 18:50) Egy kis Bohém rapszódia
  • Sam. Joe: @Hamster: 8-) Úgy vagyok a Star Wars IV-V-VI-on kívüli SW filmekkel, mint az Alien 1-2-n kívüli részeivel. Számomra ne... (2018.11.11. 16:51) Egy kis Bohém rapszódia
  • Andy Capp: @Hamster: Az. Én átnézek a mai hollywoodi CGI-orgia szuperhősmozikon, egyik sem érdekel. A rókabőr SW-folytatások sem ... (2018.11.11. 16:51) Egy kis Bohém rapszódia
  • Utolsó 20

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  3. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  4. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  7. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  8. Kőbánya-Hizlaló: egyről a kettőreAki nem villamosmániás vagy kőbányai lakos, az valószínűleg még sose hallott arról, hogy létezik Budapesten egy "Kőbánya-Hizlaló" nevű vasútállomás. Pontosabban tulajdonképpen már nem létezik, mégis...
  9. Keleti kényelem, nyugati... pályaudvarra megy: MÁV "komfort kocsi"Gyerekkoromban tévéreklám hirdette a MÁV új szolgáltatását, a "Komfort" osztályt. Az akkor még nem retrónak számító faburkolatos közegben nénik és bácsik utaztak, luxusnak tűnő körülmények közt:...
  10. Tanmese a terepjáró villamosokról (dr. Németh Zoltán Ádám írása)NZA barátom ráérzett a műfajra, ami nem is annyira baj, mert a héten nem nagyon volt időm blogot írni :) Beavis and Butthead így kezdené: höhö, höhö... terepjáró villamos? Nos, a villamosvasúti...

Címkék

103 (7) 125év (7) 2624 (13) 41-es (7) 424 (8) abszurd (26) Ab van Donselaar (40) agyhúgykő (61) airway (96) álhír (5) állatkert (11) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (82) autók (70) bach (5) balaton (29) basel (7) bbc (8) bécs (43) belgium (11) bengáli (13) berlin (146) berlini fal (20) bkv (42) blog (28) brno (8) budai vár (25) budaörs (38) budapest (732) budapesti pillanatok (41) buék (8) busz (72) búvár (8) c50 (10) c64 (14) caf (10) city lights (70) class 56 (7) commodore (17) csak egy kép (36) csak egy videó (249) csehország (30) csehszlovák (9) csörgő (8) cukiság (33) debrecen (25) demó (6) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) doctor who (43) drezda (7) duna (31) életkép (22) életképek (31) életmód (6) elveszett (31) énblog (355) énzene (17) építészet (66) építkezés (21) épület (15) érdekesség (17) erfurt (7) esti városkép (8) fan fiction (13) favázas (11) feldolgozások (11) felhők (26) felső-szilézia (22) felső szilézia villamos (20) fényvillamos (14) ferihegy (30) film (11) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (14) fogyasztói (24) fonódó (10) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (6) füsti (6) gary moore (31) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (59) gibson (9) gitár (34) gmap (12) goldtimer (6) gondolatok (10) gőzmozdony (23) gyermekvasút (23) haditechnika (12) hajó (40) hampage (292) hamster (5) hangszerek (11) hármashatárhegy (5) havazás (5) helikopter (11) hév (25) híd (29) (28) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (7) humor (117) idegenforgalom (21) ikarus (26) il 14 (9) ipari létesítmények (5) írás (15) it (9) jegyek (5) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (9) karikatúra (5) kassa (7) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kelet-berlin (5) kép (6) képek (744) képregény (94) kérdés (7) kirándulás (11) kisföldalatti (10) kiskörút (5) kisvasút (43) ki vagy doki (14) klasszikus zene (5) köd (20) köln (33) kölni dóm (5) közlekedés (331) kritika (72) kulfoldi szemmel (66) lánchíd (7) lanovka (5) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (37) les paul (6) lhbs (25) linz (5) lipcse (12) li 2 (20) ludmilla (14) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (5) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (9) metró (41) miskolc (24) mittudoménmi (9) mk48 (5) MOD (7) morál (11) morgás (125) mozdonyok (14) mozi (6) mtp (7) muki (10) münchen (25) műrepülés (8) múzeum (46) nagypolszki (6) németország (293) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) nohab (43) nosztalgia (206) nosztalgiabusz (21) nosztalgiavillamos (60) nürnberg (20) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (13) nyugat-berlin (6) NZA (8) olaszország (26) oldtimer (76) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (6) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (5) pályahiba (6) pályaudvar (26) panoráma (108) paródia (5) pécs (12) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (15) popkultúra (116) pozitívum (12) pozsony (24) prága (11) programajánló (25) púpos (13) queen (13) r.i.p. (12) rádió (5) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (10) reklám (21) relax (12) repülés (124) repülőgép (41) repülőgépek (70) repülőnap (34) repülőtér (17) retró (31) rock (70) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (11) semmering (9) SNL (15) sorozatok (15) soundcloud (11) stuttgart (6) svájc (26) szabadság híd (11) szeged (30) szergej (20) szlovákia (67) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (192) társadalom (5) tatra (13) taurus (7) technika (48) technikatörténet (40) tehervonatok (10) tél (13) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (14) tömegközlekedés (334) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (57) trolibusz (49) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (87) überzenészek (17) utazás (292) utcakép (154) uv (32) vár (11) várnegyed (8) város (378) városkép (86) városliget (8) vasút (410) vélemény (12) vicinális (13) vidám park (5) videó (688) villamos (607) vlog (7) vonat (5) wachau (5) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (30) youtube (250) zene (181) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Villamossal Budaörsre

2012.04.03. 18:00 :: Hamster

Most nem a jövőről, nem a tömegközlekedés fejlesztéséről fogok írni (pedig lenne miről), hanem a múltról: hogy Budaörsre 1977 júniusáig sárga villamos járt. Valahol ott volt a végállomása, ahol ma a kör alakú felüljáróról a TESCO parkolójába kanyarodik az ember:

41-es villamos Budaörsön, a háttérben az autópálya feletti közúti felüljáróval - Geoffrey Tribe felvétele 1969-ből

Persze ez már csak egy hosszú történet vége, egy rövidítés eredménye volt - az 1914-ben elindult törökbálinti HÉV (a mai 47-es és 41-es villamosok elődje) maradványa. A "Budapest-Budafoki helyi érdekű Villamos Vasút" szárnyvonala jó nagy kerülővel, Kamaraerdőn és Budaörsön át érte el célját, és pont ez a kerülő lett a veszte néhány évtizeddel később: a zöld vonatok jóval lassabban értek ki Törökbálintra, mint a rövidebb útvonalon járó buszok. Ráadásul Budaörsön az utcákon haladtak a sínek, emiatt lassan lehetett csak haladniuk (akárcsak a Fehérvári úton, ahol a HÉV az ötvenes évektől kezdve a villamossal osztozkodott a síneken).

41-es villamos várakozik indulásra a végállomáson, a háttérben Budaörs házai, és a település feletti hegyek - Alan Murray-Rust felvétele

Végül az M7/M1-es autópályák közös bevezető szakasza pecsételte meg a vonal sorsát: amikor 1963-ban átkerült a Fővárosi Villamosvasút kezelésébe, felül- vagy aluljáró építése helyett egyszerűen elvágták az építkezés déli oldalán. Abszurd módon a végállomás így elég távol került Budaörstől, ráadásul a "Budaörs, MÁV állomás" nevet kapta, ami szintén arrébb volt.

41-es villamos és az autópálya, amin akkoriban kicsit kisebb volt a forgalom, mint ma - Peter Haseldine felvétele

A HÉV annak idején a Stefánia utcán át közelítette meg Budaörs központját, majd a Baross utcán át hagyta el, a villamost ehhez képest bekanyarították az autópálya mellé, a Károly király úti autópálya-felüljárónál kialakított átszállóhelyre.

41-es villamos Budaörs és Kamaraerdő közt, a háttér a budaörsi repülőtér pályája miatt annyira üres - Alan Murray-Rust felvétele

A végállomás tulajdonképpen a pampa (pontosabban egy vizenyős, lápos terület) közepén volt: az utasok a 88-as és 88A jelzésű busszal (és persze gyalog) juthattak át Budaörs lakott részére. Most bevásárlóközpontok, raktárak és parkolók fekszenek a vágányok egykori helyén,  úgyhogy könnyen lehet, hogy manapság több utasa lenne a járatnak. Ha létezne - csakhogy 1977-ben visszavágták a Kamaraerdei Ifjúsági Parkhoz. A pálya maradványait még a nyolcvanas években is lehetett látni...

41-es villamos a Körtéren - Geoffrey Tribe felvétele 1969. júniusából

De lássunk egy képet a belső végállomásról is! A HÉV eredetileg a Szent Gellért térről indult, majd 1942-ben áthelyezték a Körtérre: az akkor épített gombaépület körül fordult. Amikor 1963-ban villamos lett a HÉV-ből, a végállomás megmaradt. Sőt, tulajdonképpen a járművek is, mert a zöld vicinális eleve villamos jellegű kocsijait építették - és festették - át.

Körtér, 1957 - Székács András és Nagy Dénes Lajos felvétele. A képen látható, még zöld szerelvény a törökbálinti "T" járaton közlekedett, sebesvonatként

1972. december legvégén, a kettes metró teljes vonalának átadásához kapcsolódva jelentősen átszervezték Budapest közlekedési hálózatát, a 41-es végállomása ekkor került a budafoki kocsiszínhez. Ott is maradt egészen 1993. május 30-ig, amikor visszakerült a Körtérre, míg újabb tíz év eltelte után a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület közbenjárására meg nem hosszabbították a Batthyány térig. Ez a mai állapot - akit pedig a múltat kutatná, esetleg érdekesnek találhatja, hogy a HÉV törökbálinti végállomásának épülete a mai napig áll, bár a helybeliek túlnyomó része valószínűleg nem is sejti, hogy mit lát...

Ha az olvasók közt van olyan, aki használta ezt a végállomást, esetleg dolgozott ott, vagy legalábbis vannak róla emlékei, megköszönném, ha megosztaná velünk kommentben ezeket! Én már csak a használaton kívül álló síneket láthattam a gazban/nádban, hiszen két éves se voltam, amikor megszűnt ez a szakasz.

Külön köszönetet szeretnék mondani a képek készítőinek! Az ezzel foglalkozó blogok, facebook csoportok üzemeltetőit meg arra kérném, hogy legyenek szívesek ezeket a képeket NEM saját vízjellel, saját gyűjtésként, a fotós nevének leírása nélkül felpakolni magukhoz - legyen már határa a pofátlanságnak valahol!

156 komment

Címkék: budapest város képek elveszett tömegközlekedés villamos budaörs kulfoldi szemmel 41-es Geoffrey Tribe Alan Murray-Rust Peter Haseldine

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr344360881

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

@Tiberius: Na, ez márgyakorlatilag az az északi oldalon, amit gondolok. A délinél látni kellene a terepet is.
Gyermekkorom rengeteg szép emléke kötődik a 41-es villamoshoz. Igaz nekem már csak a 72' utáni szakasz jutott, akkor születtem.

Jó írás, köszi!
Hát, ahogy látom, jó sok embert érdekel a téma... Örülök neki :)

Ha a törökbálinti HÉV régi nyomvonalát akarjátok megtalálni, akkor nagyon szemfülesnek kell lenni. Törökbálintról indulva pont a várossal ellenkező irányba indult el, Budaörs felé kb ott kanyarodott el, ahol most az M7 szeli keresztül Törökbálintot, a vasút alatt pedig pontosan ott bújt át, ahol ma az M7 van. A megszűntetés konkrét oka is az volt, hogy legyen hely az M7-nek. Onnét eleinte nyílegyenesen ment be Budaörsre -aminek akkor még a külterülete nem volt annyira belakva, mint ma -, rézsútosan keresztezve a mai M1-et. A töltés még sokáig látható volt, mert amikor először áthelyezték a nyomvonalát, akkor útnak használták, ma már azonban sajnos kitakarja a zajfogó fal, ha a sztrádáról nézzük. Apropó, áthelyezés. A vonal első módosításakor ugyanis felkerült az 1-es vasútvonara Törökbálintról kijövet, erről azonban nem sokat tudok.

Van egy másik dolog, amivel keveritek. Törökbálint határában van a DEPO, aminek külön iparvágánya van a vasúti töltés mellett, ez még ma is látható, hisz használják. A budaörsi vasútállomásról indul. Ugyanakkor a vasút másik oldalán is volt egy iparvágány, ez a mai Budaörs-Nyugat ipartelepig ment, természetesen akkoriban kisebb volt. Ma már ezt nem használják, de sok szakaszon megvan még a töltése. Sajnos a fémhulladékgyűjtők összeszedték egy idő után a pályát, így már csak kisebb darabok, pl egy szintbeli kereszteződés maradt meg belőle az M1 sztrádalehajtónál. (Vicces hogy az aszfaltban megvannak a sinek, két oldalt meg már nincsenek. Régen még egy vasúti kereszteződést jelző lámpa is villogott ott - na ezért volt vicces.)
@mig8: (Vicces hogy az aszfaltban megvannak a sinek, két oldalt meg már nincsenek. Régen még egy vasúti kereszteződést jelző lámpa is villogott ott - na ezért volt vicces.)

KRESZ értelmében ma is meg kellene állni. Három éve még kapott ott ember helyszinit.
@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn:

Ha a KRESZ-t szigorúan nézzük, akkor igen. De hogy ott vonattal nem fogsz találkozni, az tuti. Mivel az aszfalton túl egyik irányba sincsenek meg a sinek...
Kacsa turistatérképén a híd szerintem megvan, csak most közúti híd. Ott ahol a hídtól D-re megtörik az út vonala, ott most egy körforgalom van és épült egy út, ezek szerint nagyjából a régi pálya vonalában a bevásárlóközpontokhoz. A budaörsi árok szerintem pont a Tesco mögött lehet.
@vaki78:
Tiberius térképén pont látszik is a körforgalom meg a bekötőút a régi pálya nyomvonalán, csak el kellett volna addig olvasnom....
Az első képen látható szerelvény pótkocsiját a "pestiek" bukfencnek nevezték, mert a kis tengelytávolság miatt a kocsi előre-hátra himbálózott. A középen lévő peront ajtók választották el az elől és hátul lévő utastértől. Ilyen szerelvények (gépes is) jártak egykor a 44-es vonalon, a Rákóczi-Thököly úton.
A körtéri gomba egészen úgy 2 évvel ezelőttig már csak egy húgyszagú csövestanya volt, utáltam átmenni rajta. Mindig csodálkoztam, hogy miért nem bontják el a francba, aztán megtudtam, hogy ipari műemlék, vagy mi. Aztán meg lett pályáztatva a felújítás, valaki megnyerte, szépen körbekerítették, azóta meg nem történik semmi. Talán összefügg a metróépítéssel, de azért ez gáz.
@Nevem Earl: De, történt: lebontották a kerítést.
@maestro1: Azt már szerintem többször is csinálták. Bekerítették, felállványozták, nem csináltak semmit, leszedték, újra felálványozták, hirdetést tettek rá, de most asszem már megint nincs rajta.
@mig8: Szerintem nem keverjük az iparvágánnyal, az útátjáróban villogó lámpás vágány az az M7 túloldaláról indult már, nem?

Egyébként mikor volt ez a nyomvonalmódosítás, amiről írsz, és miért? Én eddig csak azt tudtam, hogy a második világháborúban Kamarától kifelé kitermelték az egyik vágányt, aztán valamikor visszakerült, de hogy a nyomvonalhoz is hozzányúltak, azt nem tudtam.
@Hamster: Valahogy így :) Meg még talán annyi történt, hogy cirka 2 évenként kiírnak egy pályázatot, hogy miként kéne hasznosítani, amiről aztán cikkeznek egy darabig a helyi újságban.
@Hamster: Perpill hirdetés és állvány nélkül áll. Egyedüli változás, hogy az omlásveszély tábla eltűnt.
@toto92: Ja, a tábla eltűnt, de nem az omlásveszély, mert szerintem magához az épülethez nem nyúltak :I
@Hamster:

A villogó lámpás kereszteződés csak egy érdekesség. De ugyanennek a nyomvonalnak van folytatása az M7 másik oldalán is.

Ez a nyomvonalváltás nekem is homályos egy kicsit. Azt tudom biztosan, hogy az M7 a HÉV vágányok helyén épült a vasúti kereszteződésben. Aztán a kezembe került egy régi térkép, amely szerint a HÉV Törökbálint felől rácsatlakozott az 1-es vonalra, majd kicsivel odébb le, Budaörs központja felé, hogy utána elmenjen Kamaraerdő felé.

Sajnos már nem emlékszem, hogy mikori volt a térkép. Az is lehet, hogy legelőször volt az a verzió, hogy a HÉV felment az 1-es vonalra és kicsivel később lejött onnan, aztán később építették át különszintű kereszteződésre.
Nekem van otthon egy Budaörs Móricz tábla:-)
Apám lopta ki a villamosból:-)
@mig8: Rá nem csatlakozott a nagyvasútra, maximum mellette ment. ÉS szerintem régen se szintbeli kereszteződés volt.
@Tiberius: Az a baj, hogy a legtöbb köznapi térkép elég nagyvonalúan ábrázolta a dolgot, gyakorlatilag csak egy vonal a mezőn, oszt' annyi:
veke.hu/files/25/img2539.jpg
Van egy részletesebb, doborzati térképem valahol, azon úgy néz ki, mintha a HÉV egy darabig teljesen az 1-es vonal töltése mellett ment volna, de azon meg Törökbálint vasútállomás körüli része minimális és csak minimálisan van jelölve, az alapján pont az ottani "áttörés" nem annyira látszik.
@Hamster: tudok csinálni ha hazamegyek:-)érdekes hogy az még papírból készült:-)
Szintén érdekesség, de ez már a 90-es évekből. Talán pont az elveszett sínekben olvastam, hogy a 41-es kamaraerdei szárnyvonala annyira távol volt a villanyteleptől, hogy csak UV-k közlekedhettek rajta, mert a tátráknak jóval nagyobb induló árama volt.

A gyerekkorom legtöbb nyarát az ifjusági táborban töltöttem, ahova különjárat szállította a gyerekeket. Erre a különjáratra tátrákat adtak ki a kocsiszínből! Talán csak az előre meghatározott megállókban állt meg, és csak kisiskolásokat szállított. Nem tudom van-e a földön még egy olyan ország, ahol iskolavillamos üzemelt.
@Gyurma73: A műanyagtáblák a hetvenes évek második felében vették át a hatalmat. Amúgy klassz a fémsarkos papírtábla, de a máanyag tényleg praktikusabb.
@KAMA3: A Tatrák inkább állomány-átszervezés miatt jöttek le onnan, akkor hosszabbodott az 1-es. Az biztos, hogy akkor se volt sok delej a madzagban, de azért elvoltak.
Hams, küldtem térképet.
@Hamster: Ezzel nem tudok vitatkozni, mivel nem éltem akkor, a térkép meg olyan, amilyen. Ha a méretarányt veszed alapul, akkor simán lehet az is, amit mondasz, csak egyszerűen nem látszik.
@Tiberius: Ejj, ezt a linket meg észre se vettem :( Köszi, marha jó, lehet tudni, hogy pontosan mikori?
@Hamster: Ha a HÉV vonaltérképre gondolsz, az 1941-es. De az évszám ott van lent a jobb alsó sarokban is! :)

A VEKE térkép tuti, mert szépen látszódik rajta a vonal, ez szintén a 2. verziót erősíti.
@KAMA3: Az nekem már csak történelem, hogy a 41-es vonalán valamikor Tátrák jártak :) Ha jól sejtem, most már nem is jár(hat)nának a lánchídi alagút miatt. Kivéve az általad említett különleges alkalmakat: nem véletlenül fényképeztem le valamelyik kamaraerdei villamosos nap elején a felduzzasztott pataknál a végállomásra tartó Tátrákat ;)

Ha már turistatérkép és sínek. Ősöm hívta fel a figyelmemet egy másik érdekességre, a Kelenföldi pályaudvar átépítése (?) előtt a vasút kicsit más nyomvonalon járt: kepfeltoltes.hu/view/120404/turistaterkep_002_nyil_www.kepfeltoltes.hu_.jpg
Szerintem vagy valahol itt lehet a nyoma, vagy már teljesen beépítették. maps.google.hu/maps?q=47.448312,19.003612&ll=47.448167,19.005135&spn=0.003918,0.010568&num=1&t=h&z=17&iwloc=near
@kacsa.: Annak idején a villamossal párhuzamosan llátszott a régi töltés egy áteresszel:
hampage.hu/trams/uvbucsu41/01180021.jpg

De ilyen akkor még van, mert a balatoni és pécsi vonalak se úgy érkeztek Kelenföldre, mint ma, hanem nagyobb ívben, és rövidebb volt az állomás. A befele jövő vágányokat ha egyenesen meghosszabbítod az Egér út előtt, akkor látszik, hogy mintha lenne egy plusz hupli benne:
maps.google.com/?ll=47.460217,19.022055&spn=0.021442,0.038581&t=h&z=15
Mondjuk ez a műholdkép már kicsit csalóka, mert már látszik rajta a metrótelep összekötővágányának a bevágása, és még sejthető, hgoy az Andor utcai iparvágány hol kanyarodott le.
@Kicsi Kacsa: Csatlakozom! :-)

Amióta Hamster oldalát és blogját olvasom, azóta mindent más szemmel nézek.
@Tommi: "azóta mindent más szemmel nézek"

Hm, ezek szerint a szemtranszplantációhoz is értek :)
@Hamster: Szia! Zord Ágost vagyok, fanatikusa a 41-esnek, Törökbálinti Hév-nek! Minden apró részletet tudok a vonallal és történetével kapcs. Fotóanyagom is van. Színesek is, pl. olyan ínyencségekről, hogy az M IX-es motorvonat, csuklós prototípusát is itt próbázták először. /// erről képem is van! Mellesleg, hamarosan elkészülnek a kihelyezett emléktáblák az egykori 5 Budaörsi megállók, állomások helyére! Kb. a nyolcvanas-kilencvenes évek fordulójától kezdve, rendszeresen bejárom a vonalat! :) Jahh!!!! A többieknek üzenem, hogy a Malomdűlőnél lévő híd 1965-ben készült, csak át kell menni alatta. A HÉV, nagyon furán ment, majd elmondom! Üdv!
@zoroder: Kíváncsian várjuk...!
Na annyi újat sikerült megtudnom, hogy 56 perc alatt ért be Törökbálintról a körtérre, mellesleg a ház amelyikben most élek, tartalmaz némi anyagot az elbontott HÉV pályájából :D
@Tiberius: Szóval a HÉV-pálya, mint tudjuk :), "Törökugrató" feltételes megállóhely után a Bp.-Bécs MÁV vonal mellé kanyarodott, és egy kilométeres "együttlét" :P után, kitért jobbra, a még ma is meglévő, mély völgybe. (Erről létezik is egy szép fotó...) Ahol ma vége a völgynek ott ötven éve nem volt vége, legalábbis nem olyan hirtelen. Autópálya ugye nem volt, annak helyét keresztezve, laza balossal áthúzott a mai Vasút utcába. Tehát a "Törökbálint MÁV" megálló tényleg közel volt a nagyvasúthoz, nem úgy mint Budaörsnél. Nagyjából a mai Vasút utca vonalát követve érte el azt a részt, ahol ma egy bezárt kertészeti bolt van. Itt kb. még '96-'97 ben is állt egy felsővezeték tartó oszlop, rajta a két jobbos, balos leszerelt kereszttartó csonkjával. Annak idején rendesen kikérdeztem a könyék öregeit, akiknek, több mint a fele világosan elmagyarázta a nyomvonal pontos helyét! A ma meglévő M7-est, a faáruda után kereztezte újból (persze akkor még nem volt mit keresztezni :)) 80 méterre a mostani aluljárótól, ahol a BKV és volán buszok járnak. Miután átértünk a túloldalra, rögtön vannak nyomok: az öreg gesztenyefák, amik közvetlenül a sínek mellett voltak. Innen szerintem már mindenki ismeri a folytatást - vagyis a "Törökbálint újtelep" megállót, aztán Fűrész bácsi kis bakterházát, aminek már '94-óta hűlt helye, majd a végállomást.
www.kepfeltoltes.hu/view/120408/92.90.1_www.kepfeltoltes.hu_.jpg

Budaörs - régi piactér, a HÉV megállóval. A háttérben jól kivehető a Stefániából, a Baross utcába tartó ív. Ma a bicajút van a vágányív helyén.
És amit már fentebb említettem - a MÁV áttörés előtti szakasz, vagyis a Malom dűlő:

www.kepfeltoltes.hu/view/120408/BIG_0009572116_www.kepfeltoltes.hu_.jpg
Ez pedig az előzővel egy időben lőtt brilllliáns kép! A háttérben a Szabadság-hegy, a szerelvény pedig nem más mint a ma Szentendrén kiállított M IX, 801-802. pályaszámú próbavonat. A felvétel 1962 Novemberében készült, nem sokkal a vonalkurtítás előtt a Budaörsi Repülőtér mellett. Érdekes még azt is megjegyezni, hogy már sárgára festve, 41-es számozású tujaként is átment még a Marx Károly (ma Károly Király) útig, 1963-ban a vonal. Az autópálya ekkor már javában készült, de a villamosnak még átengedték a forgalmát, amikor jött az átadás, végleg megszűnt az átjáró az építkezésen és beindult az új hurokvégállomás üzeme...
www.kepfeltoltes.hu/view/120408/Ez_is_1962-es_pr_baj_rat__a_budafoki_vonalon..._1963.01.07-_n_festett_k_fel_a_p_lyasz_mot_a_szerelv_nyre._A_felv_tel_1962_november_ben_k_sz_lt_www.kepfeltoltes.hu_.jpg
@zoroder: ÁÁááá, ez zseniális kép, köszönjük! Még csak hasonlót se láttam.
@zoroder: Az M.IX-es képeket én is ismerem, de nem tudtam elhelyezni őket. Egy egész sorozatnyi van, csak a két kocsi, pályaszám nélkül, de van olyan, amin egészen biztosan nem ez a vonal van, mert konkrétan a dunaharaszti Duna-ág hídjáról jön le a jószág, másikon pedig MÁV-os felsővezeték van, ami szintén arrafelé lehet. Persze amelyiken az itteni felsővezetéket látja az ember, annál gyanakszik, hogy a törökbálinti vonalon lehet, de felismerni nem sikerült semmit. Azt, hogy "a háttérben a Szabadság-hegy" se tudnám semmivel alátámasztani. A kerítés a reptérhez tartozna? Volt a reptérnek kerítése? A nyolcvanas években volt olyan, hogy a repülőnapra a budaörsi benzinkút mögött, az Amfóra/stb raktáraknál raktuk le a kocsit, és a nádason át mentünk be a reptérre, és nem hogy ilyen, de egyszerűbb akadály se volt :)
@zoroder: "41-es számozású tujaként is átment még a Marx Károly (ma Károly Király) útig, 1963-ban a vonal. Az autópálya ekkor már javában készült, de a villamosnak még átengedték a forgalmát, amikor jött az átadás, végleg megszűnt az átjáró az építkezésen és beindult az új hurokvégállomás üzeme"
Ezt hogyan kell elképzelni? Nehezen hiszem, hogy a folyó betonpályában bennmaradt volna a sín, és csak akkor szedték volna ki/foltozták volna be a helyét. Nem lehet, hogy csak a HÉV megszűnése és az építkezés odaérése közben volt ilyen?

Egyébként mi közlekedett rajta? Annak idején arról hallottam, hogy a villamos indításakor nem volt elég jármű, még barkácsolták az 1900-as ikreket Budafokon, az emberek meg szó szerint leestek a túlterhelt 1000+középbejáratú pót szerelvényekről. Van erről valami rajz, hogy milyen vágányzat volt ott? Erről az egészről olyan keveset hallottam eddig :(
Szia. Húúú, igen, de ha jobban megnézed a "repülőteres képet", akkor láthatsz a bal felső sarokban egy tipikus '50-es, '60-as években használatos permetező-szúnyogot, amit még talán mostanság is lehet látni félreállítva az Air-Service-nél. Ezek pedig köztudottan onnan száltak fel. Az a kerítés nekem inkább valamilyen felvonulási épületeket juttat az eszembe. Az elmondások alapján elég nagy volt a felfordulás az M1-M7-es építése idején. Azzal lehet összefüggésben. A villamos bizony pedig átment a Károly Királyig, egészen '63 nyaráig! Ezt a közlekedésbarát Kertész Istvántól tudom, meg a régebbi lakosoktól. Momentán arról is beszámoltak, hogy a "villamosos" résznél direkte nem épült az alépítménye a pályának. Csak pár méterről van szó, sima HÉV pályaűrszelvény. Sajnos fotóm, rajzom nincsen erről az egy évről... Azt viszont tudom, hogy ezresekkel oldották meg a forgalmat, persze még ugyanazokkal, amik HÉV-ként jártak itt. Egyszerűen sárgára mázolták őket és gyerünk! :)))
A 85.-öset tanulmányozgasd, az is segít elképzelni egy kicsit ezt az időszakot:
www.vk-budaors.bibl.hu/cikk5.htm
Egyébként már csak azért sem lehet a reptér kerítése, mert az pont a vágányok túloldalán van. Ez abból is kiderül, hogy egyértelműen kivehető a Széchenyi-hegy a háttérben. Látszik valami sorompó féle is, ahogy nyom egy enyhe jobbost a két sínpár. Na az már az egykori Levente úti átjáró lehet, arról is akad egy régi képeslap, valamelyik nap bescannelem ide. A szerelvény egyébként a "Budaörs MÁV" megállóban pózol épp. Látszik is a murvaperon.
@zoroder: "Szia. Húúú, igen, de ha jobban megnézed a "repülőteres képet", akkor láthatsz a bal felső sarokban egy tipikus '50-es, '60-as években használatos permetező-szúnyogot"
Én nem látok semmi ilyet, csak egy képhibát, viszont rájöttem, hogy ez a kép tükrözve van :) Amúgy is, a fák mögött domb látszik, annak messzebb kéne lenni ahhoz, hogy az a reptér legyen. Szerintem.
@zoroder: Ugyanarról a képről beszélünk? Mert a murvaperon tényleg ott van, de én nem tudnám így kijelenteni, hogy "egyértelműen kivehető a Széchenyi-hegy a háttérben". Egyértelműen kivehgető, hogy van ott egy hegy, ami ha a Széchenyi, akkor a Széchenyi, de ez nem látsizk a képen. Ha valaki azt mondaná, hogy valahol Kőérberek előtt vagyunk, azt is pont úgy elhinném :) És akkor is a Széchenyi-hegy valamelyik kollégja lenne a háttérben, Csillebérc felé.
@zoroder: Állomásokról nincs esetleg képed?
@zoroder: Egyébként volt egy halvány emlékem, hogy a második világháború környékén felszedték az egyik sínt Kamarától kifelé, és nem rémlett, hogy visszaépítették volna. NZA barátom túrt is egy FVV-s vágányrajzot a HÉV-ről, azon Kamarától kifelé csak egy vágány van jelölve (leszámítva az állomásokat).
K-Roy király úti megállóról van egy HD minőségű képem :), bár az háború előtti. Most sietek de majd felrakom. Az, hogy a második vágányt elbontották, az valóban igaz, viszont később viszaépítették azt. Először csak Budaörs állomásig, aztán majdnem végig. Azért majdnem mert közbeszólt az autópálya építés és ekkor már megszületett az a döntés, hogy a vonalat le kell rövidíteni. Azt azonban ekkor még nem döntötték el, hogy pontosan hol is legyen az új végállomás. Olyan embertől tudom ezeket, aki vezetett a vonalon, a képeket is ő segített belőni. Sőt, azt is elmesélte, hogy létezett egy olyan állapota a vonalnak, amikor a Budaörsi nagy állomás épülettől kifelé vezető szakasz már nem üzemelt. Ez már a vége felé volt, majd ezután nemsokkal mégjobban lerövidítették a vonalat (ez volt az amiről már írtam) a Marx Károly útig. És innentől kezdve számolhatunk a nagy változással, vagyis azzal, hogy 1963. 01. 01.-étől már sárgára festve 41-es villamosként üzemelt a vonal a Kőrtértől, a Kő hegy lábáig. Na az engem is nagyon érdekelne, hogy itt milyen visszafogás lehetett, vagy hogy még meghagyták e a tovább vezető vágányokat. Egy oszlop egyébként még ma is áll a Stefánián.
@zoroder: Remélem nem érzed úgy, hogy tesztelgetés folyik :) de nekem fura az a bevágásos kép. A háttérben egy szelvénykő látszik, 16,7-os számmal, Törökbálintig nem volt meg 16,7 kilométer az elágazástól. Az a baj, hogy a hátteret se tudom, mit kellene látni: ha Törökbálint fele nézünk, akkor nagyobb, zöldebb hegyeknek kéne ott lennei, ha a város felé, akkor nem látszana a hegyesi vonal felsővezetéke, vagy valami hasonló? Aztán látszik a bal szélen egy tábla a sínek mellett, aminek mi a hátát látjuk, ami kicsit logikátlan, hiszen ez a vonat elvileg balfelé menne, miért lenne ott tábla, aminek csak a háta látszik? Ellenben ha a gödöllői vonal lenne, akkor érteném, mert akkor a vonat közeledik felénk, és már túl van a táblán, ami jó irányban volt neki :) Az meg nyilvánvaló, hgoy ez fotómegállás volt, nem sima vonali fotó, egy rakás ilyen kép van, hogy vagy pózol a vezető, vagy nincs a fülkében. Szóval örlődöm itt, olyan jeleket keresek, amikből látszik, hogy ez a kép nem készülhetett volna akár Cinkota és Kavicsbánya közt valahol.

De ha abból indulok ki, hogy mondjuk nem 167 van a kőre írva, vagy mégis, csak a vonalat nem az Elágazástól, hanem a Körtértől számolták, azt hiszem, a pontos készítés helyét csak az tudhatja, aki ott volt, mert semmi jellegzetesség nincs rajta.
Dehogy érzem tesztelgetésnek! :))) Már meg is sértődtem... :D. Egyébként az a baj, hogy amiket mondasz, teljesen jogosak. Most egy kissé én is elbizonytalanodtam a bevágásos képpel kapcsolatban. Az öreg "Sanya bácsi" aki mesélte az M IX tesztelős sztorit kb. 60-65 éves lehetett. Ezek a beszélgetések pedig kb. 2000 körül lehettek. Azt mondta rengeteget fotózott akkoriban, imádták a "csuklóst", megizzadtak vele Budafokon mire kiengedhették a nyílt pályára. Természetesen egyből irány a Törökbálinti vonal, merthogy ennek gyérebb volt a forgalma mint a Nagytétényinek. Lődözgették a képeket többen is, napokkal később a csepeli vonalon is (általad említett MÁV hosszúláncos felsővezetékes fotók). Viszont nekem ebből a sorozatból nem sok van meg, vezetővel pózolós pölö nincs. Ha valahogy eljuttatnád őket megköszönném.
Ígéret szép szó... Igazán ritka, hogy a '20-as, '30-as évekből ilyen minőségű HÉV-es kép kerüljön elő! Ráadásul erről a viszonylatról. Külön érdekessége a képnek, hogy "Budaörs állomás" egyel tovább volt, (ahol máig lepusztultan áll a BBVV szabványépület) a képre mégis ezt írták! Ez a Károly Király út és a Baross utca kereszteződése:
www.kepfeltoltes.hu/view/120410/94.4.1_www.kepfeltoltes.hu_.jpg
@zoroder: Wow, köszönjüke zt a képet is! Ez képeslap, vagy csak valaki ráírta?
@zoroder: A rajzolt térképet - Tbálint, Vasút utcai lakosként - meg kell, hogy vétózzam egy kicsit. A HÉV biztos, hogy nem keresztezte a Vasút utcát, a nyomvonal a mai autópálya nyomvonalával egyezett.
Ezt alátámasztja:
- régen a Vasút utca volt a főút Tbálintról Budaőrs felé, a vasúton szintbeli kereszteződéssel. Ezen kissé körülményes lett volna még a HÉVet is átvinni...
- A Vasút utcán a patakon a híd mindig is közúti híd volt, más híd a rajzolt irányban nem volt, csak az autópálya helyén.
- Tbálinton a régi főút kb. 50 méterrel "jobbra" haladt, a mai nyomvonalat az autópálya építésekor alakították ki, ekkor szűnt meg a szintbeli vasúti kereszteződés is, ekkor épült a Budatej felé a kivezető út és az ottani híd is.
- A falu felől a pálya felé tartva a nyomvonal és a kanyar jól látszik, látható a töltés egy részlete és a szegélyező nagy fák is.
- az autópálya vasúti hídja és a mellette levő kis "közúti" híd 1965-ben épültek, de a pálya szintjén még mindig megvan egy patakon átvezető híd, ami olyan szögben halad, mint ahogy a HÉV vonala vezetett anno.
- a Törökbálint, MÁV állomás nevű HÉV megálló a mai Törökbálint, Téglagyár utca és a patak kereszteződésénél volt, ahonnan a patak mellett közterületen lehetett átmenni a Vasút utcába.

A budaörsi kép szuper, esetleg törökbálinti is van? :)
@Tiberius: Nincs kedved ezt konkrétan berajzolni egy mai térképre, hogy az is értse, aki nem jár arra sokat? Vagy már megtetted, csak átsiklottam felette?
Köszönöm a korrekciókat! Valami mindig szúrta az oldalamat ezzel a Vasút utcai dologgal. Elfogadom ezt a verziót, bár jó lenne fotóanyagot is szerezni a kereszteződésről! Egy valami viszont még mindig nem egyértelmű számomra: amikor még nem létezett az M7-es és járt a HÉV, pontosan hol ment át az akkori T.bálintot B.örsel összekötő főút? A HÉV a mai 1-es vasút - M7-es hídja helyén nagyjából, de a vasút ekkor is magasabban, töltésen haladt gondolom, tehát ha a mai Vasút utca volt a régi főút, akkor annak fel kellett érnie a vasúti vágányok szintjéig! És ott fent kellett kereszteznie azt! Tényleg a legjobb volna bebiggyeszteni egy mai térképpel összekombinált rajzot. Olyat amin látszik a HÉV Törökbálint MÁV megállója is, "ezek szerint" a patak és a Téglagyár utca találkozásánál! És mi volt az a Fischer-Jellinek féle szürke oszlop a Vasút utca elején, a mai kertészetnél, aminek a pontos helyén most egy középen lyukacsos beton oszlop áll??? Talán csak áthozták a HÉV-től a megszűnés után? Ott egyébként észrevettem egy bukkanót az utca elején, amire azt gondoltam, hogy a HÉV ment rajta, ahogy azt be is rajzoltam... Pont két vágánnyi széles ez az enyhe emelkedő!
Volt még egy érdekesebb képem is fentebb a Stefánia-Baross kanyarról, az is nagyon ritka - feltétlen nézze meg aki még nem látta - Törökbálintról sajna csak azok az ismert képeim vannak, amik a végállomást ábrázolják még a vonal megnyitása környékéről. Viszont jó hír, hogy folynak a történeti és fotóanyag kutatások, a nemsokára megszűnt járatról, a budaörsi heimathaus-ban. Minden egykori megállóban és állomáson emléktábla lesz Budaörsön, amit szerintem T.bálintnak is követnie kéne.

Most ezekkel tudok szolgálni :) :

www.kepfeltoltes.hu/view/120411/3035334440_www.kepfeltoltes.hu_.jpg

www.kepfeltoltes.hu/view/120411/H_V-jegy_h_toldala_-_az_1930-as__vekben_ind_tott_mozgalom_a_szabadid__eg_szs_ges_elt_lt_s_re__szt_n_z_www.kepfeltoltes.hu_.jpg
:P Ja boccsánat: "a nemsokára 50 éve (!) megszűnt járatról, a budaörsi heimathaus-ban."
@Hamster:
Megpróbáltam:

maps.google.hu/maps/ms?msid=205894132481821575601.0004bcccc1d4ce51733ec&msa=0&ll=47.44837,18.912277&spn=0.005057,0.011544

zöld vonal: HÉV nyomvonal.
zöld jelölők: HÉV állomások.
piros vonalak: az autópálya előtti útrendszer
lila vonal: vasút
kék vonalak: patakok, vizek

Így látszik a vasút szintbeli kereszteződésének a helye és a budaörsre átvezető főút is.
Próbáljátok műhold nézetben és nagyobb felbontásban nézni, úgy több a támpont.

Egyébként ma kicsit körbenéztem Budaörsön, ha lesz időm, dobok fel fotókat. A Stefánia - Baross utcai kanyarban a töltés még mindig jól látszik, ma közút, nem pedig bicikliút, ahogy írta valaki korábban.
Ez nagyon jó lett! Köszi szépen! Most már így összefüggőbb képem van a dologról! Tényleg, most látom, hogy milyen logikus az a duplakanyar ma a Téglagyár utcában. Egyszerűen lecsapták az autópályába belelógó részt.

Viszont! -"a töltés még mindig jól látszik, ma közút, nem pedig bicikliút, ahogy írta valaki korábban"- én írtam és bizony úgy is vala! :) Nemrég beszéltem azzal az ipsével aki az egykori HÉV, villamos ágyazat helyére építette a ma is álló házát 1970-ben! Elmondta, hogy a háza (Stefánia-Baross saroktelek, a bicikli út oldalán) alapjainak egy részét, egy olyan kis betonhídra építette amin bazalt zúzalékkövek voltak, talpfákkal. A köveket, a mai napig minden kapálásnál "boldogan" észleli. A híd egyébként egy régi patakmeder fölött ívelt. A mai közút ugyanott kanyarodott ahol ma is, csak egy fél méterrel mélyebben! Tehát a két sín, ami még a hetvenes évek végéig néhol, a Baross utca jobb oldalán feküdt, legalábbis a jobb oldali sínpár pont a mai BICIKLIÚT helyén kanyarodott, csak nem olyan hirtelen! Ha megnézel egy '63 előtti térképet, azon látszik is, hogy nem olyan brutális ívben halad be a pálya a Stefániából.

A kép régebbi állapotokat mutat s jól látszik egy nagy fenyőfa az utca bal végén - aminek a helyén állt a HÉV kis betonhídja:
www.kepfeltoltes.hu/view/120412/DSC02685_www.kepfeltoltes.hu_.jpg

Itt pedig egy szintén évekkel ezelőtti képen látszik a szóban forgó közúti kanyar. A fekete-fehér korlát mögötti részen, a telken belül kanyarodott a HÉV, később 41-es villamos:
www.kepfeltoltes.hu/view/120412/DSC02689_www.kepfeltoltes.hu_.jpg
@Tiberius: Köszi, tetszik! Az utaka és nem-vasutakat vékonyabbra és átlátszóra venném, de így is jó vizualizálása a dolognak.
Egyébként milyen régi térképpel vetetted össze a mai guglisat? Vagy csak az infók alapján?
@zoroder: " A fekete-fehér korlát mögötti részen, a telken belül kanyarodott a HÉV, később 41-es villamos: "

Elnézést, de 41-es nem kanyarodott ott. Nekem csak kivonat volt, nem voltam biztos benne, de Nagy Zsolt Levente barátom kikereste az 1962. XII. havi FVV közlönyt, és abban ez van:

"FVV HIV.KÖZL. 1962/12.SZÁM

1963. január 1-én 0.00 órától MÓRICZ ZS. KÖRTÉR és NAGYTÉTÉNY, illetve TÖRÖKBÁLINT között közlekedő BHÉV járatok megszűnnek és ezen időponttól a személy- és teherszállítást az FVV bonyolítja le. Az új vonalakon az FVV villamosjáratai 550 Volt üzemi áramfeszültséggel közlekednek és a további intézkedésig csak az útvonalakra meghatározott kocsitípusokat szabad forgalomba állítani. A budafoki, nagytétényi és budaörsi járatokat üzemeltető Budafok forgalmi telep az FVV-nél egy új üzemegységet képez. A Budaörs és Törökbálint közötti vonalrészen a Fővárosi Autóbuszüzem 140Y jelzésű autóbuszokkal tartja fenn a forgalmat.

Az érintett villamos viszonylatok:
4-es: MARGIT HÍD BUDAI HÍDFŐ - Margit híd-Nagykörút-Petőfi híd-Schönherz Zoltán utca-Fehérvári út-Szabadság út - BUDAFOK, DÓZSA GYÖRGY TÉR. Útvonalát ALBERTFALVA, KITÉRŐ-n túl meghosszabbítjuk. Csúcsidőben 8+8+8 és 8+8, napközben 4+4+4 és 8+8 UV szerelvény közlekedik 88 perces fordulóidőben.
41-es: MÓRICZ ZS. KÖRTÉR - Fehérvári út-Szabadság út-Rózsavölgy, Ady Endre út-Kamaraerdő - BUDAÖRS, MÁV ÁLLOMÁS. Csak csúcsforgalmi időkben közlekedik 8+8 1600+5600-as csatolt szerelvénnyel 70 perces fordulóidőben.
41A : BUDAFOK, FORGALMI TELEP - Rózsavölgy, Ady Endre út - Kamaraerdő - BUDAÖRS, MÁV ÁLLOMÁS. Csak csúcsforgalmi időn kívül közlekedik 4 db. 1600-as kocsival 40 perces fordulóidőben.
43-as: MÓRICZ ZS. KÖRTÉR - Fehérvári út - Szabadság út - Nagytétényi út - NAGYTÉTÉNY. Csúcsidőben 8+8+8 /?/, napközben 8+8 1000+5600,5750-es csatolt szerelvénynyel közlekedik 80 perces fordulóidőben.
43A : MÓRICZ ZS. KÖRTÉR - Fehérvári út - Szabadság út - Nagytétényi út - BUDATÉTÉNY, KULTÚRPARK. Egész nap 8 1000-es motorkocsival közlekedik 60 perces fordulóidőben.

A 41-es és 41A jelzésű viszonylat részére BUDAÖRS, MÁV ÁLLOMÁS - KAMARAERDŐ között megépült a második vágány, és az új végállomáson hurokvágány létesült. NAGYTÉTÉNY végállomáson a 43-as jelzésű vonatok megfordítása csatoló motorkocsi alkalmazásával, csatolással történik."

Ebből nem csak az derül ki, hogy a 41/41A villamos már alapból csak Budaörs MÁV állomásig ment, hanem az is, hogy előtte Kamara és Budaörs között csak egy vágány volt, amit a villamos miatt bővítettek vissza kettőre. Leírja, hogy a villamos miatt leveszik a feszültséget (az kicsit azért meglepett, hogy a 41-esen 1600-asok jártak, mert azt gondoltam, akkor még nem kezdték el az 1000-esek ikresítését, és volt belőlük elég). Azt esetleg el tudom képzelni, hogy már szilveszter előtt se jártak mindig Törökbálintig a HÉV-ek, vagy legalábbis korlátozások voltak a második vágány (vissza)építése miatt, de nem látni nyomát, hogy a 41-es tovább járt volna a huroknál...
@Hamster: Hihetetlen! Én főleg Kertész cikkéből tudom ezeket az infókat! Lehet, hogy a múltkor nem azt linkeltem volna ide?! Még valami "bot-átadásos" dolog is volt benne! Lehet, hogy az évszám nem stimmel! Mindjárt utánanézek...
@zoroder: Abban viszont igazad volt, hogy a második vágányt csak a hurokig építették vissza. Úgy látszik, ez a vonal nem csak, hogy a leg hányatottab sorsú, de a leg hányatottabb történetű is! Igaz, valahogy nem sokat foglalkoztak eddig e viszonylat történetének feldolgozásával.
Hamster! Akkor én jelentkezem a kérésednek megfelelően, ha még aktuális. A törökbálinti házikóról van szó. Ha bármit szeretnél tudni róla, kérdezz! Nagyszüleimé volt, míg éltek, édesapám itt nőtt fel, és én is, igaz, részletekben csupán. A túlsó felén is élt egy család, akik miután az öregek kihaltak belőle, eladták. Az új lakók a részüket szépen felújították. A középső részen a két lakás között egy Tüzép fiók működött a 80-as évekig, aztán nagyapám megvette. Régen itt volt a HÉV jegyek árusítása.
Az öreg ragaszkodott hozzá, hogy minden maradjon a házon belül is eredeti állapotában. Ezért nem hogy meleg víz, de víz sem volt a házban! Kívül látható a fehér kőkerítés, az eredeti!!! Minden nyáron lemeszeltük szép fehérre, úgynéz ki, mint újkorában. A képen már nem látszik, volt a ház előtt két bazi nagy nyárfa. Ezek felszívták a talajvíz nagy részét.
A ház teraszán látható üvegkalitka, na az nem volt. Mármint a felső rész, az üveges. Azt nagyapám építette rá. Ebben az épületrészben a pihenő volt, meg az állomásfőnökség. (A ház bal oldali részéről beszélünk végig)
Egyébként a környék nyomokban sem hasonlít a régire. Az új műút helyén láp volt, gyümölcsfákkal, előtte a HÉV sínek. Azon túl egy kispatak csörgedezett, ez nem tudom, hová tűnt.
Az alsó út baromi rossz földút volt, ahogy felszedték a síneket, csak ráhányták a földet. Volt a képen látható ház után kb. 100 méterre egy gáztelep, eddig úgy ahogy megcsinálták az utat. Ez után szekérút. Balra ilyen földdel borított magaspincék voltak, nem tudom, hogy hívták ezeket pontosan, de növényzet borította őket. Tisztára, mint a megyében a hobbitoknál...
No, nem folytatom, mert sosem lesz vége, ha bármi kérdésed van, írd meg!
@libike: Köszi, klassz beszámoló! Az épületben belül valami emlékeztetett az eredeti funkciójára még, volt valami HÉV-relikvia, tábla, vagy ilyesmi?
@Hamster: pl. egy nyugalmazott jegyeladó, akinek nem szóltak a vonal felszámolásáról? :D
Semmi ilyesmi nem volt. Annyit kihagytam a történetből, hogy nagyapa a HÉV egyik vezetője volt (kocsivezető, nem főnök). Amikor a megszüntetése mellett döntöttek, személyes ügynek tekintette. Nagyon oda volt. Aztán valahogy kibulizta, hogy megvehesse ezt az állomást, illetve a főút felőli részét. Állomásra emlékeztető dolgokat állítólag nagymama tüntette el, mert családi fészket akart. Sikerült. Így nőtt fel édesapám a leánytestvérével együtt ebben a házban.
Az öreg egy síndarabot őrizgetett sokáig, asszem tudom hol van. Ha ez relikviának számít...
Az épület bal oldali (innenső) végén látható ferde tetős részt '74-ben készült. Nyulat tenyésztett ebben.
Rocko-nak annyit, hogy sokáig járt ebbe a házba egy nyugalmazott jegyeladó, meg egy másik kocsivezető!!! Az öreggel barátságban voltak, együtt jöttek el a cégtől a megszűnéskor...
De ők is értesültek a vonal felszámolásáról...
@libike: Azért ez egy szép történet, hogy megmaradt HÉV-esnek a HÉV nélkül is, köszönjük!
@libike: Üdv "Libike"! Tudsz valamit esetleg arról a kis düledező bakterházról ami a ti házatok (végállomás épület) előtt állt kb. 300 méterre és egy kút is volt a kertjében? Egy környéken lakó szerint "Fűrész bácsi"-nak hívták a tulajt, állítólag nem igazán volt jóban a fiával...
Emlékeim szerint halványrózsaszínű volt az épület, zöldre mázolt fa részekkel. Olyan '93,'94 körül bonthatták le, úgy emlékszem, amikor az új vízelvezető árkot építették. Na az egyébként egy vicc volt, hogy az "átadástól" (1993), egészen a 2000-es évek elejéig nem engedélyezték a forgalmat az árokkal egy időben épült úton.
@zoroder: Szia! Valóban így volt! Fűrész bácsi a közvetlen szomszéd volt rettentő jó humorérzékkel, fia "Dudi" őrült focirajongó, most kb. 68-70 éves lehet. Jellegzetes baritonja és beszédstílusa volt.
A fiával az öreg nem jött ki különösen, de sztem nem volt olyan nagy a gáz közöttük. (Így kívülről)
Az épület lebontása egy időben történt a Tüzép megszűnésével, ez a rendszerváltás után volt nem sokkal. Az út műszaki átadása tényleg vicc volt, van is róla értesítőm, megkeresem, és megírom, mire hivatkoztak a hatóságok.
Ez vicces, engem is Dudinak becéznek, bár én jóban vagyok faterommal. Azt hiszem. :))) Az apja, vagyis a "Fűrész" volt az állomás bejárati őre? Egyébként a Tüzép épülete ma is áll ugye, ott lehet (vagy lehetett pár éve) gázpalackot venni, cserélni? Nincs esetleg valami régi fotód a környékről, az állomásról? Nem baj ha nem jár már rajta a HÉV, az utána következő két és fél évtized alatt szinte semmi sem változott a sínek mentén. Az értesítőszöveg is érdekes lehet amiről írtál az úttal kapcsolatban.
Várom.
Pár éve, sőt már akkor akarták, hogy az egyik buszjárat az új úton járjon. Páran ellenezték is az ötletet. Láttam, hogy tavaj megállóöblöket akítottak ki a Tüzépnél, a régi végállomás közelében. Lesz abból valami? Esetleg VOLÁN vagy magánbusz?!

Üdv!
@zoroder: A Fűrész bácsi nem a bejárati őr volt. Ő volt az állomásfőnök! Az egyik, mert ketten voltak.
Az épület amelyik még áll, az nem a Tüzép, hanem a gáztelep épülete. Az öregem itt adta ki a palackos gázt. A Tüzép fiók az állomás épületének közepén volt. Az épületen három ajtó volt szemből, balra az öregék, középső a Tüzép, jobbra meg a Fűrészék. A Tüzép kicsi volt, egy előszoba meg egy kis iroda.
A bejárata mellet sokáig meg volt az eredeti vasból készült falikút, jó büdös víz folyt belőle, vöröses-sárgás színe volt, állítólag tele volt vassal.
A megállókról, amiket kialakítottak, nem tudok semmit.
Üdvözlettel: libike
@libike:
Akkor most már képben vagyok! Köszönöm. :)
Egy kis vas nem is árt a szervezetnek... , sőt, ha valaki vashiányos, még jót is tesz.
Viszont a régi kis bakterházban, amit már lebontottak, lakott is valaki, vagy csak az üzemidő alatt tartózkodtak benne?
@zoroder: Én sosem láttam benne lakót, bár a 70-es évek elejéig vissza tudok emlékezni. Konkrétan a bontás idejére nem tudok visszaemlékezni, egyszer csak nem volt ott...
Viszont van néhány régi képem az állomásról. Hogyan tegyem fel? Ide nem lehet?
@libike: Üdv! Pofon egyszerű a képfeltöltés! Előszöris be-scanneled, aztán már ha a gépben van, vagy már eleve volt a kép, FELTÖLTÖD IDE: www.kepfeltoltes.hu
Aztán azt az oldalt idelinkeled, ahol a te képe(i)d vannak.
Ha megnézed a pár sorral fentebbi képeket, amik a kommentekhez lettek csatolva, akkor ott van rá példa. Tudtommal nekünk (Hamsteren kívül) csak ez a lehetőségünk van képfeltöltésre.
Egyébként ezek saját képek ugye?
Nem tud nem eszembe jutni:

"s tülekedünk egymásnak esve
ha jön a volt-már villamos
sárgára avagy zöldre festve
tülekedünk egymásnak esve
ha jön a volt-már villamos"

villamosok.hu/esem/irodalom/kuple.html
Egyébként megdöbbentő, amit összehoztatok, le a kalappal!
Tyű, ha nem részletezed ki, sosem tudtam volna meg, hogy az autópáylai végállomás nem az eredeti nyomvonalnál volt kialakítva, hanem külön pályát is építettek hozzá.

Köszi, meg a képeket és a térképet is!
Sziasztok!
Remélem még nem torkollott érdektelenségbe ez a téma. Bár nem vagyok törökbálinti, sem budaörsi (csak oda járok dolgozni), mozgatja a fantáziám ez a vonal. Nos a poszt írása óta és kommentek többségének keletkezése óta eltelt majd' 2 év, azóta megszavazták a B.örsi (volt) megállókba egy-egy emléktábla kitételét (ezeket elvileg 2014-ben ki is teszik). A 43-as villamos megemlékezésén egy úriember (azt hiszem a Városvédő Egyesület tagja) pedzegette, hogy a vonal átadásának 100. évfordulójára ők is terveznek valami megemlékezéses dolgot.
Egy esetleges vonalbejáráson én is szívesen részt vennék (bármilyen/bárki szervezéseben).
Ezt a dokumentumot a neten találtam (ahogy nézem a B.örsi helytörténeti múzeum a forrása), van benne egy-két érdekes információ (pdf-ben tudjátok letölteni)
www.budaors.hu/?module=news&action=getfile&aid=40634
@The Glue: Egész biztosan nem, sőt! Azért az tipikusan jellemző a '60-as évek végi, '70-es évek eleji masszív villamos ellenes "közgondolkodásra", hogy ahol csak érték, pusztították a villingereket mindenütt az országban! Voltak olyan városok (Pécs, Sz.hely),ahol sikerült gyökerestül kipusztítani az előtte szántszándékkal lekoszlottá tett hálózatot, kocsikat, de gyakorlatilag az összes villingeres városban rúgtak egy jókorát a hálózatba! Ennek indikáló oka az Ikarus térnyerése volt, hiszen akkoriban éves 10ezres nagyságrendben készültek a kocsik –különösképpen igaz ez az "édesgyerek" 200-as szériára!-, ergo kézenfekvő volt, hogy ahová csak lehet, buszt kellett tenni. Mivel troli kínálat nem volt az Ikarusnak (a Ganz belbeccsel ellátott IK csak a '70-es évtized végére állt készen a sorozatgyártásra), ezért tarolt a diesel. Budaörs, illetve a 41-es tuja is tipikus esete volt az őrült ámokfutásnak, ahol először -hivatkozva az M1-M7 bevezetőre- visszavágták a vonalat, ezzel már adva egy akkorát neki, hogy földre kerüljön, majd miután ezért visszaesett az utas szám, megvolt -nagyjából '75-re- az idok, hogy akkor Kamaraerdőnél legyen az ütközőbak... tény, hogy sok értékes dolog épült a '70-es évek elejétől kezdve mind Bp-n, mind az ország többi nagyvárosában a közösségi közlekedés területén, de történtek olyan átgondolatlan, kapkodó, csak bizonyos lobbyk mocskos személyes érdekeit szem előtt tartó lépések is(pl. Rákóczi, Kossuth Lali villingertelenítése, melynek a "lakóság" számára történő marketingjét a már akkor is véleményformáló média"celeb" Baló Gyurira bízták, vagy tán ő jelentkezett azért az örökbecsű riportért, ki tudja?!), melyek egyértelműen negatív hatásai gyakorlatilag egyből ott dörömböltek az ajtón! Mivel mára az egykori nyomvonal nagyrészt "vállalkozói" kézbe került, ezért szerintem az újraépítésnek zéróhoz konvergál az esélye...
Szerintem a vonal egy része még ma is életképes lenne. (Persze 50 év távalatából könnyű okoskodni, főleg látva a változásokat). El lehet játszani a gondolattal, hogy mi van akkor ha nem az Tesconál vágták volna el a vonalat, hanem a törökugratónál ,akkor a mai Auchan/IKEA/Decatlon/irodaházak tengelynél lenne a végállomás. A vonal akkor összekötné a Budaörsi áruházakat, ami jelentős forgalmat generálna, (és laikusként azt gondolom) a budafokiakat/kamaraerdeiket is bevonzaná a Budaörse.
Nézegetem a fentrol.hu-t, ami 4 éve még szerintem nem volt, vagy nem volt ilyen bő anyagú, hátha látunk rajta nyomokat. Sajnos '64-nél régebbit még nem találtam, de itt is érdekes, ahogy még csak épül az autópálya, helyenkétn nyomvonal van, helyenként még semmi:
www.fentrol.hu/hu/legifoto/93196?r=1&c=2102530.851479:6014244.8972605:9
www.fentrol.hu/hu/legifoto/91546?r=2&s=T%C3%B6r%C3%B6kb%C3%A1linti%20H%C3%89V-vonal&t=3&t2=&c=2104521.5652915:6014015.170065001:9
Jópofa, hogy a végállomást a kereső is ismeri, sokan kereshették így:
www.fentrol.hu/hu/legifoto/93190#c591
És akkor most Budapest leghosszabb és legszebb járata lett.
Kő ér berek,budai rakpart