Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollok/spam/túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság

Naptár

február 2019
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  3. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  4. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  5. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  6. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  7. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  8. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  9. Kőbánya-Hizlaló: egyről a kettőreAki nem villamosmániás vagy kőbányai lakos, az valószínűleg még sose hallott arról, hogy létezik Budapesten egy "Kőbánya-Hizlaló" nevű vasútállomás. Pontosabban tulajdonképpen már nem létezik, mégis...
  10. Keleti kényelem, nyugati... pályaudvarra megy: MÁV "komfort kocsi"Gyerekkoromban tévéreklám hirdette a MÁV új szolgáltatását, a "Komfort" osztályt. Az akkor még nem retrónak számító faburkolatos közegben nénik és bácsik utaztak, luxusnak tűnő körülmények közt:...

Címkék

103 (7) 1233 (5) 125év (7) 2624 (13) 2806 (5) 41-es (7) 424 (8) abszurd (26) Ab van Donselaar (40) agyhúgykő (61) airway (96) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (85) autók (72) bach (5) balaton (29) Balt Korthals Altes (5) basel (7) bbc (8) bécs (43) belgium (11) bengáli (19) berlin (153) berlini fal (20) bkv (46) blog (28) brno (9) budai vár (25) budaörs (38) budapest (743) budapesti pillanatok (41) buék (8) busz (74) búvár (8) c50 (10) c64 (15) caf (10) city lights (70) class 56 (7) commodore (17) csak egy kép (36) csak egy videó (249) csehország (31) csehszlovák (9) csörgő (8) cukiság (33) debrecen (25) demó (6) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) doctor who (43) drezda (7) duna (31) életkép (22) életképek (32) életmód (6) elveszett (31) énblog (371) énzene (18) építészet (66) építkezés (21) épület (15) érdekesség (18) erfurt (7) esti városkép (8) ezres (6) fan fiction (13) favázas (11) feldolgozások (11) felhők (26) felső-szilézia (22) felső szilézia villamos (20) fényvillamos (14) ferihegy (30) film (11) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (15) fogyasztói (24) fonódó (10) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (6) füsti (6) gary moore (31) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (59) gibson (9) gitár (34) gmap (13) gmunden (5) goldtimer (6) gondolatok (10) gőzmozdony (24) gyermekvasút (25) haditechnika (13) hajó (40) hampage (296) hamster (5) hangszerek (11) hármashatárhegy (5) havazás (5) helikopter (11) hév (26) híd (29) (31) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (7) humor (117) idegenforgalom (21) ikarus (27) il 14 (9) ipari létesítmények (5) írás (15) it (9) jegyek (5) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (9) karikatúra (5) kassa (7) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kelet-berlin (5) kép (6) képek (764) képregény (94) kérdés (7) kirándulás (11) kisföldalatti (11) kiskörút (5) kisvasút (43) ki vagy doki (14) klasszikus zene (5) köd (20) köln (33) kölni dóm (5) közlekedés (334) kritika (72) kulfoldi szemmel (68) lánchíd (7) lanovka (6) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (37) les paul (6) lhbs (25) linz (7) lipcse (12) li 2 (20) ludmilla (14) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (7) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (9) metró (41) miskolc (24) mittudoménmi (9) mk48 (5) MOD (7) morál (11) morgás (125) mozdonyok (14) mozi (6) mtp (7) muki (10) münchen (25) műrepülés (8) múzeum (46) nagypolszki (6) németország (300) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) nohab (43) nosztalgia (211) nosztalgiabusz (21) nosztalgiavillamos (66) nürnberg (20) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (13) nyugat-berlin (6) NZA (8) olaszország (26) oldtimer (79) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (6) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (5) pályahiba (6) pályaudvar (28) panoráma (108) paródia (5) pécs (12) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (15) popkultúra (117) pozitívum (12) pozsony (24) prága (11) programajánló (26) púpos (13) queen (13) r.i.p. (12) rádió (5) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (10) reklám (21) relax (12) repülés (124) repülőgép (41) repülőgépek (70) repülőnap (34) repülőtér (17) retró (32) rock (70) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (12) semmering (9) SNL (15) sorozatok (15) soundcloud (12) stuttgart (6) svájc (26) szabadság híd (11) szeged (30) szergej (20) szliács (5) szlovákia (69) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (193) társadalom (5) tatra (13) taurus (7) technika (51) technikatörténet (40) tehervonatok (10) tél (13) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (14) tömegközlekedés (340) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (58) trolibusz (51) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (87) überzenészek (17) utazás (293) utcakép (158) uv (35) vár (11) várnegyed (8) város (382) városkép (86) városliget (8) vasút (414) vélemény (12) vicinális (13) vidám park (5) videó (700) villamos (624) vlog (7) vonat (5) wachau (5) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (30) youtube (254) zene (183) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Szeged elveszett vágányai, plusz egy bónusz kép

2012.04.11. 18:00 :: Hamster

Március elején ünnepeltünk, hogy megindult a szegedi 2-es villamos, most viszont harmincöt évvel korábbról fogok egy másik szegedi 2-es villamost mutatni:

Ez a 2-es villamos a Felső-Tisza-parton járt Tápé felé,  amíg 1977-ben a Bertalan-híd építése kapcsán meg nem szüntették. Eredetileg egy, a Tisza-parti gyárakat gőzösökkel kiszolgáló iparvágány volt itt, és csak 1927-től indult meg rajta a személyszállítás, majd 1943-ban kapta a 2-es viszonylatjelzést.


Régi szegedi 2-es villamos nagyobban

A vonal másik végét inkább ne bolygassuk, mert belebonyolódom: eredetileg a mai 4-es még a belvároson át ment a mai Tarján végállomás irányába, és csak a 2-es jött a Tisza Lajos körút felől, egészen pontosan a Vágóhídtól (ami a 4-es Kecskés végállomásától volt egy kicsit visszafelé). Később ezt átszervezték, és ezzel együtt a mai Novotel mellett a partra forduló járat végállomása is többször változott. Volt, hogy a Radnóti Miklós Gimnáziumtól indult, volt, hogy Kecskéstől; a viszonylat utolsó éveiben a végállomás az Anna-kútnál volt.

A vonal a Tisza árvízvédelmi töltésén futott, egyetlen vágányon, kitérővel a Háló utcánál és az Etelka sornál. A sínek nyomai sajnos már eltűntek a kiszélesített út miatt, pedig kifejezetten vadregényes lehetett a képek alapján.

Közelítünk a végállomáshoz: a bal oldalon látható épület ma is áll, a jobb oldali kerítés szintén - az evezős szobor viszont eltűnt. Érdemes megnézni a kombinált felsővezetéktartó + közvilágítási ostorlámpa oszlopsort, nem volt kimondottan tipikus látvány.

És elérkeztünk a vonal végére, amit hol Somogyi-telepnek, hol Petőfi-telepnek (vagy Petőfitelepnek) hívtak, de ha azt mondjuk, hogy "SZEOL pálya", akkor talán a helyiek is könnyebben beazonosítják (bár annak a főbejárata egy kicsit visszább volt). A villamos a kihúzón áll, a másik vágány még folytatódott egy darabig egy ipartelepig.

A bal szélen látható vastraverz funkciójának beazonosításában tud valaki esetleg segíteni? Ma is ugyanott áll. Update: Mint kiderült, nagyfeszültségi elektromos távvezetéket feszít át a Tisza fölött, a harmincas évek óta. Ehhez az információhoz hasonlóan örülnék további kiegészítéseknek, emlékeknek, szükség esetén korrigálásnak is, mert ezt a vonalat én sajnos csak térképről és fotókról "ismerem".

A múltkori, csonkavágányban végződő villamosvonalas bejegyzéshez kapcsolódva itt van egy másik szegedi kép, a 3-as villamos Somogyi utcai végállomásáról. Ez a járat 1990-ig járt be ide, a Zrínyi/Kelemen László utcáig, ahol - nagyjából ott, ahol a Żuk kisteherautó épp át készül kelni - az 1-es villamos ma is jár. Akkor a Dugonics térre, a Kárász utca vonalához került át a végállomás, ami elég érthetetlennek tűnik az átszállások elrontása miatt (szerencsére aztán 2002-ben a 3-ast összekötötték a 4-essel a Dugonics tér átépítése kapcsán, bár ez másféle kapcsolatokat adott).

A fotón látható jármű is érdemel némi figyelmet - ha a Bengálit "házi csuklósnak" hívták, akkor ezt nem tudom, minek kellene: ezeket a 28 méter hosszú szörnyetegeket helyben rakták össze, egy meglevő kéttengelyes iker - ehhez hasonlóan nézhetett ki - darabjaiból, utólag gyártott középső, szintén kéttengelyes résszel. A 754-es pályaszámú kocsit 1969-ben építették, az 1957-ben Pesten, a Dózsa Főműhelyben épített 305+306-os ikerkocsikból. 1979-ig közlekedett - aki emlékszik, milyen volt velük utazni, mesélhetne nekünk!

Persze ezek a sínek nem vesztek el teljesen, hiszen még a közelmúltban is ott állt rajtuk ez az ex-budapesti tuja, bisztróként üzemeltetve. Perpillanat az utca esedékes felújítása miatt elszállították, de tudtommal vissza fog kerülni - a Dugonics térig tartó sínek viszont el fognak tűnni. A bisztró neve a régen innen Kiskundorozsmára induló 7-es villamosra utal, bár ez a vonal a rengeteg átszervezés következtében legtöbbször kintebbről/máshonnan  (a Mars térről, az I. kórház mellől, a Kálvária térről, és végül a Dorozsmai úttól - írjam egyátalán a helyeket, tudja még valaki követni?:) indult, így leginkább a 3-as végállomásozott itt.

És a bejegyzés végén még egy már nem létező viszonylat, ezúttal Miskolcról. Itt a villamoshálózat a közelmúltig a Tiszai pályaudvartól Diósgyőrig közlekedő 1-esből, és a félúton kicsivel túl (kelet felől) a Vasgyárba betérő, majd onnan a Tiszaira visszatérő 2-esből állt. Csakhogy korábban ezen felül volt még egy 3-as villamos is, mely a 2-es ellenpárja volt: Diósgyőrből (nyugatról) ment a Vasgyárig, majd fordult vissza. Nem sok képet láttam róla eddig, úgyhogy talán nem csak számomra lesz újdonság a fentebbi, egy klasszikus acélvázas motorkocsi + két kis favázas pót felállású szerelvényről. Egyébként ezen túl az Acélvárosnak volt még egy 0-ás körjárata (mely munkaszüneti napokon újra van), egy 4-ese, aminek már csak kevés nyoma maradt, és nagyon régen még egy vonala, Hejőcsabára, de ez külön bejegyzést érdemelne...

Köszönetet szeretnék mondani a képek készítőinek: Ernst Plefka-nak és Peter Haseldine-nak, illetve NZA barátomnak a kiegészítéseiért!

87 komment

Címkék: képek szeged elveszett miskolc nosztalgia villamos kulfoldi szemmel Peter Haseldine Ernst Plefka gmap

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr534382140

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

wow, az első kép nagyon ott van.
""házi csuklósnak" hívták, akkor ezt nem tudom, minek kellene: ezeket a 28 méter hosszú szörnyetegeket "
házi csuklós szörnyetegnek. :)))
A kettes eredetileg bement a 624 sz Iparitanuló iskola és a Radnóti gimnázium közt a Stefánián a Széchenyi tér sarkáig,ott volt a benti végállomása.A Pick előtt pedig a mostani virágágyások helyén volt a sín.
A 70-es évek elején jártam az ipari suliba,akkor ez volt a végállomás, a régi karos-lépcsős tuják jártak arra.
(még működött a hungi,oda jártunk a zónázóba óra helyett sörözni,szép világ volt:-)) ).
Ej, nekem a Villamos ma is a bengáli.

Pesten talán már nem is utaztam rajta, de gyerekként Miskolcon járva mindig irigyeltem, hogy ott ilyen SZÉP villamosok vannak, nálunk Pesten meg ezek a vacak kocka alakúak...
A "7-es villamos" ma épp ott volt a helyén és nem úgy nézett ki mint ami szökni készül :)
Nem az utcát, hanem a képen nem látható rektori épületet újították fel.
A Bengálival jártam gimibe az elején, a végére szorította ki a Tátra.
Én acélhernyónak hívtam ezeket :)
Pár száz méterre lakom a SZVSE-s fordulótól, de már a lépcsőházban hallottam ha fordult a Bengáli kifelé :)
Barátnőm is siratja az acélhernyót, neki a kollégiuma előtt állt meg a 3-as vonalon, de sajnos most már onnan is leszedték teljesen ezeket.
ühümm, mihez képest 25 évvel korábbról? :)

petőfitelep ma standard módon petőfitelep, tudtommal, somogyiként soha nem hallottam.

a házi csuklós sárkányos kép meg azért is érdekes, mert még nincs rajta a somogyi könyvtár (84-re elkészült) épülete. (viszont ha jól nézem, palánkkal már körbe van kerítve a telek...)
@Apo: igen, a bengálikat már megállókkal előre lehetett hallani, hogy érkezik a villamosod :)
@milliliteratura:
Igen, ha meg elég ügyes volt az ember azt is belőtte jó eséllyel hogy ez most jön vagy megy :)
De engem valahogy nem zavart, ebben nőttem fel.
Viszont amikor építették ezt a fránya 2-es vonalat és szombat/vasárnap reggel 7-kor betont törtek légkalapáccsal, na az kiverte a biztosítékot. Aztán hétfőtől péntekig sehol senki.
De elkészült legalább, még ha nem ilyen mostohán is.
@milliliteratura:
Pedig az valamikor Somogyi telep volt kb a hatvanas évekig(de az évszám nem tuti),de a tuja az már Petőfi telepként járt.
Nem ingerelnek a villamosok különösebben, de ezeket az írások igen. Remek és köszi!
Az evezős szobor a Maty-éren megtalálható. sadaweb.hu/photo/icfcanoe2011-0476859
Ne feledkezzünk meg a Szeol pálya sarkánál (a képen egy pici látszik is belőle) található büféről sem,hiszen az majdnem egyidős a villamossal ill túl is élte.
Abban az időben nem volt még mekdonátsz meg ilyenek,itt lehetett igazi békebeli főtt kolbászt enni(zabálni!).
@Leevanclif: igen, azóta keresgélek, de nem találok semmi értelmest. a háború előtt fixen somogyi, a 60-70-esektől meg már petőfi. de hogy hol és miért fordult, nem találom. viszont én 79-ben születtem :)
Szerintem az a vastraverz (a SZEOL mögött, a büfénél) ha nem is nagyfesz, de akkor a Tisza-partra löki le az áramot. Majd ha arra tekerek vagy futok legközelebb, megnézem. A norc.hu-n viszonylag jól be lehet amúgy határolni.
Amúgy meg nekem tetszene így a Felső Tisza-part ma is...
@milliliteratura:

Itt van egy kis támpont :
www.sk-szeged.hu/statikus_html/digitalis/szrt/fuggelek.html
Hoppá!,hogy én milyen öreg vagyok,bakker!
75-ben az első melóhelyem a Tápéi háziipari szövetkezet volt,egy IFA val.
A születésed előtt már eszegettem a kolbászt a büfénél:-))
A vastraverz a "régi" nagyfeszültségű távvezetéék oszlopa volt.
A Norc-on szépen látszik az oszlop, és a Tisza túlpartán pedig látszik egymás mellett a régi és az új oszlop is.
Én ott nőttem fel, az Újszegedi részen.
És, mintha valamikor a '80-as években építették volna az új nyomvonalat, de akkor még igen fiatal voltam ...
>>ha a Bengálit "házi csuklósnak" hívták, akkor ezt nem tudom, minek kellene<<

Talán épp ezért, Szegeden a Bengálit következetesen FVV-típusnak hívták hivatalosan.

"aki emlékszik, milyen volt velük utazni, mesélhetne nekünk"

Utaztam rajta, és most valami olyasfélét kéne írnom, hogy átmenet a Füzesi-iker és a Bengáli között - de igazán egyik sem.
A vasvázas ikerre belülről nem emlékeztetett, mert azoknál a nyitott peront az utastér belsejétől kétszárnyú tolóajtó választotta el, a 750-esek viszont ráncajtósak voltak (ez a képen nem látszik) így nem volt belső elválasztás.
A bengálira sem emlékeztetett, mert az ikerkocsikból örökölték az _egymással_szembefordított_üléseket_, ami a Bengák 2irányú alfajára sem volt jellemző.
@Leevanclif: A Stefánián a 4-es járt (ahogy a posztban is írva vagyon). A végállomás pedig eredetileg bent volt a Széchenyi téren, a "központi megálló"-ban (farkasszemet nézve az 5-ösével).
A 60-as évek végén került ki a Vörösmarty utca sarkára, hogy ott is járhassanak a féloldalas tuják, úgy, hogy a József Attilán a peronok a házfal felé álljanak. A központi megállós időkben volt még egy megálló a Stefánia elején (Ahol a Vörösmartyból befordult), az az átalakításkor megszűnt.
@Oxy:
Valóban,igazad van,most,hogy egy kicsit visszapörgettem a fogaskerekeket tényleg így volt.
"A bal szélen látható vastraverz funkciójának beazonosításában tud valaki esetleg segíteni?"
Az egy villamos távvezetéket tartó bárakármi, ami a Tisza felett átívelő vezetéket tartja a következő állvány már a túloldalon van, szóval a Tiszán átívelő nagyfesz. kábelt tartja. Bocs ha nem voltam villamos szakember. :)
@Leevanclif:
A mentségemre szóljon,hogy abban az időben a fentebb említett zónázó + a Kékgolyó jobban lekötötte a figyelmem :-))
(tényleg aránylag sok szegedi kocsma becenevének tudom az eredetét,de azt nem,hogy a Kékgolyó mért lett Kékgolyó ?)
Talán egy picit offolhatunk,ha valaki esetleg tudja.
Hazai forrásban már nincsenek képek ezekről a villamosokról? Csak ezeknek a németesen hangzó neveknek a raktára őriz ilyen kedves emlékeket?
"most viszont huszonöt évvel korábbról fogok egy másik szegedi 2-es villamost mutatni"

1977 az 35 eve volt, nem 25.. Ha 25 eve lett volna ez, emlekeznek ra :)
Az evezős szobor melletti épületet nevezzük nevén, az a "Vízitelep", a EDF Démász Szeged Vízisport Egyesület bázisa. Anno gyakran jártam villamossal edzésre, csak még régebbiekkel, az utolsó képen hátul láthatóhoz hasonlókkal, amiről menetközben le lehetett ugrani, csak le kellett engedni a rácsot.
A kisfiamat, aki most jár kajakozni a vízitelepre, teszteltem a traverzes képpel, de az annyira jellegzetes hely, hogy egyből vágta.
A képeken nem látszik igazán, de az is érdekes, hogy kb. onnan, ahol most a panelek kezdődnek, kövekkel volt kirakva az út, de nem a sok helyütt alkalmazott nagy 'kockák'-ból, hanem kicsikből épült. "Élmény" volt rajta kerékpározni, különösen, ha esett az eső.
A szörnyetegnél az a tornyos sarokszoba nagyon jól néz ki. Megvan még?
@ex-dr. vuk:
Viszont a 656-ös még tuti járt a 20. század legvégén is ;)).
(Megnéztem az volt a tanulójárat)
A kedvencem a 604-es Coca-colás volt.
hampage.hu/trams/km-szeged/604hatulja.jpg
A Tisza Lajos körúton a volt BÁV előtt is sokáig tartotta magát egy akkor már csonka vágány. Később leaszfaltozták,de még utána is ki lehetett venni a nyomát.
A kisvasútról nem maradtak fenn képek?
@Leevanclif: Melyik Kék golyó? Budán a a jakobinusok tere mellett volt valaha egy fogadó a Kék golyóhoz címezve. A mai Kék golyó utca erről kapta a nevét.

A "kék golyó" kultúrtörténeti beágyazottságát nem vágom, de úgy fest népszerű kocsmanév: www.blueballpub.com/
Anno sokat mentem a 2- essel a vízitelepre.
Szemben a SZEOL kerítésnél volt egy büfé. Edzés után télen le- legurult ott néhány grog.
A Kék golyóban meg finom volt a pacal, és volt csapolt Kinizsi. Sokszor mentünk oda, ha nem akartuk a lányokat a Sárkányba vinni. Ott a férfiasabb mulatságok zajlottak. Legszebb emlékeim oda kötnek. Benyus, a Kapitány, Margit néni, nagy tálban a krumplileves,tányérról lelógó rántott hús, és 3 féle pacal ..... ....! Már csak emlék.
Hello!

1977 az nem 25 éve volt hanem 35 éve. Öregszünk! :)
@Apo: "A "7-es villamos" ma épp ott volt a helyén és nem úgy nézett ki mint ami szökni készül :)"
Namármost másfél hónapja a remizben fotóztam, szóval akkor nem volt kint. Visszavitték azóta?
@prokee: Azért a "vacak kocka alakúak" legalább nem verték szét a pályát maguk alatt :) Jó sok villamossal utaztam már, de a Benga volt a leghitványabb futásminőségű, a leghangosabb, a legrázkódósabb. A formaterve szép (nem is kicsit hasonlít a Hansa GT4-re 1959-ből: villamosok.hu/nza/kurz/bremen401.jpg), az imént leírtak meg viccesen érdekesek, ha az ember csak turista, de azért ennek a típusnak így soha nem lett volna szabad legyártódnia, pláne nem kb. ötven évre ráömlenie a vidéki villamosüzemekre. Nosztalgiaként idén Pesten is lesz, többre nem alkalmas :)
@milliliteratura: És a Boci Tejivó se működött még, pedig milyen klassz lehetett volna kintről becsapódni a belvárosba, és rögtön elmenni tejbegrízt enni :D
@Sada1988: Wow, köszönöm, ez tök jó hír, hogy megmaradt!
@ex-dr. vuk: Ez annyira tipikus dolog, hogy rögtön az első bekezdésben van egy ilyen elírás, és hatvan átolvasásnál se tűnik fel :)
@Hamster:
Gyerekként valamivel kevésbé izgatott a műszaki színvonala :)
@Leevanclif: Klassz ez a link is, köszönöm! Volt valami telep-mánia Szegeden, mert a nem-szegedi ember a régi képeken, írásokban mindig olyan végállomásokkal találkozik, hogy Fodor-telep meg Ságvári-telep, és csak pislog, hogy most merre is jár :)
@Gyulimali: De miért maradt meg az oszlop? És miért vezet fel rá létrasor? A nagyfesz vezetékeken nem nagyon láttam még, hogy könnyítették volna a feljutást.
A Vízitelep előtti szobor Tápai Antal alkotása, a címe: "Evezős". A formát Tápai fából faragta ki egészen kicsi méretben 1934-ben, mert vándordíjnak szánták. 1959-ben készült el a kétszeres életnagyságú szobor a Vízitelep elé. Ezt 1981-ben helyezték át a Bertalan-híd újszegedi hídfője mellé, mert oda költözött az evezős-szakosztály.
Bár 1984-től 1991-ig az Etelka soron laktam, de nem vagyok tősgyökeres szegedi. Ezért elég nagy megdöbbenéssel láttam a Tisza parti töltés tetején futó villamos sineket. 1984-re nyoma sem maradt, annyira nem, hogy fogalmam sem volt róla, hogy arra valaha villamos járt.
@Hamster: A Boci Tejivó már a 60-as években is létezett. Vasárnaponként oda jártunk tejért...
Vastraverz: Nagyfeszültségű távvezeték átfeszítése a Tisza felett. A harmincas években épült az ötven méter magas szerkezet. Abban az időben még eléggé feltűnő volt egy ilyen építmény, ezért a környékbeliek elnevezték "szegedi Eiffel-torony"-nak. Létra a szerelők segítségére van rajta, de hét méter magasan kezdődik, ezért az illetéktelenek nem tudják használni.

A rajta lévő 20 kV-os vezeték még mindig él. A közelében van egy magasabb oszlop, amely 120 kV-ot feszít át a Tiszán.
Bakter, itt állt a nagyapám háza a Felső Tiszapart 32-ben, amíg nem szanálták és építettek a helyére lakótelepet. Fantasztikus nyarakat tölöttem a Fókán, a Sárgán (amíg el nem lopták), meg kajakozva az ártéren, és fönn a Maroson. Magas víznél csak át kellett lépni a kajakkal a gáton, és lehetett vízre szállni.
@Oxy: Hopp, akkor megint tanultam valamit. Akkor is ugyanilyen volt a jellege és kínálata?
@Rollende Landstrasse: Akkor azért lehet más a szerkezete, mint amit megszoktam, mert ennyivel régebbi azoknál?
@Oxy:
A 60 as években két tejivó volt,egy a Dugonics tér-Somogyi utcai felén,a másik pedig a Széchenyi téren .
@Rollende Landstrasse:

Hogy mennyire örülök annak, hogy ilyen oszlopokra nem kellett felmásszak annak idején (1986-1992 között). :D
"ha a Bengálit "házi csuklósnak" hívták, akkor ezt nem tudom, minek kellene"

Természetesen "sufni-csuklósnak" :-)))))

Eszméletlen jó képek, nagyon köszi. Bearanyoztad a napomat (rá is fért...)
@Pierr Kardán: Ez egy kicsit a posztírónak is szól, nem az új híd miatt számolták föl a villamosközlekedést, és nem is a 2x2 sávosítás miatt, hanem az új árvízvédelmi partfalat építették rá praktikusan a vágányok nyomvonalára, ami a viziteleptől kezdődik, és az árvízi emlékműig tart. Te meg jól készen találtad a partfalat, és nem is gondoltad, hogy mi van alatta ;-)

Az igaz, hogy a híd és a partfal építése egybe esett.

Cserébe pótolták a villamost trolival ;-)

Egyébként meg hajrá Botka, és éljen Szeged!!! :D

A FÓKA meg igaziból FOKA, és valami Folyami Kavicsbánya vagy minek a rövidítése ;-)
@Hamster: Azért lehetett ismeretlen. Akkoriban ezek még egyedileg készültek, nem volt erre tipusterv.

A Boci tejivóhoz: A mai Boci nem a régi Boci. A Dugonics téren a Dugonics tejivó állt, azt hiszem, a mostani óraüzlet helyén. Az éjjel-nappal nyitva tartó Bocit a kilencvenes évek közepén nyitották, de az tulajdonképpen már nem a téren, hanem a Somogyi utcában van.

A villamosvonalnak maradt egy nyoma: a gát külső (ártéri) oldalán egy felsővezeték-tartó oszlop csonkja látható a Novotel vonalában. Azt hiszem, más már nem emlékeztet a hajdani 2-es villamosra.
@Dworkyll: Folyamszabályozó és Kavicskotró Vállalat. A többi stimmel. Botka is.
A második képhez: A töltés oldalában látható téglaépítésű akna még ma is létezik. Ebből azonosítható a fénykép készítési helye. A villamos éppen a Hajós utca és a Tabán utca között van.

A harmadik képen van még egy érdekesség: a háttérben a töltésre egy kis betonhíd vezet. Keskeny nyomközű vasút volt rajta, ezen szállították a tutajokkal érkezett fát a fatelepre. Ha jól emlékszem, drótkötéllel vontatták a kocsikat, néhány görgő még most is látható. A híd még áll, de a pálya már eltűnt. Illetve néhány sínszál még kiáll a partfalból közvetlenül a víz mellett.
@Rollende Landstrasse:
A tejivó "hivatalos" neve: Somogyi tejivó.
Legénykoromban megdöbbent a konyha, mikor néhányan betérve száz darab ízespalacsintát rendeltünk! Igaz, csak 1Ft 10fillér volt darabja!
A szalámigyár-sóház előtt is volt egy kitérő!
villamosok.hu/vid-moz/szkv4&kallay.jpg
@Rollende Landstrasse:
Az volt a Lippai Fatelep(van aki Haffner néven ismeri)
Ma már lakópark van a helyén.
@Rollende Landstrasse: Igen, legközelebb majd meg kell keresni ezeket a nyomokat. A fatelepes görpályát is. Ritkán járok Szegeden (bár idén már háromszor is voltam, ami jónak mondható), és (szerencsére) mindig van mindenféle új nézni- és látnivaló, ezért "elveszett sínezni" sose értem rá. Ez persze csak részben igaz, mert a Dorozsmai úton is sétáltam régen (2002-ben... tényleg régen volt), az átrakóhoz vezető vonal környékét is bejártam szegedi cimborával, csak látni nem nagyon volt mit. A Kálvária tér keleti végén is most eltűnt a Boros József utcába kanyarodó pályaszegély és peron, gondolom... Sokmindent meg kellene nézni, de például nem nagyon van képem a Rókusi templom/I. Kórháznál vagy a Mars téren végállomásozó villamosról, Újszegedi tujákról se (a hidas képeken túl).
@Rollende Landstrasse: No, én már csak a második, mostani Bocit ismerhetem :)
@Hamster: igen, bennem is felmerült, a boci feletti ház ezek szerint ennyire új? sose néztem a pince fölé :)

@Dworkyll: a fókához: régen voltak ONCSA- (országos nagycsaládos alap, vagy mi, szóval szociális célú lakásokból álló) telepek, és a romániához került részeken ezt a rövidítést a román hivatalnokok városrész-névként értelmezték, és a román helyesírás szerint ONCEA-ként használják azóta is. ha erdélyben oncea városrészben jársz, tudd, hogy hol vagy :)
szóval a mutáció kultúrákon át is működik.
@milliliteratura: gyerekkoromban ezerszer mentünk a fókára, és felnőtté válásom nagy sokkja volt megtudni, hogy az ó rövid, viszont csupa nagybetűvel íródik.

Viszont toltam pár műszakot az ATIVIZIG-nél, ha már a csupa nagybetűseknél tartunk (innen a kötődés a partfallal, ami szerintem nagyobb királyság, mint a sín, bocs Hamster :P)
Hamster.

Elsétáltam a vastraverz felé,csináltam pár fotót,itt megnézhetőek:
indafoto.hu/leevanclif/alap_album
Csak doku jellegűek a képek,szabadon használhatóak.
@milliliteratura: Nem a ház új, hanem a Boci. A tejivó épp egy árvíz előtti ház pincéjében van. Sőt, ez az egyetlen utcasarok, melynek mind a négy háza Víz előtti. Ha nincs ott a villamos, akkor az egyetem épülete mellé állva a látvány megegyezik az 1879 előttivel. Főleg most, hogy a Fekete-ház (a saroktornyos) visszanyerte eredeti színét.
@Leevanclif: Köszi! Annyira ufó ez az oszlop, meg voltam győződve arról, hogy valami lebegőcsillés rendszer maradványa.
@Hamster: Nem tudom, hogy most milyen a kínálat... De az akkorira is alig emlékszem.
@Leevanclif: A Széchenyi téri a 90-es évek elején mág megvolt. És most?
@Rollende Landstrasse: és akkor a fotón látható sarki fekete-sárgában van a boci? úgy emlékszem, messzebb volt, de nagyon rég voltam az utcában.

@Hamster: lebegőcsillés? persze, a szegedi alpok bányáiból hozták le ott a szenet :)
én még csak 27 éves vagyok, de a vízitelep környéke egyből beugrott a képekről, ugyanis tizenéves koromban sokat kajakoztam. rossz időben/évszakban a töltésen kellett végigfutnunk a Belvedere és a tápéi komp között, jó időben pedig iszonyatosan jól esett az a bizonyos Hot-Dog, amelyet a rengeteg tiszai lapátolás után fogyasztottunk el a víziteleppel szembeni minibüfében.
@Rollende Landstrasse: "A villamosvonalnak maradt egy nyoma: a gát külső (ártéri) oldalán egy felsővezeték-tartó oszlop csonkja látható a Novotel vonalában."

Ez hol is lenne pontosan és mit lehet látni belőle?

Tegnap körülnéztem ott, de a 9-es troli jelenlegi oszlopain kívül semmit nem találtam... A gát ártéri oldalát eleve nehezen tudom ez esetben értelmezni, mert ott van a parapet fal, utána gyakorlatilag egy szintben a trolimegálló, a négysávos út, a túloldali zöldsáv, a járda, majd a Novotel.
@milliliteratura: A Fekete-házzal (a zárt sarokerkélyes) szemben lévőben. Amelyiknek nyitott erkélye van a sarkon. A ház túlsó végén van a lejárat, közvetlenül a mostani építkezés mellett.

(bocs, hogy kis kitérőt teszek, de látom, hogy mennyire Boci-párti itt mindenki, megosztok egy történetet. A Boci és a könyvtár között most épül egy szálloda. A tervező viszont rossz helyszínrajzot kapott, mert a Boci bejárata és a leendő szálloda telke között (parkoló, nyaranta sörkert volt) van egy keskeny sáv, melyen a lefelé vezető lépcső van. Elkészültek a tervek, még háromdimenziós látványtervet is rajzoltak. Ez megjelent az újságban. Reggel a Boci tulajdonosa kinyitotta a Délmagyarországot, és látta, hogy befalazták a tejivót. Volt kapkodás, levelezés, tervek meg minden, végül rendeződött a dolog.
@ifj. Nagy Gábor: Akkor úgy mondom, hogy a gát Tisza felőli oldalán, a kövezett rézsűn. A hajóállomáshoz vezető lépcsőtől néhány méterre van egy oszlop négyszögletes alapja.
@Rollende Landstrasse: Köszi, így már érthetőbb. Azért volt féreérthető, mert a köznyelvi, hibás módon használtad az ártér fogalmát, az ugyanis _nem_ a töltés és a folyó közötti területet jelenti:

www.vkki.hu/index.php?mid=326
Akit még érdekel a téma a Délmagyarország a blog alapján mélyebbre ásott, köszönjük nekik a távolból :)

www.delmagyar.hu/szeged_hirek/2-es_villamos_ahogy_a_fiatalok_sosem_lathattak/2275135/
Írod hogy: "Érdemes megnézni a kombinált felsővezeték tartó + közvilágítási ostorlámpa oszlopsort, nem volt kimondottan tipikus látvány." Ha tipikus nem is, de pl Pösten a Béke úton mind a mai napig ilyenfajta megoldás van használatban, azaz ott annyi a különbség, hogy ugye van 2-2 sáv, középen a 14-es villinger vágányai és az útpályák, ill a vágányok közt az oszlopok, melyek tartják egyrészt a munkavezetéket, valamint a tápvezetékeket, illetve az egyik oszlopon lévő -a "boldog békeidőkben dettó ugyanilyen 3x40W-os fénycsöves, ma asszem 1x250W-os TCL- lámpa az egyik oldal, míg a másik oszlopon lévő lámpa a másik oldal 2 sávját. Ez a fajta oszlop pozicionálás csak ott járható út, ahol nem az ú.n. nagypaneles vágányépítés, hanem a teljesen szeparált módi alakult ki (történelmileg), illetve volt némi önmérséklet anno az elvtikben, hogy nem engedtek az oszloplobby nyomásának és nem keletkezett olyan oszloperdő, mint pl a Dózsa György úton a Felvonulási -jajj, inkább '56-osok- téri szakaszon, de ugyanez érvényes lehet a Villányi útra is, ahol a 61-es oszlopai nyugodtan megkaphatták volna az útpályák megvilágító lámpáit is, ehelyett ugye külön Fémmechanikás oszlopok kerültek a '70-es évek végén mindkét oldal járdáira. Én, mint villanyász gyűlölöm ezt a fajta hozzáállást, mert egyrészt nagyon is képben vagyok, mibe fáj 1-1, 8-10 méter magas fém oszlop, másrészt sokkal bonyolultabb ú.n malaccal, a járda alatt, a mindig nedves földben elágaztatni a földkábelt, mint az oszlop oldalán elhelyezett A1-es méretű (alu vagy műanyag) tokozottban, mely nem mellesleg sokkal zártabb, mint a fém oszlopok nyílása, egy olyan ajtóval, mely mellett úgy csorog be a felhőszakadáskor az eső ,ahogy kell!
Most pedig elvonulok tentikézni, mert a végén még beesik a fejem a monitorba...
@KissGecihuszár: "Ha tipikus nem is"
Én itt kifejezetten az ostorlámpára gondoltam. A rácsoszlop, lentebb a felsővezeték kikötése, felette egy emelettel a világítás teljesen logikus és elterjedt megoldás.
@Leevanclif:
... erről a büféről lehetne pár szót, élményt esetleg képet? Ez az ami a kép bal alsó sarkában látszik?
m.blog.hu/ha/hamster/image/peterhaseldine/Image_153.jpg
ha igen, akkor innentől mi vagyunk az új tulajok, és az engedélyeztetési procedúra után lehet jönni nosztalgiázni! :-)
@italosztály: Szia! Mi vettük meg a minibüfét. :-) Ha lenne valamilyen képed róla, nagyon szívesen vennénk, a történetét szeretnénk bemutatni. Ja és várunk nosztalgiázni, vendégem vagy egy hot dog-ra. :D