Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollok/spam/túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Saját zene

Naptár

június 2019
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  3. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  4. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  8. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  9. Kőbánya-Hizlaló: egyről a kettőreAki nem villamosmániás vagy kőbányai lakos, az valószínűleg még sose hallott arról, hogy létezik Budapesten egy "Kőbánya-Hizlaló" nevű vasútállomás. Pontosabban tulajdonképpen már nem létezik, mégis...
  10. Keleti kényelem, nyugati... pályaudvarra megy: MÁV "komfort kocsi"Gyerekkoromban tévéreklám hirdette a MÁV új szolgáltatását, a "Komfort" osztályt. Az akkor még nem retrónak számító faburkolatos közegben nénik és bácsik utaztak, luxusnak tűnő körülmények közt:...

Címkék

103 (7) 1233 (5) 125év (7) 2624 (13) 2806 (7) 41-es (7) 424 (8) abszurd (26) Ab van Donselaar (40) agyhúgykő (61) airway (96) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (88) autók (73) bach (5) balaton (29) Balt Korthals Altes (5) basel (7) bbc (8) bécs (43) belgium (11) bengáli (19) berlin (158) berlini fal (20) bkv (46) blog (28) bp nosztalgia (8) brno (9) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (753) budapesti pillanatok (41) buék (8) busz (77) búvár (9) c50 (10) c64 (16) caf (10) city lights (70) class 56 (7) commodore (17) csak egy kép (37) csak egy videó (253) csehország (31) csehszlovák (13) csörgő (8) cukiság (33) debrecen (25) demó (6) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (7) doctor who (42) drezda (7) duna (31) életkép (22) életképek (32) életmód (6) elveszett (31) énblog (378) énzene (18) építészet (66) építkezés (22) épület (15) érdekesség (18) erfurt (7) esti városkép (8) ezres (6) fan fiction (12) favázas (11) feldolgozások (11) felhők (26) felső-szilézia (22) felső szilézia villamos (20) fényvillamos (14) ferihegy (33) film (11) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (15) fogyasztói (24) fonódó (10) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (31) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (59) gibson (9) gitár (34) gmap (14) gmunden (5) goldtimer (6) gondolatok (11) gőzmozdony (25) gyermekvasút (25) haditechnika (13) hajó (41) hampage (301) hamster (5) hangok (5) hangszerek (11) hármashatárhegy (5) havazás (5) helikopter (11) hév (27) híd (29) (32) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (7) humor (116) idegenforgalom (21) ikarus (28) il 14 (9) ipari létesítmények (5) írás (15) it (9) jegyek (5) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (9) karikatúra (5) kassa (8) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kelet-berlin (5) kép (6) képek (781) képregény (94) kérdés (8) kirándulás (11) kisföldalatti (11) kiskörút (5) kisvasút (43) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (34) kölni dóm (5) közlekedés (337) kritika (71) kulfoldi szemmel (70) lánchíd (7) lanovka (6) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (37) les paul (6) lhbs (25) linz (9) lipcse (12) li 2 (20) ludmilla (14) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (7) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (9) metró (41) miskolc (24) mittudoménmi (9) mk48 (5) MOD (7) morál (11) morgás (125) mozdonyok (16) mozi (6) mtp (7) muki (10) münchen (25) műrepülés (8) múzeum (48) nagypolszki (6) németország (306) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) nohab (43) nosztalgia (213) nosztalgiabusz (22) nosztalgiavillamos (68) nürnberg (20) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (13) nyugat-berlin (6) NZA (8) olaszország (26) oldtimer (86) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (6) osztyapenkó (5) otthoni turista (37) ozzy osbourne (6) pályahiba (6) pályaudvar (30) panoráma (108) paródia (5) pécs (12) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (16) popkultúra (116) pozitívum (12) pozsony (29) prága (11) programajánló (27) púpos (13) queen (14) r.i.p. (12) rádió (5) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (10) reklám (21) relax (12) repülés (124) repülőgép (42) repülőgépek (72) repülőnap (34) repülőtér (18) retró (32) rock (72) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (14) semmering (9) skoda (6) sky channel (5) SNL (15) sorozatok (15) soundcloud (12) spotting (18) st.pölten (5) stuttgart (6) svájc (26) szabadság híd (11) szeged (30) szergej (20) szliács (5) szlovákia (75) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (194) társadalom (5) tatra (15) taurus (7) technika (52) technikatörténet (43) tehervonatok (10) tél (13) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (15) tömegközlekedés (344) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (59) trolibusz (56) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (87) überzenészek (17) utazás (296) utcakép (160) uv (35) vár (11) várnegyed (8) város (386) városkép (86) városliget (8) vasút (421) vélemény (13) vicinális (13) vidám park (5) videó (712) villamos (635) vlog (7) vonat (5) wachau (5) woltersdorf (5) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (31) youtube (258) zene (186) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

A kétszáz tonnás tengeri madár

2012.05.13. 16:25 :: Hamster

Pénteken  Budapestre érkezett a szlovákok Skoda gyártmányú nosztalgia gőzöse, a szerkocsival valahol 200 tonna környékén nyomó (ha hülyeség az adat, az internetet tessék szidni) 498.104, becenevén "Albatrosz". Valamikor sok éve egyszer már láttam ezt a mozdonyt (illetve lehet, hogy az a példány cseh tulajdonban volt), és nagyon tetszett, úgyhogy kiszaladtam megnézni:

Sajnos ahogy Erpúpon (Rákospalota-Újpest állomás) átrobogott, nem füstölt nagyon, úgyhogy az igazi gőzmozdony-feelingért a Füstibe is ki kellett menni:

Na, ez már inkább gőzösös pillanat volt :) Szép ez a dög: hosszabb, nehezebb és gyorsabb is, mint a mi kis mindenes 424-esünk (igaz, újabb is), és szerintem az is jól áll neki, hogy a magyar mozdonyok többségével ellentétben nem fekete, hanem csillogó kék!

1964-ben egy ilyen gép a velimi próbapályán egy kísérlet során 162 km/h-s sebességet ért el... szép lehetett, és asszem egy kicsit ijesztő is annak, aki rajta volt :)

A hangra és mozgásra vágyóknak itt egy videó. Ahogy a végén elhalad merőlegesen a kamera előtt, és a hajtás/vezérmű/mittudoménmi látszik, az mindig megerősít abban a hitemben, hogy a gőzmozdony nem vontatójármű, hanem csoda :)

26 komment · 2 trackback

Címkék: videó képek múzeum vasút nosztalgia oldtimer gőzmozdony füsti

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr404506097

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Rendez 2018: a közép-európai gőzmozdonyok "ki kicsodája" 2018.07.17. 10:19:11

Míg áprilisban villamosok és buszok miatt vettem az irányt Pozsony felé, június közepén a gőzmozdonyok ígérete csábított oda, ekkor rendezték meg ugyanis a történelmi vasúti járművek találkozóját a Szlovák Vasúti Múzeumban. A létesítmény Récse Východné...

Trackback: Mandiner blogajánló 2012.05.14. 09:57:01

Ezt a posztot ajánlottuk a Mandiner blogajánlójában.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Valami tűzoltóvonat votl a vonat végén, saját mozdonnyal, gondolom hogy ha elhalad valahol, és felgyújtja a környéket, akkor gyorsan visszarohan, és eloltja. Eredetileg legalábbis azt hittem, az is attrakciónak volt ott, de a Füstiben azt mondták, hogy valami előírás Szlovákiában. Azt klassznak találtam, hogy a gőzös és a dízel is egy egyesület tulajdona, nem kispályáznak.
@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Víz. Szlovákiában tűzoltóvonatokkal rohangálnak a gőzösök után, mintha évtizedekig nem lettek volna meg anélkül. :P
@Luxusmoszkvicsslusszkulcs: Azért szeritnem ma már sehol nem írtják úgy a zöldséget a pálya mellett, mint régen. Ha meg ott marad a gaz, szemét, akkor az könnyebben begyullad.
@Hamster: Szerintem az, hogy az űrszelvény plusz egy kicsit kigyomlálnak az kevés. Egy kipattanó parázsló széndarab szerintem több métert is el tud repülni a mozgó vonatról, annyit meg kizártnak tartom, hogy bármikor is földig kopasztottak. Nyilván ha már a töltésoldalban ember magas a gaz, meg áll a szemét az extra veszélyforrás, de abszolút tűzvédelmi irtás szerintem régen se volt.
Húúú, gyerekkoromban még én is láttam gőzmozdonyt, akkor is tetszettek! ;)

Az oldalán, a tartály mellett végigfutó borítás (ami mögé a létra visz fel az elején) védelmi célokat szolgál? Mármint menet közben is mozogtak ott a masiniszták? Vagy csak dísz? Szóval, miért van ottM?
Euro5 besorolas megvan? :)
Hahó, a 424-es is kék volt eredetileg, csak elkoszolódott/elkormolódott! Gondolom, a fekete bevonathoz akár egyetlen út is elég lehetett, amelyiket tehát nem tisztították naponta, azt a köz sosem látta kéknek...

Persze nem állítom, hogy mind kék festést kapott a gyárban, de egészen bizonyosan volt belőle kék példány – példának okáért a Tito marshall 424-ese is ilyen volt, amint azt mindmáig prímán meg lehet szemlélni a ljubljanai vasúti múzeumban!
@Rocko-: Épp elugrott a Metabelis 3-ra, miért?
láthattam én ezt a vonatot szombaton a bp-vác vonalon?
@hungarisztan: Nem voltak kékek - az más dolog, hogy Tito különvonata kék volt, ő azt szerette, vagy az volt a szokás, hogy a főnöki különvonatnak az volt a színe. Még a jugó 424-esek (JZ 11-es sorozat) se voltak úgy általában kékek.
@Viktor-a-konyhában: Valamikor délután 3-kor indult haza, szóval gondolom igen.
@bestpixel: A füstterelő lemezekre gondolsz? Nem értek a gőzösökhöz, biztos valami áramlási dolog miatt rakták rájuk... aztán volt típus, amelyiken nem volt. Sőt, akár ugyanazon a sorozaton belül is, 424-esből például volt szélterelős is, meg szélterelő nélküli is.
@Hamster: nem az a doki. :P
hanem Elmett Brown.
@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: A színes madaras mozdonyból kiindulva nyilván egy másik színes madár, pl. Arany Fácán :)
@bestpixel: Szélterelő lemez (Windleitblech), úgy tereli a kéményből távozó füst és a gőz áramlását, hogy ne rontsa az egyébként sem túl fényes kilátást a fülkéből. Egy-egy mozdonysorozaton belül előfordultak szélterelő nélküli és kísérletképpen különböző alakú lemezekkel ellátott darabok is.
@Hamster:
lehet hogy a dízel tolta a szerelvényt és a gőzmozdony csak átverés :)
Szerintem is olyasmi lehet a dolog mögött, hogy lusták voltak takarítani a szénport, kormot.Bár a koromhoz képest még így is jól néznek ki...

De valóban, milyen lehet mondjuk egy gőzmozdony citromsárgában?
Azért az egy jelenség lenne, nem?
Sínig ültetve, a nagy felni, meg a nagy kipufogó (kémény) már úgyis adott... :-))
A mozdonyon az a sörös csillag tiltott birodalmi jelkép e? :D
A masinisztának cigiznie szabad e? :D

Nagyon szép ez a mozdony! Kb 20 évvel ezelőtt az angyalföldi vasútállomáson volt egy gőzmozdony kiállítás, ahol a közönség felmehetett a mozdonyokra, közelről nézhette ezeket a csodagépeket. A környező országok vasútjai kiállították legszebb gőzöseiket. Akkor láttam egy Skoda mozdonyt. Nagyon érdekes volt! Pl.: A fűtőnek nem kellett lapátolnia a szenet, mert azt egy csigasor hordta be az égéstérbe.
@Macibb: @Hamster: Köszönöm a választ! Pont erre a funkcióra nem tippeltem volna... ;)
@Asztalos Gábor: A MÁV Nosztalgiánál történetesen elég gyakori, hogy a hosszabb utakon a gőzmozdonyt kímélik, itt pl. iho.hu/hir/atkelt-a-bakonyon-a-gozmozdonyos-nosztalgiavonat-120421 egy dízelmotorkocsi is tolta hátulról a nosztalgiavonatot.
@Macibb: Azért a legnagyobb tisztelettel, de ez akkor is elég vicces. Olyan mozdony kell, ami kibírja a terhelést... itt gondolom az volt az alaphelyzet, hogy a 109-es nem teljeen erre lett kitalálva, csak más nem volt. Azt valaki nem tudja, mi volt vele, hogy a hazaúton (ugye akkor eleve a Leó vitte a vonatot) le kellett szedni az egyik oldalán a hajtórudat?
@Hamster: Akkor sorry vagyok – engem annyira meglepett, hogy az a kifejezett példány kék volt, hogy alighanem automatikusan extrapoláltam belőle, hogy nyilván sok kék volt, és „nyilván” csak elkormolódtak. Persze 1 mintából stateket csinálni NYILVÁNVALÓAN orbitális módszertani hiba! :o)
Mea culpa.

Ettől függetlenül nem ritka a színes gőzmozdony – sötétzöldet (hogy szép képzavarral éljek: British Racing Greent :o)) sokfele látni, és a bordó/sötétbarna sem ritka. Citromsárgának meg ott van mindjárt a Stephenson-féle Rocket! :o)
Gondolom, nem véletlenül nem lett ipari standard: alighanem gyorsan rájött mindenki, hogy a világos színek kényes árnyalatok...
@hungarisztan: Nálunk is voltak más színű mozdonyok, és nem csak a Déli Vasútra gondolok, de a 242-es is zöld... de azért alapvetően minden fekete volt, gondolom, mert azon nem látszik a kosz, a korom és a zolaj... Azért ehhez képest tényleg marha elegáns az Albatrosz kék színe, bár nem tudom, éles üzemben mennyire szerették az üzemeltetői :)