Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollok/spam/túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Saját zene

Naptár

május 2019
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  3. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  4. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  8. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  9. Kőbánya-Hizlaló: egyről a kettőreAki nem villamosmániás vagy kőbányai lakos, az valószínűleg még sose hallott arról, hogy létezik Budapesten egy "Kőbánya-Hizlaló" nevű vasútállomás. Pontosabban tulajdonképpen már nem létezik, mégis...
  10. Keleti kényelem, nyugati... pályaudvarra megy: MÁV "komfort kocsi"Gyerekkoromban tévéreklám hirdette a MÁV új szolgáltatását, a "Komfort" osztályt. Az akkor még nem retrónak számító faburkolatos közegben nénik és bácsik utaztak, luxusnak tűnő körülmények közt:...

Címkék

103 (7) 1233 (5) 125év (7) 2624 (13) 2806 (6) 41-es (7) 424 (8) abszurd (26) Ab van Donselaar (40) agyhúgykő (61) airway (96) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (88) autók (73) bach (5) balaton (29) Balt Korthals Altes (5) basel (7) bbc (8) bécs (43) belgium (11) bengáli (19) berlin (158) berlini fal (20) bkv (46) blog (28) brno (9) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (746) budapesti pillanatok (41) buék (8) busz (76) búvár (9) c50 (10) c64 (16) caf (10) city lights (70) class 56 (7) commodore (17) csak egy kép (36) csak egy videó (251) csehország (31) csehszlovák (13) csörgő (8) cukiság (33) debrecen (25) demó (6) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (6) doctor who (42) drezda (7) duna (31) életkép (22) életképek (32) életmód (6) elveszett (31) énblog (378) énzene (18) építészet (66) építkezés (22) épület (15) érdekesség (18) erfurt (7) esti városkép (8) ezres (6) fan fiction (12) favázas (11) feldolgozások (11) felhők (26) felső-szilézia (22) felső szilézia villamos (20) fényvillamos (14) ferihegy (33) film (11) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (15) fogyasztói (24) fonódó (10) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (31) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (59) gibson (9) gitár (34) gmap (14) gmunden (5) goldtimer (6) gondolatok (11) gőzmozdony (25) gyermekvasút (25) haditechnika (13) hajó (41) hampage (300) hamster (5) hangok (5) hangszerek (11) hármashatárhegy (5) havazás (5) helikopter (11) hév (27) híd (29) (31) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (7) humor (116) idegenforgalom (21) ikarus (28) il 14 (9) ipari létesítmények (5) írás (14) it (9) jegyek (5) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (9) karikatúra (5) kassa (8) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kelet-berlin (5) kép (6) képek (775) képregény (94) kérdés (8) kirándulás (11) kisföldalatti (11) kiskörút (5) kisvasút (43) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (34) kölni dóm (5) közlekedés (337) kritika (71) kulfoldi szemmel (69) lánchíd (7) lanovka (6) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (37) les paul (6) lhbs (25) linz (9) lipcse (12) li 2 (20) ludmilla (14) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (7) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (9) metró (41) miskolc (24) mittudoménmi (9) mk48 (5) MOD (7) morál (11) morgás (125) mozdonyok (15) mozi (6) mtp (7) muki (10) münchen (25) műrepülés (8) múzeum (48) nagypolszki (6) németország (306) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) nohab (43) nosztalgia (212) nosztalgiabusz (21) nosztalgiavillamos (67) nürnberg (20) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (13) nyugat-berlin (6) NZA (8) olaszország (26) oldtimer (84) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (6) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (6) pályahiba (6) pályaudvar (30) panoráma (108) paródia (5) pécs (12) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (16) popkultúra (116) pozitívum (12) pozsony (26) prága (11) programajánló (26) púpos (13) queen (14) r.i.p. (12) rádió (5) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (10) reklám (21) relax (12) repülés (124) repülőgép (42) repülőgépek (72) repülőnap (34) repülőtér (18) retró (32) rock (72) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (14) semmering (9) skoda (5) sky channel (5) SNL (15) sorozatok (15) soundcloud (12) spotting (18) st.pölten (5) stuttgart (6) svájc (26) szabadság híd (11) szeged (30) szergej (20) szliács (5) szlovákia (72) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (193) társadalom (5) tatra (14) taurus (7) technika (52) technikatörténet (42) tehervonatok (10) tél (13) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (14) tömegközlekedés (342) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (59) trolibusz (51) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (87) überzenészek (17) utazás (296) utcakép (159) uv (35) vár (11) várnegyed (8) város (383) városkép (86) városliget (8) vasút (420) vélemény (13) vicinális (13) vidám park (5) videó (707) villamos (627) vlog (7) vonat (5) wachau (5) woltersdorf (5) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (30) youtube (258) zene (186) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Harci helikopter - felülről

2012.06.07. 02:00 :: Hamster

Az ember ritkán lát harci helikoptert repülés közben felülről, úgyhogy amikor hallottam, hogy a Véres Trikó V. forgatásához a tervezettől eltérően késő délután is berepül a Magyar Légierő egy Mi-24-ese a város fölé, már tudtam, hogy a Citadellán a helyem!

Ugyan a beharangozott hat órás kezdéshez képest vagy háromnegyed órát várni kellett, gyakorlatilag a budaörsi felszállástól kezdve végig látni lehetett a két madarat: a nagyobbikat - a légierő Mi-24P típusú,  335-ös oldalszámú gépét - és egy kisebbet, amiből az előzőt filmezték. Utóbbi orra alatt, a fehér gombócban van a mindenféle irányban stabilizált kamera, ami simán lehet, hogy drágább, mint a helikopter :)

A kötelék csinált egy rakat áthúzást a Duna vonalában, majd a Mi-24-es produkálta magát: felhúzások és harci fordulók következtek a Parlamenttel, a Lánchíddal, majd a Citadellával a háttérben. A fenti képről nem tudom megmondani, mi fog belőle filmen látszani, de talán érdekes, hogy milyen jól kivehető a távolban a ferihegyi reptér, irányítótornyostól, Sky Court-ostól.

A gép jó ideig ott forgolódott előttünk, és ismételten meg kellett állapítanom, hogy roppant hatásos kinézetű masina. Hogy az "utastérben" ülő dublőrök mit érezhettek, azt nem tudom, de tippem szerint a középerős tengeribetegség tüneteit :)

Érdekes volt, hogy a filmes helikopter legtöbbször a harci gép hozzánk képest túloldalán repült, azaz szembefényes felvételeket csinált. Egyre jobban érdekel, hogy hogy fog ez a moziban kinézni! A hozzám hasonló Budapest-rajongók egyébként ezen a képen kipróbálhatják, hány utcát vagy konkrét házat ismernek fel!

Ebből a szögből elég nehéz megmondani, pontosan hol is forgolódott a helikopter, de eléggé úgy nézett ki, mintha a Parlament körül. Ezen túl pedig ezen a képen eléggé úgy látszik, mintha Budapest a világ legzöldebb városa lenne, nem? Fák lombjai, amerre csak nézünk!

Felrántott Mil, alatta a Szabadság tér palotáival. Bár itt félig a nap felé nézünk, látható, hogy szép tiszta idő volt, hátul jobbfelé például látszik a Naszály széle.

Ezt a képet kicsit alulexponáltam, de sebaj, a duplacsövű harmincmilliméteres ágyú azért így is elég dögösen csillog :)

A desszanttér levett ajtajai mögött marcona alakok ültek - legalábbis az egyik oldalon, mert a másikon egy hosszú combú asszony szoknyáját is lebegtette a menetszél. Az erősebb objektívvel rendelkező fotósok vélhetően harisnyatartójának márkáját is le tudták olvasni...

A nézelődés és a kattogtatás mellett videózni is próbáltam. Szuperkompakt kézikamerához képest szerintem nem rossz az eredmény, és főleg hallatszódik rajta a gép hangja is!

Egyébként az ember hajlamos, hogy kuncogjon a terepszínű festésen, de be kell valljam, még a nem épp a kamuflázs mintájához illő városi háttér előtt is könnyen el lehetett veszteni szem elől a gépet.

A bejegyzés végére még egy kép, kedvenc rejtőzködő épületeim egyikének, a szerb templom tornyának tetejével a háttérben. Nem tudom, a film milyen lesz, de hogy ezen jelenetek hátterét imádom, az tuti! Köszönet a spotter közösségnek, hogy a megfelelő fórumon megírták a délutáni repülés hírét, és hogy nem kergettek el a kis "advanced szappantartó" mintájú fényképezőgépemmel :)

43 komment · 2 trackback

Címkék: budapest film repülés videó képek helikopter citadella

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr594570559

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Harci helikopter a város felett 2012.06.08. 09:33:01

A Die Hard ötödik részének forgatásán Bruce Willis-ék bevetették a Magyar Honvédség egyik Mi-24-esét is. A HamPLÓ blog a Citadelláról filmezte le a helikopter repülését.

Trackback: Mandiner blogajánló 2012.06.08. 09:21:01

Ezt a posztot ajánlottuk a Mandiner blogajánlójában.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

na, ha már reggel hattól ott sasoltál, mondd már el nekem: az egyik (gondolom a katonai) mit csinál reggel 8-kor? mert akkor Soroksár-Citadella irányban láttam repülni. ami sehogyan sem jó, nem adja ki se Tökölről, se Budaörsről, Ferihegyről meg nem feltétlenül Csepel fölött kell elrepülnie.
Budaörsön volt folyamatosan kora reggel óta. A reggeli és esti repülés között meg földi forgatás volt a reptéren.
Szia!
Tök jó az írás, de főleg a képek!
Azt írod, hogy a Citadelláról fényképeztél. De még honnan? Nem minden kép készülhetett onnan....
Gábor
"Utóbbi orra alatt, a fehér gombócban van a mindenféle irányban stabilizált kamera, ami simán lehet, hogy drágább, mint a helikopter..."

Aszongya a Wiki, hogy az Eurocopter AS 350 Écureuil ára olyan 2 millió dodó körül van. A SpaceCam, az orrán a gombóc, az bérelhető - mint számtalan más filmes cucc -, és nem lehet megvenni a helikopteres Homasitában. Szóval nehéz megbecsülni, hogy mennyibe fáj egy ilyen, de az sokat elmond, hogy 1 millió dolláros biztosítást kell kötnie rá annak, aki szeretné bérbe venni - meg egy másik, 5 misis felelősségbiztosítást. Érdemes ránézni a bérleti díjakra, lesz tőle az embernek némi elképzelése arról, hogy mitől fáj egy akciófilm elkészítése sok tízmillió dollárba.
spacecam.com/rental-information/rates/
@Lakatos Gábor: Dehogynem, minden kép onnan készült.
@Sam. Joe: Yikes, még jó, hogy más nem olyan lusta, mint én, és ráguglizik az ilyesmire :)
@Hamster: Akkor valamit nagyon eltájolok.... Az 5. és 6. kép melyik részét mutatja Bp-nek? Nem a Margit sziget északi csücske és az Árpád híd?
@Hamster: Úgy, hogy tudtam, hogy a Mókust, meg azt a bigyót hogy hívják, úgy nem volt nehéz. 8-)
@Sam. Joe: A Mókust én is tudtam, de ezt a nagy fehér bogyót nem.
@Lakatos Gábor: Margit-sziget, mögötte a Hajógyári és az óbudai gázgyár környéke
egyébként vicces, a fényképező tükrének csattogását lehet géppuska sorozatként is értelmezni. :D
@Rocko-: Akkora objektívekkel voltak jelen a profik, hogy azok nem géppuskák voltak, hanem mozsárágyúk :O
@Hamster: :)

@Sam. Joe: helikopteres Homasita. :DDD
Hamster: kár, hogy nem köszöntél be, örültem volna, ha személyesen is megismerhetlek, egyébként a videó nagyon jó lett, a fix beállításoknál állványra volt kitéve a kamera és közben fényképeztél?

@Rocko-:
Btw este hatkor volt a repülés, nem reggel, a reggeli menet fél kilenc körül indult.
Jó képek, jó írás, gratula! :)

Sajnos nem maradt benne a képekben az EXIF adat így meg kell kérdeznem, hogy milyen géppel csináltad őket, illetve, hogy hány fényképet csináltál és mennyi sikerült? :)
@KGyST: Ja, az nagyon vicces volt, hogy a pilótával készült interjú ment valamelyik csatorna híradójában, ahol végig múlt időben beszéltek a forgatásról, közben meg az ablakunk előtt repült a géppár.
@KGyST: aha, én reggel 8 körül láttam.
@KGyST: Egy kis ilyen hajtogatható lábú mini-tripod volt nálam, ráállítottam a Citadella mellvédjére, és reméltem, hogy nem fújja le a szél, miközben kattogtattam :) Amikor mozgatni próbáltam, akkor persze még jobban rezgett, mint a széltől, de végülis meglepően jó lett. Az a kis kütyü (tényleg kicsi: Sanyo Xacti CG20) baja, hogy olyan marha könnyű, és olyan lapos, hogy a legkisebb szél is berezgeti.
kár, hogy az alulexponált képen nincs rajta görbe nóra. nem értenek az akciófilmhez ezek a dájhárdos sarlatánok. (brúsz megküzdhetne vele a tetőn...)

meg kicsit kattogtatni kell az ecetes ollót a shopban, mire a magyar ékből vörös csillag lesz. kíváncsi vagyok, a "vigyázz" feliratot lecserélik-e opaszno-ra, vagy mi van az oroszok farkán. mármint a helikoptereikén. ha nem, akkor majd lehet beírni az imdb-re.
@PonDrow: Canon PowerShot S5IS. Elég vacak a jó:rossz arány, majd otthon tudom átszámolni, de érzésre úgy a képek 2/3-át legalább kivágtam. Automatán képtelen volt élesnek lenni a kép, kézzel meg nehezen találtam el, hogy mi kell, mert folyamatosan változott a megvilágítás és a háttér is, ahogy É-D irányban mozgott a gép. Ráadásul a keresőn (ami igazából LCD, mivel ez nem tükrös) minden világosabbnak látszott, azt hittem, hogy túlexponáltam a képeket, erre 2 volt, amit tényleg, a többi inkább alul. Szóval amikro mindezt kiértékeltem a kis agyamban, onnantól csak fröcsköltem, kattogtattam, tekertem-nyomkodtam, kattogtattam, majd csak lesz valami belőle, és szerencsére lett is :)
a farokrotor fordulatszáma meg a frame rate majdnem megegyezik? vagy mi? a farokrotor kb úgy forog, mintha egy lágy szellő pörgetné csak :)
Hams! Az ott a kép szélén nem a Naszály.

Egyébként remek poszt, sajna a helikhez annyira nem értek, kivéve a néhai Airwolf-ot.

Remek képek!
@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Akkor melyik hegy? A Börzsöny széle, az tuti, a Duna pesti oldalán van.
@milliliteratura: Valószínűleg (vagy valami töbszörössel), ugye pont Mi-24-esről van olyan videó a youtube-on, amin teljesen állónak tűnnek a rotorok, a gép meg teljesen jól elrepked.
@Hamster:

Látszik a gázgyár kupolája. ahhoz viszonyíts.

Azok a vonulatok valószínűleg a Pomáz mögötti Vonulatai a Pilisnek. A jobb oldalon kellene még 3 cm a képből, és látnád, hogy az a budai oldalon van. A 3 cm nélkül én sem bírom egyértelműen beazonosítani.
@Hamster: Igen, az élességállítás a kompakt/bridge gépeknek nem erőssége. :(
(Ilyen fényviszonyok mellett, DSLR-el kb. 0,1 sec az élességállítás. )

Én csak hallottam repkedni, de sajnos melóhelyemen jelenleg háttal ülök a Dunának :) Elsejétől meg szerintem ablakom se lesz. :D
@Hamster:
Egyébként ez a ház/háztetőfelismerés ill. a Budapest-rajongás is klassz dolog, néha sajnálom, hogy nem művelem.

Emlékszem, általános iskolás koromban volt (ill most is megvan valszeg) egy 480 darabos Budapest-panoráma puzzle-om (a Gellérthegy északi részéről lőve), amikor kiraktam (sokszor, lehet, h elő is veszem a hétvégén), mindig néztem a messzi házakat. Most ugyanezt csináljuk, csak sokkal nagyobb felbontásban :)
csodálkozom, h a felségjelet nem festették le...

2 eset lehetséges:
vagy itt is játszódik a film, ez magyarázza a jellegzetes budapesti helyszínt,
vagy csak közeliek lesznek a Mi24-ről és a háttér nagyjából mindegy is, csak folyó legyen meg híd és házak.

Érdekes kérdés!
@Walter Melone: Szerintem egyszerűbb CGI-vel utólag lecserélni a felségjelzést, mint mondjuk egy bazi nagy vörös csillagos állami helikoptert reptetni a főváros fölött. Még az is lehet, hogy a tájba is belenyúlnak, mint a legutóbbi Mission Impossible esetén, ahol Budapest Budapest volt, csak volt pár extra a látképben :)
Die Hard X+1, ez jó :))))
Nagyon jó képek, meg lehet tekinteni őket vhol nagy felbontásban esetleg?
@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: én évekig napi szinten utaztam a Naszály alatt Pestre és Pestről; szerintem az simán lehet a Naszály, van egy jellegzetes kopasz folt az oldalán az erdőben, ahol a kőbánya is van...
@Rocko-: Reggel 8-kor egy MI-8-as érkezett(engem is az ébresztett)állítólag VIP szállítást végzett,-vagy csak néhány fejes felugrott vele Budaörsre autogrammot kérni-egyébként valszeg Szolnokról jött,az abban az irányban van.

@Sam. Joe: A kamerás helikoptert éppen árulják,csak 1 millió dodó.
www.globalplanesearch.com/gpsads/ads/ad_eurocopter-as350b1_sn-2296.htm#pic5
@lutria: kösz, a Szolnok az stimmelne.
@Hamster: dehogy egyszerűbb. :)
maximum hatékonyabb.
felfesteni egy valamilyen jelzést hamarabb megvan mint utólag effektként felrakni. annyi az előnye, hogy ha már lecserélik, akkor azt a jelzést utómunkában könnyebb mássá alakítani.
Izgi lehetett, hogy én miért nem találok ilyen oldalakat, hova menjek fotózni :)
@Rocko-: Budaörsről kiment a Kelenföldi hőerőműig (majdnem Csepel) és onnan járőrözött É-D irányban, szóval láthattad akár. de nem tudom, lehet, hogy volt másik is.
Hamster: A tájékoztató szerint csak a Lánchídig ment föl, nem a Parlamentig, de nyilván közelinek tűnt.

@Lakatos Gábor: Nagyon jól látod, az ott az Árpád híd, lefelé előtte meg a Szabadság tér. DE ha még lefelé néznénk, újra a Dunát látnánk, a Széchényi térnél. Ez a kis kanyargása a Dunának könnyen megvicceli az embert, főleg, ha nagy nagyítású a kép.
@Vaandor:
Szerintem északabbra is ment a Lánchídtól, talán egészen a Margit-hídig, mint a vízi parádén, annál viszont nem ment északabbra. Egyszer mintha eltűnt volna a Parlament mögött is, de erre nem esküdnék.
@Walter Melone:
Moszkvában játszódik a film. Budapest játsza Moszkvát a filmben.
@Walter Melone:

A magyar helikopter orosz helikoptert játszik a filmben.
S orosz helikopternek is fog kinézni. A felvett képanyagot felségjelzés, stb. utólag módosítják számítógéppel.
Arról a kis fehér gömbről elég, ha annyit tudtok, hogy Szalay Attila oscar-t nyert vele a tudományos-technikai szekcióban 1996-ban.