Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollok/spam/túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Saját zene

Naptár

május 2019
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31

Ez megy most

  • sako: Én is használom, naná :-) Bár most éppen egy saját fotó van háttérnek: a második fotó "tesója", amit én csináltam ugya... (2019.05.23. 16:03) T2 – Az ítélet napja
  • mester utca: Igen, használom! Köszönöm! Szépek a képek, meg a videó is! (2019.05.22. 13:47) T2 – Az ítélet napja
  • Hamster: @ComLo: Köszi a képeket! (2019.05.20. 15:31) Air(port) Tours
  • ComLo: Hello! A vilag másik felén élve, ezen blog bejegyzéseit olvasva szoktam kellemesen borzongva nosztalgiázni (jo értele... (2019.05.20. 13:59) Air(port) Tours
  • Hamster: @balinth1: Kinézetre elég bénácskák, de azért az alacsony padlómagasság nem tűnik rossznak. Azt nem tudom, utazni mily... (2019.05.19. 01:55) Berlin szeptemberben
  • balinth1: Szerencsétlen talgo-kat valahogy mindig olyan elfuseráltnak találtam a többi vonat között, azokkal a váltakozó magassá... (2019.05.18. 23:03) Berlin szeptemberben
  • GG590227: de.wikipedia.org/wiki/B%C3%BCssing_AG (2019.05.17. 12:00) Berlin szeptemberben
  • Hamster: @Fradista Utazó: Fú, nem tudom, honnan jött ez a 2,4 :O A kisföldalatti meg persze 2,2-es, bár ott hasonlót írtam, nem... (2019.05.17. 10:42) Berlin szeptemberben
  • Fradista Utazó: @Hamster: "a mi kisföldalattinkhoz hasonlóan szűk (2,4 méteres) keskenyprofilú" A Kleinprofil eredendően 2,3m széles ... (2019.05.17. 10:02) Berlin szeptemberben
  • Hamster: @Fradista Utazó: Konkrétan mik? Félálomban kopipészteltem saját magamtól... (2019.05.17. 09:42) Berlin szeptemberben
  • Utolsó 20

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  3. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  4. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  8. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  9. Kőbánya-Hizlaló: egyről a kettőreAki nem villamosmániás vagy kőbányai lakos, az valószínűleg még sose hallott arról, hogy létezik Budapesten egy "Kőbánya-Hizlaló" nevű vasútállomás. Pontosabban tulajdonképpen már nem létezik, mégis...
  10. Keleti kényelem, nyugati... pályaudvarra megy: MÁV "komfort kocsi"Gyerekkoromban tévéreklám hirdette a MÁV új szolgáltatását, a "Komfort" osztályt. Az akkor még nem retrónak számító faburkolatos közegben nénik és bácsik utaztak, luxusnak tűnő körülmények közt:...

Címkék

103 (7) 1233 (5) 125év (7) 2624 (13) 2806 (6) 41-es (7) 424 (8) abszurd (26) Ab van Donselaar (40) agyhúgykő (61) airway (96) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (88) autók (73) bach (5) balaton (29) Balt Korthals Altes (5) basel (7) bbc (8) bécs (43) belgium (11) bengáli (19) berlin (158) berlini fal (20) bkv (46) blog (28) brno (9) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (746) budapesti pillanatok (41) buék (8) busz (76) búvár (9) c50 (10) c64 (16) caf (10) city lights (70) class 56 (7) commodore (17) csak egy kép (36) csak egy videó (251) csehország (31) csehszlovák (13) csörgő (8) cukiság (33) debrecen (25) demó (6) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (6) doctor who (42) drezda (7) duna (31) életkép (22) életképek (32) életmód (6) elveszett (31) énblog (378) énzene (18) építészet (66) építkezés (22) épület (15) érdekesség (18) erfurt (7) esti városkép (8) ezres (6) fan fiction (12) favázas (11) feldolgozások (11) felhők (26) felső-szilézia (22) felső szilézia villamos (20) fényvillamos (14) ferihegy (33) film (11) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (15) fogyasztói (24) fonódó (10) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (31) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (59) gibson (9) gitár (34) gmap (14) gmunden (5) goldtimer (6) gondolatok (11) gőzmozdony (25) gyermekvasút (25) haditechnika (13) hajó (41) hampage (300) hamster (5) hangok (5) hangszerek (11) hármashatárhegy (5) havazás (5) helikopter (11) hév (27) híd (29) (31) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (7) humor (116) idegenforgalom (21) ikarus (28) il 14 (9) ipari létesítmények (5) írás (14) it (9) jegyek (5) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (9) karikatúra (5) kassa (8) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kelet-berlin (5) kép (6) képek (775) képregény (94) kérdés (8) kirándulás (11) kisföldalatti (11) kiskörút (5) kisvasút (43) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (34) kölni dóm (5) közlekedés (337) kritika (71) kulfoldi szemmel (69) lánchíd (7) lanovka (6) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (37) les paul (6) lhbs (25) linz (9) lipcse (12) li 2 (20) ludmilla (14) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (7) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (9) metró (41) miskolc (24) mittudoménmi (9) mk48 (5) MOD (7) morál (11) morgás (125) mozdonyok (15) mozi (6) mtp (7) muki (10) münchen (25) műrepülés (8) múzeum (48) nagypolszki (6) németország (306) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) nohab (43) nosztalgia (212) nosztalgiabusz (21) nosztalgiavillamos (67) nürnberg (20) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (13) nyugat-berlin (6) NZA (8) olaszország (26) oldtimer (84) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (6) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (6) pályahiba (6) pályaudvar (30) panoráma (108) paródia (5) pécs (12) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (16) popkultúra (116) pozitívum (12) pozsony (26) prága (11) programajánló (26) púpos (13) queen (14) r.i.p. (12) rádió (5) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (10) reklám (21) relax (12) repülés (124) repülőgép (42) repülőgépek (72) repülőnap (34) repülőtér (18) retró (32) rock (72) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (14) semmering (9) skoda (5) sky channel (5) SNL (15) sorozatok (15) soundcloud (12) spotting (18) st.pölten (5) stuttgart (6) svájc (26) szabadság híd (11) szeged (30) szergej (20) szliács (5) szlovákia (72) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (193) társadalom (5) tatra (14) taurus (7) technika (52) technikatörténet (42) tehervonatok (10) tél (13) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (14) tömegközlekedés (342) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (59) trolibusz (51) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (87) überzenészek (17) utazás (296) utcakép (159) uv (35) vár (11) várnegyed (8) város (383) városkép (86) városliget (8) vasút (420) vélemény (13) vicinális (13) vidám park (5) videó (707) villamos (627) vlog (7) vonat (5) wachau (5) woltersdorf (5) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (30) youtube (258) zene (186) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

A sínfrász régen és most

2012.06.16. 04:35 :: Hamster

Bár sose titkoltam, hogy csak kordokumentumként/formatervezési érdekességként szeretem a Bengálikat, nem pedig villamosként (szerintem a vidéki villamosos városok lakói közül sokakkal utáltatta meg a tömegközlekedést; persze utólag remélhetőleg ők is csak a jóra és szépre emlékeznek:), most egy kicsit foglalkozzunk még a Budapesten a mai napon bemutatkozó 492-essel, illetve korábbi énjével, az 1233-assal!

1233_route64_1976-10-17_Bosnyakter.jpg

Balt Korthals Altes 1976-os felvételén a Bosnyák téren láthatjuk a kocsit, a 64-es vonalon. Vélhetően nem sokkal a kattintás után ajtót csukott, és a ma is ugyanott meglevő váltón a másik vágányra átmenve elindult a Füredi utcai lakótelep irányába.

Image 57.jpg

A 64-es csak a Mogyoródi útig volt kétvágányos, onnantól egyetlen sínpáron haladt a Vezér és Füredi utca torkolatában levő végállomásáig. Itt éppen az egyvágányos szakaszra behaladásra engedélyt adó váltóbotot kapja meg a jármű vezetője.

A múltkor kérdezte valaki, hogy miért írtam, hogy a típus sínpusztító volt. Lehet hosszan magyarázni, de az alábbi videón szerintem elég jól hallható, hogy a Bengálinál a sín-kerék kapcsolat olyan, mint a Terminátor 2: fém küzd a fémmel :) Szerencsére persze a síneket is kemény fából (pontosabban acélból) faragták, tehát csak hónapokig tartó folyamatos és rendszeres használat (=csak ilyen járna minden nap húsz órán át) érződne meg rajtuk, úgyhogy a nosztalgiamenetektől még nem kell félteni a fővárost...

Ugye nem felejtettük el, hogy a mai napon - 2012. június 16-án - a jármű a 49-es vonalon mutatkozik be, nem-különjegyes (!) meneteken a Deák Ferenc tér és az Etele tér közt:

"A járat kb. 15:30-kor a Baross kocsiszínből áll ki, és Kelenföld kocsiszín érintésével - ekkor még utasok nélkül - a Deák Ferenc térre közlekedik. Ide kb. 17:00-ra érkezik, és 18:05-ig a végállomáson áll majd. Utána sűrítőjáratként forgalomba áll a 49-es villamoson.

Indulási időpontok a Deák térről: 18.05, 19:05, 20:05, 21:05, 22:05, 23:05

Indulási időpontok a Kelenföldi pályaudvarról: 18.33, 19:33, 20:33, 21:33, 22:33, 23:33 (a Széll Kálmán térre)

A járaton a BKV Zrt. normál díjszabásával lehet utazni, és a Múzeumok éjszakája karszalagok is érvényesek lesznek rajta." Információ: Nosztalgia Villamosozás

Bónuszként itt egy kép arról, hogy körülbelül mit láthat majd az, aki este kimegy a Szabadság hídhoz. A felvétel 1969-ben készült, amikor a pálya felújítása miatt csak egyetlen villamos ingázott a híd két oldala közt - egy Bengáli. Sajnos nem az 1233-as, de majdnem:

19690704-A0475.jpg

Köszönetet szeretnék mondani Peter Haseldine-nak, Balt Korthals Altes-nek, Willem Ballmannak és Tim Castricumnak, Geoffrey Tribe-nak, illetve a BKV munkatársainak!

55 komment

Címkék: budapest videó képek elveszett nosztalgia villamos kulfoldi szemmel Geoffrey Tribe Peter Haseldine Balt Korthals Altes

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr644591501

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

hmmm
szerintem mindenütt ilyenek járnak
söt, a trolik és a buszok is ilyenek
Vitézy Vitéz vitézkedése
BP nsztalgia közlekedése, rozsdás vason, amit a festék tart össze
@lüke:
Azzal együtt, hogy szinte igazad van, nem nagyon jött át a lényeg, ugye? :)
@lüke: Bocs', nem értem. Kifejtenéd?
hahaha....a mi városunkban, mindennap lehet ilyen tujákkal nosztalgiázni :)
@JoseGee: És utazol velük sokat? Te szereted őket? Gondolom, ha kék villamos jön, azért az jobb :)
Miért van az, hogy a képek szerzői nem magyarok?
Ez már korábban is feltűnt, ráadásul szegedi villamosképeknél.
A járaton a BKV Zrt. normál díjszabásával lehet utazni, és a Múzeumok éjszakája karszalagok is érvényesek lesznek rajta.

A menetdíj 400 forint/fő." Információ: Nosztalgia Villamosozás

- Most akkor WTF????
@szakáll: Ez miért baj? Épp tőlük voltak képeim, amiket elkértem a blogba.
amúgy a vidéki városok nagy bűne, hogy hagyták esztétikailag is lepusztulni a bengákat. a komfortja persze nem javult volna ettől, de legalább úgynevezett célfényt kaphattak volna, amit anno Lacus csináltatott az ICS-ken. ráadásul vidéken, saját műhelyben ez szinte fillérekbe került volna.
@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Köszi, hogy szóltál. Egy hosszabb szövegből másoltam ki, és a 436-osra vonatkozó részt kiszedtem, de az árát nem. Azt mondták, hogy a sima 49-esek közé ugrik be, sima utasszállító villamosként "sűrít", megáll a megállókban, meg minden.
@jazzcool: Szerintem nem voltak rossz állapotban kívülről, és nem csak a budapesti metrókhoz viszonyítva. Meg se próbálom tippelni, hogy ha Bengálin utazva érzem, hogy a fogtömésem mozog, akkor az milyen hatással lehet a glettelésre és a festékrétegekre :D
Gyönyörű képek, fantasztikus kordokumentumok :)
Szép villamos ez a Benga', de egy kicsit se sajnálom, hogy Debrecenben mindig korszerűbb jött, annak idején, amikor sokat utaztam arra.
Egyébként szerintem a Bengáli megelőzte a korát! ICE vonalra tervezték, jó hosszú egyenes szakaszok, ívek és gyakori megállóhelyek nélkül.
"szerintem a vidéki villamosos városok lakói közül sokakkal utáltatta meg a tömegközlekedést" - konkrétan csak buszpárti voltam a villamosokkal szemben. aztán eljutottam bécsbe, meg ide-oda, és megváltozott a véleményem :)

"úgyhogy a nosztalgiamenetektől még nem kell félteni a fővárost" - igaz. kár is lenne a tökéletes állapotú hálózatért...
@Hamster: oké, pontosítok, Debrecenben viszonylag jó állapotban voltak...illetve még vannak is.
@lüke: képzeld, dávid saját kezében vitte a bontóba az összes modern alstom metró-szerelvényt, 1400 darabos alacsonypadlós mercedes-flottát, meg a zsír új villamosokat, amiket örökölt az előzőektől, hogy a helyükre állítsa a sok bontószökevényt. kész szerencse, hogy a szellemóriások - mint te - figyelmét ez nem kerüli el.
@berlin_mount: hehe, azt azért megnézném, amikor üveghangon harminccal végigzörög a ice-pályán :) (vagy jégpályára gondoltál? :)

@jazzcool: szegeden is volt felújítási program, amikor a rendkívül szerencsétlen kék-fehér-piros-sárga színtervbe öltöztették a bengákat.
@milliliteratura: Azt nem mondtam, hogy pályarekordot lehetne vele dönteni. (bár egy negatív rekordra lehet futná) De nem csikorogna ennyire az biztos! :)
De lehet a Bengálit síncsiszolónak fejlesztették, csak raktak rá üléseket is. Kellemeset a hasznossal. Kérdés, hogy ebben a verzióban mi a kellemes és a hasznos! :DDD
@milliliteratura: és természetesen ő dobta ki az ablakon bőröndökben a pénzt is, hogy ne maradjon semmi új járművek vásárlására. Sőt, a 4-es metrót is ő találta ki. :)
@TH: a 4-es metrót nem csak ő találta ki, de miatta nincs is kész :)
@jazzcool: Ezzel szemben a Ziu-9-es troli Szegeden dédelgetett egyedi nosztalgiadarab, mert más városokkal ellentétben a napi használatban már nem szerepel ;)
@milliliteratura: azt mindenki tudja, hogy ő szervezi minden héten kétszer a 4-es metró alagútjaiban az építkezéslassító sztrájkokat és felvonulásokat.
Megint egy nagyon jó kis írás, hangulatos képekkel.
Itthoni forrásokból ennyire nincsenek fotók, hogy szinte mindet külföldi szerzőtől hivatkozod? Ezen csodálkozom, és egy kicsit el is szomorít...
@gyvy: @szakáll: Régebben olyasmi magyarázat volt erre, hogy a külföldi fotósok drágább, jobb minőségű filmekre fotózhattak, így aztán több/jobb minőségű kép maradt meg. Azt nem tudom, hogy itthon a járműfotózás mennyire volt elterjedt hobbi.
@toto92:
Mostanában elég elterjedt, legalább is ami a vasútfotózást illeti, szerintem régen is fotóztak elég sokan.
A ganz villamos ugyanígy csikorog budafok felé a budafoki elágazásnál. A pláne az, hogy emlékeim szerint a stukák nem csikorogtak így a kanyarban
@Mike36:
Hallottál te stukát menni a Lánchíd alatt, a budai oldalon a kis "alagútban" a híd alatt? :)
vagy nevezzük inkább uv-nak, csak a stuka jutott eszembe elsőre
Szegény bengálik... hogy gyűlöltem én őket. Szegeden egyetemistaként utolsó éveikben (2004-2009 közt) volt szerencsétlenségem utazni rajtuk. Örök emlék, amint szakadó esőben a vilamosBAN szinte bőrig áztam, illetve hülyebölcsészként/ hülyeájk-sként állandóan attól paráztam, hogy mikor csap agyon az áram a vizes kapaszkodók miatt. De a hely szelleme tényleg örökre megmaradt bennem :-)
A bengálikat maga a BKV fejlesztette. Olyanok is
Hála istennek nekem már nem kellett javítanom ezeket, de az öreg szakik mondták, mekkora szopás volt
@virgo: Igen, a BKV - azért hívták FVV csuklósnak :)
@Hamster: ennyi erővel fejleszthették volna indiában is, azért hívták bengálinak :)
@Hamster: és tegyük hozzá, hogy a hatvanas évek legelején saját erőből építették ezeket a járgányokat, azaz ez tényleg magyar gyártmány, lévén akkor az import szinte ismeretlen fogalom volt, mert csak árucsere volt a KGST-országok között. talán ezért is hívták "Házi csuklósnak". villamosok.hu/nza/hazi_jav.html
@gyvy: Jó, de most bemész akármelyik nagyobb hiperszupermegamarketbe, veszel egy fényképezőgépet, veszel hozzá egy gigás kártyát, és kész, évekre meg van oldva, nem kerül egy további forintodba se. Régen azért filmet venni, előhívatni, stb., nem annyira olcsó. Meg aztán a cocializmusban szerettek értelmetlenül titkolni dolgokat (amikre azért felhívták az emberek figyelmét, hogy itt mi most valamit titkolunk), lehet, hogy egy hollandot, osztrákot ez nem érdekelte annyira. De jöjjön már valaki, aki élt akkor és mondjon valami tutit, ne én találgassak itt :)
Ami a hanghatásokat illeti: most, hogy félóránként vonul el az ablakom alatt a benga, el kell, hogy mondjam, sokkal csendesebb, mint némely zakatoló ICS...
@toto92:
A fotózás, különösen ha fekete-fehér filmre fotóztál, és magad laboráltál, nem volt annak idején különösebben drága hobbi. Szóval valami más ok is kell, hogy legyen, remélhetőleg télleg elmondja valaki.
@gyvy:
Gondold végig, nem nehéz.

A külföldi Magyarországban az egzotikumot látta, az ő gyűjteményében a Bengáli egy becses darab volt, szépen meglőtte (jobb filmre), stb.

Nálunk ez volt a "semmi extra", és igaz, hogy a fényképezés nem volt nagyon drága, de azért ingyen sem volt (és ebbe nem csak a forintosítható dolgok számítanak bele, hanem az olyan apróságok is, mint a nagy mennyiségű kép tárolása, rendszerezése). Ehhez hozzájön, hogy az összes spotting jellegű hobbi potenciális kémtevékenység volt, és "nem nagyon űzték".
Ne feledjük, hogy az ezen képek készítése előtt 20 évvel volt olyan, hogy valakit megkérdeztek az utcán, h merre van a Nyugati, és amikor megmutatta, vitte be az ÁVO, hogy kémekkel osztott meg népgazdasági információt. Ezt azért Magyarországon akkor kevesen felejtették el, szerencsére ma egyre többen.
@toto92: plusz gondolom akkoriban nem nagyon terjedt ez a villamosfotózás, mint hobbi.
utazik vele, nap mint nap, minek fotózza? - gondolta ő.
@Rocko-: Annyira, mint ma, nem, és azért a rendőr se vitte el a villamost fotózó gyerekeket, egyszerűen ezek jó minőségű képek, amiket külföldi fotós csinált, ennyi :)
@Hamster: Hűűűű! Valaki lettem!!! 8-) Itt van most a családom külföldi ága és nagyon jókat tudnak kérdezni, amikor járjuk együtt a várost. (Nem hülyeségeket, csak olyasmiket, amiket szerintem egyszerű földi halandó nem tud, mert nem érdekli.) Akkorákat villogok nekik a tőled felszedegetett tudással, hogy csak! Kössz! 8-)

Érdekes, nekem a Bengáliból csak a csuklóban lévő, fura alakú, "ne csípd oda magad" lemez maradt meg. Arra, hogy utazni milyen volt rajta, meg hogy zajos egyáltalán nem emlékeztem.
Miskolcon nőttem fel, és naponta jártam ezekkel. Lassan poroszkált, imbolygott, rázkódott, zörögtek az ablakok, még az ajtók is olyan betegesen nyíltak. És a kanyarokban így csikorgott, mint a videón. Még szerencse, hogy a miskolci vonalhálózat nagy részét egy nagyon hosszú egyenes szakasz alkotja... Az osztálytársaim körében busszal járni volt menő, de hát nekem csak villamosbérletem volt.

Gyerekkoromban gyakran jártunk Pesten, és itt szívesen villamosoztam, tetszett, hogy a villamos lehet gyors és sima futású is, sőt sokkal szebbnek is láttam a Ganz csuklóst meg az UV-t. Arról álmodoztam, hogy a mi városunkban is Ganz csuklósok járjanak, mert igazából az tetszett a legjobban.

Szóval a Bengáli a lepukkantság és a vidéki városok másodrangúságának jelképe lett. Ma már persze nosztalgiával gondolok rá, sőt a külsejét már szépnek is látom.
@Sam. Joe: "Akkorákat villogok nekik a tőled felszedegetett tudással, hogy csak! Kössz! 8-)"
A Rat Racer Információs Szolgálata mindig az Ön rendelkezésére áll, asszonyom :)

"Arra, hogy utazni milyen volt rajta, meg hogy zajos egyáltalán nem emlékeztem. "
Most nem próbáltad ki? Mondjuk a szovjet metró is zajos, de az egyféle, konstans menetzajjal, ez meg ilyen változó, sose éllandó, vibráló zajhalommal rendelkezik, amiben korántsem a motor a leghangosabb.
@Hamster: igen, a benga egy random-zajgenerátor. az 5000. leutazott kilométer után is találtál rajta új, ismeretlen zajokat :)
@Hamster: Levert a lábamról a hőség, sajna kimaradt. 8-(
Itthon netezgetek békésen, erre te berakod a melóhelyem képét, hát van neked szíved? :-))))
@sako: Kettő is, de hogy jön ez ide :)
@toto92:
"Régebben olyasmi magyarázat volt erre, hogy a külföldi fotósok drágább, jobb minőségű filmekre fotózhattak, így aztán több/jobb minőségű kép maradt meg."

Igen, hát a fényképezés nem volt akkoriban olcsó hobbi, az ember nem kattingatott csak úgy.
És ugye a külföldieknek ez érdekes téma volt, a budapestieknek meg csak villamos.
@Comandante en Jefe: Itthon is volt, akik kattintottam, elég profik is, bár az tényleg bejátszik, hogy ORWO-ból nehéz volt csodát kihozni, pláne 40 évvel később.
Gyermekkoromban a 60-ason járt Bengáli, alig bírt fölmenni a Nagyenyed utcán.
@laci_52: Miért mondasz ilyet? Felment az mindíg, mindössze annyi kellett neki csúszós időben, hogy a vezető kiszálljon és némi homokot szórjon a 2. tengely alá. Rögtön 10 km-es tempóban száguldott ott, ahol az 1000-es 25-30-al simán felment.
Egy műszaki berendezést mindig a legyártáskor létező többi eszközhöz illik hasonlítani. Igaz ez nagyobb feladat, mint fikázni a billentyű mellől. Így ha tetszik - ha nem, a magyar járműipar sokkal többet volt az élvonalban mint azt most bárki is hinné.
A fotózásban a színes dia 1970 körül nem számított luxusnak. Orwochrom, Agfa, Kodak is kapható volt. Az évi négy (4x36 kép:)tekercsre kellett ráálmodnod amit láttál jártodban-keltedben. Ennyire futotta, mert söre akkor is kellett költeni:) Üdv
@nomad: "Egy műszaki berendezést mindig a legyártáskor létező többi eszközhöz illik hasonlítani."
Igen, és a Bengáli már akkor is egy vacak volt. Biztos azért dobták ki az összeset 1982-ig (a legöregebb is maximum húsz éves lehetett), mert olyan jók voltak, de közben a régebbi kéttengelyeseket meg UV-kat még üzemben tartották '84-ig illetve 2007-ig, mert mazochisták volták.