Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollok/spam/túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság

Naptár

szeptember 2018
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  7. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  8. Kőbánya-Hizlaló: egyről a kettőreAki nem villamosmániás vagy kőbányai lakos, az valószínűleg még sose hallott arról, hogy létezik Budapesten egy "Kőbánya-Hizlaló" nevű vasútállomás. Pontosabban tulajdonképpen már nem létezik, mégis...
  9. Keleti kényelem, nyugati... pályaudvarra megy: MÁV "komfort kocsi"Gyerekkoromban tévéreklám hirdette a MÁV új szolgáltatását, a "Komfort" osztályt. Az akkor még nem retrónak számító faburkolatos közegben nénik és bácsik utaztak, luxusnak tűnő körülmények közt:...
  10. Tanmese a terepjáró villamosokról (dr. Németh Zoltán Ádám írása)NZA barátom ráérzett a műfajra, ami nem is annyira baj, mert a héten nem nagyon volt időm blogot írni :) Beavis and Butthead így kezdené: höhö, höhö... terepjáró villamos? Nos, a villamosvasúti...

Címkék

103 (7) 125év (7) 2624 (13) 41-es (7) 424 (8) abszurd (26) Ab van Donselaar (40) agyhúgykő (61) airway (96) álhír (5) állatkert (11) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (79) autók (69) bach (5) balaton (28) basel (7) bbc (8) bécs (43) belgium (11) bengáli (13) berlin (138) berlini fal (20) bkv (42) blog (27) brno (7) budai vár (25) budaörs (37) budapest (731) budapesti pillanatok (41) buék (8) busz (71) búvár (7) c50 (10) c64 (13) caf (10) city lights (70) class 56 (7) commodore (17) csak egy kép (36) csak egy videó (249) csehország (28) csehszlovák (8) csörgő (8) cukiság (33) debrecen (25) demó (5) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) doctor who (43) drezda (7) duna (31) életkép (22) életképek (31) életmód (6) elveszett (31) énblog (349) énzene (17) építészet (66) építkezés (21) épület (14) érdekesség (15) erfurt (7) esti városkép (8) fan fiction (13) favázas (11) feldolgozások (11) felhők (26) felső-szilézia (22) felső szilézia villamos (20) fényvillamos (14) ferihegy (30) film (10) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (14) fogyasztói (24) fonódó (10) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (6) füsti (6) gary moore (31) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (58) gibson (9) gitár (34) gmap (12) goldtimer (6) gondolatok (10) gőzmozdony (23) gyermekvasút (23) haditechnika (12) hajó (40) hampage (286) hamster (5) hangszerek (11) hármashatárhegy (5) havazás (5) helikopter (11) hév (25) híd (29) (28) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (7) humor (117) idegenforgalom (21) ikarus (26) il 14 (9) ipari létesítmények (5) írás (15) it (9) jegyek (5) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (9) karikatúra (5) kassa (7) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kép (6) képek (731) képregény (94) kérdés (7) kirándulás (11) kisföldalatti (10) kiskörút (5) kisvasút (43) ki vagy doki (14) klasszikus zene (5) köd (20) köln (33) kölni dóm (5) közlekedés (328) kritika (70) kulfoldi szemmel (66) lánchíd (7) last ninja (5) látnivaló (11) lengyelország (37) les paul (6) lhbs (25) linz (5) lipcse (12) li 2 (20) ludmilla (14) m4 (15) maci (6) mackó (6) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (9) metró (40) miskolc (24) mittudoménmi (9) mk48 (5) MOD (7) morál (11) morgás (125) mozdonyok (14) mozi (5) mtp (7) muki (10) münchen (25) műrepülés (8) múzeum (46) nagypolszki (6) németország (284) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) nohab (41) nosztalgia (205) nürnberg (20) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (13) NZA (8) olaszország (26) oldtimer (74) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (6) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (5) pályahiba (6) pályaudvar (25) panoráma (107) paródia (5) pécs (12) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (13) popkultúra (115) pozitívum (12) pozsony (24) prága (10) programajánló (25) púpos (13) queen (11) r.i.p. (11) rádió (5) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (10) reklám (21) relax (12) repülés (124) repülőgép (41) repülőgépek (68) repülőnap (33) repülőtér (16) retró (31) rock (68) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (11) semmering (9) SNL (15) sorozatok (15) soundcloud (11) stuttgart (6) svájc (26) szabadság híd (11) szeged (30) szergej (20) szlovákia (64) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (190) társadalom (5) tatra (13) taurus (7) technika (43) technikatörténet (39) tehervonatok (10) tél (13) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (14) tömegközlekedés (333) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (54) trolibusz (49) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (87) überzenészek (17) utazás (288) utcakép (154) uv (32) vár (11) várnegyed (8) város (376) városkép (85) városliget (8) vasút (402) vélemény (11) vicinális (13) vidám park (5) videó (676) villamos (604) vlog (7) vonat (5) wachau (5) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (30) youtube (248) zene (178) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

75 éves a budaörsi repülőtér

2012.06.22. 12:12 :: Hamster

Hetvenöt éve, 1937. június 20-án nyitották meg a budaörsi repülőteret, Budapest akkor új nemzetközi légikikötőjét. Ez a hely gyerekkorom egyik fontos helyszíne volt (sajnos csak nézelődőként), és számos érdekessége van. Az egyik az, hogy bár budaörsinek hívják, Budapest XI. kerületében található. A másik, hogy egyátalán még létezik.

fortepan_14179.jpg

A szűknek bizonyult Mátyásföld (mely tulajdonképpen szintén megvan a mai napig, bár elhelyezkedése miatt hosszabb ideje nem nagyon használják, csak modellezők) leváltására 1936/37-ben építették fel a bécsi vasútvonal szomszédságában a modernnek és reprezentatívnak szánt új repteret. Ez már nem csak egy mező volt, pár csarnokkal a szélén: a pályához tömörítették és alagcsövezéssel víztelenítették a talajt, felépítették Európa egyik legnagyobb hangárját, és - Borbíró Virgil és Králik László tervei alapján - egy olyan utasforgalmi épületet is, mely a modern magyar építészet egyik gyöngyszeme volt:

fortepan_14181.jpg

Sajnos az hamar kiderült, hogy a környező dombok miatt a helyszín nem igazán ideális, ezért már egy évvel később elkezdték tervezni a ferihegypusztai repülőteret - ennek ellenére a háború és az azzal járó bombázások miatt végül még a háború után is egy ideig Budaörs maradt _a_ budapesti repülőtér. 1950 után a katonai,  mezőgazdasági és a kisgépes repülésé lett a terep, majd ezután következett az igazi csoda: hogy a rendszerváltás után bevásárlóközpontokkal és irodaházakkal beépített környéken megmaradhatott a repülőüzem, még ha jelentős korlátozásokkal is. Bevallom, 10-12 évvel ezelőtt gyakran előfordult, hogy felszállás közben azon filóztam, vajon nem ez lesz-e az utolsó repülésem innen.

fortepan_14168.jpg

A fennmaradás persze nem lehetett fényes történet, hiszen a létesítményt a bizonytalan jövő miatt (nem lesz belőle öt év múlva lakópark? golfpálya? temető? parkoló egy újabb bevásárlóközponthoz?) messze elkerülte a tőke, pénz nélkül pedig csak az üzemkészség megőrzéséről lehetett szó, a műemlék jellegű főépület felújításáról már nem.

LHBSfeljaro_kicsi.jpg

Pedig még így, hogy bizonyos külső teraszrészeket meg kellett bontani a leomlás elkerülése végett, is lenyűgöző helyről van szó. A lentebbi, fogadócsarnokot ábrázoló kép már jópár éves; nem tudom, azóta mi változott, de a fény beengedésén és a kör alaprajzon túl mindig nagy kedvencem volt a különböző úticélokat ábrázoló montázs is, ami körbehúzódik a galéria mellvédjén:

LHBSfocsarnok_kicsi.jpg

Aki tisztelegni szeretne a reptér előtt, most szombaton (június 23-án) menjen ki oda: a Li-2-essel és Po-2-essel lehet sétarepülni - és ez nem a reklám helye, de miből lehetne méltóbban megtekinteni egy régi repteret, mint egy őshonosnak tekinthető régi repülőgépből? :)

A fekete-fehér képek a Fortepan archívumából származnak

29 komment

Címkék: énblog budapest repülés építészet budaörs repülőtér lhbs

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr34604339

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Szerintem majd egy lakópark repülőtere lesz. A plitikusok családjainak. A többiek meg majd a Mátyásföldin modelleznek. :)
A repülőtér helyzete most is bonyolult, de az utóbbi időben - köszönhetően az éppen leköszönő reptérparancsnoknak Helembai Szilárdnak - kissé fellendült az élet, és színesebb is lett a repülőeszközök palettája.

Szerencsére a Die Hard forgatásának egy jelentős része, illetve az ehhez szükséges háttértevékenység szintén a repülőtér helyzetét javítja.

De a politikai érdekek nagyon nem a repülőtér megmaradása mellett szólnak. Több nagybefektető ipari parkot szeretne a területen létrehozni. Politikust elvétve látni a repülőtéren, nem hiszem, hogy az ő játszóterük lenne - legalábbis ebben az értelemben biztosan nem.

A körépület - ahogy mi hívjuk - siralmas külső állapotban van, a belső állapotát alapvetően még tudják tartani, de az épület felújítása nem húzható sokáig. Az igazi gond, hogy maga az épület nem a repülőteret üzemeltető Magyar Repülő Szövetség tulajdona, hanem az államé és műemléki "védettség" alatt áll. Ergo az MRSZ akkor sem nyúlhatna hozzá, ha lenne pénze erre. Az állam meg nem foglalkozik az üggyel. Így marad az omló vakolat, az erősen korrodált korlátok, meg az ott levők sziszifuszi erőfeszítése.

Egy biztos: ha a repülőtérhez valaki hozzá akar nyúlni, vagy be akarja zárni, első leszek a tiltakozók sorában, mert Budaörs (LHBS) nem csak a történelmünk (a repülős történelem) része, hanem a mai napig a sportrepülés, a repülés szerelmeseinek egyik fellegvára, egy nagy család otthona. Sokan vagyunk, akik részben ott élünk, ott érezzük otthon és jól magunkat.
Csak azért található a repülőtér Budapest XI. kerületében mert oda is kitették a kerületet! Érdemes megnézni 1935-nél régebbi térképeken, nincs a városhatárban Örsödnél az a kiszögellés ami most a repülőtés és város jogi határát mutatja. Egyszerűen Budaörs rovására a terület nyugati felét Budapesthez csatolták.
Még Ferihegy 1 esetében is biztos tekintettel voltak a repülőtérre az 1951-es Nagy-Budapest kialakításakor. Vecsésnél a 2-en már tettek rá.
NB: 1950 mellényomtam.
Ki tudja, hogy az első képen, az Air France színekben, az milyen madár?
"Sajnos az hamar kiderült, hogy a környező dombok miatt a helyszín nem igazán ideális,"
Azért az tipikus, hogy a megépítés után veszik észre a környező dombokat nem?

Azért kár, hogy ezt is hagyták tönkremenni, szép épület (volt).
@sypso: Szerintem az is belejátszott, hogy épp akkor volt egy minőségi ugrás utasszállítóknál, rádiónavigációban, és ezen a helyen már nem lehetett nagyon bővülni. A régebbi írásokban mindig azt olvastam, hogy a köd állandóan megállt a reptéren, és ezért se szerették (nem volt még mai ILS), de igazából nagy megálló ködöt én nem nagyon láttam a környéken, szóval nem tudom (igaz, akkor nem fűtötte még körbe egy jókora település). Igazából valószínűleg az a csoda, hogy ez a reptér megépült, és nem eleve Ferihegy, ami tulajdonképpen még most, 75 évvel később is bővíthető lenne.
@tehtube: És nagyon helyesen is tették. Bár nem tudom, hogy ha Budaörsé lett volna, akkor fejlesztették volna, vagy simán ott is Elektrotesco és Corauchan lenne ma. Anno sugdolózták a reptéren, hogy szerették volna megszerezni, és amikor nem sikerült, akkor kicsit dafkéból is engedték oda a bevásárlóközpontokat, hogy hátha megfojtják vela a repteret, és akkor megint lehet tárgyalni. Hogy ebből mi igaz, azt nem tudom, de tán még újságban is megjelentek fejtegetések, hogy ha hagynak egy helikopterleszállónyi helyet, akkor hivatalosan a terület besorolása megmarad, mert van fel- és leszállóhely, a maradékból meg lehet ipari park, vagy bármi. Amit írtam, hogy "golfpálya vagy temető", azt nem én találtam ki, valahol konkrétan olvastam, vagy a kábeltévében mondták, már nem tudom. Utóbbit azért találtam furának, mert ugyan magasabban van annál magasságilag, de azért ott van egy köpésre a keserűvíz-telep a közelben.
@_pgpetike: "ipari parkot"
Ettől az elnevezéstől egyébként mindig agyfrászt kaptam: mi ipari? Tele van az ország "ipari parkokkal", csak ipar nincs már.

Egyébként 10-11 éve mintha fellendült volna a reptér, csomó használt, de újonnan érkezett kisgép volt, némelyik ott állt szépen betakarva, 1-2 hetente kijött valaki Jaguárral, szépen foglalkozott vele, repültek kicsit, aztán szépen visszaápolgatták, és elmentek. De akkor menő Audival érkező fiatal srácot is láttam, megáll hangár mellett, kisasszonyt kisegít, feltankolt-bemotorozott Cessnába beszállnak, elhussannak kicsit, aztán vissza, és haza. De ott "lakott" még Besenyei is, mindenféle műrepülő keretek, stb. Akkor ha kiment az ember, állandóan talált repülést, de gyakran céges napokat. Aztán mostanában volt, hogy tökéletes időben kimentem, és láttam két átstartolást és egy elinduló Cessnát, amúgy épp csak ördögszekereket nem görgetett a sivatagi szél.
@Hamster: Egyébként ugyanazon a képen a KLM gépe egy DC-2, de nem bírok rájönni, hogy lehet, hogy a másik képen a Ju-52 mögött az már DC-3-as? Mintha a függőleges vezérsíkja nagyobb lenne, mint a DC2-eseké... Járt az már akkor errefelé?
@Hamster: Hű, még csak nem is hallottam róla! Köszi, megvakarom a témát! A másik kép: Teljesen igazad van! Elég érdekes együttállás a Tantéval.
annyira hihetetlen, hogy mennyit fejlődött a repülés ilyen rövid idő alatt.
Amikor ott állok egy nem is olyan nagy A330-as mellett és ezeken a képeken meg ilyen emberi léptékű gépek mellett állnak az emberek.
@berlin_mount: Azért az is nagy dolog, hogy gyerekkorunkban még az volt a spíler, aki már repült életében, ma meg az van, hogy ki nem repült a hónapban? (mondjuk ezt a vetélkedőt én m ais folyamatosan elveszíteném:)
@Hamster: A fejlődés vagy visszafejlődés nézőpont kérdése. A tíz évvel ezelőtti állapotokhoz képest valószínűleg szembetűnő a hanyatlás. De az tény, hogy egy hullámvölgyből halad kifelé a repülőtér (most még, részleteket nyilvánosan nem mondanék).

De tíz évvel ezelőtt nem volt válság, az embereknek is több pénzük volt. Most is sokan járnak ki mindenféle autókkal, jellemzően 10 év körül, vagy felette... Mert a pénz az nagy úr, repülni márpedig kell, hát az autó, a ház, meg az egyebek látják a kárát....
@Hamster: "ma meg az van, hogy ki nem repült a hónapban?"
no igen, ez van. scak nem abban a formában ahogyan szeretnéd. :(
Ez vicc, hogy a dombok miatt nem alkalmas repülőtérnek, Svájcban ehhez képest kanyonokban vannak a repülőterek.
@Hamster: hát, ezt a vetélkedőt én is elveszíteném. évente max 2x szoktam repülni. Akkor is jobb szretem, a 1-2 órás utakat. 4 óra repülőút után, már veszélyes vagyok az utastársaimra idegileg. Ötperces időközönként tudom megkérdezni, hogy messze vagyunk még? mikor érünk oda? stb..
Engem még a "repülésről szóló film" sem tud megnyugtatni.
www.youtube.com/watch?v=Se7ymCL-Zbg
Ez az igazi elveszett világ/érzés. Az egyik legalábbis.
Kár lenne érte. Én ugyan nem repültem csak részben mert a működö gépet is inkább elhagytam levegőben... Egyszer ha visszállítanák a régi fényét...kapna egy betonos kifutót is...lehetne enmzetközi kisgépes forgalom központja...Mennyivel jobb lenne a külföldi gazdag üzletembernek vagy turistának, ha ide érkezne és a korabeli de modernizált fogadó csarnokon keresztül taxiba ülne és pikk pakk már bent is van a Hiltonban. Nem kellene vesződni a ferihegyi pokolból a belvárosig fél napot. Szép álom de néha az álmok is valóra válnak...Hajrá Budaörsi reptér!
@töreki: Igazából alkalmas, csak az akkori gépek nem voltak olyan túl erősek ahhoz, hogy rosszabb időben is nyugodtan szerethessék a helyet. Illetve ködben nem volt mindegy. Közben utánaolvastam több könyvben, és az egyik variáció szerint az idegenforgalmi hivatal akarta ezt a helyet reptérnek, mert csak 8 kilométerre volt a belvárostól, a másik szerint a légierő akart Budán is mindenképp egy repteret (már hogy nem a hármashatár-hegyi és farkashegyi katlani értelemben, hanem jó nagy placc, infrastruktúrával). Igazából utóbbi logikusabbnak tűnik.
@berlin_mount: Az utasszállítókat én se szeretem, nem arra vannak kitalálva, hogy kényelmeske legyenek, hanem hogy minél kisebb térben minéll több biocargót elvigyenek :)

Off, de a LB-t csak angolul bírom ki, mert úgy a Negyedik Doktor a narrátor :)
www.youtube.com/watch?v=O8DNJsA10Yg
@min: Szerintem ez a vonat sajnos már elment. A pálya hosszával se lehet már játszani, pedig komolyabb forgalomhoz az is kellene. Persze tudom, le kell süllyeszteni a Kőérberki utat, és a túloldalán levő egykori szőlő helyén hosszabbítani, na de szerintem ehhez a környék lakóinak is lenne egy-két szava.
A szokásos jó kis hétvégi írás. :)
@Hamster: Én magyar-angol-német nyelven nézem a Little Britain-t. Hasonlóképp minden más sorozathoz. Kivéve a The big bang theory-t, mert attól magyarul hánynom kell.
@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: nagyjából ez játszódik le nálam :))) Rólam mintázták a karaktert.