Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollok/spam/túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Saját zene

Naptár

május 2019
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  3. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  4. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  8. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  9. Kőbánya-Hizlaló: egyről a kettőreAki nem villamosmániás vagy kőbányai lakos, az valószínűleg még sose hallott arról, hogy létezik Budapesten egy "Kőbánya-Hizlaló" nevű vasútállomás. Pontosabban tulajdonképpen már nem létezik, mégis...
  10. Keleti kényelem, nyugati... pályaudvarra megy: MÁV "komfort kocsi"Gyerekkoromban tévéreklám hirdette a MÁV új szolgáltatását, a "Komfort" osztályt. Az akkor még nem retrónak számító faburkolatos közegben nénik és bácsik utaztak, luxusnak tűnő körülmények közt:...

Címkék

103 (7) 1233 (5) 125év (7) 2624 (13) 2806 (6) 41-es (7) 424 (8) abszurd (26) Ab van Donselaar (40) agyhúgykő (61) airway (96) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (88) autók (73) bach (5) balaton (29) Balt Korthals Altes (5) basel (7) bbc (8) bécs (43) belgium (11) bengáli (19) berlin (158) berlini fal (20) bkv (46) blog (28) brno (9) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (746) budapesti pillanatok (41) buék (8) busz (76) búvár (9) c50 (10) c64 (16) caf (10) city lights (70) class 56 (7) commodore (17) csak egy kép (36) csak egy videó (251) csehország (31) csehszlovák (13) csörgő (8) cukiság (33) debrecen (25) demó (6) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (6) doctor who (42) drezda (7) duna (31) életkép (22) életképek (32) életmód (6) elveszett (31) énblog (378) énzene (18) építészet (66) építkezés (22) épület (15) érdekesség (18) erfurt (7) esti városkép (8) ezres (6) fan fiction (12) favázas (11) feldolgozások (11) felhők (26) felső-szilézia (22) felső szilézia villamos (20) fényvillamos (14) ferihegy (33) film (11) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (15) fogyasztói (24) fonódó (10) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (31) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (59) gibson (9) gitár (34) gmap (14) gmunden (5) goldtimer (6) gondolatok (11) gőzmozdony (25) gyermekvasút (25) haditechnika (13) hajó (41) hampage (300) hamster (5) hangok (5) hangszerek (11) hármashatárhegy (5) havazás (5) helikopter (11) hév (27) híd (29) (31) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (7) humor (116) idegenforgalom (21) ikarus (28) il 14 (9) ipari létesítmények (5) írás (14) it (9) jegyek (5) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (9) karikatúra (5) kassa (8) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kelet-berlin (5) kép (6) képek (775) képregény (94) kérdés (8) kirándulás (11) kisföldalatti (11) kiskörút (5) kisvasút (43) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (34) kölni dóm (5) közlekedés (337) kritika (71) kulfoldi szemmel (69) lánchíd (7) lanovka (6) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (37) les paul (6) lhbs (25) linz (9) lipcse (12) li 2 (20) ludmilla (14) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (7) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (9) metró (41) miskolc (24) mittudoménmi (9) mk48 (5) MOD (7) morál (11) morgás (125) mozdonyok (15) mozi (6) mtp (7) muki (10) münchen (25) műrepülés (8) múzeum (48) nagypolszki (6) németország (306) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) nohab (43) nosztalgia (212) nosztalgiabusz (21) nosztalgiavillamos (67) nürnberg (20) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (13) nyugat-berlin (6) NZA (8) olaszország (26) oldtimer (84) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (6) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (6) pályahiba (6) pályaudvar (30) panoráma (108) paródia (5) pécs (12) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (16) popkultúra (116) pozitívum (12) pozsony (26) prága (11) programajánló (26) púpos (13) queen (14) r.i.p. (12) rádió (5) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (10) reklám (21) relax (12) repülés (124) repülőgép (42) repülőgépek (72) repülőnap (34) repülőtér (18) retró (32) rock (72) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (14) semmering (9) skoda (5) sky channel (5) SNL (15) sorozatok (15) soundcloud (12) spotting (18) st.pölten (5) stuttgart (6) svájc (26) szabadság híd (11) szeged (30) szergej (20) szliács (5) szlovákia (72) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (193) társadalom (5) tatra (14) taurus (7) technika (52) technikatörténet (42) tehervonatok (10) tél (13) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (14) tömegközlekedés (342) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (59) trolibusz (51) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (87) überzenészek (17) utazás (296) utcakép (159) uv (35) vár (11) várnegyed (8) város (383) városkép (86) városliget (8) vasút (420) vélemény (13) vicinális (13) vidám park (5) videó (707) villamos (627) vlog (7) vonat (5) wachau (5) woltersdorf (5) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (30) youtube (258) zene (186) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Éjszakai villamosszállítás vasúton át

2012.07.25. 01:36 :: Hamster

Idilli nyári éjszaka volt, a meleg levegő lágyan cirógatta azt, aki kimozdult otthonról. A majdnem teli Hold fénye élesen vetült az óbudai vasútállomáson ácsorgó öreg villamoskocsikra, amik...

sz__7491.jpg

Hogy micsoda? Ja, igen: tényleg villamosok álltak a vasútállomás vágányain. Sajnos nem tram-train szerelvényekről volt szó, de így is legalább két tucat lelkes ember fotózgatta őket.

sz__7504.jpg

Nem akármilyen tujákról volt szó: ezek múzeumi célból megőrzött kocsik, melyek az elmúlt évtizedeket a szentendrei HÉV kocsiszín hátsó udvarán - a "parajosban" - töltötték. Utólag már nehéz lenne megmondani, annak idején mi volt a ráció abban, hogy a villamoshálózattól távol, a szabadba száműzték ezeket a járműveket (valószínűleg nem akarták, hogy megismétlődjön az, ami az újpesti remizben tárolt gyűjteménnyel történt), mindenesetre a BKV-n belül is sokan érezték, hogy nem jó ez így, és most végre pénzt is tudtak szerezni arra, hogy visszahozzák őket onnan. Elsőre ugyan voltak nehézségek, de szerencsére nem adták fel.

sz_ge_35.jpg

Persze az idő nyomott hagyott rajtuk, például az előbbi képen látott, 2806-os pályaszámú kocsi láthatóan gyűröttebb harmincöt évvel ezelőtti önmagánál - összehasonlításként álljon itt Peter Haseldine képe a hetvenes évek Váci útjáról. Ez a motorkocsi 1911-ben kezdte pályafutását a Budapesti Villamos Városi Vasút "K" típushoz tartozó, 382-es pályaszámú járműveként, és 1977-ben vonult nyugdíjba. 

sz__7520.jpg

A mögötte álló két síndöcögény pótkocsi volt: elől a Ganz középbejáratú villamosok egyetlen megmaradt hírmondója, az 5600-as pótkocsi 1930-ból, mögötte a hasonlóan kerek pályaszámú 5800-as. Utóbbi testvéreit egészen 2007-ig használták (-tuk), ők voltak a fapados, villanykörtés világítású kocsik - amiben az az irónikus, hogy ez a példány 1939-ben eredetileg bőrüléssel és rejtett világítással épült!

sz__7561.jpg

Az öreg villamosokat egy HÉV mozdony és egy kis sínbusz (teher-vágánygépkocsi, TVG) segítségével juttatták el Szentendréről az óbudai MÁV állomásra, onnét a Magyar Magánvasút Zrt. dízelmozdonya vontatta át Angyalföldre, ahonnan a BKV unimogja vitte le az angyalföldi remizbe. Ennél sajnos csak bonyolultabb módon juthattak volna be a városba a tuják, mivel Filatorigát állomás és a Hévizi úti vágány elbontása óta nincs közvetlen kapcsolat a szentendrei HÉV és a villamoshálózat közt. A kocsik műszaki állapota miatt egyszerre egyet hoztak át, két éjszaka alatt hármat-hármat. A fentebbi képen a 2806-os már Angyalföld állomáson várja társait (a háttérben a Szellem-telep házai láthatók).

Videót is készítettem a szállításról, bár sajnos nem volt kéznél éjjellátó kamera - pedig nagy szükség lett volna rá :)

sz__7593.jpg

A második éjszaka járművei is érdekesek voltak: az 1714-es számú motorkocsi a manapság majd' minden szombaton látható 611-es nosztalgiakocsi párja volt 1950-től 1976-ig. Sőt, forgalomból való kivonásuk után, még mindig együtt ők voltak az első budapesti nosztalgiavillamos is, míg szét nem választották a szerelvényt. 1987-ben, a budapesti villamos 100. születésnapjának örömére az 1715-ből 611-es lett, a Budapesti Közúti Vaspálya Társaság színeiben, az 1714-est pedig félreállították. Remélhetőleg egyszer lesz pénz arra, hogy helyreállítsák, lehetőleg BSzKRt korabeli állapotra, mert hát annak ellenére, hogy ma is minden harmadik városlakó "beszkártnak" hívja a BKV-t, perpillanat nincs BSzKRt-os nosztalgiavillamosunk...

sz__7652.jpg

A nagyvasúti dízelmozdonyt nem villamosok szállítására tervezték, ezért a vontatmány elé "közvetítőkocsinak" odacsatolták a HÉV kis sínbuszát, a TVG-t. Itt éppen az 1714-est készültek elvontatni Angyalföld felé, de még várni kellett a sorukra. Eközben áthaladt a menetrend szerinti esztergomi vonat is, izgalmas fotótémát adva.

sz__7671.jpg

Lássuk az aznapi két másik járgányt is! Akit a hozzánk közelebb levő szürke fadoboz a Mukikra emlékeztet, nem jár messze az igazságtól, ez a kocsi valahol tényleg a mai Mukik egyik őse: 1904-ben a BKVT szerezte be 7004-es számon, majd - átalakítások sorozata után - Miskolcon ment nyugdíjba a kilencvenes években. Mögötte az 5884-es pótkocsi látható; az előző napi 5800-assal együtt ő is a kicsit pongyolán "UV pót" néven emlegetett család tagja (EP sorozat), mely azonban sosem közlekedett UV-k közt. Érdekessége, hogy megmaradt kettős feljárósnak és nyitott peronosnak - az ő ideális helye valószínűleg egy 1500-as mögött lenne. Sajnos mire ez megtörténhet, sok idő el fog tenni, ugyanis ha a kocsikat - a terveknek megfelelően - Angyalföldről tovább is szállítják Zuglóba, zárt helyre, annyi pénze valószínűleg egy ideig nem lesz a BKV-nak, hogy talpraállítsa az összes talpraállításra váró öreg villamost :(

sz__7558.jpg

És a bejegyzés végén a bónusz kép: az éjszaka hőse az angyalföldi állomás Elvisz Trénje volt, aki képes volt több másodperc hosszan nem mozdulni, hogy lefotózhassam - lásd fentebb. Mondjuk húsz próbálkozásból egyszer csinált ilyet, mert egyébként állandóan kapkodta a fejét, hogy ki ez a sok holdkóros, és mit rohangászik itt :)

36 komment

Címkék: budapest bkv videó képek múzeum nosztalgia villamos 2806

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr754676246

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

éjszakai poszt az éjszakai villamosokról.
nem baj ha én majd ma nap közben olvasom el? :)
"Az öreg villamosokat egy HÉV mozdony és egy kis sínbusz (teher-vágánygépkocsi, TVG) segítségével juttatták el Szentendréről az óbudai MÁV állomásra, onnét a Magyar Magánvasút Zrt. dízelmozdonya vontatta át Angyalföldre"

Pár éve amikor még nem volt eluralkodva az agyatlan bürokrácia, vihette volna végig a HÉV mozdony...
@Hamster: "Elvisz Trén" - Na igen, művelt embernek nincs párja! ;-)
Ez az 5800-as biztos, hogy az az 5800-as? Az 50-es évek átszámozási ("számtömörítési") mozgalmában nem véletlenül a sorozat végéről vagy közepéről került át valamelyik?
"az ő ideális helye valószínűleg egy 1500-as mögött lenne"
Nem lehet, biztos. Az persze kérdés, hogy miként, ugyanis az 1500 "all electric" volt eredendően, csak később került rá levegős berendezés, az 5800-asok viszont mintha légfékesek lettek volna, a solenoid csak az UV-k miatt került rá. Az 1500-asok viszont már az 5800-asokkal voltak pótos szerelvényben.
@Iza Béla: Én úgy gondolom, hogy ha ezt választották ki 5800-asként, akkor talán tényleg ő lesz az. De ez a téma sose foglalkoztatott túlságosan, nem foglalkoztam vele, így hát nem is vagyok mérvadó benne. Épp ezért azt se tudom, annak idején mi alapján válogatták, hogy melyik kocsi lett UV-s, de az 5884-es szolenoidos _és_ légfékes is, úgyhogy tulajdonképpen más mögé is mehetne.
"Utólag már nehéz lenne megmondani, annak idején mi volt a ráció abban, hogy a villamoshálózattól távol, a szabadba száműzték ezeket a járműveket"
hogy közel legyenek a szentendrei múzeumhoz?

"Ja, igen: tényleg villamosok álltak a vasútállomás vágányain."
zártárcsás villamos. :D

"aki képes volt több másodperc hosszan nem mozdulni, hogy lefotózhassam"
:)))

én a Mukikon a mai napig meglepődök, a város látható rejtőzői. néha felbukkannak, mindenki látja, de egy szó nem éri őket, hogy milyen öregek. pedig öregebbek mint a BKV jelenlegi járművei.
@Rocko-: "hogy közel legyenek a szentendrei múzeumhoz?"
És akkor mi van? A villamosok felújítását alapvetően nem ott csinálták... még ha látogatható helyen lettek volna, de nem, pont a sínek túloldalán, a csarnokok által takarva.

"zártárcsás villamos"
Az kell, a magyar vasút zártárcsa nélkül nem megy*, ha lenne magyar sinkanszen, TGV vagy ICE, azon is ott libegne.

*gondold el, milyen lenne tárcsa nélkül

"de egy szó nem éri őket, hogy milyen öregek"
Szerencsére olyan munkakörben vannak, hogy az embereket nem érinti az öregségük. Akik dolgoznak velük, lehet, hogy örülnének valami modernebbnek, kényelmesebbnek, bár igazából egy részük imádja őket :)
@Sam. Joe: Hja kérem, a széles látókör mindenkinek jár! (és van, akinek jut is:)
@Hamster: "A villamosok felújítását alapvetően nem ott csinálták... "
áhá, ezt nem tudtam, jogos.

"Az kell, a magyar vasút zártárcsa nélkül nem megy*"
tudom, tudom.

"Szerencsére olyan munkakörben vannak, hogy az embereket nem érinti az öregségük."
noja. :)

"Akik dolgoznak velük, lehet, hogy örülnének valami modernebbnek, kényelmesebbnek, bár igazából egy részük imádja őket :)"
sokat sztem nem isl ehet modernizálni. :)

"Hja kérem, a széles látókör mindenkinek jár!"
Frei dosszié? :)
Köszi! Ez egy jó kis olvasmány volt. Olyan, amiért szeretünk tégedet.
@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Ez most kicsit kocka bejegyzés volt, pedig igyekeztem a pályaszámokat és a történelemórát kivágni. Plusz egy macskás képet is betettem, hiszen az az internet lényege :)
@Rocko-: "sokat sztem nem isl ehet modernizálni"
Nem őket kéne modernizálni, hanem modern járgányokra cserélni őket, amire fel lehet normálisan szállni, ami halk, fűtött, amin a surlódást elősegítő homokot nem kézi lapáttal kell szórni, stb. Egyébként elsősorban egy síncsiszoló kellene, borzasztó hullámos minden vágányfelület a városban, szerintem a zajok és rezgések több tíz százalékáról csak az tehet... de nem baj, mert legalább a pálya és a jármű is hamarabb tönkremegy rajta :I

"Frei dosszié? :) "
És tudja, és tudja, és tudja!!
@Hamster: Ennyire azért nem bíznék a kiválasztásban, mindenesetre jó, hogy megvannak. Az UV-sítás valószínűleg a főműhelyi esetékesség, a ráolvasás és a fekete mágia témaköre.
"Akik dolgoznak velük, lehet, hogy örülnének valami modernebbnek, kényelmesebbnek"
Unimog? Főműhelyi traktor?
@Hamster: "Nem őket kéne modernizálni, hanem modern járgányokra cserélni őket, "
lényegében mindegy, én sejtésem szerint nem sok van ami változott volna.
vagy de?

"borzasztó hullámos minden vágányfelület a városban"
igen.

"És tudja, és tudja, és tudja!!"
simán. :)
na ehhez kéne valami jó kis crowfundingot csinálni, kickstarteren vagy mittomén, hogy tisztán adakozhassanak a zemberek. nem hiszem el, hogy legalább 1-2 kocsira való ne gyűlne össze...
@Iza Béla: "Unimog? Főműhelyi traktor?"
Ezek jók, amikor csak 10-50-100 métereket kell mozgatnod valamit, de amikor egész kocsikat, forgóvázakat kell vinni, rendszeresen, akkor már nem. Az ember persze hallott mindenféle pletykákat, hogy UV-ból szerettek volna ilyet csinálni, meg középrész nélküli ICS-ből, de gondolom győzött a pénzhiány, hogy a Mukik már megvannak és működnek.
@Iza Béla: A győri pótoknál (5800-5900-6000) nem volt pályaszámtömörítés. Csere is csak egy volt, azt is visszacsinálták (5895-6041, ha jól tévedek, egymás számán jöttek ki műhelyből)
@Hamster: síncsiszoló?? akkor meg a sín kopna le gyorsan! mennyivel egyszerűbb egy új combinót venni 80 év múlva, mint 5-6-10 évente a sínt cserélni... :))
@berlin_mount: Értem a viccet, de szerintem egy időnként csiszolt sín tartósabb, és összeségében amúgy is visszahozná az árát. Igaz, a város sínszálainak nagy részét már nem lehetne "rendbecsiszolni", annyira sz*rok, de azért lassan el kellene kezdeni. Budapestnél sokkal kisebb hálózatoknak van saját csiszolója, nálunk meg x évente hívnak valami külföldi gépet... szarnak a pofon...
Amúgy a régi Váci utas képnek se örült senki, pedig úgy kerestem egyet, hogy hasonlítson a persketíva az óbudai képhez... Legközelebb csak a videót rakom fel, nem fogom duplán méretezgetni a képeket (mert ugye a hampage-hu-ra nagyobban kerülnek fel) :)
Zártárcsa - ma megint okosabb lettem. Köszönöm. Vicces volt látni a modern vonatokon ezt a palacsintasütőt. Tényleg, mi a búbánatnak kell még? Van valami jelentősége?
@Hamster: nekem feltűnt, persze felmerült bennem a kérdés, hogy a régi képre emlékezve készült a pályaudvari, vagy a vakszerencse segített?
@Hamster: Azért ezt egyes iparvasutaknak vagy metróknak ne reklámozd. ;)
@Zolcsi67: Az 5874 is biztos az, ami?
@Iza Béla: Ha az 5884-re gondolsz (ami a szerelvényben van), igen. Az utolsó, még forgalomban levő nyitott peronos pót volt.
@Kicsi Kacsa: A zártárcsa zért kell, mert az mutatja, hogy ott a vonat vége. Az állomásokon a személyzet figyeli, és ha nincs a vonat végén tárcsa, akkor az vonatszakadást jelezhet, ekkor megállíthatják a vonatokat.

(itt a kommentet hangos bruhaházás miatt megszakítjuk)

Ezt írták vasutasok és komoly vasútbarátok. De egyrészt szerintem kevesen figyelik a tárcsát, másrészt néha látni tárcsa nélkül, vagy rossz végen közlekedő vonatot, és nem áll meg a Föld forgása. Harmadrészt amikor szóló mozdony... pardon: gépen is van, azt nehéz értelmezni, akárcsak a zárt, csak műhelyben megbontható motorvonatoknál. Például a Desiro, Flirt, Talent seggreül, ha valahol szakad, mert Jacobs-forgóvázas, de azért bazira kell ez a százötven éves fontoskodás, legalább 1-2 perc elmegy azzal, hogy szerencsétlen kalauz lehalássza a tárcsát az egyik végről és felrakja a másikra :-/

Az, hogy a személykocsik végén már 50-60 éve van zárfény, a motorkocsikon is van, semmit nem változtat, gondolom az akár messzebről látható is lehetne. Bár láttam én gigantos tehervonatot előre zárfénnyel átrobogni fontos szolgálati helyen, és le se tojták.

Ergo nem tudok másra gondolni, hogy azért kell a zártárcsa, mert nem elég nevetséges a magyar vasút :I
@Kicsi Kacsa: "nekem feltűnt, persze felmerült bennem a kérdés, hogy a régi képre emlékezve készült a pályaudvari, vagy a vakszerencse segített?"
Kerestem egy olyan képet, amin körülbelül hasonló szögből volt fotózva, mint az én óbudai képem, és a pótkocsi is középbejáratú volt, ebben most nem volt nagy erőfeszítés, mert rémlett, hogy van ilyen kép, csak meg kellett keresni, hogy ki készítette :)
@Iza Béla: "Azért ezt egyes iparvasutaknak vagy metróknak ne reklámozd."
Mind a traktor, mint az unimog hajlamos lejönni a sínről, magasvágányon ezért vigyáznak velük, namármost az azért gáz lenne, ha emiatt egy főműhelyi menet öttel menne a városban. Hogy félreeső, mást nem zavaró iparvágányokon más mit csinál, az itt nem nagyon számít :)
@Iza Béla: OK, én is kevertem, tehát a fedvény az előzőkre: két háborús sérült kocsi helyére számoztak le később készült őótokat.
@Iza Béla: egy rézsű és bokorvágó tálcás, vaskerekes, jobbra áttolt kormányos unimog minden háztartásban kell hogy legyen!
mert ugye az emebr realxációs jelleggel nem csak villamosokat, hanem rézsűvágókat is nézhet: youtu.be/xucRdRUB4r0
@Iza Béla: A lausanne-i metró is teljesen elzárt üzem. Itt ezek a példák nem sokat érnek, inkább képzelj el, hogy vonszolsz egy ICS-t Kelenföldre a 4-es felől: a Skála-piacnál lehúzod a 4-esről a 47-esre, ott lecsatolsz, átállsz a másik végre, felcsatolsz, közben ott áll már egy 47-es és egy 41-es mögötted, aztán felmész a bútorváltóig, ott megint eljátszod ezt, közben megint áll minden menetrend szerinti közlekedés... eleve, néhány helyen a körüljárás és megfordulás se lenne egyszerű baleset. Vagy mindkét végén legyen egy unimog, előre-hátra nézve, sé az egyik mindig rükvercben megy?
@Hamster: Mennyivel egyszerűbb lenne, ha a 4-es minimum a Hanoi parkig érne, és lenne közvetlen vágánykapcsolat a KDT-n Kelenföld felé......

Már megint pisiszagú a kezem ébredés után.
@Rocko-: Természetesen vasúti légsűrítővel, légtartállyal, fékszeleppel. :)

@Hamster: Khmmm... Talán nem az Unimog a felelős azért, hogy nem lehetett pár vágánykapcsolatot beépíteni és/vagy meghagyni. Mellesleg normális esetben Fehérvári út rpu-ig el tudja tolni gyökkettővel is. Az Unimog sajnos azért nem alternatíva, mert a BKV még használtam sem nagyon tud beszerezni a jelenlegi helyzetben. Villanyt pedig ugyanúgy közbeszereztet, mint gázolajat, tehát nem lakossági áron kapja, így az üzemanyag nem különösebben drága. A Mukikat ha normális állapotban lehetne tartani, megbízható jószágok lennének. Ha meg nagy vontatási teljesítmény kell, ott az UV. Persze az sem lenne baj, ha közvetlen kapcsolású lehetne, a kontaktorok nélkül azért megbízhatóbb...