Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollok/spam/túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság

Naptár

november 2018
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30

Ez megy most

  • Hamster: @Comandante en Jefe: Amit láttam, az olyen díszes volt, kicsit anakronisztikusnak tűnt. Viszont a tea úgy általában ki... (2018.11.14. 15:22) A nyomtávváltós Sarlósfecske
  • Comandante en Jefe: A szamovár nagyon király dolog! Ukrajnát vonatoztuk be éjszakaival anno (a Krím akkor még beleértendő volt). Nincs is ... (2018.11.13. 21:42) A nyomtávváltós Sarlósfecske
  • densha.blog: Anno még 2014-ben, Coimbra és Hendaye közt mentem Talgo-s Trenhotellel. Leharcolt pályán az egyetlen tengely okozta "d... (2018.11.13. 21:14) A nyomtávváltós Sarlósfecske
  • Gabesz9: @Hamster: Szerintem erre jó pár évet kell még várni. (2018.11.13. 17:57) A nyomtávváltós Sarlósfecske
  • Hamster: @seadxdx: Én Szili vontatással már max nosztalgiavonatokat akarok elképzelni :) (2018.11.13. 17:50) A nyomtávváltós Sarlósfecske
  • seadxdx: A bosnyákoknál Szarajevó-Mostar távon ki tudtam próbálni azokat az ottaniakat. A két város közt a 220-as végsebességű ... (2018.11.13. 17:35) A nyomtávváltós Sarlósfecske
  • Udo von Schmetterling: @Andy Capp: Ott a pont! (2018.11.11. 19:06) Egy kis Bohém rapszódia
  • Hamster: @Flankerr: Mindkettőnek elvileg az lenne a dolga, hogy szórakoztasson. Az egyiknek sikerült :) (2018.11.11. 18:50) Egy kis Bohém rapszódia
  • Sam. Joe: @Hamster: 8-) Úgy vagyok a Star Wars IV-V-VI-on kívüli SW filmekkel, mint az Alien 1-2-n kívüli részeivel. Számomra ne... (2018.11.11. 16:51) Egy kis Bohém rapszódia
  • Andy Capp: @Hamster: Az. Én átnézek a mai hollywoodi CGI-orgia szuperhősmozikon, egyik sem érdekel. A rókabőr SW-folytatások sem ... (2018.11.11. 16:51) Egy kis Bohém rapszódia
  • Utolsó 20

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  3. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  4. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  7. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  8. Kőbánya-Hizlaló: egyről a kettőreAki nem villamosmániás vagy kőbányai lakos, az valószínűleg még sose hallott arról, hogy létezik Budapesten egy "Kőbánya-Hizlaló" nevű vasútállomás. Pontosabban tulajdonképpen már nem létezik, mégis...
  9. Keleti kényelem, nyugati... pályaudvarra megy: MÁV "komfort kocsi"Gyerekkoromban tévéreklám hirdette a MÁV új szolgáltatását, a "Komfort" osztályt. Az akkor még nem retrónak számító faburkolatos közegben nénik és bácsik utaztak, luxusnak tűnő körülmények közt:...
  10. Tanmese a terepjáró villamosokról (dr. Németh Zoltán Ádám írása)NZA barátom ráérzett a műfajra, ami nem is annyira baj, mert a héten nem nagyon volt időm blogot írni :) Beavis and Butthead így kezdené: höhö, höhö... terepjáró villamos? Nos, a villamosvasúti...

Címkék

103 (7) 125év (7) 2624 (13) 41-es (7) 424 (8) abszurd (26) Ab van Donselaar (40) agyhúgykő (61) airway (96) álhír (5) állatkert (11) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (82) autók (70) bach (5) balaton (29) basel (7) bbc (8) bécs (43) belgium (11) bengáli (13) berlin (146) berlini fal (20) bkv (42) blog (28) brno (8) budai vár (25) budaörs (38) budapest (732) budapesti pillanatok (41) buék (8) busz (72) búvár (8) c50 (10) c64 (14) caf (10) city lights (70) class 56 (7) commodore (17) csak egy kép (36) csak egy videó (249) csehország (30) csehszlovák (9) csörgő (8) cukiság (33) debrecen (25) demó (6) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) doctor who (43) drezda (7) duna (31) életkép (22) életképek (31) életmód (6) elveszett (31) énblog (355) énzene (17) építészet (66) építkezés (21) épület (15) érdekesség (17) erfurt (7) esti városkép (8) fan fiction (13) favázas (11) feldolgozások (11) felhők (26) felső-szilézia (22) felső szilézia villamos (20) fényvillamos (14) ferihegy (30) film (11) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (14) fogyasztói (24) fonódó (10) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (6) füsti (6) gary moore (31) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (59) gibson (9) gitár (34) gmap (12) goldtimer (6) gondolatok (10) gőzmozdony (23) gyermekvasút (23) haditechnika (12) hajó (40) hampage (292) hamster (5) hangszerek (11) hármashatárhegy (5) havazás (5) helikopter (11) hév (25) híd (29) (28) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (7) humor (117) idegenforgalom (21) ikarus (26) il 14 (9) ipari létesítmények (5) írás (15) it (9) jegyek (5) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (9) karikatúra (5) kassa (7) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kelet-berlin (5) kép (6) képek (744) képregény (94) kérdés (7) kirándulás (11) kisföldalatti (10) kiskörút (5) kisvasút (43) ki vagy doki (14) klasszikus zene (5) köd (20) köln (33) kölni dóm (5) közlekedés (331) kritika (72) kulfoldi szemmel (66) lánchíd (7) lanovka (5) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (37) les paul (6) lhbs (25) linz (5) lipcse (12) li 2 (20) ludmilla (14) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (5) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (9) metró (41) miskolc (24) mittudoménmi (9) mk48 (5) MOD (7) morál (11) morgás (125) mozdonyok (14) mozi (6) mtp (7) muki (10) münchen (25) műrepülés (8) múzeum (46) nagypolszki (6) németország (293) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) nohab (43) nosztalgia (206) nosztalgiabusz (21) nosztalgiavillamos (60) nürnberg (20) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (13) nyugat-berlin (6) NZA (8) olaszország (26) oldtimer (76) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (6) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (5) pályahiba (6) pályaudvar (26) panoráma (108) paródia (5) pécs (12) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (15) popkultúra (116) pozitívum (12) pozsony (24) prága (11) programajánló (25) púpos (13) queen (13) r.i.p. (12) rádió (5) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (10) reklám (21) relax (12) repülés (124) repülőgép (41) repülőgépek (70) repülőnap (34) repülőtér (17) retró (31) rock (70) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (11) semmering (9) SNL (15) sorozatok (15) soundcloud (11) stuttgart (6) svájc (26) szabadság híd (11) szeged (30) szergej (20) szlovákia (67) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (192) társadalom (5) tatra (13) taurus (7) technika (48) technikatörténet (40) tehervonatok (10) tél (13) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (14) tömegközlekedés (334) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (57) trolibusz (49) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (87) überzenészek (17) utazás (292) utcakép (154) uv (32) vár (11) várnegyed (8) város (378) városkép (86) városliget (8) vasút (410) vélemény (12) vicinális (13) vidám park (5) videó (688) villamos (607) vlog (7) vonat (5) wachau (5) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (30) youtube (250) zene (181) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

A kisváros elveszett, a sín maradt: Rüdersdorf

2012.09.08. 18:30 :: Hamster

Több ezer képet készítettem olyan utcákról, ahol a házak megmaradtak, de a villamossín eltűnt, most lehetőségem volt az ellenkezőjére is...

A német főváros mellett a mai napig működik három, a berlinitől független villamosüzem, mely egy-egy S-Bahn állomástól indulva a környező településeket tárja fel. Valahogy úgy kell elképzelni, mintha a törökbálinti vasúti megállóhelytől méteres nyomtávú tuja járna Budakeszire, a biatorbágyi vasútállomástól normál nyomtávú Sóskútra, Etyeken át... Az egyik ilyen Berlin-Friedrichshagentől Schöneichén át Rüdersdorfig halad, 1912 óta (két évvel korábban még Schöneiche volt a végállomás, ezért a vonalat a mai napig leginkább "schöneichei villamos" néven emlegetik, holott voltaképp viszonylatszáma is van: 88-as).

IMG_2490.JPG

A vonal 1977-ben érte el mai hosszát, akkor hosszabbították meg Alt-Rüdersdorfig. Ez azonban nem sima hosszabbítás volt, hanem az eredeti vonal egy szakaszának feladásával járt - a megszűnt szakasz egyetlen vágánya azonban mai is a helyén van a kockaköves úton! Normál esetben egy rácsos kapuban végződik pár száz méter után, most nyáron azonban a megnyitó századik évfordulóján ünnepséget rendeztek a régi végállomáson, és tovább lehetett menni (illetve a vágányon lóvasút is járt). Naná, hogy ezt látnom kellett!

IMG_2496.JPG

Az egész utca olyan, mint valami  fura horrorfilmben: van úttest, van padka, vannak lámpák, ott a sín (felsővezeték azért már nincs), de az egész nem vezet sehova. A magyarázat egyszerű: ami itt erdei útnak tűnik, egykor kisvárosi utca volt:

hist43.jpg

Sajnos a régi képeket csak a látogatás után kaptam, úgyhogy nem tudok rendes "régen és most" képpárokkal szolgálni, de a fenti házsor talán valahol itt lehetett:

IMG_2507.JPG

Az egykor Kalkberge néven önálló településre kezdetben benzolmotoros mozdonyok vontatták a kocsikat, egy ilyen szerelvényt látunk ezen a képeslapon:

hist06.jpg

Az én képemen valószínűleg ugyanezt a részletet látjuk, csak a másik irányból - ahol nálam az emberek jönnek le az úton, ott volt a mozdony a régi fotón:

IMG_2501.JPG

Egészen döbbenet, hogy ennyire gyorsan eltűnhet a civilizáció! Hogy miért tűnt el, azt a település(rész) neve magában hordozza: Kalkberg(e) = "Mészhegy(ek)". A környék ipara és fejlődése több száz éven keresztül az itt bányászott mészkövön alapult, a hatvanas években pedig úgy határoztak, hogy bővítik a környék cementműveit, a kitermelést pedig felfuttatják. Emiatt a hetvenes évek közepén elkezdték kiüríteni az ekkorra már Rüdersdorf városrészeként létező Kalkbergét, a villamosvonalat pedig elterelték és Alt-Rüdersdorf városrészig vezették.

IMG_2511.JPG

Érdekes módon a tervet mintha csak félig vitték volna végig, hiszen bár a városrész házait eldózerolták, az utca megmaradt: nem ásták fel, nem építettek semmit a helyére. Az is igaz, hogy az utca mögötti domb túloldalán egy ma is művelt, ránézésre több négyzetkilométeres külszíni fejtés-sor húzódik, a szélén ezzel a műemlékként ott rozsdásodó géppel.

IMG_2497.JPG

A domboldalban és a fák közt fel lehet fedezni a házak, pincék maradványait. Az ünnepség miatt nem voltam egyedül a semmibe vezető utcában; az idősebbek folyamatosan arról beszélgettek egymással, hogy milyen volt, amikor itt még emberek laktak...

IMG_2546.JPG

Ezzel együtt, ha az ember nem figyel oda, simán hihetné, hogy egy teljesen sima sokadrangú országúton halad, a sín pedig valami iparvágány.

hist22.jpg

A felhagyott szakasz nem túl hosszú, 900 méter után már el is jutunk az egykori hurokvégállomáshoz, melynek összeágazódását még lehet sejteni, bár a váltót néhány éve kivették:

IMG_2508.JPG

Így nézett ki a környék, amikor még Marktplatz-nak, azaz piactérnek hívták - bár a megszüntetésekor már Karl-Marx-Platz-ként hivatkoztak rá:

hist08.jpg

Közlekedésbaráti magyarázat: a benzolmotoros időkben (és valószínűleg még később is) még nem volt hurokvágány, a mozdony kisvasúti módon körbejárta a személykocsit a másik vágányon.

IMG_2538.JPG

Ki tudja, az itt baloldalt rozsdásodó oszlop talán ugyanaz, mint az előbbi képeslapon? Ezzel együtt, erre a helyre most senki nem mondaná, hogy egykor piactér volt!

IMG_2542.JPG

Egyébként érdekes ez a "tér": az egyik oldalán a kicsit feljebb látható külszíni fejtés kezdődik, a másik oldalán pedig ez a kellemes tavacska húzódik. Nem csúnya vidék ez!

A régi képekért köszönetet szeretnék mondani Bernhard Neumann-nak!

22 komment

Címkék: berlin város németország képek elveszett villamos utcakép

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr54763249

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

s nekem mé nem szótá?
állati. valahogy annyira diktatórikus a sztori, hogy el se tudom mondani. fura így utólag látni. csak ezért mentél ki, ugye? :)

a markt/marx tér meg rímel szegedre: mars/marx tér :)
@milliliteratura: Igazából a Rur (nem Ruhr) vidéken is vannak ksivárosok, amiket felvásárolnak, eldózerolnak, aztán bazi nagy barnakőszénfejtések lesznek a helyükön, márpedig az még Nyugat-Németországnak is eléggé a nyugati fele :) Persze másutt is van, de én csak Düren környékét ismerem:
de.wikipedia.org/wiki/Liste_abgebaggerter_Ortschaften
@milliliteratura: Persze a közelben a legdurvább példa valószínűleg Most/Brüx városa Csehszlovákiában, amiből ma már csak egyetlen eredeti épület áll, az is csak azért, mert arrébbtették, mielőtt minden mást ledózeroltak volna:
de.wikipedia.org/w/index.php?title=Datei:Kostel_05.jpg&filetimestamp=20090327092702
Pedig elvileg mégis van város ez a város ma is:
hu.wikipedia.org/wiki/Most_%28telep%C3%BCl%C3%A9s%29#A_v.C3.A1ros_k.C3.B6lt.C3.B6z.C3.A9se
Ugyan csak maximum iparvágány vezetett hazánkban ide, de ajánlom figyelmedbe az "eltűnt városrész" fejezethez Tatabányán a Partizán telep és a Nyolcasi félsor nevű egykori helyeket. Döbbenet hogy eltűnhet egy-egy városrész.
@Pénz nélkül: Felébredtél, és spammel kezded nyomorúságos vasárnapod?
" a törökbálinti vasúti megállóhelytől méteres nyomtávú tuja járna Budakeszire, a biatorbágyi vasútállomástól normál nyomtávú Sóskútra, Etyeken át... "
- Mikor ilyeneket képzelek, ébredés után mindig pisis a kezem.
@Hamster: őő, adott esetben a pénz is kemény diktatúrát jelent :)
ha kelet, ha nyugat, nekem ez nagyon visszás. mondjuk eleve gyűlölöm a külszíni fejtést, mint olyat.
ennek egy szinttel komolyabb formája verespatak, ahol nem csak helyben tesznek tönkre mindent, de ha szerencsénk van, akkor a cián arrébb is tud mászkálni.
A komlói Kossuth akna mellett az ipari épületeken túl 20 házból álló bányásztelep állt, utcával, házszámokkal. Az akna 1914-1984 között működött. Ma a helyen csupán egy emlékkő található, meg gaz és cserjés.
@milliliteratura: Az erdősmecskei gránitbánya helyén ma egy azúrkék vizű, futballpálya nagyságú tó van, melyet csillogó gránitfalak és mélyzöld erdő vesz körül. Gyönyörűséges látvány! De amit most a Mecsekben művelnek, hogy tarra vágják a hegyoldalakat "biomassza-nyerés" címszó alatt - na, az ellen kell fellépni!
"a benzolmotoros időkben (és valószínűleg még később is) még nem volt hurokvágány"

Nem értek a motorokhoz - de az biztos "bezol"?

csak azért kérdezem, mert a benzol egyszerre rendkívül mérgező és maró cucc - elég kockázatos dolog lehetett azt használni.

bio
@milliliteratura: Ha a felszín közelében van a kitermelni kívánt anyag (pl. mészkő), akkor nehéz lenne mélyműveléssel dolgozni.
@bioLarzen: Százvalahány évvel ezelőtt minden sz*rral próbálkoztak, voltak nátronhajtású, savasaksis meg mindenféle furcsa cuccok, és igen, benzol is.
@Hamster: Mindig tanul az ember...

Köszi!

bio
Hogy tud egy város ilyen nyomtalanul eltűnni?
@greatwideopen:

Még ennél nyomtalanabbul is.

Olvass utána a Cottbus környéki külszini fejtéseknek.
1952 Umfirmierung in Verkehrsbetrieb Schöneiche-Rüdersdorf
27.08.1960 Inbetriebnahme der Wendeschleife am S-Bahnhof Friedrichshagen
1961 Inbetriebnahme der Wendeschleife Rüdersdorf Karl-Marx-Platz
01.07.1963 Umbenennung in Verkehrsbetriebe Schöneiche-Wolterdorf (VSW)
15.10.1977 Stilllegung des Streckenabschnittes Rüdersdorf Post – Karl-Marx-Platz
06.11.1977 Eröffnung der eingleisigen Neubaustrecke Rüdersdorf Post – Alt-Rüdersdorf
01.01.1991 Umfirmierung in Schöneicher Rüdersdorfer Straßenbahn
web.archive.org/web/20180828003238/http://berliner-bahnen.de/strassenbahnen-weitere/rudersdorf/index.html

Térképen: www.deutschefotothek.de/documents/obj/71053527/df_dk_0010001_3548
@Albu: Tegnapelőtt a villamosból látszott a semmibe elinduló sínpár, de ugye végig nem lehet belátni. Viszont szerintem a gugli műholdképen végig látszik.