Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollok/spam/túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság

Naptár

november 2018
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30

Ez megy most

  • Hamster: @Comandante en Jefe: Amit láttam, az olyen díszes volt, kicsit anakronisztikusnak tűnt. Viszont a tea úgy általában ki... (2018.11.14. 15:22) A nyomtávváltós Sarlósfecske
  • Comandante en Jefe: A szamovár nagyon király dolog! Ukrajnát vonatoztuk be éjszakaival anno (a Krím akkor még beleértendő volt). Nincs is ... (2018.11.13. 21:42) A nyomtávváltós Sarlósfecske
  • densha.blog: Anno még 2014-ben, Coimbra és Hendaye közt mentem Talgo-s Trenhotellel. Leharcolt pályán az egyetlen tengely okozta "d... (2018.11.13. 21:14) A nyomtávváltós Sarlósfecske
  • Gabesz9: @Hamster: Szerintem erre jó pár évet kell még várni. (2018.11.13. 17:57) A nyomtávváltós Sarlósfecske
  • Hamster: @seadxdx: Én Szili vontatással már max nosztalgiavonatokat akarok elképzelni :) (2018.11.13. 17:50) A nyomtávváltós Sarlósfecske
  • seadxdx: A bosnyákoknál Szarajevó-Mostar távon ki tudtam próbálni azokat az ottaniakat. A két város közt a 220-as végsebességű ... (2018.11.13. 17:35) A nyomtávváltós Sarlósfecske
  • Udo von Schmetterling: @Andy Capp: Ott a pont! (2018.11.11. 19:06) Egy kis Bohém rapszódia
  • Hamster: @Flankerr: Mindkettőnek elvileg az lenne a dolga, hogy szórakoztasson. Az egyiknek sikerült :) (2018.11.11. 18:50) Egy kis Bohém rapszódia
  • Sam. Joe: @Hamster: 8-) Úgy vagyok a Star Wars IV-V-VI-on kívüli SW filmekkel, mint az Alien 1-2-n kívüli részeivel. Számomra ne... (2018.11.11. 16:51) Egy kis Bohém rapszódia
  • Andy Capp: @Hamster: Az. Én átnézek a mai hollywoodi CGI-orgia szuperhősmozikon, egyik sem érdekel. A rókabőr SW-folytatások sem ... (2018.11.11. 16:51) Egy kis Bohém rapszódia
  • Utolsó 20

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  3. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  4. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  7. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  8. Kőbánya-Hizlaló: egyről a kettőreAki nem villamosmániás vagy kőbányai lakos, az valószínűleg még sose hallott arról, hogy létezik Budapesten egy "Kőbánya-Hizlaló" nevű vasútállomás. Pontosabban tulajdonképpen már nem létezik, mégis...
  9. Keleti kényelem, nyugati... pályaudvarra megy: MÁV "komfort kocsi"Gyerekkoromban tévéreklám hirdette a MÁV új szolgáltatását, a "Komfort" osztályt. Az akkor még nem retrónak számító faburkolatos közegben nénik és bácsik utaztak, luxusnak tűnő körülmények közt:...
  10. Tanmese a terepjáró villamosokról (dr. Németh Zoltán Ádám írása)NZA barátom ráérzett a műfajra, ami nem is annyira baj, mert a héten nem nagyon volt időm blogot írni :) Beavis and Butthead így kezdené: höhö, höhö... terepjáró villamos? Nos, a villamosvasúti...

Címkék

103 (7) 125év (7) 2624 (13) 41-es (7) 424 (8) abszurd (26) Ab van Donselaar (40) agyhúgykő (61) airway (96) álhír (5) állatkert (11) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (82) autók (70) bach (5) balaton (29) basel (7) bbc (8) bécs (43) belgium (11) bengáli (13) berlin (146) berlini fal (20) bkv (42) blog (28) brno (8) budai vár (25) budaörs (38) budapest (732) budapesti pillanatok (41) buék (8) busz (72) búvár (8) c50 (10) c64 (14) caf (10) city lights (70) class 56 (7) commodore (17) csak egy kép (36) csak egy videó (249) csehország (30) csehszlovák (9) csörgő (8) cukiság (33) debrecen (25) demó (6) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) doctor who (43) drezda (7) duna (31) életkép (22) életképek (31) életmód (6) elveszett (31) énblog (355) énzene (17) építészet (66) építkezés (21) épület (15) érdekesség (17) erfurt (7) esti városkép (8) fan fiction (13) favázas (11) feldolgozások (11) felhők (26) felső-szilézia (22) felső szilézia villamos (20) fényvillamos (14) ferihegy (30) film (11) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (14) fogyasztói (24) fonódó (10) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (6) füsti (6) gary moore (31) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (59) gibson (9) gitár (34) gmap (12) goldtimer (6) gondolatok (10) gőzmozdony (23) gyermekvasút (23) haditechnika (12) hajó (40) hampage (292) hamster (5) hangszerek (11) hármashatárhegy (5) havazás (5) helikopter (11) hév (25) híd (29) (28) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (7) humor (117) idegenforgalom (21) ikarus (26) il 14 (9) ipari létesítmények (5) írás (15) it (9) jegyek (5) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (9) karikatúra (5) kassa (7) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kelet-berlin (5) kép (6) képek (744) képregény (94) kérdés (7) kirándulás (11) kisföldalatti (10) kiskörút (5) kisvasút (43) ki vagy doki (14) klasszikus zene (5) köd (20) köln (33) kölni dóm (5) közlekedés (331) kritika (72) kulfoldi szemmel (66) lánchíd (7) lanovka (5) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (37) les paul (6) lhbs (25) linz (5) lipcse (12) li 2 (20) ludmilla (14) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (5) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (9) metró (41) miskolc (24) mittudoménmi (9) mk48 (5) MOD (7) morál (11) morgás (125) mozdonyok (14) mozi (6) mtp (7) muki (10) münchen (25) műrepülés (8) múzeum (46) nagypolszki (6) németország (293) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) nohab (43) nosztalgia (206) nosztalgiabusz (21) nosztalgiavillamos (60) nürnberg (20) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (13) nyugat-berlin (6) NZA (8) olaszország (26) oldtimer (76) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (6) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (5) pályahiba (6) pályaudvar (26) panoráma (108) paródia (5) pécs (12) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (15) popkultúra (116) pozitívum (12) pozsony (24) prága (11) programajánló (25) púpos (13) queen (13) r.i.p. (12) rádió (5) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (10) reklám (21) relax (12) repülés (124) repülőgép (41) repülőgépek (70) repülőnap (34) repülőtér (17) retró (31) rock (70) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (11) semmering (9) SNL (15) sorozatok (15) soundcloud (11) stuttgart (6) svájc (26) szabadság híd (11) szeged (30) szergej (20) szlovákia (67) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (192) társadalom (5) tatra (13) taurus (7) technika (48) technikatörténet (40) tehervonatok (10) tél (13) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (14) tömegközlekedés (334) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (57) trolibusz (49) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (87) überzenészek (17) utazás (292) utcakép (154) uv (32) vár (11) várnegyed (8) város (378) városkép (86) városliget (8) vasút (410) vélemény (12) vicinális (13) vidám park (5) videó (688) villamos (607) vlog (7) vonat (5) wachau (5) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (30) youtube (250) zene (181) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Villamosított kisvasút, mozdonyparádéval

2012.09.12. 17:30 :: Hamster

A Buckow-i kisvasút (Buckower Kleinbahn) egy mellékvonal Brandenburg tartomány Märkisch-Oderland körzetében; egy természetvédelmi körzetet köt össze az egykori Porosz Keleti Vasúttal. Eredetileg 750 milliméter nyomtávú volt, gőzvontatással, de 1930-ban átépítették normál nyomtávra, és villamosították. A XX. század utolsó évtizedére gyakorlatilag leépült "mellék-mellékvonalon" a végén már dízel motorkocsik jártak, majd 1999-ben bezárták. Szerencsére 2002-ben újra meg tudták nyitni, ismét villamos vontatással, de már múzeumi üzemként.

IMG_2812.JPG

A vonalon normál esetben kéttengelyes motorvonatok járnak (majd mutatok olyanról is képet), de időnként előveszik a strausbergi villamosüzem levetett villanymozdonyait, a vasútbarátok nagy örömére. Augusztusi berlini látogatásom alkalmával eredetileg pont Strausbergbe akartam menni, de elbizonytalanított az ottani negyven perces ütem (tehát hogy csak negyven percenként indul villamos). A menetrendre rákeresve csak véletlenül fedeztem fel előző este, hogy Buckow-ban másnap a motorkocsik helyett a strucchegyi (kis jóindulattal ezt jelenti Strausberg neve, és bár a város valószínűsíthetően nem a futómadárról kapta a nevét, még a címerében is szerepel) mozdonyok egyike fog járni - naná, hogy átalakítottam aznapi menetrendemet - ami egyébként Ikarus 66-osozással és elveszett villamosvonal bejárásával kezdődött!

IMG_2709.JPG

A nap meglepetésvendége számomra ez a mini-mozdony volt: mivel a münchebergi végállomás nem igazán mozdonyos üzemre lett kitalálva, a tolatási műveletekhez szükség volt a villanymozdony mellett őrá is. Ha értelmezhető a "cukiság" a vasúti járművek halmazán, ez a jószág biztosan kiérdemli ezt a jelzőt :) Az 1934-ben épült pöfögény típusjelzése , azaz dízeles kismozdony - az erőátvitele lánchajtás, és ha jól láttam, a vezetőfülkét egy oldalt elhelyezett vaskályha fűti!

IMG_2700.JPG

A végállomáson a villanymozdonynak a személykocsi (amúgy a normális üzem motorvonatának vezérlőkocsija) másik végére kellett varázsolnia magát, ez pedig nem volt egyszerű. Egy kicsit talán túl is bonyolították, bár ezt szerintem minden jelenlevő élvezte:

Miután megfordították a sorrendet, a mozdony és a kocsi elindult 4,9 kilométeres útjára, Buckow (Märkische Schweiz) felé. Nagy száguldás nem volt, de nem is lett volna sok értelme. Megpróbáltam elképzelni, milyen lehetett, amikor az áramellátás megszűnése miatt egy ideig Malactaxik (Ferkeltaxe) közlekedtek itt, de feladtam; épp elég szórakoztató volt ez a vonatösszeállítás is!

IMG_2742.JPG

Ilyen vonatok járnak normál esetben a vonalon, bár ez valószínűleg egy felújítás alatt álló darab. A nyolcvanas évek elején a Német Birodalmi Vasút (DR) schöneweidei főműhelye (RAW) építette őket, papíron felújításként, a valóságban újonnan, az adott pillanatban elérhető alkatrészekből. Utóbbi miatt kicsit hasonlítanak az ugyanott felújított S-Bahn kocsikra, a mi HÉV-einkre, a villamosberendezés a gothai villamosokból jött, a feljáróajtók pedig vasúti kocsikról lehetnek ismerősek.

IMG_2754.JPG

És ha már berlini S-Bahn: egy valódi berlini szerelvényük is van - egy 277/477-es sorozatú "viertelzug" (negyedvonat), de állítólag nem használják, mert a pálya nem igazán bírja. Más források szerint hiába tettek rá áramszedőt (eredetileg harmadik sínes a típus), az áramellátásán még dolgozni kellene. Harmadik forrás szerint viszont egy időben közlekedett így. Hogy mindebből mi igaz, azt hirtelen nem tudom eldönteni - ha valaki többet tud, írjon!

IMG_2802.JPG

Jó a dízel a háznál: van egy babelsbergi V22-esük is; ez vajon azonos az itthon A26-os jelzéssel itt-ott felbukkanó iparvasúti mozdonyokkal?

IMG_2746.JPG

A mozdonyt, amivel jöttünk, a mi HÉV-einket is építő LEW (teljes nevén VEB Lokomotivbau - Elektrotechnische Werke “Hans Beimler”, Hennigsdorf) gyártotta a hatvanas évek első felében; az állomáson állt egy másik is belőle.

IMG_2787.JPG

Közben a vonatunk rendezte sorait, nemsokára aktuálissá vált a visszaindulás. Talán érdemes elmondani, hogy bár végig kisvasútról beszélek, jogilag ez egy villamosüzem, mert a nagyvasútinál rugalmasabb közúti vasúti szabályzatoknak (BOStrab) megfelelően üzemel. Igaz, ez tulajdonképpen a berlini, hamburgi, müncheni és nürnbergi metróról is elmondható :)

IMG_2794.JPG

Visszatérve a mozdonyunkra: meglehetősen egyszerű jószágról van szó, közvetlen kapcsolással, két marokcsapágyas motorral. A vonali feszültség 1980 óta 600V=, úgyhogy még a mi fogalmaink szerint is eléggé villamosszerű...

IMG_2809.JPG

Idefelé jövet bőven voltak utasok, visszafelé viszont szinte üres volt a kocsi. Ami nem is volt baj, legalább le tudtam fotózni a belső teret, ahol az ülések és alattuk a fűtés hengerei maximálisan a budapesti HÉV NDK-s eredetű járműveire emlékeztettek. Amik meg persze a régi berlini S-Bahnra és a kelet-német vasúti kocsikra, szóval a fél keleti blokk otthon érezheti magát rajtuk :)

A végén még egy videó, az utazásról. Ahhoz képest, hogy maga a vonal nincs öt kilométer hosszú, egész változatos a környezet. Valószínűleg a normális motorkocsival is jópofa lehet itt egy utazás :)

12 komment

Címkék: közlekedés utazás videó németország képek vasút kisvasút

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr44772367

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Van valami oka, hogy a kis dízelmozdony úgy néz ki, mintha low-riderként le lenne ültetve?
www.bahnbilder.de/bilder/triebfahrzeuge-48571.jpg

A mozdony olyan, mint a régi NDK-s villanyvasút tolatómozdonya :)
@toto92: Gondolom az, hogy kicsi legyen a járgány, könnyű, szélesnek meg azért széles, hogy a sofőr kilásson a tolt kocsik mellett.
1225 körül építettek egy várat (szvsz inkább csak erődöt) a Strausse (ez egy tó) partján. Itt kialakult egy piac, majd ennek helyén alapították meg Strausberget 1247-ben.

Érdekelt, honnan került oda a strucc, de nem találtam semmi mást róla.

Apró nevezetessége Strausbergnek (több más nevezetességén kívül), hogy az első német, Sigmund Jähn, ki feljutott a világűrbe, a városban él.
Egyébként végre vonatos poszt!!! Még ha jogilag villamosos is....

Pár hete kaptam egy albumkönyvet, melyben az összes NDK mozdony benne van. Utánanézek majd a napokban az itt szereplő cuki cuccoknak. Ha valami rendkívülit olvasok, akkor azt beírom, egyéb esetben csak gondolok rátok, mikor olvasás közben iszom a sört.
Gratulálok, nagyon jó a poszt! Kérünk még ilyet!
Dejóó!!:)
A kis dízelmozdony meg azért érdekes, mert nagyon hasonló van Balatonfűzfőn és Felsőlövőn (Oberschützen) is - de azok mintha háború utániak lennének.

Ui.: a többi poszt is nagyon jó volt, izgalmas nyárvégi olvasmányok!
Hamster! Valami gebasz van az új poszttal, nem lehet kommentálni. Visszadobja a beírást, hogy hiba történt vagy mi.
@Hamster: igen, a relaxációs vasutas. :)
Ez amolyan igazi pihentető vonal.
A graffitisek dolgoznak arrafelé is.