Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollok/spam/túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Saját zene

Naptár

május 2019
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  3. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  4. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  8. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  9. Kőbánya-Hizlaló: egyről a kettőreAki nem villamosmániás vagy kőbányai lakos, az valószínűleg még sose hallott arról, hogy létezik Budapesten egy "Kőbánya-Hizlaló" nevű vasútállomás. Pontosabban tulajdonképpen már nem létezik, mégis...
  10. Keleti kényelem, nyugati... pályaudvarra megy: MÁV "komfort kocsi"Gyerekkoromban tévéreklám hirdette a MÁV új szolgáltatását, a "Komfort" osztályt. Az akkor még nem retrónak számító faburkolatos közegben nénik és bácsik utaztak, luxusnak tűnő körülmények közt:...

Címkék

103 (7) 1233 (5) 125év (7) 2624 (13) 2806 (6) 41-es (7) 424 (8) abszurd (26) Ab van Donselaar (40) agyhúgykő (61) airway (96) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (88) autók (73) bach (5) balaton (29) Balt Korthals Altes (5) basel (7) bbc (8) bécs (43) belgium (11) bengáli (19) berlin (158) berlini fal (20) bkv (46) blog (28) brno (9) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (747) budapesti pillanatok (41) buék (8) busz (76) búvár (9) c50 (10) c64 (16) caf (10) city lights (70) class 56 (7) commodore (17) csak egy kép (36) csak egy videó (251) csehország (31) csehszlovák (13) csörgő (8) cukiság (33) debrecen (25) demó (6) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (6) doctor who (42) drezda (7) duna (31) életkép (22) életképek (32) életmód (6) elveszett (31) énblog (378) énzene (18) építészet (66) építkezés (22) épület (15) érdekesség (18) erfurt (7) esti városkép (8) ezres (6) fan fiction (12) favázas (11) feldolgozások (11) felhők (26) felső-szilézia (22) felső szilézia villamos (20) fényvillamos (14) ferihegy (33) film (11) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (15) fogyasztói (24) fonódó (10) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (31) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (59) gibson (9) gitár (34) gmap (14) gmunden (5) goldtimer (6) gondolatok (11) gőzmozdony (25) gyermekvasút (25) haditechnika (13) hajó (41) hampage (300) hamster (5) hangok (5) hangszerek (11) hármashatárhegy (5) havazás (5) helikopter (11) hév (27) híd (29) (31) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (7) humor (116) idegenforgalom (21) ikarus (28) il 14 (9) ipari létesítmények (5) írás (15) it (9) jegyek (5) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (9) karikatúra (5) kassa (8) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kelet-berlin (5) kép (6) képek (775) képregény (94) kérdés (8) kirándulás (11) kisföldalatti (11) kiskörút (5) kisvasút (43) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (34) kölni dóm (5) közlekedés (337) kritika (71) kulfoldi szemmel (69) lánchíd (7) lanovka (6) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (37) les paul (6) lhbs (25) linz (9) lipcse (12) li 2 (20) ludmilla (14) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (7) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (9) metró (41) miskolc (24) mittudoménmi (9) mk48 (5) MOD (7) morál (11) morgás (125) mozdonyok (15) mozi (6) mtp (7) muki (10) münchen (25) műrepülés (8) múzeum (48) nagypolszki (6) németország (306) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) nohab (43) nosztalgia (212) nosztalgiabusz (21) nosztalgiavillamos (67) nürnberg (20) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (13) nyugat-berlin (6) NZA (8) olaszország (26) oldtimer (84) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (6) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (6) pályahiba (6) pályaudvar (30) panoráma (108) paródia (5) pécs (12) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (16) popkultúra (116) pozitívum (12) pozsony (26) prága (11) programajánló (26) púpos (13) queen (14) r.i.p. (12) rádió (5) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (10) reklám (21) relax (12) repülés (124) repülőgép (42) repülőgépek (72) repülőnap (34) repülőtér (18) retró (32) rock (72) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (14) semmering (9) skoda (5) sky channel (5) SNL (15) sorozatok (15) soundcloud (12) spotting (18) st.pölten (5) stuttgart (6) svájc (26) szabadság híd (11) szeged (30) szergej (20) szliács (5) szlovákia (72) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (193) társadalom (5) tatra (14) taurus (7) technika (52) technikatörténet (42) tehervonatok (10) tél (13) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (14) tömegközlekedés (342) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (59) trolibusz (51) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (87) überzenészek (17) utazás (296) utcakép (159) uv (35) vár (11) várnegyed (8) város (384) városkép (86) városliget (8) vasút (420) vélemény (13) vicinális (13) vidám park (5) videó (707) villamos (628) vlog (7) vonat (5) wachau (5) woltersdorf (5) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (30) youtube (258) zene (186) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Kétszer nyolcszáz lóerő, telegráffal

2012.09.27. 13:00 :: Hamster

Az augusztus huszadikai beszámolóban jeleztem, hogy a felvonultak közt számomra a legszebb hajó a Sopron vontató motoros volt. Annak idején laikusként eltöltöttem rajta pár napot, mondhatni bejártam minden zugát, de nem dokumentáltam eléggé. Augusztus végén végre pótolhattam ezt a hiányosságot  - ezúton is köszönet a Zoltán Gőzös Alapítványnak - úgyhogy most pár kép és egy videó következik erről a nyugdíjas erőgépről!

03200003.JPG

Így nézett ki a hajó egyik első vele való utazásomkor, kétezervalahányban, Bajánál. A Magyar Hajózásért Alapítvány lelkes tagjai akkorra már teljesen működőképessé tették a "Zuhatagi Tigrist", ahogy ők nevezték. Az 1960-ban vízrebocsátott hajót annak idején azért építették, hogy a Vaskapu-szoroson átvontassa a hegymeneti teherforgalmat - ekkor kapta a becenevet. A Vaskaput viszont nem sokkal később szabályozták, így a hetvenes évektől kezdve már a felső Dunán dolgozott. 2000-ben leállították, de szerencsénkre nem vágták szét, és lelkes hajózásrajongók (szerencsére ilyenek is vannak) meg tudták szerezni.

IMG_3845.JPG

Az azóta eltelt évek nem múltak el nyom nélkül: a hajót újrafestették, itt-ott fel is javították, úgyhogy most még szebb :)

03200044.JPG

Ez a kép is régebbi, de alapjában véve ma is így néz ki a parancsnoki fülke. Először nem értettem, miért ilyen kemping kinézetű, miért fa minden deréktől felfelé, aztán mondták, hogy azért, mert régen voltak olyan hidak, amik alatt csak akkor fért át, ha lebontották a fülke tetejét (állítólag ilyenkor a jókora kormánykereket is kisebbre cserélték). A kép jobb szélén látható a telegráf, mellyel a parancsnok a motorokat irányítja; ebből több is található a hídon, hiszen a parancsnoknak időnként ki kell mennie a fülkéből, hogy jobban lássa, mi merre hány méter, és ettől függően tudja megszabni a motorok működését.

IMG_3642.JPG

De nem közvetlenül szabályoz: behúzza a szükséges állást a telegráf megfelelő oldalán (két motor van, hozzá két kar), lent a gépházban megszólal egy csengő, a gépész beállítja a parancsnak megfelelő irányt (!) és fordulatszámot, majd visszajelez.

IMG_3581.JPG

Ez itt a gépház, kétoldalt egy-egy Láng 8 LD 315 RF dízelmotorral, mellettük a szerelőhídról lelógó telegráfokkal. A szerelőjárda fölött gázolajtartályok, középen a kenőolaj helye, a nagy mutató pedig a hajó dőlését mutatja.

IMG_3576.JPG

Az egyik nyolchengeres, felülszelepelt, közvetlen befecskendezéses, turbófeltöltős Láng. Érdekes módon a két motor öt évvel öregebb a hajónál, de azt nem sikerült megtudnom, hogy eredetileg más hajónak szánták őket, csak megmaradtak, vagy hogyan kerültek ide. És most következik a bejegyzés lényege: ugyanez - és még több - mozgásban, hanggal:

Csodálatos ez a gép, egy csomó dolgot szemmel lehet követni benne: a szelepvezérlést a motorok tetején, a kormányzást, a telegráfok mechanikus közvetítését, a fordulatszámtól függően változó zajokat és pöfögést!

IMG_3574.JPG

A Lángok saját zaját persze annyira nem lehet kihallani, mert elnyomja a segédüzem: a géptérben van egy Csepel és egy Jendrassik motor is, valamint egy légsűrítő, generátorok, szivattyúk...

IMG_3575.JPG

... meg rengeteg cső, és egyéb tudományosságok. Hiszen nem elég a hajónak mozognia, van még kétféle egyen- és kétféle váltóáramú rendszer, fűtés, no meg a konyhában, a mosdókban és a zuhanyzókban se magától jön a víz a csapból...

IMG_3850.JPG

Mert hát ezen a hajón eredetileg igen népes személyzet (20-30 fő) dolgozott több műszakban, ennek megfelelően akármerre megyünk rajta, előbb-utóbb fülkéket találunk, melyek csoportjaihoz vizesblokkok is tartoznak. Emiatt tulajdonképpen a Sopron a legdögösebb utasszállító hajó, amivel eddig találkoztam. Jó volt megint mozgásban látni!

22 komment

Címkék: videó sopron képek duna hajó

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr514806071

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

a fordulatszámhoz nem kell szakértőnek lenni, elég a matemtikát ismerni. :)

a motor és a hajó évjáratának különbsége érdekes. elvégre a hajót elvileg a motor köré építik.

arról pedig nyugodtan csinálhattál volna egy relaxációs 20 perces snittet hogy a himbá mozgatják a szelepeket, aztán leehtne nyomni repeatben. :)
@Rocko-: "egy relaxációs 20 perces snittet hogy a himbá mozgatják a szelepeket"
Csináltam, csak nagyon remegett a kezem, mert azért ez a két kis huszonvalahány tonnás gépecske megrezgeti az ember talpa alatt a vasat :)
@Hamster: ja igen, nem írtam bele: statívval. :)))
az nem baj ha a hajóval együtt remeg, az a baj, ha külön. :)
@Rocko-: Azé a 330 literes Láng nem az a méretkategória, ami köré építik a hajót. Ezt egy közepes daru akármikor kikapja fölfelé. Amikre gondolsz, azok a tengeri hajók gépei, amik lehetnek akár 1-2ezer tonna tömegűek is szárazon.
@Tie: ááá, értem, köszi az infot.
és nem tudsz valamit erről az előéletről? mert az öt év egy autó tekintetében is rövid idő motorcserére, hát még egy hajónál.
Ismét egy kitűnő cikk a tolladból. Nagyon élveztem, bár a gépekből valóban elfért volna egy kicsit több is. :-)
Szép hajó, jó cikk, különösen a film! Látszik, hogy az operatőrnek mi a szerelme! ;)
Még az is nyilvánvaló, hogy hogyan lehet _"szemmel követni"_ a "a fordulatszámtól függően változó zajokat és pöfögést!" ;))
Miért van két segédmotor?

Ez a rész kicsit részletesebben is érdekelne.
@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Nem tudom, de lehet, hogy például ha megy a főgép, akkor segédnek elég a kisebb, ha viszont áll, akkor kell a nagyobb. Vagy tartaléknak, hiszen az áram például kell a dízelmotorok indításához szükséges levegő feltermeléséhez, tehát nem csak azért van generátor, hogy bedughassa az ember a mobiltöltőt valamelyik konektorba.

De azért remélem, hogy valamikor errejár valaki, aki pontosan is tudja a választ :)
@Péter az állat: Ez nem fotós-videós élvezkedés volt, hanem dolgozott a masina, ráadásul kint is volt néznivaló.
@Hamster:

Indítani az egyik kissebb diesellel indítanak.

Egyik volt osztálytársam apja hajózott, ő mesélte, hogy egy 2000 ccm-es Mercedes motorral indították a hajó saját motorját.

Itt is gondolom, az egyikkel indítanak, meg egyiknek folyamatosan menni kell az áramtermelés miatt.

Azt hittem tudod, miért vannak megosztva.
@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Nem, sűrített levegővel indítanak, amit emlékeim szerint egy villanymotorral hajtott légsűrítő termel.

Nnna, megvan, itt is ezt írják:
totalcar.hu/magazin/szerelem/sopron/

Azt nem tudom, most nem hajtja-e más a légsűrítőt (nem hiszem), de az biztos, hogy levegővel idnítják, szuszogott rendesen. És sokszor kell leállítani, újraindítani, elkopna az a tengelykapcsoló, amivel ekkora tömeget ennyiszer berúgnának :)
@Hamster: "De azért remélem, hogy valamikor errejár valaki, aki pontosan is tudja a választ :)"
@Tie: urat kell piszkálgatni, ő látott már hajót, sőt evett is.
@Tie: Pontosan 280410 cm3 a hengerűrtalom, hengerenként 35051,23 cm3
@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn:

Bocs! Köszönni elfelejtettem! Sziasztok!

Az áramellátást a 2 db segédmotor és az egyik főgépen lévő tengelygenerátor végzi. Folyamatos menetben a tengelygenerátor dolgozik, rövid lassítás esetén az akkuk veszik át a szerepet. Amikor a hajó áll, ill. olyan szakaszon megy ahol sok lassítás, vagy lassú menet van a kis segéd motor dolgozik. Manőver közben mikor nagy fogyasztók mennek a nagy, pl. kompresszor, vontató csörlő.
A főgépek indítása levegővel történik, mindkét főgépnek van saját kompresszora, melyekkel mentközben megoldják aa levegő palackok töltését, de hosszabb manőverre már nem elegendő a teljesítményük, ekkor indítják az villanymotoros kompresszort.
A levegő rendszer max. nyomása 30 bar, de 15-16 bar-al meleg motort már ellehet indítani.
@Hamster: Szívesen!

AZ áramról még annyit: 220 V egyenáramú rendszer, eredetileg lugos akkukkal.
Később már műemlékként megszűnt az akkutelep, helyette kapott egy mégkissebb segédmotort, mely állóhelyzetben az éjszakai áramellátást végzi. Ha a hajó olyan kikötőben áll ahol van kiépített áram a parton, ott parti áramról is tudja az álló helyzetben szükséges elektromosságot biztosítani, nem kell motort járatni.
Fordulatszám gyári adatai:alapjárat:100-110/perc, a 8 hengeres melegen 80/perccel is el tud pöfögni. 60/perc már túl alacsony. Üzemi fordulat:310/perc, itt adja a motor a 800 Le-t, maximális fordulat:330-340/perc, ez a fordulatszám volt az un. túlerő, max 10-15 percen keresztül!
az, hogy egy hajó motorja öregebb, mint maga a hajó, nem olyan nagy rejtély:
1. a gépgyár nem hajók építéséhez fixálta a motorépítést. volt készen pár motor tartalékban.
2. x hajóra új motorokat raktak, a régieket feljavítás után megkapta a sopron
3. a sopron eredeti motorjait x idő után kivették felújítani, de hogy addig se álljon, kapott más felújított motorokat, amiket más, öregebb hajóból vettek ki. lehet pl. hogy 20 évig szolgáltak a motorok eredeti hajójukban, majd felújításuk után kerültek a sopronba.
utána kérdeztem a 'legendás hajósok, hajós legendák oldalon', s
Bánsági Ferenc hajógépész a következőket válaszolta:
A motorok,( főgépek) a Sopron vontatóban úgy lehetnek korosabbak a hajónál,hogy a Láng 8 LD 315 RF 800 LE-s gyártmányai egy modul rendszerű folyami és tengeri (hazajáró) hajókba kifejlesztett motorcsalád darabjai amelyeket az 1950-es évektől gyártottak és külső méreteikben,(motor-blokk, forgattyús tengely,motoralap) nem változtak,csak korszerűsítették.Minden beépített motornak egyszer eljött a kiemeléssel járó úgynevezett főrevíziós ideje,és legtöbbször pl.a tengeriekhez kiszállított feljavítottat emeltek és szereltek be,a kiszereltet itthon feljavították és így kerülhettek be folyami vontatókba új vagy felújított cseredarabként,amely a Hajókönyvben rögzítve kell hogy legyen ! Konkrét példa,a régi EGER ms. melynek legendás gépüzemvezetője Frank József hívta fel a figyelmemet,amikor ott szolgáltam,egy szintén 8 hengeres Láng motor különleges kütyüjére amely az Eger motorjainak az előéletét bizonyítja,az a csak tengeriekre szerelt túlpörgésgátló a lendkerék oldali végén,amely nagy hullámzáskor szabadra kerülő hajócsavar és így a főgépek megszaladását gátolta meg és azonnal levette a töltést (gázt) a motorokról ! Másik érdekességük a Láng 6 illetve 8 hengeres tükör gépeinek (jobbos- balos) hogy a forgattyús tengelyek mindkét gépben azonosak voltak tehát revíziókor felcserélték a párosban őket,persze a vezérléssel és a propellerekkel együtt hogy a többnyire éveken át előremeneti állapot miatt a fáradásos töréseket és kopásokat korrigálják ! Bevált mert főtengely törésről mi gépészek nem hallottunk! A 8 hengeresek egyik gyengesége a hosszú blokk repedése lehetett idővel közép tájékon a káros lengések miatt így a Sopron esetében is amely javítva lett anno !