Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollok/spam/túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Saját zene

Naptár

június 2019
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  3. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  4. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  8. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  9. Kőbánya-Hizlaló: egyről a kettőreAki nem villamosmániás vagy kőbányai lakos, az valószínűleg még sose hallott arról, hogy létezik Budapesten egy "Kőbánya-Hizlaló" nevű vasútállomás. Pontosabban tulajdonképpen már nem létezik, mégis...
  10. Keleti kényelem, nyugati... pályaudvarra megy: MÁV "komfort kocsi"Gyerekkoromban tévéreklám hirdette a MÁV új szolgáltatását, a "Komfort" osztályt. Az akkor még nem retrónak számító faburkolatos közegben nénik és bácsik utaztak, luxusnak tűnő körülmények közt:...

Címkék

103 (7) 1233 (5) 125év (7) 2624 (13) 2806 (7) 41-es (7) 424 (8) abszurd (26) Ab van Donselaar (40) agyhúgykő (61) airway (96) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (88) autók (73) bach (5) balaton (29) Balt Korthals Altes (5) basel (7) bbc (8) bécs (43) belgium (11) bengáli (19) berlin (158) berlini fal (20) bkv (46) blog (28) bp nosztalgia (8) brno (9) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (753) budapesti pillanatok (41) buék (8) busz (77) búvár (9) c50 (10) c64 (16) caf (10) city lights (70) class 56 (7) commodore (17) csak egy kép (37) csak egy videó (253) csehország (31) csehszlovák (13) csörgő (8) cukiság (33) debrecen (25) demó (6) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (7) doctor who (42) drezda (7) duna (31) életkép (22) életképek (32) életmód (6) elveszett (31) énblog (378) énzene (18) építészet (66) építkezés (22) épület (15) érdekesség (18) erfurt (7) esti városkép (8) ezres (6) fan fiction (12) favázas (11) feldolgozások (11) felhők (26) felső-szilézia (22) felső szilézia villamos (20) fényvillamos (14) ferihegy (33) film (11) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (15) fogyasztói (24) fonódó (10) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (31) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (59) gibson (9) gitár (34) gmap (14) gmunden (5) goldtimer (6) gondolatok (11) gőzmozdony (25) gyermekvasút (25) haditechnika (13) hajó (41) hampage (301) hamster (5) hangok (5) hangszerek (11) hármashatárhegy (5) havazás (5) helikopter (11) hév (27) híd (29) (32) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (7) humor (116) idegenforgalom (21) ikarus (28) il 14 (9) ipari létesítmények (5) írás (15) it (9) jegyek (5) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (9) karikatúra (5) kassa (8) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kelet-berlin (5) kép (6) képek (781) képregény (94) kérdés (8) kirándulás (11) kisföldalatti (11) kiskörút (5) kisvasút (43) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (34) kölni dóm (5) közlekedés (337) kritika (71) kulfoldi szemmel (70) lánchíd (7) lanovka (6) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (37) les paul (6) lhbs (25) linz (9) lipcse (12) li 2 (20) ludmilla (14) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (7) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (9) metró (41) miskolc (24) mittudoménmi (9) mk48 (5) MOD (7) morál (11) morgás (125) mozdonyok (16) mozi (6) mtp (7) muki (10) münchen (25) műrepülés (8) múzeum (48) nagypolszki (6) németország (306) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) nohab (43) nosztalgia (213) nosztalgiabusz (22) nosztalgiavillamos (68) nürnberg (20) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (13) nyugat-berlin (6) NZA (8) olaszország (26) oldtimer (86) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (6) osztyapenkó (5) otthoni turista (37) ozzy osbourne (6) pályahiba (6) pályaudvar (30) panoráma (108) paródia (5) pécs (12) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (16) popkultúra (116) pozitívum (12) pozsony (29) prága (11) programajánló (27) púpos (13) queen (14) r.i.p. (12) rádió (5) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (10) reklám (21) relax (12) repülés (124) repülőgép (42) repülőgépek (72) repülőnap (34) repülőtér (18) retró (32) rock (72) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (14) semmering (9) skoda (6) sky channel (5) SNL (15) sorozatok (15) soundcloud (12) spotting (18) st.pölten (5) stuttgart (6) svájc (26) szabadság híd (11) szeged (30) szergej (20) szliács (5) szlovákia (75) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (194) társadalom (5) tatra (15) taurus (7) technika (52) technikatörténet (43) tehervonatok (10) tél (13) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (15) tömegközlekedés (344) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (59) trolibusz (56) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (87) überzenészek (17) utazás (296) utcakép (160) uv (35) vár (11) várnegyed (8) város (386) városkép (86) városliget (8) vasút (421) vélemény (13) vicinális (13) vidám park (5) videó (712) villamos (635) vlog (7) vonat (5) wachau (5) woltersdorf (5) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (31) youtube (258) zene (186) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Szuszogós metró Berlinben

2012.10.07. 22:22 :: Hamster

A metró a legtöbb helyen új dolog, viszonylag kevés helyen van nosztalgiázás rajta (kivétel Budapest, a 116 éves kisföldalattival... meg a piros metró kocsijaival:). Berlinben van mire visszatekinteni, hisz ott is száz évnél régebbiek az első vonalak, és bár az ilyesmi drága dolog, nosztalgia szerelvényeik is vannak. Idén augusztusban a Múzeumok Éjszakáján sikerült elcsípnem az egyiket.

Húzós nap volt, bár nem akarom sajnáltatni magam, mert nagyon élveztem: utaztam DDR villamoson, faros Ikaruson, láttam lóvasutat, elveszett síneket és nosztalgia villamost, utaztam tehermozdonnyal vontatott kisvasúti kocsin, majd ezerrel kellett tepernem, hogy visszaérjek Berlinbe, elcsípni a Warschauer Strasse-i kocsiszínből az U1-es magasvasúti szakaszán át az U2-esre tartó öreg szerelvényt:

IMG_2823.JPG

Hogy hat nosztalgiakocsi egyszerre működjön, az még Berlinben sem mindennapi dolog - ha jól tudom, egy ideje nem volt példa ilyesmire - mázlim volt! A szerelvény elején az 1924-es építésű 262-es motorkocsi, mögötte az 1925-ös 722-es pót (melynek piros színe azt jelentette egykor, hogy szabad rajta dohányozni), az 1926-os 294-es és 7-es motor-, az 1925-ös építésű 737-es pót-, majd zárásként az 1926-os 302-es motorkocsi.

IMG_2843.JPG

A vonat - melyet itt már az U2-es vonal Mendelssohn-Bartholdy-Park és Gleisdreieck állomása közt látunk - kocsijait a XX. század eleji német vasúti- és gépgyártás krémje készítette: a 262-est a Fuchs, a 722-est és 737-est a Credé, a 294-est a van der Zypen, a 7-est a Busch, a 302-est pedig az O&K. Persze ez körülbelül senkit se érdekelt a helyszínen, a lényeg az volt, hogy a közel kilencven éves szerelvény jól nézett ki:

IMG_2933.JPG

... és szépen muzsikált:

Az este nem telt el minden bonyodalom nélkül: az egyik menet során két állomáson is húsz perc körüli időt töltöttünk. Nem derült ki, hogy mi a gond, a hangosbemondó csak annyit mondott, hogy "fennakadások vannak a vonal közlekedésében" és "türelmet kérnek". A kézzel nyitható ajtókra vigyázó személyzet is csak várt és figyelt:

IMG_2918.JPG

Valószínűleg a pályával lehetett valami, mert az alagútban végig égett a világítás, a szerelvények minden elinduláskor kürtöltek, egy helyen pedig emberek mozogtak a sötétben a síneken.

IMG_2951.JPG

A Vörös Városházás bejegyzésben írtam, hogy Budapestről meglehetősen hiányzik egy "városházás városháza". Nos, hiányzik még valami: egy egyszerű címer, szerethető címerállattal. Bár a német főváros neve valószínűleg nem a medve ("Bär") szóból származik, remek PR-re ad lehetőséget, hisz a macikat mindenki szereti... a berlini szuvenírárusok sose fognak éhenhalni :)

IMG_2846.JPG

Még egy kép a laternás tetejű szerelvényről, Gleisdreieck állomás előttről - erre a környékre talán az "ipari vadromantika" lenne a megfelelő jelző. Bár a szovjet metrókocsiknak nem ez, hanem a néhány évvel későbbi, széles profilú C2-es volt az előképe, azért ebben a homlokfalban is ismerősek az arányok, nem?

19 komment · 2 trackback

Címkék: utazás videó berlin metró németország képek tömegközlekedés

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr704825539

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Virágtartó, alagútbagoly és társaik 2015.08.03. 18:19:27

A nosztalgia közlekedés nehéz ügy: egy tizenpár méteres busz vagy egy villamos motorkocsi talpraállításában, megfelelő állapotban tartásában is rengeteg munka van. A metró pedig különösen nehéz műfaj: néha még az új járművek se ugorják meg a lécet, mit...

Trackback: Marad-e az autópálya a város közepén? 2012.10.10. 15:16:08

Az,_hogy_eddig milyen volt a Ferenciek tere környéke volt, összefoglalja a taj-kert.blog. Az, hogy milyen lesz, arról holnap, október 11-én, csütörtökön 17 órától tart hivatalos tájékoztatót az V. kerületi Önkormányzat. Most kell a véleményt elmondani,...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

"Húzós nap volt, bár nem akarom sajnáltatni magam, mert nagyon élveztem: utaztam DDR villamoson, faros Ikaruson, láttam lóvasutat, elveszett síneket és nosztalgia villamost, utaztam tehermozdonnyal vontatott kisvasúti kocsin, majd ezerrel kellett tepernem, hogy visszaérjek Berlinbe, elcsípni a Warschauer Strasse-i kocsiszínből az U1-es magasvasúti szakaszán át az U2-esre tartó öreg szerelvényt:"

- Most alakítom át éppen az asztalomat oltárrá, és délig ott foglak siratni, hogy te szegény ember, milyen feszített életritmusban élsz. (Hogy nekem nem lehetnek ilyen húzós napjaim.....)

- A vonat meg gyönyörű. Indításjelzését nem hallom, bár lehet, csak túl halk a gép (munkahely). Jellegzetes a német U-Bahnok "Zurückbleiben bitte!" bemondása, akárki is mondja be.

www.youtube.com/watch?v=sFygdyJKT-I

Közben eredeti berlini bemondásokat is találtam. Elég komplex gyüjtemény:
www.youtube.com/watch?v=sFygdyJKT-I
@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: " Indításjelzését nem hallom, bár lehet, csak túl halk a gép"
Szerintem 1926-ban még nem volt memóriakártyáról dolgozó hangosbemondó-rendszer. Vélhetően ezért is állt minden ajtónál egy egyenruhás.
@Hamster:
"1926-ban még nem volt memóriakártyáról dolgozó ..."

Persze, hogy nem volt. De azt, hogy "Zurückbleiben bitte!" El lehet ordítani a peronon egy sípszó után pl élő német szóval is.

Mondjuk lehet, mivel minden kocsin volt személyzet, akkoriban nem is volt ilyesmi indításjelzés. Majd este otthon utánanézek.
Baromi jó!
Hihetetlen, hogy annak idején hol meg nem volt engedve a dohányás...
Nem széles nyomtávú, hanem széles profilú, széles nyomtávú az orosz változatban lett. Egyébként az orosz kocsi (az A típus) német-amerikai hibrid koppintás volt, viszont a berlini kocsik konkrétan jártak a moszkvai vonalakon 47-től V típusként, csak ki lettek alattuk cserélve a forgózsámolyok a széles nyomtáv és a 17 centivel magasabb (mármint az oroszoknál magasabb) padlószint miatt.
@Comandante en Jefe: A dohányzás?
A 90-es években még úgy füstöltek a berliniek a földalattiban, mint a gyárkémény. Tele volt a vágányok köze csikkel.
@felucca:

90 körül érdekes szabály volt Münchenben.

Lent már nem gyujthattál rá, de ha cigivel érkeztél, akkor a peron végébe lemehettél, és elszívhattad, míg jön a vonat. Rendesen hamutartók is voltak ott.
Nagyon jó cikk!

@ledo76: Ha jól emlékszem a berlini U5-ön a harmincas években hasonló megoldást használtak. Széles profilúra tervezték, de a gazdasági világválságban nem volt pénzük új kocsikra, úgyhogy úgy rémlik valami palánkos sufnituning módszerrel oldották meg a problémát.

@felucca: Az állomásokon ez ma is változatlan... jobb esetben még a biztonsági őr is pöfékelve megy el melletted. Még a kocsiban dohányzásért is csak €15 bírság jár hivatalosan.
@ledo76: Természetesen igazad van, én is tudom, hogy szélesprofilú. Amit nem tudok, az az, hogy hogy írhattam el :)
@Comandante en Jefe: "Hihetetlen, hogy annak idején hol meg nem volt engedve a dohányás..."

Hát, gondolom Döner von Kebap, jómódú polgár inkább ment volna fiákerrel, ha a metrón nem dohányozhatott volna, a metró meg nem közszolgáltatás volt, hanem vállalkozás, szóval rugalmasak voltak :)
@emesz: Én azt nem tudom követni, hogy hol lehet enni-inni, és hol nem. Ugye alapból a legtöbb helyen lehetett mindent, aztán elkezdtek szigorítani, hogy pl. a Rheinbahnon (asszem) már nem lehet már _alkoholt_ fogyasztani. De mást igen. Ez tök fura, mert itthon ugye semmit se lehetett... (aztán valahogy mégiscsak az itthoni metrók a szutykosabbak)
@Hamster: Én csak Berlint ismerem, mondjuk itt alapvetően mindegy, hogy mi a szabály, mert ritkán tartják be amúgy is. Enni bárhol lehet, alkoholt fogyasztani szintén, csak 1-2 köztéren van tábla, hogy elvileg tilos (pl. azt hiszem a Reichstag előtt). Az első nagy ledöbbenésem az volt, amikor kedvesen jó szórakozást kívánt a buszsofőr, amikor sörrel a kezünkben szálltunk fel a buszra egy péntek este :)

Nemrég volt róla szó, hogy szövetségi szinten szabályoznák, hogy ne lehessen a tömegközlekedésen inni, de a BVG és a DB ellenzi a tervet, ugyanis nekik kellene betartatni a szabályt, ami teljesen esélytelen. Pár hónapja elkezdtek áthúzott piásüveges matricákat kiragasztani, de ezek kb. annyira komolyak, mint a BKV áthúzott mobiltelefonos matricái.
@emesz: "a berlini U5-ön a harmincas években hasonló megoldást használtak. Széles profilúra tervezték, de a gazdasági világválságban nem volt pénzük új kocsikra, úgyhogy úgy rémlik valami palánkos sufnituning módszerrel oldották meg a problémát."
Ma U6, akkor Nord-Süd-Bahn, egyszer, aztán a háború után a mai U5-ösön is, mert az odavaló kocsikat elvitte a nagy testvér:
de.wikipedia.org/w/index.php?title=Datei:Bundesarchiv_Bild_183-C0201-0002-001,_Berlin,_Alexanderplatz.jpg&filetimestamp=20091130143036
Ehh.. nem olyan nagy szám ez. Mi mindennap utazhatunk nosztalgia-metrószerelvényen. ;-)
Szokásos klassz képek, jó kis poszt ez is. :)
@gyvy: kár hogy nem láttad a korai kommenteket. ;)
Gépek, gépek, gépek, apám, már megint szép gépek, húúú! ;)

Kíváncsi vagyok, a hazai orosz kocsik mikor lesznek ilyen szinten helyrepofozva, majd alkalmanként nosztalgiajáratként üzembe helyezve. Ja, meg arra is kíváncsi lennék, mekkora sikerük lesz majd. ;)

Ja, meg éppen eszembe jutott (egy kis hazai technikatörténeti kuriózum a bloggazdának! ;) ): az egyik volt évfolyamtársam vagy 10 éve mesélte (akkor már a BKV-nál dolgozott), hogy ő választotta ki a földalatti kocsik kapaszkodóinak azt a randa sárga színét. Ő büszke volt nagyon magára, én meg inkább nem mondtam el a véleményemet. De, azóta is zavar a tudat, hogy szebb is lehetett volna, ha nem őt kérdezik (ismerem jól az ízlését, pontosabban azt nem ismerem, mert nincs neki)! ;)
@emesz: Egy olyan országban betiltani az alkoholfogyasztást, ahol olcsóbb a sör, mint a kóla? :)