Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollok/spam/túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság

Naptár

augusztus 2018
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  3. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  4. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  5. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  6. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  7. Kőbánya-Hizlaló: egyről a kettőreAki nem villamosmániás vagy kőbányai lakos, az valószínűleg még sose hallott arról, hogy létezik Budapesten egy "Kőbánya-Hizlaló" nevű vasútállomás. Pontosabban tulajdonképpen már nem létezik, mégis...
  8. Keleti kényelem, nyugati... pályaudvarra megy: MÁV "komfort kocsi"Gyerekkoromban tévéreklám hirdette a MÁV új szolgáltatását, a "Komfort" osztályt. Az akkor még nem retrónak számító faburkolatos közegben nénik és bácsik utaztak, luxusnak tűnő körülmények közt:...
  9. Tanmese a terepjáró villamosokról (dr. Németh Zoltán Ádám írása)NZA barátom ráérzett a műfajra, ami nem is annyira baj, mert a héten nem nagyon volt időm blogot írni :) Beavis and Butthead így kezdené: höhö, höhö... terepjáró villamos? Nos, a villamosvasúti...
  10. "It was a good time to be 27"Már írtam arról, milyen nagyszerű dolog, hogy a különböző külföldi villamosbarátok nem egyszerre jártak Magyarországon, mert így szinte teljesen mást láthatunk Geoffrey Tribe '69-es, Peter Haseldine...

Címkék

103 (7) 125év (7) 2624 (13) 41-es (7) 424 (8) abszurd (26) Ab van Donselaar (39) agyhúgykő (61) airway (96) álhír (5) állatkert (11) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (77) autók (68) bach (5) balaton (28) basel (7) bbc (8) bécs (42) belgium (11) bengáli (13) berlin (136) berlini fal (20) bkv (42) blog (27) brno (6) budai vár (25) budaörs (36) budapest (729) budapesti pillanatok (41) buék (8) busz (71) búvár (7) c50 (10) c64 (13) caf (10) city lights (70) class 56 (7) commodore (17) csak egy kép (36) csak egy videó (248) csehország (24) csehszlovák (8) csörgő (8) cukiság (33) debrecen (25) demó (5) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) doctor who (43) drezda (7) duna (31) életkép (22) életképek (31) életmód (6) elveszett (31) énblog (342) énzene (17) építészet (66) építkezés (21) épület (14) érdekesség (15) erfurt (7) esti városkép (8) fan fiction (13) favázas (11) feldolgozások (11) felhők (26) felső-szilézia (22) felső szilézia villamos (20) fényvillamos (14) ferihegy (28) film (10) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (14) fogyasztói (24) fonódó (10) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (6) füsti (6) gary moore (31) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (58) gibson (9) gitár (34) gmap (12) goldtimer (6) gondolatok (10) gőzmozdony (23) gyermekvasút (23) haditechnika (12) hajó (40) hampage (283) hamster (5) hangszerek (11) hármashatárhegy (5) havazás (5) helikopter (10) hév (25) híd (29) (28) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (7) humor (117) idegenforgalom (21) ikarus (26) il 14 (9) ipari létesítmények (5) írás (15) it (9) jegyek (5) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (9) karikatúra (5) kassa (7) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kép (6) képek (724) képregény (94) kérdés (7) kirándulás (11) kisföldalatti (10) kiskörút (5) kisvasút (43) ki vagy doki (14) klasszikus zene (5) köd (20) köln (33) kölni dóm (5) közlekedés (327) kritika (70) kulfoldi szemmel (65) lánchíd (7) last ninja (5) látnivaló (11) lengyelország (37) les paul (6) lhbs (24) linz (5) lipcse (12) li 2 (20) ludmilla (14) m4 (15) maci (6) mackó (6) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (9) metró (40) miskolc (24) mittudoménmi (9) mk48 (5) MOD (7) morál (11) morgás (125) mozdonyok (13) mozi (5) mtp (7) muki (10) münchen (25) műrepülés (8) múzeum (44) nagypolszki (6) németország (282) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) nohab (41) nosztalgia (200) nürnberg (20) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (13) NZA (8) olaszország (26) oldtimer (74) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (6) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (5) pályahiba (6) pályaudvar (24) panoráma (107) paródia (5) pécs (12) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (13) popkultúra (115) pozitívum (12) pozsony (24) prága (7) programajánló (25) púpos (13) queen (11) r.i.p. (11) rádió (5) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (10) reklám (21) relax (12) repülés (122) repülőgép (40) repülőgépek (66) repülőnap (33) repülőtér (14) retró (31) rock (68) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (11) semmering (8) SNL (15) sorozatok (15) soundcloud (11) stuttgart (6) svájc (26) szabadság híd (11) szeged (30) szergej (20) szlovákia (64) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (188) társadalom (5) tatra (13) taurus (7) technika (43) technikatörténet (37) tehervonatok (10) tél (13) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (14) tömegközlekedés (333) történelem (29) totalcar (5) trainspotting (52) trolibusz (48) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (87) überzenészek (17) utazás (287) utcakép (153) uv (32) vár (11) várnegyed (8) város (376) városkép (85) városliget (8) vasút (399) vélemény (11) vicinális (13) vidám park (5) videó (670) villamos (600) vlog (7) vonat (5) wachau (5) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (30) youtube (248) zene (178) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Favázasok: a klasszikus tujaforma utolsó évei

2012.10.12. 20:52 :: Hamster

A múltkor láttunk néhány utólag acélvázasított villamost, most nézzünk pár régebbi, favázas példányt, a hetvenes évek második feléből, szintén Ab van Donselaar felvételeiről!

BKV_2805+5631+5661_Ln55_Czaban_Samu_ter_19760802 AvD.jpg

A Bácska utca vége Rákospalotán, villamossal és rendőrségi Volgákkal. Favázas villamost láttam még gyerekkoromban, utóbbiakra viszont nem nagyon emlékszem - ennek ellenére megpróbálok inkább a villamosra koncentrálni ;) Naszóval, az egykori Budapesti Villamos Városi Vasút néhány egymásra hasonlító, de korábban épült sorozatát (2500-as, 2600-as és 2700-as) az ötvenes években acélvázasították, a későbbi típusok (2800-as, 2900-as és 3000-es) azonban pályafutásuk végéig megtartották a favázas jelleget - három példány kivételével, melyek az 1956-os forradalomban súlyosan megsérültek. A képen látható 2805-ös nem tartozott közéjük, így őt ebben a formájában selejtezték 1977-ben. Egy "tesója", a 2806-os viszont ma is megvan, idén sikerült végre zárt helyre juttatni, talán egyszer újra utazhatunk vele!

BKV_2463+2462_Ln31_Ady_Endre_ut_19761019_AvD.jpg

A Budapest-Szentlőrinci Helyiérdekű Villamosvasút 1910-11-ben szerezte be jellegzetes kinézetű tízablakos motorkocsi-sorozatát a Ganztól, majd pár évvel később hasonló kinézetű pótkocsikat is vásárolt. Ezeket 1926 és 30 közt ikerkocsikká építették át, majd a második világháború után a fa oldalvázat acéloszloposra cserélték, tíz keskeny oldalablak helyett öt széleset létrehozva - így szolgáltak egészen 1977-ig. A fenti fotót rejtvénynek ajánlom, az oldalaimat kellően ismerőket - és a fájlnevet elolvasókat - arra kérve, hogy ne lőjjék le a helyszínt! Van egyfajta hangulata, nem?

Az érdekesség kedvéért elmondom, hogy ebből a típusból egy ikerszerelvényt megőriztek, 2000-ben felújítva és korábbi kinézetére visszaalakítva azt. Aki még mindig nem találta ki, hol készült a régi kép, annak elmondom, hogy nagyon közel ennek a helyszínéhez - bár szerintem ezzel nem sokat segítek :)

BKV_1747+1746_Ln8_Baross_ut_19760802_AvD.jpg

Az igazán komoly favázas túlélők közé tartozott az egykori Budapesti Közúti Vaspálya Társaság "S" sorozata. A képen látható kocsit 1908-ban gyártotta a budapesti Schlick gyár, majd a Fővárosi Villamosvasút ikresítette az ötvenes években. Az acélvázasítások idején valamiért nem láttak fantáziát bennük, mégis kibírták a hetvenes évek végéig - ez a példány is 1977-ben lett törölve a könyvekből.

A típust ennek ellenére nem kell nélkülöznünk, hiszen két példányt is megőriztek belőle - pontosabban egy egész ikret. Az egyik fele most vasárnap is közlekedni fog, 611-es pályaszámmal: őt 1987-ben újították fel, a budapest villamosközlekedés 100. születésnapjára, és most, 25 évvel később is köszöni, jól van (a fentebbi kép is már vagy tíz éves, viszont eltűnt állapotokat mutat - mit is?).

BKV_1751+1750_Ln8_Baross_ut_19760802_AEEvD.jpg

A kettővel ezelőtti kép egyébként az újpesti Baross utcában készült - ez az név nem sok jót hozott a villamosoknak, mivel a fővárosban az ilyen nevű utcákból szép sorban eltűntek a villamosok: a józsefvárosiból, a pesterzsébetiből, és végül innen is. Sőt, a Baross tér is évek óta villamostalan - elég furcsa fátum ez pont a "Vasminiszter" neve kapcsán!

BKV_2956+2957_Ln13A_19790409_AEEvD.jpg

Az 1700-asokhoz hasonlóan a 2900-as és 3000-es sorozatokat (eredetileg Budapesti Villamos Városi Vasút "L" és "1914-évi" típusok) is ikeresítették, de már az 1960-as években. Az utolsókat 1980-ban selejtezték, így fő bevetési területükön, a Ferencvárosban még sokan emlékezhetnek rájuk. A kép helyszíne nem nagy rejtvény, de azért feladom, hátha van, aki nem ismeri fel elsőre. Haladók pedig elmesélhetik, miért az Üllői út volt az egyik végállomás, azaz miért is jött létre tulajdonképpen ez a 13/A járat.

BKV_2964+2965_Ln31_19770806_AvD.jpg

A budapesti villamoshálózat máig leghihetetlenebb kanyarját látjuk a képen - igen, itt a mai napig jár villamos, csak már német csuklósok, melyek körülbelül akkor épültek, amikor ez a kép készült. Ez természetesen a pesterzsébeti Nagysándor József utca és a Vörösmarty utca sarka. Mivel a helyszínt lelőttem, a kérdés az, hogy mit lehet a képen látni, amit ma már nem? Egyébként a képen látható kocsi is megvan, bár már szólóban - 19 éves amszterdami (!) vendégszereplés után ma Debrecenben lehet utazni vele!

BKV_4142 AvD.jpg

De Budapesten is maradt egy fél 2900-es iker, csak ma 436-osként ismerjük. Itt felújításakor látjuk - a korábban említett 611-eshez hasonlóan ő is a fővárosi villamosközlekedés elindulásának századik évfordulójára újult meg, és vasárnap ő is ott lesz a Széll Kálmán téren. Ez a kérdés a villamosbarátoknak szól: hol készült a kép?

A fényképekért köszönetet szeretnék mondani a fotósnak, Ab van Donselaarnak, és Tim Castricumnak, aki bescannelte őket!

Ha tetszenek a képek, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm!

29 komment

Címkék: budapest város képek villamos utcakép kulfoldi szemmel Ab van Donselaar

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr334845159

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

31-es Erzsébeten a Határ úzt elött?

42-es a Gubacsi úti hurokban.

A 611-es a Halleren, amikor még a szélen mentek a vágányok.

13A - Ezt a múltkor sem tudtam, viszont tudtommal a metróépítkezés miatt vágták ketté a vonalat.

A többit nem tudom.
"31-es Erzsébeten a Határ úzt elött?"
Kicsit konkrétabban? Csak mert ezt gyakorlatilag leírtam ;)
Utolsó kép ha jól látom Kelenföldi kocsiszín régi festő műhelye
Köszi Hamster!
Jó volt látni a képeket, elsős koromtól hatodikig abban a Baross utcai templom előtti megállóban szálltam föl a villamosra, amikor mentem suliba. Cserélgethettem a jelzőbotokat (jajj, balesetveszélyes... felkapaszkodva az ajtó helyett használt rácsra, derékig kihajolva átadni a másik vezetőnek :D ), nyomkodhattam az indításjelző gombját. ( Nem tudom miért, de BKV-nyomógomb a hivatalos neve villanyszerelő boltokban... www.nemethelektronika.hu/sites/default/files/imagecache/product_full/product/VAV003.jpg )
Gyerekkorom legszebb emlékei. Jó hogy elköltöztünk, a 147-es busszal már nem kellett járnom, és a megszüntetésre ítélt 8-as vonal utolsó hónapjaiban szolgáló Bengálikkal sem.
@Hamster:

A Gubacsi utat ismertem fel, és mint írtad, onnan nem messze. Szerintem nem lehet a lakótelep felöli oldal, ergo marad a másik, de mivel nem ismerem Erzsébetet, ezért ennyi.
Köszi a képeket!

Az 5. kép természetesen a Haller utca, nyugati irányba (a Duna felé) nézve, a sárga Skoda mögötti ház a Mester utca sarka. Időközben az út szélén futó vágányokat a szokásos módon az út közepére helyezték, ehhez azonban a Telepy utca és a Soroksári út közt új betonfödémet kellett építeni annak a főcsatornának, amely miatt pont ezen a szakaszon szélső elhelyezésűek voltak a vágányok. (A Telepy utcánál átfordultak középre, a Balázs Béla utcai megálló a régi Haller piacnál mindig is közép-elhelyezésű volt, legalábbis a 70-es évek eleje óta, tehát amióta az eszemet tudom...)

a 13-as vonalát a kék metró Nagyvárad tér-KöKi szakaszának építésekor vágták ketté: így jött létre ideiglenesen a csonka 13A viszonylat. Ma ez a 3-as vonal része (bár ez a szám nekem mindig a Váci úti villamos marad).
@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: "nem lehet a lakótelep felöli oldal, ergo marad a másik"

Hihi. Nem talált :)
@timargabor: Köszi a Haller utcai kiegészítést.

@Hamster: Bogarászom a norc-ot, de fingom sincs. Minden váltót megnéztem, ami Erzsébeten van......................
"Mivel a helyszínt lelőttem, a kérdés az, hogy mit lehet a képen látni, amit ma már nem?" - az erzsébeti képről:

Lehet, csak nekem tűnt föl, de a félig takarásban levő "megállni tilos" tábla, amely még kivilágítható formában készült. Kisgyerek koromból emlékszem még ilyenekre, ma viszont szerintem már sehol se lehet ilyet látni. (De csak tipp volt)

Amúgy nagyon jók a képek, nekem különösen az újpestiek tetszenek, manapság is elég gyakran járok arra:)
@tothh: Szerintem meg a "tujázást", aazaz a menet közben a nyitott ajtón, lépcsőn, ütközőn, stb. lógva utazást. Meg lírás áramszedőt...
1. kép: ami nem fért a képre baloldalt, az a helyi rendőrörs. Ma is ugyanúgy parkolnak ott a zsaruk, csak Focussal.

Volga szerintem csak a főzsaruknak járt, tehát valszeg épp valami nagyfőnök inspekciózik a helyi erőknél. De az is lehet, hogy a Volgákat valami fontos ember kíséretéhez vették elő. A járőr verdák abban az időben már többnyire az ezerkecskék voltak, vidéken még elszórva Moszkvicsok.
@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: "Minden váltót megnéztem, ami Erzsébeten van."
azt nézted ami van, nem ami VOLT.

múltkor néztem a változást: villamosok.hu/balazs/bpvillamos/moricz.html
S I R A L M A S !!!!
Nagysándor-Vörösmarty sarok: természetesen a szemben lévő bozótos telek, annak helyére épült a tűzoltóság. Nincs már kockakő (a kis kockakövek a Vörösmarty utcán a kilencvenes évekig voltak), a vágány is nagypaneles (azt valamikor a nyolcvanas években építették át) lett azóta.

@tothh:
Ilyen világítós táblát valahol pár hete láttam, de most hirtelen nem ugrik be hol, ha eszembe jut, ideírom majd. :) Kár, hogy leszoktak róla, de hát a spórolás. :S
@tothh: Biztos nem vagy egyedül, én is imádtam a kivilágítható táblákat. Helyenként még tán vannak ilyenek, de korántsem annyi. Talán ma jobb fényszóróik vannak az autóknak, ezért nem kellenek?
@Hamster: Ja, de nem ez volt az érdekesség a képen :)
@Don Blasius: Igen, a telek elég másképp néz ki manapság, de én most kivételesen arra gondoltam, hogy látszik egy vízszintes hupli a Nagysándor József kockakövében. Na, az még a régi Baross utca - Ady Endre utca átkötés maradványa.
@Rocko-: "azt nézted ami van, nem ami VOLT."
Ott a pont. Szóval akkor kizárásos alapon hol lehetünk?
@Hamster: Én úgy tudom, hogy most már tudnak olyan fényvisszaverő felületű táblákat csinálni, ami anno nem volt lehetséges, ma viszont már normális fényszórójú kocsik által jól látható.
@Hamster: a fényszórók lehet jobbak, de az emebrek szeme nem.
a direkt fény hamarabb észreveszed mint a reflektálót.
@Don Blasius: a segítő táblák is eltűntek...
@Hamster:
Ja, hát igen. '82-ben költöztünk Erzsébetre, igaz akkor még kicsi voltam, de jól emlékszem, hogy pár évig a Nagy Sándor (akkor még így hívták) utca Baross és Vörösmarty utca közötti szakaszán is voltak sínek. Meg utána tovább a Török Flóris felé vezető oldalon is. Azt hittem egy ideig, hogy volt ott kétirányú közlekedés régebben. Persze, tudom nem, csak elpakolták arrébb a villamosközlekedést távol a lakótelepektől.

@Rocko-:
hogy offoljak egy kicsit: az autópályákon is spórolnak ezekkel. Egy időben még megvilágították a felső táblákat rendesen, lásd az M5 bevezető szakaszán a hipereknél még ilyenek vannak, az új M0-áson már nem.
@Don Blasius: no igen. meg hiába van digitális tábla ha hülyeséget írnak ki rá...
Szépek a mai felújított régi villamosok, de talán nekem jobban tetszene ha a legutóbbi, nem olyan csicsás okkerben feszítenének.
@tehtube: Sokan vagyunk így, csak hát az nem tudományos állapot, amire emléekzhetünk. Mondjuk az UV-kat úgy járatják, ahogy utoljára jártak, az már kivétel. Amúgy meg tudtommal a 611-es párját Beszkárt-állapotúnak szánták, az is klassz lenne, hisz annak ellenére, hogy a legemlékezetesebb közlekedési társaság volt, nincs akkori nosztalgiajármű. Ezen túl pedig az amszterdamból hazahozott acélvázas kocsi a hetvenes-nyolcvanas évek citromsárgájában lesz, az is az, ahogy még emlekezhetünk rájuk.
@Rocko-: Azért elég halvány volt az a saját fény, nem is tudom, hogy rúdizzó volt vagy neon. Csak esténként marha jól nézett ki a város, hogy minden világított: a neonhirdetések, a táblák, a csibilámpák...
Féloff - egy kis érdekesség 47-ből:

cikkekbudapestmultjabol.hu/images/nagybudapest1947.zip

Majdnem 19 mega, egyetlen kép van benne.
Az utolsó kép nem a vágóhídi UV műhelyben készült?
Ott volt egy ötvágányos csarnok, kb. ekkora belmagassággal, lapostetővel.
@BakcsiMate: Én úgy tudom,hogy vágóhídi műhely csak csak UV-s volt. Kelenföldön ez kép ott készült ahogy kell felmenni humán-ügyhöz a lépcsőn,annak alján lévő kapuból.Ha nem tévedek?
@Don Blasius: Dikk!82-ben még megvoltak azok a vágányok??Én is 82-től voltam Erzsébeti,de tök nem emlékezek rá.Mikor szedték ki?Ja,eddig valahogy kimaradt ez az oldal az életemből,csak azért bukkantam rá mert meg lett osztva egy kép innen és be volt linkkelve a forrás. ;)