Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollok/spam/túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Saját zene

Naptár

május 2019
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31

Ez megy most

  • sako: Én is használom, naná :-) Bár most éppen egy saját fotó van háttérnek: a második fotó "tesója", amit én csináltam ugya... (2019.05.23. 16:03) T2 – Az ítélet napja
  • mester utca: Igen, használom! Köszönöm! Szépek a képek, meg a videó is! (2019.05.22. 13:47) T2 – Az ítélet napja
  • Hamster: @ComLo: Köszi a képeket! (2019.05.20. 15:31) Air(port) Tours
  • ComLo: Hello! A vilag másik felén élve, ezen blog bejegyzéseit olvasva szoktam kellemesen borzongva nosztalgiázni (jo értele... (2019.05.20. 13:59) Air(port) Tours
  • Hamster: @balinth1: Kinézetre elég bénácskák, de azért az alacsony padlómagasság nem tűnik rossznak. Azt nem tudom, utazni mily... (2019.05.19. 01:55) Berlin szeptemberben
  • balinth1: Szerencsétlen talgo-kat valahogy mindig olyan elfuseráltnak találtam a többi vonat között, azokkal a váltakozó magassá... (2019.05.18. 23:03) Berlin szeptemberben
  • GG590227: de.wikipedia.org/wiki/B%C3%BCssing_AG (2019.05.17. 12:00) Berlin szeptemberben
  • Hamster: @Fradista Utazó: Fú, nem tudom, honnan jött ez a 2,4 :O A kisföldalatti meg persze 2,2-es, bár ott hasonlót írtam, nem... (2019.05.17. 10:42) Berlin szeptemberben
  • Fradista Utazó: @Hamster: "a mi kisföldalattinkhoz hasonlóan szűk (2,4 méteres) keskenyprofilú" A Kleinprofil eredendően 2,3m széles ... (2019.05.17. 10:02) Berlin szeptemberben
  • Hamster: @Fradista Utazó: Konkrétan mik? Félálomban kopipészteltem saját magamtól... (2019.05.17. 09:42) Berlin szeptemberben
  • Utolsó 20

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  3. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  4. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  8. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  9. Kőbánya-Hizlaló: egyről a kettőreAki nem villamosmániás vagy kőbányai lakos, az valószínűleg még sose hallott arról, hogy létezik Budapesten egy "Kőbánya-Hizlaló" nevű vasútállomás. Pontosabban tulajdonképpen már nem létezik, mégis...
  10. Keleti kényelem, nyugati... pályaudvarra megy: MÁV "komfort kocsi"Gyerekkoromban tévéreklám hirdette a MÁV új szolgáltatását, a "Komfort" osztályt. Az akkor még nem retrónak számító faburkolatos közegben nénik és bácsik utaztak, luxusnak tűnő körülmények közt:...

Címkék

103 (7) 1233 (5) 125év (7) 2624 (13) 2806 (6) 41-es (7) 424 (8) abszurd (26) Ab van Donselaar (40) agyhúgykő (61) airway (96) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (88) autók (73) bach (5) balaton (29) Balt Korthals Altes (5) basel (7) bbc (8) bécs (43) belgium (11) bengáli (19) berlin (158) berlini fal (20) bkv (46) blog (28) brno (9) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (746) budapesti pillanatok (41) buék (8) busz (76) búvár (9) c50 (10) c64 (16) caf (10) city lights (70) class 56 (7) commodore (17) csak egy kép (36) csak egy videó (251) csehország (31) csehszlovák (13) csörgő (8) cukiság (33) debrecen (25) demó (6) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (6) doctor who (42) drezda (7) duna (31) életkép (22) életképek (32) életmód (6) elveszett (31) énblog (378) énzene (18) építészet (66) építkezés (22) épület (15) érdekesség (18) erfurt (7) esti városkép (8) ezres (6) fan fiction (12) favázas (11) feldolgozások (11) felhők (26) felső-szilézia (22) felső szilézia villamos (20) fényvillamos (14) ferihegy (33) film (11) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (15) fogyasztói (24) fonódó (10) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (31) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (59) gibson (9) gitár (34) gmap (14) gmunden (5) goldtimer (6) gondolatok (11) gőzmozdony (25) gyermekvasút (25) haditechnika (13) hajó (41) hampage (300) hamster (5) hangok (5) hangszerek (11) hármashatárhegy (5) havazás (5) helikopter (11) hév (27) híd (29) (31) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (7) humor (116) idegenforgalom (21) ikarus (28) il 14 (9) ipari létesítmények (5) írás (14) it (9) jegyek (5) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (9) karikatúra (5) kassa (8) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kelet-berlin (5) kép (6) képek (775) képregény (94) kérdés (8) kirándulás (11) kisföldalatti (11) kiskörút (5) kisvasút (43) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (34) kölni dóm (5) közlekedés (337) kritika (71) kulfoldi szemmel (69) lánchíd (7) lanovka (6) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (37) les paul (6) lhbs (25) linz (9) lipcse (12) li 2 (20) ludmilla (14) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (7) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (9) metró (41) miskolc (24) mittudoménmi (9) mk48 (5) MOD (7) morál (11) morgás (125) mozdonyok (15) mozi (6) mtp (7) muki (10) münchen (25) műrepülés (8) múzeum (48) nagypolszki (6) németország (306) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) nohab (43) nosztalgia (212) nosztalgiabusz (21) nosztalgiavillamos (67) nürnberg (20) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (13) nyugat-berlin (6) NZA (8) olaszország (26) oldtimer (84) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (6) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (6) pályahiba (6) pályaudvar (30) panoráma (108) paródia (5) pécs (12) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (16) popkultúra (116) pozitívum (12) pozsony (26) prága (11) programajánló (26) púpos (13) queen (14) r.i.p. (12) rádió (5) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (10) reklám (21) relax (12) repülés (124) repülőgép (42) repülőgépek (72) repülőnap (34) repülőtér (18) retró (32) rock (72) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (14) semmering (9) skoda (5) sky channel (5) SNL (15) sorozatok (15) soundcloud (12) spotting (18) st.pölten (5) stuttgart (6) svájc (26) szabadság híd (11) szeged (30) szergej (20) szliács (5) szlovákia (72) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (193) társadalom (5) tatra (14) taurus (7) technika (52) technikatörténet (42) tehervonatok (10) tél (13) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (14) tömegközlekedés (342) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (59) trolibusz (51) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (87) überzenészek (17) utazás (296) utcakép (159) uv (35) vár (11) várnegyed (8) város (383) városkép (86) városliget (8) vasút (420) vélemény (13) vicinális (13) vidám park (5) videó (707) villamos (627) vlog (7) vonat (5) wachau (5) woltersdorf (5) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (30) youtube (258) zene (186) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Háromnegyed óra a lipcsei főpályaudvaron

2012.11.05. 18:00 :: Hamster

Amikor '87-ben pár napot Lipcsében töltöttünk, többször érintettük a belvárost körülvevő körútat, és bár én leginkább a híres vásárt reklámozó dupla M betűt figyeltem a mai szemmel is jókora toronyház tetején, azért feltűnt, hogy van ott valami bazi nagy régi épület is az úttal párhuzamosan:

IMG_2402.JPG

Anyuék mondták, hogy az a pályaudvar, én meg kicsit furcsának találtam, hogy egy Budapestnél kisebb városnak ekkora pályaudvara van. "Biztosan ez a sínekkel párhuzamos oldala", tértem napirendre a téma fölött, és tizenpár évig el is voltam ebben a hitben (finoman szólva nem volt létfontosságú információ, hogy milyen pályaudvara van Lipcsének), míg valahol olvastam, hogy nem, ez bizony fejpályaudvar, és a 298 méter széles homlokzat, amit láttam, merőleges a vágányokra. Hoppá:

LE Hauptbahnhof-4

Csak összehasonlításképpen: a Keleti pályaudvar csarnoka 42 méter széles, míg Lipcsében a vágányok végénél levő keresztperon 270 méteres! Ekkora helyen elég sok vágány elfér - több is, mint amire szükség van: eredetileg huszonhat sínpárra futottak be vonatok, ma csak huszonkettőt használnak (az elmaradhatatlan összehasonlítás: a Keletinek tizenhárom forgalmi vágánya van, de ebből csak négy fut be a csarnokba). Tudom, a New York-i Grand Centralnak hatvanvalahány vágánya van, és még Németországban is vannak a lipcseinél nagyobbak (a müncheni például 32, a majna-frankfurti pedig 25 vágányos - ráadásul a münchenivel ellentétben még szép is), ezzel együtt is lenyűgöző az épület, mert valahogy tágasabbnak tűnik azoknál. Valószínűleg jóval több vágány is elférne az egymás melletti csarnokokban, csak nincs rá igény.

Forrás: Wikimedia Commons

Ahogy az a XIX. század közepén szokás volt, Lipcsében is külön pályaudvarokat építettek maguknak a városba befutó vonalakat üzemeltető társaságok. A mai Hauptbahnhof helyén a porosz és szász vasutak fejállomásai feküdtek, valahogy úgy, ahogy a fentebbi képen látható.

Hauptbahnhof Querbahnsteig Leipzig 1916

A gazdag kereskedőváros azonban többre és jobbra vágyott, úgyhogy hosszas tárgyalások után 1909 és 1915 közt felépülhetett az új, központi pályaudvar - bár az elkészülést utóbbi dátumtól számítják, az első vonat már 1912-ben befutott az elkészült részbe. Érdekesség, hogy bár 1920-tól működött a közös német vasúttársaság, a pályaudvar valójában csak '34-től került egységes kezelésbe, addig az egykori porosz "oldalt" Halléból, a szászt pedig Drezdából igazgatták. A fentebbi, archív képen a már emlegetett vágányvégi keresztperont láthatjuk, balra a belváros van (egy emelettel lejjebb, a várótermeket, pénztárakat és irodákat magába foglaló homlokzati szárny után), jobbra pedig a sínek. Erre megyünk tovább:

IMG_2204.JPG

Egy augusztusi napon turistaként érkeztem ide, és bár alapvetően régi házakat akartam látni, meg a Népek Csatája Emlékművét, olyan barátságtalanül esett odakint, hogy úgy döntöttem, inkább nézegetem a vonatokat, amíg el nem áll. Végül kicsit tovább maradtam :) Ugyan nem a képen látható volt az első, ami "szembejött" velema csarnokban, közismerten csípem a Taurus mozdonyokat, úgyhogy vele kezdek. Persze a "Taurus" csak az osztrák vasúton használt márkanév, úgyhogy gyorsan ideírom, hogy ez egy Baureihe 182, azaz Siemens ES64U2 a Deutsche Bahn színeiben - nem szeretném, ha a vasútautistákbarátok megszólnának a pongyolaság miatt ;)

IMG_2200.JPG

A Lipcse környéki forgalomban rengeteg dízel motorvonat közlekedik, egy részük magánvasúti színekben - a képen is egy ilyet látunk: a Veolia nevű tömegközlekedési multi "Középnémet Regionális Vasút" márkajelzésével közlekedő Desirót. Tőle jobbra egy DB Regio tulajdonú példány orra is látszik, ő a MÁV-Start Desiróinak kiköpött mása.

IMG_2191.JPG

A huszonhármas vágányon közlekedéstörténeti kiállítást nézegethet az, aki túl hamar kiért a pályaudvarra. Van itt 52-es sorozatú gőzös (azaz a MÁV/GySEV 520-asa), ősi villanymozdonyok, és egy SVT 137-es gyorsmotorkocsi 1935-ből. A dizájnja ma már talán kicsit régimódinak tűnik, de a dízel-elektromos, Jacobs-forgóvázas jószág maximális sebessége annak idején 160 km/h volt, ami a magyar vasúton még ma is kimondottan gyorsnak számítana (a németen már nem). A háttérben kivehető a huszonnegyedik és huszonötödik vágány helyére épült többszintes parkoló - érdekes egy légtérben látni a gumi- és a vaskerekűeket!

IMG_2189.JPG

A vágányokat fedő csarnok igazából csarnokok sorozata, rácsos fémszerkezetttel, ami annak idején teljesen funkcionális megoldásnak készült, ma viszont már önmagában is szépnek mondható.

IMG_2217.JPG

A rendszerváltás után a pályaudvart modernizálták, a keresztperon alá pedig többszintes plázát építettek. Ugyan adja magát, hogy fintorogjunk egy jót, miszerint "tönkretették a vasút szentélyét", de igazából csak barátságosabbá tették a környezetet; a vonatra várakozás előtt van hol nézelődni, nem csak pár gagyi szatócsból, higiéniamentes szendvicsesből és újságosból áll a kínálat, mint a budapesti pályaudvarokon (nem is beszélve azokról az attrakciókról, amelyeket legszívesebben elfelejtenénk: az illegális pénzváltókról, az érkező turistákat vegzáló taxisokról és szállásadókról - na, itt nem találkoztam ilyenekkel). És még nincs vége a fejlesztésnek: 2013 decemberére kell elkészülnie a belváros alatti S-Bahn alagútnak (City-Tunnel), melynek építése miatt jelenleg néhány vágányt nem használnak a csarnokban. Egyébként nem ez az első ilyen építkezés itt: még 1913-ban elkezdtek egy hasonló célú alagutat építeni, 6-700 métert meg is építettek belőle, aztán az első világháború miatt abbahagyták. A második világháborúban óvóhelynek használták, később filmhiradós mozi működött benne, végül az új alagút építésekor bizonyos részeit elbontották, de állítólag több mint 400 méter még így is megmaradt belőle...

Bár a fényviszonyok egy áramszünetben végrehajtott gyomortükrözéséhez hasonlatosak voltak, kicsit videózgattam is, ne állandóan csak a berlini Hauptbahnhofot mutogassam - ezzel fejezem be ezt a bejegyzést.

21 komment

Címkék: németország képek vasút pályaudvar lipcse

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr794889920

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Annak a SVT 137-nek nem a Repülő Hamburgi volt az őse?
Klassz kis pályaudvar ez, a pláza valóban dob rajta sokat. Lipcsében amúgy nem sok néznivaló van, fél nap elég rá. Az egyetlen ami nem tetszett az állomáson az a WC kérdés - elég drága volt, ami volt és nem nagyon lehetett beférni se, a férfifülkékbe is nők mentek be, mert oda kilométeres sor volt. Így már a férfiaknál is. Végül egyszerűbb volt egy beérkező és forduló RE-n elintézni az ügyeket...
m.blog.hu/ha/hamster/image/lipcse/IMG_2402.JPG
mi az az ABC ott fent?

"érdekes egy légtérben látni a gumi- és a vaskerekűeket!"
Audi!

micsoda BMW reklám van a csarnokban!
Nagyon jó poszt!

Ez az épület engem is lenyűgözött, korábban írtam róla, kevésbé vonatos szemmel :)

taj-kert.blog.hu/2010/11/01/art_deco_plaza_leipzig_hauptbahnhof
A wurzeni MRB-járat pedig az egykori S2 maradványa. A CityTunnel megnyitásáig szól az MRB koncessziója, utána megint S-Bahn jár majd Wurzenbe.
De jót nosztalgiáztam!
A hetvenes évek elején -három évig- kint dolgoztam, mint oly sok magyar fiatal.
Sokszor megfordultam itt.
Köszönet a posztért!
Imádom ezt a blogot!
A legtöbb posztját élvezettel habzsolom és mindig van valami, ami nagyon betalál.
Most pl. az, hogy gyerekkoromban sokat jártam Lipcsében, akkor még volt közvetlen vonat a Keletiből, a Saxonia express, végig Európa egyik legszebb táján, az Elba völgyén. Amikor először utaztam vele, még gőzös húzta!
Közel 30 év kihagyás után idén nyáron voltam újra Lipcsében.
Jól lerontottam a szép emlékeket, mert bizony a város inkább csunyult, mint szépült, a helyiek szerint fölösleges metróépítés teljesen tönkrevágja a Belvárost és nem igaz, hogy 22 év alatt nem lehetett újjáépíteni azt a modern házsort, ami a Konsument áruházban végződött!

Igen, a pláza!
Arra a helyiek is büszkék, attól lett Lipcse metropolissá.

Hadd tódítsam meg a német megalomániás pályaudvarok felsorolását: a berlini Haputbahnhof hétszintes! És az sem akármi.

Kösz a posztért, várom a következőt.
@aesculus: Eredetileg én si ilyen részletfotózós bejegyzést akartam volna, de a felhők miatt olyan vacak fények voltak (beégett fehér fények és hóka sötét részek), hogy csak a sínes részben bírtam fotózni :)
Pffff... Ez is beázik? ;-)
Nemrég voltam Lipcsében. A főpályaudvar valóban gyönyörű :) Érdekességként talán érdemes megemlíteni a város "régi", kicsi pályaudvarát is a belváros másik oldalán amit az S-Bahnok használtak mielőtt a City-tunnel építését elkezdték és a tervek szerint újra nyílik majd amikor City Tunnelt átadják.

en.wikipedia.org/wiki/Leipzig_Bayerischer_Bahnhof

Amúgy a régi utasforgalmi épületben egy remek étterem működik ahol helyben főzik a lipcsei sörspecialitást:

www.bayerischer-bahnhof.de/de/startseite/index.html

en.wikipedia.org/wiki/Gose
@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Szerintem is tele van érdekes házakkal a város, ha valakinek nem csak az a szép, amin gipszstukkó és aranyozás van :)
@SzCsaba: Az épülettologatós bejegyzésben volt róla szó ezer éve, most sajnos nem jutottam el oda:
hamster.blog.hu/2011/02/10/arcpirito_csusztatas
Legutóbbi mélyremarkoló emlékem Lipcséből, 1989-ből, hogy állok a főpályaudvar vizeldéjében, szemben velem a csempés fal, tőlem balra körülbelül harminc-ötven ember áll még hasonló pózban, én vagyok az utolsó a sorban, tehát előttem folyik el bősz hegyipatakként mindaz, amit ez a harminc-ötven ember produkál, elképesztő volt! A csarnokból vannak egyébként szép, fekete-fehér, állványról, Praktikával készített fotóim, mustárosbödön-emeletesvonattal. Már akkor is elképesztett ez a pályaudvar.
@felucca: Azokat a fotókat nem akarod esetleg bescannelni? :)
De akarom, de a "vannak" ez esetben merőben elméleti dolog, tehát valahol vannak, az öt költözés után valami doboz mélyén, ezt most kihagyom, bocs:)