Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollok/spam/túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Saját zene

Naptár

április 2019
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  3. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  4. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  5. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  6. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  7. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  8. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  9. Kőbánya-Hizlaló: egyről a kettőreAki nem villamosmániás vagy kőbányai lakos, az valószínűleg még sose hallott arról, hogy létezik Budapesten egy "Kőbánya-Hizlaló" nevű vasútállomás. Pontosabban tulajdonképpen már nem létezik, mégis...
  10. Keleti kényelem, nyugati... pályaudvarra megy: MÁV "komfort kocsi"Gyerekkoromban tévéreklám hirdette a MÁV új szolgáltatását, a "Komfort" osztályt. Az akkor még nem retrónak számító faburkolatos közegben nénik és bácsik utaztak, luxusnak tűnő körülmények közt:...

Címkék

103 (7) 1233 (5) 125év (7) 2624 (13) 2806 (6) 41-es (7) 424 (8) abszurd (26) Ab van Donselaar (40) agyhúgykő (61) airway (96) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (87) autók (73) bach (5) balaton (29) Balt Korthals Altes (5) basel (7) bbc (8) bécs (43) belgium (11) bengáli (19) berlin (155) berlini fal (20) bkv (46) blog (28) brno (9) budai vár (25) budaörs (39) budapest (743) budapesti pillanatok (41) buék (8) busz (74) búvár (9) c50 (10) c64 (16) caf (10) city lights (70) class 56 (7) commodore (17) csak egy kép (36) csak egy videó (251) csehország (31) csehszlovák (9) csörgő (8) cukiság (33) debrecen (25) demó (6) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (5) doctor who (42) drezda (7) duna (31) életkép (22) életképek (32) életmód (6) elveszett (31) énblog (373) énzene (18) építészet (66) építkezés (22) épület (15) érdekesség (18) erfurt (7) esti városkép (8) ezres (6) fan fiction (12) favázas (11) feldolgozások (11) felhők (26) felső-szilézia (22) felső szilézia villamos (20) fényvillamos (14) ferihegy (31) film (11) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (15) fogyasztói (24) fonódó (10) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (31) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (59) gibson (9) gitár (34) gmap (13) gmunden (5) goldtimer (6) gondolatok (11) gőzmozdony (24) gyermekvasút (25) haditechnika (13) hajó (41) hampage (298) hamster (5) hangok (5) hangszerek (11) hármashatárhegy (5) havazás (5) helikopter (11) hév (26) híd (29) (31) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (7) humor (116) idegenforgalom (21) ikarus (27) il 14 (9) ipari létesítmények (5) írás (14) it (9) jegyek (5) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (9) karikatúra (5) kassa (8) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kelet-berlin (5) kép (6) képek (768) képregény (94) kérdés (8) kirándulás (11) kisföldalatti (11) kiskörút (5) kisvasút (43) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (34) kölni dóm (5) közlekedés (335) kritika (71) kulfoldi szemmel (69) lánchíd (7) lanovka (6) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (37) les paul (6) lhbs (25) linz (9) lipcse (12) li 2 (20) ludmilla (14) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (7) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (9) metró (41) miskolc (24) mittudoménmi (9) mk48 (5) MOD (7) morál (11) morgás (125) mozdonyok (15) mozi (6) mtp (7) muki (10) münchen (25) műrepülés (8) múzeum (46) nagypolszki (6) németország (303) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) nohab (43) nosztalgia (212) nosztalgiabusz (21) nosztalgiavillamos (66) nürnberg (20) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (13) nyugat-berlin (6) NZA (8) olaszország (26) oldtimer (80) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (6) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (6) pályahiba (6) pályaudvar (30) panoráma (108) paródia (5) pécs (12) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (16) popkultúra (116) pozitívum (12) pozsony (24) prága (11) programajánló (26) púpos (13) queen (14) r.i.p. (12) rádió (5) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (10) reklám (21) relax (12) repülés (124) repülőgép (42) repülőgépek (71) repülőnap (34) repülőtér (18) retró (32) rock (72) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (13) semmering (9) sky channel (5) SNL (15) sorozatok (15) soundcloud (12) stuttgart (6) svájc (26) szabadság híd (11) szeged (30) szergej (20) szliács (5) szlovákia (70) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (193) társadalom (5) tatra (13) taurus (7) technika (52) technikatörténet (40) tehervonatok (10) tél (13) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (14) tömegközlekedés (342) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (59) trolibusz (51) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (87) überzenészek (17) utazás (296) utcakép (159) uv (35) vár (11) várnegyed (8) város (383) városkép (86) városliget (8) vasút (417) vélemény (13) vicinális (13) vidám park (5) videó (704) villamos (626) vlog (7) vonat (5) wachau (5) woltersdorf (5) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (30) youtube (258) zene (186) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

A "budafoki" deltavágány

2013.03.07. 17:00 :: Hamster

A deltavágány a villamosok megfordításának egyik legmacerásabb - ugyanakkor hurokvágányhoz képest helytakarékos - megoldása. Gyakorlatilag arról van szó, amit autóvezetéskor ipszilonozásnak nevezünk, csak itt a járművezetőnek a művelet közben többször is át kell mennie a szerelvény másik végére (hacsak nincs fedező személyzet), illetve legalább három kitérőre (váltóra) is szükség van.

img_0933.jpg

Itthon ma már csak Szegeden találkozhatunk deltázós villamos végállomásokkal: Kecskésen, a Vadasparknál, és a Fonógyári úton. A fővárosban Budafok kocsiszín - ami egyébként Albertfalva területén van - oldalában is van egy ilyen delta, de azt 1993 óta nem használják végállomásozásra.

2valami4.jpg

A 41-es villamos 1972 utolsó napjától 1993 májusáig fordult itt, aztán visszahosszabbították a Móricz Zsigmond körtérre. Gyerekkoromban kicsit viccesnek találtam, ahogy 1984 és 88 közt az ember Kamaraerdőről becsorgott idáig egy modern, fűtött Tatra szerelvénnyel, aztán átszállt egy öreg, fűtetlen UV-ra, ami bevitte a belvárosba, de a 41-es már csak ilyen fura járat volt (az 1984 előtti öreg kéttengelyesekkel izgalmasabb lehetett, pláne 1900-as ikerkocsikkal, mint amilyet itt fent is látunk Tim Boric felvételén). A 41-esek a várostól kifelé fordultak, korábban viszont pont fordítva használták ezt a vágányt. Van egy utcai vágóképekből összeállított film, aminek a tekercseit a közlekedésbarátok szájhagyománya szerint egy kukában (más verzió szerint egy lebontásra ítélt ház padlásán) találta meg valaki, és ami tizenvalahány évvel ezelőtt még VHS kazettákon terjedt, míg át nem játszották számítógépre, onnan pedig a youtube-ra, úgyhogy ha állóképet nem is, mozgót tudok mutatni erről a műveletről. Ha minden igaz, a lejátszás itt lent pont ennél a deltánál fog kezdődni (ha nem, akkor tekerjünk 4 perc 36 másodperchez):

Egy motor+pót+pót - még pontosabban pót+pót+motor :) - szerelvényt látunk kitolatni a deltából, a motorkocsi eleje a belváros felé mutat - valószínűsíthetően egy 4-es villamost látunk, aminek akkor itt volt a déli végállomása (az északi pedig a Margit híd budai hídfőjénél). Persze járt egy időben a 47-es is ide, de mondjuk azt, hogy 4-est látunk. Ennek az állapotnak a kettes metró teljes hosszban (Fehér út - Déli pályaudvar) átadása vetett véget, amikor alaposan átszervezték a város közlekedését (ha engem kérdeztek, ekkor vesztette el hálózatszerűségét a budapesti villamos). Helyileg ez azt jelentette, hogy a 4-es már csak mai végállomásáig, a Bocskai útig járt, nem kanyarodott rá a Fehérvári útra, a 47-es külső végállomása is ekkor került a budafoki Városház (akkor Varga Jenő) térre. A 43-as is ugyanoda került át a Körtérről, csak neki a belső végállomása volt a budafoki (a külső pedig Nagytétény). A 41-es szintén elkerült a gombaépület körülről, ide, a kocsiszín melletti deltába.

img_0929.jpg

A 43-as villamos közlekedését 1983-tól szüneteltették (hivatalosan talán a mai napig nem szüntették meg), a 41-est viszont ugyan visszavágták Budaörs széléről Kamaraerdőig, de valahogy megmaradt. 1993-ban visszavezették a Körtérre, ugyanoda, ahová 72-ig járt, majd 2004-ben - elég komoly civil nyomásra - tovább hosszabbították, a Batthyány térre. Ez azt jelenti, hogy a deltát 93 óta csak eseti kocsiforgatásra használták, különmenetek fogadására, illetve néha időszakos rövidítések idején.

img_0915.jpg

Idén januárban viszont elhasználódás miatt letiltották a kocsiszín bejárata előtti egyik váltót, amin a kintről (Budafokról vagy Kamaraerdőről) érkező villamosok normál esetben átmennek a kifele tartó sínpárra, hogy onnan a remizbe guruljanak, így ezek a kocsiszíni menetek jobb híján a deltába lettek terelve (itt egy rajz a vágányokról: az elromlott váltó a jobb oldali piros átkötés két vágány közt), átmenetileg élettel töltve meg ezt a fura vágányt:

34 komment · 1 trackback

Címkék: budapest videó képek tél villamos xi.ker Tim Boric

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr645121217

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Budafok kocsiszín: nem vész el, csak átalakul 2016.05.05. 20:49:08

Ha minden igaz, Budafok kocsiszín (mely arról híres, hogy Albertfalván van - a név az építtető Budapest-Budafoki helyi érdekű Villamos Vasútból jött) ma adott utoljára villamosokat forgalomba újraépítése előtt. A modernizálás nagyon ráfér már az egyko...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

De fura a hév meg az UV egymás mellet. Gondolom a Fehérvári út lehet valahol, bár nem vagyok benne biztos. A Flórián tér viszont sokkal jobban nézett ki anno mint most.
Kis, tematikus cikk! Szuper!

-De sokat álltam a deltánál... Sosem tudtam mire volt jó, az meg hogy a négyes idáig járt azt pláne nem!

Újpestről tudnék elképzelni ilyet minden mennyiségben! ;-)
szerintem marhaság a delta.
(remélem máskor is ezt mondtam.)
@Rocko-: Ha nincs helyed huroknak, és egyirányú szerelvényt kell forgatnod, akkor nem sok más esélyed van.
Az a régi video fenomenális.
Az ilyen régi videókat mindig úgy nézem, hátha felbukkan valamelyik snitten a kis cyánka. Aztán a Körtéren megláttam a HÉV-et, és tudtam, hogy maximum babakocsiban láthattam volna a csecsemő cyánkát :D

Videó amúgy szuper, felismertem egy csomó helyszínt! Zene is jó volt alatta :)
@Hamster: nem nagyon tudok elképzelni olyat, hogy egy hurok ne férjen el, így vagy úgy.
@Rocko-: Akkor menj el Szegedre, és nézd meg. Meg vedd hozzá, hogy ha mondjuk nincs is épület egy területen, akkor is az valaki, ki kell sajátítani, lehet, hogy védett, lehet, hogy van valami alatta, stb. Nem véletlen, hogy "nyugaton" is találkozhatsz deltákkal.
@cyan: volt már rá alkalom? :)
Apropó, azt ki lehet vajon nyomozni, hogy összesen hány ilyen deltavágányos végállomás volt Mo.-n?
@Rocko-: áááá, rosszkor voltam rossz helyen. Legalábbis eddig így tapasztaltam :D
@Hamster: az is jó, csak mondd meg hogy melyik részét kell nézni, nem túrnám át az egész várost. :)
@Rocko-: Gondold el, régen az óbudai remízbe mentek be az egyirányú szerelvények hurokban fordulni. Ez akkor a normál üzem része volt, nem csak a "garázsmenet" ment a remízbe. Gondolom, ismered a környéket a Vörösvári-Bécsi utak találkozásánál.
@Nuuk: Nem volt jellemző, egyébként pedig cipőt a cipőboltból, lehet nyomozni: www.villamosok.hu/menet/terkep/index.html :)
@nyelv-ész: nagyjából ismerem, de én pont a hurok mellett vagyok. ;)
@Rocko-: Ez dícséretes :-) Pont azért írtam, hogy gondold végig, mennyire helyigényes a hurok, hogy amikor ennek megléte még alapvető volt, akkor is születtek ilyen szükségmegoldások.

Viszont ma Budapesten minden forgalomban lévő szerelvény kétirányú és kétoldali ajtós, így a hurok kiépítése ma már önmagában nem feltétele a hatékony hálózatnak. Sőt, éppen ezek a szerelvények egyszerűsítik le a dolgot, hiszen lehetne oda is hálózatot építeni, ahol a hurokforduló kiépítése eleve lehetetlen. Persze tudjuk mindketten, hogy nem a hurkok helyigénye akadályozza a hálózat fejlődését :-(
@nyelv-ész: oké, hogy helyigényes, de ha a váli utcából indulok ki, akkor kb. bárhova lehet hurkot rakni. :)
és igen, a kétirányúság, meg a hózentrógli megoldja egyszerűen a dolgot.
Félig offtopic, de a deltától pár méterre volt a remiz nagyvasúti vágánykapcsolata. Ez visszaépült az aktuális nagyvasúti átépítés (4. vágány) után?
@Rocko-: "de ha a váli utcából indulok ki, akkor kb. bárhova lehet hurkot rakni"
Ez körülbelül az ötvenes évekig működhetett, de manapság egy felsővezetéktartó falikampóhoz se szoktak a házak lakói hozzájárulni, nem hogy ahhoz, hogy t időnként villamos dübörögjön el az ablakuk alatt. És mondjuk egy Siroki utca jellegű helynél azért ezt meg is értem. Szerintem ha Bécsben nem épültek volna meg évtizedekkel ezelőtt a mindenféle fordítóhurkok, ma már nem épülnének.
@Hamster: ezzel nem értek feltétlenül egyet. :)
(de a vitát nem folytatva, a témát részemről lezárandó: nem fejtem ki, nem folytatom.)
@Nuuk: Budapesten volt még deltavágány az 50-es villamos Béke téri végállomásán az 50-es években, a budafoki kocsiszínen kívül.

Ezen kívül van a jelenlegi három szegedi (+ az Anna kúti csomópont, ha úgy vesszük).

Szerintem másutt nem volt, amit ténylegesen végállomásként használtak. Volt persze ezen kívül, ahol ha kellett deltában meg lehetett fordulni szükség esetén (pl. HÉV Nagyiccén, stb.).
@Hamster:

"időnként villamos dübörögjön el az ablakuk alatt."

- Ha nem dübörögne....
Egyébként én gyerekként azt hittem, hogy ott hurokban fordul a villamos. Mentem a mamával a telekre, és a 19-ből láttam mindig, ahogy a 41 bemegy oda.
@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Minden villamos dübörög valamennyire. Még a gumikerkeű trollamosok is megeszik valahogy a betont maguk alatt, ez fizika :)
@Hamster:

Drezdában úgy ment el mögöttem másfél méterrel a villamos, hogy észre sem vettem, pedig nem vagyok süket.

Magyarországon nem fordítanak kellő gondot a rezgések csillapítására.

És igen, tényleg a 9-es.
@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Az tény, hogy nálunk se a meglapolással nem foglalkoznak, se a sínfelülettel (se a síntöréssel, se a nagypaneles pályákon billegő panelekkel), de azért a modern villamosok is tudnak csapkodni, ha meglapul a kerekük. Ívben meg soha nem lesznek némák. Lehet nyomkarimakenőt rakni rájuk, lehet kenni a sínt, de lesz hangjuk. Nyilván jó esetben nem ICS szintű (bár a gráciak megjárták a Variobahnjaikkal), de nem lesz néma, és nyitott ablaknál sose fogják szeretni se a menethangot, se a hajtáshangot (mert a szaggatóknál vannak típusok, amik kimondottan idegesítőek, míg régen a villamosberendezésnek gyakorlatilag nem volt kívülről értékelhető hangja).
Biztos korán van, de az utolsó videóig elképzelésem nem volt, hogy miről van szó. :D
Hello. A deltáról vannak felvételek itt is. A filmen azért látszik, hogy több felvételből rakták össze, így nem ugyanaz a típusú villamos hajt be a deltába, mint amelyik kijön onnan.
youtu.be/ITta4_17foI
youtu.be/q2CSU7QqfrI
A videó már nem létezik...