Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollok/spam/túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Saját zene

Naptár

május 2019
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  3. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  4. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  8. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  9. Kőbánya-Hizlaló: egyről a kettőreAki nem villamosmániás vagy kőbányai lakos, az valószínűleg még sose hallott arról, hogy létezik Budapesten egy "Kőbánya-Hizlaló" nevű vasútállomás. Pontosabban tulajdonképpen már nem létezik, mégis...
  10. Keleti kényelem, nyugati... pályaudvarra megy: MÁV "komfort kocsi"Gyerekkoromban tévéreklám hirdette a MÁV új szolgáltatását, a "Komfort" osztályt. Az akkor még nem retrónak számító faburkolatos közegben nénik és bácsik utaztak, luxusnak tűnő körülmények közt:...

Címkék

103 (7) 1233 (5) 125év (7) 2624 (13) 2806 (6) 41-es (7) 424 (8) abszurd (26) Ab van Donselaar (40) agyhúgykő (61) airway (96) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (88) autók (73) bach (5) balaton (29) Balt Korthals Altes (5) basel (7) bbc (8) bécs (43) belgium (11) bengáli (19) berlin (158) berlini fal (20) bkv (46) blog (28) brno (9) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (746) budapesti pillanatok (41) buék (8) busz (76) búvár (9) c50 (10) c64 (16) caf (10) city lights (70) class 56 (7) commodore (17) csak egy kép (36) csak egy videó (251) csehország (31) csehszlovák (13) csörgő (8) cukiság (33) debrecen (25) demó (6) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (6) doctor who (42) drezda (7) duna (31) életkép (22) életképek (32) életmód (6) elveszett (31) énblog (378) énzene (18) építészet (66) építkezés (22) épület (15) érdekesség (18) erfurt (7) esti városkép (8) ezres (6) fan fiction (12) favázas (11) feldolgozások (11) felhők (26) felső-szilézia (22) felső szilézia villamos (20) fényvillamos (14) ferihegy (33) film (11) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (15) fogyasztói (24) fonódó (10) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (31) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (59) gibson (9) gitár (34) gmap (14) gmunden (5) goldtimer (6) gondolatok (11) gőzmozdony (25) gyermekvasút (25) haditechnika (13) hajó (41) hampage (300) hamster (5) hangok (5) hangszerek (11) hármashatárhegy (5) havazás (5) helikopter (11) hév (27) híd (29) (31) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (7) humor (116) idegenforgalom (21) ikarus (28) il 14 (9) ipari létesítmények (5) írás (14) it (9) jegyek (5) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (9) karikatúra (5) kassa (8) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kelet-berlin (5) kép (6) képek (775) képregény (94) kérdés (8) kirándulás (11) kisföldalatti (11) kiskörút (5) kisvasút (43) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (34) kölni dóm (5) közlekedés (337) kritika (71) kulfoldi szemmel (69) lánchíd (7) lanovka (6) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (37) les paul (6) lhbs (25) linz (9) lipcse (12) li 2 (20) ludmilla (14) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (7) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (9) metró (41) miskolc (24) mittudoménmi (9) mk48 (5) MOD (7) morál (11) morgás (125) mozdonyok (15) mozi (6) mtp (7) muki (10) münchen (25) műrepülés (8) múzeum (48) nagypolszki (6) németország (306) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) nohab (43) nosztalgia (212) nosztalgiabusz (21) nosztalgiavillamos (67) nürnberg (20) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (13) nyugat-berlin (6) NZA (8) olaszország (26) oldtimer (84) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (6) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (6) pályahiba (6) pályaudvar (30) panoráma (108) paródia (5) pécs (12) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (16) popkultúra (116) pozitívum (12) pozsony (26) prága (11) programajánló (26) púpos (13) queen (14) r.i.p. (12) rádió (5) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (10) reklám (21) relax (12) repülés (124) repülőgép (42) repülőgépek (72) repülőnap (34) repülőtér (18) retró (32) rock (72) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (14) semmering (9) skoda (5) sky channel (5) SNL (15) sorozatok (15) soundcloud (12) spotting (18) st.pölten (5) stuttgart (6) svájc (26) szabadság híd (11) szeged (30) szergej (20) szliács (5) szlovákia (72) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (193) társadalom (5) tatra (14) taurus (7) technika (52) technikatörténet (42) tehervonatok (10) tél (13) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (14) tömegközlekedés (342) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (59) trolibusz (51) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (87) überzenészek (17) utazás (296) utcakép (159) uv (35) vár (11) várnegyed (8) város (383) városkép (86) városliget (8) vasút (420) vélemény (13) vicinális (13) vidám park (5) videó (707) villamos (627) vlog (7) vonat (5) wachau (5) woltersdorf (5) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (30) youtube (258) zene (186) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

A lipcsei Tamás-templom

2013.03.19. 04:30 :: Hamster

BachA korábban megénekelt '87-es lipcsei látogatás egyik legmaradandóbb élménye a Tamás-templom volt. Ez persze kicsit furcsán hangzik, hiszen össz-vissz 12 éves voltam, és leginkább a Csillagok háborúja-trilógia, meg a repülőgépek foglalkoztattak, de Bach művei akkor is tetszettek. Már úgy értem, azok, amiket hallottam. Öt-hat évvel később saját elhatározásból is sokat hallgattam Bachot - elsősorban az orgona- és versenyműveit (a linkek csak példák, sok van belőlük) -, és akkor már részleteiben is tudtam értékelni őket, 12 évesen inkább csak éreztem, hogy Wagner hosszú, Haydnt nem tudom megjegyezni, Bartók furcsa, balettet egyszer láttam és inkább viccesnek találtam, mint szórakoztatónak - Bach viszont azonnal megfogott. Persze másként kellett hallgatni, mint mondjuk Prokofjev "Péter és a farkas"-át (azért ezt említem, mert emlékszem, hogy megvolt lemezen, és imádtam, körülbelül elsőként a klasszikus zenék közül), de megérte odafigyelni rá.

Zeneileg nálam finomabban cizelláltabbak kérem, hogy óvatosan olvassanak tovább, mert lehet, hogy félművelt mivoltomban zöldségeket fogok írni ;) Az esetleges kiegészítéseket, javításokat előre is köszönöm!

És most nem a D-moll toccatáról (gy.k.) beszélek - amiről sokkal később olvastam, hogy tulajdonképpen lehet, hogy nem is orgonára írták, és lehet, hogy nem is Johann Sebastian -, hanem szinte bármelyikről. Nem tudom megmondani, hogy a művei annyira okosan vannak megírva, hogy "manipulálják" az érzelmeimet, vagy tényleg  olyan érzelmesek, hogy valami plusz dolgot bekapcsolnak az agyamban, de egy másik dimenzióba tudok kerülni tőlük. Talán az orgonaművek és a kantáták a legdöbbenetesebbek, de ne felejtsük el, hogy ezt, ezt, ezt, ezt vagy ezt is ugyanez az ember írta. És eredeti közegükből kiemelve, áthangszerelve is jól szólnak, mint mondjuk ez az adagio, orgona helyett szimfonikus stílusban.

Persze nem akarom előadni a zeneszakértőt (asszem ahhoz jóval kevésbé ismert zeneszerzőkről kellene írnom, nem a leghíresebbről;), csak érzékeltetni szerettem volna, hogy amikor ezt láttam:

IMG_2281.JPG

... akkor nem csak egy épületet láttam, már 12 évesen se. Persze, amit az iskolában megtanítottak, abból gyakorlatilag annyi maradt csak meg, hogy volt "a" Tamás-templom - arról szerintem nem is meséltek, hogy Bach igazából négy templomnak és a város világi zenészeinek is a felügyelője volt, plusz tanított, tehát nem csak szimplán kántor volt, ahogy emlegetni szoktuk. Igaz, azt se mondták el, hogy halála után Bach zenéjét leginkább csak a kollégái ismerték - a köztudatba majd' nyolcvan évvel később hozta vissza Mendelssohn.

IMG_2279.JPG

A templom manapság már nem úgy néz ki, ahogy Bach idején kinézhetett: átépítették a XIX. században, a XX.-ban pedig lebombázták. Persze az is igaz, hogy Bach idején meg nem úgy nézett ki, mint amilyennek eredetileg megépítették :) Ez a melléképület a képen igazából elüt a tulajdonképpeni templomtól, de olyan helyesen nézett ki, hogy le kellett fotóznom. Balra a lombokban pedig Bach szobra látható, félig hátulról.

IMG_2271.JPG

12 évesen még azt hittem, hogy az orgonán, amit látok, még maga Bach is játszott, pedig nem, azt a XIX. században lecserélték. Manapság két jóval fiatalabb orgona üzemel a templomban, ennek ellenére szívesen meghallgatnék itt egy koncertet, hisz az akusztikának és a hangulatnak - gondolom - nem szabadna túlságosan különböznie attól, mint amivel Bach dolgozott.

IMG_2263.JPG

Ma itt van Bach sírja is. Nem azonnal került ide: eredetileg a János-templom kórházának temetőjében helyezték végső nyugalomra, és hamar el is felejtették, pontosan hol. A XIX. században a vélelmezett helyen exhumáltak egy sírt, és a kor egy neves professzorával próbálták igazoltatni, hogy valóban Johann Sebastian Bach földi maradványairól van szó. Ezután újratemették a János-temlomban, amit viszont súlyosan megrongált egy bombázás, így 1949-ben, a közelgő évfordulóra tekintettel kimentették onnét a maradványokat. Egy elég morbid történetet is hallottam erről - le kell írjam, bár a neten hirtelen nem találtam megerősítést arra, hogy tényleg így esett: állítólag a templomromban levő sírt megvizsgálni átküldött ember nyitva találta a koporsót, ezért a csontokat rögtön talicskára rakta, és átszállította megbízójának, egy cetlit hátrahagyva, miszerint "egy darab Bach leszállítva". 1950 óta nyugszik itt a zeneszerző, de a képen nem a sír első helye látszik, mert a hatvanas években egyszer áthelyezték. Egy meglehetősen mozgalmas élet után holtában is nyughatatlan?

A bejegyzés eredetileg pár képről és hangulatról szólt volna, de úgy tűnik, a végére inkább vallomás lett, hogy milyen fontos nekem Bach zenéje. Ez persze nem baj (remélhetőleg más is így gondolja), úgyhogy ebben a szellemben búcsúznék kedvenc orgonadarabommal:

17 komment · 1 trackback

Címkék: zene utazás németország templom orgona klasszikus zene barokk bach lipcse

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr15144518

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Boldog háromszázharmincadikat, Johann Sebastian! 2015.03.21. 19:43:04

330 évvel ezelőtt született Johann Sebastian Bach, így a szombat a MüPában ért, ahol 24 órán keresztül játszottak a mester műveiből. Sajnos egy átdolgozott hét után esélye se volt, hogy sokkal többet bírjak, de az első két előadást azért végighallgatta...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Gratulálok! Nincs mit hozzátenni. Szép és jó, mint a többi. Köszönöm!!!
miért van Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn a nyitóképen?

"12 évesen még azt hittem, hogy az orgonán, amit látok, még maga Bach is játszott, pedig nem, azt a XIX. században lecserélték. Manapság két jóval fiatalabb orgona üzemel a templomban, ennek ellenére szívesen meghallgatnék itt egy koncertet, hisz az akusztikának és a hangulatnak - gondolom - nem szabadna túlságosan különböznie attól, mint amivel Bach dolgozott."
tekintve hogy nem Bach fog rajta játszani, nem hiszem, hogy ez ANNYIRA releváns volna. :)

"egy darab Bach leszállítva".
:)))))
Ez jó írás volt, kösz :)
@Rocko-: "miért van Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn a nyitóképen?"
Na, mert ez aztán releváns volt :) Nem akarok sznob lenni, de remélem, hogy azért a zenékbe is belehallgattál ;) Én most épp ezt hallgatom:
www.youtube.com/watch?v=0KQW2YnCUrE
és azon gondolkozom, hogy ez gyakorlatilag egy nem túl bonyolult oktatódarab, mégis kiráz a hideg tőle. Plusz ott van benne minden, amit az arpeggiókkal elért, pozitívan értelmezett hatásvadászatról tudni kell. Ha komolyabb drámai hatás kell valakinek, aki filmzenét ír, akkor ott van még Beethoventől a Holdfényszonáta, és ennyi, nem is kell erőlködnie, garantált a gombóc a torokban :) De tényleg, döbbenetesen egyszerű mondjuk egy fúgához képest, aminek a bonyolultságát általában Bachra inkább jellemzőnek tartják, mégis jó.
@amatőr: Szívesen, de majd védjetek meg, ha beesik egy zeneértő (vagy sznob:), mert ki van zárva, hogy a közoktatásban szerzett tudásom alapján írtakba ne lehessen belekötni ;)
Egy normális zeneértő vagy zenész szerintem kifejezetten örül, amikor "laikust" lát örülni ilyen zeneműveknek. Ha meg pontatlanságot talál valaki, ki lehet javítani kulturált módon is :)
@Hamster: a legnagyobb sajnálatomra munkaidőben nem praktikus és engedélyzett a zenehallgatás, így hallgatni most nem tudom, de kb. minden betettem a lejátszási listába. ;)
@amatőr: A normálisak igen, de nem tudom, nincs-e sznob verzió belőlük :)
khm, én lipcsi tamás (gy.k. egy focista) templomnak olvastam elsőre :)

"átépítették a XIX. században, a XX.-ban pedig lebombázták" vs "hisz az akusztikának és a hangulatnak - gondolom - nem szabadna túlságosan különböznie attól, mint amivel Bach dolgozott"
ergo az akusztika különbözik. QED :)

@Rocko-: mert hams KFDdFvS-t jobban csípi, mint téged.
@milliliteratura: pedig könnyebb leírni a nickemet. :)
a d-moll kis d, és Bach semmilyen kottájára nem írt se hangszert, se tempot, se dinamikát (hangerőt), ezért játszák mindenfajta hangszeren és mindenfajta felfogásban a zenéjét. egyébként egészen jó lett ez a poszt.
Nagyjából ugyanígy érzek amiket írtál. De engem nem az érzelmesség fog meg, hanem a tökéletesség. Mintha nem is földi eredetű lenne, sokszor olyan benyomásom van. És tényleg nagy élmény hallgatni is, még egy gyereknek is, magam is hoztam lemezeket az NDK-ból annak idején.
@is: "a d-moll kis d"
Na végre valaki talált valamit :)

"Bach semmilyen kottájára nem írt se hangszert, se tempot, se dinamikát (hangerőt"
Mint írtam, erősen hiányos a műveltségem, de úgy emlékszem, nagyon sokáig nem volt tempó és más meghatározás, csak jelzőkkel, ezért nem tudják nem hogy Bachról, de még Lisztről se*, hogy igazából milyen sebességgel játszotta a manapság virtuozitásszükségletről híres darabjait. Most hirtelen megnéztem a neten pár Bach partitúrát, az általam jelzőnek titulált utasítások (largo, allegro, adagio, prestissimo és társai) szerepelnek ott is, ennél pontosabban meg még jó ideig nem jegyezték a tempót/előadásmódot.

*Végiggondoltam, és Liszt idejében már létezett metrónóm, lehet, hogy ez csak városi legenda, hogy nem maradt fent a pontos tempója? Némi goggle képkeresés után az ő műveinek kottáján nem látok ilyet, míg mondjuk Beethovenen általában igen. És még a wiki is azt írja, hogy Beethoven az elsők közt volt, aki pontosan jelezte a sebességet, nem csak körülírta. Hogy van ez? Azért a sok kérdés, mert ezekre a kérdésekre csak valmai hozzáértőtől kaphatok választ.

Egyébként hangszerek, pláne hangszer vs. zenekar közt műveket átírni aligha triviális dolog - hogy jól szólnak mindenen, arról hadd gondoljam, hogy azért teszuj, mert Bach magasabb szinten értete a zenét annál, hogy csak egy hangszer képességei, dinamikája, hangtartománya határozza meg a műveit :)
@p.a.r.t.i.z.a.n: Az érzelmességet én is úgy írtam (vagy úgy szerettem volna írni), hogy nem tudom eldönteni, hogy tényleg ennyi érzelem volt ebben a fura német fickóban, vagy csak annyira tökéletesen értette, hogy egy hang milyen hatást kelt, hogy bármikor bármilyen érzést ki tudott hozni a hallgatóból. Mert tényleg én tökéletesen lecsiszoltnak hallom a műveit, hogy gyakorlatilag csak az előadó tud rontani rajtuk :)
@milliliteratura: "ergo az akusztika különbözik"
Annyira azért nem bombázták ki, hogy a falak, meg a tető ne ugyanott lennének. Az, hogy az orgona más, valószínűleg többet változtat.
most tévedtem ide, és az ,,ezt vagy ezt vagy ezt...'' felsorolás utolsó linkje döglött. mi volt az?
az akusztikáról azt olvastam, hogy Bach idejében faborítás volt, inkább stúdióra, mint mai templomra emlékeztető visszhanggal.
a tempókról vannak közvetett adatok: állítólag Heinichen (Bach kortársa) több művére ráírta, hogy mennyi ideig tart, és ez igen gyors tempókat jelent (egyébként Bartókot és Beethovent is inkább az előírtnál lassabban játsszák), Bachról meg fia írja a nekrológban, hogy rendszerint élénk tempókat vett.