Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollok/spam/túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság

Naptár

február 2019
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  3. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  4. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  5. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  6. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  7. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  8. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  9. Kőbánya-Hizlaló: egyről a kettőreAki nem villamosmániás vagy kőbányai lakos, az valószínűleg még sose hallott arról, hogy létezik Budapesten egy "Kőbánya-Hizlaló" nevű vasútállomás. Pontosabban tulajdonképpen már nem létezik, mégis...
  10. Keleti kényelem, nyugati... pályaudvarra megy: MÁV "komfort kocsi"Gyerekkoromban tévéreklám hirdette a MÁV új szolgáltatását, a "Komfort" osztályt. Az akkor még nem retrónak számító faburkolatos közegben nénik és bácsik utaztak, luxusnak tűnő körülmények közt:...

Címkék

103 (7) 1233 (5) 125év (7) 2624 (13) 2806 (5) 41-es (7) 424 (8) abszurd (26) Ab van Donselaar (40) agyhúgykő (61) airway (96) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (85) autók (72) bach (5) balaton (29) Balt Korthals Altes (5) basel (7) bbc (8) bécs (43) belgium (11) bengáli (19) berlin (153) berlini fal (20) bkv (46) blog (28) brno (9) budai vár (25) budaörs (38) budapest (743) budapesti pillanatok (41) buék (8) busz (74) búvár (8) c50 (10) c64 (15) caf (10) city lights (70) class 56 (7) commodore (17) csak egy kép (36) csak egy videó (249) csehország (31) csehszlovák (9) csörgő (8) cukiság (33) debrecen (25) demó (6) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) doctor who (43) drezda (7) duna (31) életkép (22) életképek (32) életmód (6) elveszett (31) énblog (371) énzene (18) építészet (66) építkezés (21) épület (15) érdekesség (18) erfurt (7) esti városkép (8) ezres (6) fan fiction (13) favázas (11) feldolgozások (11) felhők (26) felső-szilézia (22) felső szilézia villamos (20) fényvillamos (14) ferihegy (30) film (11) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (15) fogyasztói (24) fonódó (10) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (6) füsti (6) gary moore (31) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (59) gibson (9) gitár (34) gmap (13) gmunden (5) goldtimer (6) gondolatok (10) gőzmozdony (24) gyermekvasút (25) haditechnika (13) hajó (40) hampage (296) hamster (5) hangszerek (11) hármashatárhegy (5) havazás (5) helikopter (11) hév (26) híd (29) (31) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (7) humor (117) idegenforgalom (21) ikarus (27) il 14 (9) ipari létesítmények (5) írás (15) it (9) jegyek (5) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (9) karikatúra (5) kassa (7) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kelet-berlin (5) kép (6) képek (764) képregény (94) kérdés (7) kirándulás (11) kisföldalatti (11) kiskörút (5) kisvasút (43) ki vagy doki (14) klasszikus zene (5) köd (20) köln (33) kölni dóm (5) közlekedés (334) kritika (72) kulfoldi szemmel (68) lánchíd (7) lanovka (6) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (37) les paul (6) lhbs (25) linz (7) lipcse (12) li 2 (20) ludmilla (14) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (7) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (9) metró (41) miskolc (24) mittudoménmi (9) mk48 (5) MOD (7) morál (11) morgás (125) mozdonyok (14) mozi (6) mtp (7) muki (10) münchen (25) műrepülés (8) múzeum (46) nagypolszki (6) németország (300) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) nohab (43) nosztalgia (211) nosztalgiabusz (21) nosztalgiavillamos (66) nürnberg (20) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (13) nyugat-berlin (6) NZA (8) olaszország (26) oldtimer (79) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (6) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (5) pályahiba (6) pályaudvar (28) panoráma (108) paródia (5) pécs (12) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (15) popkultúra (117) pozitívum (12) pozsony (24) prága (11) programajánló (26) púpos (13) queen (13) r.i.p. (12) rádió (5) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (10) reklám (21) relax (12) repülés (124) repülőgép (41) repülőgépek (70) repülőnap (34) repülőtér (17) retró (32) rock (70) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (12) semmering (9) SNL (15) sorozatok (15) soundcloud (12) stuttgart (6) svájc (26) szabadság híd (11) szeged (30) szergej (20) szliács (5) szlovákia (69) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (193) társadalom (5) tatra (13) taurus (7) technika (51) technikatörténet (40) tehervonatok (10) tél (13) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (14) tömegközlekedés (340) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (58) trolibusz (51) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (87) überzenészek (17) utazás (293) utcakép (158) uv (35) vár (11) várnegyed (8) város (382) városkép (86) városliget (8) vasút (414) vélemény (12) vicinális (13) vidám park (5) videó (700) villamos (624) vlog (7) vonat (5) wachau (5) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (30) youtube (254) zene (183) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Kocsifordítás a nagyiccei deltában

2013.04.09. 17:00 :: Hamster

Rákosszentmihályt ma csak a körvasút érinti, egy menetrend szerinti forgalomban nem használt állomás erejéig, de száz évvel ezelőtt még igazi sínparadicsom volt ez a kertváros: Sashalom felől 1911 óta a HÉV hurokvágánya tárta fel utcáit, 1913-tól pedig áthaladt rajta a Keleti pályaudvar - Nagyicce - Rákosszentmihály - Rákospalota - Újpest - Nyugati pályaudvar viszonylat, a budapesti kötöttpályás közlekedéstörténet egyik legfurcsább alakzata. De nem ezek voltak az első sínek errefelé, hanem az 1893-ban elindított, 760 mm-es nyomtávú lóvasút, ami a telepszerűen beépített térséget az akkor még csak Cinkotáig járó, de később Csömörön és Kerepesen át Gödöllőig hosszabbított HÉV vonalhoz kapcsolta. A lóvasutat a HÉV hurokvágány 1911-es építésekor új nyomvonalra helyezték át, de nem versenyezhetett a közvetlenül a Keletihez járó helyiérdekű vasúttal, úgyhogy két évvel később meg is szűnt.


"Rákosszentmihály elveszett vágányai" nagyobb méretben megjelenítése

Ezen a térképen megpróbáltam az 1893 és 1970 közti különböző nyomvonalakat ábrázolni (a Csömöri úttól északra eső, Rákospalotára vezető HÉV vágányokat, a későbbi 69-es villamost leszámítva, az egy külön történet), de meg kell említeni, hogy nem minden tűnt el: a Sashalmi térre máig betér a HÉV vágánya, igaz, felsővezeték és biztosítóberendezések nélkül. És néha használják is:

img_1799.jpg

Persze nem utasforgalomban: kocsikat fordítanak rajtuk. Erre azért van szükség, hogy a HÉV vonatok kerékpárjai egyenletesen (szimmetrikusan) kopjanak - a fejvégállomásos rendszerben ugyanis a szerelvények fel-alá ingáznak, alapvetően mindig egy iránya mutatnak, tehát ami jobb oldalra esik, az végig jobb oldalon marad, és vice versa. Ezt néha érdemes felcserélni, és a "nagyiccei delta" képében a gödöllői vonalnak erre sokkal kényelmesebb eszköze van, mintha minden kocsit egyenként, fordítókorongon kellene megfordítani!

img_1768.jpg

Ipszilonozásként kell elképzelni a dolgot: a gödöllői vonal kifele tartó irányáról Nagyicce állomás után behaladnak a deltavágány egyik szárába, ...

img_1792.jpg

... fel egészen az "ipszilon" talpáig, a beszédes nevű Talpfa közön át a Talpfa utcáig, ...

img_1775.jpg

... egészen a sashalmi piactérig, ahol valamilyen érthetetlen okból kifolyólag a vágányzáró bak mögött egy gyerekrajzokkal teli üvegvitrin áll, ...

img_1763.jpg

... majd onnan a delta másik ágán át visszatolatnak. Ez a kép egy másik körben készült, mint az előzőek, hiszen a mozdony eleje a másik irányba néz: szerencsétlen 735-ös Bobó minden egyes körben megfordult, csoda, hogy nem szédült el :) A fotók múlt szombaton készültek, akkor volt esedékes a kocsiforgatás. Egy ilyen alkalommal - a menetrend szerinti vonatok közt - legalább 10-15 szerelvényt megfordítanak, a jelen levő vasútbarátok nagy örömére...

22 komment

Címkék: budapest közlekedés képek hév

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr305213278

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Mindig is érdekelt a szentmihályi HÉV. Köszönöm a mostani és a múltkori fotókat is, magasan ez a legolvashatóbb blog az Index "felségvizein". :)
Óh de jó. Ilyen infókhoz hivatalosan hozzá lehet jutni Kedves Hamster, vagy nem igazán szabad kiteregetni... :-)

Szuperek a beszámolóid. Kösz! Gábor
A térképért külön köszönet, így egyszerűbb lesz bejárni alkalamsint.
A Szentendrei (elnézést, 5-ös) vonalon hol fordulnak?
milyen gyakran forgatják őket, és minden vonalon történik ilyen?
Az ezredforduló környékén, '99-ben és 2000-ben gyakran jártam Mátyásföldön, emlékszem a deltavágányra, azt hittem, hogy itt tényleg továbbmegy a HÉV. Aztán megtudtam, hogy mégsem. Aztán ennek a blognak köszönhetően megtudtam, hogy mégsem gondoltam teljesen hülyeséget :) Ami miatt szomorú ez a helyszín, az mégsem az eltűnt HÉV-vonal, hanem a Nagyicce-csárda sorsa, amiről az állomás kapta a nevét. Én akkoriban, 1999-ben és 2000-ben, ha csak romosan is, de még láthattam :(. Ott volt az állomással szemközti oldalon, a Kerepesi/Veres Péter út és a Sárgarózsa út sarkán, ott, ahol ma autókereskedés van. Szinte tankönyvbe illő példája annak, ahogy errefelé a műemlékekkel bánnak: az önkormányzat eladta, az új tulaj hozzá se nyúlt, hagyta lerohadni, aztán, amikor életveszélyessé vált, eldózeroltatta, és felépítették helyére az új, pompás, párját ritkító autókereskedést. Persze kellett valami büntetést fizetniük, de így is megérte, nekik csak a telek kellett, azt pedig olcsón adták, mivel egy leromlott állapotú műemlék épület bármilyen ingatlan kereskedelmi értékét CSÖKKENTI, tehát, akinek van elég pénze és ideje, az nyugodtan vásárolhat telekspekuláció céljából műemlékeket, mert MEGÉRI. Ja, egyébként nem Ráday Mihály vagyok (egyébként ő is forgatott itt, emiatt).
@NAR: @Rocko-: Fogalmam sincs, Szentendrén szerintem a régi rendező, vagy tudomisén milyen rész lehet hasonló a kocsiszín aljában, a műholdképen mintha látszana a delta harmadik szára:
maps.google.com/?ll=47.656731,19.068832&spn=0.005709,0.010482&t=h&z=17
A többiről nincs ötletem.
Nagynéném lakott az Árpád utcában. Mennyit bicikliztem a kiserdőben! Ma már nem mernék. A hurokra is emlékszem, többnyire hideg téli esték jutnak eszembe, amint fázósan, kopogva sietünk a HÉV-megállóba. Halványan még a Keleti pu oldala is megvan, ahogy leszállunk a HÉV-ről. Nagyon gyorsan kitörölte a részleteket a metró + busz a 70-es években.
@Trónkövetelő:

A nagyiccei kocsmáról én is hallottam, műemlékvédelem alatt állt, igazi régi épület volt, Leitold úgy vehette csak meg, hogy vállalta, hogy eredeti formában megőrzi az épületet, mikor lebontották sem volt még menthetetlen állapotban, de neki a telek kellett, ledózeroltatta és akkor épült a helyére az autókereskedés. Csak pénzbírságot kapott, erre pedig számított is és így is megérte neki. Az a nagy baj ,hogy ezt is meg lehetett tenni, és nem volt elég súlyos bírság, ami már elrettentő lenne. Kb. röhögve mellényzsebből kifizették.

@cyan:

Arra nem emlékszel hol volt meredek emelkedő a szentmihályi hurokban? Többen mondták ,hogy még emlékeznek rá, hogy volt egy szakasz, ahol nagyon lassan kapaszkodott fel a vonat, szinte már majdnem visszagurult, iskolás gyerekek kedvenc szórakozása volt ,hogy leszálltak menetközben és gyalog leelőzték majd visszaszálltak rá.
@Adani: egyrészt nagyon kicsi voltam, amikor még járt ott a HÉV. Másrészt nem ott laktunk, mi csak az elágazásig mentünk vele, mert az Árpád utcában laktak a rokonok. Ráadásul csak sátoros ünnepekkor: húsvét, karácsony, születésnapok. 10 éves voltam, amikor bezárták a vonalat. Gyanítom, hogy vagy a Rákosi út teteje, vagy az Ilona utcai szakasz volt ez a meredek rész. Ki kéne buszozni, és leellenőrizni. Borzasztó messze van. Rákosborzasztó.
@cyan:

Egyszer be fogom járni a voanalt, Rákosfalva megálló közelében lakom, nekem nincs messze
Errefelé volt a munkahelyem, a fene se gondolta volna, hogy ilyen mozgalmas volt a kötöttpályás élet anno. :)
Más: nem hagy nyugodni, hogy a Vezér utca, de még sokkal inkább az Örs Vezér útja tuti, hogy rendelkeztek valamikor valami vágányzattal. Nézegettem a buszról futólag, nincs semmiféle nagyfeszültségű vezeték, aminek ekkora teret kellett volna hagyni, és a térképet elnézve a vonalvezetés is adja magát. Itt valaminek lenni kellett. Maestro, erről valami infó esetleg?
@Paraphone:

Tudomásom szerint ott nem volt soha vágány,max. tervezték és azért ez a nagy hely. Lásd. pl. Kecskeméten a Rákóczi utat. Középen kész táncparkett van a 2x2 sáv mellett. Azért, mert villamost terveztek óta, Kecskeméten tervben volt, az 1900-as évek elején, a villamosépítés, de jött egy földrengés és ugye másra kellett az arra szánt pénz, így a villamosvonal sosem készült el.
@Adani: Győrben is terveztek villamost pár éve, így amikor csinálták 2006-ban a közúti aluljárót a vasút alatt, annak is hagytak helyet:
www.panoramio.com/photo_explorer#view=photo&position=2692&with_photo_id=40155169&order=date_desc&user=174852
Egy ideig elő-elő került polgármester-választásokkor, aztán legutóbb már akkor sem, ez a projekt is elhalt.
@cyan:
Rákosborzasztó elnevezés a taxis szlengből ered. A XVII. kerület településrészeit jelentette(Rákoskeresztúr, Rákoscsaba, Rákosliget, Rákoskert, Rákoshegy). Ha este oda kivitték az embert, nagy eséllyel üresen gurulhatott vissza Kőbányára, vagy az Örs vezér térig.
Rákosszentmihálynak semmi köze nincs Rákosborzasztóhoz.
@papamaci957: lehet. Nekem borzasztó messze van, volt mindig is. Rokonlátogatás még kocsival is majd egy óra, tömközzel meg 2. Pedig nem is a kerület legtávolabbi csücskébe kell menni. Persze egy szentmihályinak nincs borzasztó messze :)
@papamaci957:

A vonaton utazók körében is elterjedt elnevezés, mikor minden fánál megálló személyvonattal utazol akkor kínszenvedés lehet rákosborzasztókon átjutni, már megint egy Rákosborzasztó, mikor érünk már a Keletibe. Hasonló Tápióborzasztóhoz, Budapest-Szolnok között a vonat sok Tápiós teleülésen megy át, minden fánál megálló személlyel utazva az is örökkévalóság. Sőt mivel pont ott a legszarabb a pálya (Nagykáta-Újszász) még gyorsvonattal is lassan lehet leküzdeni, Bp. Békéscsaba táv úgy néz ki ,hogy Nagykátáig haladósan megy, aztán Újszászig vánszorog a vonat, néhol csak 30-as tempóval, Újszász után 120-as vágta, Szolnok után is haladás, Szajol után meg sima 120 majdnem végig.
Itt egy videó is a műveletről:
www.youtube.com/watch?v=8wnp2tojN3Q
Igazából bele kéne buherálni a bejegyzésbe, de lusta vagyok hozzá :)