Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollok/spam/túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság

Naptár

szeptember 2018
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  7. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  8. Kőbánya-Hizlaló: egyről a kettőreAki nem villamosmániás vagy kőbányai lakos, az valószínűleg még sose hallott arról, hogy létezik Budapesten egy "Kőbánya-Hizlaló" nevű vasútállomás. Pontosabban tulajdonképpen már nem létezik, mégis...
  9. Keleti kényelem, nyugati... pályaudvarra megy: MÁV "komfort kocsi"Gyerekkoromban tévéreklám hirdette a MÁV új szolgáltatását, a "Komfort" osztályt. Az akkor még nem retrónak számító faburkolatos közegben nénik és bácsik utaztak, luxusnak tűnő körülmények közt:...
  10. Tanmese a terepjáró villamosokról (dr. Németh Zoltán Ádám írása)NZA barátom ráérzett a műfajra, ami nem is annyira baj, mert a héten nem nagyon volt időm blogot írni :) Beavis and Butthead így kezdené: höhö, höhö... terepjáró villamos? Nos, a villamosvasúti...

Címkék

103 (7) 125év (7) 2624 (13) 41-es (7) 424 (8) abszurd (26) Ab van Donselaar (40) agyhúgykő (61) airway (96) álhír (5) állatkert (11) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (79) autók (69) bach (5) balaton (28) basel (7) bbc (8) bécs (43) belgium (11) bengáli (13) berlin (138) berlini fal (20) bkv (42) blog (27) brno (7) budai vár (25) budaörs (37) budapest (731) budapesti pillanatok (41) buék (8) busz (71) búvár (7) c50 (10) c64 (13) caf (10) city lights (70) class 56 (7) commodore (17) csak egy kép (36) csak egy videó (249) csehország (28) csehszlovák (8) csörgő (8) cukiság (33) debrecen (25) demó (5) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) doctor who (43) drezda (7) duna (31) életkép (22) életképek (31) életmód (6) elveszett (31) énblog (349) énzene (17) építészet (66) építkezés (21) épület (14) érdekesség (15) erfurt (7) esti városkép (8) fan fiction (13) favázas (11) feldolgozások (11) felhők (26) felső-szilézia (22) felső szilézia villamos (20) fényvillamos (14) ferihegy (30) film (10) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (14) fogyasztói (24) fonódó (10) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (6) füsti (6) gary moore (31) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (58) gibson (9) gitár (34) gmap (12) goldtimer (6) gondolatok (10) gőzmozdony (23) gyermekvasút (23) haditechnika (12) hajó (40) hampage (286) hamster (5) hangszerek (11) hármashatárhegy (5) havazás (5) helikopter (11) hév (25) híd (29) (28) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (7) humor (117) idegenforgalom (21) ikarus (26) il 14 (9) ipari létesítmények (5) írás (15) it (9) jegyek (5) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (9) karikatúra (5) kassa (7) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kép (6) képek (731) képregény (94) kérdés (7) kirándulás (11) kisföldalatti (10) kiskörút (5) kisvasút (43) ki vagy doki (14) klasszikus zene (5) köd (20) köln (33) kölni dóm (5) közlekedés (328) kritika (70) kulfoldi szemmel (66) lánchíd (7) last ninja (5) látnivaló (11) lengyelország (37) les paul (6) lhbs (25) linz (5) lipcse (12) li 2 (20) ludmilla (14) m4 (15) maci (6) mackó (6) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (9) metró (40) miskolc (24) mittudoménmi (9) mk48 (5) MOD (7) morál (11) morgás (125) mozdonyok (14) mozi (5) mtp (7) muki (10) münchen (25) műrepülés (8) múzeum (46) nagypolszki (6) németország (284) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) nohab (41) nosztalgia (205) nürnberg (20) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (13) NZA (8) olaszország (26) oldtimer (74) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (6) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (5) pályahiba (6) pályaudvar (25) panoráma (107) paródia (5) pécs (12) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (13) popkultúra (115) pozitívum (12) pozsony (24) prága (10) programajánló (25) púpos (13) queen (11) r.i.p. (11) rádió (5) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (10) reklám (21) relax (12) repülés (124) repülőgép (41) repülőgépek (68) repülőnap (33) repülőtér (16) retró (31) rock (68) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (11) semmering (9) SNL (15) sorozatok (15) soundcloud (11) stuttgart (6) svájc (26) szabadság híd (11) szeged (30) szergej (20) szlovákia (64) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (190) társadalom (5) tatra (13) taurus (7) technika (43) technikatörténet (39) tehervonatok (10) tél (13) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (14) tömegközlekedés (333) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (54) trolibusz (49) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (87) überzenészek (17) utazás (288) utcakép (154) uv (32) vár (11) várnegyed (8) város (376) városkép (85) városliget (8) vasút (402) vélemény (11) vicinális (13) vidám park (5) videó (676) villamos (604) vlog (7) vonat (5) wachau (5) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (30) youtube (248) zene (178) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Magyar villamosok Amszterdamban

2013.04.25. 00:10 :: Hamster

Eredetileg csak a tavaly "feltámadt", 2624-es pályaszámú budapesti, és a 260-as pályaszámú debreceni nosztalgia tuja hollandiai tartózkodásáról szerettem volna pár képet mutatni, aztán úgy döntöttem, mesélek egy kicsit az őket megelőző amszterdami magyar villamosokról is:

A győri kocsik

Amszterdam első sorozatgyártott villamosainak (azért fogalmazok ilyen nyakatekerten, mert az első szériát megelőzte egy próbasorozat) villamosberendezését a német Union Elektrizitäts-Gesellschaft gyártotta, számunkra azonban érdekesebb, hogy a 215 kocsi egy részét a győri Magyar Waggon- és Gépgyár építette: konkrétan a 15 és 38, az 50 és 99, illetve a 100 és 154 közötti pályaszámúakat (a maradékot pedig a holland Werkspoor és a kölni Van der Zypen & Charlier).

TS-GVB 144 Amsterdam Karperweg 190910

A "Raab Union" néven is emlegetett típusból (Raab ugyebár Győr német neve) a 144-es pályaszámú kocsi maradt meg, az amszterdami városi villamos akkori kék színében tündöklő kéttengelyest ma is látni néha különmeneteken. A jellegzetes szín ellenére azonban, ha egy holland közlekedésbarátot a "kék villamosról" kérdezünk, nem erről fog beszélni - és a mondanivalója akkor sem fogja nélkülözni a magyar vonatkozást:

Kék villamos

A "blauwe tram" a Noord-Zuid-Hollandsche Tramweg-Maatschappij (Észak- és Dél-Hollandiai Villamostársaság, röviden NZH) városközi hálózatának beceneve volt. Ez a cég méteres (Amsterdam – Haarlem – Zandvoort, Amsterdam-Noord – ‘t Schouw – Volendam/Purmerend) és normál (Scheveningen – Hága – Leiden, Leiden – Katwijk/Noordwijk, Haarlem – Leiden) nyomtávú vonalakkal szolgálta ki a szóban forgó két tartományt, illetve néhány várost (Leiden és Haarlem). A mi fogalmaink szerint inkább HÉV-ről volt szó, mint villamosról, a városiaknál általában nagyobb kocsikkal, melyek szerelvényekbe csatolva közlekedtek. 1923/24-ben a cég új típust szerzett be: nehéz négytengelyes járműveket, melyeket a budapesti Ganz épített.

NZH-Tram A404 (Boedapester; built by Ganz, Budapest, Hungary in 1924) + B400 at the Tramstraat in Katwijk, circa 1960. Taken from Dutch Wikipedia.

A látványos kinézetű kocsikat a közönség hamar megkedvelte, a "Boedapester" - azaz Budapesti - néven emlegetett vonatokra az idősebbek még ma is emlékeznek (azért csak az idősebbek, mert az utolsó NZH vonalat még 1961-ben bezárták). Kényelmesek voltak és gyorsak, 70-80 km/h-es üzemi sebességre tervezve. A normál nyomtávon tizenegy motor- és tizenkét pótkocsiból (A401-411, B401-412), méteres nyomtávon hét motor- és tizenhárom pótkocsiból (A451-457, B451-463) álló flottának ráadásul "kistesója" is volt: a kisebb méretű és lassabb "Kis Budapesti" kocsik (A501-512, B501-515). A darabszámoknál kicsit bizonytalan vagyok, mert voltak normál nyomtávú kocsik, amiket méteresre alakítottak, de nem akarok nagyon belemenni, mert félek, hogy így is túl száraz a szöveg ;)

Namármost a kék villamosok bejártak az amszterdami belvárosba is, méteres nyomtávú vágányaik helyenként fonódva együtt haladtak a normál nyomtávú városi villamossal - a fentebbi diavetítésen az útvonalukat láthatjuk, méteres nyomtávú Nagy Budapestiekkel. Míg a kisebbik budapestiekből egy darab se maradt, a nagyból egy pótkocsi ma is látható az egykori haarlemi kocsiszín sarkában kialakított múzeumban (már amikor nyitva van).

A "budapesti villamos" tehát Amszterdamban nem feltétlenül sárga-fehér tujákat jelent - de jelenthet akár azt is:

Sárga villamosok Amszterdam utcáin

Elérkeztünk 1987. június huszonhetedikéhez, amikor a gyanútlan turista a Dam egyik oldalán, a királyi palota előtt (!), az Új Templom (Nieuwe Kerk) oldalán egy budapesti villamosmegállóba botolhatott. És hogy még szürreálisabb legyen a kép, a megállóban egy budapesti 23-as villamos várakozott indulásra:

EMA_BKV_2964_Dam_19870627_AEEvD.jpg

A képen látható favázas kéttengelyes Ab van Donselaar tulajdonaként, holland villamosbarátok üzemeltetésében volt jelen; számos egyéb régi villamos társaságában járta az utcákat...

EMA_BKV_2964_2624_Dam_19870627_AEEvD.jpg

... sose kerülve túl messze a szintén BKV-s 2624-estől. Tessék megnézni a budapesti villamosok iránti rajongás jeleit: az iránytáblát, a viszonylatszámot, az oldaltáblákat, a magyar nyelvű feliratokat... Tervezem, hogy egyszer leírom a teljes sztorit, de most csak egy kicsit gyönyörködjünk ebben a képben!

EMA_BKV_2624_Rembrandtplein_19870627_AEEvD.jpg

Még egy kép a Váci út helyett a Rembrandtplein felé kerülő 55-ös villamosról. És hogy kapcsolódjak egy korábbi bejegyzés témájához: tessék csak megnézni jobboldalt a SKY feliratot! Az bizony az Escape Club homlokzatát díszítette, ahonnét a csatorna számos zenei műsorát közvetítették, például a Coca-Cola Eurochart Top 50-t. Ezen túl villamosmániásként fellelkesít a távolban látható, gömbölyű orrú villamos is - most, hogy a 2624 ismét Budapesten van, kellene hozni egy olyat is ide, nem? :)

EMA_BKV_2964_PlantageMiddenlaan 19870627_AEEvD.jpg

"A Tévinform hírei: A 30-as villamos forgalmi okok miatt a Gubacsi út helyett a Plantage Middenlaanon át éri el a pesterzsébeti Szabótelepet. Kérjük Kedves Utasainkat, hogy bérletük vagy jegyük mellett ne felejtsék otthon kék útlevelüket sem!"

EMA_BKV_2624_MUSEUMTRAMLIJN_Kalfjeslaan_1987_AEEvD.jpg

És zárásul még egy kép: Amszterdamban ugyan nincs olyan állandó kiállítás jellegű múzeum, mint nálunk a szentendrei, van viszont múzeumi villamosvonal, amit egy felhagyott vasúti mellékvonalból építettek át maguknak holland közlekedésbarátok. Ezen a vonalon láthatjuk a 2624-est, nagyjából abban az állapotban, ahogy Budapestről megérkezett: kopottan, rozsdafoltosan, budapesti áramszedővel. Úgy tudom, utasforgalomban sosem járt ez a kocsi itt, jó tudni, hogy próbamenetként azért megjáratták rajta!

A sárga villamosokat ábrázoló fényképekért köszönetet szeretnék mondani Ab van Donselaarnak, illetve Tim Castricumnak, aki bescannelte őket!

Ha tetszenek a fotók, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - és kérlek, ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak, akkor is írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad, mondjuk link formájában! Köszönöm!

26 komment · 1 trackback

Címkék: budapest képek hollandia nosztalgia villamos amszterdam Ab van Donselaar 2624 2964

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr595244330

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Sárga villamosok Amszterdamban, avagy Ab van Donselaar története 2013.04.28. 19:00:49

A magyar eredetű villamosok amszterdami szerepléséről szóló bejegyzésben említettem, hogy szeretnék írni a régi képek mögött álló emberekről is. A sorozatot Ab van Donselarral kezdeném, aki e-mailben mesélte el nekem emlékeit. Az elveszett sínes oldal...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

első képen a kerékpárúton hosszában van a sínszál.Váltóval,vágánykereszteződéssel. Elgondolkodtató.
amúgy meg:tetszik,mint mindíg!
Hogy csinálják, hogy a sín belesimul az egyenes útfelületbe?
@tujasofőr: Azért tegyük hozzá, hogy ezek nem normáli forgalmi vágányok, hanem a múzeumvonalhoz tartoznak, a bicikliút pedig egy garázsparkon vezet át :)
"Tervezem, hogy leírom a teljes sztorit,"

Léééécccilécciléccci!

"kellene hozni egy olyat is ide, nem?"

Nem. Szerintem ronda. Maradjunk a Bengálinál, rakjuk össze a Bukfenc-pótot. :)
@Comandante en Jefe: A Gömböc kérlekalássan aranyos és jó.
@Hamster:
Namost az állításod első fele véleményes, a másodikat elhiszem. De bezzeg a bengáli, az vitán felül aranyos és xar...
;)
Ez a 2964 döbbenetes! Nemcsak Amszterdam üdvözli Magyarországot hanem Magyarország is Amszterdamot :-)
Ab és Tim azért fotózott olyan sokat nálunk, mert keresték a számukra megfelelő tuját, vagy az később jött? Nagyon hiánypótló tevékenységet végeztek villamos és dokumentum vonatkozásban is.
@tehtube: Előb szerették meg a budapesti tujákat, aztán találták ki, hogy kéne otthonra is egy nekik. aztán még később össze is jött. Mondjuk Timnek nem volt villamosa, a 2624 Willem Ballmané volt.
"És hogy még szürreálisabb legyen a kép, a megállóban egy budapesti 23-as villamos várakozott indulásra"
vicces lehet, ha egy magyar ott felszáll, és várja, hogy a Közvágóhídnál letegye. :)))))

"Tervezem, hogy leírom a teljes sztorit"
írd, írd, írd!

"A Tévinform hírei: A 30-as villamos forgalmi okok miatt a Gubacsi út helyett a Plantage Middenlaanon át éri el a pesterzsébeti Szabótelepet. Kérjük Kedves Utasainkat, hogy bérletük vagy jegyük mellett ne felejtsék otthon kék útlevelüket sem!"
:)))

"van viszont múzeumi villamosvonal, amit egy felhagyott vasúti mellékvonalból építettek át maguknak holland közlekedésbarátok"
uhh, ez jó, kéne ilyen nekünk is.
Izgalmas, érdekes, szép!!! A dia videón látható kék budapesti pótkocsik vezérlő pótok és egyet húz, egyet tol. Ezek szerelvényben közlekedtek. A pótoknak mind a két végén volt vezetőállás? A motorkocsik is két vezető állásosak voltak? Ha jól emlékszem valamelyik korábbi indóházban volt róluk szó, meg kellene keresnem.
Sziasztok!

Egyszer jártam Hollandiában az Open Air Museumban, Arnhemben, ami egy olyasmi, mint nálunk a Skanzen Szentendrén, csak ott nem nosztalgia vasút közlekedik a múzeum területén, hanem villamos. :-) Sajnos nem tudok képeket mutatni róla, mert akkoriban még filmes fénykézőgépem volt, és az aznapi filmem tönkrement... :-((

www.openluchtmuseum.nl/en/pid/26/historic_tram
@mester utca:
1:30-nál van egy fénykép fölülről, azon látszik, hogy a pótokon legalábbis viszonylattábla-tartó csak az egyik végükön van, és több képről sejthető, hogy homlokfali lámpák is. Tehát valszg. vezetőállás is csak az egyik végükön volt (ez is lenne logikus).
@NocadLee: Majd ha nagy leszek, ide is eljutok :) Amúgy Hágának is van egy nosztalgiavillamnosa, a 2-es számú, ami Amszterdamból jött. Ott 72-es számmal közlekedett, szóval az is győri kocsi volt:
www.haagsetrams.com/historie/htm2/indienststelling_htm2.html
Persze csak a kasztni bizonyos részei maradtak meg, az alváz új volt, meg szerintem körülbelül minden, van, ahol replikaként emlegetik. És azért van Hágában, mert az ő első villamosaik is hasonlóak voltak, csak a másik két cég gyártotta őket, nem az MWG.
@Rocko-: "uhh, ez jó, kéne ilyen nekünk is. "
Szerintem sokkal jobb a városban járni. Klassz a vonal, kifejezetten észveszejtő, amikor tele van régi tujákkal, de akkor sincs sok köze egy városi közlekedési eszközhöz.
@Hamster: mint a Kamaraerdei vonal?
@Rocko-: Ja, sok kilométer hosszan, egy vágányon. Mondom, klassz, és komoly munkája van benne sokaknak, de pl. itt mindig csak kb. ugyanazokon a helyeken lehet fotózni a tuját, nincs olyan, hogy most egy kicsi Parlament, egy kis Lánchíd, egy kis Hávösvölgy, egy kis mittudoménmi. Mert azért az amszterdami hálózaton is vannak klassz helyek.
Kérjük szépen a hosszú sztorit is :-)
@Rocko-: @Hamster:
"Tervezem, hogy leírom a teljes sztorit
írd, írd, írd!"

+1!

"van viszont múzeumi villamosvonal, amit egy felhagyott vasúti mellékvonalból építettek át maguknak holland közlekedésbarátok"

Elküldtem a postod az asszonynak, hogy lássa, hogy kisautókat gyűjteni teljesen visszafogott hobbi. 8-)
@Sam. Joe: hát az a méretaránytól függ, 1:36, 1:18, 1:19, Lada Oka, Trabant, Smart. :D
@Rocko-: 1:6x és környéke, szóval a háromhüvelykes kaliber. Smartra meg ne merészelj beszólni, te véraudis! 8-) Asszonynak volt még lánykorában és imádtuk a verdát. 8-)))
@Sam. Joe: miért csak félautót vett? :)
Hamster! FB-n nem tudok hozzászólni, így itt írom, hogy az nem áramszedő, hanem ablaktörlő!
"normál esetben nincsenek luftballonok az áramszedőhöz kötve"
1:35-nél a megállóban váltott át hármasra a villamos? Kemény :D
Fantasztikus a Sky-os kép, mióta kerestem ezt a helyszínt :) Még anno kiskoromban feltűnt, hogy az akkori Sky Channel sok műsorát mintha Hollandiának sugározták volna. Micsoda bulik lehettek ott :))
@Hamster: na most jutottam odáig hogy gépen is megnézzem nagyban :).Biztonsági szempontból tök mindegy hogy közterületen,vagy a kertem udvarán lévő járdán,villamosvágányon vagy csatornafedelen szorul meg a biciklikerék a gyerekem biciklijén és zakózik hatalmasat.De most nagyban megnézve érdekes nekem még a kis nyilacska a bicikliseknek felfestve,ami sztem azt mutatja nekik hogy ne hosszába,hanem lehetőleg keresztbe menjenek át a vágányon.
@Rocko: lényegen nem változtat.
őőő... nem vagyok biciklis érdekvédő izé,csak ez jutott eszembe. :D