Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollok/spam/túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság

Naptár

november 2018
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30

Ez megy most

  • Hamster: @Comandante en Jefe: Amit láttam, az olyen díszes volt, kicsit anakronisztikusnak tűnt. Viszont a tea úgy általában ki... (2018.11.14. 15:22) A nyomtávváltós Sarlósfecske
  • Comandante en Jefe: A szamovár nagyon király dolog! Ukrajnát vonatoztuk be éjszakaival anno (a Krím akkor még beleértendő volt). Nincs is ... (2018.11.13. 21:42) A nyomtávváltós Sarlósfecske
  • densha.blog: Anno még 2014-ben, Coimbra és Hendaye közt mentem Talgo-s Trenhotellel. Leharcolt pályán az egyetlen tengely okozta "d... (2018.11.13. 21:14) A nyomtávváltós Sarlósfecske
  • Gabesz9: @Hamster: Szerintem erre jó pár évet kell még várni. (2018.11.13. 17:57) A nyomtávváltós Sarlósfecske
  • Hamster: @seadxdx: Én Szili vontatással már max nosztalgiavonatokat akarok elképzelni :) (2018.11.13. 17:50) A nyomtávváltós Sarlósfecske
  • seadxdx: A bosnyákoknál Szarajevó-Mostar távon ki tudtam próbálni azokat az ottaniakat. A két város közt a 220-as végsebességű ... (2018.11.13. 17:35) A nyomtávváltós Sarlósfecske
  • Udo von Schmetterling: @Andy Capp: Ott a pont! (2018.11.11. 19:06) Egy kis Bohém rapszódia
  • Hamster: @Flankerr: Mindkettőnek elvileg az lenne a dolga, hogy szórakoztasson. Az egyiknek sikerült :) (2018.11.11. 18:50) Egy kis Bohém rapszódia
  • Sam. Joe: @Hamster: 8-) Úgy vagyok a Star Wars IV-V-VI-on kívüli SW filmekkel, mint az Alien 1-2-n kívüli részeivel. Számomra ne... (2018.11.11. 16:51) Egy kis Bohém rapszódia
  • Andy Capp: @Hamster: Az. Én átnézek a mai hollywoodi CGI-orgia szuperhősmozikon, egyik sem érdekel. A rókabőr SW-folytatások sem ... (2018.11.11. 16:51) Egy kis Bohém rapszódia
  • Utolsó 20

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  3. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  4. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  7. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  8. Kőbánya-Hizlaló: egyről a kettőreAki nem villamosmániás vagy kőbányai lakos, az valószínűleg még sose hallott arról, hogy létezik Budapesten egy "Kőbánya-Hizlaló" nevű vasútállomás. Pontosabban tulajdonképpen már nem létezik, mégis...
  9. Keleti kényelem, nyugati... pályaudvarra megy: MÁV "komfort kocsi"Gyerekkoromban tévéreklám hirdette a MÁV új szolgáltatását, a "Komfort" osztályt. Az akkor még nem retrónak számító faburkolatos közegben nénik és bácsik utaztak, luxusnak tűnő körülmények közt:...
  10. Tanmese a terepjáró villamosokról (dr. Németh Zoltán Ádám írása)NZA barátom ráérzett a műfajra, ami nem is annyira baj, mert a héten nem nagyon volt időm blogot írni :) Beavis and Butthead így kezdené: höhö, höhö... terepjáró villamos? Nos, a villamosvasúti...

Címkék

103 (7) 125év (7) 2624 (13) 41-es (7) 424 (8) abszurd (26) Ab van Donselaar (40) agyhúgykő (61) airway (96) álhír (5) állatkert (11) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (82) autók (70) bach (5) balaton (29) basel (7) bbc (8) bécs (43) belgium (11) bengáli (13) berlin (146) berlini fal (20) bkv (42) blog (28) brno (8) budai vár (25) budaörs (38) budapest (732) budapesti pillanatok (41) buék (8) busz (72) búvár (8) c50 (10) c64 (14) caf (10) city lights (70) class 56 (7) commodore (17) csak egy kép (36) csak egy videó (249) csehország (30) csehszlovák (9) csörgő (8) cukiság (33) debrecen (25) demó (6) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) doctor who (43) drezda (7) duna (31) életkép (22) életképek (31) életmód (6) elveszett (31) énblog (355) énzene (17) építészet (66) építkezés (21) épület (15) érdekesség (17) erfurt (7) esti városkép (8) fan fiction (13) favázas (11) feldolgozások (11) felhők (26) felső-szilézia (22) felső szilézia villamos (20) fényvillamos (14) ferihegy (30) film (11) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (14) fogyasztói (24) fonódó (10) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (6) füsti (6) gary moore (31) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (59) gibson (9) gitár (34) gmap (12) goldtimer (6) gondolatok (10) gőzmozdony (23) gyermekvasút (23) haditechnika (12) hajó (40) hampage (292) hamster (5) hangszerek (11) hármashatárhegy (5) havazás (5) helikopter (11) hév (25) híd (29) (28) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (7) humor (117) idegenforgalom (21) ikarus (26) il 14 (9) ipari létesítmények (5) írás (15) it (9) jegyek (5) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (9) karikatúra (5) kassa (7) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kelet-berlin (5) kép (6) képek (744) képregény (94) kérdés (7) kirándulás (11) kisföldalatti (10) kiskörút (5) kisvasút (43) ki vagy doki (14) klasszikus zene (5) köd (20) köln (33) kölni dóm (5) közlekedés (331) kritika (72) kulfoldi szemmel (66) lánchíd (7) lanovka (5) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (37) les paul (6) lhbs (25) linz (5) lipcse (12) li 2 (20) ludmilla (14) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (5) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (9) metró (41) miskolc (24) mittudoménmi (9) mk48 (5) MOD (7) morál (11) morgás (125) mozdonyok (14) mozi (6) mtp (7) muki (10) münchen (25) műrepülés (8) múzeum (46) nagypolszki (6) németország (293) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) nohab (43) nosztalgia (206) nosztalgiabusz (21) nosztalgiavillamos (60) nürnberg (20) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (13) nyugat-berlin (6) NZA (8) olaszország (26) oldtimer (76) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (6) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (5) pályahiba (6) pályaudvar (26) panoráma (108) paródia (5) pécs (12) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (15) popkultúra (116) pozitívum (12) pozsony (24) prága (11) programajánló (25) púpos (13) queen (13) r.i.p. (12) rádió (5) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (10) reklám (21) relax (12) repülés (124) repülőgép (41) repülőgépek (70) repülőnap (34) repülőtér (17) retró (31) rock (70) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (11) semmering (9) SNL (15) sorozatok (15) soundcloud (11) stuttgart (6) svájc (26) szabadság híd (11) szeged (30) szergej (20) szlovákia (67) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (192) társadalom (5) tatra (13) taurus (7) technika (48) technikatörténet (40) tehervonatok (10) tél (13) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (14) tömegközlekedés (334) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (57) trolibusz (49) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (87) überzenészek (17) utazás (292) utcakép (154) uv (32) vár (11) várnegyed (8) város (378) városkép (86) városliget (8) vasút (410) vélemény (12) vicinális (13) vidám park (5) videó (688) villamos (607) vlog (7) vonat (5) wachau (5) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (30) youtube (250) zene (181) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Sárga villamosok Amszterdamban, avagy Ab van Donselaar története

2013.04.28. 19:00 :: Hamster

A magyar eredetű villamosok amszterdami szerepléséről szóló bejegyzésben említettem, hogy szeretnék írni a régi képek mögött álló emberekről is. A sorozatot Ab van Donselarral kezdeném, aki e-mailben mesélte el nekünk emlékeit.

Az elveszett sínes oldalaimon és a tematikus blogbejegyzésekben is több holland közlekedésbarát felvételeivel találkozhat az olvasó. Ők egy 1940 és 45 közt született amszterdamiakból álló baráti társaság tagjai, akiknek a nagyvárosi villamoshálózatok voltak a hobbijai. Budapestre mások képei alapján figyeltek fel, végül 1976-ban jutottak el hozzánk. Balt Korthals Altes még júniusban "felderítette" a terepet - feltérképezve a vonalakat, és hogy hol mi jár -, aztán augusztusban már csoportban jöttek, többek közt Ab is.

BKV_2991-2990_Ln30_3061-3060 Ln 20 Ferenc_korut_19760803_AvD.jpg

A budapesti villamosüzem egyik varázsa az volt számukra, hogy a korszerű járművek (ipari csuklós, metró) mellett nagy számban jártak még régi, első világháború előtti tuják is, volt tehát egy érdekes kettősség a régi európai metropolisz díszletei közt. Ez a kép a Mester utca/Ferenc körút torkolatánál készült, ahol akkor még három vágányon végállomásoztak a favázasokkal kiadott 20-as és 30-as viszonylatok, és szerintem elég jól bemutatja, mit szerettek az akkori BKV-ban.

BKV_3201_Ln12_AvD.jpg
Az István út és az Árpád út kereszteződése Újpesten, hármas UV szerelvénnyel, műanyag csibilámpával és FIAT 850 Sport Coupe-val

Már az első látogatáskor felmerült, hogy szerezniük kellene egy budapesti villamost a gyűjteményükbe. A kéttengelyesek mellett a nagy kedvenc az UV volt, néha elképzelték, milyen klassz lenne egy ilyen hármas szerelvénnyel Amszterdamban járkálni, de persze ezek a kocsik akkor még csak húsz évesek voltak, messze attól, hogy eladósorba kerüljenek.

BKV_1746-1747_Ln10_Vaci_ut_19761018_AvD.jpg
1700-as iker a Váci és az Árpád út torkolatában, a háttérben csuklós Ikarus 620-assal

Viszont az 1700-as ikreket éppen akkoriban selejtezték, reménykedni kezdtek, hogy meg tudnak egyet vásárolni. Sajnos hiába, a BKV nem állt szóba velük; "nincs eladó villamos" - hangzott a kérvényre adott válasz. Gondolom, akinek foglalkoznia kellett az üggyel, nem nagyon tudott mit kezdeni azzal, hogy kapitalista magánemberek kereskedelmi kapcsolatba akarnak lépni egy szocialista állami céggel...

BKV_2034-2035_Ln10_Czaban_Samu_ter_19760802_AvD.jpg
2000-es iker érkezik a rákospalotai Czabán Samu térre a Bácska utcából

Ennek a képnek egy testvérét már mutattam korábban, akkor rácsodálkoztam a sarki őrs előtt álló Volga rendőrautóra. Mint kiderült, annak idején a Volga személyzete is rácsodálkozott az "őket" fényképező külföldire, rögtön be is invitálták. Nagy baj szerencsére nem történt, hiszen még a vasútfotósokat fenyegető minimális retorzió, a negatív gépből való kitépése is elmaradt; mindössze meg kellett várniuk, amíg egy magasabb rangú tiszt odaér. Az ezt követő beszélgetésben tisztázódott, hogy utcát, villamost szabad fotózni, de rendőrt nem. Mindenesetre ezután elővigyázatosabbak voltak, a közelben futó váci vonal fotózását is inkább hanyagolták, pedig tetszettek nekik a már kék színű személykocsikkal pöfögő 424-esek.

BKV_2965-2964_Ln23A_19790409_AEEvD.jpg
Kormos-koszos külvárosi romantika ott, ahol ma a Lágymányosi híd pesti rámpája van

Mint azt említettem, holland barátaink a hetvenes években nem jártak sikerrel, nem tudtak budapesti tuját szerezni, de 1982-ben  a Nemzetközi Tömegközlekedési Szövetség, az UITP rotterdami közgyűlése után végre sikerült elcsípniük Daczó Józsefet, a BKV vezérigazgatóját, és megmutatni neki az amszterdami múzeumvonalat. Ekkor végre zöld utat kaptak: megvásárolhattak egy fa- és egy acélvázas villamost. Ami a favázasokat illeti: az 1700-asok maradékát ekkorra már rég elbontották, de 2900-asból még maradt egy "szabad" példány: a fentebbi képen látható iker tőlünk távolabb eső fele.

BKV_35-51_AEEvD.jpg

A hangsúly azon volt, hogy ez már csak egy fél ikerkocsi volt, amit önmagában is működő motorkocsivá alakítottak vissza, filmforgatásokon való használatra. Itt Ferencváros kocsiszínben látjuk, mögötte a hozzá passzoló, ma is meglevő 5005-ös pótkocsival. A film kedvéért 35-ösre számozott 2964-es motorkocsi állapota elég patyomkini: a fényvető csak körülbelül hasonlít az eredetire, az ablakok feletti szellőzők pedig nem valódiak, nincs mögöttük nyílás. Az illúzió azonban közel tökéletes: ma még csak hasonló szerelvényt se tudnának összeállítani, hiszen nincs forgalomképes BVVV pótkocsi.

EMA_BKV_2964-GVB_H49_Havenstraat_1987_AEEvD.jpg

A hevenyészetten kétirányúvá átalakítás nem sikerült túl jól, Amszterdamban gyakran gond volt a "nem valódi" vezetőállás menetkapcsolójával (nem is használták), de mégis, hatalmas volt az öröm, hiszen végre volt egy valódi budapesti villamosuk! A fentebbi képen a Havenstraati remizbe tolják be a csillogó sárgára festett, de még áramszedő nélküli kocsit - a vágány körül parkoló autók körülbelül jelzik az időszakot.

BKV_1064-Ln33_AvD.jpg
Acélvázas "ezres" két pótkocsival halad a Marx tér irányába az Élmunkás téren, tőle (nekünk) balra már épül a metró

Maradt tehát az acélvázas kocsi ügye. Eredetileg egy "ezrest" szerettek volna, de hamar nyilvánvalóvá vált, hogy a hatalmas tengelytávú kocsinak esélye nem lenne Amszterdamban közlekedni - a típus ma már Budapesten is csak korlátozásokkal mozoghat!

BKV_2624_Ln55_AvD.jpg
Amikor ez a kép készült, még senki se tudhatta, hogy ez a kocsi egyszer még egyfajta legenda lesz

Nem maradt más lehetőség, mint hogy egy kisebb, négy oldalablakos kocsit válasszanak - azonban addigra ezekből csak iker- és tanulókocsik maradtak. Pontosabban mégse:

BKV_2624_AvD.jpg

A 2624-es pályaszámú szóló motorkocsiért még 1982-ben bejelentkezett egy osztrák villamosbarát, de végül mégse vitte el: a kocsi ott állt Újpesten, és teljesen megfelelt a célnak! Az útra felkészítése Kelenföldön történt, a működőképessé tétel közben a papírmunkát is le tudták rendezni: a 2964-et Ab van Donselaar vásárolta meg, a 2624-et Willem Ballman.

EMA_BKV_2624_Amstelstraat_19870627_AEEvD.jpg
Végtelen számú ilyen képet el tudnék nézegetni: 55-ös villamos az Amstelstraaton

A történet aztán a 2000-es években érdekes fordulatot vett, amiről már saját élményeim vannak, hisz mindkét kocsi hazahozatalának megszervezésében részt vettem. Erre azért volt lehetőség, mert az amszterdami egyesületi élet időközben megváltozott: új vezetőség jött, a külföldi eredetű kocsik háttérbe szorultak. Állítólag a BKV egyszer egy teljes UV szerelvényt is felajánlott nekik, de akkor már nem lehetett azt megszervezni, amit '86-ban még igen. Ráadásul szabadidőbeli és műszaki problémák miatt a két budapesti kocsit tárolóvágányra tolták, a 2964-nél pedig a tulajdonjog is előbb az AOM, majd az RETM nevű egyesülethez került. Amikor aztán az AOM csődhelyzetbe került, a többi egyesületnek el kellett döntenie, mi fontos, és mi nem. Érthető módon a holland eredetű járművek megtartása mellett döntöttek, az éppen nem használt külföldi járművek rovására. Ez a 2624 hazahozatalának idején még nem volt sürgető tényező, de a 2964-essel már sietni kellett. Mivel azt tudni lehetett, hogy Budapestnek nem kell a favázas kocsi, szerencsés körülmény volt, hogy Debrecen viszont pontosan egy ilyen régi kéttengelyest keresett! Míg a 2624 ügyénél a VTTE, a 2964-nél a VEKE volt a közvetítő, és a végeredmény ismert: 260-as pályaszámon nekik lett egy szép "új" régi villamosuk.

A fényképekért köszönetet szeretnék mondani Ab van Donselaarnak, illetve Tim Castricumnak, aki bescannelte őket!

Ha tetszenek a fotók, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak, akkor is írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad, mondjuk link formájában! Köszönöm!

33 komment

Címkék: budapest képek villamos amszterdam Ab van Donselaar 2624 2964 az ember az objektív mögött

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr345250943

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tudtam én hogy érdemes „benézni” ide:)

Azért érdekelne, hogy mekkora volt az az összeg, amiért a BKV eladta ezeket a villamosokat.
"aztán augusztusban már csoportban jöttek"
Elképzeltem, amikor a határon megkérdezték őket, hogy mi a látogatásuk célja... Ha nem azt mondják, hogy turizmus, az életben be nem engedik őket. 8-)

"a nagy kedvenc az UV volt, néha elképzelték, milyen klassz lenne egy ilyen hármas szerelvénnyel Amszterdamban járkálni, de persze ezek a kocsik akkor még csak húsz évesek voltak"
Semmivel nem tűnnek fittebbnek, mint amilyennek a selejtezésükkor tűntek.
Érdekes történet volt, tudtam, hogy ezek a hollandok valami jóféle villamosbuzik lehettek. :)
@Sam. Joe: Az UV-kat a hatvanas-hetvenes években nagyon ridegen tartották, szarabb gép szét is hullott volna tőle, például sokszor 4 helyett csak 2 motor volt bekötve. Képzeld el, hogy egy elvileg 8 motoros szerelvényben az egyik kocsi 4-gyel indul meg, a másik csak 2-vel... A kasztni horpadásait se igyekeztek cserélni, nézd meg itt is több képen az elején valamelyik sarok hullámos (3201, 2034, 2624 - de a 2965 is furán ráncos)... de nem attól ment. Szerelőnyílást rendesen visszazárni? Az is luxus. Állítólag a pneumatikus ajtók se mindig mentek. A tetőről meg a vaslapos áramszedő kenőolajával kevert víz csorgott le és hagyott nyomot. Szerintem az UV volt az utolsó olyan típus, ami kibírta a szögegyszerűségű kéttengelyesek üzemben tartási stílusát, az ICS is már döglékenyebb volt, a Tatrák idején meg már elkezdtek odafigyelni az üzemeltetésre. Nyilván nem svájci szinten, de ott akkor lezajlódott az a váltás, ami a buszüzemben még most sem, és ami miatt azt hiszik, hogy az Ikarus 200-asok továbbüzemeltetése a megoldás, és nem az, hogy megtanulunk a kőbaltánál bonyolultabb szerszámokat is használni.
"A budapesti villamosüzem egyik varázsa az volt számukra, hogy a modern járművek mellett nagy számban jártak még régi, első világháború előtti tuják is." Engem az érdekelne, hogy ez nem volt igaz más, akkori szocialista nagyváros (pl.: Prága, Varsó, Bukarest, kelet-Berlin) villamosüzemére? Ezek szerint már akkor is 20 évvel el voltunk maradva a járműflotta megújításában mindenki máshoz képest? Amúgy nem baj ez feltétlenül, tényleg nagyon hangulatosak ezek a képek.
Csak Budapesten voltak, vagy ellátogattak a vidéki városokba is (Miskolc, Debrecen, Szeged - nem tudom, üzemelt-e még villamos Szombathelyen meg Pécsen?)?
Még egy kérdés: milyen nyelven kommunikáltak a rendőrökkel, illetve a főrendőrrel?
@ruba: Dehogynem, a hetvenes években még nyugaton is sok kéttengelyes volt, de a volt BVVV kocsik egyrészt tényleg régiesek voltak, teljesen minimalista stílusban korszerűsítve, másrészt ott volt a kontraszt, hogy nálunk 67-től sorozatban mentek a csuklós Ganzok, Prágában meg mondjuk 84-ben (KT8D5, a probázó más sorozatok nem számítanak). Tim Boric mondta, hogy milyen hihetetlen volt a néha két vágányon egymást előző csatolt csuklósok látványa, közben meg az 59-esen ott mormogtak az ezresek a líra szedőikkel. Itt a Mester utcai képen is, kint egymás sarkában mentek az UV-k, amik minden más véleménnyel szemben senkinek a szemében nem számítottak elavultnak akkoriban, itt bent meg három vágányon állt bent a velünk élő K.u.K. Ráadásul régi házak közt, szép környezetben, Dunával, Gellért-heggyel. Fogassal, Úttörővasúttal, metróval, HÉV-vel. Szóval őrült színes kavalkád egy régi európai metropoliszban, ami egyfajta zárt világ volt.
@cyan: Vidéken ekkoriban már csak Bengálikkal találkozhattak. Pont ez a 75-76-77 volt egy forduló, Pesten is ekkor tűntek el az 1700-asok, a lőrinciek, a favázas pótok, de 76-ban azért még itt voltak. A szombathelyi tuja pedig '74-ben szűnt meg.

"milyen nyelven kommunikáltak a rendőrökkel, illetve a főrendőrrel? "
Nem kérdeztem, de gondolom németül.
@ruba: Most egyébként próbáltam belegondolni Kelet-Berlinbe, ahol a kilencvenes években is még jártak kéttengelyes ReKo motor+pót+pót szerelvények, és ki kell jelentsem, hogy nem, nem érzem, hogy a budapesti tömegközlekedés el lett volna maradva az ottanihoz képest :) Varsóban még perpillanat csak egy metróvonal van, bár ők nagyon durván hajráznak az elmúlt tíz évben (metróhosszabbítás, új buszok, PESA alacsonypadlósok, új metró), de a hetvenesben egyértelműen nem voltunk lemaradva tőlük se. Szerintem úgy '88 környékéig nagy eséllyel sok téren a budapesti lehetett a keleti blokk egyik legjobb tömegközlekedése, halkan hozzáteszem, hogy a nyugatiakhoz képest is eléggé ott lehetett. Amikor abbamaradt a metróépítés (ami Prágában nem maradt abba, de Bécsben is csak akkor kapcsoltak rá), nem lett új villamostípus beszerezve (ugye a Csufi annak egy előtanulmánya lett volna), és végleg leragadtunk a 200-as Ikarusoknál (az első 400-as szériák után is jöttek még 200-asok, nem?), noch dazu nem vezettünk be új tarifarendszert (zóna- vagy időalapút, mint gyakorlatilag már mindenütt) akkor szakadtunk le. Na, és ebben a relatív korszerűségben marha klasszak lehetttek az 1910 körüli tujákok.
"Mint kiderült, annak idején a Volga személyzete is rácsodálkozott az "őket" fényképező külföldire, rögtön be is invitálták. "
érdekes, mennyi ideig ott áll az úton a Volga.
mondjuk lehet nem is volt akkora forgalom, amit akadályozzon. ha meg lett is volna, azok se szólnak.

m.cdn.blog.hu/ha/hamster/image/AvD4/EMA_BKV_2964-GVB_H49_Havenstraat_1987_AEEvD.jpg
ohh, mennyi Audi!

"A 2624-es pályaszámú szóló motorkocsiért még 1982-ben bejelentkezett egy osztrák villamosbarát, de végül mégse vitte el"
hmm, osztráknak eladták volna, de hollandnak nem?

jó sztori, köszönjük!
@Hamster: mostanában nem jönnek?
most már mi tartunk fent "múzeális" járműparkot.
@Rocko-: az a kanyarodó sáv azóta (is?) le van zárva és parkolónak használja a kapitányság :)
A hollandok kepeit nezve mar a korabbi posztoknal is eszembe jutott hogy hogy-hogy nem kapott infarktust az illetekes elvtars a varost es a kozlekedest fotozo nyugati "turistak" lattan.
@Rocko-: Az ott a kapitányság, vagy őrs, vagy minek a parkolója.

"ohh, mennyi Audi!"
Nyilván véletlenül választódott ki ez a kép :)

"hmm, osztráknak eladták volna, de hollandnak nem?"
Egyrészt lehet, hisz a gráci múzeumban is volt egy szomhathelyi kocsi, bár pontosan nem tudom, mikor került oda, de Ausztria mindig más volt, kishatárforgalom :) másrészt lehet, hogy ugyanakkor vette volna ő is, csak amíg a hollandok eljutottak a tényleges megvételig, addig ő visszalépett, így maradt a kocsi az eredetileg egy ezrest kinéző hollandoknak.
@Hamster: Köszi a részletes választ. Én annyira pontosan nem ismerem a 70-es 80-as évek tömegközelekedését, de pl. a mai helyzettel nagyjából tisztában vagyok, és azt is tudom, hogy a varsói metró igen fiatalka még. Belgrádban meg pl. még el sem jutottak a metró építéséig, valami félóránként járó elővárosi vonatféleséggel igyekeznek valami S-bahn hálózat-szerűséget kiépíteni, de amíg vannak olyan vonalak, ahol naponta 3-4 vonat megy, addig nem sok jóra számíthatnak. Prága az utóbbi években nagyon elhúzott, de ott sem fenékig tejfel azért az élet amennyire én tudom. Kijevben meg nagyon felemás a helyzet, miközben a metrót folyamatosan hosszabbítják, úgy, hogy mellette a 4-ik vonal is épül, és pl. lassan csak új trolibuszok járnak a városban, addig a villamoshálózat szépen haldoklik, a buszközlekedést meg nagyrészt a szovjetes marsrutkák adják. Az utóbbi pár évben viszont mintha Budapest is kezdene kicsit magára találni, aztán persze meglátjk mi lesz.
@xylon: A hetvenes évek Magyarországja azért nem Észak-Korea volt, ráadásul az utcai fotózás sose volt tilos. Ha tilos lett volna, nem lett volna értelme kitenni a "fényképezni tilos" táblákat :) Azok alapján, amit osztrákok, németek, hollandok, amerikaiak, angolok meséltek, ha nem kísértették a sorsot, itthon sosem volt baj. A vasút az más volt - de más ma is. Jugoszlávia és Románia volt az, ahol vegzálták a villamosfotósokat, illetve egy osztrák villamosfotós mesélte, hogy őt konkrétan egy helyen vitték be őrszobába, és az Frankfurt am Mainban volt.
@ruba: Fura egy dolog ez, mert például Bécsben később kezdtek el metrókat építeni, mint Budapesten (a Stadtbahn nem számít, pontosabban annyiban számít, hogy az lett a mai U-Bahn hálózat alapja), sokáig voltak bengáli jellegű járművek, sokáig volt ülőkalauz, de azért egyrészt minden tüchtig volt, másrészt kiépítették az S-Bahnt is, volt értelmes tarifarendszerük, stb. De Münchenen is a 72-es olimpia lendített nagyon sokat, olyannyira, hogy a nyolcvanas években majdnem felszámolták a villamosaikat, mondván, hogy nem kell a metró és a busz közé semmi. Ma meg a villamosaik is részei a világ egyik legjobb tömköz rendszerének. Szóval mindenütt folyamatos útkeresés van, a legrosszabb meg az, ha csak pénzkivonás folyik.
Hát, gyorsan kigyönyörködtétek magatokat, a repülős bejegyzésnek is több kommentje van, szóval asszem sikerrel jártam, már nem a villamosos bejegyzéseknél van a legnagyobb közösségi élet :)
@Hamster: na, most miért vagy ilyen? Soknevű barátunk még ide sem ért :)
@cyan: össze kell szednie a nevét minden kommenthez.
@Hamster: Mikor vagy egy évtizeddel a budapesti metró indulása után Bécsben láttuk a belvárosban a metróépítést, csak csodálkoztunk, hogy jéé, itt csak most épül a metró? Aztán újabb tíz évre rá már azt láttuk, hogy több vonala van, mint nálunk, és jobban is szervezett a hálózat. Nincs annyira erőltetve ez a gerincvonal kontra ráhordó járat koncepció.

Egy magamfajta bámészkodó turista még mindig be tudja járni a várost a felszíni tömközzel, és nem kell alagútban bujkálnia.

Tetszik az is, hogy sokkal emberbarátibb a kivitelezés. Nincsenek szovjet falanszter mintára műmárványba fullasztott állomások, és nincs tele olyan lejárókkal, amelyekbe szabadon eshet eső, hó, akármi. Eleinte nem is akartuk elhinni, hogy azok a dekoratív üvegkalitkák a Ringen tényleg metrólejáratok, aztán mégis csak bementünk, és ámultunk.
@nyelv-ész: Azért a pesti műmárvány állomások közt volt egy csomó jó is. Nem szabad elfelejteni, hogy azok egy részét még az ötvenes években tervezték, a Deák Ferenc téri felszín alatti csarnokok + lépcsőalagút + állomás kombó szerintem konkrét műemlékgyanús együttes volt (szerencsére "van" is). Látod, a hármas metró állomásai a hetvenes-nyolcvanas években már mennyire mások lettek. Hozzáteszem, technikailag is, már nem kellettek nagy, vastag oszlopok, mint a háromalagutas, köztük áttöréssel kialakított régi állomásokon. Például ott a Nyugati eredeti állapotában az aluljáróval, a lépcsőalagúttal, amiben régi képek világítottak a falon és a megállóval kimondottan jó irányba emelkedett ki a korabeli színvonalból, az egyforma bécsi metróállomásokat is bőven kenterbe verte. Amúgy részemről a bécsi metróban kifejezetten utálom az aluljárók nagy részét, a végtelen, semmi tájékozódást nem nyújtó, kanyargó, lépcsős, és akármilyen kapcsolataival. Leg"szebb" a Karlsplatz, jártam pár metróban már, de itt mindig előjön a "hol is vagyok? hova akarok menni? akkor miért nem oda megyek?" feeling. De másutt is van az amúgy a müncheni és más modern metrókra jellemző megoldás, amikor a felszínről ásott gödörben kicsit erremész, aztán az ellenkező irányba a lépcsőkkel, mert így fért el. A fordulószinteken meg semmi, késő este, üresen szerintem az se nagy öröm :) Vagy a Westbahnhof: U6 itt, Umittudoménmennyi ott, pályaudvar amott, hatalmas terek, de hogy lenne értelmes, rövid út a vasúthoz? Á, az hülyeség. Bár a fene tudja, a legutóbbi átépítésnél mit nyúltak hozzá, nem figyeltem, mert akkor a villamosokhoz mentünk. És tényleg hiányzik az, ami az M2 átépítésével nagyrészt szintén eltűnt, hogy lássam a változást, hogy nem mindig ugyanannál az állomásnál állunk meg ránézésre :)
Bocs, az offért, de aaaahhh, az a higiénia meg ÁB neon a Lehel téri képeken... Ahogy nektek mániátok a villamos, úgy voltak nekem sokáig (leginkább a 2000-es években) a budapesti neonok...

bio
@bioLarzen: Ezt úgy mondod, mintha ez a kép nem szerepelt volna már egy kimondottan neonos bejegyzésben, ami alá te is kommenteltél ;)
hamster.blog.hu/2012/10/21/brandek_es_neoreklamok_a_hetvenes_evek_budapesti_utcain
@Hamster: Öööö... itt most akkor kérnék egy mondatelemzést, hogy a kommentemben pontosan mi utal arra, hogy szerintem még nem szerepelt itt ez a kép ;)

bio
@Hamster: Igen, ez bizonyára mind kellemetlen dolog, Bécsben, de én még mindig jobbnak tartom, mint télen a mínuszokban a nyakadba hulló ónos esőben botladozni lefele a széttöredezett és jeges betonlépcsőkön úgy, hogy a mögötted csúszkáló százhúsz kilós (plusz kerekesszatyor) Gizi néni bármely pillanatban lavinaként megindulva elkaszálhat téged harminc másikkal egyetemben.
@nyelv-ész: A bécsi metró azért egy kicsit csalóka, a mai hálózatuk belvárosi réséznek kétharmada eredetileg nem metrónak épült. Aztán egyszercsak rárajzolták őket a metrótérképre :-)
Na, csak most jutottam el odáig, hogy ezt elolvassam. Érdekes történet, jó fotók. És persze eszembe jutott, ahogy a Kerepesi úton üldöztük a 2964-et :-)
@Fradista Utazó: Mindez azonban nem akadályozta meg őket abban, hogy többségében kulturált, és főleg fedett lejárókat alakítsanak ki, miközben mi a csodás aluljáróinkat olykor életveszélyes körülmények között kell megközelítsük. Ha épp nincs lefagyva, akkor a lépcső járólapja fagyott szét, és csúszik ki a lábad alól. Az aluljárókat olykor elárasztó özönvíz már csak "hab a tortán".
@cyan: @Rocko-:
:)))

Erre a posztra muszáj volt időt tartogatnom. Mostanáig nem volt rendesen időm.
@Hamster:

Nekem az M2 esetében az tetszett, hogy egy másodperc töredéke alatt lehetett tudni, hol vagyunk.

München: Igen úgy fért el, de nézzük azt is, hogy a Marienplatzon például Aluljáró-U3U6 északra-U3U6 délre-S Bahn keletre-S Bahn nyugatra. Ez összesen 5 emelet.