Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollok/spam/túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság

Naptár

december 2018
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  3. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  4. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  7. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  8. Kőbánya-Hizlaló: egyről a kettőreAki nem villamosmániás vagy kőbányai lakos, az valószínűleg még sose hallott arról, hogy létezik Budapesten egy "Kőbánya-Hizlaló" nevű vasútállomás. Pontosabban tulajdonképpen már nem létezik, mégis...
  9. Keleti kényelem, nyugati... pályaudvarra megy: MÁV "komfort kocsi"Gyerekkoromban tévéreklám hirdette a MÁV új szolgáltatását, a "Komfort" osztályt. Az akkor még nem retrónak számító faburkolatos közegben nénik és bácsik utaztak, luxusnak tűnő körülmények közt:...
  10. Tanmese a terepjáró villamosokról (dr. Németh Zoltán Ádám írása)NZA barátom ráérzett a műfajra, ami nem is annyira baj, mert a héten nem nagyon volt időm blogot írni :) Beavis and Butthead így kezdené: höhö, höhö... terepjáró villamos? Nos, a villamosvasúti...

Címkék

103 (7) 125év (7) 2624 (13) 41-es (7) 424 (8) abszurd (26) Ab van Donselaar (40) agyhúgykő (61) airway (96) álhír (5) állatkert (11) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (83) autók (71) bach (5) balaton (29) basel (7) bbc (8) bécs (43) belgium (11) bengáli (18) berlin (148) berlini fal (20) bkv (46) blog (28) brno (8) budai vár (25) budaörs (38) budapest (739) budapesti pillanatok (41) buék (8) busz (74) búvár (8) c50 (10) c64 (14) caf (10) city lights (70) class 56 (7) commodore (17) csak egy kép (36) csak egy videó (249) csehország (30) csehszlovák (9) csörgő (8) cukiság (33) debrecen (25) demó (6) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) doctor who (43) drezda (7) duna (31) életkép (22) életképek (31) életmód (6) elveszett (31) énblog (362) énzene (18) építészet (66) építkezés (21) épület (15) érdekesség (17) erfurt (7) esti városkép (8) ezres (6) fan fiction (13) favázas (11) feldolgozások (11) felhők (26) felső-szilézia (22) felső szilézia villamos (20) fényvillamos (14) ferihegy (30) film (11) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (14) fogyasztói (24) fonódó (10) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (6) füsti (6) gary moore (31) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (59) gibson (9) gitár (34) gmap (12) gmunden (5) goldtimer (6) gondolatok (10) gőzmozdony (23) gyermekvasút (24) haditechnika (12) hajó (40) hampage (293) hamster (5) hangszerek (11) hármashatárhegy (5) havazás (5) helikopter (11) hév (26) híd (29) (28) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (7) humor (117) idegenforgalom (21) ikarus (27) il 14 (9) ipari létesítmények (5) írás (15) it (9) jegyek (5) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (9) karikatúra (5) kassa (7) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kelet-berlin (5) kép (6) képek (752) képregény (94) kérdés (7) kirándulás (11) kisföldalatti (11) kiskörút (5) kisvasút (43) ki vagy doki (14) klasszikus zene (5) köd (20) köln (33) kölni dóm (5) közlekedés (332) kritika (72) kulfoldi szemmel (66) lánchíd (7) lanovka (6) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (37) les paul (6) lhbs (25) linz (5) lipcse (12) li 2 (20) ludmilla (14) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (6) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (9) metró (41) miskolc (24) mittudoménmi (9) mk48 (5) MOD (7) morál (11) morgás (125) mozdonyok (14) mozi (6) mtp (7) muki (10) münchen (25) műrepülés (8) múzeum (46) nagypolszki (6) németország (295) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) nohab (43) nosztalgia (210) nosztalgiabusz (21) nosztalgiavillamos (64) nürnberg (20) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (13) nyugat-berlin (6) NZA (8) olaszország (26) oldtimer (78) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (6) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (5) pályahiba (6) pályaudvar (26) panoráma (108) paródia (5) pécs (12) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (15) popkultúra (116) pozitívum (12) pozsony (24) prága (11) programajánló (26) púpos (13) queen (13) r.i.p. (12) rádió (5) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (10) reklám (21) relax (12) repülés (124) repülőgép (41) repülőgépek (70) repülőnap (34) repülőtér (17) retró (31) rock (70) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (12) semmering (9) SNL (15) sorozatok (15) soundcloud (12) stuttgart (6) svájc (26) szabadság híd (11) szeged (30) szergej (20) szlovákia (68) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (192) társadalom (5) tatra (13) taurus (7) technika (50) technikatörténet (40) tehervonatok (10) tél (13) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (14) tömegközlekedés (336) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (57) trolibusz (49) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (87) überzenészek (17) utazás (292) utcakép (156) uv (34) vár (11) várnegyed (8) város (380) városkép (86) városliget (8) vasút (410) vélemény (12) vicinális (13) vidám park (5) videó (693) villamos (615) vlog (7) vonat (5) wachau (5) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (30) youtube (252) zene (182) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Nagy város, nagy villamosüzem, Nagypolszki

2013.05.11. 17:23 :: Hamster

A Nagypolszki - rendes nevén Polski Fiat 125p - gyerekkorom rejtélyes "prémium kategóriás" autója volt. '75-ös évjáratú gyerekként még láttam belőlük eleget, de azért az ezerötös és ezerhatos Lada akkoriban már dögösebbnek számított. Aztán a nyolcvanas évek második harmadában mintha elvágták volna: az orosz csodák maradtak, a Nagypolszkik viszont egyszerűen eltűntek. Az elmúlt tíz évben többet láttam belőlük, mint akkoriban, amit sokáig nem is értettem, míg ki nem derült, hogy a típust '91-ig gyártották - szóval lehet, hogy a mai fogások már "csak" FSO 125p-k, nem gyerekkorom Polszkijai.

Ab van Donselaar '76 után készült képein a villamosok körül azonban még meglehetősen gyakori látvány a "Nagypók", néhány ilyet válogattam össze. Igazából a villamosok a főszereplők rajtuk, de azért... ;)

BKV_1935-1934_Ln10A_AEEvD.jpg

Újpest Városközpont, az Árpád úton kelet felé nézve, még mielőtt megépült a vakondvasút. Az itt bal szélen látható házak már rég nincsenek meg, de ami azt illeti, a kép készültekor már nem sok lehetett hátra nekik, mert ez már a nyolcvanas évek: még létezik a 10A betétjárat, tehát '84 augusztus vége előtt vagyunk, de hátul már egy Tatrát is látunk, tehát legalább '81-et írunk (ezt emlékezetből írtam - aki pontosabban tudja, esetleg kéznél vannak neki a kocsiszíni naplók, attól érdeklődve várom a pontosítást!). Oldalt pedig - az elmaradhatatlan IFA előtt - egy már műanyag hűtőrácsos Nagypolák halad a Duna felé.

BKV_1044_Ln3_AEEvD.jpg

A tipikus Váci úti viszonylatnak mondható 3-as halad a Lehel utcában a Marx tér/Kádár utca felé, ami önmagában behatárolja az időpontot: a metróépítés miatt a hetvenes-nyolcvanas évek fordulója körül tettek ilyen kerülőt a villamosok. A kép bal szélét érdemes nézni: az úttesten egy ezerötös Lada parkol, de a járdán rögtön két 125p is áll. Lehetséges, hogy valami szerviz volt itt?

BKV_1938-1939_Ln10A_AEEvD.jpg

Ez a kép ugyanakkor készülhetett, mint a bejegyzés első fotója. Teljes a KGST hangulat: Robur, Zsiguli, Barkas... és persze Nagypolák. Aki nem ismeri a helyszínt: a rákospalotai Bácska utcában vagyunk. És most kicsit eltérek a tárgytól, de hátha valaki tud válaszolni: mi ez a "BÁR" balra, sréhen szemben a tanácsházával? :)

BKV_3052-3053_Ln30_Haman_Kato_ut_19760803_AvD.jpg

Most pedig egy olyan fotó, melynél korántsem mernék megesküdni, hogy nem egy eredeti FIAT 125-öst látunk. Kinagyítgatva ugyan úgy sejthető, mintha csak az árnyékok miatt tűnnének kerek helyett szögletesnek a fényszórók, és mintha a logó is kétszínű lenne, ugyanakkor... szóval a fene tudja. Vagy esetleg az olvasó? ;) Akit eme rejtély hidegen hagy, gyönyörködjön a 30-ason járó favázas ikerkocsiban, vagy a kicsit hátrébb látható Csepel kukásautóban - nem is tudtam, hogy ilyen is volt! Ez a teherjármű nekem csak "Bulldog" vagy "Kázmér", aki jobban ért hozzá, elmondhatná, hogy 705-ös, vagy hétszázhanyas. Mögötte egy ZiL is látszik, de az azért jóval gyakoribb jószág volt.

BKV_3412_Ln28_AEEvD.jpg

Maglódi út, vágányfelújítás után; a távolban a tök üres úton egy Nagypolák tép a Köztemető irányába. Jobbra meg egy UV. A feldöntött megállótábla a hab a tortán :)

BKV_3366_Ln6_19770805_AvD.jpg

Üllői út/Nagykörút kereszteződés, még '78 tavasza előtt, mert Ganz csuklósok helyett még UV-k járnak a 6-oson; ugyanakkor a pótkocsi tetején látható Skála hirdetés azt sugallja, hogy '76 tavasza után járunk. A fájlnév szerint pedig 1977. augusztus 5-e van ;)

BKV_3408_Ln23_AvD.jpg

Orczy tér, a mainál több villamossal (akkor még ugye járt a 23-as és a 36-os is). A Nagypolák gyakorlatilag csak véletlenül látszik, de a lényeg, hogy ott van. Nincs még viszont 83-as troli, ami ma nekünk balról fordul vissza a város felé a Baross utcába.

BKV_3249_Ln49_AEEvD.jpg

Na, ez a kép eléggé gyerekkorom hangulata - eltekintve attól, hogy ebből a szögből sose láthattam. Még kékesszürke a Szabadság híd, még valami baráti (vagy SZOT) hajó áll a vízirendőrség épületével egyvonalban, már - és még - három vágányon haladnak-kanyarognak a villamosok. A Nagypolszki hollétét feladom rejtvénynek, helyette inkább a jobbszélen látható Volános IFA-ról emlékeznék meg, meg a rajtuk látható, kék, fa burkolatú konténerekről, melyek azóta már rég eltűntek (már úgy értve ahhoz képest, hogy Volán is van még, meg kék IFA-t is látni néha).

BKV_3372-3373_Ln17_AEEvD.jpg

Az előző képen már a mai megállótáblákat láthattuk, illetve fémszínű, élire hajtogatott szemeteseket a megálló oszlopán, itt van ugyanezekből egy korábbi verzió: régi tábla, régi kuka. Persze maga a kép itt se nagyon régi, hiszen a 17-es villamos csak '81 januárjától jár a Vörösvári útig (régen a Margit kórháznál végződött). Az autósok szépen megvárják az utasok fel- és leszállását; kicsit gyanús is, hogy mennyire a villamos mögött állnak - lehet, hogy a kockakő úttest már akkor is olyan rossz volt, hogy inkább a betonpaneles vágányzaton mentek? Az első kocsi egy Zsiguli, de mögötte mai főszereplőnk egy példánya várakozik.

BKV_3855_Ln62_19770805_AvD.jpg

Ez a megsárgult kép (kicsit világosítottam rajta, de a stichhet nem tudtam eltüntetni, pontosabban egy idő után már nem is akartam, mert jó kis retró brossúra hangulatot ad) '77-ben készült a Nagy Lajos király útja és az Egressy út kereszteződésében. Maga a hely túl sokat nem változott azóta, de az itt balra kanyarodó vágányokat már ne keressük: az azokon közlekedő 64-es villamos '80 legelején megszűnt. Puristák még örülhetnek a jobbfelé látható Wartburg 353-es hátsó lámpájának és dísztárcsáinak is, de a kép értelemszerűen a balról érkező Nagypolszki miatt került ide. És ezzel be is fejezném ezt a bejegyzést.

A fényképekért köszönetet szeretnék mondani Ab van Donselaarnak, illetve Tim Castricumnak, aki bescannelte őket!

Ha tetszenek a fotók, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak, akkor is írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad, mondjuk link formájában! Köszönöm!

67 komment

Címkék: budapest autók villamos utcakép városkép nagypolszki gépsárkány kulfoldi szemmel Ab van Donselaar

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr475294574

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

A Nagypolszki egy kiváló gépjármű volt. Volt egy ismerősöm, aki a 2000-es évek elején jutott egy ilyenhez, sőt még utánfutó is volt mögötte :) Aztán hamar megvált tőle, mert egy utánfutós nagypolszkival való furikázás hetente legalább egy alkalommal hosszas igazoltatást is jelent :)
Más: érdekes. hogy a Polski Fiat jelen volt a magyar piacon, de a Polonez már nem. Amikor Lengyelországban jártam 1998-ban szembeötlő volt ez a számomra ismeretlen márkájú, ám mégis nagy számban az utakon lévő kocsi. Mondjuk elvileg a nyugati piacra szánták, de annyira csúcs nem volt, másrészt meg a Zastava/Yugot szintén nyugati piacra szánták, de abból meg bőven jutott ide is. Szóval a Polonez egy kisebbfajta rejtély számomra :) Mondjuk olyan túl sokat valószínűleg nem vesztettünk, hogy nem utazhattunk Polonezzel :)
Egy ződ, 1300-as (tehát kormányváltós) nagypolák volt az első saját autóm, 1989-ben. Már akkor is nagykorú volt.
az a bár furcsa, nem emlékszem rá, pedig a mögötte levő Kismotor és gépgyár kocka alakú betűlámpákból kirakott neve eléggé beleégett a fejembe.
@Trónkövetelő: Polonezt azért néha lehetett látni Pesten. Mondjuk lehet, hogy mindig lengyelt, de számomra pár éve pont az volt a fura Lengyelországban, hogy azt hittem látni fogok párat, és nem, egy darabot se láttam. Jelcz teherautók, Autosan buszok vannak még, Polonez semmi. Lehet, hogy oldtimer-nepperek már felvásárolták az összeset, és húsz év múlva elöntik a piacot :)
A Poloneznek az volt a tragédiája a többi vasfüggöny mögötti autómárkához képest, hogy nem a megfelelő nagy autókonszernnel álltak össze. A Skodát megvette a VW, a Dacia hagyományosan, még csau alatt jóban volt a renault-val, ez a kapcsolat túlélte a rendszerváltást is, és a mai napig profitálnak belőle (a franko-román kapcsolat egyik méltán elfeledett alkotása a Citroen és a craiovai autógyár Oltcitje :), a lengyeleknél viszont a FIAT-tal való együttműködés megszűnt. Erre összeálltak a Daewooval, ami pedig saját jogon becsődölt, magával rántva a Polonezt gyártó FSO-t is.
"a rákospalotai Bácska utcában vagyunk. És most kicsit eltérek a tárgytól, de hátha valaki tud válaszolni: mi ez a "BÁR" balra, sréhen szemben a tanácsházával? :)"

Egy étterem-bár volt, már vagy 20 éve nincs ott. Mögötte az egykori gyárépület, ma a polgmset. hivatal épülete az is. A kajálda helyén most egy lakóház áll, az utcaszinten kis üzletekkel.

bio
"'76 tavasza után járunk. A fájlnév szerint pedig 1977. augusztus 5-e van ;)" - 11:20-kor, ha jól jár az óra :)

Remek poszt, már megint az ifjúságom van terítéken :))
Az utolsó előtti kép szerintem a Zsigmond téri megállóban készült, a Margit-híd felé. A piros Wartburg(?) éppen a Cserfa utcába fordul be, az Ürömi utca felé. A viszonylag újnak látszó fehér irodaépület pedig, amelynek csak a tetejét látjuk, a Lajos utcában van, a Lukács utca sarkánál kezdődik.
Ezt csak azért írtam le, mert az útvonalának az említett meghosszabbítása ezt a szakaszt nem érintette, itt már akkor is járt, amikor még a Margit kórháznál volt a végállomása.
@isti77: Nyilván, de attól még az iránytáblán látszik, hogy már a Vörösváriig jár.
A BÁR-hoz: ez a Palotagyöngye étterem bárja. Az étterem a sarkon állt, onnan is volt a bejárat, a bár kicsit elkülönülten, a Bácska (volt: Ságvári) utcából volt megközelíthető.
A Palotagyöngyét valóban lebontották már, a helyén egy újépítésű lakóház van. Viszont ha megfigyelitek, a bár bejárata mellett kicsit távolabb van két ablak, majd ismét egy bejárati ajtó, és további ablakok. No ez a rész ma is áll, a képen az a fura, hogy egységesen kékre van festve a teljes homlokzat, mintha ez egy épület lenne, pedig nem. A ma is álló ház az ún. szamárház, ami egy átjáróház a Fő útig: innen nézve Hubay Jenő tér 8., onnan nézve Fő út 71. Azért szamárház a neve, mert hajdanán ennek a hosszú épületnek az udvarából indultak ki a szamárkordék Rákospalotára, hogy vizet hordjanak szét (még nem volt vízvezeték és kevés volt a kút).

A Palotagyöngye helyén egyébként a Mészáros-féle vendéglő volt, ami 1948-ig működött, utána jött a Palotagyöngye és az ő bárja - ez utóbbi elég ritkaságszámba ment ennyire külvárosi viszonylatban, mert tényleg nyitva volt késő éjszaka.
Nem kapcsolódik éppen legszorosabban a bejegyzés témájához, de a Szabadság-hidas képen látható hajó feltehetően a Szovjetunióból jött, ma is látni ezeket a hajókat elég sűrün megfordulnak Budapesten, ma persze Ukrán színekben hajóznak. Még egy kettőenek a neve is megvan, van Volga(ez ugye nem is folyik Ukrajnában, ezért is szinte biztos a szovjet eredet), Dnyepper és Moldova, ezekre biztos emlékszem, de lehet van még.
@ruba: Dehogynem tartozik ide, a hajózás mindig Budapesthez tartozik ;)
A 64-es villamos emlegetése bennem mindig szép emlékeket ébreszt. Egy osztálytársam lakott a Füredi úti lakótelepen, sokat jártam arrafelé és még láttam arrafelé járni a Bukfenceket. Nem sokkal később mi is oda költöztünk. A végállomást mutató fotók hátterében van egy 15 emeletes épület, ebben laktunk mi is. A villamos felszámolásakor már csak édesanyám lakott ott. Viszont a fotón azt látni, hogy az egyik ablaka nyitva van - azaz a kép készítésekor otthon volt!
Ami a Polonez-t illeti: azért nem volt nálunk belőle, mert annyira üzemanyag zabáló volt, hogy az már az elvtársaknál is kiverte a biztosítékot (persze a Csajka fogyasztása se volt kutya a saját idejében - de akkor már az elvtársak sem Csajkával jártak, hanem Mercivel). A lényeg: a Polonez konstrukciója annyira elavult volt, annyira magas volt a fogyasztása, hogy valaki (kivételes jelleggel jogosan!) megálljt parancsolt a jármű importjának.
A Csepel teherautó szerintem D700.
Piac mellett volt az általános iskola, ahová jártam anno. A nyolcvanas évek második felében a szabadtéri részen szinte csak lengyelek árultak, majdnem az összes Polonezzel jött.

A Fiat 125 így néz ki:
familiejdegroot.nl/jpg/fiat%20125%20b.jpg
A 30-as mellől inkább Polski Fiat kanyarodik. Egyrészt hiányzik a díszléc az oldaláról, másrészt a kilincsei sem tűnnek süllyesztettnek, harmadrészt pedig a motorháztető domborítása más. A régebbi "Torinói Fiat"-é karakteresebb, azon középen is fut egy él. Ezen nem látható. Ha esetleg újabb, dísztelenebb változat lenne, akkor pedig az index-helyzetjelző nincs jó helyen.
@Siposdoktor: A Polonez alapjában véve a 125p volt új kasztnival, nem? Valami új motort is akartak bele, de nem tudták kifizetni, ezért maradtak a réginél.
@bervas: A D700 az előd volt, biztos valamilyen szinten az alapja is. Már az is bulldogarcú volt, csak régebben. Sokminden volt a 700-as sorozatban, de az nem mind ugyanaz volt:
www.autowp.ru/csepel/d700/pictures/
@yenoee: A középső élt nem figyeltem, de akkor jó hír, hogy jól tippeltem, hogy mégis Polszki :)
"A Nagypolszki hollétét feladom rejtvénynek"
Pesten?

ez pedig mindenképpen idetartozik.
24.media.tumblr.com/db118fabd6067476f80900b4771728fb/tumblr_mmd9q66pUh1soiez1o1_500.jpg
A Nagypolák eltűnésének oka gyenge alvázvédelme volt, amit a vasfüggöny itteni oldalán mi még alig ismertünk. (Lásd ontopikabb Ev metrók.)
Szóval nyelte ezeket a lengyel gépeket a rozsda, mint kacsa a nokedlit. A vizsgáztatók meg már akkor sem nézték jó szemmel a rozsdafoltot, rohadó küszöböt, stb.
@Tíz kicsi indián: Ehhez képest egy népítéletet megnézve a nyolcvanas évek közepétől jöhetett egy második hullám. Nekik nem szoltak az első generációs Nagypók-hajcsárok? :)
nepitelet.hu/autok/fso_fsm/125p/#0
@Hamster: hüm-hüm, találomra kattintok egyet, és mi jön szembe:
Az autóval szembeni két f? el?ítélet a magas fogyasztás és a gyorsan rozsdásodó karosszéria. Nos ez utóbbiról nem tudok nyilatkozni, mert az elmúlt 21 év alatt összesen nem aludt a kocsi 30 napnál többet a garázson kívül, továbbá a doblemezek, az alvázvédelem és a gondos ápolás eddig távol tartotta a rozsdát.

nepitelet.hu/autok/fso_fsm/125p/az_elnoki_kulongep/

=)
@Tíz kicsi indián: Azért amikor 21 év alatt 30 napnál többet nem aludt szabadban a kocsi, és emellett még ennyit foglalkoztak is vele, azt inkább múzeumi megőrzésnek hívják, mint valós életben használatnak :)
"a rákospalotai Bácska utcában vagyunk. És most kicsit eltérek a tárgytól, de hátha valaki tud válaszolni: mi ez a "BÁR" balra, sréhen szemben a tanácsházával? :)"

Úgy tudom az a "Palota Gyöngye" étterem és hozzátartozó bár volt, bár így külön a bárra nem emlékszem de a sarkon az étteremre igen.
@Tíz kicsi indián: A Katepox már a 70-es években is elég hatékony védelem volt a rozsda ellen, feltéve, hogy az üregvédelmet is szakszerűen megcsinálták. Zsigulikkal is csodát tett, hiszen azok ugyanolyan ócska krivojrogi vasból készültek, mint a Polszkik.

A Nagypolákok gyors pusztulásának oka inkább az állami intézményeknél gyakori ridegtartás. Ezek az autók ugyanis többnyire első néhány évüket valamilyen állami vállalat szolgálati autójaként töltötték, ahol nem sokat törődtek velük, hiszen 3-4 év után kapták a következőt. Ha valamelyik sofőr arra hajtott, hogy selejtezés után megvegye, akkor esetleg jobban törődött vele, így maradhatott fenn néhány szép darab a korai évjáratokból is.
A nagypolski a volgák helyett érkezett a hetvenes években, aztán eléggé ki is szoritotta azokat a vállalati autoparkból. Magánszemélyek csak leharcolt állami nagypolskit vehettek meg.
@Siposdoktor: :)

@Hamster: ja.
és nem is volt ritka az akkori közegben.
Sosem gondoltam hogy az embernek mennyire tud fájni az idő múlása... Jó kis összeállítás volt!
@isti77: Igen, az Zsigmond tér/Ürömi utcai megálló
Ott a hídon a vajszínű nagypolszki. A hajó meg az Ukrajna vagy Szófia. Ma is jár ez a kabinos. Szuper képek.
Ismét szép képek, jó szöveg! A 30-as villamos a Mester utca és Hámán Kató utca kereszteződése elött. Itt még a 24-es villamos az út szélén ment a Nagyvárad térig. A balra kanyarodó Nagypolák a posta elött, jobb oldalon pedig egy hangulatkarbantartó hívatal, kocsma lenne látható. Az Orczy téri képhez a komment így is kezdődhetett volna, nincs már meg a 74-es troli. Szintén nincs, illetve romjaiban még megvan, de már nem üzemel a volt Északi-vasút, Józsefvárosi pályaudvar. A Szabadság hídi képen a Volános Ifán, volános konténerek, ami akkoriban a MÁV-nál piros szinüek voltak, igen gyakori volt. Végül is a méretet leszámítva, a konténeres szállítás nem mai találmány.
@Hamster: Majd töröld kérlek, ezt a hozzászólást, miután javítottad, de szólnom kell, mert hozzád ez méltatlan: "Lehetséges, hogy valami szervÍz volt itt?"
Majdnem teljesen off, de más a sokadik ilyen noszatlgia képsorozaton látom, hogy a 70-es, de még a 80-as években is, agyig volt a város bazalt nagykockakővel, vagy épp sárga kiskocka macskakővel. Üllői út, Váci út, ilyenekről beszélünk, nem csak eldugott ipartelepekről, meg peremkerületi főutcácskákról. Ezek hová lettek? Ráaszfaltoztak, és kész? Felszedték, és eladták drága pénzért Bécsbe? Kivágták a sittelepre?
@Paraphone: eladták a nagy részét, Vizafogón a dunaparton gyűjtötték asszem. Pesthidegkúton láttam pl egy telket ahol több sor kockakőből (meg gondolom közte beton) csináltak 5 méter magas támfalat, olyan szinte mint egy várfal.

de rá is aszfaltoztak sok helyen, máig lehet látni a kátyúknál ilyeneket.
@Paraphone: nem engedi a guglis linket, de akit érdekel a kockakő várfal rákereshet: Budapest Bátori László utca 27-29
@Paraphone: volt idő, hogy valahol gyűjtötték, emlékeim szerint a Ferencvárosban egy Főkefe-telephelyen, de amikor nemrég fölmerült a kokcakőkérdés egy haveromnál, gugliban nyomát se találtam már. Pedig még kép is rémlik, hogy nagy kupacokban áll a kockakő, amit a komolyabb felújításoknál összeszedtek, mert drága és jól jön térkövezésnél (meg buszmegállókban, hogy egyem a szívét, aki kitalálta).
@Sir Nyű: nekem az Újpesti rakpart vége rémlik, az a stílszerűen bazaltkővel kirakott nagy placc. Mintha a 80-as években önálló és gyerekfejjel mókás neve is lett volna, Sín tér vagy valami ilyesmi :)
megvan, "Kőtér" néven fut a régebbi térképeken
@Siposdoktor: Az nem semmi, hogy a háromajtós ugyanúgy néz ki, mint az ötajtós, csak nincs kivágva az ajtó :)
@Sam. Joe: Miért törölném, sose gondoltam, hogy nem hibázok.
@Paraphone: Sok helyütt biztos csak ráaszfaltoztak, konkrétan a Fiumeinél pont nem vagyok biztos, hogy nem ez történt. A Vajdán biztos volt egy időszak, amikor így volt, nem tudom, azóta újra megcsinálták-e az egészet. A Hallert rendesen újraépítették, de azt csak azért tudom, mert pont figyeltem a villamossínek szélről középre rakása miatt:
hampage.hu/trams/eletkep17/index4.html
@Sir Nyű: A Madách téren a földszintes bazársor helyén csinált parkszerűségben is kockakőből van a kerítés meg az ülőkék, nem?
hampage.hu/trams/eletkep23/bazarsor.html#kotenger
@hatja: Az sokkal régebbi név, már anno a Beszkárt ott levő áramátalakítóját is úgy hívták, előtte meg a BVVV Révész utcai erőművét:
villamosok.hu/balazs/teher/ipvgb/revesz/index.html
@Hamster: Nem, nem szó sincs erről! Nem trollkodásnak, meg okoskodásna szántam, hanem szerintem Te már elérted azt a kritikus tömeget, hogy az ilyen tényleg csip-csup dolog is számít. Kedvelem annyira amit csinálsz, hogy gondoltam szólok. Az RTL Híradó felirataiban messze durvább hibák szoktak lenni, de szó sincs róla, hogy ők törekednének az igényességre. Bocs, remélem nincs harag.
Köszi a válaszokat. Azt nem is tudtam, hogy ezeket évekig depózták, mielőtt ügyesen elprivatizálták volna.
@Trónkövetelő:

Az utánfutót nem lehetett róla levenni?

Akinek volt szerencséje a Polonezhez, nem mondta, hogy szar. Azt se, hogy király.
@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: De, de erről az ismerősömről tudni kell azt is, hogy igen lusta ember volt, nem volt kedve ezzel fárasztani magát, mert "mi van, ha egyszer tényleg szükségem lesz rá, akkor meg szerelhetem vissza". Talán egyszer használta, amikor levitt egy szekrényt Balatonra. Úgyhogy inkább eladta a kocsit utánfutóval együtt :)
Azt is mondta, hogy a hirdetésre egy fehér ember nem jelentkezett :)
@Hamster: nem, ott kolbászból van. Egyébként meg összegyűjtötték, mert drága, de nagyon sok lett, így hát olcsó és mindenhova azt raknak :-) .
De én nem erről beszélek, hanem egy külvárosi depóról.

Na de most zseni voltam és találtam valamit, Psztlőrinc, nem fradi, de ilyesmire emléxem: varosjaro.blog.hu/2010/03/30/kotar
Ipacsfa u., Főkefe Kőtér.
Most nézem, hogy @hatja: is ezt írta.
Nem kötözködésképp, de például a negyedik képen nem nagypolszki, hanem torinói Fiat 125-ös látható. Megismerhető a jellegzetes szögletes fényszórókról. Lengyelországban ilyen nem készült, ott csak a kereklámpások voltak.
@KeMa: A szöveget olvastad a kép alatt? Illetve kommentek is reagáltak rá, hogy nem.
@Hamster: Azóta olvastam. Nincs meg nagyobb felbontásban a kép? Szerintem akkor is olasz.

A díszcsík nem megléte még nem jelent semmit. Az én autómon sincs fenn díszcsík, pedig abban az évjáratban mindegyiken volt abból a típusból.

A kilincs meg nekem ebből a méretből nem egyértelmű.
@KeMa: "Az én autómon sincs fenn díszcsík, pedig abban az évjáratban mindegyiken volt abból a típusból."

Itt némi ellentmondást vélek felfedezni.

bio
Középiskolás Műszakirajz tanárunknak volt egy eredeti FIAT 125-öse, 1500 cm3-is , 100 Le-s. Nagyon csodáltuk az autót.
77-81 közötti időszak. :-)
@bioLarzen: És milyen ellentmondást vélsz felfedezni?

Gyárilag kijött díszcsíkkal, amit én leszereltem róla, mert nem tetszett. Nem nagy ördöngősség.
Ó, a nagypolák, nincs mi kedvesebb nekem. :-)

Szerencsére a mai napig őrzök egy gyönyörű példányt belőle. Épp idén 29 éves :-)
@KeMa: OK, akkor csak nem elég tiszta fogalmazás volt.

bio
@KeMa: (Ja, és egyébként Hamster is kérdezett tőled - épp fölöttem. Arra nem reagáltál... Csak, gondoltam, szólok - hátha szeretnél, csak véltelenül átsiklottál fölötte.)
(...vagy én siklottam át a te válaszod felett... Megyek, gyakorlom egy kicsit még én ezt az "olvasás" nevű úri huncutságot...)
@bioLarzen: Pedig reagáltam. Én nem kaptam még választ a méretre vonatkozó kérdésre :(
@KeMa: Igen, válaszoltál, láttam - sajna túl későn, írtam is a következő kommentben. Mea culpa.

bio