Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollok/spam/túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Saját zene

Naptár

június 2019
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  3. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  4. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  8. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  9. Kőbánya-Hizlaló: egyről a kettőreAki nem villamosmániás vagy kőbányai lakos, az valószínűleg még sose hallott arról, hogy létezik Budapesten egy "Kőbánya-Hizlaló" nevű vasútállomás. Pontosabban tulajdonképpen már nem létezik, mégis...
  10. Keleti kényelem, nyugati... pályaudvarra megy: MÁV "komfort kocsi"Gyerekkoromban tévéreklám hirdette a MÁV új szolgáltatását, a "Komfort" osztályt. Az akkor még nem retrónak számító faburkolatos közegben nénik és bácsik utaztak, luxusnak tűnő körülmények közt:...

Címkék

103 (7) 1233 (5) 125év (7) 2624 (13) 2806 (7) 41-es (7) 424 (8) abszurd (26) Ab van Donselaar (40) agyhúgykő (61) airway (96) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (88) autók (73) bach (5) balaton (29) Balt Korthals Altes (5) basel (7) bbc (8) bécs (43) belgium (11) bengáli (19) berlin (158) berlini fal (20) bkv (46) blog (28) bp nosztalgia (8) brno (9) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (753) budapesti pillanatok (41) buék (8) busz (77) búvár (9) c50 (10) c64 (16) caf (10) city lights (70) class 56 (7) commodore (17) csak egy kép (37) csak egy videó (253) csehország (31) csehszlovák (13) csörgő (8) cukiság (33) debrecen (25) demó (6) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (7) doctor who (42) drezda (7) duna (31) életkép (22) életképek (32) életmód (6) elveszett (31) énblog (378) énzene (18) építészet (66) építkezés (22) épület (15) érdekesség (18) erfurt (7) esti városkép (8) ezres (6) fan fiction (12) favázas (11) feldolgozások (11) felhők (26) felső-szilézia (22) felső szilézia villamos (20) fényvillamos (14) ferihegy (33) film (11) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (15) fogyasztói (24) fonódó (10) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (31) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (59) gibson (9) gitár (34) gmap (14) gmunden (5) goldtimer (6) gondolatok (11) gőzmozdony (25) gyermekvasút (25) haditechnika (13) hajó (41) hampage (301) hamster (5) hangok (5) hangszerek (11) hármashatárhegy (5) havazás (5) helikopter (11) hév (27) híd (29) (32) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (7) humor (116) idegenforgalom (21) ikarus (28) il 14 (9) ipari létesítmények (5) írás (15) it (9) jegyek (5) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (9) karikatúra (5) kassa (8) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kelet-berlin (5) kép (6) képek (781) képregény (94) kérdés (8) kirándulás (11) kisföldalatti (11) kiskörút (5) kisvasút (43) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (34) kölni dóm (5) közlekedés (337) kritika (71) kulfoldi szemmel (70) lánchíd (7) lanovka (6) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (37) les paul (6) lhbs (25) linz (9) lipcse (12) li 2 (20) ludmilla (14) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (7) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (9) metró (41) miskolc (24) mittudoménmi (9) mk48 (5) MOD (7) morál (11) morgás (125) mozdonyok (16) mozi (6) mtp (7) muki (10) münchen (25) műrepülés (8) múzeum (48) nagypolszki (6) németország (306) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) nohab (43) nosztalgia (213) nosztalgiabusz (22) nosztalgiavillamos (68) nürnberg (20) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (13) nyugat-berlin (6) NZA (8) olaszország (26) oldtimer (86) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (6) osztyapenkó (5) otthoni turista (37) ozzy osbourne (6) pályahiba (6) pályaudvar (30) panoráma (108) paródia (5) pécs (12) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (16) popkultúra (116) pozitívum (12) pozsony (29) prága (11) programajánló (27) púpos (13) queen (14) r.i.p. (12) rádió (5) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (10) reklám (21) relax (12) repülés (124) repülőgép (42) repülőgépek (72) repülőnap (34) repülőtér (18) retró (32) rock (72) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (14) semmering (9) skoda (6) sky channel (5) SNL (15) sorozatok (15) soundcloud (12) spotting (18) st.pölten (5) stuttgart (6) svájc (26) szabadság híd (11) szeged (30) szergej (20) szliács (5) szlovákia (75) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (194) társadalom (5) tatra (15) taurus (7) technika (52) technikatörténet (43) tehervonatok (10) tél (13) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (15) tömegközlekedés (344) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (59) trolibusz (56) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (87) überzenészek (17) utazás (296) utcakép (160) uv (35) vár (11) várnegyed (8) város (386) városkép (86) városliget (8) vasút (421) vélemény (13) vicinális (13) vidám park (5) videó (712) villamos (635) vlog (7) vonat (5) wachau (5) woltersdorf (5) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (31) youtube (258) zene (186) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

"Idegen" mozdonyok tehervonatokkal

2013.05.14. 16:00 :: Hamster

Gyerekkoromban az M41-est "Idegen"-nek neveztem, mert annyira csúnyának tűnt, hogy azt gondoltam, ezt valakik ránk erőszakolták; kizárt dolog, hogy magunktól ilyen ronda jószágot vegyünk. Aztán kiderült, hogy Ganz-MÁVAG a lelkem, bár a motorja tényleg francia licensz (SEMT-Pielstick). Namármost ahhoz az "Idegenhez" képest most már jó pár éve járnak ténylegesen idegen - értsd: külföldi tulajdonú - mozdonyok a magyar síneken. Igaz, nem ma kezdődött a dolog, hiszen szlovák és osztrák mozdonyok már viszonylag régóta bejárnak nemzetközi vonatokkal, illetve egy időben a horvátok Tirisztorkái is felbukkantak itthon. A személyszállító vonatokkal közlekedő külföldi mozdonyokról nemrég megemlékeztem, úgyhogy most tehervonatozzunk kicsit:

A (szuboptimális fényviszonyok közt készült) videó elején látható Laminátka tesóival már találkoztunk itt a blogban; a vicces kinézetű jószág maximum azért érdekes, mert szokatlan irányban megy a peron mellett (a személyszállító vonatok ezen a vágányon általában pont az ellenkező irányba haladnak). Az utána jövő kék csoda azonban új: a ČD 163-as sorozatú gépei (amúgy egy nagyobb gépcsalád tagjai) eredetileg 3 kV egyenáramra készültek, de mivel nem tudták mire használni odahaza az összeset, nemrég átépítették néhányat, hogy a többek közt nálunk is használatos 25 kV váltóáramot is megegyék. Kár, hogy gyakorlatilag napnak háttal jött, érdekes fogás volt. Aztán rögtön egy Gigantos tehervonatot látunk, a magyar villany- mögött egy cseszlovák dízelmozdonnyal, a vicces kinézetű "Búvárok" egyik képviselőjével. Egy múltkori videóban láttunk már villanymozdony mögé csatolt dízelt, úgy tűnik, ez komoly divattá vált. Utána két román mozdony jön, a Keletiben látott "Delfin" alapját képző sorozatból: egy magyar színekben (Train Hungary), gépmenetben, egy pedig a román államvasút akkor még épp állami kézben levő cargo cégének, a MARFA-nak a képviseletében.

Ami egyébként - legalábbis számomra - nehezen átláthatóvá teszi a dolgot, az az, hogy a mozdony tulaja és a tehervonat üzemeltetője nem feltétlenül ugyanaz. Az első jelenet Laminátkája például a Prvá Slovenská Železnica tulajdona, de szerintem ez a cég jár itt a Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, azaz a szlovák államvasút tehercége (ŽSSK Cargo) gépeivel is. Illetve a szögletes kékség a második snittből, az is ČD Cargo, tehát cseh gép, de a PSŽ használja. Ha meg Gigantos tehervonatot látunk, az is simán lehet magánvasúti: AWT, LTE vagy MMV. Hogy még érdekesebb legyem, a Magyar Magánvasút Zrt (MMV) részben (?) szlovák kézben van, a Train Hungary pedig teljesen (?) románban. Szóval ha valahol zöldségeket írtam volna, az legalábbis részben azért van, mert nehéz átlátni a vasúti teherszállítást végző cégeket a pálya széléről :) Akit érdekel, kikkel-mikkel lehet találkozni, itt egy wiki lista róluk - nem tudom megítélni, mennyire pontos, de nem rövid, az biztos.

Gyerek- és ifjú koromban a tehervonatozás nyilván a MÁV-hoz tartozott, legalábbis itt, a Kelenföldi pályaudvaron: kis piros dízelmozdonyok tili-toliztak, de volt gurító is, szóval zajlott az élet. Természetesen valamennyi élet most is van, de úgy tűnik, nincsenek már dedikált tolatómozdonyok, amik a különböző tehervonatokat szétszedik-átrendezik, csak a vontatógép bohóckodik, amikor a Hegyeshalom felől jött vonatát Százhalombatta felé viszi tovább (vagy vice versa), kilométeres köröket téve a rendelkezésre álló váltókon (vélhetően a metróépítés miatt megcsonkított vágányzat se sokat segített). Ez vicces látvány, hiszen ilyenkor visz magával egy kocsit is, gyanúm szerint védőkocsinak, hogy ha erősen csattan rá a teherkocsikra, ne a mozdony gyűrődjön ;) Szóval ilyenkor egyetlen vicik-vacak kocsival lejár a vonatáról, elviszi majdnem a Hamzsabégi útig, lerakja, megkerüli, visszajön vele, átmegy a vonat másik végére, vagy egy másik vonatra... vagy valami ilyesmi. Mindezt böszme nagy, sokszor hattengelyes gépekkel. A videón ezen túl látszik a Kárpát Vasút múltkor említett, füstgyertya üzemmódban dolgozó Szergeje is. Ugyan ha jól láttam, nem szűk értelemben vett tehervonatot vitt, hanem valami vasútépítős cuccot, de azért ezzel a mozdonnyal aligha lehetne a zöldek által sokszor hangoztatott "szállíttasson vasúttal, mert az környezetbarátabb, mint a közút" vesszőparipát reklámozni :-/

Aki pedig esetleg az első videónál fájlalta volna, hogy nem mutattam végig a tehervonatokat, most vígasztalódhat: itt van a Búvárral súlyosbított Gigant a teljes vonatával, plusz pár másik is. Egyben az is látható, miért nem erőltetem az ilyen videókat: marha nehéz ennyi ideig tartani a kamerát, főleg, ha közben a tehervonat menetszele is ki akarja tekerni azt a kezemből. Az eredmény meg úgyis csak egy nem túl érdekfeszítő filmecske lesz, sok szélzajjal és kerékcsattogással :)

8 komment

Címkék: videó vasút szergej tehervonatok

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr265299624

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

tényleg durva az egy darab pőrekocsis vontató.
mondjuk az egyik zárt, lehet szenes vagon. :P
Hm a "körüljárást" illetően:

Kelenföldön erre a Hegyeshalmi - Fehérvári/Pusztaszabolcsi útirányon közlekedő védőkocsis(elsősorban Dunai Finomító- Komárom/Hegyeshalom ) viszonylatú vonatok miatt van szükség.

kocsirendezés/vonatosszeállítás már nem igen van KLFen.
Ezért nincs Tartalék.
A közelben már csak Budaörsön és talán Hároson? van állandó tartalék(Bobó), minden mást a Ferencvárosi csomóponti gép csinál... Börs/Klf átállító, stb...
Az már más kérdés, hogy ezt a védőkocsi a gyúlékony anyagot szállító kocsi(k) előtt, mennyire egy korszerű szabályozás... Szerintem sem az......
Emmámegintöklyóvóóóót :-)))
@kamarawood: Szóval már csak egész vonatokat forgatnak? Miért emlékeztem én olyanra, hogy csak pár kocsit levettek egy vonatról? Persze olyat is láttam, hogy bejött egy Laminátkás vonat, meg egy másik, egyik mozdony át a másik végére, másik mozdony át az egyik végére.
@Rocko-: Ennyi? Semmi több viccelődés, komment a füst okára/tartalmára? Szomorú vagyok :)
@Hamster: Nagyrészt ige, de előfordul néhány olyan kocsi amit itt akasztanak le és viszik a rendeltetésihelyére.. Pl: Chinoin,Kénsavgyár,Budaörs-Porsche stb...
"nem ma kezdődött a dolog, hiszen szlovák és osztrák mozdonyok már viszonylag régóta bejárnak nemzetközi vonatokkal,"

- Régebben megállapodások voltak, ki kihez jár át.

- Hegyeshalomba az osztrákok jártak át mindig.

- Komáromba a csehszlovákok jöttek át.

- Párkányba mindig a magyarok jártak át.

- Hidasnémetibe mindig a csehszlovákok jöttek át.

- Jugoszláv relációban Kelebiánál két évig mi jártunk át, majd két évig ők jöttek át.

/A teljesség igénye nélkül./