Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollok/spam/túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság

Naptár

november 2018
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30

Ez megy most

  • Hamster: @Comandante en Jefe: Amit láttam, az olyen díszes volt, kicsit anakronisztikusnak tűnt. Viszont a tea úgy általában ki... (2018.11.14. 15:22) A nyomtávváltós Sarlósfecske
  • Comandante en Jefe: A szamovár nagyon király dolog! Ukrajnát vonatoztuk be éjszakaival anno (a Krím akkor még beleértendő volt). Nincs is ... (2018.11.13. 21:42) A nyomtávváltós Sarlósfecske
  • densha.blog: Anno még 2014-ben, Coimbra és Hendaye közt mentem Talgo-s Trenhotellel. Leharcolt pályán az egyetlen tengely okozta "d... (2018.11.13. 21:14) A nyomtávváltós Sarlósfecske
  • Gabesz9: @Hamster: Szerintem erre jó pár évet kell még várni. (2018.11.13. 17:57) A nyomtávváltós Sarlósfecske
  • Hamster: @seadxdx: Én Szili vontatással már max nosztalgiavonatokat akarok elképzelni :) (2018.11.13. 17:50) A nyomtávváltós Sarlósfecske
  • seadxdx: A bosnyákoknál Szarajevó-Mostar távon ki tudtam próbálni azokat az ottaniakat. A két város közt a 220-as végsebességű ... (2018.11.13. 17:35) A nyomtávváltós Sarlósfecske
  • Udo von Schmetterling: @Andy Capp: Ott a pont! (2018.11.11. 19:06) Egy kis Bohém rapszódia
  • Hamster: @Flankerr: Mindkettőnek elvileg az lenne a dolga, hogy szórakoztasson. Az egyiknek sikerült :) (2018.11.11. 18:50) Egy kis Bohém rapszódia
  • Sam. Joe: @Hamster: 8-) Úgy vagyok a Star Wars IV-V-VI-on kívüli SW filmekkel, mint az Alien 1-2-n kívüli részeivel. Számomra ne... (2018.11.11. 16:51) Egy kis Bohém rapszódia
  • Andy Capp: @Hamster: Az. Én átnézek a mai hollywoodi CGI-orgia szuperhősmozikon, egyik sem érdekel. A rókabőr SW-folytatások sem ... (2018.11.11. 16:51) Egy kis Bohém rapszódia
  • Utolsó 20

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  3. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  4. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  7. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  8. Kőbánya-Hizlaló: egyről a kettőreAki nem villamosmániás vagy kőbányai lakos, az valószínűleg még sose hallott arról, hogy létezik Budapesten egy "Kőbánya-Hizlaló" nevű vasútállomás. Pontosabban tulajdonképpen már nem létezik, mégis...
  9. Keleti kényelem, nyugati... pályaudvarra megy: MÁV "komfort kocsi"Gyerekkoromban tévéreklám hirdette a MÁV új szolgáltatását, a "Komfort" osztályt. Az akkor még nem retrónak számító faburkolatos közegben nénik és bácsik utaztak, luxusnak tűnő körülmények közt:...
  10. Tanmese a terepjáró villamosokról (dr. Németh Zoltán Ádám írása)NZA barátom ráérzett a műfajra, ami nem is annyira baj, mert a héten nem nagyon volt időm blogot írni :) Beavis and Butthead így kezdené: höhö, höhö... terepjáró villamos? Nos, a villamosvasúti...

Címkék

103 (7) 125év (7) 2624 (13) 41-es (7) 424 (8) abszurd (26) Ab van Donselaar (40) agyhúgykő (61) airway (96) álhír (5) állatkert (11) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (82) autók (70) bach (5) balaton (29) basel (7) bbc (8) bécs (43) belgium (11) bengáli (13) berlin (146) berlini fal (20) bkv (42) blog (28) brno (8) budai vár (25) budaörs (38) budapest (732) budapesti pillanatok (41) buék (8) busz (72) búvár (8) c50 (10) c64 (14) caf (10) city lights (70) class 56 (7) commodore (17) csak egy kép (36) csak egy videó (249) csehország (30) csehszlovák (9) csörgő (8) cukiság (33) debrecen (25) demó (6) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) doctor who (43) drezda (7) duna (31) életkép (22) életképek (31) életmód (6) elveszett (31) énblog (355) énzene (17) építészet (66) építkezés (21) épület (15) érdekesség (17) erfurt (7) esti városkép (8) fan fiction (13) favázas (11) feldolgozások (11) felhők (26) felső-szilézia (22) felső szilézia villamos (20) fényvillamos (14) ferihegy (30) film (11) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (14) fogyasztói (24) fonódó (10) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (6) füsti (6) gary moore (31) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (59) gibson (9) gitár (34) gmap (12) goldtimer (6) gondolatok (10) gőzmozdony (23) gyermekvasút (23) haditechnika (12) hajó (40) hampage (292) hamster (5) hangszerek (11) hármashatárhegy (5) havazás (5) helikopter (11) hév (25) híd (29) (28) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (7) humor (117) idegenforgalom (21) ikarus (26) il 14 (9) ipari létesítmények (5) írás (15) it (9) jegyek (5) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (9) karikatúra (5) kassa (7) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kelet-berlin (5) kép (6) képek (744) képregény (94) kérdés (7) kirándulás (11) kisföldalatti (10) kiskörút (5) kisvasút (43) ki vagy doki (14) klasszikus zene (5) köd (20) köln (33) kölni dóm (5) közlekedés (331) kritika (72) kulfoldi szemmel (66) lánchíd (7) lanovka (5) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (37) les paul (6) lhbs (25) linz (5) lipcse (12) li 2 (20) ludmilla (14) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (5) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (9) metró (41) miskolc (24) mittudoménmi (9) mk48 (5) MOD (7) morál (11) morgás (125) mozdonyok (14) mozi (6) mtp (7) muki (10) münchen (25) műrepülés (8) múzeum (46) nagypolszki (6) németország (293) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) nohab (43) nosztalgia (206) nosztalgiabusz (21) nosztalgiavillamos (60) nürnberg (20) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (13) nyugat-berlin (6) NZA (8) olaszország (26) oldtimer (76) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (6) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (5) pályahiba (6) pályaudvar (26) panoráma (108) paródia (5) pécs (12) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (15) popkultúra (116) pozitívum (12) pozsony (24) prága (11) programajánló (25) púpos (13) queen (13) r.i.p. (12) rádió (5) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (10) reklám (21) relax (12) repülés (124) repülőgép (41) repülőgépek (70) repülőnap (34) repülőtér (17) retró (31) rock (70) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (11) semmering (9) SNL (15) sorozatok (15) soundcloud (11) stuttgart (6) svájc (26) szabadság híd (11) szeged (30) szergej (20) szlovákia (67) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (192) társadalom (5) tatra (13) taurus (7) technika (48) technikatörténet (40) tehervonatok (10) tél (13) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (14) tömegközlekedés (334) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (57) trolibusz (49) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (87) überzenészek (17) utazás (292) utcakép (154) uv (32) vár (11) várnegyed (8) város (378) városkép (86) városliget (8) vasút (410) vélemény (12) vicinális (13) vidám park (5) videó (688) villamos (607) vlog (7) vonat (5) wachau (5) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (30) youtube (250) zene (181) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

MÁV életképek 1969-ből - bonus tracks

2013.05.30. 18:00 :: Hamster

Két hónapja mutattam pár régi vonatos fotót Geoffrey Tribe-tól - most négy olyan kép jön, ami abból a bejegyzésből kimaradt, remélhetőleg ezeknek is örül valaki :)

196907xx-E0034.jpg

Nyugati pályaudvar, Leó vontatta szerelvény. Vajon indul? Érkezik? Mozog egyátalán? Az elővárosi forgalomban még tán ma is szereplő Bhv kocsi (majd valaki szól, ha nem az, hanem Bh, Bah, Bahv, Bahvl, Bahve, vagy egyéb gyomorból jövő köhögéshangra hasonlító betűjelzés) ajtajában az a figura mintha épp leugrani készülne a lépcsőről... A kép kicsit alul volt exponálva, látszik, hogy Geoff tartott attól, hogy mi lesz, ha meglátják, amint brit állampolgárként "stratégiai létesítményeket" fotóz, ezért nézelődés közben csak hirtelen előkapta a gépet, és különösebb finombeállítások nélkül lenyomta a gombot. Érdekes, hogy milyen színesek voltak akkoriban a mozdonyok, mindegyik típusnak volt külön festésterve! (néha több is).

196906xx-F0057.jpg

Egy szintén kedvezőtlen helyről - az arácsi megállóhely végén levő bozóton túlról, az út mellől - készített kép, viszont amit ábrázol, az nagyon tetszik: nem is gondoltam volna, hogy ezek a motorkocsik szinkron üzemben öt négytengelyes kocsival is közlekedtek!

196903xx-C0083.jpg

A balatonfüredi állomás átépítés közben, 424-essel. Ilyenkor nem jön túlságosan jól, hogy feketék voltak a gőzmozdonyok :)

196906xx-D0072.jpg

Az oldal végén egy Bobó, még a piros festés előtti időkből. Ez is egy elég sötét kép volt, de be kellett tennem, mert csípem a típust. Egyébként valaki nem tudja, akkoriban még rendesen, személyvonatot vontatva járt errefelé, tehát nem tolatást vagy kocsiszállítást látunk? Milyen viszonylaton közlekedhetett?

A fényképekért ezúton is köszönetet szeretnék mondani Geoff-nek!

Ha tetszenek a képek, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm!

31 komment

Címkék: képek vasút gőzmozdony 424 kulfoldi szemmel Geoffrey Tribe

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr15330885

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Bobó járt személy- sőt, gyorsvonattal a Balatonra is, meg a 150-es vonalon is.

ABbmot, Bbmot kettős szinkronja szintén előfordult. Volt olyan is, hogy elöl és hátul a két motorkocsi, nem véletlen az Apv (első osztály, távvezérlési csatlással, 19-17 fősorozat) megléte sem.
@Zolcsi67: Hát, a szinkron motorvonatos dolgokról csak hallottam, klasszak lehettek. De hogy ennyi kocsit... képeken mindig 1-2 kocsisat láttam csak. De Bobó hol tudott gyorsvonat lenni? Bár ha meggondolom, most is mennyi idő alatt ér le, akkor... :)
@Zolcsi67:
Ezeket a motorkocsikat amúgy miért kukázta olyan hamar a MÁV? Ráncfelvarrással, motorcserével még talán ma is elfogadhatóak lennének, egy csomó vasúton jár (vagy a közelmúltig járt) hasonló jellegű szerkentyű.
az nem Bhv, hanem Bahlava.
@Comandante en Jefe: Félek, hogy KZsoci rámszól, de nem volt ezeknek a forgóváza egy kicsit túlságosan csavargó alkat? Szeretett néha nem lépést tartani a sínekkel, meg minden :) Lehet, hogy konkrétan nem fordult elő gyakran, de lehet, hogy hamar kopott. Mondjuk a jó hír az, hogy van belőlük nosziban, szolgálatiban (aaasszem), átépítettben (mérővonat). Egyszer már kéne is menni valamelyikkel.
@Rocko-: Ha azt mondom, hogy a forgóvázát Kalákának hívták, akkor meg azt hiszed majd, hogy viccelek, pedig nem :)
@Hamster: Anno a Bp-Dunaújváros-Baja közötti gyorsvonatokat az öttengelyes motorkocsik továbbították, általában 3 személykocsi-val. A szinkronban dolgozó 2 motorkocsi az 5 négytengelyes személykocsit simán elvitte.
@Hamster: A Bobó hol tudott gyorsvonat lenni? Azt nem tudom, de
engedélyezett sebességük 80 km/h. Ezzel a tempóval ma
Dombóvár-Kaposvár között intercity vonatot is vihetnének, mert a mostani menetrend szerint a Somogy a 31 km-t 36 perc alatt teszi meg. (villamos vontatással)
Első képen a Leo érkezik. Ezt onnan gondolom, hogy a hátsó áramszedő van felengedve (Menetiránynak hátsó).

A második kép perdöntő, miszerint a múltkori bejegyzésben ez a kép m.cdn.blog.hu/ha/hamster/image/geoffreytribe/196905xx-C0082.jpg nem készülhetett Arácson. A hegyeket tessék nézni!
Jut eszembe! Nem találom a 1970-es évek eleji BFüred térképemet!

Füred átépítés közben?
iho.hu/hir/felmilliard-balatonfured-kozlekedesere-130516
Idén is újítanak ott.

A Bobo mit vitt? Én ott csak Púpossal láttam régen vonatot. Meg Szergejjel, Nohabbal, Csörgővel.
Ha a Bobó képe is Füreden készült, akkor lehetett éppenséggel veszprémi vonattal is. Akkor még ott kapaszkodtak fel Almádi fölött a vonatok, 375-el, Bobóval, vagy a kettővel együtt. A bakonyi vonalon is egyes vonatokkal ez ment.
@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: "A hegyeket tessék nézni!"
... meg az ívet is: a sín kanyarodik a hegyektől elfele, ha már a "görbe" részhez állunk, csak a hegyek vége fog belógni. Szerintem ne kezdjük újra ezt az értelmetlen vitát.
@Hamster: Nem kezdjük, hisz beismerem, nem Arácson készült.

Zánka-Köveskál? :)))
@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn:
Csak most kezdik a füredi állomást!? Fél éve dolgozniuk kéne rajta.
A legelső kép egészen megdöbbentő: majdnem 45 év alatt olyan mélyreható változások történtek a MÁV-nál, hogy a mozdony és a kocsik festését leszámítva akár ma is készülhetett volna. mondjuk vannak változások: sok járat lassabb lett, és van gyorsvonati pótjegy :)
Holnap én is vonatozni fogok, alig várom :)
@Trónkövetelő:

Kedvencem!

users.atw.hu/diesirae/menetrend/1943/40_o60.jpg

1943. Újdombóvár (A mai Dombóvár) és Kaposvár között 9 közbülső megállással a menetidő 62 perc (6:41 - 7:43)

2013.
8 közbülső megállás, és 51 perc. Fejlődtünk!
@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn:
Még szerencse, hogy Budapest-Kaposvár közvetlen járat emberemlékezet óta nincs is. Nem is értem, mi szükség volt akkoriban egy megyeszékhelyet közvetlenül összekötni a fővárossal... ez valami feudálklerikálfasiszta szeszély lehetett :)
Megnéztem az elvirát, Dombóvár és Kaposvár között jelenleg pótlóbuszok járnak :)(amikre szintén meg kell váltani a pótjegyet, illetve az IC-helyjegyet, és ami a legjobb, a 08:31-eshez a tájékoztató részbe még azt is beírják, hogy "a vonaton a kijelölt helyen kerékpár szállítható" az ember esze megáll)
Hogy van ez az ABbmot? A wikiről:

"A vonat motor, vezérlő- és pót-vezérlőkocsi kialakítású volt, így akár kétfelé is lehetett választani a vonatot kisebb forgalmú mellékvonalakra s két egységként közlekedhetett tovább. A (mozdony)veztő a vezérlő (pótvezérlő)kocsiból irányította a vonatot, a motorkocsiban csak a gépész tartózkodott."

"A motorkocsi dízelüzemű volt mechanikus 5-fokozatú manuális működtetésű mechanikus sebességváltóval."

A vezér hátraszólt a gépésznek, hogy dobj egy hármast, Józsi?
@Hamster:
Lehetséges. Most olvasom a Wikin, hogy ezek mechanikus erőátvitelűek voltak. Tudom, alap, de én ilyen kocsit soha nem láttam közelről. Hát az se az igazi, szóval így már érthető.

Mindenesetre a MÁV-nál a vici és a mozdonyos vonat közti kategória eléggé hiányos. A vicire jött azóta a Bz-dömping, olyan, amilyen, de úgy oda meg is felelt. A baj csak az, hogy fővonali Anakondák is voltak belőle. Meg aztán lett volna az MD, na az tényleg jól futott, de az persze kamu volt, mert igazából mozdonyos vonat... drágán meg is fizetett ezért, a tengelyterhelés tartásáért, többek közt tartósságban. Aztán most ott a kategóriában a Dezsőke (ami jó, csak drága és kevés), meg ott az Usgyi, hát az még egy csapás.
@Hamster:

Én azt olvastam erről, hogy a forgóvázak és a jármű kapcsolatában alkalmaztak valami különleges, forgócsap nélküli megoldást, valami tám volt a neve (Rónai-tám? ez nem biztos..)
Állítólag ezzel voltak valami gondok, mert 1. a jármű eléggé elmászkált oldalirányban, nem volt kellemes a futása 2. nagy sebességű oldalirányú mozgásnál (kitérőzés) hajlamos volt más irányba haladni, mint a sínek :) Volt siklás is belőle, többször is.
Azt nem tudom, hogy emiatt selejtezték-e őket . . .
hu.wikipedia.org/wiki/M%C3%81V_ABbmot
hu.wikipedia.org/wiki/M%C3%81V_Bbmot
Ezekről számomra, az a fúrcsa és különösen érdekes, hogy miér németből lett fordítva???
1959-60-as években a balatoni vonatokat, a gyorsot és a személyt, vagy gyorsított-személyt, ami Fehérvárig, illetve Siófokig nem állt meg dupla BoBo húzta.
Kaposvár és Budapest között sokáig 5, illetve az éjszakai nemzetközigyorssal együt hat pár vonat közlekedett. 3 személy, 3 gyors, ezek részben, vagy egészben közlekedtek. Pontos menetrendet évenként kellene nézni. Dombóváron rákapcsolták a pécsi vonatokra, illetve Kaposvárról tovább mentek Gyékényes, Nagyíkanizsa felé. A közvetlen kaposvári kapcsolat oka, aki nem volt katona és nem nagyon foglalkozik ilyen írányú kérdésekkel az teszi fel ilyen kérdéseket. Csak címszavakban, mert én sem vagyok szakértő a témában, Taszár, Hadosztály, I. -II. világháborús részvétel és Kaposvár vonatkozásai.
Az összeállítás tetszett, a hozzászólásokat is értékelem.
@mester utca: "Ezekről számomra, az a fúrcsa és különösen érdekes, hogy miér németből lett fordítva???"
Mert a magyar wiki iszonyatosan gyenge, a német vasútbarátok meg még a mi cuccainkról is többet írtak, mint amit mi magunktól.
@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Jajj, drága uram, hogy maga mindent túlbonyolít! Méghogy áramszedő! Nyilvánvaló, hogy érkezik, a kaszkadőrök már ott állnak az alsó lépcsőn, hogy elérjék a... nemtudommit! 8-)))))

@Rocko-: @Hamster: Na, minden hülyeséget mi sem hiszünk el! Bahlava és Kalevala, persze! Mert a MÁV már akkor az IKEÁ-ból vette meg a cuccait, mi?! 8-)))))
A szinkronban vontató Bbmotokhoz adalákként kéretik megnézni a linkelt kép bal oldalát: a két motorkocsi után kalauzkocsi és 5 középfeljárós személykocsi figyel.

nohab.hu/016-5big.jpg
@Trónkövetelő: Te nem tudom melyik elvirát nézed, de az enyémben van Budapest-Kaposvár közvetlen vonat, naponta 1 ill. hétvégén további 1.
@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn:
A hátsó áramszedő is utal az érkezésre, de még inkább a lépcsőn álló, leszállásra (leugrásra) készülő utasok.