Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollok/spam/túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Saját zene

Naptár

május 2019
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  3. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  4. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  8. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  9. Kőbánya-Hizlaló: egyről a kettőreAki nem villamosmániás vagy kőbányai lakos, az valószínűleg még sose hallott arról, hogy létezik Budapesten egy "Kőbánya-Hizlaló" nevű vasútállomás. Pontosabban tulajdonképpen már nem létezik, mégis...
  10. Keleti kényelem, nyugati... pályaudvarra megy: MÁV "komfort kocsi"Gyerekkoromban tévéreklám hirdette a MÁV új szolgáltatását, a "Komfort" osztályt. Az akkor még nem retrónak számító faburkolatos közegben nénik és bácsik utaztak, luxusnak tűnő körülmények közt:...

Címkék

103 (7) 1233 (5) 125év (7) 2624 (13) 2806 (6) 41-es (7) 424 (8) abszurd (26) Ab van Donselaar (40) agyhúgykő (61) airway (96) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (88) autók (73) bach (5) balaton (29) Balt Korthals Altes (5) basel (7) bbc (8) bécs (43) belgium (11) bengáli (19) berlin (158) berlini fal (20) bkv (46) blog (28) brno (9) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (747) budapesti pillanatok (41) buék (8) busz (76) búvár (9) c50 (10) c64 (16) caf (10) city lights (70) class 56 (7) commodore (17) csak egy kép (36) csak egy videó (251) csehország (31) csehszlovák (13) csörgő (8) cukiság (33) debrecen (25) demó (6) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (6) doctor who (42) drezda (7) duna (31) életkép (22) életképek (32) életmód (6) elveszett (31) énblog (378) énzene (18) építészet (66) építkezés (22) épület (15) érdekesség (18) erfurt (7) esti városkép (8) ezres (6) fan fiction (12) favázas (11) feldolgozások (11) felhők (26) felső-szilézia (22) felső szilézia villamos (20) fényvillamos (14) ferihegy (33) film (11) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (15) fogyasztói (24) fonódó (10) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (31) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (59) gibson (9) gitár (34) gmap (14) gmunden (5) goldtimer (6) gondolatok (11) gőzmozdony (25) gyermekvasút (25) haditechnika (13) hajó (41) hampage (300) hamster (5) hangok (5) hangszerek (11) hármashatárhegy (5) havazás (5) helikopter (11) hév (27) híd (29) (31) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (7) humor (116) idegenforgalom (21) ikarus (28) il 14 (9) ipari létesítmények (5) írás (15) it (9) jegyek (5) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (9) karikatúra (5) kassa (8) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kelet-berlin (5) kép (6) képek (775) képregény (94) kérdés (8) kirándulás (11) kisföldalatti (11) kiskörút (5) kisvasút (43) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (34) kölni dóm (5) közlekedés (337) kritika (71) kulfoldi szemmel (69) lánchíd (7) lanovka (6) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (37) les paul (6) lhbs (25) linz (9) lipcse (12) li 2 (20) ludmilla (14) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (7) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (9) metró (41) miskolc (24) mittudoménmi (9) mk48 (5) MOD (7) morál (11) morgás (125) mozdonyok (15) mozi (6) mtp (7) muki (10) münchen (25) műrepülés (8) múzeum (48) nagypolszki (6) németország (306) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) nohab (43) nosztalgia (212) nosztalgiabusz (21) nosztalgiavillamos (67) nürnberg (20) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (13) nyugat-berlin (6) NZA (8) olaszország (26) oldtimer (84) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (6) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (6) pályahiba (6) pályaudvar (30) panoráma (108) paródia (5) pécs (12) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (16) popkultúra (116) pozitívum (12) pozsony (26) prága (11) programajánló (26) púpos (13) queen (14) r.i.p. (12) rádió (5) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (10) reklám (21) relax (12) repülés (124) repülőgép (42) repülőgépek (72) repülőnap (34) repülőtér (18) retró (32) rock (72) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (14) semmering (9) skoda (5) sky channel (5) SNL (15) sorozatok (15) soundcloud (12) spotting (18) st.pölten (5) stuttgart (6) svájc (26) szabadság híd (11) szeged (30) szergej (20) szliács (5) szlovákia (72) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (193) társadalom (5) tatra (14) taurus (7) technika (52) technikatörténet (42) tehervonatok (10) tél (13) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (14) tömegközlekedés (342) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (59) trolibusz (51) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (87) überzenészek (17) utazás (296) utcakép (159) uv (35) vár (11) várnegyed (8) város (384) városkép (86) városliget (8) vasút (420) vélemény (13) vicinális (13) vidám park (5) videó (707) villamos (628) vlog (7) vonat (5) wachau (5) woltersdorf (5) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (30) youtube (258) zene (186) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Az első villamos

2013.05.31. 17:30 :: Hamster

Bár van némi vita arról, hogy hol és mikor indult el a világ legeslegelső tujája (1880-ban már üzemelt néhány hétig egy lóvasúti kocsiból kialakított villamosüzemű városi vasút Szentpétervárott), az első állandó, menetrend szerinti utasszállításra (tehát nem kísérletként, nem pár hetes üzemre, nem vásári látványosságként) épített közúti vasútként (ez a tuják hivatalos megnevezése) a Berlin melletti Groß-Lichterfelde község területén közlekedő vonalat szokták emlegetni. Ez 1881. május 16-án indult útjára a mai Lichterfelde-Ost vasútállomás és a Porosz Királyi Kadétiskola közt. A keskeny nyomtávú villamos zárt pályán közlekedett, amire már csak azért is szükség volt, mert az áram a síneken át jutott el a kocsikhoz - a vonalat csak 1890-ben látták el felsővezetékkel. Később a vonal a helyi hálózat része lett, majd normál nyomtávra is átépítették, végül a hatvanas években szűnt meg az utolsó maradványa is (Nyugat-Berlinben 1967-ig minden villamosvonalat bezártak).

LFO_3478.JPG

A jeles eseményre tábla emlékeztet az azóta az S-Bahn miatt átépített vasútállomás aluljárójában, pár régi képpel, egy térképpel, és néhány adattal. Kicsit kiábrándító, az ember azt hinné, Berlin büszkébb a közlekedéstörténet eme fejezetére, de nem; pár éve a 130. évfordulót is meglepően szerényen ünnepelték meg a város keleti részén működő, még mindig jókora (187 kilométeres a nettó hálózat, tehát majdnem másfélszer akkora, mint a budapesti!) villamosüzemben.

LFO_3475.JPG

Ennél konkrétabb tárgyi emléket ne keressünk (bár van még egy emlék-megállótábla is kicsit arrébb, amit elfelejtettem megkeresni), villamosmániásként viszont mindenképpen érdekes volt eljutni oda, ahonnan az egyik kedvenc hobbim elindult...

9 komment

Címkék: közlekedés berlin németország képek villamos

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr425337226

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Így van!

-Egy mohamedánnak legalább egyszer az életben Mekkába, egy villamosmániásnak egyszer Berlinbe mindenképp...!
nem fura egy villamosvonal villamos nélkül?
Ez tényleg kissé elszomorító. Ebből látszik, hogy bezzeg-nyugaton se minden tökéletes.
@ruba: Valószínűleg az lehet a baj, hogy ez nagyon Nyugat-Berlinben van, ahonnan már ötven éve eltűnt a villamos, két generáció felnőtt úgy, hogy nem volt része az életének. És mivel igazából egy félreeső, csendes helyről van szó, ha ki lenne téve egy villamos, azt se sokan látnák, a végállomás pontos helyén körülbelül egy lakóház van, stb. Szóval lehet, hogy csak nekem, villamosbarátnak fura, egyébként logikus, hogy csak ennyi.
"(...) és a Porosz Királyi Kadétiskola közt."

Csak gyorsan átfutottam a cikket - és eszküszöm, ezt úgy olvastam, hogy "és a Porosz Királyi Karateiskola közt". :D

Sokkal jobb szerintem :)

bio
@Hamster: Persze, most már megette a fene, de azért 40-50 éve is eszébe juthatott volna valakinek a döntéshozók közül, hogy "várjunk csak, hisz ez volt a világ első villamosa, valamit őrizzünk már meg belőle!". Persze tudom, hogy 40-50 éve még más volt elvileg a szemlélet sok szempontból, de azért műemlékvédelem, múzeum, örökségvédelem stb. már akkor is létezett, nem a sötét-középkorról van szó.
@ruba: Az eredeti vonalból akkorra már semmi nem maradt, az valamikor a harmincas években eltűnt, a nyomtáv átépítésekor (és gondolom az se ugyanaz a sínpár volt, illetve hálózat része volt, nem csak egyetlen ingavonal - evolúcióról beszélhetünk, nem maradt meg szigetként a legelső szakasz). Másrészt pedig ez a hely körülbelül olyan, mint Rákoscsaba sokkal gazdagabb kivitelben, tehát ha azt mondom, nem centrális fekvésű, akkor finoman fogalmazok (csak az S-Bahn miatt a távolságot nem érezni). Amúgy az első budapesti villamosból is csak egy tizenéves réztábla "maradt" a Nyugatinál, az már csak mellékkörülmény, hogy a négyeshatos azóta is ott jár:)
(Ugye nem csak nekem lassú újabban a blog.hu? Nem fokozatosan, hanem egy csapásra lassabb egy ideje, szerkesztésr emegnyitás, mentés, képek tallózása mind lassú, de a kommentre is vár, a keresés, a betöltés is...)
régen nálunk is sokkal több villamos vonal.volt.