Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollok/spam/túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Saját zene

Naptár

május 2019
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  3. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  4. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  8. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  9. Kőbánya-Hizlaló: egyről a kettőreAki nem villamosmániás vagy kőbányai lakos, az valószínűleg még sose hallott arról, hogy létezik Budapesten egy "Kőbánya-Hizlaló" nevű vasútállomás. Pontosabban tulajdonképpen már nem létezik, mégis...
  10. Keleti kényelem, nyugati... pályaudvarra megy: MÁV "komfort kocsi"Gyerekkoromban tévéreklám hirdette a MÁV új szolgáltatását, a "Komfort" osztályt. Az akkor még nem retrónak számító faburkolatos közegben nénik és bácsik utaztak, luxusnak tűnő körülmények közt:...

Címkék

103 (7) 1233 (5) 125év (7) 2624 (13) 2806 (6) 41-es (7) 424 (8) abszurd (26) Ab van Donselaar (40) agyhúgykő (61) airway (96) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (88) autók (73) bach (5) balaton (29) Balt Korthals Altes (5) basel (7) bbc (8) bécs (43) belgium (11) bengáli (19) berlin (158) berlini fal (20) bkv (46) blog (28) brno (9) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (746) budapesti pillanatok (41) buék (8) busz (76) búvár (9) c50 (10) c64 (16) caf (10) city lights (70) class 56 (7) commodore (17) csak egy kép (36) csak egy videó (251) csehország (31) csehszlovák (13) csörgő (8) cukiság (33) debrecen (25) demó (6) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (6) doctor who (42) drezda (7) duna (31) életkép (22) életképek (32) életmód (6) elveszett (31) énblog (378) énzene (18) építészet (66) építkezés (22) épület (15) érdekesség (18) erfurt (7) esti városkép (8) ezres (6) fan fiction (12) favázas (11) feldolgozások (11) felhők (26) felső-szilézia (22) felső szilézia villamos (20) fényvillamos (14) ferihegy (33) film (11) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (15) fogyasztói (24) fonódó (10) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (31) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (59) gibson (9) gitár (34) gmap (14) gmunden (5) goldtimer (6) gondolatok (11) gőzmozdony (25) gyermekvasút (25) haditechnika (13) hajó (41) hampage (300) hamster (5) hangok (5) hangszerek (11) hármashatárhegy (5) havazás (5) helikopter (11) hév (27) híd (29) (31) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (7) humor (116) idegenforgalom (21) ikarus (28) il 14 (9) ipari létesítmények (5) írás (14) it (9) jegyek (5) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (9) karikatúra (5) kassa (8) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kelet-berlin (5) kép (6) képek (775) képregény (94) kérdés (8) kirándulás (11) kisföldalatti (11) kiskörút (5) kisvasút (43) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (34) kölni dóm (5) közlekedés (337) kritika (71) kulfoldi szemmel (69) lánchíd (7) lanovka (6) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (37) les paul (6) lhbs (25) linz (9) lipcse (12) li 2 (20) ludmilla (14) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (7) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (9) metró (41) miskolc (24) mittudoménmi (9) mk48 (5) MOD (7) morál (11) morgás (125) mozdonyok (15) mozi (6) mtp (7) muki (10) münchen (25) műrepülés (8) múzeum (48) nagypolszki (6) németország (306) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) nohab (43) nosztalgia (212) nosztalgiabusz (21) nosztalgiavillamos (67) nürnberg (20) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (13) nyugat-berlin (6) NZA (8) olaszország (26) oldtimer (84) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (6) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (6) pályahiba (6) pályaudvar (30) panoráma (108) paródia (5) pécs (12) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (16) popkultúra (116) pozitívum (12) pozsony (26) prága (11) programajánló (26) púpos (13) queen (14) r.i.p. (12) rádió (5) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (10) reklám (21) relax (12) repülés (124) repülőgép (42) repülőgépek (72) repülőnap (34) repülőtér (18) retró (32) rock (72) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (14) semmering (9) skoda (5) sky channel (5) SNL (15) sorozatok (15) soundcloud (12) spotting (18) st.pölten (5) stuttgart (6) svájc (26) szabadság híd (11) szeged (30) szergej (20) szliács (5) szlovákia (72) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (193) társadalom (5) tatra (14) taurus (7) technika (52) technikatörténet (42) tehervonatok (10) tél (13) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (14) tömegközlekedés (342) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (59) trolibusz (51) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (87) überzenészek (17) utazás (296) utcakép (159) uv (35) vár (11) várnegyed (8) város (383) városkép (86) városliget (8) vasút (420) vélemény (13) vicinális (13) vidám park (5) videó (707) villamos (627) vlog (7) vonat (5) wachau (5) woltersdorf (5) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (30) youtube (258) zene (186) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Berlin, Alexanderplatz

2013.06.13. 18:00 :: Hamster

Régebben írtam egyszer a tönkreépítészkedett lipcsei Augustusplatzról, nemrég szerepelt a Karl-Marx-Alle, most pedig egy még extrémebb "városdobozosítási" program eredményéről mutatnék néhány képet.

Alexanderplatz_2011.jpg

A berlini Alexanderplatz néhány lépésre van az óvárostól, a városházától, és nem volt sokkal távolabb az egykori királyi székhely se, mégis, jelenleg semmi építészeti kapcsolata sincs a várossal: bárhol lehetne, és tulajdonképpen teljesen indokolatlannak tűnik, hogy ott van, ahol van.

Alexanderplatz um 1900

Persze ez nem mindig volt így: a régi várárkon túli területnek ezen a részén sokáig vásártér működött, amit szép lassan körbenőtt a város. Az itt működő kapu miatt ide futottak be a városba vezető utak, később pedig a tér egy részét felvonulási térré alakították a közelben működő katonai létesítmények miatt. Jelenlegi nevét a XIX. század elején, I. Sándor cár látogatásának tiszteletére kapta. 1882-ben megnyitották a Stadtbahn pályaudvarát, később felépült a városi rendőrfőkapitányság, szállodákat, áruházakat, vásárcsarnokot emeltek, ezzel kialakult egy tipikus német nagyvárosi tér, ahogy a fentebbi képen is láthatjuk.

Berlin Alexanderplatz 1903

A metróvonalakon kívül 1928-tól már S-Bahnnal is meg lehetett közelíteni a teret, amin értelemszerűen számos villamosvonal áthaladt - ekkoriban hihetetlenül "élt" az Alexanderplatz, ez volt a fénykorszak. Kicsit kevés is volt a hely a közúti forgalomnak, így tervpályázatot írtak ki az átalakításra - de a megvalósítás elmaradt.

Berlin Alexanderplatz 1903

Végül a modern városok természetes szelekciója érvényesült: a régi házak helyén nagy, modern tömbök épültek, melyek a környezetüket is átértékelték, átalakították... volna, ha nem jön közbe a nagy gazdasági válság, ami miatt végül csak a ma is álló Alexander- és Berolinahaus készült el. Ezután a második világháború bombázásai rombolták szét a környéket, a harcok után érdemi helyreállítás helyett csak a romok eltakarítását végezték el; a jelentős épületek közül mindössze az említett két modern ház és a pályaudvar maradt meg, értelemszerűen közel sem tökéletes állapotban:

Bundesarchiv Bild 183-08424-0001, Berlin, Alexanderplatz, Baustelle, Straßenbahn, S-Bahnhof

A legyalult városszövet adta magát a nagyszabású városrész-áttervezéshez, de végül csak '66-ban láttak neki a korábbi állapotokat csak nagyon nagy vonalakban idéző újraépítéshez. A környező utcákat széles városi gyorsforgalmi útvonalakként építették újjá (a sok sávon túl felszín alatti vezetéssel is segítve a haladást), a megnövelt alapterületű térből pedig sétálóövezetet csináltak. Körben - az akkori politikai rendszer szellemében -  jelképnek szánt épületek emelkedtek: a Berlini Kiadó Háza, a Villamosipar Háza, a Statisztika Háza, az Utazás Háza, a Tanító Háza, a Centrum áruház és az Interhotel; középen pedig a Népek Barátságának Kútja és a Világóra díszítette a villamosoktól is "megszabadított" teret:

Bundesarchiv Bild 183-R0505-0030, Berlin, Alexanderplatz, Plattenbauten

A túloldalon szintén eltűnt minden, ami régi volt: a pályaudvar mellett az akkori idők talán egyetlen tényleg érdekes épülete, a Berlinben gyakorlatilag mindenhonnan látható tévétorony emelkedik, a Vörös Városházához vezető sétánnyal pedig meglehetősen csúnyán elbántak. Egy idősebb berlini ismerősöm mesélte, hogy még emlékszik régi házakra itt gyerekkorából, ezek aztán egyszercsak nyom nélkül eltűntek. Egy kicsit olyan volt ez, mintha Budapesten a Blaha Lujza tér környékén, mondjuk a Klauzál utcától a Keletiig, a Wesselényi utcától a Bérkocsisig mindent legyalultak volna, és felépítették volna a salgótarjáni modern belváros háromszorosra felnagyított mását. Bár szerintem Salgótarján belvárosában jóval igényesebb épületek állnak, mint itt.

Alexanderplatz_Weltuhr_2012.jpg

A rendszerváltás után a környék számos problémáját meg kellett oldani: a modern épületek máris felújításra szorultak, maga a tér pedig kietlen, rideg volt, úgyhogy nem csak újrakövezték, de az üres területeket el is kezdték beépíteni. És hogy ne csak épületek legyenek, hanem azokat élettel is megtöltsék, többek közt visszahozták a villamosokat:

Az egészben az az érdekes, hogy ezt a folyamatot részleteiben én is meg tudtam figyelni: 2004-ben még csak egy átmenő vágánypár volt (lásd a fentebbi képet), de ma már a pályaudvar mindkét oldalán villamossíneket találunk. Ott, ahol néhány éve még vándorvidámpark működött, most bevásárlóközpont várja a látogatókat, a Centrum áruházból pedig először Galeria Kaufhof lett, majd úgy nagyobbították meg, teljes homlokzatcserével, hogy közben be se zártak. És még nincs vége a folyamatnak: Berlin az a hely, amit soha nem akarnak befejezni, és szerencsére abbahagyni se :)

Berolinahaus_2011.jpg

A modern építészetet kevesen szeretik, de az 1929 és 33 közt épült Berolinahaus - és testvére, a kicsit nagyobb Alexanderhaus - nekem speciel tetszik: egy korszak jellegzetes, előremutató épületeiről van szó. Az már a sors fintora, hogy a köréjük épített többi téglatest közül nem ugranak ki eléggé; az ember esetleg nem is veszi észre, hogy vagy negyven évvel régebbiek azoknál.

Alexanderplatz_Alex_es_Berolina_2012.jpg

Este a két épület a szélükön végigfutó fényekkel egyfajta modern kapuja a városnak. Ilyenkor határozottan elviselhetőbb a tér, mint napközben: az utcán zeneszó hallatszik, mindenütt színes fények világítanak, és az ember sosincs egyedül.

Alexanderplatz_ParkInn_2012.jpg

Az Interhotel "Stadt Berlin"-t 1970-ben nyitották meg, 1006 szobával (!). A 125 méter magas épület ma is szálloda, bár értelemszerűen új üzemeltetővel. Érdekes módon bár máig a város legmagasabb szállodája, de nem a legnagyobb, van még több szobával rendelkező. Pesten vajon hány szobás a legnagyobb szálló?

Alexanderplatz_dieMitte_2012.jpg

A die Mitte nevű áruházat 2007-ben kezdték építeni, legfőképp azért, hogy csökkentse a nyomasztóan nagy tér üres felületét. Építészetileg felemásnak érzem: kicsit unalmas látvány, bár a homlokzat kazettázott felületével valószínűleg a mellette álló Alexanderhaus-ra próbáltak reflektálni. Egyébként amit itt látunk, elvileg csak egy része a terveknek, amikhez egy toronyház is tartozik. Kíváncsi vagyok, az megépül-e, mert ha létezik hely, ahol nem tudnak városképet rombolni a felhőkarcolók, akkor ez az :)

Alexanderplatz_2005.jpg

És persze nem lehet nem megemlíteni a Világórát, gyerekkorunk Berlinnel kapcsolatban legtöbbet látott építményét (mert hát akkoriban mégse rakhatták elénk a Falat). A 24 cikkre osztott felület a 24 időzónát jelképezi, alattuk-felettük városok nevei, ahol éppen annyi óra van, amennyit a lassan körbejáró szám mutat; az egész fölött pedig a Naprendszer folyamatosan mozgásban levő stilizált modellje lebeg. A mechanika működtetéséhez állítólag az NDK idők óta nem nyúltak, így még Trabant alkatrészek is vannak benne :)

Alexanderplatz_tornyok_2012.jpg

És mára ennyit az Alexanderplatz-ról - nézzünk vissza pár év, évtized múlva, hátha addigra sikerül újra kitalálni ezt a teret! Persze, ha valaki épp arra járna, a tévétornyot semmiképp se hagyja ki, és akkor már a térre is lehet pár pillantást vetni. Külön program a pályaudvart és a három metróállomást összekötő aluljárórendszer, ami műfajában az egyetlen, ahol egynél többször sikerült nem ahhoz a vonalhoz jutnom, ahova akartam :)

Forrás: német Wikipedia, szóbeli közlések

31 komment

Címkék: berlin város németország képek építészet kelet-berlin

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr685348566

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Dupla meghatottság Berlin és Salgótarján miatt! :)
En laktam kb 7 eve ebben a hotelben, a 27. emeleten:-) Vannak gyorsliftek, amelyek csak bizonyos emeleteken allnak meg, ez teljesen uj volt szamomra:-)
@kockavolvo: Különben soha nem érnél a kívánt emeletre :) Mekkorák amúgy a szobák? Mert akármilyen magas is az épület, az 1000 szoba soknak tűnik.
1980-ban nekem jobban tetszett az Alex, és környéke, mint a szűkebb és tágabb Belvárosunkon a II.VH, az 56-os események, és az IKV együttes pusztításának nyomai.
A tv-toronyban sem kispályás a lift, felfelé megrogysz, lefelé közel szabadesés a tempó.
Jajj, de jó, hogy látom ezt a posztot. kellemes emlékek, 1 hónapot laktam Berlinben. Csodás volt.
Hogy melyik szálloda a legnagyobb Magyarországon, azt nem tudom, de az biztos, hogy a budapesti a Grand Hotel Royalban összesen 414 szoba van (a Nagykörúton van a szálloda), ami azért már elég szép szám egy kétmilliós városhoz.

Az Alexanderplatz régi szép emlékem, még 1985-ben tőle vagy száz méterre, egy "bárban" ettem életem egyik legfinomabb _magyar_ gulyáslevesét 4 (keletnémet) márkáért (Ungarische Gulaschsuppe állt az étlapon, gondoltam megkóstolom, és nem csalódtam, tényleg igazi, fűszeres, finom étel volt, bármelyik itthoni étterem megirigyelhette volna). Ez akkor volt kb. 20 forint, a "bár" pedig egy kb. 1. osztályú söröző volt.
Nekem speciel a 80-as években is tetszett az Alex, meg mostanában is tetszik. Berlin úgy jó, ahogy van :-)
@bestpixel: Mi 89. tavaszán (még a nagy fal idején) hasonlóan jártunk az Alexon. Volt egy Tenger gyümölcsei étterem, ahol előétel, leves, főétel, desszert, aperitif, bor, a végén még valami rövidital - és 12 keletnémet márkát hagytunk ott borravalóval együtt. Királyok voltunk, na :)
@cyan: Ó, igen! Azok a régi szép idők! ;) A fenti eset után (akkor egyedül voltam) egy évvel, egy évfolyamtársammal (17 éves gimisek voltunk) végigjártuk az NDK-t, Lipcsében az egyik legjobb étteremben, a Kijev étteremben, a haver úgy választott ételt, hogy letakarta azok nevét és csak az ár alapján kérte ki a legdrágábbat: valami speckó tengeri hal volt 12 márkáért. Én is halat ettem, de "csak" 5 márkáért, igaz, az kétszer akkor adag volt, mint a másik. (Mindezt 12 órás vonatozás után, összeizzadt, koszos fehér pólóban és farmerban követtük el, de a pincérek kinyalták a s.ggünket, Mondom, a régi szép idők! ;))
De, nem is ez a lényeg, mert tényleg nagyon jó volt akkoriban az NDK-ban!
@bestpixel: Facebookon jött egy illetékes válasz:
"499 (szoba), Grand Hotel Hungaria"
Nem néztem volna ki abból az épületből.
Hát abból én sem, habár elfoglal az eredeti egy épülettömb mellett még vagy 3-4 másikat is a mai szálloda, szóval el tudom képzelni simán. A műtermünkből épp rálátni a tetejére, tényleg nagy épülettömb. A mögötte levő utcán (kb. 100-150 m a Rákóczi úttól) van a személyzeti/gazdasági bejárat, tehát van hely bőven a szobáknak.
@cso zsi: De csak a gyorsítás-lassítás fázisokban. :)
Régen esténként nyuszik rohangáltak a téren. Vajon ma is?

Ha bement az ember egy kocsmába, nem kellett rendelni, azonnal hozták a sört. Addig, amíg nem szóltál, vagy jeleztél, hogy fizetek. Ha kiürült a pohár, automatikusan lerakták eléd a következőt.

A sör alapértelmezett mértékegysége 2,5 deci volt (pohár). Volt olyan kocsma, ahol ha korsó sört kért az ember, hoztak két pohárral, mert nem volt korsójuk.
@Hamster: a honlapjukon azt írják, 1012 szoba és lakosztály. azt nem írják, mekkorák, de nem hinném, hogy sokkal kisebbek lennének, mint ahol én dolgozom Ausztriában, nálunk egy kétágyas szoba 32 négyzetméter. mellesleg azt írják, 37 emelet, ez alapján az 1012 nem is olyan sok.
www.parkinn-berlin.de/accommodation-de.html
Annak idején a feleségem, amikor még csak barátnőm, mondta: "hol van a város központja? ez a Berlin csak külvárosból áll", mire elmondtam neki, hogy a központ a Falon túl van, így teljesen igaza van.
@J.László: Konkrétan nyuszik az Alexen? Akkora nagy vad park nem is nagyon van a környéken, betonplacc és autók viszont igen. A lakótelepi házak közti zöldből jöttek volna? Nem semmi :)
"A környező utcákat széles városi gyorsforgalmi útvonalakként építették újjá (a sok sávon túl felszín alatti vezetéssel is segítve a haladást),"

- NDK időben nem volt egy út sem felszín alatt vezetve.
@Hamster:
Nyulak szaladgáltak esténként az Axelon.

A térnek a Spreehez eső oldalán volt egy kis park, ahol ezek a nyulak tanyáztak. Napközben is ott voltak, de este, amikor elcsendesült a környék, előjöttek és szaladgáltak a téren. Persze nem tömegesen, de meglepő látvány volt, amikor egyszercsak elszalad előtted egy nyuszi.
@J.László: én az Alex-on még csak rókával találkoztam, de városi róka volt, mert kb 100 méteren egymás melett mentünk, olyan 5-8 méter távolságra egymástól. Nem nagyon zavarta őt a jelenlétem. Mondjuk engem se nagyon az ő jelenléte.
Az Alexen a világóra szinte az egyetlen vállalható dolog. Nekem az esti hangulata sokkal jobban bejött, mint a nappali.
Kétszer jártam arra, 2004ben és 2008-ban és számomra is furcsa volt, hogy mennyi minden változott az a 4 év alatt.
Közlekedési szempontból viszont királyság, főleg a TV-toronyból nézve. Bár a metró onnét nem látszik. :)
@Hamster: Na, itt egy Fiat 1500 :)
"ahol néhány éve még vándorvidámpark működött, most bevásárlóközpont várja a látogatókat"

Ez 2006-ban még csak egy darukiállítás volt.
https://skydrive.live.com/?cid=206e62d6064c7535#cid=206E62D6064C7535&id=206E62D6064C7535!1410

Az épülő palota (rbb-online.de/geheimnisvolle_orte/archiv/das_berliner_stadtschloss.html) helyén akkor még szétszedés alatt állt a Ballaszt.
https://skydrive.live.com/?cid=206e62d6064c7535#cid=206E62D6064C7535&id=206E62D6064C7535!1231
https://skydrive.live.com/?cid=206e62d6064c7535#cid=206E62D6064C7535&id=206E62D6064C7535!1413
@padorjan: Sajna mi este voltunk fenn 2005-ben a tévétoronyban, és sokkal kevesebb látszik a panorámából a képeimen, azért nem is erőltetem őket. Amúgy meg Berlin fölött állandó a darukiállítás, és ez egy darabig még így is fog maradni.
Micsoda pongyola kommentek kérem, Berlin így, Berlin úgy..
Legyünk akkurátusak: Berlin, Hauptstadt der DDR (ahogy jóindulatúan, de figyelmeztetően kijavították a külföldit).
@fifibá55: Na jó, de akkor emellett a másik oldalt is úgy kéne írni, hogy "besondere/selbständige politische Einheit Westberlin", és akkor végképp senki se olvasná végig a szöveget :)