Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollok/spam/túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Saját zene

Naptár

május 2019
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31

Ez megy most

  • sako: Én is használom, naná :-) Bár most éppen egy saját fotó van háttérnek: a második fotó "tesója", amit én csináltam ugya... (2019.05.23. 16:03) T2 – Az ítélet napja
  • mester utca: Igen, használom! Köszönöm! Szépek a képek, meg a videó is! (2019.05.22. 13:47) T2 – Az ítélet napja
  • Hamster: @ComLo: Köszi a képeket! (2019.05.20. 15:31) Air(port) Tours
  • ComLo: Hello! A vilag másik felén élve, ezen blog bejegyzéseit olvasva szoktam kellemesen borzongva nosztalgiázni (jo értele... (2019.05.20. 13:59) Air(port) Tours
  • Hamster: @balinth1: Kinézetre elég bénácskák, de azért az alacsony padlómagasság nem tűnik rossznak. Azt nem tudom, utazni mily... (2019.05.19. 01:55) Berlin szeptemberben
  • balinth1: Szerencsétlen talgo-kat valahogy mindig olyan elfuseráltnak találtam a többi vonat között, azokkal a váltakozó magassá... (2019.05.18. 23:03) Berlin szeptemberben
  • GG590227: de.wikipedia.org/wiki/B%C3%BCssing_AG (2019.05.17. 12:00) Berlin szeptemberben
  • Hamster: @Fradista Utazó: Fú, nem tudom, honnan jött ez a 2,4 :O A kisföldalatti meg persze 2,2-es, bár ott hasonlót írtam, nem... (2019.05.17. 10:42) Berlin szeptemberben
  • Fradista Utazó: @Hamster: "a mi kisföldalattinkhoz hasonlóan szűk (2,4 méteres) keskenyprofilú" A Kleinprofil eredendően 2,3m széles ... (2019.05.17. 10:02) Berlin szeptemberben
  • Hamster: @Fradista Utazó: Konkrétan mik? Félálomban kopipészteltem saját magamtól... (2019.05.17. 09:42) Berlin szeptemberben
  • Utolsó 20

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  3. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  4. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  8. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  9. Kőbánya-Hizlaló: egyről a kettőreAki nem villamosmániás vagy kőbányai lakos, az valószínűleg még sose hallott arról, hogy létezik Budapesten egy "Kőbánya-Hizlaló" nevű vasútállomás. Pontosabban tulajdonképpen már nem létezik, mégis...
  10. Keleti kényelem, nyugati... pályaudvarra megy: MÁV "komfort kocsi"Gyerekkoromban tévéreklám hirdette a MÁV új szolgáltatását, a "Komfort" osztályt. Az akkor még nem retrónak számító faburkolatos közegben nénik és bácsik utaztak, luxusnak tűnő körülmények közt:...

Címkék

103 (7) 1233 (5) 125év (7) 2624 (13) 2806 (6) 41-es (7) 424 (8) abszurd (26) Ab van Donselaar (40) agyhúgykő (61) airway (96) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (87) autók (73) bach (5) balaton (29) Balt Korthals Altes (5) basel (7) bbc (8) bécs (43) belgium (11) bengáli (19) berlin (158) berlini fal (20) bkv (46) blog (28) brno (9) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (746) budapesti pillanatok (41) buék (8) busz (76) búvár (9) c50 (10) c64 (16) caf (10) city lights (70) class 56 (7) commodore (17) csak egy kép (36) csak egy videó (251) csehország (31) csehszlovák (13) csörgő (8) cukiság (33) debrecen (25) demó (6) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (5) doctor who (42) drezda (7) duna (31) életkép (22) életképek (32) életmód (6) elveszett (31) énblog (378) énzene (18) építészet (66) építkezés (22) épület (15) érdekesség (18) erfurt (7) esti városkép (8) ezres (6) fan fiction (12) favázas (11) feldolgozások (11) felhők (26) felső-szilézia (22) felső szilézia villamos (20) fényvillamos (14) ferihegy (33) film (11) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (15) fogyasztói (24) fonódó (10) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (31) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (59) gibson (9) gitár (34) gmap (14) gmunden (5) goldtimer (6) gondolatok (11) gőzmozdony (24) gyermekvasút (25) haditechnika (13) hajó (41) hampage (299) hamster (5) hangok (5) hangszerek (11) hármashatárhegy (5) havazás (5) helikopter (11) hév (27) híd (29) (31) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (7) humor (116) idegenforgalom (21) ikarus (28) il 14 (9) ipari létesítmények (5) írás (14) it (9) jegyek (5) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (9) karikatúra (5) kassa (8) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kelet-berlin (5) kép (6) képek (775) képregény (94) kérdés (8) kirándulás (11) kisföldalatti (11) kiskörút (5) kisvasút (43) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (34) kölni dóm (5) közlekedés (337) kritika (71) kulfoldi szemmel (69) lánchíd (7) lanovka (6) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (37) les paul (6) lhbs (25) linz (9) lipcse (12) li 2 (20) ludmilla (14) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (7) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (9) metró (41) miskolc (24) mittudoménmi (9) mk48 (5) MOD (7) morál (11) morgás (125) mozdonyok (15) mozi (6) mtp (7) muki (10) münchen (25) műrepülés (8) múzeum (48) nagypolszki (6) németország (306) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) nohab (43) nosztalgia (212) nosztalgiabusz (21) nosztalgiavillamos (67) nürnberg (20) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (13) nyugat-berlin (6) NZA (8) olaszország (26) oldtimer (84) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (6) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (6) pályahiba (6) pályaudvar (30) panoráma (108) paródia (5) pécs (12) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (16) popkultúra (116) pozitívum (12) pozsony (26) prága (11) programajánló (26) púpos (13) queen (14) r.i.p. (12) rádió (5) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (10) reklám (21) relax (12) repülés (124) repülőgép (42) repülőgépek (72) repülőnap (34) repülőtér (18) retró (32) rock (72) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (14) semmering (9) skoda (5) sky channel (5) SNL (15) sorozatok (15) soundcloud (12) spotting (18) stuttgart (6) svájc (26) szabadság híd (11) szeged (30) szergej (20) szliács (5) szlovákia (72) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (193) társadalom (5) tatra (14) taurus (7) technika (52) technikatörténet (42) tehervonatok (10) tél (13) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (14) tömegközlekedés (342) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (59) trolibusz (51) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (87) überzenészek (17) utazás (296) utcakép (159) uv (35) vár (11) várnegyed (8) város (383) városkép (86) városliget (8) vasút (419) vélemény (13) vicinális (13) vidám park (5) videó (707) villamos (627) vlog (7) vonat (5) wachau (5) woltersdorf (5) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (30) youtube (258) zene (186) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Híd keletről nyugatra - az első rés a Berlini Falban

2013.06.21. 18:00 :: Hamster

Híd, ami elválaszt

A Berlini Fal kapcsán már írtam a potsdami "Kémek hídjáról", most egy másik történelmi esemény kapcsán elhíresült építményről lesz szó: a német főváros Gesundbrunnen és Prenzlauer Berg városrészeit összekötő Bösebrückéről.

BornholmerStrasse_Boesebruecke.jpg

Az 1916-ban megnyitott szegecselt acélhíd nem folyót vagy csatornát keresztez, hanem vasutat: távolsági (Kremmen, Stralsund és Szczecin felé) és helyi gyorsvasúti (S-Bahn Hennigsdorf, Oranienburg és Bernau felé) forgalom zajlik alatta, utóbbinak megállója is van itt, Bornholmer Straße néven:

BornholmerStrasse_SBahn.jpg

De ez nem mindig volt így, a Fal építésekor ugyanis nem csak a hídon zajló közúti, gyalogos és villamosforgalmat korlátozták, hanem a vasutat is megosztották; a Nyugat- és a Kelet-Berlinben közlekedő viszonylatok már nem keveredhettek úgy, mint régen:

BahnhofBornholmerStrasse1992

A fentebbi kép már a Fal bontása közben készült, nincsenek őrtornyok, védősávok és fegyveres határőrök, de azért látszik, mennyire elkülönült kelet (jobbra) és nyugat (balra), és hogy a keleti és a nyugati S-Bahn közt nem volt kapcsolat - pedig 1984-ig mindkettőt a kelet-német állami vasút, a Deutsche Reichsbahn üzemeltette.

Bundesarchiv Bild 183-1990-0212-021, Berlin, Bornholmer Brücke, Straßenbahn

Egyébként amikor azt írtam, hogy "korlátozták a forgalmat", akkor nem egy sorompót kell elképzelni két határőrrel, hanem egy óriási, egyenesen (például padlógázzal sorompót áttörve) át nem járható létesítményt, gyanúsan sok "félreállítóhellyel":


Forrás: Forum Deutsche Einheit

Rés a Falon

És ezzel el is érkeztünk ahhoz az eseményhez, amiről a Bornholmer Straßei határátkelőhely híres: 1989. november 9-én itt nyitották meg először a határt a keleti határőrök.

A megnyitás persze nem volt teljesen önkéntes: az NDK felsővezetését ekkor már kívülről és belülről is támadták a "baráti országokon" keresztül emigráló tömegek miatt, ők erre enyhítésként könnyebbé tették volna az ország nyugat felé elhagyását (visszautazásról először nem volt szó). November 9-én ehhez még hozzácsapták, hogy a nem végleges privát utazásokhoz sem kellenek az addig szükséges előzetes engedélyek, a végén pedig még az "időszakos, átmeneti" jelzőket is kihúzták a "rendelet" szó elől.

Bundesarchiv Bild 183-1989-1109-030, Berlin, Schabowski auf PressekonferenzA döntésről értesítették Günter Schabowskit, az NDK kormányszerveinek szóvivőjét, hogy aznap délután egy sajtótájékoztatón említse meg a bevezetendő új szabályzás létezését. Azt viszont nem mondták neki, hogy a rendelet szövegében az szerepel, hogy azt csak 10-én szabad kihirdetni - vélhetően úgy gondolták, addigra tudják megszervezni a végrehajtását. Mivel Schabowski nem olvasta el a papírokat, előbb a rendelkezés szövegét is megosztotta az újságírókkal, majd amikor megkérdezték, hogy mindez mikortól lép életbe, azt mondta: "Tudtommal... azonnal, haladéktalanul.".

A sajtótájékoztatóról szóló hír gyorsan megjelent a nyugati tévékben és rádiókban, azokon át pedig természetesen azonnal eljutott a keletnémet polgárokhoz is. A reakció döbbenetes volt: hatalmas tömegek jelentek meg a határátkelőknél, a határőrség pedig nem tudta, mit tegyen, hiszen a sajtótájékoztatóról ugyan hallottak, de nem kaptak parancsot a végrehajtásra, az emberek áradatára pedig nem voltak felkészülve.

BornholmerStrasse_falpark_kepek.jpg

A Bornholmer Straßei átkelőhelynél is ez volt a helyzet: az ügyeletes parancsnok hiába telefonált utasításokért, a felettesei se tudták, mi a teendő. Végül azt mondták neki, engedje ki az embereket, de pecsételéssel érvénytelenítse az útleveleket. 21:20-tól tehát úgy vágtak neki az emberek a nyugatra vezető útnak, hogy elvileg a pecsételéssel lemondtak NDK állampolgárságukról és nem jöhetnek haza - ennek ellenére elindultak! Mivel gyorsan elterjedt, hogy ennél az átkelőnél ténylegesen átengedik az embereket, a tömeg egyre nagyobb lett, végül 23:29-kor a parancsnok a kapott parancsot megszegve befejeztette az útlevélellenőrzést és pecsételést, mindenki mehetett, amerre akart - ezzel pedig ténylegesen is kinyílt a Fal!

Bundesarchiv Bild 183-1989-1118-018, Berlin, Grenzübergang Bornholmer Straße

A nyugat-berliniek természetesen kitörő örömmel fogadták a keletről érkezőket, mégis legtöbben hazamentek a rég vágyott látogatás után. A Fal ugyan még létezett, de már át lehetett rajta menni, néhány nappal később pedig újabb átkelőhelyek megnyitását is bejelentették. Még ennél is furcsább azonban, hogy a nyugat-berliniek és nyugatnémetek vízummentes beutazását csak karácsonytól engedélyezték, tehát volt pár hét, amikor a keletiek szabadabban utazhattak nyugatra, mint a nyugatiak keletre.

BornholmerStrasse_fal.jpg

A spontán - és erőszak nélküli - határnyitás értelemszerűen meggyorsította a Fal és az NDK lebontását, bár valószínűleg ha egy nappal később nyitják csak meg az átkelőket, és minden útlevelet egyenként lepecsételnek, az se állította volna meg a folyamatot. Mégis, a Bornholmer Straße és a Bösebrücke szimbólum lett, a keleti hídfő pedig emlékmű: a fentebbi képen a hátországi fal egy darabját látjuk egy őrtorony hűlt helyével. A mindenfelé fellelhető táblák egyikén jópofa történetnek tűnik a legfurcsább szökés: valaki kifigyelte, hogy épp nincs senki a közeli őrtoronyban, és egy egyszerű létrát a hátországi falnak támasztva (a fő fal az átkelő jelleg miatt lent, a sínek mellett futott) átmászott azon, majd a hídon átfutott a nyugati oldalra.

BornholmerStrasse_falpark.jpg

Az egykori határállomás területén csíkok jelzik a spontán határnyitás különböző fázisait, időpontokkal, hogy mikor mi történt. Ezen túl viszont - szerencsére - már csak egy közönséges, ráadásul keskeny és gyenge teherbírású felüljáró, amit talán már rég lecseréltek volna modernre, szélesre és erősre, ha nem lett volna ilyen fontos esemény szereplője. 1995-ben a villamos is visszatért rá: addig a szektorhatár miatt épített hurokvágányon fordult, azóta viszont átmegy az egykori Nyugat-Berlin területére. A híd keskenysége miatt a két vágány fonódva halad - ahogy a város kettéosztása előtt is tette.

Források: német Wikipedia, számtalan weboldal, a témával foglalkozó kiállítások tablói, szóbeli közlések

17 komment

Címkék: történelem berlin híd németország képek berlini fal

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr75371010

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

És Schabowski volt az egyetlen, aki az egyesítés után le is ülte, amit kapott.
Láttam egyszer egy dokumentum filmet egy legendás szökésről, nem volt semmi. Léghajót hegesztettek selyemből. A nyersanyag beszerzésnél azt hazudták, hogy egy természetkedvelő klubnak kell annyi, hálózsákok varrásához. Éjjelente varrták a léggömböt egy padlásszobában, hogy ne hallják a szomszédok. Megtörtént eset. Majdnem rábasztak, mert utazás közben eleredt az eső és az elázott léghajó elkezdett süllyedni még a határ innenső oldalán. De végül, csodával határos módon megúszták, épphogy. Nem volt olyan vicces az az NDK határ anno, még annyira sem, mint a miénk.
@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn:
Ez fricska akar lenni, hogy így jár, aki a nép kedvére tesz?
Egészen biztosan nem EZÉRT kapta, amit le kellett ülnie. Sőt, ez valószínűleg enyhítő körülmény volt.

Egyébként meg jellemző a hazai médiára, hogy 23 évvel a kommunista birodalom bukása, a berlini fal ledöntése után is újdonságként hatnak nálunk ezek a tények.
Miért is?
Mert máig bolsevik médiánk természetesen nem dicsekszik elvtársai történelmi bukásával.
@Pepibubó: Bolsevik média...Azt hiszem te átaludtad az elmúlt három évet. :( Ez a lemez akkor volt menő.
Bár a módszerek most lettek igazán ugyanolyanok. :(
@glc: Majdnem stimmel, csak nem "lettek", hanem maradtak.
Ezek szerint én hármat aludtam, te meg húsz évet.
Ó jajj, a magyar mórickaeffekt: ír az ember Berlinről, erre az emberek elkezdik _egymást_ marni Magyarország kapcsán :-/
@Pepibubó: Maradjunk abban, hogy még most is alszol.
@Hamster: Igazad van, de sajnos a "magyar Berlin" itt él velünk, még ha nincsenek is betonfalak :(
Aktuálpolitikai vitát légyszi ne itt. Köszönöm.
@Hamster: két Berliner megy az Alexanderplatz-ról a Potsdamer Platzra. mire az egyik lekever egy hatalmas maflást a másiknak.
a szenvedő alany így szól: ez szándékos volt?
jön is a válasz hamar: nem, lekváros.
"Még ennél is furcsább azonban, hogy a nyugat-berliniek és nyugatnémetek vízummentes beutazását csak karácsonytól engedélyezték, tehát volt pár hét, amikor a keletiek szabadabban utazhattak nyugatra, mint a nyugatiak keletre."

a furcsa átmeneti szabályokhoz még 1 kis adalék: amíg állt a fal, a két Berlin közötti közúti átkelők közül (kb. 10 volt) csak egyet, a híres Checkpoint Charlie-t (hivatalosan Friedrichstr./Zimmerstr) használhattak a külföldiek, a többit csak a németek. A nevezetes cikkbeli határnyitás után aztán nyílt még 10-20 átkelő, melyeknél az akkoriban a nyugati országok között megszokott ellenőrzés folyt, azaz volt ugyan határőr, de ő a messziről meglobogtatott csukott útlevelet látva tovább-ot intett. Az ellenőrzés a nyári valutaunió után szűnt meg teljesen (nem az októberi hivatalos egyesüléskor).

Egy héttel a valutaunió, és a teljes határellenőrzés megszűnte előtt akartam átmenni a Brandenburgi kapu mellett nyitott új átkelőn. Ekkor már a hivatalos átkelőkön kívül is járható lyukak tátongtak a falon. A németek meglobogtatták az igazolványukat és mentek. A mi útlevelünket egyből kiszúrta a szaki, és "Aussländer - Friedrichstrasse" jelszóval eltanácsolt minket (mellőzve minden sajnálkozást, és udvarissági körmondatot).
@Hamster: inkább ez, mint az aktuálpolitika.
ez az írás is tetszett, nekem nagyon kimaradt az NDK/NSZK téma, minden ilyen írást szívesen olvasok.
@xGéza: A szabály az szabály, még ha süllyed is a hajó...
Sőt, ez valószínűleg enyhítő körülmény volt.

Így van. A vád a határnál történt gyilkosságokban való bűnrészesség volt. Vállalta a morális felelősséget; három évet kapott, egy év után kegyelemben részesült.
Èpp itt vagyok Berlinben, Hamster jobb, mint akármelyik útikönyv :-)
Három (ja nem: négy) alkalommal jártam Berlinben:
1996: Gyermekvasutasként egy jutalomhét, alig emlékszem, és mit tudtunk mi a világról? Még ha érdeklődők is voltunk. Na meg alapvetően a Parkeisenbahn volt a program.
2006: 2 nap Innotrans, este némi tekergés.
2007: Alapvetően utazgattam 8 napig, de elmentem a Checkpoint Charlie-nál lévő múzeumba, ahol a szökéshez használt cuccok és emlékképek vannak összegyűjtve. Egy évet tanultam előtte németül, de annyit megértettem, hogy a témát igencsak sajátomnak érzem. Az S-Bahn-múzeumban is átjött. Térképen föltüntetett falmaradványt is fölkerestem.
Aztán itthon intenzív guglizás, több hullámban.
2012: Innotrans-os hétvége, de azon kívül már tudatosan a fal témájának feldolgozásával. Megszűnt S-Bahn, Mauerweg, Bernauerstr. Ezek nagyját szintén a helyszínen fölfedezve.
De még ekkor sem tudtam semmit, tök véletlenül keveredtem el ide, talán a hurokvégállomás meg a szép híd miatt. És akkor láttam meg a kialakított emlékhelyet, és ismét átszakadt a fal története iránti érdeklődés ingerküszöbe. De most még nagyobbat.

Azóta újabb guglizós hullámok, a témában a filmek letöltése, és a Berlinben egy-két évig élés álma: annyit látnivalóval (vasúti, történelmi, kulturális) biztos ki lehet tölteni.

Ráadásul meggyőződésem, hogy a gyermekkoromban szerzett élmények: rendszeres utazás a Romániának nevezett területekre, még Csáku bácsi idején is – szoros összefüggésben áll azzal, hogy Berlinben otthon érzem magam.

Azzal a különbséggel, hogy a mi falunk nem omlott le, a fejekben is csak megkopoott: csak az őrtornyok tűntek el.

Amúgy a téma megfilmesítve: Wir sind das Volk – Liebe kennt keine Grenzen, 2008. (Meg a Der Tunnel, 1999 is ide illik. De a Der Himmel über Berlin is tartalmaz mindenféle falas snitteket. Ó, és A berlini fal nyulai, 2009, ez is zseniális.)

@xGéza: „»Aussländer - Friedrichstrasse« jelszóval eltanácsolt minket (mellőzve minden sajnálkozást, és udvarissági körmondatot)”

Német nyelv, szovjet stílus.

Nyolcan játszottunk, nagyváradi vonaton összeverődött utasok: húztunk egy szót, és körül kellett írni, hogy a többi kitalálja. A határőr szót húztam, és annyit mondtam hirtelen: mogorva. A szemben ülő rávágta: határőr. Fölmutatom a kártyát, hogy igen: kitaláltad – a többiek bundát sejtettek, nem hitték el, hogy mindketten azonnal erre kapcsoltunk, és nem értették, miért áll ilyen szoros összefüggésben a kettő. Kiderült: mi megéltük, ők nem.