Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollok/spam/túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Saját zene

Naptár

május 2019
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31

Ez megy most

  • mester utca: Igen, használom! Köszönöm! Szépek a képek, meg a videó is! (2019.05.22. 13:47) T2 – Az ítélet napja
  • Hamster: @ComLo: Köszi a képeket! (2019.05.20. 15:31) Air(port) Tours
  • ComLo: Hello! A vilag másik felén élve, ezen blog bejegyzéseit olvasva szoktam kellemesen borzongva nosztalgiázni (jo értele... (2019.05.20. 13:59) Air(port) Tours
  • Hamster: @balinth1: Kinézetre elég bénácskák, de azért az alacsony padlómagasság nem tűnik rossznak. Azt nem tudom, utazni mily... (2019.05.19. 01:55) Berlin szeptemberben
  • balinth1: Szerencsétlen talgo-kat valahogy mindig olyan elfuseráltnak találtam a többi vonat között, azokkal a váltakozó magassá... (2019.05.18. 23:03) Berlin szeptemberben
  • GG590227: de.wikipedia.org/wiki/B%C3%BCssing_AG (2019.05.17. 12:00) Berlin szeptemberben
  • Hamster: @Fradista Utazó: Fú, nem tudom, honnan jött ez a 2,4 :O A kisföldalatti meg persze 2,2-es, bár ott hasonlót írtam, nem... (2019.05.17. 10:42) Berlin szeptemberben
  • Fradista Utazó: @Hamster: "a mi kisföldalattinkhoz hasonlóan szűk (2,4 méteres) keskenyprofilú" A Kleinprofil eredendően 2,3m széles ... (2019.05.17. 10:02) Berlin szeptemberben
  • Hamster: @Fradista Utazó: Konkrétan mik? Félálomban kopipészteltem saját magamtól... (2019.05.17. 09:42) Berlin szeptemberben
  • Fradista Utazó: Jók :-) Virágláda-ügyben van benne pár pontatlanság. (2019.05.17. 08:47) Berlin szeptemberben
  • Utolsó 20

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  3. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  4. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  8. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  9. Kőbánya-Hizlaló: egyről a kettőreAki nem villamosmániás vagy kőbányai lakos, az valószínűleg még sose hallott arról, hogy létezik Budapesten egy "Kőbánya-Hizlaló" nevű vasútállomás. Pontosabban tulajdonképpen már nem létezik, mégis...
  10. Keleti kényelem, nyugati... pályaudvarra megy: MÁV "komfort kocsi"Gyerekkoromban tévéreklám hirdette a MÁV új szolgáltatását, a "Komfort" osztályt. Az akkor még nem retrónak számító faburkolatos közegben nénik és bácsik utaztak, luxusnak tűnő körülmények közt:...

Címkék

103 (7) 1233 (5) 125év (7) 2624 (13) 2806 (6) 41-es (7) 424 (8) abszurd (26) Ab van Donselaar (40) agyhúgykő (61) airway (96) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (87) autók (73) bach (5) balaton (29) Balt Korthals Altes (5) basel (7) bbc (8) bécs (43) belgium (11) bengáli (19) berlin (158) berlini fal (20) bkv (46) blog (28) brno (9) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (746) budapesti pillanatok (41) buék (8) busz (76) búvár (9) c50 (10) c64 (16) caf (10) city lights (70) class 56 (7) commodore (17) csak egy kép (36) csak egy videó (251) csehország (31) csehszlovák (13) csörgő (8) cukiság (33) debrecen (25) demó (6) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (5) doctor who (42) drezda (7) duna (31) életkép (22) életképek (32) életmód (6) elveszett (31) énblog (378) énzene (18) építészet (66) építkezés (22) épület (15) érdekesség (18) erfurt (7) esti városkép (8) ezres (6) fan fiction (12) favázas (11) feldolgozások (11) felhők (26) felső-szilézia (22) felső szilézia villamos (20) fényvillamos (14) ferihegy (33) film (11) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (15) fogyasztói (24) fonódó (10) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (31) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (59) gibson (9) gitár (34) gmap (14) gmunden (5) goldtimer (6) gondolatok (11) gőzmozdony (24) gyermekvasút (25) haditechnika (13) hajó (41) hampage (299) hamster (5) hangok (5) hangszerek (11) hármashatárhegy (5) havazás (5) helikopter (11) hév (27) híd (29) (31) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (7) humor (116) idegenforgalom (21) ikarus (28) il 14 (9) ipari létesítmények (5) írás (14) it (9) jegyek (5) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (9) karikatúra (5) kassa (8) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kelet-berlin (5) kép (6) képek (775) képregény (94) kérdés (8) kirándulás (11) kisföldalatti (11) kiskörút (5) kisvasút (43) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (34) kölni dóm (5) közlekedés (337) kritika (71) kulfoldi szemmel (69) lánchíd (7) lanovka (6) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (37) les paul (6) lhbs (25) linz (9) lipcse (12) li 2 (20) ludmilla (14) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (7) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (9) metró (41) miskolc (24) mittudoménmi (9) mk48 (5) MOD (7) morál (11) morgás (125) mozdonyok (15) mozi (6) mtp (7) muki (10) münchen (25) műrepülés (8) múzeum (48) nagypolszki (6) németország (306) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) nohab (43) nosztalgia (212) nosztalgiabusz (21) nosztalgiavillamos (67) nürnberg (20) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (13) nyugat-berlin (6) NZA (8) olaszország (26) oldtimer (84) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (6) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (6) pályahiba (6) pályaudvar (30) panoráma (108) paródia (5) pécs (12) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (16) popkultúra (116) pozitívum (12) pozsony (26) prága (11) programajánló (26) púpos (13) queen (14) r.i.p. (12) rádió (5) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (10) reklám (21) relax (12) repülés (124) repülőgép (42) repülőgépek (72) repülőnap (34) repülőtér (18) retró (32) rock (72) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (14) semmering (9) skoda (5) sky channel (5) SNL (15) sorozatok (15) soundcloud (12) spotting (18) stuttgart (6) svájc (26) szabadság híd (11) szeged (30) szergej (20) szliács (5) szlovákia (72) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (193) társadalom (5) tatra (14) taurus (7) technika (52) technikatörténet (42) tehervonatok (10) tél (13) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (14) tömegközlekedés (342) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (59) trolibusz (51) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (87) überzenészek (17) utazás (296) utcakép (159) uv (35) vár (11) várnegyed (8) város (383) városkép (86) városliget (8) vasút (419) vélemény (13) vicinális (13) vidám park (5) videó (707) villamos (627) vlog (7) vonat (5) wachau (5) woltersdorf (5) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (30) youtube (258) zene (186) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Újabb budapesti tuja tért haza külföldről!

2013.06.27. 09:00 :: Hamster

A Magyar Villamostörténeti Egyesület tagjainak és segítőinek köszönhetően a napokban újabb klasszikus budapesti tuja tért haza külföldről: a 2576+2577-es pályaszámú ikerkocsi!

3316-4043.jpg51-es villamos keresztezi a lajosmizsei vasút vonalát, Balt Korthals Altes felvétele

Ahogy ezen az archív fotón is látható, acélvázas villamosról van szó, a 2624-es nosztalgiakocsihoz hasonló kinézetűről. De mit jelent az, hogy "ikerkocsi"? Csak annyit, hogy kettő van belőlük?

Image_82.jpgMég mindig az 51-esen: Pestimre felső vasútállomás. Peter Haseldine felvétele

Természetesen nem: az "ikerkocsi" leegyszerűsítve olyan gépes járművekből álló szerelvényt jelent, melynek tagjai csak együtt használhatók utasforgalomban, külön nem. Ott alkalmazták őket, ahol egy szóló motorkocsi kapacitása kevés lett volna, de a végállomáson nem volt lehetőség pótkocsis szerelvény megfordítására. A BSzKRt a második világháború előtt kezdett el régebbi motorkocsikból ikreket építeni, és ez a program a háború után is folytatódott. A 2576+2577-nél technikailag tulajdonképpen egyetlen motorkocsi berendezéseit rakták szét két járműre: mindegyiknek csak egy-egy motorja van, csak az egyiken van légsűrítő, szétválasztani pedig csak műhelyben lehet őket.

BKV_1533_08_2576-2073_140381.jpgA Használtcikk piac 1981-ben: balra a 13-as villamos külső, jobbra az 51-es belső végállomása. Mike Taplin felvétele

Természetesen eredetileg nem így néztek ki: a Schlick Gépgyár 1905-ben 241-es és 243-as pályaszámmal, favázas kocsiszekrénnyel építette őket a Budapesti Villamos Városi Vasút számára, mint a cég "F" sorozata (nem összetévesztendő a Budapesti Közúti Vaspálya Társaság és a Budapestvidéki Közúti Vasút "F" sorozatával, amit szintén a Schlick gyártott). A Beszkártnál 2545-ös és 2547-es pályaszámot kaptak, majd a Fővárosi Villamosvasút 1958-ban négy oldalablakos, tolóajtós acélvázas kocsiszekrénnyel modernizálta őket. A még mindig szólóban közlekedő kocsikat már a BKV ikresítette 1972-ben, így elmondható, hogy jelenlegi állapotukhoz minden őket egykor tulajdonló cég hozzátett valamit.

BKV_2576-2577_Ln55_AEEvD.jpgAz ikerkocsik utolsó bevetési területe a Váci úti vonalcsoport volt, itt éppen a Váci út/Árpád út torkolatában látjuk a nagy utazókat. Ab van Donselaar felvétele

A kocsik az acélvázas korszak legvégéig, 1984-ig szolgáltak. Érdekes módon bár Budapestre kimondottan jellemző volt az ikerkocsik használata, egyetlen ilyen szerelvényt sem őriztek meg helyben: az utolsó példányokból egy pár Szegedre, egy pedig Debrecenbe került, mindkét helyen nosztalgia menetekre használták - és használják őket.

034024.jpgTávolba szakadt magyar villamos, rúdáramszedővel és biztonsági festéssel. Lars F. Richter gyűjteményéből

Az említett két (egyébként felemás: 2569+2573 -> SZKT 313+314, illetve 2568+2572 -> DKV 1884+1984) páron kívül megmaradt a bejegyzés témájául szolgáló 2576+2577-es is: a 2964-eshez és 2624-eshez hasonlóan 1986-ban ők is külföldre kerültek, Angliába.

024117.jpgÉrdekes élmény lehetett, az biztos! Lars F. Richter gyűjteményéből

A "Transperience" egy élő közlekedési múzeum volt Bradfordban, egy felhagyott vasútállomás körüli területen. A nyolcvanas évektől kezdve építették, 1995-ben nyitották meg, de már 1997-ben be is kellett zárni, mivel az üzemeltető hétszámjegyű adósságot halmozott fel (értelemszerűen angol fontban). A magyar kocsik további útját nem ismerem pontosan, mindenesetre néhány éve brit villamosbarátok segítségével sikerült fellelni őket, nemrég pedig a tulajdonosváltás is lezajlott. Bár - ahogy az a fentebbi képeken látható - a villamost "angolosították" (a rúdáramszedő mellett az ütközőhöz, az életvédő kerethez és a belső térhez is hozzányúltak), az elmúlt éveket zárt helyen töltötte, a talpraállítás tehát egyátalán nem tűnik reménytelennek.

A történetnek természetesen itt még nincsen vége, mindenki figyelmébe szeretném ajánlani a mavitések felhívását:

"A szállítás magánszemélyek támogatásával és hiteléből jöhetett létre, ezért a hazahozatal költségeinek fedezésére továbbra is keresünk további támogatókat. Szeretnénk mindenkit megkérni, hogy akár csak egy mozijegy árával támogassa egyesületünket a 10100716-21167200-01003005 (Budapest Bank) számlára történő befizetéssel. Köszönjük."

A fényképekért köszönetet szeretnék mondani a készítőiknek, illetve a képek tulajdonosainak!

Ha tetszenek a fotók, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek!

18 komment · 1 trackback

Címkék: budapest képek nosztalgia villamos kulfoldi szemmel Ab van Donselaar Peter Haseldine Balt Korthals Altes Mike Taplin tra.ms

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr325378311

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Ikerkocsik a budapesti utcákon 2018.04.04. 15:35:48

Ismét belemerülünk a hetvenes-nyolcvanas évek budapesti utcáinak forgatagába Ab van Donselaar képei segítségével. A válogatás apropójaként az akkor még közlekedő ikerkocsikat szeretném bemutatni. Ikerkocsi alatt olyan, forgalomban nem megbontható szer...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

wooow!! Elképesztő jó képek.Mindig meglep,milyen jó fotók kerülnek elő.Néha már azt várom mikor lesz egy full HD-s videó, 30-40 éve megszünt vonalról... :D
Más:fészbúkon üzenetben küldtem Neked pár hete egy régi képet.Nem tudod esetleg a készítőjét?(31-es villamos kanyarodik ki a Madách utcáról a Vörösmartira)előre is köszönöm.

Csányi Tibor hf (törölt) 2013.06.28. 08:31:40

Nagyon remek képek,szeretnék még a pestimrei 51-ről még több
képet lelni. Hamster (Endre) Német villamosbarátok-tól.
Nagyon remélem, hogy még tartogatnak ilyen meglepiket.
Remélem van még a tarsolyban,várom türelemmel. Köszönettel:
Csányi Tibor villamosbarát volt pestimrei és újpesti lakos.
@Mikorka Kálmán okleveles duguláselhárító kisiparos: Köszi, de audio CD-ket képtelen lennék hallgatni, ráadásul a kérdés se valami specifikus, úgy értem, nem biztos, hogy én ugyanazt értem alatta, mint aki kérdezi.
Ó, remélem az eredeti, líra áramszedőt építik majd rá :) Mármint nyilván nem az eredetit, mivel az gondolom már rég nincs meg, hanem lírát, mint _eredetileg_
"Távolba szakadt magyar villamos, rúdáramszedővel és biztonsági festéssel."

Mi az a biztonsági festés?

Tényleg nem tudom :)

bio
@bioLarzen: nem lehet, hogy a lépcsők festése a biztonsági? Itthon sötét barna volt, odakint meg fehér-sárga. Jobban látszik a lépcső, viszont "villamosidegen" nekem.
Nagyon jók ezek a cikkek! Még sok ilyet! Bár az egyik kép aláírást nem értem. (m.cdn.blog.hu/ha/hamster/image/villamos4/BKV_1533_08_2576-2073_140381.jpg)
A 13-as villamosnak valóban ott volt a külső végállomása. De az 51-esnek a belső jóval beljebb volt. Valmikor a Nagyvárad téren. Az 51A külső az itt volt. Ez itt a kitérő volt.
@Morghy: Amikor a 13-as ide került, az 51-es elvágódott, nem ment beljebb. Ugyanekkor az 51-es törzsszakaszán (Nagyvárad - "ecseri") közlekedik 51A is megszűnt. Ez a 13-asnak csak egy epizód volt, mert amúgy "történelmileg" ugye Pesterzsébetre járt, mikor hova (Nagysándor, Pacsirta, Szabótelep, határesetként Gubacsi út).
@lutria: Szob keleti oldalán,a 12-es útról látszik rögtön a szlovák határ mellett.
Jav,a nyugati oldalán,egy keskeny vágányú vasúti telephelyen,több darab.
@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn:
Illetve legalább egy már az is, pár éve biztosan közlekedett. Kicsit kiábrándító volt, hogy mennyire nem rakták rendbe bevetés előtt - karcos ablak, foltos, épp csak kijavítgatott festés...